پيروزي ديپلماسي ايران در « آيمو»

سند ايران در اعتراض به تحريم‌هاي آمريکا عليه صنعت دريانوردي با حمايت قوي کشورهاي عضو شورا مواجه شد.

در روز پاياني يکصد و بيست و يکمين شوراي سازمان جهاني دريانوردي، سند اعتراض ايران به تحريم‌هاي ضد ايراني آمريکا در حوزه حمل‌ونقل دريايي کشورمان از سوي محمد راستاد؛ مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، طرح شد و مورد توجه قوي اعضاء قرار گرفت.سازمان بين المللي دريانوردي در لندن بدنبال بررسي سند پيشنهادي ايران عليه تحريم‌هاي آمريکا، قاطعانه از آمريکا و ديگر کشورهاي عضو خواست که از اتخاذ هر گونه اقدامي‌که امنيت و ايمني دريانوردي بين المللي و آزادي کشتيراني را به خطر مي‌اندازد خودداري کنند.


وعده معاون وزير در مورد پرديس

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در جلسه ملاقات با نمايندگان متقاضيان مسکن مهر شهر جديد پرديس بيان کرد: رفع مشکلات و کمبودهاي موجود در اين نواحي نيازمند برنامه‌ريزي دقيق بوده که برنامه تهيه شده را در روزهاي آينده براي تکميل عمليات خدمات‌رساني داخل فاز و مشکلات آماده سازي و محوطه سازي به متقاضيان اعلام خواهيم کرد. حبيب اله طاهرخاني ادامه داد: در زمان احداث مساکن مهر هرچند ساخت بسياري از خدمات مانند مدرسه، کلانتري و ... برعهده دستگاه‌هاي متولي بود ولي وزارت راه و شهرسازي در نهايت با هدف ارتقاي کيفيت زندگي در اين نواحي نتوانست به موضوع بي تفاوت باشد و در اين مدت منابع بسياري در اين راستا هزينه کرد.


هشدار نسبت به فرونشست زمين در اشتهارد

دبيرکارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه‌هاي زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي با تشريح آثار مخرب فرونشست زمين در استهارد کرج، گفت: فرونشست زمين در اثر افت سطح آب در دشت اشتهارد نظير دشت ورامين و مناطق جنوبي ورامين در جوار روستاي معين‌آباد، مسير راه‌آهن تهران – مشهد در حوالي ايستگاه ابردژ، طرفين آزاد راه قم-گرمسار و ... موجب ايجاد شکاف‌هاي وحشتناکي در سطح زمين شده است. دکتر علي بيت‌اللهي دبير کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه‌هاي زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي در رابطه با اثار مخرب فرونشست زمين در اشتهارد کرج به خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: کاهش سالانه ۶۰ ميليون مترمکعبي از منابع آب زيرزميني در استان البرز مشکلات زيربنائي اقتصادي و محيط‌زيستي شگرفي را بر اين گستره خواهد گذاشت.

شناسايي عناصر هويتي محلات

در دستور کار بازآفريني شهري

رييس مرکز مطالعات کاربردي و ارتباطات شرکت بازآفريني شهري ايران بر لزوم شناسايي مولفه‌هاي تاريخي، فرهنگي و شهروندي محلات در برنامه‌هاي بازآفريني تاکيد کرد و گفت: بازآفريني با اولويت فرهنگي و اجتماعي به معناي شناخت عناصر هويتي محلات است که در دستور کار برنامه بازآفريني شهري قرار دارد.

به نقل از روابط عمومي‌شرکت بازآفريني شهري ايران، حبيب خراساني، رييس مرکز مطالعات کاربردي و ارتباطات شرکت بازآفريني شهري ايران با اشاره به تاريخچه شکل گيري شهرهاي ايران، اظهارکرد: در طول تاريخ زندگي محله‌اي بخش اصلي هويت شهرنشيني جامعه ايران بوده است.

وي با بيان اينکه يکي از محورهاي اصلي در برنامه بازآفريني شهري ارتقا سطح حکمروايي محله است، ادامه داد: در برنامه بازآفريني شهري تصميم گيري از سطوح کلان به سطح محله سوق داده مي‌شود و به جاي اينکه فرمانداران و استاندارن براي محلات تصميم گيري کنند مردم محله بر اساس نيازهاي خود، برنامه محلات را تعيين مي‌کنند.

فرصت مناسب ايران براي

صادرات خدمات فني مهندسي دريايي

معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر،گفت: همايش آيکوپمس ، معتبرترين و قديمي‌ترين نشست علمي‌در عرصه مهندسي دريايي در منطقه است که در دوره سيزدهم آن اساتيد، دانش‌پژوهان ، متخصصان و کارشناسان ۴۰ کشور در تهران به مدت سه روز گردهم مي‌آيند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمدرضا الهار قائم مقام ستاد همايش ICOPMAS ۲۰۱۸ در برنامه زنده صبح با خبر با بيان اينکه اولين دوره اين همايش سال ۶۹ برگزار شد، درباره جايگاه فعلي اين همايش در مجامع بين المللي خاطرنشان کرد: هم اکنون انجمن جهاني زيرساخت‌هاي دريايي، سازمان جهاني هواشناسي، سازمان بين المللي آب و هوا شناسي درياي خزر، انجمن جهاني چراغ‌هاي دريايي، انجمن جهاني هيدروگرافي و چند مجمع ديگر بين‌المللي از اين کنفرانس حمايت مي‌کنند.

وي با بيان اينکه در اين همايش استاداني از دانشگاه‌هاي انگليس، سوئد، کانادا، هلند، عمان، ژاپن و ايران به عنوان سخنران اصلي حضور خواهند داشت. ، گفت: کميته علمي‌همايش امسال توسط ۷۰ درصد اساتيد بنام داخلي و ۳۰ درصد از صاحب نظران معتبر خارجي از سراسر دنيا هدايت و مديريت مي‌شود.

نمايش هوايي نظامي‌روسيه در کيش

شبکه تلويزيوني زويوزدا وابسته به وزارت دفاع روسيه با اشاره به اين خبر اعلام کرد: گروه نمايش هوايي نظامي‌روسيه براي نخستين بار با هفت خدمه در آسمان ايران نمايش هوايي اجرا مي‌کند.

در اين گزارش گفته شده است: خلبانان گروه استريژي به ايران رفته‌اند تا در نمايشگاه هوايي کيش شرکت کنند.

هواپيماهاي گروه استريژي از پايگاه هوايي کوبينکا در 50 کيلومتري غرب مسکو به مقصد ايران پرواز کردند و در مسير پرواز خود تا کيش در دو نقطه فرود خواهند آمد.

در ديدار وزیر راه و نماينده ويژه پوتين با هدف مقابله با تحريم‌هاي آمريکا مطرح شد:

گروه راه و مسکن: همانطور که پیش تر در خبرها اعلام شده بود محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به روسیه رفت تا در نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک این کشور حضور پیدا کند. اسلامی در این سفر دیدارهایی با مقامات حمل و نقل روسیه انجام داد و طی آن ها بر ضرورت گسترش همکاری های بین دو کشور تاکید کرد. طرف های روسی نیز متفقا همکاری های ایران و همسایه شمالی را مفید و قابل گسترش ارززیابی کردند. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نماینده ویژه ولاديمير پوتين رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر بر ضرورت تعمیق همکاری‌های دو جانبه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تاکید کرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ادامه دیدارهای خود در مسکو، با رمضان عبدالطیف اوف، نماینده ویژه ولاديمير پوتين رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر دیدار و گفتگو کرد. وي در اين ديدار گسترش هر چه بيشتر روابط اقتصادي بين دو‌ کشور همسايه را خواستار شد. تاکيد بر گسترش جدي مبادلات اقتصادي و تجاري دو کشور از طريق خطوط کشتيراني ، ريلي و جادهاي، رفع موانع پيش روي صادرکنندگان دو کشور و اجرايي شدن موافقتنامه‌هاي معطل مانده، به ويژه در زمينه احداث و تکميل خطوط ريلي، محور گفتگوي محمداسلامي‌و رمضان عبدالطيف اوف بود. اين ديدار با حضور مهدي سنايي، سفير جمهوري اسلامي‌ايران در روسيه و معاونان وزارت راه و شهرسازي انجام شد. اسلامي‌در حاشيه اين ديدار، در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سيماي جمهوري اسلامي‌ايران به ظرفيت‌هاي مشترک همکاري دو کشور اشاره کرد و گفت: فکر نمي‌کنم موانع جديدي در اين مسير وجود داشته باشد. همه اشکالات و کاستي‌ها و عوامل بازدارنده شناسايي شده است و براي آن‌ها تصميمات مشترک اتخاذ شده است. وي ادامه داد: در مورد وحدت رويه و سيستم يکپارچه هوشمندي که قرار است بار را مديريت کرده و به صورت پلمپ شده از مبدا تا پلمپ نهايي در مقصد عبور دهد، همچنين مسائل گمرکي در پروتوکل‌هاي تعريف شدهف هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته است. اين عضو کابينه تدبير و اميد با اشاره به کريدور شمال-جنوب گفت: اين کريدور تاثيرات قابل ملاحظه‌اي براي دو کشور و کشورهاي ذينفع ايجاد خواهد کرد. همکاري‌هاي دوجانبه، به ويژه در حوزه راه‌آهن بايد تعميق شود.رمضان عبدالطيف اوف ، نماينده ويژه ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در امور همکاري‌هاي اقتصادي و بشردوستانه کشورهاي حوزه خزر نيز در اين ديدار با اشاره به اينکه سيستم حمل و نقل زيرساخت اصلي توسعه روابط اقتصادي است، گفت: من معتقدم ايران و روسيه در شرايط کنوني مي‌توانند با کمک به يکديگر، بر تحريم‌هاي آمريکا غلبه کنند و اين ظرفيت وجود دارد.وي ادامه داد: من به دوستان هم گفته‌ام، اينکه آمريکا ما را تحريم کرده به آن معني نيست که ما هم بايد همديگر را تحريم کنيم!

  • اتصال ايران به قفقاز، آسياي ميانه و اروپا از طريق روسيه

همچنين وزير راه و شهرسازي در ديدار و مذاکره با يوگني ديتريخ، وزير حمل و نقل و اولگ بلازروف، مديرعامل شرکت بين‌المللي راه‌آهن سراسري روسيه ديدار و گفتگو کرد. اسلامي‌در اين ديدار گفت: با توجه به اينکه هر دو کشور مورد تحريم آمريکا هستند، توسعه روابط از هميشه ضروري تر است وي ادامه داد: ايران مي‌تواند از طريق دريا، ريل و حتي جاده به صورت مکمل، به عنوان فرصت‌هاي متنوعي براي اتصال به آسياي ميانه، قفقاز و بخشي از اروپا استفاده کند.وزير راه و شهرسازي حمل و نقل ريلي، جاده‌اي و دريايي را از زيرساخت‌هاي اساسي ارتباط دو کشور همسايه بر شمرد و تسريع در روند طرح‌هاي در دست اجرا و پيگيري موافقت‌نامه‌هاي امضا شده ر خواستار شد.

يوگني ديتريخ، وزير حمل‌ونقل فدراسيون روسيه نيز در اين ديدار ايران را کشوري بسيار مهم با موقعيتي راهبردي در منطقه توصيف کرد و گفت: هيچ محدوديتي براي اجراي طرح‌هاي مشترک ميان دو کشور وجود ندارد.

  • تشکيل کميته‌اي براي تاسيس شرکت مشترک ريلي بين ايران و روسيه

در خبري ديگر در ديدار و گفت‌وگو با رييس راه آهن بين‌المللي روسيه در مورد قراردادهاي ريلي منعقد شده بين ايران و روسيه، مشارکت اين کشور در پروژه‌هاي زيربنايي ايران و تاسيس شرکت مشترک ريلي بين دو کشور مذاکره کرد.محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي که در صدر هياتي به منظور شرکت در نشست سه جانبه ايران-هند-روسيه و ايران-روسيه آذربايجان به مسکو سفر کرده بود، در حاشيه نمايشگاه حمل و نقل مسکو با اليگ بلازاروف، رييس راه آهن بين المللي روسيه (RZD) ملاقات و پيرامون تفاهمات و قراردادهاي منعقد قبلي با طرف روس به ويژه قرارداد برقي کردن راه‌آهن گرمسار-اينچه برون و همچنين مشارکت و سرمايه‌گذاري طرف روس در پروژه‌هاي زير بنايي به ويژه راه‌آهن کشورمان در مسيرهاي کريدور شمال-جنوب و همکاري‌هاي سه جانبه با آذربايجان در تکميل پروژه خط آهن رشت-آستارا مذاکره کرد.همچنين تشکيل کميته‌اي براي تنظيم جزئيات و سازوکارهاي تاسيس شرکت مشترک ريلي بين دو کشور به منظور استفاده از ظرفيت‌هاي قابل توجه طرف روس در حوزه راه آهن از نتايج اين ديدار بود.

  • توسعه ناوگان ريلي با مشارکت طرف روس

همچنين وزير راه و شهرسازي گفت: توليد مشترک واگن‌هاي مسافري-باري، لوکوموتيو ميان روسيه و ايران در دستور کار قرار گرفته است.به نقل از اسپوتنيک، محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي پس از ديدار با همتايان روس خود خبر از کليد خوردن پروژه‌هاي ريلي و حمل و نقل جديد ميان ايران و روسيه داد.اسلامي‌در اين رابطه گفت: پروژه ديگري که ايران با روسيه در آن با يکديگر همکاري دارند، پروژه برقي کردن راه آهن سرخس به بندر عباس و دو خطه کردن سرخس به بافق است، از بافق به بندر عباس اين پروژه دو خطه است و برنامه ان در دستور کار قراردارد. مذاکرات مقدماتي براي برقي کردن با طرف روس انجام شده است و من خوشبين هستم که با توجه به تجربه مثبتي که در قرارداد اينچه برون گرمسار داشته ايم، اين پروژه نيز کليد بخورد. وي ادامه داد: مسئله دوم بحث توسعه ناوگان ريلي است که آن هم بحث مهمي‌است که در دستور کار قرار گرفته است. واگن‌هايي که توسط شرکت‌هاي ايراني خريداري شده است و همچنين خريد واگن‌هاي مسافري و باريدر دستور کار است که مذاکرات اوليه آن صورت گرفته و ميرود تا به قرار داد تبديل شود. توليد مشترک واگن‌هاي مسافري-باري، لوکوموتيو در دست مذاکره است و ما اميدواريم که اين موارد به سرعت انجام شود تا ما هم در بحث زير بنايي و روبنايي و در بحثهاي تکميلي براي بهره برداري شامل سامانه‌هاي حمل و نقل بتوانيم به نتايج مثبتي دست يابيم.