تامين ۹۵ درصدي سوخت نيروگاه‌ها از گاز طبيعي

غلامرضا مهرداد مديرکل دفتر پشتيباني فني و نظارت بر توليد شرکت توليد نيروي برق حرارتي با تاکيد بر اينکه از ابتداي سال تاکنون حدود 95 درصد سوخت مصرفي نيروگاه‌هاي کشور گاز طبيعي بوده است و تاکنون گاز تحويلي به نيروگاه‌ها حدود 5.3 درصد افزايش يافته است، عنوان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته مصرف گازوئيل در بازه زماني ياد شده 6 درصد و مصرف مازوت نيز در همين مدت حدود 22 درصد کاهش پيدا کرده است.به گزارش صداو سيما؛ مديرکل دفتر پشتيباني فني و نظارت بر توليد شرکت توليد نيروي برق حرارتي تاکيد کرد: بر اين اساس هم اکنون سوخت مصرفي نيروگاه‌ها با 20 ميليون ليتر مازوت، 25 ميليون ليتر گازوئيل و حدود 110 ميليون مترمکعب گاز طبيعي تامين مي‌شود.


راهکارهاي مقابله با تحريم‎هاي نفتي عملياتي مي‎شود

مسعود کرباسيان مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با اشاره به سياستگذاري‎هاي وزارت نفت، دولت و نظام براي مقابله با تحريم‎ها گفت: عملياتي کردن راهکارهاي مقابله با تحريم از اولويت‎هاي اساسي اين شرکت است.به گزارش شرکت ملي نفت ايران،کرباسيان توجه جدي به موضوع تحريم و بررسي و اجراي راهکارهاي مقابله با آن را از اولويت‎هاي کاري اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در اين زمينه، سياستگذاري‎هايي در نفت، دولت و نظام انجام شده است که با اجراي آنها مي‎توان آثار نامطلوب تحريم را کاهش داد.وي گفت: بنده به عنوان شخصي با سابقه طولاني در بخش صنعت، حمايت خود را از سازندگان و توليدکنندگان داخلي اعلام مي‎کنم، به‌ويژه در شرايط تحريم که بايد بيش از پيش به توان سازندگان داخلي اعتماد و از آنها حمايت کرد.


صادرات گاز ايران ناچيز است

سيد حميد حسيني سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفتي گفت: هم اکنون ۵۰ ميليون متر مکعب گاز از ايران صادر مي‌شود که در برابر ظرفيت ۷۵۰ ميليون متر مکعبي گاز کشورحجم بسيار ناچيزي است.وي در برنامه راديو با اشاره به اينکه مقدمات صادرات گاز ايران به عمان در حال نهايي شدن است، افزود: ايران نياز چنداني به گاز ندارد اما عمان خواهان اين محصول استراتژيک است.وي اظهارداشت: عمان با همکاري کره اي‌ها يک واحد ال. ان. جي دارد که مي‌تواند گاز مايع را صادر کند اما اين واحد هميشه با کمبود گاز روبرو بوده است.وي با تاکيد بر ظرفيت ۷۵۰ ميليون متر مکعبي گاز در کشور گفت: ايران بيشترين ذخاير گاز جهان را دارد اما ميزان صادرات کنوني اين محصول استراتژيک بسيار ناچيز است.

ادامه مذاکرات براي ايجاد کانال پرداخت بانکي بين اروپا و ايران

اميرحسين زماني نيا معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت گفت: قرار است شبکه انتقال مالي بين چند بانک کوچک اروپايي که مراوده کمتري با آمريکا دارند با چند بانک ايراني شکل بگيرد که هنوز عملياتي نشده است.به گزارش مهر، وي گفت: خيلي وقت است که منتظريم اروپايي‌ها در راستاي حمايت از برجام و حفظ تعادل استراتژيک کاري انجام دهند. اين در حالي است که کشورهايي نظير چين، روسيه، هند، ژاپن و برزيل از اهميت ويژه‌اي براي ما برخوردارند.زماني نيا با بيان اينکه اروپايي‌ها تاکنون موفق چنداني در راستاي کمک به ايران نداشته اند، اظهار داشت: قرار بود يک شبکه انتقال مالي (SPV) بين دو، سه بانک کوچک اروپايي که ارتباط کمتري با آمريکا دارند و چند بانک ايراني ايجاد شود تا به وسيله اين شبکه بتوانيم در وهله نخست اقلام غيرتحريمي‌را وارد کنيم و تا اواسط سال ۲۰۱۹ ميلادي که اين شبکه توسعه مي‌يابد اقلام تحريمي‌را نيز بتوانيم خريداري کنيم. قرار بود تا مقري براي تشکيل اين مجموعه در نظر گرفته شود که احتمالا فرانسه به اين منظور انتخاب شود.

افزايش 30 درصدي خريد تضميني برق تجديدپذيرها بيهوده است

سيدهاشمي‌اورعي رئيس انجمن انرژي‌هاي بادي با تاکيد بر اينکه تمام پروژه‌هاي در حال احداث در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير تعطيل است، گفت:‌افزايش 30 درصدي نرخ خريد تضميني برق مشکل انرژي‌هاي تجديدپذير را حل نمي‌کند.به گزارش فارس،وي با اشاره به اينکه شنيده‌ها حاکي از افزايش 20 تا 30 درصدي نرخ خريد تضميني برق تجديدپذير‌ها به زودي ابلاغ خواهد شد اظهار داشت: اگر قصد وزارت نيرو اين است که اين صنعت از حالت تعطيلي خارج شود بايد نرخ خريد تضميني برق تجديدپذيرها متناسب با رشد نرخ ارز محاسبه مي‌شود.وي افزود:حال اگر تصور کنيم که ارز نيمايي به تجديدپذيرها تعلق گيرد بايد مشخص شود که بازگشت سرمايه از زماني که نرخ ارز 3500 تومان بوده و حال که ارز نيمايي به 7000 تومان رسيده به چه شکل خواهد بود.وي تصريح کرد: ايران در توسعه انرژي‌هاي بادي خوب عمل نکرده ،چرا که مساله اين است که کار به دست کاردان سپرده نشده است.

شرکت نفت ژاپن از ماه ژانويه بارگيري نفت ايران را از سر مي‌گيرد

پس از آنکه ژاپن از تحريم‌هاي نفتي عليه ايران معاف شد به نظر مي‌رسد يکي از پالايشگاه‌هاي اين کشور به دنبال خريد ميعانات گازي از ايران است.به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، منابع معتبر گفتند که شرکت نفت فوجي ژاپن پس از آنکه توکيو از تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران معاف شد، براي از سرگيري خريد نفت خام ايران تصميماتي گرفته است.اين منابع با توجه به حساسيت موضوع، گفتند که پالايشگاه در حال مذاکره براي به دست آوردن تصويب نهايي دولت ژاپن براي بارگيري در ماه ژانويه است.يکي از منابع اظهار داشت که اين شرکت به دنبال خريد ميعانات گازي پارس‌جنوبي است.اين منبع، گفت: حجم اين بارگيري مشخص نيست، اما بايد کمتر از يک ميليون بشکه باشد.

با تصمیم وزارت نفت برای پیشگیری از قاچاق صورت گرفت؛

گروه انرژي: ۱۱ سال پيش، استفاده از کارت سوخت براي هدفمند کردن مصرف سوخت براي نخستين بار در کشور وارد سبد خانوار شد و هشت سال عمر کرد چراکه با تک نرخي شدن قيمت سوخت، کارت‌هاي سوخت کم‌کم از چرخه سوخت‌گيري مردم حذف شدند اما کارت سوخت با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مديريت مصرف سوخت مجددا احيا شد.

شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي مالکان خودرو و موتور سيکلتي که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند از سوم آذرماه ضرب‌الاجل ۲۱ روزه براي ثبت درخواست دريافت کارت سوخت جديد تعيين کرده است. قدم‌هاي اوليه براي بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعيه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي برداشته شد و شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي همان زمان اعلام کرد . اين درحالي است که در سال‌هاي اخير با غير فعال شدن طرح سهميه‌بندي بنزين، استفاده از کارت‌هاي سوخت عملا منتفي شده بود، استفاده از اين کارت‌ها براي متقاضيان سوخت‌گيري خودرو بار ديگر الزامي‌شد. ۱۳ دي زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي گفته بود: افرادي که فاقد کارت سوخت هستند بايد به منظور جلوگيري از ايجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند. وي با اشاره به قانون مصوب مجلس گفت: با توجه به اين که قانون مصوب مجلس تاکيد کرده است که سوخت گيري فقط با کارت سوخت امکان‌پذير است و کارت سوخت جايگاه دار فقط براي موارد ضروري استفاده خواهد شد، مالکان خودروهايي که به هر دليل فاقد کارت سوخت هستند بايد به منظور جلوگيري از ايجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي، استفاده از کارت سوخت براي متقاضيان سوخت‌گيري خودرو بار ديگر الزامي‌خواهد شد. ضمن اعلام اين خبر هم‌چنين تاکيد شد افرادي که کارت سوخت ندارند، بايد به‌منظور جلوگيري از ايجاد مشکل، نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.طي اين مدت بارها نمايندگان مجلس و هم‌چنين مسئولان دولتي از به‌کارگيري مجدد کارت سوخت خبر دادند. درنهايت شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: به منظور جلوگيري از قاچاق بنزين بويژه با تشديد قاچاق از مرزها، تصميم بر اين شده که تحويل بنزين به خودروها و موتورسيکلت‌ها، از تاريخي که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً با استفاده از کارت سوخت انجام شود.

در اين اطلاعيه آمده است: مالکان خودروها و موتورسيکلت‌هايي که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتيبي که در رسانه‌ها توضيح داده خواهد شد، از تاريخ شنبه ۳ آذرماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود براي دريافت کارت سوخت جديد اقدام کنند. به‌منظور تسهيل در دريافت کارت جديد سوخت، امکان دسترسي به سامانه ثبت مشخصات از طريق اينترنت و يا تماس تلفني فراهم شده که نحوه دسترسي و اقدام، از طريق رسانه‌هاي عمومي‌و صدا و سيما به اطلاع مردم خواهد رسيد. براي ثبت تقاضاي دريافت کارت سوخت جديد، هيچ مبلغي از متقاضيان توسط شرکت ملي پخش دريافت نخواهد شد. اين اقدام به معناي سهميه‌بندي و افزايش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شايعات بي‌اساس در اين مورد توجه نکنند. بنابراين از زمان فراهم شدن امکان تحويل سوخت با کارت براي عموم دارندگان خودروها و موتورسيکلت‌ها، همانگونه که گفته شد، از تاريخي که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزين صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسيکلت‌ها تحويل خواهد شد.

  • احياي کارت سوخت به معناي سهميه بندي بنزين نيست

حسين اميري خامکاني عضو هيات رئيسه کميسيون انرژي در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اطلاعيه شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران براي احياي کارت سوخت، بيان داشت: احياي کارت سوخت به معناي سهميه بندي بنزين نيست، در واقع مجلس مدتي است استفاده مجدد از اين کارت‌ها را مصوب کرده است. وي ادامه داد: مجلس با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت و جمع آوري اطلاعات خواهان به کار گيري کارت‌هاي سوخت است، براي کشور که در آستانه سياست گذاري در حوزه انرژي است، نيازمند مطالعات متعدد و اطلاعات است که به واسطه اين کارت‌ها مي‌توان به اطلاعات دست يافت.

مدير عامل شرکت ملي صادرات گاز تشريح کرد:

گروه انرژي: مهران اميرمعيني مدير عامل شرکت ملي صادرات گاز با بيان اينکه مباحث قيمتي مهمترين دليل تاخير در نهايي شدن قرارداد صادرات گاز به عمان است، گفت: براي صادرات به اروپا ال.ان.جي کم چالش‌تر است چون ترانزيت از چند کشور مذاکرات را طولاني خواهد کرد و احتمالا قيمت‌ها رقابتي نباشد.

وي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره آخرين وضعيت صادرات گاز به عمان اظهار داشت: ما به طرف عماني درخواست برگزاري جلسه داديم و منتظريم که به تهران بيايند تا بتوانيم سند چارچوب همکاري را نهايي کنيم، سپس براي تهيه اسناد مناقصه برويم.وي افزود: هنوز براي صادرات گاز به اين کشور دير نشده، هفته گذشته نامه زديم و درخواست مذاکره کرديم، در برخي موارد سند مثل مباحث حقوقي و بعضي قوانين دو کشور اختلاف نظر داريم، اگر اين موارد در جلسه پيش‌رو حل و نهايي شود، به امضاي طرفين خواهد رسيد.وي بيان کرد: قرارداد ما با اين کشور طبق توافق اوليه 15 ساله است، اگر به مرحله نهايي برسيم شايد براي بلندمدت‌ قرارداد منعقد کنيم.

وي در ادامه توضيح داد: صادرات گاز به عمان در دو فاز انجام مي‌شود، در فاز اول 6 تا 7 ميليون متر مکعب گازي که با خط لوله به اين کشور مي‌رود تبديل به ال.ان.جي شده و به ايران تحويل داده مي‌شود و ما بازاريابي مي‌کنيم، بخش ديگر را بايد در منطقه و مقاصد مصرف ديگر بازاريابي کرده يا صادرات مجدد داشته باشيم.

وي يادآور شد: مي‌توانيم از اين کشور صادرات مجدد هم داشته باشيم، البته بحث‌هاي سياسي نيز مطرح است اگر اينگونه مشکلات حل شود، مي‌توانيم بازار امارات را داشته باشيم، مي‌توان نيم نگاهي به هند داشت، حتي صادرات به يمن مي‌تواند مطرح باشد هر چند اين کشور اکنون گرفتار مسائل داخلي خودش است.

وي گفت: بازار هر روز در حال تحول است به راحتي نمي‌توان همه چيز را همين حالا تمام شده تلقي کرد، 5 سال پيش عمان به گاز ما نياز داشت اکنون با توجه به اينکه ميادين جديد اين کشور به مرحله توليد رسيده‌اند نيازي به گاز ما احساس نمي‌کنند و توليد داخلي نيازهايشان را پوشش مي‌دهد، بنابراين در مورد اينکه تا چند سال ديگر چه تحولي ايجاد مي‌شود امروز نمي‌توان به صورت متقن حرف زد، در هر حال اميدواريم 5 سال آينده خط صادراتي گاز به عمان به بهره برداري برسد و بازار جديدي براي ما در اين کشور باز شود.

وي همچنين به تداوم صادرات گاز ايران به ترکيه با توجه به رايزني‌هاي روس‌ها براي ورود به اين بازار اشاره و اظهار داشت: ترکيه به شدت دنبال متنوع سازي مبادي وارداتي خود است، ترک‌ها نمي‌خواهند وابسته به يک کشور باشند و از اين موضوع به عنوان ابزاري براي تعديل قيمت‌ها استفاده مي‌کنند، بنابراين اينکه کاملا ما را از منابع وارداتي خود حذف کنند، بعيد است.

وي گفت: اکنون صادرات به اروپا مطرح است، بايد بازار اروپا را به صورت ال.ان.جي مد نظر قرار دهيم، در شرايط تحريم خط لوله گزينه بهتري براي ورود به بازار اروپا است، اما به نظر مي‌رسد ال.ان.جي کم چالش‌تر است چون ترانزيت از چند کشور مذاکرات را طولاني خواهد کرد و احتمالا قيمت‌ها رقابتي نباشد چون بايد تعرفه‌اي هم بابت کشورهايي که لوله از آنها عبور مي‌کند، پرداخت کنيم.

اين مقام مسئول با بيان اينکه در شرايط کنوني صادرات از طريق ال.ان.جي مطمئن‌تر است، تاکيد کرد: با توجه به تحولات بازار گاز و پيشرفت‌هاي حاصله در ال.ان.جي قراردادها کوتاه مدت‌تر و تک محموله‌اي شده و تمايل کشورها به قراردادهاي بلندمدت کمتر شده است.

معاون امور بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي اعلام کرد:

گروه اصناف: علي اکبر مهرفرد معاون امور بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي اظهار داشت: گردش مالي بين اتحاديه اروپا و ايران 20 ميليارد دلار بوده که حدود سه ميليارد دلار آن در بخش کشاورزي است که بسيار کم است.

به گزارش ايلنا، وي اظهار کرد: ارزش صادراتي محصولات کشاورزي ايران شش ميليارد دلار است ما 122 ميليون تن محصول توليد مي‌کنيم که 16 ميليون تن محصولات دامي، 22 ميليون تن محصولات باغي، دو ميليون تن محصول شيلاتي و مابقي آن زراعي است.وي افزود: 20 هزار واحد صنعتي براي فرآوري محصولات کشاورزي فعال هستند و 150 ميليون تن ظرفيت فرآوري کارخانجات است. استراتژي ايران در بخش کشاروزي در وهله اول بهره‌وري آب است و اين موضوع بسيار حائز اهميت است. توسعه گلخانه‌ها و جمع‌آوري محصولات از فضاي باز، استفاده از کشت نشائي و استفاده از تکنيک‌هاي نوين آبياري بسيار مورد توجه مردم و دولت است.معاون بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي در رابطه با محصولاتي که نياز به واردات داريم خاطرنشان کرد: محصولاتي که ما نياز داريم در کالاهاي اساسي از کشورهاي ديگر وارد شود سه قلم کالا است که ذرت، سويا و دانه‌هاي روغني را شامل مي‌شود که توليد ما در اين زمينه‌ها بسيار کم است. توسعه کشت ذرت در محورهاي توسعه کشاورزي ايران به خاطر آب‌بري بالا قرار نگرفته است.وي افزود: ما در محصولات ديگري مانند برنج و جو حدود 70 درصد را توليد داريم اما در بحث بذور، سموم و ماشين‌آلات نيازمند واردات گسترده هستيم البته در زمينه‌هايي هم مازاد داريم.مهرفرد در رابطه با محصولاتي که در آنها مازاد توليد داريم تشريح کرد: ما در انواع ميوه و سبزي که مزيت ايران است مازاد توليد داريم همچنين انواع فرآورده‌هاي لبني، غذايي، شيلاتي، مرغ و تخم‌مرغ هم مازاد داريم و دچار چالش براي خروج آنها از کشور هستيم. مازاد توليد در ميوه‌هاي خشکباري مانند گردو و پسته هم وجود دارد. ايران عليرغم کمبود آب در راستاي توسعه کشاورزي خود گام برمي‌دارد و با جمعيت حدود 81 ميليون نفري و جمعيت پيراموني 300 ميليون نفري در اطراف خود مي‌تواند يک بازار 400 ميليون نفري را در دنيا سازماندهي کند.مهرفرد گفت: توسعه روابط با اروپا بسيار مغتنم است و کنفرانسي که سال گذشته برگزار شد باعث ادامه رابطه ايران و اروپا شده است.وي در رابطه با بحث توسعه زيربنايي اذعان داشت: در توسعه زيربنا، بهداشت، استانداردها، کاهش آلاينده‌ها، باقي مانده سموم و رديابي محصولات کشاورزي تا منطقه مصرف و توسعه کشت‌هاي ارگانيک مي‌توانيم با اتحاديه اروپا همکاري داشته باشيم و اين مباحث باعث خواهد شد که ايرانيان بدانند چه چيزي توليد کنند چگونه توليد کنند و چگونه بسته‌بندي کنند.وي افزود: از سال 2015 به دليل بالا بودن سرمايه در ايران ما از پروتکل جي اس پي حذف شديم اما با شرايط فعلي ايران مي‌تواند دوباره از اين امتياز استفاده کند ما در توليد گل و گياه توانايي بالايي داريم و گل‌هايي مانند فلوراي هلند را به خوبي پرورش مي‌دهيم و قابليت صادرات داريم.مهرفرد در پايان گفت: گردش مالي بين اتحاديه اروپا و ايران 20 ميليارد دلار بوده که حدود سه ميليارد دلار آن در بخش کشاورزي است که بسيار کم است.

گروه اصناف: جلال‌الدين محمد شکريه نائب رئيس اتاق اصناف ايران با اشاره به اينکه با اتحاد بخش خصوصي و دولت تحريم پشت سر گذاشته مي‌شود گفت: نياز است دولت با راهکارهايي که ارائه مي‌دهد براي کاهش قدرت خريد مردم چاره‌انديشي کند. وي با تأکيد بر اينکه اصناف در سياست‌گذاري اصلي کشور نقشي ندارد بيان کرد: خواهان اين هستيم که شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي متشکل از اتاق اصناف، اتاق بازرگاني و اتاق تعاون بتواند نقش خود را به‌خوبي ايفا کند.نائب رئيس اتاق اصناف چاره برون‌رفت از وضعيت اقتصادي فعلي را اعتماد دولت به بخش خصوصي دانست و افزود: واگذاري اقتصاد به بخش خصوصي و خروج از اقتصاد دولتي درصورتي‌که از بالقوه به بالفعل تبديل شود چاره‌ساز اقتصاد بيمار خواهد شد.وي با اشاره به اينکه عدم توازن بين نرخ بالاي ارز و قدرت خريد پايين مردم باعث ورشکستگي اصناف مي‌شود گفت: سود يک بازاري در تعداد فروش بالا است و اين مهم در حالي رقم مي‌خورد که مردم از قدرت خريد کافي برخوردار باشند.وي با بيان اينکه دولت بايد به سمت توليد کالاهاي سياسي سوق داده شود افزود: توليد کالاهاي سياسي شامل حوزه‌هاي رفاه اجتماعي، اصلاح قوانين و وضع قوانين جديد با توجه به شرايط اقتصادي روز است.نائب رئيس اتاق اصناف با اذعان به اينکه تغيير قوانين کار و تأمين اجتماعي در برون‌رفت از مشکلات فعلي اثرگذار هستند بيان کرد: دولت بايد رسته‌هاي شغلي مشمول کمک دولتي در تأمين اجتماعي را افزايش دهد و اين مهم خواسته ضروري اصناف است.

نخستين مزرعه توليد تيلاپيا که توسط بخش خصوصي و با مجوزهاي رسمي‌نهادهاي مربوطه شروع به فعاليت کرد،امروز در بافق يزد به بهره برداري رسيد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور، در مراسم رونمايي از طرح توليد و برداشت ماهي تيلاپيا براي نخستين بار در کشور با مشارکت بخش خصوصي در بافق يزد، گفت: خوشبختانه با مساعدت سازمان حفاظت محيط زيست کشور و تلاش بي وقفه محققان علوم شيلاتي، توليد تيلاپيا در کشور کليد خورد و در آينده‌اي نزديک، مزارع مشابه در استان‌هاي خراسان جنوبي، سمنان و قم نيز به چرخه توليد اين ماهي مغذي اضافه خواهند شد.دکتر محمد پورکاظمي، با اشاره به اينکه يکي از مهمترين دستاوردهاي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور و مرکز تحقيقات ملي آبزيان آب‌هاي شور، پژوهش در راستاي توليد تجاري تيلاپيا است، افزود: سيستم توليد اين ماهي به نحوي پايه‌ريزي شده که کف استخر به دليل عايق بندي با لاينر، نشتي آب نداشته و محوطه نيز چون به صورت گلخانه‌اي است، تبخيري ندارد. بنابراين ۱۰۰ درصد آب موجود به صورت چرخشي عمل کرده و مواد غذايي و ضايعات توليد شده دوباره به داخل سيستم برمي‌گردد.وي با تاکيد بر اينکه توليد تيلاپيا در اين مزرعه با رعايت کامل اصول ايمني زيستي و برخورداري از مجوزهاي لازم صورت مي‌گيرد، عنوان کرد: به طور معمول به ازاي هر هکتار، مي‌توان بين ۲۵۰ تا ۳۵۰ تن ماهي برداشت کرد. مزرعه رونمايي شده نيز تا پايان سال جاري حدود ۵۰ تن ماهي تيلاپيا به بازار عرضه مي‌کند.