۱۰ ميليون خودرو فاقد کارت سوخت

سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: طبق پيش بيني‌ها کمتر از۱۰ ميليون خودرو در کشور فاقد کارت سوخت هستند.زيبا اسماعيلي اظهارداشت: مالکان خودروهاي خصوصي و عمومي، آمبولانس‌ها، تاکسي‌ها، خودورهاي دولتي، نظامي‌و انتظامي‌و دارندگان خودروهاي قولنامه‌اي براي دريافت کارت سوخت بايد به صورت حضوري به دفاتر پليس +۱۰ مراجعه کنند. سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اعلام اين خبر که در نخستين روز از ثبت نام براي دريافت کارت سوخت ۳۰۰ هزار نفر درخواست خود را در سامانه خدمات دولت همراه ثبت کرده اند، گفت: ثبت درخواست ۹ هزار نفر موفقيت آميز بوده است.


گازرساني ۱۳۰ ميليارد مترمکعبي تا پايان آبان‌ماه

سعيد مومني مدير گازرساني شرکت ملي گاز گفت: تا پايان آبان‌ماه امسال، حدود ۱۳۰ ميليارد مترمکعب گاز به بخش‌هاي مختلف خانگي تا نيروگاهي کشور تحويل شده است.به گزارش وزارت نفت، وي، درباره حجم گازرساني به بخش‌هاي مختلف خانگي، تجاري، صنايع و نيروگاهي کشور در هشت ماه سال ۹۷ گفت: از آنجا که تعداد شهرها و روستاهاي گازرساني شده کشور افزايش يافته، ميزان گاز تحويلي به بخش‌هاي مختلف نيز نسبت به سال‌هاي قبل رشد داشته است.وي افزود: از ابتداي سال ۹۷ تا پايان آبان‌ماه، ۵۵ ميليارد مترمکعب گاز طبيعي به نيروگاه‌هاي سراسر کشور ارسال شده است. صنايع عمده از ديگر مقاصد گازرساني هستند که در مدت ياد شده، ۲۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمکعب گاز طبيعي به آنها تحويل شده است.


صادرات نفت روسيه به چين رکورد زد

حجم صادرات نفت روسيه به چين در اکتبر به رکورد بالاي جديدي صعودي کرد و همزمان، واردات نفت از ايران به دليل ابهامات پيرامون تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران کاهش يافت.به گزارش ايسنا، آمار اداره کل گمرک چين نشان داد واردات نفت اين کشور از روسيه در اکتبر بر مبناي سالانه ۵۸ درصد رشد کرد و به ۷.۳۴۷ ميليون تن معادل ۱.۷۳ ميليون بشکه در روز رسيد که بالاترين ميزان واردات تاکنون بود.واردات نفت از روسيه در ۱۰ ماه نخست امسال ۵۷.۹۱ ميليون تن يا معادل ۱.۳۹ ميليون بشکه در روز بود که ۱۶.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزايش نشان داد.گمرک چين ماه گذشته به روزرساني آمار واردات کالا را آغاز کرد و اين آمار جايگزين سرويسي شد که تا مارس تنها براي مشتريان موجود بود.

صنعت پتروشيمي‌محور صادرات غير نفتي

جمشيد نفر دبيرکل کنفدراسيون صادرات ايران در گفت‌گو با نيپنا اظهار کرد: پتروشيمي‌يکي از اصلي‌ترين و مهمترين محورهاي صادرات غير نفتي کشور به حساب مي‌آيد و دولت تاکنون حمايت‌هاي همه جانبه و توجه کافي به اين صنعت داشته است.وي ادامه داد: خوشبختانه بخش خصوصي عهده دار اصلي صادرات و مباحث تخصصي اين صنعت هستند و اين امر کمک شاياني به پيشرفت و استفاده حداکثري از اين ظرفيت‌ها کرده است و با حمايت‌هاي دولت و مجلس و نقش آفريني بخش خصوصي روند صادرت محصولات پتروشيمي‌تداوم خواهد يافت.وي مطرح کرد: دولت با فراهم‌آوري کانال مطمئني براي دريافت وجوه و حفظ دريچه‌هاي فروش محصولات پتروشيمي، شرايط مساعدي را براي تداوم معاملات به وجود مي‌آورد و اين امر روند صادرات را شتاب خواهد بخشيد.

حفاري بيش از 126 هزار متر چاه‎هاي نفت و گاز

محمد آل خميس سرپرست معاونت مديرعامل شرکت ملي حفاري ايران در عمليات حفاري از تحقق 126 هزار و 899 متر حفاري چاه‌هاي نفت و گاز در هشت ماه سال جاري بوسيله ناوگان اين شرکت در مناطق نفتخيز خشکي و دريايي کشور خبر داد.وي گفت: از ابتداي فروردين تا پايان آبان ماه، 98 حلقه چاه حفر و تکميل شد و براي بهره برداري در اختيار شرکت‌هاي متقاضي قرار گرفت.وي افزود: از اين تعداد چاه 44 حلقه توسعه‌اي و 54 حلقه تعميري بوده است که 67 حلقه آن در گستره عملياتي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب و 2 حلقه در حوزه شرکت نفت مناطق مرکزي ايران حفر و تکميل شده است.وي اظهار کرد: در مدت پيش گفته همچنين 6 حلقه چاه در مناطق عملياتي شرکت نفت فلات قاره، 13 حلقه در طرح‌هاي توسعه‌اي شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) و 10 حلقه در قالب پروژه‌اي حفاري شده است.

بهره‌برداري دو سکوي فاز ۲۴-۲۲ پارس جنوبي تا پايان دي‌ماه

فرهاد ايزدجو مجري طرح توسعه فازهاي ۲۴-۲۲ پارس جنوبي از راه‌اندازي دو سکوي اين طرح تا پايان دي‌ماه امسال خبر داد و گفت: ميزان پيشرفت کلي اين فازها در هر ۲ بخش فراساحلي و پالايشگاهي به ۹۲ درصد رسيده است.به گزارش شرکت ملي نفت ايران، فرهاد ايزدجو با اعلام اين خبر گفت: فازهاي ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي، در بخش پالايشگاهي به پيشرفت ۹۳,۴ درصد، در بخش ساخت سکوهاي گازي به ۹۴ درصد، در بخش حفاري چاه‌هاي دريايي به پيشرفت ۸۷ درصد و در بخش خطوط لوله انتقال گاز از دريا به خشکي به پيشرفت ۹۱ درصدي رسيده است.وي درباره وضع نخستين زنجيره توليد گاز در اين طرح هم اظهار کرد: عمليات حفاري ۶ حلقه چاه براي هر يک از سکوهاي گازي اين بخش شامل دو سکوي ۲۲ و ۲۴A، تکميل شده است.شرکت نفت و گاز پارس به عنوان توسعه دهنده فازهاي گازي پارس جنوبي، متعهد است تا پايان امسال بهره‌برداري نيمي‌از زنجيره توليد هر يک از طرح‎هاي در حال توسعه پارس جنوبي را آغاز کند.

خودزنی عربستان با رکورد شکنی در تولید نفت نشان می دهد

گروه انرژي: درحالي‌که ترامپ، فشارها بر عربستان را افزايش داده است تا در اجلاس هفته آينده اوپک از کاهش توليد خودداري کند، سعودي‌ها در ماه نوامبر توليد نفت خود را به رکوردي تاريخي رساندند.

به گزارش رويترز، روز دوشنبه يک منبع آگاه صنعت نفت به رويترز خبر داد درحالي‌که رييس‌جمهور ترامپ، فشارها بر عربستان را افزايش داده است تا در اجلاس هفته آينده اوپک، از کاهش توليد خودداري کند، سعودي‌ها در ماه نوامبر، توليد نفت خود را به رکوردي تاريخي افزايش داده‌اند. يک منبع آگاه آشنا به صنعت نفت عربستان، گفت که توليد نفت خام سعودي‌ها در ماه نوامبر بين ۱۱.۱ تا ۱۱.۳ ميليون بشکه در روز بوده است. هرچند تا زماني که ماه نوامبر به پايان نرسد ميزان توليد ميانگين روزانه دقيق عربستان مشخص نخواهد شد. اين سطح توليد حدود ۰.۵ ميليون بشکه در روز يا معادل ۰.۵ درصد از تقاضاي جهاني، نسبت به توليد ماه اکتبر افزايش داشته است و بيش از ۱ ميليون بشکه در روز هم نسبت به توليد اين کشور در ابتداي سال ۲۰۱۸، که رياض به همراه اوپک توليد نفت خود را کاهش داده بود، بالاتر است.

ديدار هفته آينده اعضاي اوپک که در آن در مورد نحوه جلوگيري از کاهش شديد قيمت نفت تصميم‌گيري خواهد شد، چند روز پس از آن انجام خواهد شد که رييس‌جمهور روسيه، ولاديمير پوتين، وليعهد عربستان محمد بن سلمان و ترامپ، به آرژانتين سفر مي‌کنند تا در اجلاس سران G20 شرکت کنند.

عربستان سعودي در ماه جون توافق کرد تا در پاسخ به مشتريان خود در آمريکا و هند براي کاهش قيمت نفت، توليد خود را به شدت افزايش دهد تا هم به پايين آوردن قيمت نفت کمک کند و هم کمبود عرضه‌اي را که با اعمال تحريم‌هاي آمريکا بر ايران به وجود مي‌آمد جبران کند.

اما اين اقدام پس از اين که آمريکا تحريم‌هايي بسيار نرم‌تر از حد انتظار را بر تهران وضع کرد، بيش از همه به رياض آسيب زد. به اين ترتيب نگراني در مورد اشباع عرضه نفت، قيمت‌ها را که در ماه اکتبر از ۸۵ دلار بالاتر بود، به زير ۶۰ دلار آورد.

توليدکننده برتر غير اوپک، روسيه، هم که در توافق کاهش توليد اوپک از ۲۰۱۶، با عربستان مشارکت داشت، در ماه‌هاي اخير توليد خود را به شدت بالا برده است و در بالاترين سطح توليد پس از فروپاشي شوروي، يعني ۱۱.۴ ميليون بشکه در روز، قرار دارد.

تحليل‌گر گلدمن ساکس، يکي از فعال‌ترين بانک‌هاي جهان در بازار نفت، مي‌گويد: اجلاس G20 مي‌تواند به عنوان کاتاليزوري براي بازگشت قيمت‌ها عمل کند. ما انتظار داريم توافق براي کاهش توليد اوپک و اعلام آن باعث تقويت قيمت برنت شود.

  • افزايش حمايت اوپکي‌ها از کاهش توليد نفت

وزير انرژي اکوادور اعلام کرد اين کشور آمريکاي جنوبي از تصميم اوپک براي کاهش توليد نفت در نشست هفته آينده اين گروه در وين حمايت خواهد کرد.کارلوس پرز، وزير انرژي اکوادور گفت: اکوادور که کوچکترين عضو اوپک است، انتظار ندارد چنين تصميمي‌روي برنامه‌هاي اين کشور براي افزايش توليد از ۵۱۵ هزار بشکه در روز فعلي، به ۵۶۰ هزار بشکه در روز در سال آينده تاثيري بگذارد زيرا اکوادور در صدد افزايش درآمد دولت براي کاهش کسري مالي خود است.وي در ديدار از يک ميدان نفتي در منطقه آمازون گفت: اين کشور به اين منابع نياز دارد و تصور نمي‌کنم مسئله‌اي باشد زيرا توليد ما در ميان کشورهاي عضو اوپک، بسيار اندک است.بر اساس گزارش رويترز، اوپک ششم دسامبر در وين ديدار خواهد کرد و طي اين ديدار درباره پيشنهاد عربستان سعودي براي کاهش حداکثر ۱.۴ ميليون بشکه در روز از مجموع توليد اوپک و متحدانش به منظور مقابله با اشباع عرضه تصميم گرفته خواهد شد.

مديرعامل شرکت توزيع برق تهران بزرگ مطرح کرد؛

گروه انرژي: حسين صبوري مديرعامل شرکت توزيع برق تهران بزرگ گفت: برق مازاد توليدي در پنل‌هاي خورشيدي واحدهاي مسکوني را با قيمت ۸۰۰ تومان در هر کيلووات ساعت مي‌خريم.

به گزارش خبرگزاري تسنيم ، وي اظهار داشت: در شهر تهران 4.5 ميليون مشترک داريم که اين تعداد، 13 درصد مشترکان برق کل کشور را شامل مي‌شود.

وي افزود: همچنين 32 هزار کيلومتر شبکه توزيع و 18 هزار دستگاه پست برق داريم که اين اعداد از بزرگي کار در بخش توزيع برق تهران حکايت دارد به طوري که 6 هزار نفر شاغل به صورت شبانه روزي مسئوليت تأمين برق 4.5 ميليون مشترک را برعهده دارند.

وي تصريح کرد: بيش از 90 درصد خدمات فروش و پس از فروش به مشترکان به صورت غيرحضوري انجام مي‌شود که اين موضوع موجب جلوگيري از بخش عظيمي‌از مراجعات مردم به ادارات برق و به تبع آن کاهش تردد مردم در شهر شده است.

صبوري با بيان اينکه 76 درصد مشترکان برق در کلانشهر تهران مشترکان خانگي هستند، گفت: 80 درصد مشترکان خانگي در تهران الگوي مصرف را که ماهانه 300 کيلووات ساعت است، رعايت مي‌کنند و تنها 20 درصد مشترکان خانگي بيش از الگو، به مصرف برق مي‌پردازند.

وي افزود: در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف، تا امروز مصوبه جديدي به ما ابلاغ نشده، البته وزارت نيرو به منظور افزايش تعرفه مشترکان پرمصرف پيشنهاداتي داشته که هنوز اين پيشنهادات در مرحله بررسي است.

وي ادامه داد: در زمينه هزينه‌هاي انشعاب، ما تا اطلاع ثانوي براي افزايش تعرفه حق انشعاب برنامه‌اي نداريم.

وي با بيان اينکه سالانه در زمان پيک، 5 درصد شاهد افزايش مصرف برق هستيم، گفت: پيک مصرف برق تهران در تابستان 96 به ميزان 4 هزار و 666 مگاوات بود که پيش بيني مي‌شد با ادامه اين روند، در تابستان 97 پيک مصرف برق در اين کلانشهر به بيش از 4900 مگاوات برسد، اما با اعمال راهکارهاي متعددي در بخش مديريت مصرف، پيک مصرف برق در تابستان 97 در تهران به 4560 مگاوات رسيد.

وي افزود: براي پيک تابستان 98 نيز کاهش 650 مگاواتي مصرف برق با اعمال راهکارهاي مديريت مصرف در برنامه قرار دارد که در اين بخش، يکي از اقدامات ما جايگزيني 5 ميليون لامپ فلورسنت در ادارات با لامپ‌هاي کم‌مصرف است.

صبوري در خصوص برنامه خريد برق از مردم اذعان داشت: در تهران برخي سازندگان برج‌‌هاي مسکوني با مراجعه با ادارات توزيع برق، هماهنگي‌هاي لازم را براي تجهيز بام برج‌ها و همچنين نماي آنها به پنل‌هاي خورشيدي را انجام داده‌اند تا هم برق مجتمع مسکوني خود را تأمين کنند و هم بتوانند مازاد برق توليدي را به ما بفروشند.

وي ادامه داد: برق مازاد توليدي در پنل‌هاي خورشيدي واحدهاي مسکوني را با قيمت 800 تومان در هر کيلووات ساعت مي‌خريم و هر مشترک خانگي که راغب به نصب پنل‌هاي خورشيدي و فروش برق مازاد به شرکت‌هاي توزيع برق باشد مي‌تواند با مراجعه به ادارات توزيع برق در هر منطقه، در اين خصوص مشاوره گرفته و کسب اطلاع کند.

مديرعامل شرکت توزيع برق تهران بزرگ در خصوص ميزان خاموشي‌هاي هر مشترک تهراني در طول سال گفت: مدت زمان خاموشي به ازاي هر مشترک در طول سال در کلانشهر تهران در سال 94 به ميزان 310 دقيقه بود که اين رقم در پايان سال 96 به 161 دقيقه رسيد و برنامه‌هايي براي کاهش بيش از پيش آن در دست اجرا است.

مهدي يوسف‌خاني رئيس اتحاديه صنف فروشندگان پرنده و ماهي تهران مي‌گويد قيمت برخي ماهي‌ها دو برابر شده است هر کيلو ماهي سفيد دريايي از 70 هزار تومان سال گذشته به 140 هزار تومان رسيده است؛ يعني افزايش صد درصدي قيمت در بازار رخ داده است. وي در گفت‌وگو با فارس، درباره دلايل بالا رفتن قيمت ماهي در بازار گفت: توليد کم شده است و حتي باله ماهي‌هاي توليد شده در شهرکرد که مرکز اصلي توليد اين محصول است، به بازار تهران نمي‌رسد. دلال‌ها آماده‌اند و ماهي را به ديگر استان‌ها که خريدار دارد و مسير نزديک‌تري هم است ارسال مي‌کنند.وي درباره دليل کاهش توليد ماهي گفت: کمبود آب باعث شده توليد ماهي‌هاي پرورشي کم شود. همچنين کاهش ذخاير ماهيان درياها هم صيد ماهيان دريايي را کاهش داده است بنابراين با کاهش عرضه در بازار قيمت بالا رفته است.

حميدرضا ذوالانواري عضو هيات‌مديره اتحاديه صادرکنندگان فرش دستباف ايران از صادرات مواداوليه فرش به کشورهاي چين و هند خبر داد و اين موضوع را آسيب جدي به صنعت فرش دانست.به گزارش سرويس بازار ايسنا، وي گفت: شرکت‌هاي چيني و هندي که در بازارهاي جهاني رقيب ما هستند، با توجه به افزايش ارزش دلار براي تهيه مواداوليه به بازار ايران حمله‌ور شدند و اين مشکل بايد با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزي به بهترين شکل ممکن حل شود.ذوالانواري با تاکيد بر اينکه متاسفانه اين صادرات به صورت رسمي‌و قانوني صورت مي‌گيرد، يعني تعرفه گمرکي پاييني را شامل مي‌شود، گفت: نبود نظارت و همچنين نبود اطلاع‌رساني کافي موجب اين اتفاقات مي‌شود.وي همچنين افزود: اين موضوع بايد به ادارات فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت ساير استان‌ها و مرکز ملي فرش ايران منتقل شده و راهکاري براي حل اين موضوع مطرح شود.

آبیاری مزارع با اینترنت اشیا

سرهنگ حيدرزاده معاون اقتصاد مقاوتي بنياد تعاون سپاه پاسداران در اين ارتباط گفت: سالانه 100 هزار تن گوشت به کشور وارد مي‌شود که ما با انجام اين کار با مشارکت مردم علاوه بر اشتغال زايي به دنبال کاهش واردات در اين بخش هستيم.وي افزود: در اين راستا به وزارت جهاد کشاورزي پيشنهاد شده است که به جاي واردات گوشت قرمز گوساله پايه پرواري وارد کنيم تا خودمان در کشور توليد کنيم اما به دليل اينکه به مشکلات ارز خورديم فعلا اين واردات انجام نمي‌شود و منابع آن از داخل تامين ميشود به طوري که تا به امروز حدود 60 هزار گوساله به صورت مجاني ميان روستائيان توزيع کرديم.معاون اقتصاد مقاوتي بنياد تعاون سپاه پاسداران ادامه داد: از اينترنت اشيا براي اولين بار در کشور براي آبياري مزارع استفاده کرديم و ميزان مصرف سموم را کنترل ميکنيم.

صادرات رب گوجه فرنگي آزاد شد

با ابلاغ رضا رحماني ممنوعيت صادرات رب گوجه فرنگي برداشته شد.به گزارش شاتا، وزير صنعت ، معدن و تجارت طي نامه‌اي به رييس کل گمرک ، صادرات رب گوجه فرنگي را از تاريخ 30 آبان ماه سال جاري بلامانع اعلام کرد.با توجه به ظرفيت‌هاي توليدي کشور و امکان تامين مصارف داخلي از سوي واحدهاي توليدي رب گوجه فرنگي صادرات اين محصول حداکثر تا سقف ميانگين عملکرد وزني صادرات سه سال گذشته(94-95-96) تا اطلاع ثانوي بلامانع است.

اعضاي جديد هيئت رئيسه اتاق اصناف ايران انتخاب شدند

در انتخابات اتاق اصناف ايران ۶ نفر به عنوان هيات رئيسه انتخاب شدند و يک نفر نيز به نمايندگي از وزارت صنعت در اين هيات حضور پيدا خواهد کرد.به گزارش روابط عمومي‌اتاق اصناف ايران، انتخابات اتاق اصناف ايران با حضور نمايندگان اصناف سراسر کشور در هتل فردوسي تهران برگزار شد.در اين انتخابات 6 نفر به عنوان هيات رئيسه انتخاب شدند و يک نفر نيز به نمايندگي از وزارت صنعت در اين هيات حضور پيدا خواهد کرد.اسامي‌انتخاب شدگان به ترتيب آراي ماخوذه به شرح زير است:

1- مجتبي صفايي 77 راي2- رسول جهانگيري 77 راي3- جلال الدين محمد شکريه 70 راي4- حسين طاهر محمدي 67 راي5- محمود بنانژاد مشهدي 65 راي 6- سعيد ممبيني 62 راي.و همچنين آقاي مجيد شجاع با 51 راي و آقاي علي فاضلي با 45 راي به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند .

شايان ذکر است، افرادي که به اين نتايج اعتراض دارند مي‌توانند ظرف يک هفته اعتراض کتبي خود را به هيئت اجرايي تحويل دهند در غير اين صورت سه شنبه هفته آينده اولين جلسه هيئت رئيسه برگزار و رئيس اتاق اصناف ايران انتخاب خواهد شد.

رحمانی خبر داد؛

گروه اصناف: در شرايطي که در سال ۱۳۹۰ صادرات ما در حوزه لوستر از نظر وزني ۳۰۰ کيلوگرم و از نظر ارزش ۳.۱ ميليون دلار بود، اين رقم در سال گذشته از نظر وزني به ۲۰۰ کيلوگرم يعني معادل ۰.۲ تن کاهش يافته و ارزش آن نيز نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش قابل توجهي داشته و از ۳.۱ ميليون دلار به ۱.۴ ميليون دلار رسيده است. با توجه به اينکه وزن صادرات صورت گرفته در هر دو مقطع زماني نزديک به يکديگر به شمار مي‌رود، مي‌توان نتيجه گرفت که در اين سال‌ها ارزش لوستر ايراني در بازارهاي جهاني با کاهش قابل توجه مواجه شده‌ است.

به استناد آمارهاي رسمي‌ارائه شده، در سال‌هاي اخير صنعت لوسترسازي ايران در حوزه صادرات موفقيت چنداني نداشته و مي‌توان گفت که در اين مدت عراق بزرگترين واردکننده لوسترهاي ايراني بوده و ۵۷ درصد از صادرات لوستر ايراني به مقصد اين کشور همسايه صورت گرفته است.

پس از آن ارمنستان و آلمان به ترتيب با سهم هفت و شش درصدي در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند و کشورهاي امارات متحده عربي و ازبکستان نيز هر يک حدود سه درصد در صادرات لوستر سهم دارند. ۲۴ درصد بازار صادراتي لوسترهاي ايراني نيز دست کشورهاي ديگر است. توليد لوستر در کشور به صورت سنتي صورت مي‌گيرد و نسبت به سال‌هاي گذشته تعداد واحدهاي توليدي فعال در اين بخش با کاهش مواجه شده‌ است. از جمله موانع و مشکلاتي که سر راه توسعه صادرات لوستر قرار دارد، بالا رفتن قيمت مواد اوليه از جمله برنز، انواع شمش برنج و ... محسوب مي‌شود. همچنين کمبود مواد اوليه از قبيل قطعات رابط، لوله‌هاي برنجي و ... افزايش هزينه حمل و نقل، برق مصرفي و مواردي از اين دست، ناتواني رقابت در برابر محصولات خارجي، محدوديت در تنوع شکل ظاهري و عدم حضور در بازارهاي اروپايي با توجه به پتانسيل‌هاي بالاي اين بازار را مي‌توان از مشکلاتي دانست که مانع از توسعه صادرات در اين بخش شده است. مروري بر آمارهاي گمرکي گوياي اين است که واردات انواع لوستر نيز از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ کاهشي بالغ بر ۵۰ درصد داشته و از ۴۸۰۰ تن واردات لوستر با ارزشي بالغ بر ۱۳.۳ ميليون دلار در سال ۱۳۹۰ به ۲۲۰۰ تن کالا به ارزش ۹.۳ ميليون دلار در سال ۱۳۹۵ رسيده است. بر اين اساس واردات انواع لوستر حداقل از نظر وزني بيش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. در اين رابطه رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان لوستر، بلور و چيني، از توليد ۸۰ درصد لوستر در داخل کشور خبر داد.به گزارش باشگاه خبرنگاران، ‌احمد رحماني با بيان اينکه تأمين مواد اوليه يکي از مشکلات موجود در واحد‌هاي صنفي به حساب مي‌آيد، تصريح کرد: هم اکنون بسياري از اصناف با مشکل تأمين مواد اوليه مواجه‌اند که البته فروشندگان لوستر هم از اين امر مستثني نيستند.رحماني با اشاره به واردات لوستر از کشور چين، گفت: باتوجه به آنکه قيمت لوسترهاي چيني موجود در بازار ارزان‌تر از لوسترهاي ساخت داخل است، به همين دليل بيشتر مردم خريدار لوسترهاي چيني هستند.رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان لوستر، بلور و چيني، با بيان اينکه نمايشگاه‎هاي لوستري که در ايران برگزار مي‌شود از نظر گستردگي و تنوع محصولات عرضه شده در آن، قابل رقابت با کشور‌هاي اروپايي است، اظهار کرد: حمايت دولت از توليدکننده بايد در اولويت قرار گيرد.رحماني، با تأکيد بر اينکه لوسترهاي توليد داخل موجب ارزآوري و توسعه اقتصادي در کشور مي‌شود، تصريح کرد: صادرات اين کالا به کشور‌هايي همچون ترکمنستان، ترکيه و عراق صورت مي‌گيرد.وي گفت: درحالي که اجناس توليد داخل از توليدات برخي کشورهاي اروپايي بهتر است، ولي در برخي موارد مشاهده مي‌کنيم بسياري از توليدات داخل با نام محصولات خارجي و با قيمت بالاتر به فروش مي‌رسد.رئيس اتحاديه لوستر، بلور و چيني، درباره آخرين وضعيت کارخانه‌هاي غيرفعال، گفت: اتاق اصناف مي‌تواند با تشکيل جلسه، مشکل کارخانه‌هاي غيرفعال را جويا شود و براي برطرف کردن آن، اقدام کند.

عليرضا مهاجر مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد کشاورزي گفت: براي تحقق برنامه خوداتکايي،نرخ خريد تضميني دانه‌هاي روغني براي سال زراعي جديد بايد مطابق با تورم افزايش يابد.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين وضعيت کشت کلزا در سال زراعي 97-98 اظهار کرد: برنامه قراردادي وزارت جهاد کشاورزي با کشاورزان براي کشت کلزا در سال زراعي جديد 250 هزار هکتار است که تا کنون 200 هزار هکتار از اين ميزان کشت شده است.

وي از افزايش 30 درصدي کشت کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت:اگر کشت کلزا به 250 هزارهکتار مطابق برنامه برسد، انتظار مي‌رود که 450 هزارتن کلزا در سال آينده توليد شود.

وي ادامه داد: براي سال زراعي آينده پيش بيني مي‌شود که توليد دانه‌هاي روغني به بالاي 600 هزارتن برسد که حداقل 450 هزارتن از اين ميزان به کلزا و مابقي ساير دانه‌هاي روغني اختصاص دارد.وي با اشاره به اينکه برنامه خوداتکايي دانه‌هاي روغني از سال زراعي 94 در کشور آغاز شده است، بيان کرد: از ابتداي شروع طرح تا کنون ميزان توليد دانه‌هاي روغني 10 درصد افزايش يافته است که طبق برنامه بعد از مدت زمان ده سال حداقل بايد 70 درصد نياز کشور در داخل توليد شود.

مشاور وزير جهاد کشاورزي در پايان تصريح کرد: امسال 14 تا 15 درصد روغن مورد نياز از منابع داخلي تامين مي‌شود که اين امر موجب شده تا حداقل از خروج 450 ميليون دلار ارز جلوگيري شود.

قاسم تاروردي زاده رئيس جهاد کشاورزي شهرستان ماکو گفت: متاسفانه مشکل حمل‌ و نقل يک عامل مهم در تامين نشدن نياز کود کشاورزان است.وي در گفت‌وگو با ايسنا، ۳۵۰ تن کود را نياز مبرم کشاورزان شهرستان عنوان و تاکيد کرد: متاسفانه مشکل حمل‌ و نقل و کمبود ماشين الات حمل يک عامل مهم در تامين نشدن نياز کود کشاورزان است؛ کود از بنادر به شهرستان حمل مي‌شود و اميدواريم مسئولين رده بالا هر چه زودتر اين مشکل را به نفع کشاورزان خاتمه دهند.وي، بخش کشاورزي را يک حوزه ريسک‌ پذير عنوان کرد و گفت: هر عاملي مي‌تواند در وارد کردن خسارت به اين حوزه حياتي در زندگي بشريت نقش ايفا کند که لازمه جلوگيري از آن آمادگي و تجهيز تمامي‌امکانات است.وي از تحقق ۷۰ درصدي کشت ۶۵ هکتار گندم آبي در شهرستان ماکو خبر داد و تصريح کرد: از ۵۴ هکتار گندم ديم ۲۵ تا ۳۰ درصد تحقق يافته است که بلافاصله با افزايش بارش‌ها اين آمار به رقم ۱۰۰ درصدي نزديک خواهد شد.رئيس جهاد کشاورزي شهرستان ماکو از خسارت ۵ ميليارد و ۱۰۰ ميليون توماني حوادث طبيعي در حوزه کشاورزي شهرستان ماکو در سال گذشته خبر داد و گفت: بنا به آمار جمع آوري شده از سوي کميته خسارت، ۳۰۰ نفر در اين منطقه دچار خسارت شده‌اند.تاروردي زاده همچنين خسارات اراضي شهرستان ماکو که از سوي عوامل طبيعي به وجود آمده بود يادآور شد و گفت: ۹۵۰ هکتار از مساحت اراضي متشکله از ۳۰ درصد تا ۸۰ درصدي خسارت ديده است.