تعطيلي دکان انتخاباتي با استاني شدن انتخابات

يک نماينده اصلاح‌طلب مجلس با بيان اينکه وقتي انتخابات حزبي باشد، حزب يک ليست مي‌دهد و شوراي نگهبان مي‌‌‌‌گويد من از اين بيست نفر، هشت نفر را بيشتر تاييد نمي‌کنم و ۱۲ کانديداي ديگر معرفي کنيد، خاطرنشان کرد: با استاني شدن انتخابات، مجموعه‌ها و بخش‌هاي نظارتي کارشان را کامل انجام مي‌دهند. با اين قانون بعضي از دکان‌‌‌‌هاي انتخاباتي هم تعطيل مي‌شود. قاسم ميرزايي‌نيکو در گفت‌وگو با ايلنا افزود: در تاييد صلاحيت‌‌‌‌ها عده‌اي دکان راه انداختند که شما تاييدصلاحيت‌تان دومرحله‌‌‌‌اي شده؟ من مي‌روم جواب يا مشروط آن را مي‌گيرم که همه اينها برچيده مي‌‌‌شود. وي گفت: نه اصولگر و نه اصلاح طلب حزبي کامل داريم چون زمان انتخابات ميگويند عضو هيچ حزب و گروهي نيستيم.


اشک تمساح آمريکا براي امنيت و حقوق بشر

سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: آمريکا نمي‌تواند و نبايد در جايگاهي دروغين و کاملا رسوا، براي امنيت در جهان و حقوق بشر در ديگر کشورها، آه و ناله کند و اشک بريزد؛ دفاع دولت آمريکا از حقوق بشر به ازاي ميزان دلارهاي دريافتي، تنها موجب استهزاء و قلب واژه حقوق بشر خواهد شد.به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در واکنش به سخنان اخير سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در خصوص تروريسم و حقوق بشر در ايران گفت: امروز مقامات اين کشور با صراحتي تمام و بي هيچ ندامتي و با بي شرمي‌کم سابقه اي، تحت لواي شعارهاي فريبنده انساني و فريادهاي حقوق بشري، در حال ترويج الگوي جديدي از دفاع از حقوق بشر بر مبناي حجم قراردادهاي تسليحاتي هستند.


وحدت در گرو احترام عملي به اقوام و مذاهب

امام جمعه اهل سنت زهدان گفت: دين اسلام دين عمل است و ما بايد عملگرا باشيم. با شعار دادن چيزي درست نمي‌شود اما اگر در عرصه عمل به همه اقوام و مذاهب احترام بگذاريم، وحدت عملي هم محقق خواهد شد.به گزارش ايلنا، مولوي عبدالحميد اسماعيل زهي گفت: جهان اسلام با مشکلات بسياري از جمله تفرقه و اختلاف دست و پنجه نرم مي‌کند. مسلمانان با تحقيرهاي بسياري مواجه هستند و يکي از علل اصلي آن عدم آسيب شناسي مشکلات است. امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: کشورهايي همانند عراق، سوريه و يمن آباد بودند اما الان دچار مشکلات بسياري شده‌اند. قرآن و پيامبر مي‌توانند محور وحدت باشند. اما آمريکايي‌ها، چيني‌ها و اروپايي‌ها از چنين نعماتي بهره‌مند نيستند.

موافقت رهبر انقلاب با عفو محکومان

به‌ مناسبت فرا رسيدن ميلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) ، رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با پيشنهاد عفو يا تخفيف و تبديل مجازات 1086 نفر از محکومانِ محاکم عمومي‌و انقلاب، سازمان قضايي نيروهاي مسلح و سازمان تعزيرات حکومتي موافقت کردند.آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه‌ قضائيه در نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي‌پيشنهاد عفو يا تخفيف و تبديل مجازات اين محکومان را که در کميسيون مرکزي عفو و بخشودگي قوه قضائيه واجد شرايط لازم تشخيص داده شده‌اند، ارائه کرد که اين پيشنهاد در اجراي بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسي، مورد موافقت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قرار گرفت.

پيشنهادهاي مقابله موثرتر با پولشويي

شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سه قوه، پيشنهادهاي بانک مرکزي درجهت تسهيل و شفاف سازي مبادلات بانکي و مقابله موثرتر با پولشويي را تصويب کرد.به گزارش ايلنا، در اين جلسه که با حضور رؤساي قواي مقننه و قضاييه و به رياست حجت‌‌‌‌‌‌الاسلام حسن روحاني تشکيل شد، رئيس کل بانک مرکزي با ارائه گزارشي از وضعيت بازار ارز، به اقدامات اين بانک در جهت شفاف‌‌‌‌سازي بازار ارز و ايجاد اطمينان نسبت به واقعي شدن نرخ ارز اشاره کرد.رئيس سازمان برنامه و بودجه نيز در اين جلسه، کليات منابع و مصارف بودجه سال 98 کشور را ارائه کرد که از محورهاي اصلي آن تأمين عدالت اجتماعي، توجه به معيشت مردم و رشد اشتغال و حمايت از توليد داخلي است.در اين راستا، سياست‌هائي همچون اختصاص ارز به نرخ رسمي‌براي تامين کالاهاي اساسي، افزايش حقوق شاغلان و بازنشستگان و همچنين ارائه بسته‌هاي معيشتي براي حمايت از خانواده‌هاي کم‌‌‌‌درآمد مورد تأکيد قرار گرفته است.شوراي عالي هماهنگي اقتصادي ضمن تاکيد بر توجه به نيازهاي مردم به ويژه اقشار کم‌‌‌‌‌‌درآمد در بودجه 98، مقرر کرد که بحث در اين زمينه در جلسه بعدي شوراي عالي ادامه يابد.

توان جذب نسل جوان اروپا و امريکا

دبيرکل مجمع تقريب مذاهب اسلامي‌گفت: شما جوانان کشورهاي اسلامي‌اگر خوب عمل کنيد، نسل جوان اروپا و امريکا را هم مي‌توانيد به دنبال خود بکشانيد.به گزارش ايلنا ، آيت‌الله محسن اراکي گفت: خشونت روزافزون عليه مسلمانان و تندروي‌ها نشانه آن است که دشمنان احساس سقوط و رسيدن به پايان راه مي‌کنند.وي افزود: نيرويي که امام زمان با کمک آنها دنيا را فتح مي‌کند شما جوان‌ها هستيد که نشاط مسئوليت‌آور داريد و خدا نصرتش را بر شما نازل مي‌کند. اراکي گفت: جوان‌ها متن و بقيه در حاشيه هستند. آنچه از ما برمي‌آيد فقط انتقال تجربيات است و الا ميدان متعلق به جوانان است. ان‌شاالله طرح‌هايتان را براي کنفرانس سال آينده مطرح کنيد، چون شما بهتر مي‌توانيد در جهان اسلام وحدت ايجاد کنيد. شما اگر خوب عمل کنيد، نسل جوان اروپا و امريکا را هم مي‌توانيد به دنبال خود بکشانيد.دبيرکل مجمع تقريب مذاهب اسلامي‌گفت: ما مي‌خواهيم با امکانات کم، کارهاي بزرگ انجام دهيم. هرجا خواستيم بر خودمان تکيه کنيم، شکست خورديم اما هر جا به خدا توکل کرديم پيروز شديم.

صدور راي باند واردات شکر

رئيس کل دادگستري استان تهران با اشاره به صدور راي قطعي دادگاه تجديد نظر در مورد يکي از پروند‌هاي مفاسد اقتصادي گفت: در اين پرونده که مربوط به قبل از تشکيل شعب ويژه است، يکي از باند‌هاي مهم جرائم اقتصادي که در حوزه واردات شکر مرتکب جرائم ارتشا؛ کلاهبرداري؛ جعل اسناد دولتي اعم از اسناد اعتباري وغيره شده بودند تحت تعقيب قرار گرفته و نهايتا ۱۵ نفر از اعضاي اصلي باند که برخي از آنان از کارمندان يکي از بانک‌ها و دفاتر اسناد رسمي‌هستند به تحمل حبس؛ شلاق؛ جزاي نقدي؛ و محروميت از حقوق اجتماعي محکوم شده اند. غلامحسين اسماعيلي در گفت‌وگو با ميزان اسامي‌محکومين اين پرونده را مهدي شمس، محمود مقدم فر، حسن نامداري، محمد مصاحبي پيرموسايي، سيف الله روزبهاني، مرادعلي محمدي ماتک، سيد محمد ساجدي، مهدي محمدي مقدم، سيدمحمود موسوي، افشين شريفي پور، ابوالقاسم عنايت اللهي، ايرج فرشباف، سيد مجتبي شبيري، حسن نامدار و سعيد سيف اعلام کرد و گفت: در اين راي کمترين مجازات حبس تعيين شده ۲سال و بيشترين آن ۱۳سال حبس است.

استعفاي ۹ مقام نهاد رياست‌جمهوري

يک مقام آگاه در نهاد رياست‌جمهوري با تاييد خبر استعفاي ۹ مقام اين نهاد به دليل اجراي قانون منع بکارگيري بازنشستگان گفت: مسيح مهاجري نمايندگي رييس‌جمهور در دانشگاه مذاهب اسلامي، علي يونسي دستيار رييس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌ها و اکبر ترکان مشاور رييس‌جمهور در امور احياي بافت‌هاي فرسوده از سمت خود استعفا داده‌اند و رئيس‌جمهور هم با استعفاي انها موافقت کرده است. به گزارش ايلنا وي افزود: همچنين واعظي رئيس‌دفتر رئيس‌جمهو رهم در راستاي اجراي قانون با درخواست استعفاي برخي مقام‌ها موافقت کرد. بر اين اساس سيد رضا اکرمي‌مشاور رييس دفتر رييس‌جمهور، بهمن حسين‌پور معاونت تشريفات دفتر رييس‌جمهور، فريدون وردي‌نژاد مشاور رسانه‌اي رييس دفتر رييس‌جمهور، علي جنتي مشاور رييس دفتر رييس‌جمهور، محسن محبي رياست مرکز امور حقوقي بين‌المللي رياست‌جمهوري و خليل معظم‌زاده معاونت پشتيباني و منابع انساني نهاد رياست‌جمهوري از همکاران خود خداحافظي کردند.اين مقام آگاه در نهاد رياست‌جمهوري در پاسخ به اين که ايا گزينه‌هاي جايگزين اين افراد مشخص شده‌اند، گفت: محسن مرتضايي‌فر اخيرا در حکمي‌از سوي واعظي به جاي حسين‌پور به عنوان «معاون مراسم و تشريفات دفتر رئيس جمهور» منصوب شد، اسماعيل آبادي به عنوان سرپرست معاونت پشتيباني و منابع انساني نهاد رياست‌جمهوري مشغول مي‌شود اما در مورد گزينه‌هاي ديگر تصميم‌گيري نشده است ضمن اينکه برخي سمت‌ها چون مشاور و دستيار هستند الزامي‌به تعيين جانشين ندارند.

پاسخ 12 صفحه‌اي ظريف به دادستان

سخنگوي وزارت امور خارجه از نامه 12 صفحه‌اي وزير امور خارجه به دادستان کل کشور در ارتباط با موضوع پولشويي خبر داد. بهرام قاسمي‌اعلام کرد: به رغم آنکه نامه دادستان کل کشور خطاب به وزير امور خارجه پيرامون موضوع پولشويي به تاريخ 23 آبان 97 نگارش شده بود، ولي اين نامه 29 آبان در وزارت امور خارجه واصل شد.وي ادامه داد: با اين وجود و عليرغم حضور جناب آقاي دکتر ظريف در ماموريت خارج از کشور، پاسخ دادستان کل کشور در 12 صفحه بلافاصله پس از بازگشت وزير امور خارجه از سفر و در مهلت تعيين شده شنبه سوم آذر ماه تهيه و ارسال شد.اشاره قاسمي‌به نامه اخير منتظري دادستان کل کشور درخصوص اظهارات اخير ظريف در موضوع پولشويي است.ظريف در گفت وگو با يکي از خبرگزاري‌ها، در ارتباط با فضاسازي‌هايي که عليه لوايح FATF در کشور انجام شده است، گفته بود: اعتقاد دارم خيلي از اين نگراني‌ها صادقانه است؛ يعني دوستان ما نگراني صادقانه دارند. اما فکر مي‌کنم پشت برخي از اين نگراني‌ها منافع اقتصادي است. پولشويي يک واقعيت در کشور ماست و خيلي‌ها از پولشويي منفعت مي‌برند.

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، مهمانان کنفرانس وحدت و قشرهای مختلف مردم ؛

گروه سیاسی: در خجسته سالروز ميلاد پيامبر رحمت و هدايت حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام صادق(ع)، مسئولين نظام، ميهمانان شرکت کننده در سي و دومين کنفرانس وحدت اسلامي، سفراي کشورهاي اسلامي‌و جمعي از قشرهاي مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ديدار کردند.

آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار، تنها راه سعادت و رستگاري بشريت را تبعيت از دين اسلام و نور قرآن دانستند و با اشاره به گسترش روزافزون بيداري اسلامي‌و روحيه مقاومت در ميان ملتهاي مسلمان و دستپاچگي امريکا و متحدانش از اين پديده مبارک، گفتند: انقلاب اسلامي‌به عنوان يک الگو، به برکت چهل سال مقاومت و ايستادگي ملت ايران اکنون به شجره طيبه و تناوري تبديل شده است که تهديدها و حرکات خباثت آميز امريکا و رژيم صهيونيستي همچون گذشته تأثيري نخواهد داشت و قطعاً با شکست مواجه خواهد شد.

ايشان در ابتداي سخنان خود با تبريک سالروز ميلاد نبي رحمت حضرت محمد(ص) و حضرت امام صادق(ع)، پيامبر اسلام را خورشيد فروزاني خواندند که خداوند متعال آن را در دوران جهل و فريب جاهليت، به بشريت اعطاء کرد و آن حضرت با دين آسماني اسلام و کتاب نوراني قرآن، زمينه فلاح و رستگاري بشريت را فراهم کرد. رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به نياز مستمر بشريت به رحمت و هدايت و نور پيامبر اسلام(ص)، افزودند: انسانها امروز نيز به دليل حضور قدرتها و ظلم ناشي از اعمال مجرمانه آنها و جهل و فريب و نبود عدالت، گرفتار انواع مشکلات و سختي‌ها هستند که تنها راه رهايي از اين رنج‌ها، پاسخگويي به دعوت نبي مکرم اسلام(ص) و حرکت در مسير هدايت اسلام و قرآن است.آيت الله خامنه اي، گسترش جريان مقاومت و روحيه بيداري اسلامي‌در منطقه را به عنوان يک نمونه، نتيجه حرکت در مسير هدايت اسلام و قرآن دانستند و گفتند: علت اينکه قدرتمندان مستکبر دنيا و در رأس آنها امريکاي جنايتکار و شيطان بزرگ به منطقه غرب آسيا حساس هستند، روحيه اقبال به اسلام و بيداري اسلامي‌در ميان ملت‌هاي منطقه است.ايشان با اشاره به هراس قدرتها از بيداري ملتهاي اسلامي، خاطرنشان کردند: در هرجايي که اسلام بر دل و جان مردم مسلط شده، استکبار سيلي خورده است و ما جداً معتقديم استکبار بار ديگر در اين منطقه از بيداري اسلامي‌سيلي خواهد خورد. رهبر انقلاب اسلامي‌خطاب به روشنفکران و علماي ديني تأکيد کردند: هرچه مي‌توانيد حرکت بيداري اسلامي‌و مقاومت را در منطقه تقويت کنيد، زيرا تنها راه نجات منطقه گسترش اين تفکر و روحيه است. آيت الله خامنه‌اي همچنين خطاب به حکام برخي کشورهاي اسلامي‌گفتند: نصحيت ما به شما اين است که به ولايت اسلام برگرديد و تحت «ولايت الله» قرار گيريد زيرا «ولايت امريکا و طاغوت» براي شما فايده‌اي نخواهد داشت. ايشان با اشاره به برخي کشورهاي منطقه که به‌جاي تبعيت از اسلام و قرآن از امريکا پيروي مي‌کنند، خاطرنشان کردند: امريکا بنا بر طبع استکباري خود، اين کشورها را تحقير مي‌کند و همانگونه که همه ديدند، رئيس جمهور ياوه‌گوي امريکا، حکام سعودي را به «گاو شيرده» تشبيه کرد. رهبر انقلاب اسلامي‌اينگونه تحقيرها را توهين به مردم عربستان و به ملت‌هاي مسلمان منطقه خواندند و افزودند: برخي حکام اسلامي‌در دو حرکت جنايت‌آميز در فلسطين و يمن، همراهِ امريکا شده‌اند اما قطعاً پيروزي با مردم فلسطين و با مردم يمن خواهد بود و امريکا و دنباله‌روهاي آن در اين قضايا شکست خواهند خورد. آيت الله خامنه‌‌‌‌اي، قدرت امريکا و رژيم صهيونيستي را در منطقه به‌مراتب ضعيف تر از قبل دانستند و گفتند: رژيم صهيونيستي چندين سال پيش، بعد از ۳۳ روز، در مقابل حزب الله لبنان شکست خورد، دو سال بعد در مقابل فلسطيني‌ها، تنها ۲۲ روز دوام آورد که اين مدت در جنگ بعدي غزه، تبديل به ۸ روز شد و هفته پيش در مقابل مقاومت فلسطين، بعد از ۲ روز، شکست را متحمل شد که همه اين موارد نشان‌دهنده ضعف روزافزون رژيم صهيونيستي است.ايشان با اشاره به سنت تخلف‌ناپذير الهي مبني بر ياري ملت‌هايي که با اتکا به خداوند در مقابل قدرت‌ها ايستادگي مي‌کنند، خاطرنشان کردند: در يمن نيز با وجود همه سختي‌ها و جنايت‌هايي که مردم اين کشور از جانب آل‌سعود و همراهانش و دولت پشتيبان آنها يعني امريکا متحمل مي‌شوند، اما قطعاً پيروزي با ملت يمن و انصارالله خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامي، پيروزي ملت فلسطين را بر اساس سنت الهي قطعي برشمردند و افزودند: علت اصلي دستپاچگي امريکا و متحدانش و ياوه‌گويي‌ها و اقدامات ظالمانه و جنايت آميز آنها، ايستادگي و مقاومت ملت‌هاي مسلمان در منطقه است که اين مقاومت حتماً نتيجه خواهد داد. آيت الله خامنه‌اي با اشاره به مقاومت ۴۰ ساله ملت ايران با وجود همه سختي‌ها و فشارها، تأکيد کردند: امريکا و رژيم صهيونيستي غلط مي‌کنند که ملت ايران را تهديد کنند. ايشان با اشاره به شکست سياست‌هاي تهديد و تحريم امريکا در قبال جمهوري اسلامي‌ايران، گفتند: ملت ايران به برکت مقاومت و در سايه ايمان به خداوند و اعتقاد به وعده‌هاي الهي، در برابر همه توطئه‌ها همچون کوه ايستاد و امروز، نظام اسلامي‌و ملت ايران شجره طيبه‌اي است که روز به روز بر پيشرفت و توانايي آن افزوده مي‌شود و اين، يک نسخه پيشرفت براي دنياي اسلام است. رهبر انقلاب اسلامي‌در پايان، وحدت و يکدلي و يک‌زباني را تنها راه غلبه دنياي اسلام بر توطئه‌ها دانستند. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، روحاني رئيس‌جمهور با بيان اينکه رسول خدا(ص) در برابر همه انسان‌ها متواضع بود، افزود: پيامبر(ص) حق بزرگِ تاريخي بر گردن همه از جمله جامعه زنان دارد چرا که براي زنان حقِ نظر و راي قائل بود، در حالي که اين حق حتي در اروپا تا قرن پيش به رسميت شناخته نمي‌شد. وي مدينة‌النبي را الگوي جامعه اسلامي‌دانست و گفت: اگرچه کفار، پيامبر(ص) را تکفير، و ايشان و يارانشان را تحريم و محاصره اقتصادي کردند، اما پيامبر(ص) همه اين سختي‌ها را تحمل کرد و خم به ابرو نياورد. رئيس جمهور افزود: امروز نيز عده‌اي با شعار تکفير، جامعه و منطقه را ناامن، و به نام اسلام و قرآن، جان و امنيت و ناموس و آثار تمدني را نابود کرده‌اند. روحاني، تلاشهاي مستکبران براي نا امن کردن منطقه بوسيله مزدوران تکفيري و همچنين وارد کردن فشار به ملت بزرگ ايران از راه تحريم را ناکام دانست و گفت: نژادپرستان فريبکار در منطقه، روزانه مردم فلسطين را قتل‌عام و مردم يمن را بمباران مي‌کنند. رئيس جمهور با اشاره به همکاري افراطيون مسيحي و افراطيون يهودي و افراطيون مسلمان، با کنايه گفت: چگونه شد که گاوچران‌ها و شترسوارها به هم رسيدند و امروز اين همه ظلم و ستم بر مردم روا مي‌دارند؟ روحاني مشکل دشمنان با جمهوري اسلامي‌را بحث هسته‌اي و برجام ندانست و افزود: حرف آنها اين است که ما هر کاري در منطقه کرديم شما چشمهايتان را ببنديد؛ آنها مي‌گويند اگر به مردم عراق ظلم کرديم، در افغانستان به سلطه خود ادامه داديم، مردم سوريه را به کشتار و بي‌خانماني کشانديم، در شمال افريقا ناامني به وجود آورديم و تکفيري‌ها را در منطقه مسلط کرديم، شما چيزي نگوييد و سکوت کنيد. رئيس‌جمهور افزود: آنها مي‌خواهند ايران همچون سالهاي قبل از انقلاب اسلامي‌عمل کند و از مظلومان منطقه حمايت نکند اما جمهوري اسلامي‌با تبعيت از پيامبر اسلام(ص)، از تکفير و تحريم قدرت‌ها هراس ندارد. روحاني گفت: همسايگان را برادران خود، و امنيت منطقه را امنيت خود مي‌دانيم و دست برادري و دوستي به سمت همه مسلمانان دراز مي‌کنيم. در پايان اين ديدار، رهبر انقلاب اسلامي‌از نزديک با تعدادي از مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامي‌ديدار و گفت‌وگو کردند.

روحاني نتيجه صدها ميليارد دلار باج آل سعود به واشنگتن را تشريح کرد؛

افتتاحيه سي و دومين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي‌با حضور شخصيتهاي داخلي و خارجي در سالن اجلاس سران برگزار شد. در اين مراسم رييس جمهور کشورمان مسايل سياسي و اقتصادي مسلمانان و تهديدهايي که عليه وحدت صورت مي‌گيرد تشريح کرد.

رئيس جمهور گفت: امروز ما مسلمانان بايد دست همديگر را بگيريم. بيگانه اتکايي يکي از بزرگترين اشتباهات تاريخي است. ۴۵۰ ميليارد دلار هديه داديد تا امنيت شما تضمين شد؟ ۱۱۰ ميليارد دلار اسلحه خريديد تا امنيت شما تضمين شود؟ در مقابل آقايي که آنها را تاراج کرد چه گفت؟ گفت، شير اين گاو شيرده را مي‌بريم. گفت. اگر ما نباشيم شما دو هفته هم امنيت نداريد. به گزارش ايسنا، حسن روحاني در مراسم افتتاحيه سي و دومين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي‌افزود:‌ لااقل احترام ظاهري را از ارباب بخواهيد و توهين‌هاي مستمر را نپذيريد شما چه نيازي به آمريکا داريد که منابع خود را به آنها هديه مي‌کنيد. ما حاضريم با تمام توان از منافع مردم عربستان در برابر تروريسم و ابرقدرتان دفاع کنيم همانطور که به مردم عراق، سوريه و افغانستان کمک کرديم. از شما هم ۴۵۰ ميليارد دلار نمي‌خواهيم و اهانت هم نمي‌کنيم. شما را برادر مي‌دانيم. ما ملت‌هاي منطقه، مردم مکه و مدينه را برادر خود مي‌دانيم. وي با ابراز تاسف از جناياتي که به نام مسلمانان رخ مي‌دهد گفت: متاسفيم مسلمانان به دست کساني کشته مي‌شوند که ادعاي دين دارند. اي کاش حادثه استانبول رخ نمي‌داد. اي کاش انساني قطعه قطعه نمي‌شد. ما هيچ وقت نمي‌خواستيم مسلماني دست به جنايت بزند. اين موجب شرم ما مسلمانان است که شما مردم فقير يمن را بمباران مي‌کنيد. رئيس جمهور گفت: آنچه که آمريکا امروز مي‌خواهد، بردگي است. آنها مي‌گويند همه جهان بايد آمريکايي فکر کرده و بايد براي ارزش‌هاي آمريکا احترام قائل شود. ما مي‌گوييم همه انسان‌ها آزادند که ارزشهايي را مورد احترام قرار دهند که سعادت انسان را تضمين کند. آنها مي‌گويند عظمت بر مبناي قدرت است و ما مي‌گوييم بر مبناي عدل و انصاف و احترام به حقوق همه است. آنها مي‌گويند منافع آنها بايد اصل باشد، ولي ما مي‌گوييم قلدران نمي‌توانند براي ما مسير تعيين کنند.

وي ادامه داد: آنها مي‌گويند هر کس که نام برتر و ويرانگر دارد در سازمان ملل هم حق وتو دارد. سازمان ملل هم بر همين مبناي قدرت نظامي‌تشکيل شد. يعني هر کس پول بيشتر دارد راي بالاتري هم دارد. روحاني گفت: ما در مقابل غرب دو راه بيشتر نداريم يا بايد از هويت ديني و بيعت با پيامبر (ص) دست برداشته و در برابر غرب تسليم شويم؛ اين يعني که ما به آرمان‌ها، دين، سعادت و آينده نسل‌هاي خود خيانت مي‌کنيم تا آسوده زندگي کنيم و براي جنايتکاران تاريخ فرش قرمز پهن مي‌کنيم؛ راه ديگر اين است که با همه توان در برابر ظلم با قدرت بايستيم. دست از دين، قرآن و پيامبرمان برنداريم. رئيس جمهور تاکيد کرد:‌ ما از آنهايي که در برابر اسلام دست به دست هم داده و شمشيرهاي خود را کشيده‌اند نمي‌ترسيم. در روزهاي سخت بر ايمان ما افزوده مي‌شود. روحاني با بيان اينکه دشمن از شعار ما نمي‌ترسد گفت: بايد در عمل متحد شويم. براي اين هدف ابتدا بايد همديگر را به رسميت بشماريم و همديگر را برادر بدانيم. نمي‌خواهد دنبال آن برويم که همديگر را به مذهب خود در آوريم. اگر جمعي در پاکستان يا افغانستان کشته شدند و ما سوال پرسيديم آنها آيا شيعه بودند يا سني، معلوم مي‌شود که وحدت را قبول نکرده‌ايم. نبايد بين شيعه يا سني فرقي کند. قدم بعدي اين است که مذهب را جايگزين دين نکنيم و به نام شيعه يا سني نخواهيم منطقه اسلام را تصرف کنيم. مذهب ذيل دين تعريف مي‌شود و در واقع مذهب جويبار است و سرچشمه اسلام. هر کس بايد ضمن احترام به مذهب خود از توهين به ساير مذاهب خودداري کند.

وزير امور خارجه ايران در باره اين که 'آيا ايران به عقب بر مي‌گردد و غني سازي را از سر خواهد گرفت؟' گفت: اين يک احتمال است. البته ما حق آن را داريم چرا که آمريکا برجام را نقض کرد.

به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف در مصاحبه اختصاصي با راي نيوز 24 افزود: ما حق داريم اين برجام را ترک کنيم، اما گزينه ديگري نيز وجود دارد و بايد ببينيم چگونه مي‌توانند منافع مردم ما را تامين کنند.

وي درباره خواسته‌هاي امريکا از اروپا گفت: آنچه واشنگتن از اروپا مي‌خواهد که با ايران بکند، هيچ پايه و اساس ندارد. اگر اروپا مي‌خواهد حاکميت خود را حفظ کند، بايد تلاش کند. اگر به يک قلدر اجازه بدهي که به خواسته‌هايش دست يابد، ديگر هيچ پاياني براي قلدري نخواهد بود.

ظريف در پاسخ به اين که 'ترامپ عقيده دارد که پس از دور جديد تحريم‌ها، ايران مجبور به بازگشت به ميز مذاکرات مي‌شود و مردم اين کشور نيز عليه نظام کنوني شورش مي‌کنند' گفت: دولت ترامپ اغلب سياست‌هاي خود در منطقه ما را روي توهم و تحليل‌هاي اشتباه پايه ريزي کرده، اما ايران جان سالم بدر برده و موفق شد، ما لحظات سخت تر از اين را نيز داشتيم و از اين لحظات نيز عبور مي‌کنيم.

ظريف افزود: اين آمريکاست که از توافق هسته‌اي خارج شده، نه ايران. ما دو سال و نيم مذاکره کرديم و به يک توافق بسيار گسترده رسيديم، برجام احتمالا طولاني‌ترين و جدي‌ترين مذاکره تاريخ معاصر است و فکر نکنم ديگر چنين چيزي تکرار شود.

وي ادامه داد : فکر مي‌کنم که براي اروپا اطمينان حاصل کردن از اينکه اين روش آمريکا ادامه پيدا نکند، بسيار مهم باشد.

وزير خارجه گفت : اروپا تعهدات قوي اتخاذ کرده اما آماده سرمايه گذاري در امنيت خود نشده است. وقتي امريکا مي‌تواند افراد را در کشورهاي ديگر مجبور به نقض قوانين بين المللي و قطعنامه‌هاي سازمان ملل کند، وقتي مي‌خواهد ساير کشورهايي را که عضو يک قطعنامه شوراي امنيت بوده که خود آنها از آن حمايت مي‌کردند تنبيه کند؛ چه خواهد شد؟

وي گفت: آمريکا فردا مي‌تواند به شما بگويد که نمي‌تواني با چين مذاکره کنيد زيرا ما دوست نداريم. ايا اروپا مي‌خواهد تسليم اين بازي شود و اگر مي‌خواهد حاکميت خود را حفظ کند، بايد تلاش کند و نمي‌توان بدون خيس شدن شنا کرد.

ظريف در پاسخ به اين سوال که دولت ايتاليا چه نقشي را ( در زمينه تحريم ) مي‌تواند ايفا کند؟ گفت: ايتاليا بزرگترين شريک تجاري ما در اتحاديه اروپا است و دولت مي‌تواند از بخش خصوصي حمايت کند.

سخنگوي شوراي نگهبان تاکيد کرد: بررسي صلاحيت، شايستگي و رأي ۳ مرحله و مکانيسم در هر انتخابات هستند که شوراي نگهبان بر اساس حداقل قوانين صلاحيت افراد را بررسي مي‌کند اما هيچ معيار و قانوني را براي تائيد شايستگي‌هاي يک فرد ندارد. به گزارش ايلنا، عباسعلي کدخدايي در خصوص مقوله مهندسي انتخابات از سوي شوراي نگهبان گفت: انسان جائزالخطا و ممکن است اعضاي شوراي نگهبان در بحث تائيد صلاحيت‌ها دچار اشتباه شوند. لذا اگر اشتباه قابليت جبران داشته باشد بايد به سرعت اصلاح شود و در صورت عدم جبران نيز ميتوان حداقل توبه کرد‌‌. بنابراين جانبداري بي‌اساس از يک طيف سياسي و رد صلاحيت حزب مقابل کاري عامدانه و تخلفي بزرگ محسوب مي‌شود. وي با اشاره به انتخابات سال ۸۸ اظهار داشت: انتخابات اين سال شيرين بود که عده‌اي با خطا و تخلف آن را به کام مردم تلخ کردند. همچنين اگر شوراي نگهبان قصد مهندسي در فرآيند انتخابات ۸۸ را داشت، در بررسي صلاحيت‌ها به آساني مي‌توانست از کانديدا شدن برخي افراد مانند موسوي و کروبي جلوگيري کند. سخنگوي شوراي نگهبان درخصوص تشکيل کميته صيانت از آرا مردم در سال ۸۸ تصريح کرد: در اصل ۹۹ قانون اساسي اجازه نظارت و بررسي بر انتخابات تنها برعهده شوراي نگهبان و وزارت کشور گذاشته شده است و هيچ اصل قانوني به تشکيل کميته‌اي با اين محوريت حکم نداده است. در همين راستا طبق قانون تنها نمايندگان مشخص شده حق نظارت بر صندوق‌هاي رأي را دارند و تشکيل کميته صيانت از آرا مردم مشروعيت و اعتبار قانوني ندارد. کدخدايي در پاسخ به اين که در صورت تخلف از سوي شوراي نگهبان چه ‌کسي پاسخگو است، خاطرنشان کرد: تمام ساختارهاي اداري و سياسي کشور داراي يک مرحله نهايي و مقامي‌ارشد است به گونه‌اي که اگر در حق فردي بي‌عدالتي صورت گرفته باشد، مي‌تواند از طريق مراجع مربوطه دادخواهي کند؛ اما در رابطه با تخلف اعضاي شوراي نگهبان، قوه قضاييه مسئول رسيدگي به تخلفات اعضا است. وي اضافه کرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در تائيد تصميمات شوراي نگهبان نقش دارد. البته بايد به اين نکته توجه کرد که قانون نظم عمومي‌ايجاب مي‌کند که سلسله وظايف در کشور به يک نهاد يا مرجعي که عهده‌دار تصميم نهايي باشد، ختم شود. سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: بررسي صلاحيت، شايستگي و رأي سه مرحله و مکانيسم در هر انتخابات هستند که شوراي نگهبان بر اساس حداقل قوانين صلاحيت افراد را بررسي مي‌کند؛ اما هيچ معيار و قانوني را براي تائيد شايستگي‌‌‌‌هاي يک فرد ندارد.
دستيار ويژه رييس جمهور تاکیدکرد؛

دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي با اشاره به تعامل و گفت‌وگو بين بخش‌هاي مختلف قوه مجريه براي عملياتي کرده مفاد منشور حقوق شهروندي عنوان کرد: البته بايد توجه داشت که نبايد انتظار داشت که مطالبات تاريخي صدساله ايران در اين حوزه را طي 2 سال پياده‌سازي کرد و طبيعي است که چنين پروژه‌اي زمانبر خواهد بود. با اين وجود ريل‌گذاري‌ها براي پياده‌سازي اين منشور انجام شده و اگرچه به نظر مي‌رسد خروجي ملموسي نداشته باشيم اما به مرور زمان نتايج آن حاصل خواهد شد. شهين‌دخت مولاوردي در هم‌انديشي نويسندگان حقوق شهروندي کشور گفت: پروژه‌هاي اجتماعي برخلاف پروژه‌هاي اقتصادي بلندمدت، ديربازده و زمانبر است، اما راه خود را پيدا مي‌کند. ما نيز براي اجراي منشور حقوق شهروندي دو حوزه نهادسازي و نهادينه‌سازي را دنبال خواهيم کرد.

وي خطاب به نويسندگان حوزه حقوق شهروندي گفت: تلاش شما نويسندگان در ظرفيت‌سازي و نهادينه‌سازي حقوق شهروندي تاثيرگذار خواهد بود و دولت نيز بايد تلاش کند از اين پتانسيل استفاده کند. دستيار ويژه رئيس‌جمهور به برخي از ناهماهنگي‌ها ميان قوه قضاييه و دولت در اجراي اين منشور اشاره کرد و گفت: البته تصميم دولت تنظيم اين منشور در قالب يک لايحه نيست چراکه بسياري از مفاد اين منشور خود در قالب قانون اساسي ما وجود دارد. بنابراين تلاش دولت تنها پيگيري و ابلاغ اين منشور در سازمان‌ها و نهادهاي ذيربطش است. به گفته مولاوردي، اين منشور اگرچه اعلامي‌است اما جنبه الزام‌آور ندارد، با اين وجود جنبه اخلاقي و تعهد‌آور براي شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي مرتبط با آن خواهد داشت.

وي به نقش نهادهايي چون وزارت ارشاد و صداوسيما در اجرايي سازي اين منشور اشاره کرد و گفت: اخيرا در نشست معاونان پژوهشي دانشگاهي از ميان 10 دانشگاه برتر، دانشگاه شهيد بهشتي متولي پيگيري اين حوزه شده و قرار است ما نيز بانک اطلاعاتي از سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اين عرصه را تکميل کنيم.

مونس کشاورز رئيس دبيرخانه دائمي‌حقوق شهروندي در اين نشست توضيحاتي را درباره فعاليت‌هاي دبيرخانه دائمي‌حقوق شهروندي ارايه کرد و گفت: اغلب نويسندگان اين حوزه از وکلاي موفق و دانشجويان دکتري رشته حقوق هستند و اکنون نمايشگاهي از 150 کتاب چاپ نخست در اين حوزه رونمايي شده است. اين ايده مي‌تواند به ماندگار شدن جريان حقوق شهروندي در کشور بيانجامد.

وي با بيان اينکه قرار است با هماهنگي سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران تمام آثار حقوق شهروندي در اين سازمان آرشيو شود افزود: اين اقدام مي‌تواند به ساماندهي اين حوزه کمک شاياني کند. لازم به ذکر است که کتاب‌هاي تاليف شده در حوزه حقوق شهروندي در موضوعات مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي، مدني و همبستگي به چاپ رسيده است.