ظرفيت‌هاي بي بديل بخش تعاون

دبيرکل اتاق تعاون ايران، با تأکيد بر ظرفيت‌هاي بي بديل بخش تعاون گفت: مي‌توانيم با استفاده از ظرفيت‌هاي تعاون، محدوديت‌هاي دنيا را براي اقتصاد ايران رفع کنيم. به گزارش مهر، ماشاءالله عظيمي‌در مراسم بازديد نمايندگان بخش تعاون کشورهاي مختلف از يک پروژه سرمايه گذاري ايران گفت: خوشبختانه نمايندگان حدود ۳۰ کشور دنيا از سيزدهمين اجلاس بين المللي تعاون در منطقه آسيا- اقيانوسيه که به ميزباني ايران برگزار شد، استقبال کردند. وي ادامه داد: خوشبختانه ريل‌هاي اين بخش از اقتصاد کشور گذاشته شده و مسئولان دولتي بايد واگن‌ها را روي ريل قرار دهند تا بتوان از ظرفيت‌هاي اقتصاد غير دولتي يعني بخش تعاون استفاده کرد.


راه واقعي کردن بودجه

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه دولت براي داشتن بودجه‌اي کارآمد بايد اصلاح هدفمندي يارانه‌ها، کنترل هزينه‌هاي جاري و واقعي‌سازي بودجه را در دستور قرار دهد، گفت:تغيير هدفمندي يارانه‌ها در بودجه و واقعي‌ کردن قيمت‌ها تنها در صورتي قابل اجراست که به رفاه عمومي‌آسيب نزند.

غلامعلي جعفرزاده ادامه داد: مهم‌ترين چالش بودجه‌نويسي در ايران اين است که بودجه واقعي نوشته نمي‌‌شود. بلکه بر اساس مصالح و با توجه به شرايط تحريم، بودجه را غير‌واقعي مي‌نويسيم. در حالي که اگر بودجه واقعي باشد، مي‌توان درآمدها و هزينه‌ها را با دقت شناسايي کرده و برنامه‌ريزي کنيم.


واگذاري يک شرکت در هر روز

وزير امور اقتصاد و دارايي مهمترين برنامه اين وزارتخانه را «واگذاري يک شرکت در هر روز» عنوان و تصريح کرد: تعاوني‌هاي فراگير مي‌توانند براي خريد شرکت‌هاي عرضه شده اقدام کنند اما بايد مشکلات پس از واگذاري به حداقل برسد.

به گزارش ايرنا، «فرهاد دژپسند» در سيزدهمين اجلاس بين المللي تعاون در آسيا و اقيانوسيه (آي.سي.اِي) در مرکز همايش‌هاي بين المللي صداوسيما گفت: از يک سو بايد اقتصاد را مردمي‌کنيم و از سوي ديگر بايد حواشي اين واگذاري‌ها را به حداقل رساند و مردمي‌بودن اقتصاد نيز با گسترش تعاوني‌ها پيوند مي‌خورد.

دقت شود بانک‌هاي خصوصي

به چه کساني واگذار مي‌شود

نويسنده کتاب« جامعه‌شناسي نخبه‌کشي» گفت: بنده با مشکلات دولت بزرگ به خوبي آشنايي دارم اما بايد در مورد نحوه‌ي تخصيص بانک‌هاي خصوصي دقت کرد که به چه کساني واگذار مي‌شود. مثلاً در آلمان تصميم گرفتند کارخانه‌هاي بزرگ را به صورت رايگان به بخش خصوصي واگذار کنند اما در کنار آن قوانين سفت و سختي را نيز اعمال کردند. به گزارش ايلنا، علي رضا‌قلي در نشست هفتگي موسسه دين و اقتصاد با موضوع «چرخه‌هاي شوم تاريخي و توسعه نيافتگي در ايران» گفت: بايد توجه داشت که الگوهاي اقتصادي در تمام کشورها کارکرد يکساني ندارند و بايد ويژگي‌هاي هر کشور را در نظر گرفت. مثلاً براي ايران که سابقه تاريخي مخصوص به خود دارد کسي نمي‌تواند از طريق اقتصاد نئوکلاسيک يا شوک عرضه اقتصاد آن را توضيح دهد و بايد شناخت کاملي از جامعه و تاريخ ايران داشته باشد. همانطور که در مسائل ارزي مشاهده کرديم اقتصاددانان نئوکلاسيک آن را تئوريزه کردند و در نهايت هم هزينه آن را مردم پرداخت کردند.

تزريق 5/5 ميليارد يورو به نيما از نيمه مرداد

بررسي گزارش عملکرد سامانه نيما نشان ميدهد، تا آخرين روز کاري هفته حدود ۵.۵ ميليارد يورو ارز صادراتي به اين سامانه تزريق شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا، بر اساس گزارش عملکرد بازار ثانويه سامانه نيما، تا کنون حدود 5.5 ميليارد يورو ارز صادراتي به سامانه مذکور تزريق شده و حدود 4.9 ميليارد يورو نيز در اختيار واردکنندگان قرار گرفته است. اين آمارها نشان ميدهد، در آخرين روز کاري هفته تنها 2 ميليارد يورو ارز صادراتي به اين بازار تزريق شده و همين موضوع منجر به افزايش مقطعي قيمت ميانگين ارز صادراتي در بازار ثانويه شده است. معادل يورويي قيمت روز گذشته در کانال 10 هزار تومان بوده است. گفتني است، روز 4شنبه گذشته حدود 45 ميليون يورو ارز صادراتي به بازار مذکور تزريق شده بود و قيمت ميانگين ارز صادراتي حدود 9300 تومان بوده است. بر اين اساس با بازگشت تعادل عرضه از روز شنبه مجددا شاهد کاهش قيمت و بازگشت به کانال 9300 تومان خواهيم بود.

فرصت خوب ايران براي سرمايه گذاري خارجي

از طريق تعاون

مدير برنامه ريزي اتحاديه بين المللي تعاون در آسيا پاسفيک گفت: فرصت بسيار خوبي براي ايران جهت سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف از طريق تعاون وجود دارد. به گزارش مهر، ساوي تيري سينگ مدير برنامه ريزي اتحاديه بين المللي تعاون در منطقه آسيا پاسفيک ICA/AP در مراسم بازديد از يک پروژه سرمايه گذاري در ايران گفت: بهترين راه براي اينکه تعاوني‌ها بتوانند در ايران پيشرفت کنند اين است که تجربيات تعاوني‌هاي کشورهايي نظير کره جنوبي و ژاپن استفاده کنند. وي با بيان اينکه ۴۱ درصد از گردش مالي کره جنوبي در بخش تعاون است، افزود: بهترين روش سرمايه گذاري اين است که سرمايه گذاران با محوريت بخش تعاون به ويژه اتاق تعاون ايران وارد مذاکرات سرمايه گذاري در سطح بين المللي شوند.

تجارت دیدگاه های مختلف در روند کاهش قيمت ارز را بررسي کرد؛

گروه اقتصاد کلان: نرخ دلار طي يکي، دو روز اخير با ورود به کانال 10 هزار تومان به روند کاهشي خود ادامه داد و دلالان ارز نيز از بيم کاهش و ريزش هرچه بيشتر قيمت‌ها اقدام به عرضه دلارهاي خانگي خود نمودند. اين که قيمت دلار و ارز طي ماه‌هاي اخير ابتدا حتي تا سقف 20 هزار تومان اوج گرفت و در حال حاضر به کانال 10 هزار تومان ورود کرده است را بايستي ناشي از چه مولفه‌ها و عواملي دانست موضوع گزارش امروز رونامه تجارت است.

  • بانک مرکزي در دوره قبل مقصر افزايش قيمت ارز

دوران مديريت ولي اله سيف در بانک مرکزي را بايستي يکي از پرتلاطم‌ترين و بحث برانگيزترين دوران اقتصاد ايران بايد به حساب آورد. هرچند حسن روحاني پس از رفتن سيف از برج شيشه‌اي ميرداماد در اقدامي‌غيرمنتظره از او به نيکي ياد کرد و حتي وي را به عنوان مشاور رييس جمهور در امور مالي و بانکي خود منصوب نمود اما چهارشنبه گذشته در چرخشي قابل بحث از اقدامات بانک مرکزي در دوره قبل انتقاد کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا روحانی بابيان اينکه برخي از تصميمات بانک مرکزي در گذشته، چندان جايگاه خوبي نداشت گفت: بانک مرکزي معتقد بود اگر واردات طلا به کشور آزاد شود، قيمت ارز افزايش خواهد داشت، اما هنگامي‌که واردات طلا آزاد شد، ديديم که قيمت ارز هم رو به کاهش رفت و نشان داد که فرمول‌هاي علمي‌گاهي نياز به توجه بيشتر و تجديدنظر در مقام عمل دارد.

اظهارات اخير رييس جمهور از آن جهت قابل تامل است که وي تا پيش از اين بحثي از تاثير ممنوعيت ورود طلا در افزايش قيمت ارز و دلار به ميان نياورده بود، بلکه منشا نوسانات ارزي را تبليغاتي و رواني دانسته بود. حسن روحاني 17 بهمن سال 96 در اين باره در جمع اصحاب رسانه گفته بود: « افزايش نرخ ارز قاعدتاً دلايل رواني و تبليغاتي دارد و من اينجا به مردم اعلام مي‌کنم که نسبت به آينده اميدوار باشند و مطمئن باشند که آينده‌اي بهتر در پيش خواهد بود». بر اين اساس به نظر مي‌رسد تناقض موجود در اظهارات رييس جمهور در خصوص منشاء و دليل گراني و نوسانات ارز مويد اين ادعاست که تصميم سازان و تصميم گيرندگان اقتصاد کلان هنوز استنباط و تحليل دقيق و درستي از مؤلفه‌ها و متغيرهاي اقتصادي کشور ندارند و اي بسا چند روز يا چند ماه بعد دليل يا دلايلي ديگر را به عنوان عوامل تاثيرگذار در بازار ارز مطرح و معرفي کنند؛ بي آنکه مجبور باشند در اين مورد پاسخگو باشند و عواقب و تبعات خاصي از اين بابت متوجه آن‌ها باشد.

  • نقش بازار در تعيين نرخ ارز

به رغم ديدگاه رييس جمهور، رييس کل بانک مرکزي تعادل ميان عرضه و تقاضا و ورود ارز صادرکنندگان به بازار ارز را در تداوم روند کاهشي نرخ ارز موثر مي‌داند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، عبدالناصر همتي در حاشيه نشست چهارشنبه گذشته هيئت دولت اظهار کرد: عرضه ارز صادر کنندگان در بازار تاثير مي‌گذارد. من به هموطنان توصيه کرده‌ام که به عنوان دارايي در ارز سرمايه گذاري نکنند. کساني که سفته بازي مي‌کنند ممکن است در اين عرصه ضرر کنند، ولي مردم وارد اين بخش نشوند. وي افزود: قيمت ارز را روند بازار تعيين خواهد کرد و با تعادلي که بين عرضه و تقاضا به وجود مي‌آيد و با توجه به اصول تجاري و اقتصادي، انتظار مي‌رود قيمت ارز به سمت روند کاهشي پيش برود. وي با بيان اين که کشور بايد وارد رونق شود، ابراز اميدواري کرد: با روندي که در کاهش نرخ تورم و نرخ ارز مي‌بينيم، اميدوارم که اوضاع بهتر شود.

در همين حال فعالان بازار دلايل ديگري را عامل کاهش قيمت ارز مي‌دانند. تسنيم در گزارش خود در همين راستا آورده است: فعالان بازار سياست‌هاي اخير بانک مرکزي در حوزه محدود سازي مبلغ تراکنش‌هاي بانکي، محدوديت خريد و فروش و حواله ارز خارج از صرافي‌هاي مجاز و افزايش عرضه از سوي بازارساز را موجب ادامه‌دار شدن ريزش قيمت‌ها در بازار ارز مي‌دانند. بانک مرکزي تاکيد کرده است که خريد و فروش ارز در غير از مراکز مجاز و در بازار غير رسمي‌ممنوع است.

  • ضرورت پايداري در سياست‌ها

در همين ارتباط معاون اقتصادي وزير اقتصاد و امور دارايي نيز ممنوعيت خريد و فروش ارز از مراکز غير مجاز را با هدف کنترل بازار مورد تاکيد قرار داده است. به گزارش مهر، حسين ميرشجاعيان حسيني با بيان اينکه تمام دنيا به خريد و فروش ارز در کوچه و بازار که به صورت غيرقانوني انجام مي‌شود، حساسيت دارند، اظهار داشت: اين مسائل بايد کنترل شود و لازم است با پايداري در سياست‌ها، به شفافيت بازار ارز کمک کنيم. در همين حال عده‌اي ديگر تزريق گسترده ارزي از سوي بانک مرکزي را در کنترل بازار و کاهش قيمت ارز مؤثر مي‌دانند و از کنار ساير مولفه‌هاي مد نظر تصميم گيرندگان اقتصادي و ارزي مي‌گذرند. دنياي اقتصاد در اين مورد نوشته است: «تزريقات گسترده ارزي از سوي بانک مرکزي که از هفته‌ها پيش آغاز شده، حرکت رو به پايين قيمت‌ها در بازار را موجب شده و تمامي‌مسيرهاي منتهي به جهش‌هاي رو به بالاي قيمتي را بسته است. اما ريزش قيمت‌ها که پيش از اين دور از ذهن به نظر مي‌رسيد، اکنون تمام جولانگاه‌هاي قدرت براي بازتاب قيمت‌هاي نجومي‌در بازار ارز را بسته است و به کاهش آرام و متوازن خود در بازار ادامه مي‌دهد».

  • جمع بندي

با توجه به آنچه که ذکر شد مشخص مي‌شود که متوليان بازار ارز و به طور خاص بانک مرکزي هنوز به يک سياست پايدار و جمع بندي قابل اطمينان براي کنترل اين بازار دست پيدا نکرده‌اند و هر يک مولفه‌ها و عوامل جداگانه‌اي را در افزايش يا کاهش قيمت ارز دخيل مي‌دانند. از اين رو مي‌توان اينطور استنباط کرد که فعالان اقتصادي وحتي مردم هنوز و علي رغم کاهش قابل توجه قيمت ارز، اطمينان خاطري در خصوص ثبات بازار ارز ندارند و با نگراني نظاره گر اين تغييرات هستند؛ به خصوص اين که با هربار افزايش نرخ ارز قيمت ارزاق عمومي‌و مايحتاج مردم و همين طور مواد اوليه مورد نياز توليدکنندگان به سرعت افزايش پيدا مي‌کند اما با ارزان شدن و کاهش قيمت ارز، قيمت کالا‌ها و مواد اوليه مورد اشاره کاهش نمي‌يابد. بر اين اساس ضرورت دارد تصميم گيرندگان و سياستگزاران ارزي با ارزيابي دقيق و تحليل درست به راهبرد پايدار و با ثباتي در اين خصوص برسند و مانع آسيب‌ها و خسارت‌هاي ناشي از شوک‌هاي ارزي به مردم و اقتصاد شوند.

رييس سازمان بورس؛
رييس سازمان بورس گفت: محدوديتي براي خريد نفت از سوي خريداران داخلي و خارجي در بورس انرژي وجود ندارد.

به گزارش ايبِنا، شاپور محمدي درباره فروش نفت در بورس انرژي گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژي کار صحيحي است و با توجه به حمايت کميسيون اقتصادي و انرژي مجلس شوراي اسلامي‌انجام اين مهم تداوم خواهد يافت.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: محوريت فروش نفت در بورس انرژي با وزارت نفت است و سازمان بورس مساعدت‌هاي لازم را انجام مي‌دهد. محمدي در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت افزود: عرضه نفت خام در بورس انرژي انجام شده و وزارت نفت در حال تنظيم برنامه منظم براي عرضه نفت است و اطلاع‌رساني در اين رابطه انجام مي‌شود.

محمدي گفت: محدوديتي براي خريد نفت از سوي خريداران داخلي و خارجي در بورس انرژي وجود ندارد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار يادآور شد: ساز و کار فروش نفت در بورس انرژي مناسب است، اما براي ارتقا انجام اين مهم اگر پيشنهاد فني وجود داشته باشد با هماهنگي وزارت نفت مورد بررسي قرار مي‌گيرد

تعداد ۳۵۰ ميليارد و ۹۶۲ ميليون سهم و حق تقدم از ابتداي امسال تاکنون در مدت ۱۶۴ روز معاملاتي در بورس اوراق بهادار دادوستد شده است. به گزارش تجارت، از ابتداي امسال تاکنون در مدت ۱۶۴ روز معاملاتي تعداد ۳۵۰ميليارد و ۹۶۲ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۰۷۰هزار و ۹۱ميليارد ريال در ۲۰ميليون و ۶۴۰هزار و ۴۳۰دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنين بررسي معاملات بازار سهام به تفکيک بازار نشان مي‌دهد در اين مدت ۲۳۸ميليارد و ۶۲۱ميليون سهم به ارزش ۶۱۸هزار و ۴۱۱ميليارد ريال در ۱۱ميليون و ۲۸۹هزار و ۱۸۶نوبت در بازار اول؛ ۱۰۶ميليارد و ۷۹۲ميليون سهم به ارزش ۳۴۱هزار و ۸۶۶ميليارد ريال در ۹ميليون و ۱۴۹هزار و ۳۳نوبت در بازار دوم؛ ۷۳ميليون سهم به ارزش ۷۲هزار و ۱۶۳ميليارد ريال در ۲۶هزار و ۹۱۱نوبت در بازار بدهي؛ يک ميليارد و ۴۱۵ميليون سهم به ارزش ۱۷۳ميليارد ريال در ۳ هزار و ۳۹۸نوبت در بازار مشتقه و ۳ميليارد و ۶۴۹ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۳۷هزار و ۴۷۸ميليارد ريال در ۱۶۸هزار و ۵۶۸نوبت مورد معامله قرار گرفته است. اين گزارش مي‌افزايد: شاخص کل نيز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۹۶هزار و ۲۹۰واحد آغاز کرده است تاکنون با ۶۷هزار و ۴۸۲واحد افزايش معادل ۷۰درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۱۶۳هزار و ۷۷۲واحد رسيده است. شاخص بازار اول نيز در اين مدت با ۵۲هزار و ۲۶۸واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۱۲۱هزار و ۱۷واحد افزايش مواجه شده‌اند.