ايراني‌ها صبور باشند

مدير کل بازرگاني سفارت بريتانيا گفت: از ايراني‌ها انتظار داريم که صبور باشند. از شرکت‌هاي بريتانيايي هم خواسته‌ايم که بازار ايران و فرصتي که اين بازار در اختيارشان قرار مي‌دهد را در نظر بگيرند.

کيت ولينگز در گفت‌وگو با ايلنا در رابطه با آينده صنعت کشاورزي ايران در سايه تحريم‌هاي آمريکا و موضع اتحاديه اروپا در اين خصوص گفت: غذا يکي از مباحث مهم در واردات و صادرات ميان ايران و اتحاديه اروپا است. در سايه تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران، کاخ سفيد اعلام کرده که غذا و دارو استثنا هستند. بنابراين مترصد هرگونه فرصت براي افزايش ارتباط تجاري در اين زمينه هستيم.


زعفران ايران به اسم افغانستان صادر مي‌شود

عضو اتاق بازرگاني ايران گفت:زعفران ايران امروز به افغانستان قاچاق مي‌شود و از آنجا بسته‌بندي و به نام اين کشور صادر مي‌شود در صورت ادامه اين وضع در آينده شاهد برند شدن زعفران افغانستان خواهيم بود.

علي شريعتي‌مقدم در خصوص برگزاري همايش‌ها و برنامه‌هاي مشترک با صاحبان صنايع و تاجران کشورهاي ديگر گفت: در حالي که تحريم‌ها تقريبا تمام راه‌ها را بسته و براي برنامه‌ريزي و مبادلات مالي با مشکلاتي مواجه شديم ما بايد از تجارب ، بازارها و ارتباط‌‌هاي گذشته به نحوي استفاده کنيم تا بتوانيم ساختار تبادلات تجاري و ورود تکنولوژي را به کشور آسان کنيم.


تبعات عدم افزايش توليد

وزير اسبق بازرگاني با بيان اينکه علت پايين آمدن ارزش پول ملي عدم تطابق توليد با ميزان نقدينگي است، اظهار داشت: بايد بين توليد، اشتغال، درآمد و حجم نقدينگي تعادل برقرار باشد. يحيي آل اسحاق در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهاي حفظ ارزش پول ملي، گفت: اصلي‌ترين مشکل در اين باره اين است که مقدار توليدمان با مقدار مصرف و همچنين مقدار نيازمان به نقدينگي هم‌خواني ندارد. اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه حجم نقدينگي به هزار و هفتصد هزار ميليارد تومان افزايش يافته است، افزود: طي سال‌هاي اخير، حجم نقدينگي به يکباره سه برابر شد که اگر مطابق با افزايش نقدينگي توليد ناخالص داخلي کشور هم افزايش مي‌يافت مشکلي ايجاد نمي‌شد.

گزارش مجلس درباره خريد لاستيک کاميون‌داران

سخنگوي کميسيون عمران مجلس گفت: در شرايط کنوني براي واردات لاستيک به ميزان کافي تا پايان سال، به اعتباري حدود ۳۲۰ ميليون دلار نياز است که بانک مرکزي بايد نسبت به تأمين ارز اقدام کند. صديف بدري در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به مشکلات کاميون داران در تأمين لاستيک، گفت: کميسيون عمران مجلس به صورت ويژه پيگير مشکلات کاميون داران است، از اين رو در هفته گذشته نشستي را با حضور مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزي برگزار کرد. نماينده مردم اردبيل، نير و نمين در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: در شرايط کنوني يک از مشکلات عمده، بروکراسي اداري تعريف شده دولت براي تخصيص ارز به کالاهاي اساسي است و اين مسئله نه تنها مشکلات را حل نکرده، بلکه اين وضعيت را پيچيده تر کرده است. وي با بيان اينکه بر اساس آمارها به صورت ساليانه کاميون‌ها به حدود يک ميليون و 500 هزار حلقه لاستيک نياز دارند، افزود: در شرايط کنوني کاميون‌ها با کمبود لاستيک در کشور مواجه هستند.

آغاز بکار نمايشگاه سليمانيه با حضور

90 شرکت ايراني

نمايشگاه بين المللي سليمانيه با مشارکت گسترده شرکتهاي ايراني آغاز بکار کرد. به گزارش ايرنا، در اين نمايشگاه که ساليانه در سليمانيه برگزار مي‌شود بيش از 50 درصد شرکت کنندگان را شرکتهاي ايراني تشکيل مي‌دهند. 180 شرکت داخلي و خارجي در سيزدهمين نمايشگاه بين المللي سليمانيه حضور دارند. «سيروان محمد» رئيس اطاق بازرگاني سليمانيه در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه در خصوص حضور گسترده شرکتهاي ايراني به خبرنگاران گفت: ايراني‌هاي از سال 2006 ميلادي در اين نمايشگاه حضور فعالي دارند و هر سال نيز به تعداد آنها افزوده مي‌شود. وي افزود: اين نمايشگاه فرصتي در اختيار شرکتها قرار مي‌دهد تا بتوانند مستقيما با مصرف کنندگان در کردستان عراق ارتباط برقرار کنند. نمايشگاه بين المللي سليمانيه شش روز به فعاليت خود ادامه خواهد داد. به غير از ايران که 90 شرکت ايراني در اين نمايشگاه حضور دارند شرکتهايي از چين، ترکيه، هندوستان، امارات و چند کشور ديگر به همراه شماري از شرکتهاي داخلي محصولات خود را در معرض ديد عموم قرار داده اند.

مردم منتظر ارزان شدن آهن نباشند

رئيس اتحاديه فروشندگان آهن گفت: مردم انتظار دارند با کاهش قيمت دلار قيمت کالاها از جمله آهن نيز کاهش پيدا کند اما متأسفانه اوضاع به گونه‌اي است که کاهش قيمتي اتفاق نخواهد افتاد. محمد آزاد در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به اينکه شرايط امروز خريد و فروش بازار آهن بسيار خاص شده است، اظهار داشت: مردم انتظار دارند با کاهش قيمت دلار قيمت کالاها از جمله آهن نيز کاهش پيدا کند اما متأسفانه اوضاع به گونه‌اي است که کاهش قيمتي اتفاق نخواهد افتاد. وي با بيان اينکه ضرر اصلي نوسانات قيمت ارز متوجه مردم شده است، افزود: متأسفانه در دو ماه آينده توليد کنندگان آهن کاهش صادرات روبرو خواهند شد که همين موضوع تأثيرات منفي بر عملکرد آنها خواهد داشت. رئيس اتحاديه فروشندگان آهن اضافه کرد: هدف‌گذاري توليدکنندگان افزايش حجم توليد است اما با شروع شدن فصل سرما و برف، کاهش تقاضا در سطح بازار اتفاق افتاده و همين موضوع با کاهش صادرات مشکلاتي را براي توليدکنندگان بوجود مي‌آورد.

صادرات فرش دستباف به چين و ژاپن

افزايش يافت

نايب رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين از افزايش صادرات صنايع دستي به کشور‌هاي حاشيه خليج فارس همچنين کشور‌هايي مثل ژاپن و چين خبر داد.

مجيدرضا حريري نايب رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان،درباره وضعيت صادرات کشور اظهار کرد: بيش از 55 تا 60 درصد صادرات کشور شامل ميعانات، گاز و پتروشيمي‌هاست که توسط شرکت‌هاي دولتي مديريت مي‌شوند و اين ميزان از صادرات نسبت به ساير کالاها با مشکلات کمتري رو به روست. وي ادامه داد: با وجود محدوديت‌ها در سه بخش بانک، بيمه و حمل و نقل، صادرات کشور متوقف نشده است. حريري با اشاره به اينکه 40 درصد از صادرات شامل مواد معدني از جمله کالاهاي فلزي و غير فلزي است، گفت: وضعيت صادرات اين کالاها نيز همانند پتروشيمي‌هاست.

کمبود عرضه خودرو باعث آشفتگي بازار

شده است

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: فاصله زياد قيمت خودرو در نمايندگي با بازار آزاد ناشي از کمبود عرضه خودرو در بازار است. سعيد موتمني در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ثبت نام متقاضيان خودرو اظهار کرد: خودروسازان با دريافت وجه و واگذاري خودرو در آينده به نرخ روز کمکي به کاهش قيمت خودرو در بازار نمي‌کنند. رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به ديرکرد واگذاري خودرو تصريح کرد: خودروسازان به بهانه افزايش قيمت مواد اوليه از واگذاري خودرو جلوگيري مي‌کنند و نياز است دستگاه‌هاي ذي ربط با ورود به اين موضوع زمينه تسهيل عرضه آن را فراهم کنند. وي افزود: خودروسازان در حالي کمبود قطعه را بهانه براي عدم واگذاري خودرو اعلام مي‌کنند که با ثبت نام‌هاي کاغذي و دريافت وجه با زمان واگذاري در سال آينده، باعث التهاب بازار خودرو مي‌شوند. موتمني در پايان گفت: فاصله زياد قيمت خودرو در نمايندگي با بازار آزاد ناشي از کمبود عرضه خودرو در بازار است و در صورت تأمين نياز بازار مي‌توان شاهد کاهش حباب قيمت خودرو در بازار باشيم.

91 هزار فرصت شغلي در گرو

حمايت از واحدهاي صنعتي

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: اگر اعتبارات لازم براي حمايت از واحدهاي صنعتي اختصاص يابد، فرصت شغلي براي ۹۱ هزار نفر ايجاد مي‌شود. به گزارش خبرگزاري صداوسيما از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ جهانگير شاهمرادي در آيين اختتاميه بزرگ‌ترين نمايشگاه توانمندي‌هاي توليدي و صادراتي استان، با بيان اينکه هزار و ۸۰۰ جواز تأسيس واحد صنعتي در استان البرز صادرشده است، اظهار داشت: از اين ميان ۶۶۱ واحد پيشرفت فيزيکي بالاي ۶۰ درصد داشته‌اند وي با بيان اينکه بانک‌ها براي ارائه تسهيلات بازسازي و نوسازي علاقه چنداني ندارند، گفت: اين موضوع در حالي است که استان البرز رتبه يک کشوري در بخش تسهيلات رونق توليد و رتبه دوم کشوري در بخش تسهيلات نوسازي و بازسازي را کسب کرده است.

شاهمرادي بابيان اينکه ۲۱۰ پروانه بهره‌برداري در استان البرز صادرشده است، افزود: در اين حوزه نيز استان البرز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران تشریح کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت به کرمانشاه رفت تا در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر این استان شرکت کندو وی در همین سفر تحریم ها را فرصتی طلایی برای تقویت تولید داخلی ارزیابی کرد و خواستار آن شد که با استفاده از ظرفیت های تولیدی کشور از تبعات تحریم ها کاسته شود. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در کرمانشاه گفت: صادرات غیرنفتی کشور 13.5 درصد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته وعراق با 5.5 میلیارد دلار مقصد اول صادرات ایران است.

به گزارش ايرنا، محمدرضا مودودي در همايش تجليل از صادرکنندگان برتر کرمانشاه که در سرسراي اتاق بازرگاني اين استان برگزار شد، از تحريم‌ها اقتصادي به عنوان جنگ مدرن آمريکا عليه کشورمان ياد کرد و گفت: هدف تحريم‌ها کاهش درآمد ارزي و در مقابل افزايش مصارف ارزي ايران است.

وي در ادامه مديريت ارز کشور را مهم تر از بحث صادرات عنوان کرد و گفت: چرخه معيشت اقشار جامعه به وجود ارز در داخل کشور وابسته است اگر ارز نداشته باشيم اقتصاد کشور با مشکل مواجه مي‌شود.

مودودي اضافه کرد: آمريکا سالها براي تسلط بر جهان به ايجاد زيرساخت‌هاي ارتباطي و مبادلاتي مانند جي پي اس براي کشتي‌هاي حمل و نقل، پايه مبادلاتي دلار براي تجارت جهان، سوئيفت، نرم افزارهاي اينترنت و غيره اقدام کرده و گلوگاه‌هاي تبادلات جهاني را به دست گرفته است.

  • برگشت هفت ميليارد دلار صادرات به کشور

وي با اشاره به انتقاد تجار نسبت به تعهد و پيمان سپاري ارزي صادرکنندگان گفت: با توجه به اين پيمان سپاري و تعهدهاي ارزي باز هم از 27 ميليارد دلار صادرات کالاهاي کشور در سال جاري فقط هفت ميليارد دلار برگشت خورده و اين نشان مي‌دهد برخي صادرکنندگان ارزها را بر نمي‌گردانند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه با بيان اينکه پنج روش براي بازگرداندن ارز صادراتي در نظر گرفته شده است، گفت: سران سه قوه ، بانک مرکزي را مسئول مديريت ارزي و سياستگذاري در اين حوزه کرده اند. به گفته مودودي ، وزارت خانه‌ها تابع سياستگذاري‌هاي بانک مرکزي هستند و در ممنوعيت صادرات برخي از کالاها هيچ نقشي ندارند. وي با اشاره به انتقاد صادرکنندگان نسبت به تصميمات خلق الساعه از سوي مديران براي ممنوعيت صادرات بيان داشت: مسئولان ارشد نظام بيشتر به نيازهاي داخلي کشور توجه مي‌کنند زيرا کمبود کالا در داخل کشور هزينه‌هاي رواني و معيشتي زيادي به دنبال خواهد داشت.

اين مقام ارشد با اشاره به اينکه نبود آمار از نيازهاي داخلي، کشور را با 2 معضل بزرگ مواجه کرده گفت: اگر مقدار نياز داخلي به يک کالا در کشور مشخص باشد، دولت و بخش خصوصي به راحتي نسبت به تنظيم بازار و صادرات اقدام مي‌کنند.

  • تحريم‌ها مي‌توانند توليدات داخلي را تقويت کنند

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه گفت: تحريم‌ها تبعاتي براي کشور دارد و از طرفي مي‌توان با مديريت آن يک فرصت طلايي براي تقويت توليدات داخلي را فراهم کرد. مودودي در ادامه بيان داشت: ايران نوزدهمين بازار بزرگ جهان، رتبه 18 درآمد ناخالص و در فن آوري و نانو رتبه چهارم جهان را دارد و اين ظرفيت‌ها نشان مي‌دهد با تلاش و سعي مي‌شود توليدات داخلي ارتقا و تقويت کرد و نياز داخلي را برطرف سازيم.

در اين همايش از 13 صادرکننده برتر استان کرمانشاه با اهداي لوح و جوايزي تجليل شد.

استان کرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت 371 کيلومتر مرز مشترک با عراق دارد و 6 درصد از کل صادرات ايران از پنج بازارچه مرزي آن صادر مي‌شود.

معاون امور صنايع وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: يک هزار و 57 واحد توليدي غيرفعال با تدبير دولت به چرخه توليد و اشتغال بازگشتند.

به گزارش ايرنا،‌ «فرشاد مقيمي» در آيين پاياني نمايشگاه توانمندي‌هاي صنعتي و سرمايه گذاري شهرستان زرنديه در مجتمع سرزمين ايرانيان،‌ افزود: اقدام مهم دولت در ممنوعيت واردات يک هزار و 339 قلم کالاي مشابه توليد داخل، از مهمترين دلايل بازگشت به حيات اين واحدهاي غيرفعال است. وي گفت: اين اقدامات باعث شده که افزون بر چهار ميليارد و 600 ميليون دلار سرمايه جديد به صنايع کشور وارد شود.

مقيمي‌افزود: برگزاري نمايشگاه‌ها براي معرفي توانمندي‌هاي صنعتي و سرمايه گذاري در مناطق مختلف کشور از راهبردهاي وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت است چرا که اين اقدام باعث ايجاد اميد و انگيزه بيشتر براي مشارکت بخش خصوصي مي‌شود.

معاون وزير صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: دولت با جديت در راستاي حمايت از حوزه صنعت کشور گام بر مي‌دارد و در همين رابطه بسته‌اي براي حمايت از صنعتگران و توليدکنندکان در هيات دولت تهيه شده است که به زودي از سوي وزير صنعت به مجلس شوراي اسلامي‌ارائه مي‌شود.

مقيمي‌اظهار داشت: افزون بر 2 هزار و 200 واحد صنعتي کشور در نمايشگاه‌هاي داخلي و 432 واحد نيز در نمايشگاه‌هاي خارج از کشور در سال جاري حضور يافتند که براي جذب سرمايه گذاران اقدام بسيار موثري بود.

وي افزود: برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي مي‌تواند دستاوردهاي مناسبي براي بخش صنعت داشته باشد و يکي از برنامه‌هاي وزارتخانه نيز معرفي توانمندي‌هاي صنعتي در نقاط مختلف کشور است.

مقيمي‌گفت: با اينکه تحريم‌هاي ظالمانه عليه کشورمان در حوزه صنايع آثار نامناسبي داشته است اما مجموعه دولت با همراهي ساير قوا برنامه‌ريزي موثر و اقدامات مدبرانه‌اي نسبت به خنثي کردن تبعات و مقابله هوشمندانه با اين تحريم‌ها را در دستور کار دارند. معاون امور صنايع وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت ادامه داد: شهرستان‌هاي ساوه و زرنديه با بيش از 700 واحد صنعتي و توليدي و مزيت‌هايي همچون دسترسي آسان به پايتخت،‌ نيروي کار،‌ بازار فروش و زيرساخت‌هاي حمل و نقل مناسب، در جذب سرمايه گذاران موفق عمل کرده اند.

وي از فرمانداران سراسر کشور خواست که در هر يک از شهرستان‌ها اتاق فکري با مشارکت بخش خصوصي ايجاد و نتايج بررسي و فعاليت‌هاي آن به وزارت صنعت،‌معدن و تجارت اعلام شود.

مقيمي‌در مورد تقويت جايگاه ستادهاي تسهيل و رفع موانع توليد در کشور گفت: آيين نامه مرتبط با اين ستادها در مجلس شوراي اسلامي‌بازنگري شده و در چند روز آينده در اختيار دولت قرار مي‌گيرد که مي‌تواند در اجراي مصوبات راهگشا باشد.

شهرستان زرنديه داراي افزون بر 300 واحد صنعتي و توليدي در شرق استان مرکزي است.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: مشکلات گروه ملي و کشت و صنعت نيشکر هفت تپه سه شنبه هفته جاري با حضور وزراي تعاون ، کار و رفاه اجتماعي و امور اقتصاد و دارايي در کميسيون اجتماعي مجلس بررسي مي‌شوند. علي ساري در جريان بازديد از دهمين نمايشگاه تجهيزات صنعت نفت و حفاري ساخت داخل در اهواز در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: خواسته کارگران گروه ملي صنعتي فولاد ايران و کشت و صنعت هفت تپه محدود به پرداخت حقوق نيست.وي ادامه داد: فعال سازي خطوط توليد مهم‌ترين خواسته اين کارگران است ، با توجه به مشکلاتي که در اين زمينه به وجود آمده است در حال حاضر شاهد برگزاري تجمعات نيروهاي اين کارخانجات هستيم.عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه سه شنبه با حضور دو عضو کابينه يعني وزاري کار و اقتصاد مشکلات اين دو واحد مهم اقتصادي استان بررسي مي‌شود، افزود: تعيين مالکي صالح که بتواند سرمايه‌ها و نيروي انساني اين کارخانجات را حظ کند از ديگر خواسته‌هايي است که دنبال خواهد شد.بر اساس اين گزارش ، گروه ملي صنعتي فولاد ايران در سه سال اخير به بدترين روزهاي خود از زمان واگذاري اين شرکت به بخش خصوصي رسيد که باعث کاهش خطوط توليد، تعديل نيرو و نيز پرداخت نامنظم حقوق و بيمه کارکنان شرکت شد.اين واحد صنعتي در سال 1342 به عنوان نخستين کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسيس شد و در سال 1388 با هدف خصوصي سازي به يکي از شرکت‌هاي زير مجموعه امير منصور آريا واگذار شد ولي با کشف اختلاس 30هزار ميليارد ريالي و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور، در سال 1390 مديريت آن به طور موقت در اختيار دادگستري قرار گرفت و در نهايت در اسفند 1395 به بانک ملي واگذار شد.

پوشاک با افت ۶۹.۳ درصدي بيشترين کاهش واردات در بين محصولات صنعتي را در شش ماهه نخست سال جاري به خود اختصاص داده است و در اين بين محصولات توتون و تنباکو بيشترين رشد واردات را داشته‌اند.به گزارش ايسنا، بر اساس جديدترين آمار، ميزان ارزشي واردات در بخش صنعت تا پايان شهريورماه سال جاري رقمي‌معادل ۱۷ هزار و ۵۵۰.۱ ميليون دلار بوده که در مقايسه با ارزش ۲۱ هزار و ۲۲۰.۶ ميليون دلاري واردات در اين بخش در شش ماهه نخست سال گذشته، با کاهشي ۱۷.۳ درصدي مواجه شده است. همچنين ميزان واردات وزني در حوزه صنعت در مدت مذکور ۶۶۵۴.۹ هزار تن بوده که در قياس با وزن ۹۸۴۸.۳ هزار تني واردات در مدت مشابه سال گذشته، با افت ۳۲.۴ درصدي روبرو شده است.بر اساس اطلاعاتي که از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختيار ايسنا قرار گرفته است، در بين ۱۸ محصول وارداتي در بخش صنعت تا پايان شهريورماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ محصول با افت واردات روبرو شده و پنج محصول نيز رشد واردات داشته‌اند. اين در حالي است که صادرات در بخش صنعتي چه از نظر ارزشي و چه از نظر وزني در شش ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.محصولات توتون و تنباکو با رشد ۸۹.۱ درصدي واردات در شش ماهه نخست سال جاري بيشترين رشد واردات در بخش محصولات صنعتي را به خود اختصاص داده‌ است و پس از آن کک و فرآورده‌هاي حاصل از نفت با رشد ۶۳.۶ درصدي و محصولات فلزي فابريکي به استثناي ماشين‌آلات با رشد ۲۴.۶ درصدي قرار دارند.

نشست اعضاي شوراي عالي استان‌ها به منظور امکان سنجي ايجاد شعب فروشگاه‌هاي شهروند در ديگر استان‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي‌شرکت شهروند، در اين نشست که با حضور مرتضي الويري رييس شوراي عالي استان‌ها، محمد حقاني مشاور عالي معاون اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران و رئيس هيئت مديره شرکت شهروند، مسعود سريع القلم مدير عامل فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند و اعضاي شوراي عالي استان‌ها برگزار شد، پيشنهاد راه اندازي و ايجاد شعب فروشگاه‌هاي شهروند در کلانشهرها و ساير استان‌هاي کشور تشريح و بررسي شد.

در ادامه محمد حقاني رئيس هيئت مديره شرکت شهروند ضمن ابراز اميدواري براي حضور فروشگاه‌هاي شهروند در ساير استان‌ها خاطر نشان کرد: کارنامه موفق شرکت شهروند در زمينه تامين کالا، کمک به تنظيم بازار و کيفيت و قيمت مناسب کالاها، تجربه مثبتي است که مي‌تواند با همکاري شوراي عالي استان‌ها به صورت فرا منطقه‌اي پياده سازي شود و به عنوان برند شهرداري‌ها به يک درآمد پايدار براي کلانشهرها و شهرستانها تبديل شود.

همچنين سريع القلم مدير عامل شرکت شهروند هدف از برگزاري اين نشست را امکان سنجي حضور فروشگاه‌هاي شهروند در تمام نقاط کشور اعلام کرد و يادآور شد: شرکت شهروند با بيش از ۵۲ هزار قلم کالا و داراي بيشترين تنوع کالايي در ميان ساير فروشگاه‌هاي زنجيره اي، آمادگي دارد در بستري استاندارد و با در نظر گرفتن عواملي چون سطح برخورداري، جمعيت، مساحت و ... خدمات خود را در ساير استان‌ها تسري بخشد.

حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي در مراسم افتتاح نخستين مرکز فرهنگي، تفريحي و اردوگاهي ويژه بانوان در مشهد با عنوان باغ اردوگاه «خاتون» گفت: وظيفه همه ما ميزبانان مهمانان عالي قدر امام رضا(ع) و کساني که به دنبال کسب معنويت در پرتو نورانيت حضرت رضا(ع) هستند، آن است که زمينه‌هاي معرفت افزايي، تربيت نبوي و رضوي، علم افزايي براي طالبان دانش و معرفت و تربيت و تسهيل زيارت را فراهم کنيم.

وي تصريح کرد: «باغ اردوگاه خاتون» به اردوگاهي براي بانوان و دختران جوان و نوجوان با فضاي مناسب فرهنگي ‎تبديل مي‌شود که نشاط، آگاهي بخشي، اميد آفريني در آن وجود داشته باشد و همان فضاي معنوي حرم مطهر در اين زمين با فعاليت‌هاي فرهنگي ايجاد خواهد شد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: علاوه بر استفاده بانوان مشهدي از اين باغ اردوگاه، مهمانان امام رضا(ع) از ديگر شهرها و جهان اسلام نيز از آن بهره‌مند خواهند شد.

رئيسي تصريح کرد: باغ اردوگاه «خاتون» نمونه کارجهادي است که در زمان بسيار کوتاه به عنوان يک محيط فرهنگي براي بانوان آماده شد و راه اندازي آن نشان داد با تصميم جهادي مي‌توان بسياري از آباداني‌ها را در کشور انجام داد.

توليت آستان قدس رضوي باغ اردوگاه خاتون را فضايي جهت معرفت افزايي، نشاط، تفرج، علم افزايي، نوآوري، همفکري و انديشه ورزي براي بانوان دانست و خاطرنشان کرد: امروز بسياري از حقوق زن دم مي‌زنند؛ تصورشان اين است که آزادي زنان، آزاد کردن آنها از اخلاق، تعهدات زندگي، همسر و فرزندان است. اين نگاه غرب به زن است اما در نگاه اسلامي، نبايد بگذاريم حقوق اساسي زن که حق خلاقيت، کارآفريني و ايفاي نقش سياسي و اجتماعي آنهاست، پايمال شود.

رئيسي گفت: در فرهنگ قرآني، زن همپاي مرد مي‌تواند رشد و تعالي داشته باشد و هيچ تفاوتي بين زن و مرد در رسيدن به جايگاه خدايي، انساني، ارتقاء و رشد نيست. مطلقاً هيچ کاستي در زنان وجود ندارد و تفاوت جسمي‌زن و مرد مانعي براي رشد و ارتقاء و تکامل او نيست.

وي عنوان کرد: امروز بزرگترين ضايع کننده حقوق زن کساني هستند که در مغرب زمين مدعي دفاع از حقوق زنان هستند. غربي‌ها بزرگترين ناقضان حقوق زنان و کودکان هستند اما نام خود را مدافع حقوق زن و کودک گذاشته‌اند.

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوي نيز در اين مراسم گفت: مساحت کل باغ امام رضا(ع) 114 هکتار مي‌باشد که در فاز اول 18 هکتار آن به اين اردوگاه اختصاص داده شده است.

فاطمه دژبرد با بيان اينکه نوآوري و خلاقيت بانوان در طراحي بخش‌هاي مختلف اين باغ اردوگاه مورد تأکيد بوده است، گفت: نشاط آفريني و اميدبخشي براي بانوان، تربيت محوري و رشد و اعتلاي معرفتي، فرهنگي و مهارتي بانوان با تکيه بر مباني ديني، تکميل نقش مادري و همسري بانوان و آميختگي فرهنگ و اقتصاد در برنامه‌هاي ويژه بانوان و خانواده از جمله سياست‌هاي اصلي و محوري ايجاد اين باغ اردوگاه ويژه بانوان بوده است.