بانک مرکزي اعلام کرد:

بدهي بانک‌ها و موسسات خصوصي به بانک مرکزي در يکسال گذشته ۱۰۰ درصد افزايش يافته و اين موضوع با انتقاد جدي رييس کل مواجه شده است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايبِنا، براساس تازه‌ترين آمار بانک مرکزي حجم کل بدهي‌ بانک‌ها و موسسات اعتباري به بانک مرکزي در شهريورماه سال جاري به ۱۵۰ هزار و ۶۵۰ ميليارد تومان رسيده که در مقايسه با شهريور ۹۶ معادل ۳۷.۳ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته ۱۴.۱ درصد رشد داشته است. از اين ميزان ۳ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان بدهي بانک‌هاي تجاري است که نسبت به شهريور ۹۶ بيش از ۶۴ درصد کاهش نشان مي‌دهد. همچنين اين ميزان بدهي نسبت به اسفند ماه سال گذشته نيز ۱۳.۵ درصد افت داشته که بيانگر حرکت اين دسته از بانک‌ها به سمت انضباط مالي بيشتر بوده است. بدهي بانک‌هاي تخصصي دولتي به بانک مرکزي نيز در شهريور ماه سال جاري ۴۵ هزار و ۳۷۰ ميليارد تومان بوده که اين ميزان بدهي ۵.۹ درصد نسبت به شهريورماه سال گذشته و ۳.۹ درصد نسبت به اسفندماه سال ۹۶ کاهش داشته است که نشان مي‌دهد اقدامات انجام شده در اين بانک‌ها نيز در راستاي اهداف تعيين شده بوده است. آمارها نشان مي‌دهد که عمده‌ترين دليل افزايش بدهي سيستم بانکي ناشي از اضافه برداشت بانک‌هاي غيردولتي، خصوصي و موسسات اعتباري است. حجم بدهي اين بانک‌ها و موسسات در شهريورماه به ۱۰۱ هزار و ۳۸۰ ميليارد تومان رسيد که افزايش ۱۰۰.۱ درصدي در مقايسه با شهريورماه سال گذشته داشته است. همچنين حجم بدهي اين بانک‌ها و موسسات نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲۶.۲ درصد افزايش داشته است. بر اين اساس افزايش ميزان بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي، ناشي از بدهي بانک‌ها و موسسات خصوصي بوده و با وجود کاهش بدهي بانک‌هاي تخصصي دولتي و بانک‌هاي تجاري حجم کلي بدهي بانک‌ها به دليل اضافه برداشت بانک‌هاي خصوصي در اين مدت افزايش بيش از ۳۰ درصدي داشته است. اين در حالي است که چندي پيش رييس کل بانک مرکزي ضمن انتقاد از عملکرد اين دسته از بانک‌ها با ابلاغ بخشنامه‌اي، بانک‌ها را ملزم به تسويه مانده اضافه برداشت از حساب جاري نزد اين بانک کرد. بر اين اساس اعطاي تسهيلات و يا مصرف منابع تجهيز شده از سوي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري که داراي اضافه برداشت نزد بانک مرکزي باشند، تا پيش از تسويه بدهي‌ها ممنوع اعلام شد. افزايش بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي يکي از مهم‌ترين عوامل رشد نقدينگي به شمار مي‌رود که رشد نرخ تورم را در پي خواهد داشت و کنترل اضافه برداشت بانک‌ها مي‌تواند نقش موثري در کنترل تورم در شرايط کنوني کشور داشته باشد.

دکتر مظلومي‌عضو هيئت رئيسه

اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق شد

دکتر مظلومي‌مديرعامل بيمه تعاون با کسب بيشترين آراء ، عضو هيئت رئيسه کميسيون بانک و بيمه اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق شد . به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه تعاون ، اين نشست که با حضور نمايندگاني از تشکلهاي بانکي و بيمه‌اي در محل سالن جلسات اين اتاق برگزار شد ، جناب آقاي دکتر مظلومي‌با کسب اکثريت آراي حاضرين به سمت عضو هيئت رئيسه کميسيون بانک و بيمه اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق انتخاب شد . با توجه به حجم مبادلات مالي بين ايران عراق که به مرز 6 ميليارد دلار در هفت ماهه اخير رسيده و بستر مناسب بازار کشور عراق براي بازرگانان و صاحبان مشاغل ايران ، اهميت اين موضوع دو چندان نشان داده مي‌شود.

تصويب صورت‌هاي مالي سال 96 بيمه ايران

اعضاي مجمع عمومي‌شرکت سهامي‌بيمه ايران ضمن ارزيابي مثبت و رو به رشد فعاليت‌ها و عملکرد بيمه ايران، صورت‌هاي مالي سال 1396 شرکت را به تصويب رساندند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران، مجمع عمومي‌عادي ساليانه شرکت سهامي‌بيمه ايران به رياست امير باقري معاون بانک و بيمه وزارت امور اقتصادي و دارايي و با حضور اعضاي مجمع، غلامرضا سليماني رييس کل بيمه مرکزي ايران ، سيدحميدپور محمدي معاون برنامه ريزي سازمان برنامه و بودجه کشور، نمايندگان وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حسابرسي ( حسابرس قانوني بيمه ايران) و اعضاي هيات مديره بيمه ايران برگزار شد. در اين جلسه صورت‌هاي مالي سال96 بيمه ايران مورد بررسي قرار گرفت و پس از بحث و تبادل نظر به تصويب رسيد. محسن پورکياني رييس هيات مديره و مديرعامل بيمه ايران در گزارشي جامع به مجمع عمومي، با اشاره به رشد 8 درصدي حق بيمه صادره اين شرکت در سال گذشته نسبت به سال 95 – عليرغم خارج کردن پرتفوي رشته درمان 2 هزار ميلياري چند سازمان بزرگ – اظهار کرد : هم اکنون بيمه ايران به طور ميانگين روزانه 33 ميليارد تومان خسارت به هم ميهنان زيان ديده در اقصي نقاط کشور پرداخت مي‌کند. در ادامه، پس از بررسي و تبادل نظر در مسايل فني و حسابرسي، ضمن قدرداني و تشکر از شفافيت گزارش‌هاي ارائه شده مديرعامل بيمه ايران، صورت‌هاي مالي سال 96 بيمه ايران را تصويب کردند.

عرضه پذيره نويسي حق تقدم سهام

استفاده نشده بيمه آرمان

پذيره نويسي حق تقدم سهام استفاده نشده شرکت بيمه آرمان از طريق بازار فرابورس عرضه مي‌شود. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه آرمان، به‌ استناد مصوبۀ مجمع عمومي‌فوق‌العـاده ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ و مجـوزهاي اخذ شده از بيمه مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران و سازمان بورس و اوراق بهادار مبني بر افزايش سرمايه بيمه آرمان از مبلغ ۱.۲۰۰ ميليارد ريال به مبلغ ۱.۵۰۰ ميليارد ريال در مهلت تعيين ‌شده جهت استفاده از حق‌تقدم خريد سهام، تعداد ۱۱۴.۸۵۵.۷۲۲ سهم از سهام جديد توسط سهامداران شرکت پذيره ‌نويسي گرديده است. متقاضيان مي‌توانند، با مراجعه به شرکت‌هاي کارگزاري عضو فرابورس ايران، نسبت به ارائه تقاضاي سفارش خريد اقدام نمايند. مهلت پذيره نويسي عمومي‌از روز چهارشنبه 30 آبان تا روز پنجشنبه 29 آذر ۱۳۹۷ به مدت يک ماه است.

دکتر تقي نتاج با اعلام مطلب فوق در برنامه تلويزيوني چوب خط که با موضوع مديريت تحريم از برنامه افق پخش مي‌شد، گفت: قوانين جاري کشور مربوط به شرايط گذشته است و حتي برخي قوانين و مقررات مربوط به شرايط عادي و طبيعي هستند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک قوامين، مديرعامل بانک قوامين افزود: اين موضوع در اقتصاد مقاومتي در سال 1392 نيز مطرح شد و مقرر شد برخي قوانين و مقررات مورد بازنگري قرار بگيرد. وي افزود اين قوانين براي شرايط و زماني که سايه تحريم بر اقتصاد کشور سنگيني نمي‌کرد تعريف شده بود و براي آن شرايط مفيد بوده است. پس بايد مجدداً با لحاظ کردن شرايط تحريم مورد بازنگري قرار گرفته و قوانيني متناسب با شرايط موجود وضع و اجرا کنيم. مديرعامل بانک قوامين که به عنوان کارشناس مالي و بانکي در اين نشست حاضر شده بود اضافه کرد: اين يکي از راه‌هايي است که مي‌توانيم به وسيله آن تحريم را مديريت کنيم. وي تصريح کرد بازنگري قوانين مربوط به خصوصي سازي نظام بانکي از آن دسته قوانيني است که بايد مورد بازنگري قرار گيرد چون بازخورد مناسبي از آن نصيب اقتصاد کشور ما نشده است. دکتر تقي نتاج اضافه کرد : بازنگري قوانين مربوط به خصوصي سازي نظام بانکي به ما براي رسيدن به اهدافي که براي رسيدن به توسعه اقتصادي کشور طراحي کرده ايم کمک مي‌کند.

بانک سرمايه پس از دو سال وقفه در بسته ماندن نماد خود در فرابورس با بهره مندي از سه راهکار اساسي و طلايي توانست نماد اين بانک را در فرابورس باز کند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري بسيج؛ اهميت و نقش فرابورس در توسعه و رونق بانکداري مدرن امري قابل توجه است. در بورس انواع دارايي‌ها، مورد خريد و فروش قرار مي‌گيرد. يکي از مهمترين تفاوت‌هاي بازار سرمايه برخورداري از شفافيت و پشتوانه محکم قانوني در معاملات است. منظور از شفافيت در بازار بورس آن است که وقتي فردي تصميم به خريد و فروش سهام يک شرکت مي‌کند همه اطلاعات مربوط به اين معاملات در دسترس باشد و اين شفافيت به معناي آن است که شرکت و يا بانک مذکور داراي مديريت با ثبات است. نماد بانک سرمايه از سوم آبان ۹۵ تاکنون بسته بوده و بازشدن آن پس از گذشت دو سال، به روشني گوياي وضعيت باثبات، رو به پيشرفت و بالنده اين بانک و نويدبخش آينده‌اي بسيار روشن براي آن است. بي‌شک بازشدن نماد بانک سرمايه در فرابورس نشان‌دهنده رشد و پيشرفت همه‌جانبه اين بانک و برقراري وضعيتي متعادل و استاندارد در همه صورت‌هاي مالي آن است.همچنين مديران بانک سرمايه مجوز برگزاري مجمع سهامداران براي سال ۹۵ را اخذ کرده و در تلاش هستند مجوز برگزاري مجمع سهامداران براي سال ۹۶ را نيز دريافت و در صورت امکان هردو مجمع را همزمان و در آينده‌اي بسيار نزديک برگزار کنند.

بنابر اعلام موسسه اعتباري ملل،سقف اعتبار اين کارت ۵۰ ميليون تومان است و براي حقوق‌بگيران طراحي شده است که در اين طرح تا ۱۰ ميليارد ريال با نرخ سود تسهيلات ۱۸ درصد در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از موسسه اعتباري ملل، در حال تدوين برنامه و مذاکره با فروشگاه‌هاي بزرگ براي صدور کارت اعتباري مرابحه است. سقف اعتبار اين کارت ۵۰ ميليون تومان است و براي حقوق‌بگيران طراحي شده است اين موسسه اعتباري علاوه‌ بر اين خدمت که به زودي ارائه مي‌شود، پنج فصل ديگر براي ارائه تسهيلات دارد. طرح آفاق موسسه اعتباري ملل، طرحي براي کارگاه‌هاي توليدي و شرکت‌هاي بازرگاني براي سرمايه در گردش است. در اين طرح تا ۱۰ ميليارد ريال با نرخ سود تسهيلات ۱۸ درصد در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد. در طرح آفاق، تسهيلات در قبال افتتاح حساب روزشمار و کسب ميانگين لازم به متقاضي ارائه مي‌شود. متقاضيان دريافت تسهيلات از موسسه اعتباري ملل مي‌توانند با استفاده از طرح افق براي خريد کالاي ايراني تا ۴۵ ميليون تومان براي افراد حقيقي و ۱۳۵ ميليون تومان براي افراد حقوقي، تسهيلات دريافت کنند. اين تسهيلات با نرخ ۱۸ درصد و اقساط ۴۸ ماه ارائه مي‌شود. متقاضي نيز بايد حساب بلندمدت به مبلغ دلخواه افتتاح کند و همان‌گونه که گفته شد حداکثر تسهيلات براي افراد حقيقي ۴۵ ميليون تومان است. در طرح ديگر، تسهيلات براي همه گروه‌هاي جامعه در قبال ايجاد ميانگين حساب تا مبلغ ۲۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.

در حضور رئيس جمهور مديرعامل بانک ملي ايران و استاندار آذربايجان غربي تفاهمنامه همکاري امضا کردند مديرعامل بانک ملي ايران و استاندار آذربايجان غربي در حضور رئيس جمهور، تفاهمنامه‌اي به منظور جذب و حمايت از سرمايه گذاري و تامين مالي طرح‌هاي صنعتي، کشاورزي و خدماتي با رويکرد بهبود و توسعه شاخص‌هاي اقتصادي منطقه امضا کردند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک ملي ايران، دکتر محمد رضا حسين زاده که همزمان با سفر رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت به اروميه سفر کرده بود، اين تفاهمنامه را با هدف تامين مالي پنج طرح بزرگ صنعتي، عمراني و کشاورزي به ارزش يک هزار و 533 ميليارد ريال با محمد مهدي شهرياري استاندار آذربايجان غربي امضا کرد. توليد کاغذ از کربنات کلسيم، توليد تاير خودروهاي سنگين، پنل و سلول خورشيدي، هتل پنج ستاره آريا و فرآوري داروهاي گياهي و پزشکي، محور اين طرح‌هاست.

تسهيلات اعطايي بانک رفاه از ابتداي سالجاري لغايت 26 آبان ماه در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، قرض الحسنه اشتغالزايي و مشاغل خانگي کميته امداد امام خميني(ره)، سازمان بهزيستي و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و قرض الحسنه اعطايي ازدواج و تهيه جهيزيه اعلام شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک رفاه، اين بانک از ابتداي سالجاري لغايت 26 آبان ماه، تعداد 1.963 فقره تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي و مشاغل خانگي به مبلغ 311.460ميليون ريال به معرفي شدگان کميته امداد امام خميني (ره)، تعداد 1.053 فقره تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي و مشاغل خانگي به مبلغ 162.875 ميليون ريال به مددجويان سازمان بهزيستي و تعداد 6.595 فقره تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي و مشاغل خانگي به مبلغ 629.246 ميليون ريال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از سوي اين بانک پرداخت کرده است. کل تسهيلات پرداختي بانک در بخش‌هاي مختلف اقتصادي در مقطع يادشده تعداد 296.573 فقره تسهيلات به مبلغ 170.147.931 ميليون ريال بوده است.

مجموع تسهيلات منعقد شده و اعطايي از سوي بانک مسکن در هفت ماه نخست سال جاري معادل ۳۵.۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزايش يافت. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري بانک مسکن-هيبنا، بانک مسکن در هفت ماهه نخست امسال رقمي‌بالغ 10 هزار و 849ميليارد و 375 ميليون و 300 هزار تومان به متقاضيان سراسر کشور تسهيلات پرداخت کرد. گزارش عملکرد تسهيلات منعقد شده و اعطايي بانک مسکن طي هفت ماهه نخست امسال نشان مي‌دهد: کل تسهيلات منعقد شده و اعطايي طي هفت ماهه سال جاري معادل 10 هزار و 849 ميليارد و 375 ميليون و 300 هزار تومان بوده که در مقايسه با مبالغ منعقد شده و اعطايي طي دوره مشابه سال گذشته معادل 35.7 درصد رشد را نشان مي‌دهد. در مهرماه 50 هزار و 347 فقره تسهيلات به ارزش يک هزار و 806 ميليارد و 516 ميليون تومان به متقاضيان اعطا شده است.

تجارت استان بوشهر: اميري شهردار بندر بوشهر: گردشگران نوروزي فرصتي ارزشمند براي توسعه اقتصادي و معرفي فرهنگي بوشهر است.به گزارش واحد خبر و رسانه مديريت ارتباطات و امور بين الملل شهرداري بندر بوشهر نخستين جلسه ستاد تسهيلات سفر به رياست شهردار بندر بوشهر برگزار گرديد. در ابتداي اين جلسه مهندس وفا دبير ستاد گزارشي از اقدامات انجام شده در نوروز ۹۷ ارايه نمودند. در ادامه مهندس واعظي با تشريح دامنه سفر‌ها به شهر بوشهر در طول سال بيان داشتند که در حال حاضر شهر بوشهر نه تنها در ايام نوروز بلکه در طول سال ميزبان مسافران و گردشگران از استان‌هاي مجاور است در همين خصوص لازم است برنامه ريزي ستاد تسهيلات نه تنها براي ايام نوروز بلکه براي تمام ايام سال لحاظ شود.وي يکي از مشکلات ايام نوروز را کمبود سرويس‌هاي بهداشتي و حمام دانستند که با پيگيري‌هاي انجام شده ساخت و اتمام پنج مجموعه سرويس بهداشتي در نقاط پر تردد تا پايان سال در دستور کار است.

تجارت- استان خوزستان:معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي طي بازديد خود از مجتمع بندري امام خميني(ره)، از پروژه اجراي هوشمندسازي حمل و نقل دورن محوطه‌اي کاميون‌هاي حامل کالاهاي اساسي ديدن کرده و از روند پيشرفت و بهره برداري آن اظهار خرسندي نمود.اهواز : ليلا زرگانيان -با اشاره به سفر دکتر حسن زاده به بندرامام خميني(ره) طي ۲۸ آبان ماه سال جاري بيان داشت: در جريان اين سفر وي ضمن ديدار و گفتگو با عادل دريس مديرکل بنادر و دريانوردي استان خوزستان، از پروژه‌هاي مختلف عمراني و سرمايه گذاري در اين مجتمع بزرگ بندري بازديد به عمل آورده و در ادامه از روند پياده سازي و بهره برداري از پروژه هوشمندسازي حمل و نقل داخلي نيز ديدن کرد.ايرج مديري در ادامه افزود: معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي ضمن اظهار خرسندي از پيشرفت اجراي پروژه مذکور، ارتقاي کيفت خدمات بندري به صاحبان کالا، کاهش ميزان اتلاف و هدر رفت آن، افزايش سرعت انتقال کالا از کشتي تا انبارها را از جمله مزيت‌هاي بهره‌گيري از اين فناوري برشمرده و از تلاش کارشناسان اين اداره کل در انجام مطالعات، پياده سازي و تکميل آن تشکر نمود.

حضور ميرزايي ،عضو کميسيون انرژي مجلس

در جمع کارکنان شرکت گاز ايلام

تجارت-استان ايلام:جلال ميرزايي نماينده شهرستانهاي ايلام ، چرداول ، ايوان، مهران و ملکشاهي در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در جلسه‌اي با حضور مديرعامل و جمعي از اعضاي هيئت رييسه شرکت گاز استان ايلام به بحث و تبادل نظر پرداخت.به گزارش روابط عمومي‌شرکت گاز استان ايلام : عباس شمس اللهي مديرعامل شرکت گاز استان ايلام ضمن عرض خيرمقدم ، گزارش کاملي از وضعيت گازرساني و ارائه خدمت به مردم توسط شرکت گاز استان ايلام را ارائه نمود.شمس اللهي به روند گازرساني در استان ايلام اشاره نمود و گفت : تا کنون در استان 831 کيلومتر خط انتقال و تغذيه ، 3510 کيلومتر شبکه اجرا ، 92400 انشعاب نصب و بيش از 148000 هزار مشترک از نعمت گاز بهره مند شده اند.مديرعامل شرکت گاز استان ايلام در ادامه گفت : تا کنون 23 شهر و 365 روستاي استان عمليات گازرساني آنها به اتمام رسيده و 98 درصد جمعيت شهري و 81 درصد جمعيت روستايي استان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و با تلاش و کوشش همکاران در اين شرکت تا پايان سال 98 اين رشد گازرساني در استان به 100 درصد در حوزه شهري و 85 درصد در حوزه روستايي خواهد رسيد.شمس اللهي به روند گازرساني و برنامه‌هاي اين شرکت در آينده پرداخت و گفت : در حال حاضر عمليات اجرايي 3 شهر ميمه و پهله زرين آباد از توابع شهرستان دهلران و شهر توحيد از توابع شهرستان چرداول در حال اجرا مي‌باشد که به حول قوه الهي تا پايان سال‌هاي 97 و 98 مشعل گاز اين سه شهر روشن خواهد شد.در ادامه اين نشست ميرزايي نماينده مردم شريف حوزه شمال استان ضمن تشکر و قدرداني از مديرعامل و کارکنان شرکت گاز استان به جهت خدمت‌رساني مطلوب گفت : در سالهاي اخير گازرساني در استان روند رو به رشدي داشته و شرکت گاز استان ايلام در جهت گسترش و توسعه استان نقش بارزي را ايفا نموده است.وي همچنين به چالش‌هاي اقتصادي و مالي جامعه اشاره کرد و توضيحات لازم در اين خصوص جهت استماع همکاران ارائه نمود.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد

تجارت- جزيره قشم:رييس هيئت مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه ريزي انجام شده به منظور توليد ۶ ميليون تُن محصولات پتروشيمي‌در آينده‌اي نزديک و در اين ‌جزيره خبر داد.به گزارش روابط عمومي‌سازمان منطقه آزاد قشم، حميد رضا مومني در همايش تخصصي معرفي فرصت‌هاي سرمايه گذاري قشم در حوزه نفت و انرژي، اعلام کرد: با کلنگ زني يک مجموعه بزرگ پتروشيمي‌بزودي با سرمايه‌گذاري ۷.۴ ميليارد دلاري براي توليد ۶ ميليون تن محصول ، روند توسعه اقتصادي و صنعتي در اين منطقه شتاب خواهد گرفت.وي با تاکيد بر نقش تاثيرگذار قشم در مسير توسعه اقتصاد ملي با استفاده از ظرفيت نفت و انرژي، افزود: قشم داراي دو دوره منفک اقتصادي است يکي قبل از ايجاد منطقه آزاد که تنها به حوزه کشاورزي سنتي، شيلات در حد معمول و تجارت از طريق واردات کالا اختصاص داشت که در اين دوره هيچ اقدامي‌در حوزه برند سازي، توليد و تامين نياز کشور انجام نشده بود.به گفته مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي‌در سال ۷۲ مبني بر تصويب و تعيين حدود منطقه آزاد و تجاري قشم، دوره دوم اقتصادي اين جزيره با هدف تبديل قشم به عنوان‌هاب نفت و انرژي شکل گرفت و همزمان براساس اسناد بالادستي و نظر مشاوران خارجي بر ويژگي‌هاي اين منطقه آزاد در زمينه قابليت‌هاي اقتصاد دريا محوري نيز تاکيد شد. وي افزود: ۱۷ ميدان هيدروکربوني در داخل و اطراف منطقه آزاد قشم وجود دارد که از ميادين مهم نفتي و گازي منطقه ميتوان به ميادين گورزين و هنگام اشاره کرد.مومني گفت: در راستاي فعاليت‌هاي حوزه نفت و انرژي خوراک ۲۵ ميليون متر مکعب گاز با قابليت افزايش براي سرمايه‌گذاران صنعت پتروشيمي‌در اين جزيره فراهم شده است.

وي تصريح کرد: از فرصت‌هاي ديگر سرمايه گذاري در قشم بحث بانکرينگ و ذخيره سازي است که در حال حاضر مخازن ذخيره سازي ۶.۴ ميليون بشکه در حال احداث است و نخستين نيروگاه خورشيدي با ۱۰ مگاوات برق هم در اين جزيره در حال بهره برداري است همچنين ظرفيت تامين برق تا ۲۰ ميليون مگاوات هم وجود دارد.

مومني از فراهم کردن زيرساخت‌ها براي جذب سرمايه گذاران به عنوان يکي از وظايف مهم سازمان منطقه آزاد قشم نام برد و گفت: ما به عنوان هماهنگ کننده فرصت‌هاي سرمايه گذاري در قشم، تامين منابع مالي سرمايه گذاران را قطعي و شرايط پرداخت و زمان اجراي پروژه‌ها را نيز مشخص خواهيم کرد. رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، زماني نيا معاون وزير نفت در حوزه بين الملل، محمد خزايي معاون وزير اقتصاد و دارايي و رييس سازمان سرمايه گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران، دکتر سيد رضا نوروز زاده معاون وزير و مديرعامل پيشين شرکت ملي صنايع پتروشيمي، Hiroyuki Tanaka نماينده ارشد جايکا در تهران، محمد رضا صديقي مدير برنامه ريزي تلفيقي شرکت ملي گاز ايران از جمله سخنرانان پنل افتتاحيه اين همايش بودند.

تجارت-استان ايلام:مديرعامل شرکت توزيع برق ايلام وجمعي از معاونين و مديران ارشد اين شرکت ، ميزبان پروفسور علي اکبري رييس دانشگاه ايلام و هييت بلند پايه‌اي از اين دانشگاه بودند.دکتر‌هادي شيرخاني گفت : دانشگاه مادر در استان مبدا تحولات اثر بخش و محيطي امن براي پژوهش‌هاي کاربردي است و بي شک براي صنعت نيز در استان يک موهبت است.وي افزود: ارتباط هر چه بيشتر صنعت با دانشگاه نقش مهمي‌در توسعه همه جانبه دارد و استان ايلام در اين مهم مي‌تواند به عنوان يک استان پيشتاز قلمداد شود و به عنوان الگو براي ديگر شرکت‌هاي توزيع قرار گيرد.مديرعامل شرکت توزيع برق ايلام به رايزني اين شرکت براي واگذاري يک دستگاه سيمبولاتور و نصب آن در دانشکده برق دانشگاه ايلام اشاره کرد و اضهار داشت: اين دستگاه در ۵ دانشگاه ايران نصب شده است که با چانه زني‌هاي بي وقفه شرکت توزيع استان، شرکت توانير پذيرفت که يکي از اين دانشگاه‌ها دانشگاه مادر ايلام باشد. اين دستگاه نقش مهمي‌در بهره وري و موفقيت کاربردي دانشجويان رشته برق دارد.در ادامه رئيس دانشگاه ايلام نيز با تقدير از شرکت توزيع برق ايلام برا برپايي اين نشست، گفت: دانشگاه ايلام عزم جدي براي توسعه همکاري با دستگاه‌هاي اجرايي و صنعت استان دارد و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، يکي از فعالترين اين دفاتر در سطح دانشگاه‌هاي استان است و اگر روند کنوني ادامه داشته و تقويت شود، روند توسعه استان شتاب خواهد گرفت. دکتر علي اکبري، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبري در احکام جديد خود و از جمله در حکم انتصاب نماينده محترم ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام بر توسعه ارتباط با نخبگان، دانشگاهيان و دانشگاه‌ها تأکيد دارد و در روزهاي اخير هيأت دولت هم بخشنامه‌اي در اين زمينه صادر کرده که اين امر ضمن اينکه از اهميت جايگاه دانشگاه و دانشگاهيان حکايت دارد، ضرورت توسعه همکاري‌ها و ارتباطات نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي با دانشگاه براي توسعه جامعه را نمايان مي‌سازد.


در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي فولاد مبارکه صورت گرفت؛

تجارت-استان اصفهان:مديرعامل شرکت فولاد سنگان از سرمايه‌گذاري فولاد مبارکه در احداث هفت مدرسۀ شش‌کلاسه در منطقۀ محروم شهرستان خواف استان خراسان رضوي خبر داد. در اين آئين که با حضور نمايندۀ مردم خواف و رشتخوار در مجلس شوراي اسلامي، امام‌جمعه، دادستان، سرپرست فرمانداري، ناظران و مشاوران مديرکل توسعه، تجهيز و نوسازي مدارس خراسان رضوي و جمعي از اعضاي شوراهاي اسلامي‌و مسئولان محلي روستاهاي عباس‌آباد، قلعه‌نو، بياس‌آباد، حسين‌آباد، بهدادين و شهرهاي قاسم‌آباد و نشتيفان برگزار شد، مهندس سيد محسن ميرمحمدي مديرعامل فولاد سنگان تصريح کرد: توجه به مسئوليت‌هاي اجتماعي و توسعۀ منطقه سنگان از برنامه‌هاي فولاد مبارکه است و سرمايه‌گذاري بالغ‌بر ۲۵۰۰۰ ميليارد ريال از سوي فولاد مبارکه در حوزۀ صنايع معدني اين منطقه مصداق عيني عمل به منويات مقام معظم رهبري و منشأ خيروبرکت براي مردم منطقه است.وي تسريع در اجراي پروژه‌هاي توسعه‌اي و استفادۀ حداکثري از ظرفيت‌هاي ايجادشده در شرکت صنايع معدني فولاد سنگان و همچنين ايفاي نقش مسئوليت‌هاي اجتماعي در منطقۀ خواف را از برنامه‌هاي مديريت فولاد مبارکه برشمرد.

ميرمحمدي با اشاره به نزديک شدن زمان بهره‌برداري از پروژه‌هاي توسعۀ منطقۀ سنگان بر اهميت اهتمام هرچه بيشتر مديران استاني و شهرستاني به همکاري و رفع تنگناهاي زيرساختي صنايع تأکيد و ابراز اميدواري کرد: به‌زودي شاهد بهره‌برداري از يکي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي کنستانتره‌سازي در سطح کشور به ظرفيت ۵ ميليون تن با سرمايه‌گذاري فولاد مبارکه خواهيم بود.مديرعامل فولاد سنگان در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به اين‌که در شهرستان خواف که در ۲۷۰ کيلومتري جنوب شرق مشهد قرار دارد، بيش از ۳۰ هزار دانش‌آموز دچار کمبود امکانات تحصيلي هستند، گفت: بنابر برنامه‌ها و پيش‌بيني‌هاي صورت‌گرفته مقرر است با سرمايه‌گذاري فولاد مبارکه، مدارس مذکور طي حدود ۱۲ ماه ساخته شود تا دانش‌آموزان عزيز بتوانند در محيطي شايسته‌تر به تحصيل علم و دانش بپردازند.

امام‌جمعۀ شهرستان خواف، حجت‌الاسلام‌والمسلمين شمسيان در جمع مسئولان استاني و شهرستان در مراسم کلنگ زني مدارس گفت: از برکات ارزشمند نظام مقدس جمهوري اسلامي، حضور و سرمايه‌گذاري فولاد مبارکه در منطقۀ محروم سنگان و ايجاد اشتغال در راستاي اقتصاد مقاومتي و منويات مقام معظم رهبري است. مجتمع صنايع معدني سنگان مبارکه علاوه بر کارکردهاي فرهنگي-اجتماعي، موجب توسعۀ پايدار و رونق اقتصادي در شهرستان خواف و منطقۀ سنگان شده است.در اين مراسم، دکتر محمود نگهبان، نمايندۀ مردم شهرستان خواف و رشتخوار در مجلس شوراي اسلامي‌از اهتمام، جديت و تدابير ارزشمند مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان در توجه ويژه به مسئوليت‌هاي اجتماعي و اشتغال‌زايي در اين منطقه تشکر و قدرداني کرد و گفت: مجتمع صنايع معدني سنگان مبارکه علاوه بر کارکردهاي فرهنگي-اجتماعي، موجب توسعۀ پايدار و رونق اقتصادي در شهرستان خواف و منطقۀ سنگان شده است که از مديران و کارکنان اين مجموعه تشکر و قدرداني مي‌کنيم.وي خاطرنشان کرد: با رويکرد مثبت مديريت ارشد فولاد مبارکه و اهتمام مديريت فولاد سنگان و با به بهره‌برداري رسيدن طرح‌ها و پروژه‌هاي توسعه‌اي فولاد مبارکه، در آيندۀ نزديک شاهد رشد و توسعۀ فزايندۀ اين منطقه خواهيم بود. در همين خصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمين مروي دادستان خواف نيز تصريح کرد: سرمايه‌گذاري فولاد مبارکه در منطقۀ سنگان، از عوامل اصلي توسعۀ پايدار و اشتغال‌زايي در اين منطقه است؛ به‌ويژه اين‌که اجراي طرح‌هاي توسعۀ اقتصادي و فرهنگي فولاد مبارکه در منطقۀ سنگان مصداق واقعي اقتصاد مقاومتي است.