افتتاح راه آهن رشت و تبريز تا پايان سال

وزير راه و شهرسازي گفت: راه‌آهن قزوين-رشت و مسير جايگزين تبريز نيز تا پايان سال افتتاح مي‌شوند.

وزير راه و شهرسازي در حاشيه مراسم افتتاح راه اهن اروميه، در جمع خبرنگاران گفت: يکي از وعده‌هاي مهم و يکي از اوليت‌هاي بزرگ دولت محترم تدبير و اميد که اتصال مراکز استان‌ها به راه‌آهن سراسري کشور بوده امروز محقق شد.

محمد اسلامي‌به احداث راه‌آهن قزوين-رشت نيز اشاره کرد و افزود: اتصال خط ريلي به استان گيلان و شهر رشت نيز در دستور کار قرار دارد و انشاا... در هفته آينده قطار حرکت آزمايشي خود را براي تست‌هاي اوليه انجام خواهد داد. ما مصمم هستيم با ياري خدا بتوانيم اين وعده را براي مردم عزيز محقق کنيم.


معاون حمل‌ونقل وزارت راه منصوب شد

وزير راه و شهرسازي با صدور حکمي‌شهرام آدم نژاد را به عنوان معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي منصوب کرد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي شهرام آدم نژاد در حکمي‌از سوي محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي به عنوان معاون حمل‌ونقل منصوب شد. وزير راه و شهرسازي در اين حکم اظهار داشت: نظر به تعهد، تجارب و سوابق مديريتي جنابعالي، به موجب اين حكم شما را به سمت معاون حمل‌ونقل منصوب مي‌نمايم. بنابر اين گزارش شهرام آدم نژاد پيش از اين تجارب مديرعاملي شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره)، معاونت سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و مديرکلي حمل و نقل در استان آذربايجان غربي را دارد.


16 هزار تلفات جاده‌اي حاصل عدم مديريت

عضو هيئت‌رئيسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌معتقد است که تنها بخشي از بروز تلفات جاده‌اي متعلق به ايمني راه‌ها است و بايد دقت کرد که رفع نقاط پرحادثه‌ علاوه بر تصويب طرح بودجه هم لازم دارد.

عليم يارمحمدي عضو هيئت‌رئيسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با تأکيد بر اينکه تنها بخشي از بروز حوادث جاده‌اي به ايمني راه‌هاي کشور بازمي‌گردد گفت:رانندگان خودرو نيز در بروز اين حوادث نقش مؤثري دارند، بنابراين اين عوامل همگي دست‌به‌دست هم مي‌دهند تا آمار فاجعه‌بار۱۶ هزار کشته در حوادث جاده‌اي در کشور ثبت شود.

ترمينال سلام و آزادراه تهران-شمال

دو پروژه مهم بنياد مستضعفان

رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: آزادراه تهران - شمال و ترمينال سلام فرودگاه امام دو پروژه ارزشمند در حال اجرا توسط بيناد مستضعفان هستند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي‌رئيس و اعضاي کميسيون عمران مجلس به همراه رئيس و تعدادي از مديران بنياد مستضعفان از ترمينال سلام فرودگاه امام خميني (ره) به عنوان يکي از پروژه‌هاي اجرايي اين فرودگاه بازديد کردند. در جريان اين بازديد محمدرضا رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌طي سخناني با اشاره به پيشرفت ملموس و قابل تأمل پروژه نسبت به سال قبل تصريح کرد: در کشور دو پروژه ارزشمند از بنياد ديدم که واقعا جاي قدرداني دارد. يکي آزاد راه تهران ـ شمال که يکي از پروژه‌هاي کم نظير کشور از حيث سختي و پيچيدگي‌هاي فني به ويژه در حوزه ساخت تونل‌ها و بزرگراه‌هاي آن و ديگري همين پروژه احداث ترمينال سلام.

ساختمان‌هاي کشور از بيمه عيوب پنهان

برخودار مي‌شوند

معاون ساختمان و مسکن وزير راه و شهرسازي گفت: براي اطمينان خريداران از کيفيت مسکن، ساختمان‌هاي کشور از بيمه 'عيوب پنهان' برخوردار مي‌شوند. حامد مظاهريان در حاشيه نشست شوراي اداري شهرستان مياندوآب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ساختمان به عنوان کالاي گران که هر خانوار ايراني خريداري مي‌کند؛ بايد داراي تضميني باشد و اين مهم توسط وزارت راه و شهرسازي از طريق بيمه عيوب پنهان اجرايي مي‌شود. وي ادامه داد: بر اين اساس ساختمان‌هاي احداثي را پيمانکار و سازنده آن تضمين مي‌کنند که در طي زمان سالم بماند و تاسيسات، سازه و نماي آن بدون مشکل باشد. مظاهريان اظهار داشت: به همين دليل وزارت راه و شهرسازي از طريق بيمه عمر پنهان درصدد آن است که به خريداران و خانواده‌هاي ايراني اطمينان دهد ساختمان‌ها داراي کيفيت مطلوبي هستند.

بازنگري در سقف و مدت بازپرداخت

وام مسکن آغاز شد

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با تاکيد بر اينکه بازنگري در مولفه‌هاي ارايه تسهيلات مسکن آغاز شد افزود: همزمان با افزايش رقم تسهيلات مسکن بايد مدت بازپرداخت آن نيز بيشتر شود. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از پژوهشکده پولي بانکي، محمود شکري با بيان اينکه منابع در نظر گرفته شده براي ارايه تسهيلات مسکن کفايت افزايش نرخ‌ها را نکرده، از اينرو اين نوع وام دهي کارايي خود را از دست داده بر ضرورت تغيير استراتژي در راستاي خانه دار کردن مردم اشاره کرد و گفت: بررسي دقيق تر ميزان متقاضيان واقعي تسهيلات مسکن از ضرورت‌هاي ساماندهي وضعيت فعلي بازار است.

وي افزود: با توجه به محدوديت منابع بايد با شناسايي متقاضي واقعي در ارايه تسهيلات بازنگري کرد. شکري با تاکيد بر اينکه بازنگري در مولفه‌هاي ارايه تسهيلات مسکن آغاز شد، تصريح کرد: کارشناسي کردن منابع و ارتباط آن با تعداد متقاضيان مي‌تواند از حجم تقاضاي کاذب و در نتيجه سوداگري در بازار بکاهد.

اسلامي‌براي شرکت در نشست سه جانبه به روسيه سفر مي‌کند؛

گروه راه و مسکن: کريدور شمال-جنوب علي رغم مزيت‌هاي فراوان و استراتژيک و نقش به سزايي که در خلق ثروت و ايجاد فرصت‌هاي اقتصادي براي کشورمان دارد متاسفانه به دليل عدم هماهنگي لازم از سوي دستگاه‌هاي ذيربط ناتمام مانده است. به گزارش تجارت، اين پروژه که کشورهاي هند، ايران، آذربايجان، روسيه تا اروپا را پيوند مي‌دهد با وجود انعقاد تفاهم نامه ميان 3 کشور ايران، روسيه و هند، در داخل خاک ايران و در پروژه موسوم به آستارا-رشت- آستارا متوقف شده است و به همين دليل الزامي‌به نظر مي‌رسد که وزير جديد راه و شهرسازي با عزم و اهتمام ويژه در خصوي اجراي پروژه مزبور اقدام نمايد. لذا سفر آتي محمد اسلامي‌به روسيه که با هدف شرکت در نشست سه جانبه ايران، روسيه و هند صورت مي‌گيرد را مي‌توان در اين راستا ارزيابي کرد.

  • هفته حمل‌ونقل روسيه

تسنيم در اين رابطه خبرداد: محمد اسلامي‌که براي حضور در رويداد هفته حمل‌ونقل روسيه به اين کشور سفر مي‌کند، پيش از سفر گفت: در اين سفر درباره توسعه حمل‌ونقل ريلي در ايران و توسعه همکاري‌ها در چهارچوب کريدور شمال ــ جنوب با مقامات روسيه، هند و آذربايجان مذاکره خواهيم کرد.

وي افزود: در اين سفر دو نشست سه‌جانبه ميان ايران، روسيه و هند و ايران، روسيه و آذربايجان برگزار خواهد شد تا درباره مسائل مربوط به توسعه کريدور شمال ــ جنوب رايزني کنيم.

اسلامي‌به اهميت کريدور شمال ــ جنوب که هند را از طريق ايران و آذربايجان به روسيه متصل مي‌کند، اشاره کرد و گفت: کريدور شمال ــ جنوب يک سازوکار و موافقت‌نامه خيلي مهم بين ايران و هند و روسيه است که از بندر چابهار شروع شده و هند را از طريق ايران و آذربايجان به روسيه وصل مي‌کند.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با توجه به موافقت آذربايجان براي مشارکت در ساخت راه‌آهن رشت ــ آستارا نقشي مهم در توسعه حمل‌ونقل و ترانزيت منطقه‌اي دارد و در اين سفر درخصوص اين موضوع نيز بحث و تبادل نظر خواهيم کرد.

اسلامي‌به خط اعتباري 3ميليارد يورويي روسيه براي مشارکت در توسعه حمل‌ونقل ريلي ايران اشاره کرد و گفت: جلب مشارکت طرف روس براي سرمايه گذاري در پروژه‌هاي مهم زيرساخت ريلي کشور و مشارکت در خط آهن رشت ــ آستارا در دستور کار اين سفر است.

  • «کريدور شمال - جنوب» فرصتي طلايي براي اقتصاد ايران

به گزارش ايرنا، قرار گرفتن ايران در حلقه اتصال کريدور مهم شمال - جنوب که شبه قاره هند را از طريق ايران به آسياي ميانه ،قفقاز ،روسيه و اروپا متصل مي‌کند، مي‌تواند به عنوان فرصتي طلايي براي توسعه اقتصاد ايران در تحولات منطقه‌اي و بين المللي محسوب شود.

کريدور شمال - جنوب يکي از مهمترين کريدورهاي ترانزيتي براي اتصال کشورهاي جنوب به کشورهاي شمالي، روسيه و کشورهاي حاشيه درياي خزر است. موقعيت مناسب ترانزيتي و قرار گرفتن در مسير اتصالي اين کريدور و دسترسي ايران به سواحل خليج فارس، درياي عمان و سواحل درياي خزر موجب شده تا ايران در سالهاي اخير بسيار مورد توجه توليدکنندگان بزرگ اقتصادي جهان قرار گيرد.کريدور شمال - جنوب مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا است که در مقايسه با مسيرهاي سنتي از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزينه تا 30 درصد ارزانتر است. در واقع اگر بعضي مسيرهاي ناتمام ريلي و جادهاي ايران تکميل شود ايران ميتواند از عبور و ترانزيت کالا از خطوط ريلي و جادهاي خود درآمد سرشاري از اين مسير کسب کند. موافقتنامه کريدور حمل ونقل بين المللي شمال - جنوب در شهريور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضاي وزيران حمل و نقل سه کشور ايران، هند و روسيه رسيد اما هنوز به تکميل نهايي نرسيده است.

فعال کردن هرچه سريعتر اين مسير علاوه بر داشتن سود اقتصادي براي کشورهاي منطقه نتايج بسيار ارزشمند اقتصادي و تجاري براي ايران در شرايط حساس منطقه‌اي و بين المللي به ارمغان خواهد آورد.

  • چرا کريدور شمال-جنوب به بار ننشست؟

مدير کريدور شمال-جنوب معتقد است: آنچه در توسعه ترانزيت اثرگذار است، نه احداث زيرساخت‌ها، بلکه تسهيل فرآيندهاي نرم افزاري عبور کالا از مسير ايران است که در اين زمينه موفق نبوده ايم.

علي رغم اينکه بخش مهمي‌از مسائل مرتبط با اجراي کريدور شمال ـ جنوب در حوزه فعاليت‌هاي وزارت راه و شهرسازي و دستگاه‌هاي تابعه آن قرار دارد، اين وزارتخانه نتوانسته است تا کنون هماهنگي ميان نهادهاي دخيل در اين فعاليت ارزآور براي کشور را ايجاد کند.

حتي شوراي عالي هماهنگي ترابري نيز با وجود آنکه همه دستگاه‌هاي حوزه وزارت راه و دستگاه‌هاي زيرمجموعه ساير نهادهاي مرتبط با حمل و نقل در آن حضور دارند، باز هم نتوانست هدف غايي تشکيل اين شورا ـ ايجاد هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مرتبط ـ را عملياتي کند.

بسياري معتقدند در طول اين قريب به دو دهه، کشورهاي همسايه با ايجاد زيرساخت‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري لازم به دنبال ربودن مزيت رقابتي ايران براي انتفاع از عوايد سرشار ترانزيت کالا از کريدورهاي داخلي خود هستند.

  • مدير کريدور شمال-جنوب: دستگاه‌هاي ذي ربط در کريدور هماهنگ عمل نمي‌کنند

امين ترفع مشاور معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازي و مدير کريدورهاي اين وزارت درباره علل تعويق حدودا دو دهه‌اي اجراي طرح کريدور شمال ـ جنوب گفت: به طور کلي سه مدل دستگاه و دواير دولتي در بخش ترانزيت مؤثر هستند که شامل گروه حمل و نقلي‌ها مانند سازمانها و شرکت‌هاي تابعه وزارت راه، گروه تجاري‌ها مانند سازمانها و دستگاه‌هاي تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه و گروه دستگاه‌هاي نظارتي مانند گمرک، قرنطينه‌هاي وزارت جهاد کشاورزي، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخي دستگاه‌هاي امنيتي، ناجا و راهور ناجا و ... مي‌شود.

وي ادامه داد: از آنجايي که ترانزيت محصول هماهنگي همه اين دستگاه‌ها و نهادهاست، نمي‌توان تعيين کرد که علت عدم اجراي طرح کريدور شمال ـ جنوب کدام دستگاه خاص است. چرا که ترانزيت در صورت وجود کارکرد صحيح براي اين سه حلقه عملياتي مي‌شود. اگر يکي از اين حلقه‌ها درست کار نکند، اين کارکرد درست عمل نکرده است.