برخورد جدي با مهندسان متخلف

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت: بايد با مهندسان ناظري که بدون حضور در کارگاه‌هاي ساختماني، برگه‌هاي نظارت را امضا مي‌کنند، برخورد جدي شود.

به نقل از سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، احمد خرم ادامه داد: سازمان نظام مهندسي ساختمان بايد مردم را متوجه کند که خدمات آن براي مردم ارزش افزوده ايجاد و مسکن آنها را احيا مي‌کند. اين خدمات باعث مي‌شود مردم و خانه‌هايشان در زمان زلزله آسيب نبينيد. کسي که مسئوليت نظارت و بازرسي دارد اما سرکار نمي‌رود، بازديد انجام نمي‌دهد و فقط برگه را امضا مي‌کند، تاثير منفي روي کارفرما و مالک خواهد گذاشت.


صدور سند مالکيت تسريع مي‌شود

معاون وزير راه و شهرسازي از تسريع روند صدور سند ماليکيت در سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌خبر داد و گفت: طرح استفاده از اراضي دولتي براي پروژه‌هاي بازآفريني شهري در دستور کار قرار گرفته است که اين اراضي بايد ۱۵ روز پس از تحويل در اختيار توسعه گران قرار گيرند. به گزارش تسنيم، هوشنگ عشايري اظهار کرد: از آنجايي که سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌اغلب سند مالکيت ندارند، قرار شد براي توليد مسکن و بازآفريني نواحي مذکور پيرو آيين‌نامه اجرايي صادر شده در اين حوزه و همچنين اراضي متعلق به دولت، ادارات کل راه و شهرسازي و سازمان ملي زمين و مسکن با همکاري شرکت بازآفريني به جد پيگير موضوع شده و فرآيند صدور سند مالکيت را سرعت بخشند.


سوداگران عامل افزايش نجومي‌قيمت مسکن

سخنگوي کميسيون اقتصادي با بيان اينکه 77 درصد تقاضاي مسکن طي 10 سال اخير به منظور سکونت نبوده، گفت: سوداگران عامل افزايش نجومي‌قيمت مسکن هستند که بايد با اخذ ماليات بر عايدي سرمايه از بازار خارج شوند.

زهرا سعيدي مبارکه در گفت‌وگو با فارس بيان کرد: ريسک پايين و سود بالاي بخش مسکن، سبب شده تا انگيزه لازم براي حضور تقاضاهاي سوداگري به سمت اين بخش اقتصاد وجود داشته باشد.سخنگوي کميسيون اقتصادي خاطرنشان کرد: اين متقاضيان براي کسب سود سريع و بودن هيچ زحمتي در بازار خريد و فروش حضور پيدا مي‌کنند و با معاملات مکرر يا احتکار خانه‌ها منجر به افزايش نجومي‌قيمت مسکن مي‌شوند.

نقش مؤثر ظرفيت‌هاي بازار سرمايه

در توسعه صنايع ريلي

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌گفت: استفاده از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه در توسعه صنايع ريلي، بسيار مؤثر و کارآمد است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران؛ علي اسدي کرم با اشاره به مشکلات اقتصادي موجود در کشور و فشارهاي اقتصادي گفت: در اين شرايط لازم است تا به استفاده از منابع و ظرفيت‌هاي داخلي توجه بيشتري شود. وي با بيان اينکه درحال حاضر استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه ضروري است، افزود: بعد از انقلاب در هر دوره‌اي با افزايش نقدينگي در کشور روبرو بوده‌ايم، به نحوي که در حال حاضر حجم نقدينگي کشور از ۱۶۰۰ ميليارد تومان عبور کرده و اگرروند فعلي ادامه داشته باشد با افزايش بي‌رويه نقدينگي مواجه خواهيم شد. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، با بيان اينکه اگر بانک مرکزي و بازارسرمايه بخواهند وضعيت نقدينگي کشور را سروسامان دهند، بايد فضا را براي فعاليت بخش خصوصي فراهم کنند، تصريح کرد: بايد دولت اجازه دهد تا بخش خصوصي در پروژه‌هاي دولتي وارد شده و طرح‌هاي عمراني را با استفاده از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه پيگيري کنند.

طي شش ماهه نخست سال جاري رقم خورد؛

گروه راه و مسکن: مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل سازمان راهداري از تداوم رشد ترانزيت در شش ماهه نخست سال جاري خبر داد.

رضا نفيسي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: بر اساس آمارها و ارزيابي‌هاي صورت گرفته از عملکرد مرزهاي ايران در شش ماهه ابتدايي سال جاري، ترانزيت کشور رشدي هفت درصدي را نشان مي‌دهد.

به گفته وي، در طول اين مدت بندر شهيد رجايي به عنوان اصلي‌ترين عرصه اقتصادي دريايي ايران توانسته ۲۹ درصد از کل آمار ترانزيت، جايگاه فعال‌ترين پايانه مرزي کشور را حفظ کند و پس از آن دو مرز پرويز خان و باشماق به ترتيب با ۲۴ و ۱۰ درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل سازمان راهداري درباره جزئيات آمار عملکرد مرزهاي کشور در جابجايي کالا نيز گفت: در طول اين مدت حدود پنج ميليون و ۸۰۰ هزار تن کالا در ايران ترانزيت شده که از اين عدد حدود دو ميليون و ۱۰۰ هزار تن کالا به مواد نفتي و سه ميليون و ۵۰۰ هزار تن نيز به کالاهاي غير نفتي اختصاص يافته است.

مانند آمارهاي گذشته همچنان کالاهايي که از عراق به سمت امارات متحده عربي حرکت مي‌کنند، بيشترين سهم را در شکل‌گيري آمار ترانزيتي کشور داشته‌اند.

به گزارش ايسنا، رشد آمار ترانزيت در ايران که از چند سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، در حالي به ثبت رسيده که اقتصاد ايران از ارديبهشت امسال و به دنبال از سرگيري تحريم‌هاي آمريکا با تلاطم‌هايي رو به رو بوده است.

در طول هفته‌هاي گذشته تعدادي از کشورها توانسته‌اند در حوزه واردات نفت از ايران معافيت دريافت کنند، اما دولت ترامپ اصرار دارد که فعاليت ايران در تمامي‌بخش‌هاي اقتصادي محدود شود.

با تحريم شدن دوباره بنادر ايران در دور جديد تحريم‌ها، تنها بندر چابهار از اين موضوع مستثني شده و وزارت خارجه آمريکا اين بندر را از تحريم‌هاي جديد معاف کرده است.

چابهار پس از پشت سر گذاشتن فاز نخست توسعه خود به عنوان مسيري کوتاه بهترين گزينه براي ترانزيت کالا از هند به سمت افغانستان و ساير کشورهاي آسياي ميانه به شمار مي‌رود.

موقعيت خاص جغرافيايي ايران و در اختيار داشتن بخش مهمي‌از سواحل خليج فارس و درياي خزر باعث شده وزارت راه و شهرسازي ترانزيت را به عنوان يکي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي کلان کشور در عرصه درامدزايي مطرح کند.

  • بازديد از مرزهاي ترانزيت کشور

در خبري ديگر مدير کريدورهاي ترانزيتي کشور از برنامه‌ريزي براي بازديد از پايانه‌ و نقاط مرزي با هدف بررسي مشکلات ترانزيت و ايجاد هماهنگي و ارتباط بين دستگاه‌هاي ذي‌ربط و بخش خصوصي طي سه ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي امين ترفع در جلسه هم انديشي با تشکل‌ها و اتاق بازرگاني استان آذربايجان شرقي اظهار داشت: سال گذشته ۷۷ مشکل ترانزيت کشور در معاونت حمل‌ونقل شناسايي شد و رفع آن‌ها به عنوان يکي از موضوعات اصلي اين معاونت قرار گرفت.

وي افزود: در راستاي رفع مشکلات ترانزيت به غير از مکاتبات رسمي‌بايد به حوزه اجرا نيز ورود کرده و با هماهنگي، تسهيل‌گري از طريق قانون يا موارد ديگر اقدامات لازم در دستور کار قرار گيرد.

ترفع از تشکيل گروه ويژه ترانزيت در معاونت حمل‌ونقل و برنامه‌ريزي براي بازديد از پايانه‌هاي سراسر کشور طي سه ماه خبر داد و گفت: سه هدف اصلي اين گروه ويژه شناسايي مشکلات حمل‌ونقل بين المللي و حمل‌ونقل داخلي در استان‌هاي مرزي است، ايجاد ارتباط سيستماتيک با تشکل‌هاي حمل‌ونقلي و پيگيري مشکلات حمل ونقل از منظر فرابخشي و فرامدي است.

نهمين نمايشگاه هوايي ايران با حضور هشت شرکت‌کننده خارجي برگزار مي‌شود

گروه راه و مسکن: دبير نمايشگاه هوايي ايران گفت: معتقديم اين مردم هستند که در نهايت نوع و مدل هواپيماها در ناوگان هوايي ايران را تعيين مي‌کنند و هواپيماها در شرکت‌هاي خارجي در يک شرايط رقابتي مي‌توانند وارد ناوگان هوايي کشورمان شوند.

به گزارش ايلنا، بيژن بنکدار در نشست خبري با اشاره به برگزاري نهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران در جزيره کيش گفت: اين نمايشگاه يکي از مهم‌ترين رويدادها در صنعت هوانوردي و فضايي کشور محسوب مي‌شود و اين فرصت فراهم مي‌شود که شرکت‌هاي خارجي از جمله شرکت‌هاي توليدکننده قطعات و سازندگان هواپيما به صورت مستقيم با شرکت‌هاي ايراني وارد مذاکره شوند.

وي با تاکيد بر اينکه علي‌رغم فشارها براي اعمال تحريم‌هاي سخت عليه صنعت هوانوردي ايران گفت: نمايشگاه هوايي با حضور چيزي حدود هشت شرکت‌کننده خارجي در منطقه برگزار مي‌شود.

دبير نمايشگاه هوايي ايران در پاسخ به سوال ايلنا مبني بر اينکه آيا نمايندگان سوخو در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت، گفت: تاکنون مقامات شرکت سوخو براي حضور در نمايشگاه هوايي ايران اعلام آمادگي کرده‌اند و اين فرصت وجود دارد که اين مدل هواپيما براي ناوگان مسافري ايران مورد ارزيابي قرار بگيرد اما معتقديم اين مردم هستند که در نهايت نوع و مدل هواپيماها در ناوگان هوايي ايران را تعيين مي‌کنند و هواپيماها در شرکت‌هاي خارجي در يک شرايط رقابتي مي‌توانند وارد ناوگان هوايي کشورمان شوند.

وي افزود: در اين نمايشگاه شرکت‌هايي از روسيه، مالزي، اوکراين حضور خواهند داشت و در مجموع نهمين نمايشگاه هوايي ايران با حضور 115 شرکت‌کننده داخلي و خارجي برگزار مي‌شود.

بنکدار با تاکيد بر اينکه اين نمايشگاه مي‌تواند دريچه‌اي رو به معرفي توانمندي‌هاي کشور در صنعت هوايي باشد گفت: در کنار اين نمايشگاه اولين کنفرانس هوانوردي عمومي‌با همکاري پژوهشکده هوافضا برگزار مي‌شود که تاکنون 100 مقاله براي ارائه در اين کنفرانس ارائه شده که از اين تعداد 40 مقاله پذيرفته شده است.

دبير نمايشگاه هوايي ايران با اشاره به حضور تيم‌هايي از روسيه و اوکراين براي حضور در نمايشگاه هوايي اظهار داشت: در چهار روز از برگزاري اين نمايشگاه، نمايش هوايي با حضور تيم ميگ 29 روسيه، L39 لتوني، زنبورهاي بالستيک 20 و نيروهاي هوايي ارتش و سپاه حضور دارند.

بنکدار با تاکيد بر اينکه اين نمايشگاه فرصتي است تا بتوانيم از ظرفيت‌ شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي توليد قطعات مورد نياز شرکت‌هاي هوايي استفاده کنيم گفت: اين نمايشگاه با حضور شرکت‌هاي دانش بنيان برگزار مي‌شود و سياست در صنعت هوانوردي بر اين پايه است که بتواند از ظرفيت‌هاي شرکت‌هاي دانش بنيان براي توليد قطعات مورد نياز ايرلاين‌ها استفاده کنيم.

وي با بيان اينکه ايران مي‌تواند برگزارکننده نمايشگاه‌‌هاي هوايي در کشورهاي خارجي باشد گفت: در حال حاضر دوبي و بحرين در تلاش هستند که در حوزه نمايشگاه‌هاي هوايي صاحب برند شوند اما ايران سابقه 18 ساله در برگزاري نمايش‌هاي هوايي داشته و اگر در طول اين سال‌ها تحريم نبوديم، در حال حاضر مي‌توانستيم نمايشگاه هوايي را با حضور 200 شرکت‌کننده خارجي برگزار کنيم.

دبير نمايشگاه هوايي ايران با تاکيد بر اينکه ايران بهترين مارکت هوايي در منطقه است گفت: جمعيت 80 ميليون نفري ايران مخاطب سفرهاي هوايي هستند و در صورت گسترش زيرساخت‌هاي هوايي ايران و افزايش ناوگان هوايي کشور مي‌توان از خروج ارز قابل توجه براي خريد بليت هواپيما از شرکت‌هاي خارجي جلوگيري کنيم.وي با اشاره به زمان برگزاري نهمين نمايشگاه هوايي ايران گفت: اين دوره از نمايشگاه هوايي از تاريخ پنجم تا هشتم آذرماه با حضور وزراي راه و شهرسازي، وزارت دفاع، معاون رئيس جمهوري، رئيس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي در جزيره کيش برگزار مي‌شود.

یادداشت
محمد حسين رضائيان

کارشناس حمل و نقل

معاون بازرگاني ذوب‌آهن 22 آبان ماه امسال اعلام کرد: «قرارداد 15 هزار تني فروش ريل UIC60 با شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل منعقد شده است» و افزود: «در حال مذاکره براي عقد اولين قرارداد صادرات ريل هستيم».مي‌توان ادعا کرد از سال گذشته که ذوب‌آهن ثابت کرد به توان توليد انبوه استاندارد ريل U33 دست يافته تاکنون، صحيح‌ترين سياست ريلي که در اين مجموعه اتخاذ شده، سياست حرکت به سمت صادرات ريل است. در اين زمينه چند علت مي‌توان بر شمرد: اول

ذوب‌آهن در مسئله قرارداد 40 هزارتني فروش U33 به راه‌آهن، مدام از سختگيري‌هاي بيش‌ازحد راه‌آهن گلايه داشت، فارغ از درستي يا قابل نقد بودن آن‌ها، صادرات ريل مي‌تواند مهر پاياني بر همه حواشي مسئله کيفيت ريل باشد. مشتري داخلي حتي اگر دولتي باشد و در واردات ريل جذابيت‌هاي مانند بهره‌مندي از فاينانس و ساير امتيازات هم ببيند، بهانه‌اي براي عدم تائيد کيفيت محصولاتي که در بازارهاي جهاني صادر مي‌شود نخواهند داشت. دوم، در حال حاضر و پس از افزايش نرخ ارز، بازار صادرات برخي از محصولات فولادي‌ بيش‌ازپيش و دوچندان جذابيت پيدا کرده است. به‌عنوان‌مثال ريل با کيفيت استانداردهاي روز اروپايي اکنون با قيمت نهايي حدود 1000 دلار در هر تن به دست راه آهني‌ها مي‌رسد و اگر فرض کنيم قيمت دلار در بازار ثانويه 9 هزار تومان باشد، يعني صادرات ريل، 9 هزار تومان در هر کيلو درآمد خواهد داشت، درحالي‌که بعيد به نظر مي‌رسد بتواند در بازار داخلي با اين قيمت به فروش برساند.سوم، ظرفيت اين خط توليد طبق گفته‌هاي مديران مجموعه، توليد 400 هزار تن ريل در سال است. کارخانه نورد سنگين ذوب‌آهن (نورد 650) محصولات متنوعي مانند تيرآهن، نبشي و تيرآهن بال‌پهن توليد مي‌کند. درمجموع مي‌توان گفت توليد بيش از 700 هزار تن در اين کارخانه به‌سختي ممکن است، اما مشتري مقاطع سنگين در کشور محدود است. ازاين‌رو چه‌بسا اصلي‌ترين نيت بنگاهي ذوب‌آهن از نصب خط توليد ريل، ايجاد تنوع محصولات در اين کارخانه بوده، تا از اين طريق بتوان از همه ظرفيت کارخانه 650 استفاده کند. اما نياز کشور به ريل به‌سختي به 75 هزار تن در سال مي‌رسد و شايد لازم باشد با نگاه به افزايش بهره‌وري به سمت صادرات ريل نيز حرکت کنند.با اين توضيحات اميد مي‌رود معاون جديد بازرگاني ذوب‌آهن که بحث صادرات ريل را مطرح کرده است، در تصميم خود پافشاري نموده و افتخار صادرات ريل را نيز نصيب کشور کند.

منبع: تين نيوز