فراهم شدن زمينه‌هاي صادرات گاز ايران به عمان

مهران اميرمعيني مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز از رايزني با طرف عماني در زمينه طرح صادرات گاز از ايران به عمان خبرداد.به گزارش صدا وسيما؛ وي با اعلام اينکه درماه‌هاي گذشته رايزني‌هاي خوبي با طرف عماني انجام شده افزود: در جلسه‌اي که در آينده نزديک با عماني‌ها خواهيم داشت، سندي را نهايي مي‌کنيم که چارچوب همکاري و مسئوليت‌هاي دو طرف دراين سند تعيين خواهد شد و اين سند پايه مناقصه‌اي است که قرار است براي خط لوله برگزار شود.وي بابيان اينکه يک شرکت خارجي نيز تمايل خود را براي مشارکت دراين طرح اعلام کرده است گفت: سرمايه مورد نياز براي اين طرح بين ۶۰۰ تا ۸۰۰ ميليون دلار است.


درياچه اروميه دوباره جان مي‌گيرد

کيومرث دانشجو مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي از آغاز رهاسازي آب از سدهاي مخزني شهرچاي ،مهاباد و زولا به سمت درياچه اروميه در سال آبي 98-1397 خبر داد.به‌گزارش وزارت نيرو، وي با اعلام اين خبر گفت: در راستاي اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه و پيرو ابلاغيه اخير شرکت مديريت منابع آب ايران، عمليات رهاسازي آب از سدهاي شهرچاي و زولا هر کدام با دبي 15 مترمکعب در ثانيه و سد مهاباد نيز با دبي 20 مترمکب در ثانيه از 26 آبان ماه سال جاري آغاز شد. دانشجو يادآور شد: از اهالي و ساکنان منطقه درخواست مي‌شود با رعايت دقيق نکات ايمني، در زمان رهاسازي و پس از آن از نزديک شدن به حريم و بستر رودخانه مربوطه خودداري کنند.


ساماندهي مصرف سوخت بررسي مي‌شود

علي بختيار عضو ناظر مجلس در شوراي عالي انرژي از جلسه مشترک کميسيون‌هاي انرژي و برنامه و بودجه با وزير نفت در خصوص مديريت مصرف سوخت در کشور خبر داد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه براي مديريت مصرف سوخت در کشور، اظهار داشت: قرار است با حضور وزير نفت، سناريوها و مدل‌هاي مختلف ارائه شده براي ساماندهي مصرف سوخت در جلسه مشترک کميسيون انرژي و کميسيون برنامه و بودجه بررسي شود.وي بيان کرد: اميدوارم بتوانيم در جلسه به نتيجه‌اي برسيم که در راستاي سياست‌هاي تعيين شده در کميسيون انرژي از جمله سياست جلوگيري از قاچاق سوخت و سياست احياي برندينگ باشد.وي تصريح کرد: ان‌شاءا... بتوانيم سياستي را اتخاذ کنيم.

مسعود کرباسيان مديرعامل

شرکت ملي نفت ايران شد

وزير نفت در حکمي، مسعود کرباسيان را براي مدت ۲ سال به عنوان مديرعامل شرکت ملي نفت ايران و معاون وزير نفت منصوب کرد.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شرکت ملي نفت ايران، متن حکم بيژن زنگنه خطاب به کرباسيان به شرح زير است:با توجه به اين‌که در اجراي ماده ۵۰ قانون اساسنامه شرکت ملي نفت ايران، اعضاي هيئت مديره اين شرکت، جنابعالي را براي تصدي مديريت عامل اين شرکت پيشنهاد کرده‎اند، لذا با توجه به تعهد، تجارب و سوابق درخشان مديريتي جنابعالي در سطوح عالي اجرايي و اقتصادي، بدينوسيله با استعانت از خداوند قادر متعال، به استناد اختيارات ناشي از ماده يادشده از اساسنامه شرکت و همچنين مجوز دريافتي، جنابعالي را براي مدت ۲ سال به عنوان مديرعامل شرکت ملي نفت ايران و معاون وزير نفت منصوب مي‎کنم.انتظار بر اين است که در تعامل سازنده با هيئت مديره محترم شرکت و با جلب مشارکت همکاران محترم شرکت، با اتکال به ذات اقدس الهي، در اجراي طرح‎ها و انجام فعاليت‎هاي بسيار مهمي‌که برعهده اين شرکت به ويژه در شرايط تحريم‎هاي ظالمانه قرار دارد، موفق باشيد.»زنگنه پيش از اين نيز در حکمي، کرباسيان را به عنوان عضو اصلي هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران منصوب کرده بود.

انتقال 50درصد فرآورده‌ کشور

با خطوط لوله منطقه خليج‌فارس

عليرضا عطار مدير خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خليج فارس گفت: اين منطقه بيش از ۵۰ درصد فرآورده کشور را انتقال مي‌دهد.به گزارش شرکت ملي پالايش و پخش، عليرضا عطار اظهار کرد: خط لوله ۲۶ اينچ فرآورده بندرعباس به رفسنجان که ۳۰۰ کيلومتر آن در محدوده حوزه استحفاظي خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خليج‌فارس است، فرآورده‌هاي بنزين، نفت‌گاز، نفت سفيد و نفتاي پالايشگاه‌هاي ستاره خليج‌فارس و بندرعباس را به سمت مرکز کشور منتقل مي‌کند.وي با اشاره به انتقال ۵۰ درصد فرآورده نفتي کشور از طريق خطوط لوله منطقه خليج فارس گفت: منطقه تازه تاسيس خليج فارس به لحاظ موقعيت جغرافيايي، نوع فعاليتي که انجام مي‌دهد و نيز همجواري با دو پالايشگاه مهم ستاره خليج‌فارس و بندرعباس، يکي از مهم‌ترين مناطق خطوط لوله و مخابرات است.

يک زن براي نخستين بار عضو هيات مديره

شرکت ملي نفت شد

وزير نفت براي نخستين بار در سال‎هاي فعاليت شرکت ملي نفت با صدور حکمي‌يک بانو را به عنوان عضو اصلي هيات مديره اين شرکت منصوب کرد که يکي از مهمترين بنگاه اقتصادي کشور محسوب مي‌شود.به گزارش ايرنا، انتصاب «مرضيه شاهدايي» به عنوان مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و سپس قائم مقامي‌وزير نفت، نقطه اوج ورود زنان به صنعت نفت محسوب مي‌شود. وزير نفت براي نخستين بار «زهرا گودرزي» را به عضويت در هيات مديره اين شرکت منصوب کرد.در اين حکم انتصاب آمده است: «اکنون که در اجراي سياست‎هاي نظام و دولت در ارتقاي جايگاه جوانان و زنان در ساختار مديريتي کشور، به عنوان نخستين بانو به عضويت مهمترين بنگاه اقتصادي کشور منصوب مي‎شويد، مسووليتي مهم نيز در ارائه الگوي مديريتي يک خانم متعهد بر عهده خواهيد داشت.»گودرزي به مدت چهار سال، به عنوان عضو اصلي هيات‎مديره شرکت ملي نفت ايران منصوب شده است.

وزیر نفت در جلسه علنی مجلس اعلام کرد؛

گروه انرژي: وزير نفت با بيان اين که وضعيت فعلي در خوزستان از نظر آلودگي هوا مناسب نيست، گفت‌: برنامه‌اي تدوين کرديم تا ظرف دو سال آينده گازي ديگر در اهواز سوخته نشود و آلودگي ناشي از آن بر طرف گردد.

به‌ گزارش ‌ايسنا، بيژن زنگنه، در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به سوال ساري، نماينده اهواز در خصوص علت عدم پاسخگويي مديران نفت، عدم توزيع مناسب خدمات اجتماعي و عدم اعطاي ماليات شهرداري‌ها، گفت‌: مساله مطالبات اجتماعي دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت مقوله‌اي است که بنده همواره سعي کرده‌ام آن را جا بيندازم. اين که مديران نفت تعامل خوبي با نمايندگان نداشته و در اين باره اشکال وجود دارد مسئوليت آن متوجه من است و به همين دليل از آقاي ساري و ساير نمايندگان عذرخواهي مي‌کنم.

وزير نفت درباره پرداخت ماليات بر ارزش افزوده از عوارض آلايندگي، خاطر نشان کرد: در اين باره از معاونت مجلس شوراي اسلامي‌خواسته‌ام تا جلسه‌اي را با نمايندگان و مسئولان استاني برگزار کنند تا مساله حل شود. ما به دنبال انجام وظايف قانوني هستيم.

زنگنه به موضوع آلودگي هوا در خوزستان اشاره و اظهار کرد: وضع آلودگي هوا و گازهاي همراه نفت که در خوزستان مي‌سوزد، مناسب نيست. برنامه‌اي تعيين کرده‌ايم تا ظرف دو سال آينده گازي در اطراف اهواز سوخته نشود و به دنبال آن آلودگي ناشي از آن بر طرف شود.

وي در ادامه‌ خاطر نشان کرد: قراردادي با پتروشيمي‌ها بسته شده است که بخش مهمي‌از گازها را گرفته و بعد از جمع‌آوري به عنوان خوراک مصرف شود و پول سرمايه‌گذاري را هم از محل خوراک بدهند. طرح ديگري در غرب کارون نيز در دست اجرا است که اميدواريم ظرف مدت دو سال تمام شود که بتوانيم بخشي از آلودگي‌ها را رفع کنيم.

وزير نفت درباره مسئوليت‌هاي اجتماعي نيز، گفت‌: اين موضوع مهمي‌است که فقط شامل پرداخت‌هاي مربوط به عوارض آلايندگي و ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شود. ما طرحي براي غرب و شرق کارون در نظر گرفته‌ايم که در پنج سال آينده اعتباري بالغ بر ۵۰۰ ميليارد تومان از شرکت نفت براي غرب کارون و ۱۲۰۰ ميليارد تومان و ساير مناطق نفتي اختصاص داده شده است. به دنبال اين هستيم که از دريافت چهار درصد ماليات خدمات اجتماعي را ارائه دهيم. همچنين طرح شش ميلياردي نيز داريم که ان‌شاء‌ا... امسال شروع مي‌شود.

وي ادامه‌ داد: در حوزه انتخابي اهواز ۸۵ پروژه‌ با اعتبار ۲۹۵ ميليارد توماني را در نظر گرفته‌ايم . طرح‌هاي مشخصي که مي‌توان با انجام آن کارهاي مهمي‌را پيش برد. البته نمايندگان اهواز مي‌دانند که مشکلات مالي داريم که نمونه آن پرداخت مطالبات پيمانکاران است. هيچ گاه از تريبون مجلس شوراي اسلامي‌مشکلات را بيان‌ نکردم که اين به معناي نبود مشکل نيست. تلاش مي‌کنيم با توانايي‌هايمان مسائل را مرتفع کنيم و همواره درخواست کمک از مجلس شوراي اسلامي‌ داريم.

وزير نفت ادامه‌ داد: دوستان ما در مناطق نفت خيز و بعضا مردم تصور مي‌کنند پول نفت توليدي در اختيار شرکت نفت قرار دارد، حال اين که تمامي‌پول تا ريال آخر به خزانه واريز شده و مجلس شوراي اسلامي‌درباره آن تصميم گيري مي‌کند. تنها مقدار کمي‌داده مي‌شود که صرف بهره‌برداري و طرح مسئوليبت اجتماعي مي‌شود.

زنگنه با تشريح اقدامات صورت گرفته شده درباره موضوع مسئوليت اجتماعي، بيان‌ کرد: در منطقه غرب کارون ۲۵۰ نفر کارآموز را آموزش حرفه‌اي داده‌ايم که قريب به سه ميليارد تومان هزينه شده است، در عسلويه و غرب کارون با محوريت آموزش و پرورش از سال ۹۶ در راستاي برنامه مسئوليت اجتماعي براي توانمند کردن جوانان منطقه تلاش کرديم. با اين کار ۲۰۰ دانش‌آموز در غرب کارون از اول مرداد ماه سال ۹۶ تا خرداد ۹۷ تحت پوشش آموزش و پرورش در کلاس کنکور قرار گرفته که دو نفر آنها رتبه زير دو رقمي‌و ۹ نفر رتبه کمتر از ۱۰۰۰ کسب کردند. آنها توانستند در دانشگاه‌ها معتبر قبول شوند.

وي در ادامه‌ تاکيد کرد: بنده هم اين حرف آقاي ساري را قبول دارم که بايد با مردم زندگي کرد تا آنها با ما احساس هم فکري داشته باشند. اما اگر از ما کار بيشتري مي‌خواهيد بايد در بودجه قيد شود. بنده هم معتقد هستم که بايد ارقام قابل ذکري در بودجه عمومي‌براي مناطق نفت خيز اختصاص داده شود تا مشکلات را رفع کنيم. اگر اين اتفاق رخ نداد بايد به اطلاع مردم برسانيم تا بدانند به دليل کمبود منابع است.

وزير نفت گفت‌: اختلافي هم بين شهرداري‌ها و مناطق نفت خيز وجود دارد که بايد اين اختلافات رفع شده تا حق شهرداري‌ها و مردم پرداخت شود.

وزير نفت گفت:پيشنهاداتي مبني بر اينکه نفت در بورس به صورت ۱۰۰ درصد ريالي فروخته شود مطرح شده که اين پيشنهاد به شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قواي سه گانه ارائه مي‌شود و ممکن است اين اتفاق رخ دهد.

بيژن نامدار زنگنه، با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، گفت: براي فروش نفت خام در بورس در دو مرحله تا سقف يک ميليون بشکه مجوز داده شده بود که در بورس ارائه شد و مقرر شده گزارش جمع بندي ارائه آن به شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قواي سه گانه براي ادامه کار ارائه شود.

عضو کابينه دولت دوازدهم، با بيان اينکه بحث افزايش قيمت بنزين در سال 98 مطرح است، اما هيچ تصميمي‌در اين زمينه اخذ نشده است، تصريح کرد: هرچه در اين باره عنوان مي‌شود شايعه است و اگر تصميمي‌در اين زمينه اخذ شود صادقانه به مردم گفته مي‌شود.

وزير جهادکشاورزي گفت: امسال با تمهيداتي که در پيش گرفتيم، خوشبختانه مشکل جدي در خصوص شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان وجود ندارد.وي در گفت و گو با ايرنا گفت: ويروس آنفلوانزاي مرغي در داخل هست و ما نيز با اين موضوع دست و پنجه نرم مي‌کنيم. وي افزود: با اقدام‌هايي که انجام داديم، اکنون وضعيت ما نسبت به مدت مشابه پارسال خيلي بهتر است و اميدواريم که شرايط گذشته تکرار نشود. وزير جهاد کشاورزي همچنين درخصوص واردات گوشت ، گفت: به اندازه کافي گوشت وارد کشور مي‌شود و مشکلي در اين خصوص نداريم. حجتي افزود: با توجه به حجم مناسب واردات، پاسخ اينکه قيمت گوشت کاهش مي‌يابد يا نه را بايد از سيستم عرضه پيگيري کنيم. رييس سازمان دامپزشکي کشور روز گذشته، گفته بود که کشتي سردخانه دار حامل پنج هزار تن گوشت قرمز برزيل چهارشنبه اين هفته وارد مي‌شود و در سواحل جنوبي کشور پهلو مي‌گيرد.

در شرايطي که حدود يک سال از لغو مصوبه افزايش قيمت نان مي‌گذرد، اين محصول همچنان با همان نرخ‌هاي افزايش يافته عرضه مي‌شود. در اين شرايط رئيس اتاق اصناف ايران معتقد است که بايد واقعيت قيمت نان را پذيرفت.علي فاضلي رئيس اتاق اصناف ايران در اين رابطه به ايسنا گفت: سال گذشته با توجه به اين‌که تقريبا سه سال از ثابت ماندن قيمت نان مي‌گذشت و نانوايي‌ها بارها اعتراض‌شان را نسبت به افزايش نيافتن قيمت‌ها اعلام کردند بالاخره مصوبه‌اي براي افزايش قيمت اين محصول ابلاغ شد، اما پس از آن اين مصوبه لغو شد.وي افزود: شايد بتوان پذيرفت که قيمت نان به دليل استراتژيک بودن اين محصول و کاهش فشار بر مردم در شرايط اقتصادي کنوني افزايش نيابد، اما تاوان اين گران نشدن را نبايد نانوايان و توليدکنندگاني دهند که خود با مشکلات عديده‌اي براي توليد نان مواجه هستند.

توزيع گسترده تخم‌مرغ‌هاي وارداتي

با نرخ مصوب

رضا سالمي‌مديرکل پشتيباني امور دام استان تهران گفت: تخم‌مرغ‌هاي وارداتي از روز گذشته در سطح فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ميادين ميوه و تره بار با نرخ مصوب توزيع شد.وي در گفت‌وگو با، باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين وضعيت تخم مرغ وارداتي اظهار کرد: طبق روال همه ساله، افزايش تقاضا بعد از ايام محرم و صفر منجر به نوسان قيمت تخم مرغ در بازار شده است.وي افزود: تاخير در خروج مواد اوليه کارخانه‌هاي صنعتي و ازدياد تقاضا از سوي شيريني فروشي‌ها موجب شد در هفته اخير قيمت تخم مرغ افزايش چشمگيري داشته باشد.سالمي‌ادامه داد: توزيع تخم‌مرغ‌هاي وارداتي در سطح ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به طور متوسط کاهش ۵۰۰ توماني نرخ هر کيلو تخم مرغ در بازار را به همراه داشته است.وي گفت: تخم‌مرغ‌هاي وارداتي از روز گذشته در سطح فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ميادين ميوه و تره بار در سطح وسيعي با نرخ هر شانه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان توزيع مي‌شود.

فعاليت ۱۴ هزار واحد صنايع غذايي در ايران

محمدحسين عزيزي رئيس هيئت مديره انجمن علوم و صنايع غذايي ايران گفت: صنعت غذا در حال حاضر ۱۴ هزار واحد کوچک، متوسط و بزرگ را در کشور شامل مي‌شود.وي افزود: از اين تعداد ۲۰۰ واحد مربوط به صنايع بزرگ و بقيه کوچک و متوسط هستند.وي همچنين با اشاره به اينکه بيش از ۹۰ درصد صنعت غذا در ايران متعلق به بخش خصوصي است، اظهارداشت: حضور بخش دولتي در اين حوزه بسيار کم رنگ است.وي ضمن اشاره به اينکه تامين ۹۰ درصد مواد اوليه صنعت غذا در داخل و ۱۰ درصد از خارج وارد مي‌شود، گفت: مواد اوليه توليد داخل به لحاظ کيفيت، طعم، بو و مصاديقي از اين نوع از جايگاه ويژه‌اي در سطح دنيا برخوردار است.وي در ادامه با بيان اينکه سابقه شکل‌گيري صنعت غذا در ايران به سال ۱۳۳۰ برمي‌گردد، افزود: اين صنعت پس از نفت و گاز از جمله صنايع اصلي است که بخش عمده‌اي از اشتغال در بخش صنعت و همينطور درآمد ملي را در مملکت شامل مي‌شود.

درج نکردن قيمت در کالاهاي IT تخلف است

ميرمهدي کمجاني رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران با بيان اينکه بازرسان اين اتحاديه به صورت نامحسوس در فروشگاه‌ها حضور خواهند يافت، گفت: مردم مي‌توانند در صورت عدم درج قيمت بر روي کالاهاي آي.تي، شکايت‌هاي خود را به شماره 41015 اعلام کنند.به گزارش ايرنا، با استناد به ماده 6 قانون تعزيرات حکومتي وماده 15 قانون نظام صنفي، اطلاع‌رساني قيمت در واحد صنفي و از طريق نصب برچسب در محل عرضه، انجام مي‌شود.وي گفت: مردم در صورت شکايت از هر واحد صنفي فعال در بخش کالاهاي آي.تي مي‌توانند شکايت خود را با شماره 41015 در ميان گذاشته و مطمئن باشند در اسرع وقت رسيدگي مي‌شود.وي ادامه داد: درج قيمت بر روي کالاها يک الزام قانوني است که صاحبان کسب و کارها نمي‌توانند آن را رعايت نکنند و اگر تخلف کنند قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

رئيس کميسيون کشاورزي مجلس تاکید کرد:

گروه اصناف: احمدعلي کيخا رييس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: از دولت مي‌خواهيم هرچه سريع‌تر با سنجيدن همه جوانب نسبت به اعلام نرخ خريد تضميني محصولات کشاورزي نظير گندم اقدام کند.

به گزارش ايسنا، وي بيان کرد: مجلس شوراي اسلامي‌به طور عام و کميسيون‌هاي تخصصي به طور خاص در هدايت و نظارت بر عملکرد دولت وظيفه دارند و قطعا بدون همفکري اصحاب رسانه که به منابع اطلاعاتي دسترسي دارند نمي‌توانند در اجراي اين هدف موفق شوند.

وي در ادامه بيان کرد: استراتژي ما در کميسيون کشاورزي اين است تا بتوانيم هرچه صحيح‌تر به وظايف کمي‌و کيفي امور کشور در شاخص‌هاي مختلف رسيدگي کنيم. تا پايان هفته گذشته بنده يا گروهي از اعضاي کميسيون کشاورزي به ۱۴ استان کشور سفر کرده‌ايم و از ظرفيت‌ها و پتانسيل کشاورزي کشور بازديد داشتيم.

نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي‌بيان کرد: در طي بازديد از طرح‌ها به صورت ويژه با مسئولين وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف در خصوص طرح‌ها و لوايحي که در دستور کار کميسيون کشاورزي قرار دارد بحث و بررسي انجام شده است. از لوايحي که در کميسيون کشاورزي بررسي و به تصويب رسيد لايحه حفاظت از خاک است. طرح اصلاح قانون نظام مهندسي نيز در حال طي کردن مراحل نهايي خود در کميسيون کشاورزي است. کيخا ادامه داد: از لوايح ديگري که در کميسيون کشاورزي در جريان است بررسي مالکيت بهکده رضوي است که قبل از انقلاب براي بيماران جذامي‌در خراسان شمالي تشکيل شد و از آن زمان داراي مشکلات مالکيتي است که به پيشنهاد دولت به دنبال ايجاد نظام جديدي توسط وزارت جهاد کشاورزي در اين زمينه هستيم.

نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه تصريح کرد: امروز افرادي نداريم که به جزام مبتلا شوند و آنهايي که هستند باقي‌مانده از دوران قبل هستند.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش کشاورزي و محيط زيست کشور در طول دهه‌هاي گذشته، بيان کرد: اقدامات خوبي در اين بخش انجام شده است. در استان اردبيل کانالي از سد خداآفرين در دست احداث است که امکان تبديل ۴۲ هزار اراضي از مراتع به کشت زراعي را فراهم کرده است، اما با تمام اين اقدامات توسعه کشاورزي به معناي واقعي محقق نشده است.

نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه اظهار کرد: کميسيون کشاورزي در تلاش است تا با کمک دولت در مسير مديريت منابع آبي به درستي عمل کنيم و در اين زمينه کميسيون با وزير نيرو و وزير جهاد کشاورزي و همچنين سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددي را برگزار کرده است. از ديگر مشکلاتي که در بخش کشاورزي به چشم مي‌خورد عدم تخصيص صحيح اعتبارات به بخش‌هاي مختلف کشاورزي است.

کيخا با اشاره به ضرورت تخصيص اعتبارات کشاورزي به گونه‌اي که کار توسعه‌اي را به دنبال داشته باشد، بيان کرد: بايد بودجه کشاورزي به گونه‌اي به استان‌ها تخصيص داده شود که هم پروژه‌هاي توليدي را افزايش دهد و هم اشتغال را براي جوانان به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال ما پول زيادي را براي آبياري تحت فشار صرف مي‌کنيم، اما در نهايت شاهد توليد محصول چشمگير و افزايش صادرات در بخش مربوطه نيستيم.

وي تصريح کرد: بايد اعتبارات به صورت يکجا به يک استان تخصيص يابد و سپس مديران با برنامه‌ريزي براي صرف بودجه توليد را افزايش داده و شاهد افزايش صادرات و پيشرفت کار توسعه‌اي باشيم. در ارتباط با تحقيقات در حوزه کشاورزي از آنجا که دستگاه‌هاي متعددي در اين زمينه مسئول هستند اعتبارات نيز به صورت پراکنده تخصيص مي‌يابد و از آنجا که جهت‌دهي مناسبي در اين زمينه اتفاق نمي‌افتد، شاهد هستيم که علي‌رغم تخصيص بودجه کار تحقيقاتي ارائه نمي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به ضرورت واگذاري اراضي به بخش‌هاي داراي تخصص براي گسترش کشت و صنعت در کشور، بيان کرد: ما بايد در واگذاري اراضي کشاورزي دقت عمل داشته باشيم و اراضي خود را به بخش‌هايي که داراي تخصص کافي براي توسعه کشت و صنعت هستند واگذار کنيم تا شاهد بهره‌وري صحيح از منابع و سرمايه‌هاي کشور باشيم.

وي با اشاره به اولويت‌هاي کاري کميسيون کشاورزي اظهار کرد: بهره‌برداري صحيحي از اراضي کشاورزي کشت فراسرزميني، امنيت غذايي و سلامت غذايي از ديگر مواردي است که در اولويت‌هاي کاري کميسيون کشاورزي قرار دارد.کيخا در ادامه گفت: امروز با توجه به کاهش ارزش پول ملي شاهد هستيم که بخش قابل توجهي از نيروي کار مهاجر کشور را ترک کرده و ما در اراضي کشاورزي ممکن است با کمبود نيروي فني مواجه شويم. لازم است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به اين موضوع توجه داشته باشد.

وي در پايان گفت: اگر در اين زمينه چاره‌انديشي نشود اين امکان وجود دارد که توليد محصولات نظير جو جايگزين گندم شود. از دولت مي‌خواهيم هرچه سريع‌تر نسبت به اعلام نرخ خريد محصولات کشاورزي اقدام کند.

رسول شجري رئيس اتحاديه کفاشان دست‌دوز گفت: با وجود کمبود مواد اوليه و شرايط سخت توليد، صادرات کفش ايران افزايش يافته است.وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در ماه‌هاي اخير به دليل نوسانات نرخ ارز به ويژه دلار و برخي تصميمات در زمينه واردات کالا و مواد اوليه، واردات و تهيه مواد اوليه توليد کفش با مشکل مواجه شده که اين موضوع بر ميزان توليد داخلي تأثير بسزايي داشته است.وي افزود: با سخت شدن شرايط دسترسي به مواد اوليه، قيمت اين مواد از ابتداي سال جاري با رشد ۲۰۰ درصدي روبرو شده است.وي تصريح کرد: به واسطه اشباع بازار از توليدات داخلي در ماه‌هاي گذشته، بازار آن‌چنان درگير شرايط سخت توليد نشده و تنها قيمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.شجري با بيان اين‌که نقدينگي از سطح بازار جمع و مواد اوليه و محصول به صورت منظم دادوستد نمي‌شود، گفت: پيش‌بيني مي‌شود اگر مشکلات واردات و تهيه مواد اوليه توليد کفش رفع نشود، بي‌ثباتي و مشکلات توليد به بازار فروش سرايت کند.وي تاکيد کرد: کارخانجات متعددي در زمينه توليد مواد اوليه کفش در کشور فعاليت مي‌کنند اما اين کارخانجات نياز به مواد اوليه و مکمل دارند که عموماً از بازارهاي ديگر همچون ايتاليا، ترکيه، چين و آلمان تأمين مي‌شود.وي درباره صادرات بيان کرد: در چند سال اخير بازارهاي صادراتي مناسبي براي کفش ايران ايجاد شد که با وجود مشکلات عديده در سال جاري، ميزان صادرات کفش افزايش يافته است.

مير خسرو فخريان مدير عامل افق کوروش گفت: اين شرکت در کمتر از پنج سال از آغاز فعاليت خود موفق شد يک هزار و صد فروشگاه را در 31 استان کشور و 245 شهر راه اندازي کند و ضمن اشتغال زايي وسيع براي 7 هزار نفر از جوانان سرزمين، به شرکتي نام آشنا و پيشرو و پيشتاز در صنعت خرده فروشي تبديل شود و دانش قابل قبولي را در اين نوع از کسب و کار بدست بياورد.وي افزود: افق کوروش موفق شد رتبه نخست توسعه شعب و ميزان فروش را در بين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به خود اختصاص دهد و اميدواريم همچنان پيشتاز و پيشروي در اين صنعت باشيم.وي با بيان اينکه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ويترين اقتصاد يک کشور هستند و رشد و توسعه آنها يکي از نشانه‌هاي توسعه يافتگي به شمار مي‌رود، افزود: در حال حاضر دنيا به سمت گسترش فروش اينترنتي در حرکت است؛ بر همين اساس افق کوروش با راه اندازي فروشگاه اينترنتي با برند اُکالا نيز وارد بازار فروش اينترنتي شده است که پس از به بلوغ رسيدن اين فروشگاه در شهر تهران در ساير شهرستان‌ها نيز راه اندازي خواهد شد.وي همچنين اعلام کرد: مقدمات ورود شرکت افق کوروش به عنوان بزرگترين و پرفروش‌ترين فروشگاه زنجيره‌اي کشور به بورس انجام و نهايي شده و به زودي و در ماه آينده اين شرکت براي سهيم شدن عموم هموطنان در کسب و کاري مولد و پربازده به عنوان اولين شرکت در صنعت خرده فروشي وارد بورس مي‌شود.