روحاني نتيجه صدها ميليارد دلار باج آل سعود به واشنگتن را تشريح کرد؛

افتتاحيه سي و دومين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي‌با حضور شخصيتهاي داخلي و خارجي در سالن اجلاس سران برگزار شد. در اين مراسم رييس جمهور کشورمان مسايل سياسي و اقتصادي مسلمانان و تهديدهايي که عليه وحدت صورت مي‌گيرد تشريح کرد.

رئيس جمهور گفت: امروز ما مسلمانان بايد دست همديگر را بگيريم. بيگانه اتکايي يکي از بزرگترين اشتباهات تاريخي است. ۴۵۰ ميليارد دلار هديه داديد تا امنيت شما تضمين شد؟ ۱۱۰ ميليارد دلار اسلحه خريديد تا امنيت شما تضمين شود؟ در مقابل آقايي که آنها را تاراج کرد چه گفت؟ گفت، شير اين گاو شيرده را مي‌بريم. گفت. اگر ما نباشيم شما دو هفته هم امنيت نداريد. به گزارش ايسنا، حسن روحاني در مراسم افتتاحيه سي و دومين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي‌افزود:‌ لااقل احترام ظاهري را از ارباب بخواهيد و توهين‌هاي مستمر را نپذيريد شما چه نيازي به آمريکا داريد که منابع خود را به آنها هديه مي‌کنيد. ما حاضريم با تمام توان از منافع مردم عربستان در برابر تروريسم و ابرقدرتان دفاع کنيم همانطور که به مردم عراق، سوريه و افغانستان کمک کرديم. از شما هم ۴۵۰ ميليارد دلار نمي‌خواهيم و اهانت هم نمي‌کنيم. شما را برادر مي‌دانيم. ما ملت‌هاي منطقه، مردم مکه و مدينه را برادر خود مي‌دانيم. وي با ابراز تاسف از جناياتي که به نام مسلمانان رخ مي‌دهد گفت: متاسفيم مسلمانان به دست کساني کشته مي‌شوند که ادعاي دين دارند. اي کاش حادثه استانبول رخ نمي‌داد. اي کاش انساني قطعه قطعه نمي‌شد. ما هيچ وقت نمي‌خواستيم مسلماني دست به جنايت بزند. اين موجب شرم ما مسلمانان است که شما مردم فقير يمن را بمباران مي‌کنيد. رئيس جمهور گفت: آنچه که آمريکا امروز مي‌خواهد، بردگي است. آنها مي‌گويند همه جهان بايد آمريکايي فکر کرده و بايد براي ارزش‌هاي آمريکا احترام قائل شود. ما مي‌گوييم همه انسان‌ها آزادند که ارزشهايي را مورد احترام قرار دهند که سعادت انسان را تضمين کند. آنها مي‌گويند عظمت بر مبناي قدرت است و ما مي‌گوييم بر مبناي عدل و انصاف و احترام به حقوق همه است. آنها مي‌گويند منافع آنها بايد اصل باشد، ولي ما مي‌گوييم قلدران نمي‌توانند براي ما مسير تعيين کنند.

وي ادامه داد: آنها مي‌گويند هر کس که نام برتر و ويرانگر دارد در سازمان ملل هم حق وتو دارد. سازمان ملل هم بر همين مبناي قدرت نظامي‌تشکيل شد. يعني هر کس پول بيشتر دارد راي بالاتري هم دارد. روحاني گفت: ما در مقابل غرب دو راه بيشتر نداريم يا بايد از هويت ديني و بيعت با پيامبر (ص) دست برداشته و در برابر غرب تسليم شويم؛ اين يعني که ما به آرمان‌ها، دين، سعادت و آينده نسل‌هاي خود خيانت مي‌کنيم تا آسوده زندگي کنيم و براي جنايتکاران تاريخ فرش قرمز پهن مي‌کنيم؛ راه ديگر اين است که با همه توان در برابر ظلم با قدرت بايستيم. دست از دين، قرآن و پيامبرمان برنداريم. رئيس جمهور تاکيد کرد:‌ ما از آنهايي که در برابر اسلام دست به دست هم داده و شمشيرهاي خود را کشيده‌اند نمي‌ترسيم. در روزهاي سخت بر ايمان ما افزوده مي‌شود. روحاني با بيان اينکه دشمن از شعار ما نمي‌ترسد گفت: بايد در عمل متحد شويم. براي اين هدف ابتدا بايد همديگر را به رسميت بشماريم و همديگر را برادر بدانيم. نمي‌خواهد دنبال آن برويم که همديگر را به مذهب خود در آوريم. اگر جمعي در پاکستان يا افغانستان کشته شدند و ما سوال پرسيديم آنها آيا شيعه بودند يا سني، معلوم مي‌شود که وحدت را قبول نکرده‌ايم. نبايد بين شيعه يا سني فرقي کند. قدم بعدي اين است که مذهب را جايگزين دين نکنيم و به نام شيعه يا سني نخواهيم منطقه اسلام را تصرف کنيم. مذهب ذيل دين تعريف مي‌شود و در واقع مذهب جويبار است و سرچشمه اسلام. هر کس بايد ضمن احترام به مذهب خود از توهين به ساير مذاهب خودداري کند.

انصاری با هدف حفظ قدرت خرید کارمندان دولت خبرداد؛

گروه اقتصاد کلان: کارمندان به عنوان جزیی از اقشار کم درآمد با هر بار تلاطم اقتصادی و گران شدن قیمت کالاها دستخوش نگرانی و اضطراب می شوند و معیشت خانواده های آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. در همین راستا معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: پیشنهادهای سازمان اداری و استخدامی برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 98 در دست بررسی است.

معاون رئيس جمهوري اسلامي‌ايران با بيان اينکه هنوز رقم پيشنهادي در هيات دولت مصوب نشده است، گفت: پس از بررسي پيشنهادهاي کارشناسي، رقم دقيق افزايش حقوق کارکنان در سال آينده در هيات دولت مشخص خواهد شد. به گزارش ايرنا پيش از اين، عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد: حقوق و دستمزد کارکنان دولت سال آينده بين 20 تا 25 درصد افزايش مي‌يابد. «محمد حسيني» با اشاره به تغييرات در بودجه سال 98 و احتمال افزايش سطح حقوق و دستمزدها اظهارداشت: طبق حکم قانون برنامه ششم توسعه کل کشور، افزايش حقوق و دستمزد بايد متناسب با تورم هر سال صورت گيرد، از آنجايي که تورم در سال 97 از تک رقمي‌به 2 رقمي‌رسيده است انتظار مي‌رود حقوق سال آينده افزايش چشمگيري پيدا کند.

عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: با اين حساب بايد حقوق‌هاي سال آينده از افزايش قابل قبولي برخوردار باشد تا حداقل قدرت خريد اقشار جامعه تغيير نکند و سطح رفاه و معيشت شان دست خوش تغييرات منفي نشود. نماينده مردم تفرش، آشتيان و فراهان در مجلس دهم شوراي اسلامي‌ادامه داد: دولت براي افزايش حقوق‌هاي سال آينده نرخي را در نظر گرفته است، هر چند اين نرخ متناسب با نرخ تورم نيست اما افزايش قابل توجهي براي حقوق‌ها و دستمزدهاست.

وي با اشاره به نحوه افزايش حقوق‌ها در سال 97 بيان داشت: در بودجه سال 97 افزايش حقوق‌ها پلکاني ديده شده بود به نحوي که حقوق افراد بالا 5 ميليون تومان افزايش پيدا نمي‌کرد و حقوق‌هاي ديگر تا 20 درصد افزايش يافت؛ مکانيزم اين افزايش نيز به اين گونه بود هر که حقوق کمتري دريافت مي‌کرد، با درصد افزايش بيشتر رو به رو مي‌شد. حسيني با بيان اينکه دولت با نسخه پلکاني، حقوق‌هاي سال 98 را افزايش مي‌دهد، افزود: دولت در نظر دارد به روش پلکاني حقوق‌هاي سال آينده را افزايش دهد، بنابراين اين روش در سال بعد تغيير چنداني نخواهد داشت و تنها تغيير در ميزان افزايش است. عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس عنوان کرد: دولت در نظر دارد حقوق‌هاي سال آينده را بين 20 تا 25 درصد و به صورت پلکاني افزايش دهد، مانند سال 97، حقوق اقشار پردرآمد افزايشي نخواهد داشت.

  • ماجراي افزايش حقوق سال جاري

به گزارش ايسن بعد از چند ماه بحث، وعده و گمانه‌زني در رابطه با افزايش حقوق کارکنان در شرايط موجود اقتصادي، سرانجام هيچ تصميمي‌به منظور افزايش حقوق متناسب با تورم موجود گرفته نشد و ماجرا با وعده پرداخت ۲۰۰ هزار تومان به کارکنان در قالب بسته حمايتي به پايان رسيد. به گزارش ايسنا، نوسان نرخ ارز در ماه‌هاي اخير به اذعان مسئولان، رشد قيمت‌ها و افزايش تورم تا بيش از ۲۵ درصد را به همراه داشت. اين موضوع موجب شد که در مهر ماه بحث افزايش مجدد حقوق کارکنان به منظور پوشش بخشي از آسيب‌هاي ناشي از شرايط موجود اقتصادي به اقشار کم درآمد از سوي دولت مطرح شود. بر اين اساس اعلام شد که افزايش مجدد حقوق کارکنان در حال بررسي در کميسيون‌هاي مربوطه بوده و در رابطه با آن تصميم‌گيري مي‌شود. گرچه در مرحله‌اي عنوان شد که به دلايلي افزايش حقوق به سال بعد موکول شده، ولي طولي نکشيد که مجددا اين موضوع مطرح شد و بار ديگر کارمندان را به افزايش حقوق اميدوار کرد. با اين وجود آخرين اعلام نوبخت-رئيس سازمان برنامه و بودجه- در هفته اخير به نوعي آب پاکي را روي دست کارمندان ريخت. وي گفت که حقوق‌ها امسال افزايش نخواهد يافت و به جاي آن، حمايت از طريق بسته حمايتي را مطرح کرد. در فاصله‌اي کوتاه، مسئولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي موضوع کمک به کارکنان از طريق پرداخت رقم ۲۰۰ هزار توماني را که پيش‌تر مطرح شده بود، مورد تاکيد قرار داده و اعلام کردند که کارکنان دولت حدود ۲۰۰ هزار تومان دريافت خواهند کرد و گفته شد که قرار است اين رقم در همين روزها پرداخت شود. از سوي ديگر افزايش ۲۰ درصدي حقوق‌هاي امسال در شرايطي بوده که با برآورد تورم کمتر از ۱۰ درصد براي سال جاري در بودجه ۱۳۹۷ اعمال شد و اين در حالي است که اکنون نرخ تورم طبق گزارش‌هاي مراجع رسمي‌تا بيش از ۲۵ درصد نيز رشد کرده است. يکي از دلايلي که گفته مي‌شد سبب ايجاد ملاحظاتي براي دولت درجهت افزايش مجدد حقوق کارکنان شده، تورم ناشي از ورود نقدينگي مجدد به اقتصاد بود که به گفته کارشناسان، اکنون با همين واريز ۲۰۰ هزار تومان نيز تاحدي اتفاق خواهد افتاد. در عين حال که آنان تاکيد دارند اگر قرار است افزايش حقوقي اتفاق نيفتد، بايد کاهش تورم در دستور کار باشد که در ماه‌هاي اخير نشاني از ريزش تورم ديده نمي‌شود. اما موضوع ديگري که به نظر مي‌رسيد دولت را در افزايش مجدد حقوق کارکنان با چالش مواجه کند، تامين منابع لازم براي آن بود که با توجه به شرايط موجود ممکن بود تا پايان سال نتواند بودجه لازم در هزينه‌هاي جاري را به منظور افزايش حقوق تامين کند. با اين حال اخيرا برخي نمايندگان مجلس بر اين موضوع تاکيد کردند که دولت مي‌تواند از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز، حقوق‌ها را افزايش دهد. به گفته پورابراهيمي‌-رئيس کميسيون اقتصادي مجلس- امسال بر اساس بودجه، دولت ۱۰ ميليارد دلار مازاد بر تعهداتش داشت که آن زمان نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان بود، اما اکنون ميانگين نرخ اين ارز بر اساس بازار ثانويه و غير رسمي‌به ۱۰ هزار تومان مي‌رسد که منابع ريالي حدود ۶۰ هزار ميليارد توماني ايجاد کرده و از اين محل مي‌تواند افزايش حقوق را اعمال کند. با وجود تمام حواشي که براي افزايش حقوق وجود داشت، در نهايت اين اتفاق نيفتاد و تنها وعده افزايش حقوق کارکنان براي سال آينده و در قالب قانون بودجه ۱۳۹۸ مطرح است که البته اين موضوع جديدي نيست؛ چرا که افزايش حقوق هر ساله و با توجه به ميزان رشد تورم قابل پيش‌بيني، بايد در قانون بودجه اعمال شود و جزو وظايف قانوني دولت به شمار مي‌رود.

وزير امور خارجه ايران در باره اين که 'آيا ايران به عقب بر مي‌گردد و غني سازي را از سر خواهد گرفت؟' گفت: اين يک احتمال است. البته ما حق آن را داريم چرا که آمريکا برجام را نقض کرد.

به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف در مصاحبه اختصاصي با راي نيوز 24 افزود: ما حق داريم اين برجام را ترک کنيم، اما گزينه ديگري نيز وجود دارد و بايد ببينيم چگونه مي‌توانند منافع مردم ما را تامين کنند.

وي درباره خواسته‌هاي امريکا از اروپا گفت: آنچه واشنگتن از اروپا مي‌خواهد که با ايران بکند، هيچ پايه و اساس ندارد. اگر اروپا مي‌خواهد حاکميت خود را حفظ کند، بايد تلاش کند. اگر به يک قلدر اجازه بدهي که به خواسته‌هايش دست يابد، ديگر هيچ پاياني براي قلدري نخواهد بود.

ظريف در پاسخ به اين که 'ترامپ عقيده دارد که پس از دور جديد تحريم‌ها، ايران مجبور به بازگشت به ميز مذاکرات مي‌شود و مردم اين کشور نيز عليه نظام کنوني شورش مي‌کنند' گفت: دولت ترامپ اغلب سياست‌هاي خود در منطقه ما را روي توهم و تحليل‌هاي اشتباه پايه ريزي کرده، اما ايران جان سالم بدر برده و موفق شد، ما لحظات سخت تر از اين را نيز داشتيم و از اين لحظات نيز عبور مي‌کنيم.

ظريف افزود: اين آمريکاست که از توافق هسته‌اي خارج شده، نه ايران. ما دو سال و نيم مذاکره کرديم و به يک توافق بسيار گسترده رسيديم، برجام احتمالا طولاني‌ترين و جدي‌ترين مذاکره تاريخ معاصر است و فکر نکنم ديگر چنين چيزي تکرار شود.

وي ادامه داد : فکر مي‌کنم که براي اروپا اطمينان حاصل کردن از اينکه اين روش آمريکا ادامه پيدا نکند، بسيار مهم باشد.

وزير خارجه گفت : اروپا تعهدات قوي اتخاذ کرده اما آماده سرمايه گذاري در امنيت خود نشده است. وقتي امريکا مي‌تواند افراد را در کشورهاي ديگر مجبور به نقض قوانين بين المللي و قطعنامه‌هاي سازمان ملل کند، وقتي مي‌خواهد ساير کشورهايي را که عضو يک قطعنامه شوراي امنيت بوده که خود آنها از آن حمايت مي‌کردند تنبيه کند؛ چه خواهد شد؟

وي گفت: آمريکا فردا مي‌تواند به شما بگويد که نمي‌تواني با چين مذاکره کنيد زيرا ما دوست نداريم. ايا اروپا مي‌خواهد تسليم اين بازي شود و اگر مي‌خواهد حاکميت خود را حفظ کند، بايد تلاش کند و نمي‌توان بدون خيس شدن شنا کرد.

ظريف در پاسخ به اين سوال که دولت ايتاليا چه نقشي را ( در زمينه تحريم ) مي‌تواند ايفا کند؟ گفت: ايتاليا بزرگترين شريک تجاري ما در اتحاديه اروپا است و دولت مي‌تواند از بخش خصوصي حمايت کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران تشریح کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت به کرمانشاه رفت تا در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر این استان شرکت کندو وی در همین سفر تحریم ها را فرصتی طلایی برای تقویت تولید داخلی ارزیابی کرد و خواستار آن شد که با استفاده از ظرفیت های تولیدی کشور از تبعات تحریم ها کاسته شود. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در کرمانشاه گفت: صادرات غیرنفتی کشور 13.5 درصد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته وعراق با 5.5 میلیارد دلار مقصد اول صادرات ایران است.

به گزارش ايرنا، محمدرضا مودودي در همايش تجليل از صادرکنندگان برتر کرمانشاه که در سرسراي اتاق بازرگاني اين استان برگزار شد، از تحريم‌ها اقتصادي به عنوان جنگ مدرن آمريکا عليه کشورمان ياد کرد و گفت: هدف تحريم‌ها کاهش درآمد ارزي و در مقابل افزايش مصارف ارزي ايران است.

وي در ادامه مديريت ارز کشور را مهم تر از بحث صادرات عنوان کرد و گفت: چرخه معيشت اقشار جامعه به وجود ارز در داخل کشور وابسته است اگر ارز نداشته باشيم اقتصاد کشور با مشکل مواجه مي‌شود.

مودودي اضافه کرد: آمريکا سالها براي تسلط بر جهان به ايجاد زيرساخت‌هاي ارتباطي و مبادلاتي مانند جي پي اس براي کشتي‌هاي حمل و نقل، پايه مبادلاتي دلار براي تجارت جهان، سوئيفت، نرم افزارهاي اينترنت و غيره اقدام کرده و گلوگاه‌هاي تبادلات جهاني را به دست گرفته است.

  • برگشت هفت ميليارد دلار صادرات به کشور

وي با اشاره به انتقاد تجار نسبت به تعهد و پيمان سپاري ارزي صادرکنندگان گفت: با توجه به اين پيمان سپاري و تعهدهاي ارزي باز هم از 27 ميليارد دلار صادرات کالاهاي کشور در سال جاري فقط هفت ميليارد دلار برگشت خورده و اين نشان مي‌دهد برخي صادرکنندگان ارزها را بر نمي‌گردانند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه با بيان اينکه پنج روش براي بازگرداندن ارز صادراتي در نظر گرفته شده است، گفت: سران سه قوه ، بانک مرکزي را مسئول مديريت ارزي و سياستگذاري در اين حوزه کرده اند. به گفته مودودي ، وزارت خانه‌ها تابع سياستگذاري‌هاي بانک مرکزي هستند و در ممنوعيت صادرات برخي از کالاها هيچ نقشي ندارند. وي با اشاره به انتقاد صادرکنندگان نسبت به تصميمات خلق الساعه از سوي مديران براي ممنوعيت صادرات بيان داشت: مسئولان ارشد نظام بيشتر به نيازهاي داخلي کشور توجه مي‌کنند زيرا کمبود کالا در داخل کشور هزينه‌هاي رواني و معيشتي زيادي به دنبال خواهد داشت.

اين مقام ارشد با اشاره به اينکه نبود آمار از نيازهاي داخلي، کشور را با 2 معضل بزرگ مواجه کرده گفت: اگر مقدار نياز داخلي به يک کالا در کشور مشخص باشد، دولت و بخش خصوصي به راحتي نسبت به تنظيم بازار و صادرات اقدام مي‌کنند.

  • تحريم‌ها مي‌توانند توليدات داخلي را تقويت کنند

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه گفت: تحريم‌ها تبعاتي براي کشور دارد و از طرفي مي‌توان با مديريت آن يک فرصت طلايي براي تقويت توليدات داخلي را فراهم کرد. مودودي در ادامه بيان داشت: ايران نوزدهمين بازار بزرگ جهان، رتبه 18 درآمد ناخالص و در فن آوري و نانو رتبه چهارم جهان را دارد و اين ظرفيت‌ها نشان مي‌دهد با تلاش و سعي مي‌شود توليدات داخلي ارتقا و تقويت کرد و نياز داخلي را برطرف سازيم.

در اين همايش از 13 صادرکننده برتر استان کرمانشاه با اهداي لوح و جوايزي تجليل شد.

استان کرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت 371 کيلومتر مرز مشترک با عراق دارد و 6 درصد از کل صادرات ايران از پنج بازارچه مرزي آن صادر مي‌شود.

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، مهمانان کنفرانس وحدت و قشرهای مختلف مردم ؛

گروه سیاسی: در خجسته سالروز ميلاد پيامبر رحمت و هدايت حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام صادق(ع)، مسئولين نظام، ميهمانان شرکت کننده در سي و دومين کنفرانس وحدت اسلامي، سفراي کشورهاي اسلامي‌و جمعي از قشرهاي مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ديدار کردند.

آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار، تنها راه سعادت و رستگاري بشريت را تبعيت از دين اسلام و نور قرآن دانستند و با اشاره به گسترش روزافزون بيداري اسلامي‌و روحيه مقاومت در ميان ملتهاي مسلمان و دستپاچگي امريکا و متحدانش از اين پديده مبارک، گفتند: انقلاب اسلامي‌به عنوان يک الگو، به برکت چهل سال مقاومت و ايستادگي ملت ايران اکنون به شجره طيبه و تناوري تبديل شده است که تهديدها و حرکات خباثت آميز امريکا و رژيم صهيونيستي همچون گذشته تأثيري نخواهد داشت و قطعاً با شکست مواجه خواهد شد.

ايشان در ابتداي سخنان خود با تبريک سالروز ميلاد نبي رحمت حضرت محمد(ص) و حضرت امام صادق(ع)، پيامبر اسلام را خورشيد فروزاني خواندند که خداوند متعال آن را در دوران جهل و فريب جاهليت، به بشريت اعطاء کرد و آن حضرت با دين آسماني اسلام و کتاب نوراني قرآن، زمينه فلاح و رستگاري بشريت را فراهم کرد. رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به نياز مستمر بشريت به رحمت و هدايت و نور پيامبر اسلام(ص)، افزودند: انسانها امروز نيز به دليل حضور قدرتها و ظلم ناشي از اعمال مجرمانه آنها و جهل و فريب و نبود عدالت، گرفتار انواع مشکلات و سختي‌ها هستند که تنها راه رهايي از اين رنج‌ها، پاسخگويي به دعوت نبي مکرم اسلام(ص) و حرکت در مسير هدايت اسلام و قرآن است.آيت الله خامنه اي، گسترش جريان مقاومت و روحيه بيداري اسلامي‌در منطقه را به عنوان يک نمونه، نتيجه حرکت در مسير هدايت اسلام و قرآن دانستند و گفتند: علت اينکه قدرتمندان مستکبر دنيا و در رأس آنها امريکاي جنايتکار و شيطان بزرگ به منطقه غرب آسيا حساس هستند، روحيه اقبال به اسلام و بيداري اسلامي‌در ميان ملت‌هاي منطقه است.ايشان با اشاره به هراس قدرتها از بيداري ملتهاي اسلامي، خاطرنشان کردند: در هرجايي که اسلام بر دل و جان مردم مسلط شده، استکبار سيلي خورده است و ما جداً معتقديم استکبار بار ديگر در اين منطقه از بيداري اسلامي‌سيلي خواهد خورد. رهبر انقلاب اسلامي‌خطاب به روشنفکران و علماي ديني تأکيد کردند: هرچه مي‌توانيد حرکت بيداري اسلامي‌و مقاومت را در منطقه تقويت کنيد، زيرا تنها راه نجات منطقه گسترش اين تفکر و روحيه است. آيت الله خامنه‌اي همچنين خطاب به حکام برخي کشورهاي اسلامي‌گفتند: نصحيت ما به شما اين است که به ولايت اسلام برگرديد و تحت «ولايت الله» قرار گيريد زيرا «ولايت امريکا و طاغوت» براي شما فايده‌اي نخواهد داشت. ايشان با اشاره به برخي کشورهاي منطقه که به‌جاي تبعيت از اسلام و قرآن از امريکا پيروي مي‌کنند، خاطرنشان کردند: امريکا بنا بر طبع استکباري خود، اين کشورها را تحقير مي‌کند و همانگونه که همه ديدند، رئيس جمهور ياوه‌گوي امريکا، حکام سعودي را به «گاو شيرده» تشبيه کرد. رهبر انقلاب اسلامي‌اينگونه تحقيرها را توهين به مردم عربستان و به ملت‌هاي مسلمان منطقه خواندند و افزودند: برخي حکام اسلامي‌در دو حرکت جنايت‌آميز در فلسطين و يمن، همراهِ امريکا شده‌اند اما قطعاً پيروزي با مردم فلسطين و با مردم يمن خواهد بود و امريکا و دنباله‌روهاي آن در اين قضايا شکست خواهند خورد. آيت الله خامنه‌‌‌‌اي، قدرت امريکا و رژيم صهيونيستي را در منطقه به‌مراتب ضعيف تر از قبل دانستند و گفتند: رژيم صهيونيستي چندين سال پيش، بعد از ۳۳ روز، در مقابل حزب الله لبنان شکست خورد، دو سال بعد در مقابل فلسطيني‌ها، تنها ۲۲ روز دوام آورد که اين مدت در جنگ بعدي غزه، تبديل به ۸ روز شد و هفته پيش در مقابل مقاومت فلسطين، بعد از ۲ روز، شکست را متحمل شد که همه اين موارد نشان‌دهنده ضعف روزافزون رژيم صهيونيستي است.ايشان با اشاره به سنت تخلف‌ناپذير الهي مبني بر ياري ملت‌هايي که با اتکا به خداوند در مقابل قدرت‌ها ايستادگي مي‌کنند، خاطرنشان کردند: در يمن نيز با وجود همه سختي‌ها و جنايت‌هايي که مردم اين کشور از جانب آل‌سعود و همراهانش و دولت پشتيبان آنها يعني امريکا متحمل مي‌شوند، اما قطعاً پيروزي با ملت يمن و انصارالله خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامي، پيروزي ملت فلسطين را بر اساس سنت الهي قطعي برشمردند و افزودند: علت اصلي دستپاچگي امريکا و متحدانش و ياوه‌گويي‌ها و اقدامات ظالمانه و جنايت آميز آنها، ايستادگي و مقاومت ملت‌هاي مسلمان در منطقه است که اين مقاومت حتماً نتيجه خواهد داد. آيت الله خامنه‌اي با اشاره به مقاومت ۴۰ ساله ملت ايران با وجود همه سختي‌ها و فشارها، تأکيد کردند: امريکا و رژيم صهيونيستي غلط مي‌کنند که ملت ايران را تهديد کنند. ايشان با اشاره به شکست سياست‌هاي تهديد و تحريم امريکا در قبال جمهوري اسلامي‌ايران، گفتند: ملت ايران به برکت مقاومت و در سايه ايمان به خداوند و اعتقاد به وعده‌هاي الهي، در برابر همه توطئه‌ها همچون کوه ايستاد و امروز، نظام اسلامي‌و ملت ايران شجره طيبه‌اي است که روز به روز بر پيشرفت و توانايي آن افزوده مي‌شود و اين، يک نسخه پيشرفت براي دنياي اسلام است. رهبر انقلاب اسلامي‌در پايان، وحدت و يکدلي و يک‌زباني را تنها راه غلبه دنياي اسلام بر توطئه‌ها دانستند. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، روحاني رئيس‌جمهور با بيان اينکه رسول خدا(ص) در برابر همه انسان‌ها متواضع بود، افزود: پيامبر(ص) حق بزرگِ تاريخي بر گردن همه از جمله جامعه زنان دارد چرا که براي زنان حقِ نظر و راي قائل بود، در حالي که اين حق حتي در اروپا تا قرن پيش به رسميت شناخته نمي‌شد. وي مدينة‌النبي را الگوي جامعه اسلامي‌دانست و گفت: اگرچه کفار، پيامبر(ص) را تکفير، و ايشان و يارانشان را تحريم و محاصره اقتصادي کردند، اما پيامبر(ص) همه اين سختي‌ها را تحمل کرد و خم به ابرو نياورد. رئيس جمهور افزود: امروز نيز عده‌اي با شعار تکفير، جامعه و منطقه را ناامن، و به نام اسلام و قرآن، جان و امنيت و ناموس و آثار تمدني را نابود کرده‌اند. روحاني، تلاشهاي مستکبران براي نا امن کردن منطقه بوسيله مزدوران تکفيري و همچنين وارد کردن فشار به ملت بزرگ ايران از راه تحريم را ناکام دانست و گفت: نژادپرستان فريبکار در منطقه، روزانه مردم فلسطين را قتل‌عام و مردم يمن را بمباران مي‌کنند. رئيس جمهور با اشاره به همکاري افراطيون مسيحي و افراطيون يهودي و افراطيون مسلمان، با کنايه گفت: چگونه شد که گاوچران‌ها و شترسوارها به هم رسيدند و امروز اين همه ظلم و ستم بر مردم روا مي‌دارند؟ روحاني مشکل دشمنان با جمهوري اسلامي‌را بحث هسته‌اي و برجام ندانست و افزود: حرف آنها اين است که ما هر کاري در منطقه کرديم شما چشمهايتان را ببنديد؛ آنها مي‌گويند اگر به مردم عراق ظلم کرديم، در افغانستان به سلطه خود ادامه داديم، مردم سوريه را به کشتار و بي‌خانماني کشانديم، در شمال افريقا ناامني به وجود آورديم و تکفيري‌ها را در منطقه مسلط کرديم، شما چيزي نگوييد و سکوت کنيد. رئيس‌جمهور افزود: آنها مي‌خواهند ايران همچون سالهاي قبل از انقلاب اسلامي‌عمل کند و از مظلومان منطقه حمايت نکند اما جمهوري اسلامي‌با تبعيت از پيامبر اسلام(ص)، از تکفير و تحريم قدرت‌ها هراس ندارد. روحاني گفت: همسايگان را برادران خود، و امنيت منطقه را امنيت خود مي‌دانيم و دست برادري و دوستي به سمت همه مسلمانان دراز مي‌کنيم. در پايان اين ديدار، رهبر انقلاب اسلامي‌از نزديک با تعدادي از مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامي‌ديدار و گفت‌وگو کردند.

وزير نفت خبر داد؛

گروه انرژي: در پي خروج شرکت توتال از سرمايه‌گذاري براي توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي به دليل تحريم‌هاي آمريکا حال وزير نفت از جايگزيني رسمي‌شرکت CNPC چين به جاي توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبي خبرمي‌دهد.

به گزارش خانه ملت ، بيژن نامدار زنگنه با اشاره به خروج توتال از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبي، گفت: شرکت CNPC چين رسما جايگزين توتال شده براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي شده است، اما عملا شروع به کار نکرده است.

وي افزود: بايد با شرکت چيني CNPC مذاکره شود تا مشخص شود فعاليت عملياتي و اجرايي را از چه زماني آغاز مي‌کند.

شرکت توتال پس از اعمال مجدد تحريم‌هاي آمريکا به دنبال کسب معافيت از خزانه داري ايالات متحده براي ادامه حضور در ايران بود که در نهايت موفق به کسب معافيت نشد و قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي را ترک کرد.

  • جايگزين شرکت توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبي

پيش از اين رضا خياميان رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اعلام اينکه اين انجمن آماده است تا در بخش ساخت تجهيزات، جايگزين شرکت توتال در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي شود، اظهار داشت: توليدکنندگان داخلي توانسته‌اند توانمندي و تجربه مطلوبي در حوزه ساخت تجهيزات مورد نياز اين صنعت در داخل کشور کسب کنند. به اين ترتيب مي‌توان گفت که مي‌توانيم تحريم‌ها را تبديل به فرصت کنيم چرا که اگر اين تحريم‌ها در قالب تهديد مطرح شود هم توليدکنندگان متضرر مي‌شوند و هم کارفرمايان.

خياميان با اشاره به ديدار اين انجمن با رئيس‌جمهوري خاطرنشان کرد: طي ديدار به رئيس‌جمهور مطرح کرديم که درباره خروج شرکت‌هاي خارجي يا توتال از ايران صحبت نکنيد و درعوض تمرکز سرمايه‌گذاري خود را براي بها دادن و ارتقاي بخش داخلي متمرکز کنيد؛ چرا که ما آماده‌ايم تا توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي را که قرار بود توسط توتال رقم بخورد، با تقسيم کردن به ۱۰۰ بخش کوچک، توسعه داده و طي اين روند، با شرکت‌هاي کوچک و متوسط اروپايي همراه شويم چرا که اين شرکت‌ها از همکاري با ايران استقبال مي‌کنند.

  • ظرفيت برداشت از پارس‌جنوبي به ۶۰۰ ميليون مترمکعب رسيد

ايران که در سال‌هاي قبل در زمينه برداشت از ميدان مشترک پارس جنوبي از قطر عقب مانده بود، مدت‌هاست در برداشت از اين ميدان با قطر رقابتي تنگاتنگ دارد و آخرين آمار حاکي است هم‌اکنون به صورت ميانگين روزانه ۵۸۰ ميليون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبي برداشت مي‌شود که قابليت افزايش ظرفيت برداشت تا ۶۰۰ ميليون مترمکعب در روز را هم دارد.

ميدان گازي پارس جنوبي که عنوان بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان را يدک مي‌کشد، بين ايران و قطر مشترک بوده و هرچند ايران در طول سال‌ها در برداشت از اين ميدان از قطر عقب بوده اما روند توسعه پارس جنوبي در طرف ايران، در سال‌هاي اخير رو به رشد بوده است ؛به طوري‌که که انتظار مي‌رود تا پايان سال ۱۳۹۸ همه فازهاي باقي‌مانده توسعه نيافته، يعني فازهاي ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴، توسعه يابند و از پروژه پارس جنوبي فقط پرونده فاز ۱۱ باز بماند.

تاکنون همه بلوک‌هاي مرزي پارس جنوبي در طرف ايران به جز فاز ۱۱ توليدي شده است. تا پايان امسال فازهاي ۱۳، ۲۲، ۲۴ کامل مي‌شود و بخشي از فاز ۱۴ در سال آينده تکميل خواهد شد. به طور کلي همه فازهاي باقي مانده پارس جنوبي به جز فاز ۱۱ تا پايان سال ۱۳۹۸ تکميل مي‌شود.

بيژن زنگنه، وزير نفت کشورمان در آخرين اظهارنظر خود درباره ميدان گازي پارس جنوبي اعلام کرد: تا پايان سال، سه فاز از اين ميدان هر کدام به ظرفيت يک ميليارد فوت مکعب که جمعا ۸۰ ميليون گاز ترش است، به مدار مي‌آيد که در مجموع ۲۴ فاز جنوبي تکميل مي‌شوند.

  • در پارس جنوبي چه خبر است؟

بر اساس اين گزارش، عمليات راه‌اندازي سکوي اقماري ۱۴C پايان يافت و برداشت گاز ترش از موقعيت مخزني اين سکو در ماه گذشته آغاز شد. اهداف تعيين شده براي سال ۹۷ از طرف وزارت نفت، توليد ۳ ميليارد فوت مکعب گاز ترش از فازهاي ۱۳، ۱۴، ۲۴-۲۲ بوده است که بلوک نخست آن با راه‌اندازي دو سکوي دريايي فاز ۱۴ محقق شده و هم اکنون روزانه ۲۸ ميليون مترمکعب گاز از موقعيت فاز ۱۴ گاز برداشت مي‌شود.

با توجه به بارگيري دو سکوي ۱۳B و ۱۳D از يارد شرکت صنايع دريايي ايران (صدرا) و تکميل عمليات حفاري چاه‌هاي اين دو سکو، عمليات جداسازي يکي از دکل‌هاي حفاري به پايان رسيده است و عمليات تکميلي حفاري دکل دوم نيز در چند روز آينده تکميل مي‌شود، بنابراين با مساعد شدن شرايط جوي در دريا، سکوهاي يادشده براي انجام عمليات نصب، راه‌اندازي و توليد گاز روانه موقعيت مخزني خود خواهند شد.

بررسي فازهاي ۲۴-۲۲ حاکي است که به‌دليل اين‌که سکوي ۲۲ در موقعيت نصب است، شرايط بهتري دارد، با توجه به آمادگي بخش خشکي اين فاز براي دريافت گاز، با جداسازي دکل حفاري، اين سکو با فاصله زماني يک ماه، به توليد ۵۰۰ ميليون فوت‌مکعبي در روز خواهد رسيد.

در هفته آينده سکوي ۲۴A در يارد صدرا آماده بارگيري براي انتقال به درياست که با انتقال سکوهاي فاز ۱۳ و برگشت دوباره آن به يارد صدرا بارگيري شده است و براي نصب و راه‌اندازي روانه موقعيت مخزني خود خواهد شد.

به گفته محمد مشکين‌فام مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: هم اکنون يک ميليارد فوت مکعب معادل ۲۸ ميليون مترمکعب در روز از فاز ۱۴ ميدان پارس جنوبي برداشت مي‌شود.وي با اشاره به پايان عمليات راه‌اندازي سکوي اقماري ۱۴C و آغاز برداشت گاز ترش از موقعيت مخزني اين سکو در ماه گذشته گفت: اهداف تعيين شده براي سال ۹۷ از طرف وزارت نفت، توليد ۳ ميليارد فوت مکعب گاز ترش از فازهاي ۱۳، ۱۴، ۲۴-۲۲ بوده است که خوشبختانه بلوک نخست آن با راه‌اندازي دو سکوي دريايي فاز ۱۴ محقق شده و هم اکنون روزانه ۲۸ ميليون مترمکعب گاز از موقعيت فاز ۱۴ گاز برداشت مي‌شود.وي گفت: هم‌اکنون به صورت ميانگين روزانه ۵۸۰ ميليون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبي برداشت مي‌شود که قابليت افزايش ظرفيت برداشت تا ۶۰۰ ميليون مترمکعب در روز را هم دارد.

سرمقاله

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

کارمند جماعت نگاهش به حقوق سر برج است. این جماعت چه در قدیم که با عنوان وظیفه بگیر و آدم دولت از آن ها یاد می شد و چه حالا که به عنوان کارمند دولتی و بخش خصوصی شناخته می شوند، 30 روز آزگار را کار می کنند و زحمت می کشند تا در پایان ماه اجرت دریافت کنند و به زخم زندگی بزنند. روزگاری حقوق کارمندی و دریافتی کارکنان کفاف مخارج یک ماه آن ها و خانواده هایشان را می داد و دیگر مجبور نبودند که به سراغ کار دوم و سوم  بروند. اما الان چندسالی می شود که وضعیت فرق کرده است و به غیر از کارمندان ارشد و عده ای که دریافتی های خاص با رقم بالا دارند بقیه ناچار هستند تلاش بیشتری به کار بگیرند تا از شرمندگی زن و بچه درآیند. اما وضعیت بر این قرار هم نماند و با شوک ها و تلاطم های اقتصادی که به خصوص طی سال جاری در کشور قم خورد اقشار آسیب پذیر و از جمله حقوق بگیران به شدت آسیب دیدند و معاش آن ها دستخوش تغییر و کاهش جدی شد و گلایه و انتقاد آن ها و خانواده هایشان را فراهم آورد. منتقدان و روشنفکران و مسئولان نظام هم با آن ها همراه شدند و از دولت خواستند که چاره عاجلی برای کم درآمدها و ازجمله کارمندان بیندیشند و متعاقب آن هم دولت طبق معمول قول ها و وعده هایی داد وبه این وسیله به انتقادها و گلایه ها پاسخ گفت. با این حال همین هفته پیش بود که نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه آب پاکی را روی دست همه ریخت و افزایش حقوق در سال جاری را منتفی دانست و خبر از اجرای طرح های حمایتی برای کم درآمدها و کارمندان داد. در ادامه هم روز شنبه گذشته جمشید انصاری معاون رییس جمهور و رییس سازمان امور استخدامی از افزایش حقوق 20 تا 25 درصدی حقوق بگیران در سال آینده خبر داد که به نوبه خود و در صورت تحقق، افزایشی چشمگیر و خبر مهمی است. در هر حال همان طور که در ابتدای این یادداشت آورده شد کارمندان همچنان به وعده و وعیدهای کارفرما و دولت چشم انید دوخته اند و امید وارند که این وعده ها رنگ واقعیت به خود بگیرد تا بتوانند در برابر فشار سنگین مخارج روزمره تاب بیاورند، نه این که مدتی پس از اعلام یک خبر - آن طور که نوبخت گفت و رفتار کرد - از عدم امکان اجرای وعده ها بگویند و اعتماد عمومی را زایل کنند.


یادداشت
ميثم مهرپور

کارشناس ارشد اقتصادي

پاسخ به اين سوال که چه کساني نمي‌گذارند مسکن ارزان شود يا به بيان بهتر چه کساني از گراني مسکن منتفع مي‌شوند شايد از آن دست سوالاتي باشد که براي پاسخ به آن بايد کمي‌به سطح جامعه رفت. اگر در خيابان‌هاي کلان شهرهاي ايران قدم بزنيم و به پيرامون خود نگاه کنيم بزرگترين ساختمان‌ها، نمادها و المان‌هاي شهري متعلق به دولت يا نهادهاي دولتي است. معني اين موضوع اين است که دولت در ايران مالک زمين‌هاي زيادي است در نتيجه اگر مردم بخواهند زمين بخرند، چون دولت نسبت به مردم قدرت بسيار بيشتري دارد طبيعتاً مردم در مضيقه خواهند بود چرا که قيمت گذار اصلي کسي است که بيشترين املاک و زمين‌ها در اختيار او باشد. پس طبيعتا در اقتصادي که عمده المان‌ها، نمادها و ساختمان‌هاي بزرگ و غول پيکرش از آن دولت است دولتي‌ها هرگز اجازه نخواهند داد سرمايه شان با کاهش ارزش مواجه شود.

در روزهاي گذشته و با ايجاد موانع و محدوديت‌هايي در معاملات برخي از بازارها مانند بازار ارز اگر چه قيمت‌ها تا حدودي کاهش يافته و بازار کمي‌رنگ آرامش به خود گرفته است. اما اين خطر وجود دارد که نقدينگي‌هاي موجود در جامعه تحت عنوان حفظ ارزش پول و به واسطه محدوديت در ساير بازارها به سمت بازار مسکن حرکت کرده و در آينده‌اي نزديک شاهد يک شوک قيمتي در اين بخش باشيم. بهتر دولت با توجه به اصل ظروف مرتبطه در اقتصاد تمامي‌بازارها را در کنار هم ديده و با اخذ تصميماتي از هجوم نقدينگي به بازار مسکن جلوگيري کند.

منبع : نود اقتصادی

دادستان تهران از بازداشت ۱۴۶ متهم ظرف يک ماه اخير خبرداد؛

دادستان تهران از صدور کيفرخواست در پرونده معاون ارزي سابق بانک مرکزي‌،‌ سالار آقاخان و شهرام جزايري خبر داد. به گزارش ميزان، عباس جعفري دولت آبادي در مورد پرونده معاون ارزي سابق بانک مرکزي گفت: پرونده عراقچي و متهم سالار آقاخان با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال شده است. وي در رابطه با آخرين وضعيت پرونده شهرام جزايري گفت: کيفرخواست اين پرونده هفته گذشته صادر شده و به دادگاه ارسال خواهد شد. دادستان تهران با تاکيد بر نظارت بر صرافي‌هاي غيرمجاز افزود: بهتر است بانک مرکزي با دادستاني همکاري و پرونده صرافي‌هاي غيرمجاز را تکميل کند و به آن‌ها مجوز دهد يا از چرخه فعاليت خارج نمايد تا افرادي که مجوز ندارند نتوانند به خريد و فروش ارز اقدام کنند. جعفري دولت آبادي با اشاره به صدور کيفرخواست برخي از متهمان ارزي که ظرف يک ماه اخير دستگير شده‌اند،‌گفت: از ۱۴۶ متهمي‌که ظرف يک ماه اخير و در رابطه با ارز دستگير شده‌اند ۲۵ کيفرخواست امروز صادر گرديده و به زودي در نوبت محاکمه قرار خواهند گرفت که از اين افراد تعدادي با وثيقه آزاد شدند و حدود صد و اندي نيز در بازداشت هستند. وي با اشاره به همکاري در جمع آوري دلالان ارز که نمي‌خواهند بگذارند قيمت ارز پايين آيد گفت: اين دستگيري‌ها موثر بوده و ادامه خواهد داشت تا ارز به قيمت واقعي خودش برسد که مورد تاييد بانک مرکزي هست. جعفري دولت آبادي در پاسخ به سئوالي در رابطه با بازداشت مديرعامل شرکت عظيم خودرو و اتهامات وي و تعداد شکات، اظهار کرد: ۱۷ پرونده پيش فروش خودرو در دادستاني تهران مفتوح است و از جمله شرکت‌هايي که پرونده‌هاي آن‌‎ها مفتوح است شرکت عظيم خودرو بود. وي با اشاره به بازداشت ۲ متهم در رابطه با اين پرونده، گفت: اين شرکت صرفا ۱۵۰ فقره مجوز پيش فروش خودرو داشته، ولي متاسفانه حدود ۴ هزار پيش فروش انجام داده و ۷۰۰ ميليارد تومان شکات مطالبه دارند و حسب اعلام ۲۰۰ ميليارد تومان اموال متهمان است. دادستان تهران با هشدار نسبت به اينکه پرداخت سود و فعاليت پولي براي شرکت‌هاي پيش فروش خودرو ممنوع است، ادامه داد: در بخش شرکت‌هاي ليزينگي و فروش خودرو با مشکل مواجه هستيم؛ چراکه افرادي فراتر از اختيارات خود خودرو پيش فروش مي‌کنند در حالي که اتومبيلي وجود ندارد.

چين خريد نفت ايران را از سر مي‌گيرد

تارنماي خبري بلومبرگ گزارش داد که چين پس از يک ماه توقف، خريد نفت ايران را از سر مي‌گيرد.به گزارش ايرنا، بلومبرگ به نقل از چند منبع آگاه خبر داد: چين به عنوان بزرگترين خريدار نفت ايران، پس از وقفه‌اي يک ماهه واردات نفت از اين کشور را در ماه جاري ميلادي از سر مي‌گيرد.به گفته اين منابع، چين که يکي از هشت کشور معاف شده از تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ملت ايران است، براساس معافيتي که دريافت کرده تا شش ماه آينده روزانه 360 هزار بشکه نفت از ايران خريداري مي‌کند.اين حالي است که شي جين پينگ و دونالد ترامپ رئيسان جمهوري چين و آمريکا قرار است هفته آينده در نشست گروه 20 در آرژانتين با هم ديدار کنند.


آغاز ثبت ‌نام کارت سوخت از امروز

امير ناظمي‌معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حساب توئيتر خود اعلام کرد که دارندگان خودرو مي‌توانند از امروز دوشنبه 5 آذرماه ، اقدام به ثب‌نام کارت سوخت کنند.به گزارش ايلنا ، وي با بيان اينکه هنوز سامانه ثبت نام در دسترس کاربران نيست، اظهار کرد: ثبت نام کارت سوخت از طريق اپليکيشن دولت‌همراه و يا سايت www.mob.gov.ir از روز دوشنبه فعال مي‌شود. وي با اشتراک‌گذاري ويديو کوتاهي در حساب توئيتري خود از کساني که متقاضي کارت سوخت المثني هستند نيز خواست تا با اپليکيشن دولت‌همراه و يا سايت www.mob.gov.ir و مراجعه به قسمت در خواست صدور کارت المثني سوخت اقدام به ثبت نام کنند.


آغاز عمليات باروري ابرها از دو هفته آينده

فريد گلکار مدير مرکز تحقيقات و مطالعات باروري ابرها گفت: پس از امضاي چند قرارداد از سوي وزارت نيرو با سازمان هوافضا و شرکت هواپيمايي تهران، استارت عمليات باروري ابرها از دو هفته آينده، زده خواهد شد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که تمام اقدامات لازم براي شروع اين کار انجام شده است، اظهار کرد: انتظار داريم مديران ارشد وزارت نيرو، قراردادهاي منعقد شده را در سريع‌ترين زمان ممکن امضا کنند که بتوانيم عمليات اجراي کار را آغاز کنيم.به گفته مدير مرکز تحقيقات و مطالعات باروري ابرها، متاسفانه با وجود اين‌که قرار بود در آبان‌ماه پرواز داشته باشيم، اما متاسفانه به‌دليل وجود برخي مشکلات، از برنامه عقب مانديم.