رییس انجمن جایگاه داران سوخت در گفت‌وگوی اختصاصی با تجارت؛
کورش شرفشاهي: امروزه بحث قاچاق سوخت به شدت مطرح است و مسولان اعتقاد دارند که قاچاق از سيستم توزيع و جايگاه‌ها صورت مي‌گيرد. به همين دليل بحث استفاده از کارت سوخت بار ديگر مطرح شد تا دولت بتواند مانع توزيع بيشتر و خارج از چرخه تعريف شده بشود. در اين رابطه با بيژن حاج محمدرضا، رييس انجمن جايگاه داران سوخت کشور گفت و گو کرديم. حاج محمدرضا نسبت به کارت سوخت انتقاد دارد و معتقد است که سيستم کامپيوتري جايگاها براي استفاده از کارت سوخت قديمي‌شده و امکان ارايه خدمات را ندارد به همين دليل بايد به روز شود. وي معتقد است که قاچاق از جايگاهها صورت نمي‌گيرد و براي کشف رد قاچاق بايد به سراغ دستگاههاي مرتبط برويم. آنچه درادامه آمده، گفت وگوي روزنامه تجارت با رييس انجمن جايگاه داران سوخت کشور است.
  • قرار است به زودي سوخت کارتي شود. نظر شما در اين مورد چيست؟

در طول دو سال گذشته اين مطلب را بارها تکرار کرده و گفته‌ام که ما جايگاه داران اصلا و اصولا با کارتي شدن سوخت به دلايل فراوان مخالف هستيم، چرا که دوباره بازار سياهي براي يک سري افراد معلوم الحال درست مي‌شود تا دکان‌هاي متعدد فروش بنزين و گازوييل در کنار جايگاه‌ها باز کنند. اين افراد در قديم هم متاسفانه بودند و هم ما با آنها مقابله مي‌کرديم، هم شرکت ملي پخش، هم سازمان تعزيرات و ديگر سازمان‌هاي نظارتي با اين افراد مقابله مي‌کردند. به همين دليل و موارد ديگر در يک مقطعي وزير نفت و آقايان در شرکت ملي پخش هم استفاده از کارت سوخت را غيرممکن دانسته و اعلام کردند که بنزين آزاد است.دليل ديگر مخالفت ما اين است که در حال حاضر تعداد زيادي جايگاه داريم که بدون دستگاه کارتخوان هستند. اين جايگاهها فقط با يک قيمت سوخت مي‌فروشند. يعني بنزين را به 1000 تومان مي‌فروشند. به عبارت بهتر زيرساختي ندارند که بخواهند از اين زيرساخت براي فروش با شرايط ديگر استفاده کنند . در مورد بقيه جايگاه‌ها هم که زير ساخت آنها را در سال 86 فراهم کرديم، تمام از بين رفته است. فراموش نکنيم که اصلا و اصولا دستگاه‌هاي کامپيوتري بايد روزآمد باشد زيرا امروز سيستم به روز است و فردا تغيير ميکند. اگر به تاريخچه کارتي کردن سوخت مراجعه کنيم، مي‌بينيم که حدود 13 سال از تاريخ نصب نازل‌هاي کارتي ميگذرد که در اين مدت هرگز به روز نشده‌اند و اگر امروز بخواهيم آنها را به روز کنيم نياز به قطعه داريم، در حالي که نه قطعه‌اي وجود دارد و نه تعمير کاري است که اين نازلها را بروز‌رساني کند. به همين دليل بارها گفته ايم که زيرساخت‌هاي جايگاهها وضعيت مناسبي ندارد.

  • چگونه زير ساخت ندارد، مگر سوخت آزاد را به وسيله کارت نمي‌داديد؟

اين درست است اما چون بنزين آزاد بود، کارتي را کنار تلمبه آويخته بوديم که هر کس براي دريافت سوخت مراجعه مي‌کرد، آن کارت را مي‌گذاشت و بنزين مصرفي خودش را مي‌گرفت. اما اکنون هر کس بايد يک کارت داشته باشد و مردم با آن سوخت بگيرند

  • منظور شما اين است که الان سيستم کارتي جايگاه‌ها بروز نيست و احتمالا هنگام تحولي سوخت به مشکل بر مي‌خورند ؟

اين طور است اما کل جايگاه‌ها اين طور نيست. سيستم بعضي از جايگاه‌ها کار مي‌کند، ولي قالب جايگاهها مشکل دارند، بخاطر اين که قطعه‌اي و تعميرکار وجود ندارد. نکته مهمتر اينکه سيستم قديمي‌و قطعات بروز است و متاسفانه کسي که اين سيستم‌ها را نصب کرده، اصلا نميدانيم چه کسي است. بايد با شرکت اوليه مکاتبه کنيم و شرکت ورود کند. اما اينکه بتواند قطعات جديد را بر روي سيستم قديمي‌نصب کند، هيچ تضميني وجود ندارد. بحث ديگر اينکه در بعضي جايگاه‌ها تلمبه‌هاي سوخت دو رخ است. يعني هر طرف دو يا چهار نازل دارد که در صورت کارتي شدن اين طرف تلمبه 40 ليتر را نشان مي‌دهد و طرف ديگر مثلا 70 ليتر نشان مي‌دهد. لذا همين امر يک منبع درآمد نامشروع براي کارگراني است که معلوم الحال هستند. البته ما به محض اين که متوجه بشويم، اين کارگران را اخراج مي‌کنيم. اما در نهايت عملکرد‌ها احتياج به بررسي دارد، بايد بازسازي يا آماده سازي بشود. به عبارت بهتر دستگاهي که 14 سال است کار ميکند، امروز نمي‌توانيم زير بار جديد ببريم و دوران فاز اول تمام شده و بايد وارد فاز جديد با امکانات جديد بشويم.

  • اين اشکالات را به مسئولين وزارت نفت گفته‌ايد و با آنان جلساتي داشته‌ايد ؟

بله ، ما به دفعات به آقايان گفته ايم که دستگاه‌ها به روز نيست و مشکل دارد. اما اينکه آقايان چه تصميمي‌مي‌گيرد، به خودشان مربوط است. پاسخ اين آقايان در وزارت نفت اين است که " اين دستگاه‌ها کار ميکند" ما هم پاسخ داديم که بله، دارد کار ميکند، ولي از 10 تلمبه جايگاه تنها 7 مورد کار ميکند و 3 تلمبه زير بار مانده است زيرا اينها قديمي‌است و نميتواند عمل کند. جالب تر اينکه حدود 45 روز پيش مدير عامل محترم در جلسه اي، سيستمي‌را رونمايي کرد که در اين سيستم، سوخت‌گيري با دو کارت انجام مي‌شد يک کارت سهميه‌اي و يک کارت کيف پول بود. يعني با کارت سهميه سوخت شما 50 ليتر سوخت مي‌زنيد و براي پرداخت پول اين 50 ليتر، مبلغ 50 هزارتومان را با کارت ديگري که داشتيد وارد تلمبه مي‌کرديد و از آن کارت 50 هزار تومان را پرداخت مي‌کرديد. آن زمان ما اعلام کرديم اين کار غلطي است. چرا که در خيلي از جايگاه‌ها، مراجعه کننده نمي‌تواند حروف لاتين را بخواند و همين الان از کارگر جايگاه سوال مي‌کند که چند ليتر و چقدر شده است. ديگر اينکه به دليل عدم آشنايي مردم، ممکن است کارت‌ها را جابه جايي بزنند و کارت سوخت را درجاي پول يا عکس وارد کنند که اين مساله در ارايه سوخت تاخير ايجاد مي‌کند و مردم بايد منتظر بمانند تا اين فرد با روش جديد پول سوختي که دريافت کرده را بپردازد.

  • آيا مسوولان اين مسايل را نمي‌دانند يا منظور ديگري دارند؟

به نظر مي‌رسد که اين رفتار ، پيش زمينه گران کردن است. اگر هدف آقايان گران است که اين حرف‌ها را ندارد. چرا فشار را به مردم اضافه کنيم به دليل اينکه مي‌خواهيم بنزين را گران کنيم؟ مردم که به گراني عادت کرده اند، يک باره بنزين را گران و اعلام کنيد. ديگر ايجاد سهميه، کارتي کردن و مشکل تراشي‌ها يک چيز بيخود است.

  • آيا کارتي کردن سوخت به دليل مراحل ورود کارت به دستگاه باعث انتظار بيشتر مردم نمي‌شود؟

امروزه 250 جايگاه سوخت ما در تهران فعال است که در هيچکدام اصلا ساعت پيک نداريم. چرا بايد کاري کنيم که در طول روز يا ايام تعطيلات، مردم با وسيله نقليه و خانواده توي صف بايستند تا وقتشان حدر برود؟ در دنيا هم به دنبال اين هستند که براي مردم ايجاد رفاه کنند در حالي که ما ايجاد سد مي‌کنيم.

  • آيا مردم مي‌توانند تا زمان اعلام شده کارت سوخت بگيرند واگر نگيرند چه مي‌شود؟

آقايان که خودشان گفته‌اند تا تاريخ 24 آذر کارت سوخت مي‌دهيم، سوال ما اين است که اگر تا 24 آذر کارت ندادند يا نشد، تکليف چيست؟ اين مردمي‌که ماشين دارند اما کارت ندارند، چه کار کنند؟ آيا مي‌توانند با کارت جايگاه بنزين برنند يا بايد بدون کارت جايگاه باشد؟ اگر قرار است که با کارت جايگاه سوخت بزنند که روال تغييري نکرده است. 4 سال پيش اقايان بنزين را آزاد اعلام کرده و گفتند که قيمت يک ليتر بنزين 1000 تومان است. اما چه چيزي مي‌تواند قيمت بنزين يا ميزان مصرف آن را تغيير بدهد؟ بايد اتفاق خاصي افتاده باشد مثلا جنگ باشد يا آتش سوزي گسترده يا زلزله رخ داده که زير بناها را تخريب بکند. در اين صورت بخاطر اينکه حقي ضايع نشود و مردم به حقشان برسند، براي مدت محدودي تا رفع بحران محدوديت ايجاد مي‌کنند. الان که خوشبختانه اين وضعيت بحراني را نداريم. با راه اندازي پالايشگاه خليج فارس هم عملا زيادي هم توليد داريم. ديگر اين حرفها و کارتي کردن چه معنايي دارد؟

  • دليل کارتي کردن را قاچاق سوخت مطرح مي‌کنند. آيا قاچاق را قبول نداريد ؟

چاقاق سوخت چيزي نيست که منکر آن بشويم، ولي اعتقاد ما بر اين است که قاچاق با راه اندازي کارت سوخت ايجاد مي‌شود. يعني اگر شما سهميه‌اي داشته باشيد که آن را مصرف نکنيد، ان سهميه است که مورد خريد و فروش در بازار آزاد قرار مي‌گيرد، چرا که قاچاقچي مي‌خواهد اين کار را انجام بدهد. مضافا اينکه سهميه جايگاه‌ها به اندازه‌اي نيست که بتواند قاچاق کند. البته اگر جابجايي 50 ليتر سوخت را قاچاق بگيريد، ديگر بحثي نداريم، اما بحث بر سر اين است که به اين ارقام کوچک قاچاق نمي‌گويند .

  • شما قاچاق سوخت را قبول داريد و از طرف ديگر منکر مي‌شويد که در جايگاهها تخلف صورت نمي‌گيرد؟ پس چگونه قاچاق سوخت مي‌شود؟

قاچاق از آنجايي صورت مي‌گيرد که درياي فراورده نفتي در اختيارشان است . اگر به دنبال قاچاق سوخت مي‌گيرد، جايي را بررسي کنيد که در 30 کيلومتري بندر، نفت گاز را به لوله‌اي ميريزند و در 50 کيلومتري وسط آب در حجم گسترده تحويل ميگيرند. اين قاچاق است. البته در ظروف هم سوخت قاچاق مي‌شود، اما ديديم که به عنوان روغن سوخته اين کار را کردند و هزاران پيت 20 ليتري به عنوان روغن سوخته بارگيري شد اما وقتي در آنها را باز کردند، ديدند گازوييل است و اصلا روغن سوخته نبوده است. اينها موارد در جايگاه‌ها اتفاق نمي‌افتد يا بسيار ناچيز اتفاق مي‌افتد.

  • يعني شما قاچاق را از جايگاه‌ها انکار مي‌کنيد ؟

باز هم تاکيد مي‌کنم که انکار نمي‌کنم، ولي آن اعداد وارقامي‌که به عنوان قاچاق مطرح مي‌شود در جايگاه نمي‌گنجد. زيرا حجم قاچاق سوخت با حجم توزيع در جايگاهها اصلا ناهمگون است. آقايان اعلام مي‌کنند که 30 ميليون ليتر قاچاق سوخت در روز صورت مي‌گيرد، چگونه امکان دارد وقتي سهميه توزيع بنزين در جايگاهها 70 ميليون ليتر است، 30 ميليون ليتر آن را به قاچاقچي بدهيم؟ سهميه توزيع گازوييل در جايگاهها 90 ميليون ليتر در روز است، چطور مي‌شود 50 ميليون ليتر اين را از جايگاه قاچاق کرد. به ياد داشته باشيم وسايل سنگيني که براي دريافت سوخت به جايگاه مي‌آيند، کارت سوخت دارند و براي هر کدام از آنها سهميه تعيين کرده‌اند که مثلا 300 ليتر براي هر کاميون در روز است. اين کاميون مي‌خواهد از تهران تا بندرعباس برود و در راه هم بايد 4 دفعه سوخت‌گيري کند. اما چون مطمئن نيست که در راه گازوييل باشد، فشار مي‌آورد تا در مبدا که مي‌خواهد حرکت کند، گازوييل مورد نيازش را به صورت کامل بگيرد تا به راحتي برود و در صف‌هاي کيلومتري وقتش تلف نشود. به ويژه آنکه برخي از اين کاميونها کالاي فاسدشدني دارند و نميتوانند در راه منتظر سوخت بشوند. لذا ايجاد مشکل ميکند. حالا اگر اسم گرفتن سوخت براي کاميون يا اتوبوس در مبدا چاقاق است، ديگر بحثي نداريم.

  • چه راهکاري براي کنترل ونظارت پيشنهاد مي‌کنيد؟

اگر آقايان اصرار دارند که تخلفات را برگردن جايگاه بيندازند تا متخلفان اصلي آسوده باشند، نصف بيشتر اين جايگاه‌ها را ببنديم. اکنون 4 هزار جايگاه در سطح کشور به غير از جايگاه‌هاي گاز داريم، اما تاکيد ما بر اين است که اگر 4 هزار جايگاه داريم، بايد اين 4 هزار تا آماده خدمت باشند. شرکت پخش فراورده‌هاي نفتي مي‌خواهد بر توزيع نظارت کند، حرفي نداريم بيايد و نظارت کند. اما اين نظارت را چه موقع مي‌تواند به درستي انجام بدهد، زماني که پاي جايگاه داران را وسط بکشاند. امروزه آقاياني تصميم‌گيري مي‌کنند که اصلا نمي‌دانند روال سوختگيري چيست؟! مسوولان از يک تشکيلات به يک تشکيلات ديگر بر اساس دوستي‌ها منتقل مي‌شوند و همه کاره سازمان و مسوول رسيدگي مي‌شوند. اين سازمان وقتي نمي‌داند روال سوختگيري چيست، فاجعه اتفاق مي‌افتد. مسوولان بايد با ما صحبت کنند و از ما مشورت بخواهند تا راه‌ها را نشان بدهيم. اکنون نيز اعلام مي‌کنيم که آماده کمک هستيم. اما چه کنيم وقتي آقايان دست همکاري جايگاه داران را پس ميزنند و هنگامي‌که بحث اتهام زدن و قاچاق سوخت پيش مي‌آيد، مي‌گويند اين کار جايگاه‌هاست در صورتي که هر کسي اتهام قاچاق سوخت را به جايگاه دار مي‌زند، شک نکنيد کار خودش است.

  • اما تخلف کارگران جايگاه که غير قابل انکار است. از سوي ديگر کاميون‌ها و اتوبوسهايي داريم که باک اضافه دارند و قاچاق سوخت مي‌کنند؟

آخرين مرحله توزيع فرآورده نفتي در جايگاه است . تخلفات کارگري هم در همه جاي دنيا وجود دارد. اما اگر در خصوص باک اضافه و قاچاق اتوبوس و کاميون بحث مي‌کنيد، اداره مهندسي، اداره بازرسي يا تعزيرات حکومتي مي‌توانند نظارت داشته باشند تا خودروهاي سنگين همان مقدار تعريف شده را با کارت بزنند و جلوي سوختگيري اضافه را بگيرند. وقتي مي‌گويند قاچاق فرآورده نفتي از اين 70 ميليون ليتر توزيع جايگاه‌ها صورت مي‌گيرد، نهايت اشتباه است. آقايان پس از بررسي‌هاي متعدد به اين نتيجه رسيدند که توزيع بنزين بين 70 تا 78 ميليون ليتر در روز در سطح ايران است. اگر 40 ميليون ليتر آن در قالب قاچاق هرز برود يا از مسير توزيع خارج بشود، با 30 ميليون ليتر چطور مي‌شود جواب مردم را داد و بايد خيلي از خودروها بدون بنزين يا گازوييل بمانند. بنابر اين قاچاق سوخت نمي‌تواند از طريق جايگاه‌ها باشد. حدود چهار سال پيش در پاسگاه پليس کرمان 2 تريلي آتش گرفت که ابتدا محموله آن قير اعلام شد، اما بعد که بررسي کردند، متوجه شدند که بار آن کاميونها بنزين است که به نام قير از انبار خارج شده بود.

  • آيا جايگاه دار مي‌تواند بر توزيع نظارت داشته باشد؟

البته بارها اين مساله مطرح شده واز جايگاه داران خواسته شده تا خودروها را وارسي کنند که باک آنها جاسازي نداشته باشد، اما اين وظيفه جايگاه داران نيست. جايگاه دار چه وظيفه‌اي دارد باک کاميون را وارسي کند و اگر متوجه تخلف شد، چگونه مي‌تواند با آن برخورد کند؟ مگر جايگاه دار نماينده قانون و دستگاه قضا يا نيروي انتظامي‌است؟ اگر آقايان اعتقاد به تخلف در جايگاهها دارند چرا ماموران نيروي انتظامي‌را در جايگاهها مستقر نمي‌کنند. همه اين موارد بهانه است و اگر واقعا به دنبال شناسايي متخلف هستند بهتر است جاي ديگري دنبال متخلف بگردند آن جاهايي که دهها هزار ليتر سوخت در يک لحظه جابجا مي‌شود.

گوشي تلفن همراه به زودي ارزان مي‌شود

محمد جواد آذري جهرمي‌ ‌با بيان اينکه گوشي تلفن همراه به زودي ارزان مي‌شود، از رفع توقيف گوشي‌هاي تلفن همراه موجود در گمرکات خبر داد.به گزارش صدا و سيما، وي گفت: در اين جلسه، اعلام شد که قاضي مربوطه، به رفع توقيف محموله‌هاي تلفن همراه موجود در گمرک راي داده و در اين جلسه مقرر شد کارگروهي، کار هماهنگي با ساير دستگاههاي مربوط براي عرضه هرچه سريعتر اين گوشي‌ها به بازار را دنبال کند.وي افزود: علاوه بر مشکلات ناشي از افزايش نرخ ارز، کمبود عرضه نيز موجب بروز حباب در اين بازار شده است که اميدواريم با افزايش عرضه ، هرچه سريعتر اين کالا کاهش قيمت يابد.آذري جهرمي‌همچنين از فراخوان براي واردات تلفن همراه خبر داد و گفت: در اين جلسه مقرر شد با توجه به مسايلي که وارد کنندگان قبلي داشتند از ظرفيت‌هاي جديد براي تامين گوشي‌هاي مورد نياز بازار استفاده شود و بررسي مشکلات ارزي وارد کنندگان بدليل نبودن نماينده بانک مرکزي در اين جلسه ، به جلسه ديگري موکول شد.

مرحله دوم تامين پارچه موردنياز صنعت پوشاک عملياتي شد

به همت کارگروه تامين مواد اوليه پوشاک و در مرحله دوم توزيع پارچه موردنياز توليدکنندگان اين صنعت، انواع پارچه‌هاي جين، کتان، پيراهن، مانتويي، آستري و لاي چسب تامين شد و در مرحله آماده براي عرضه قرار گرفت.ابراهيم درستي رئيس کارگروه تامين مواد اوليه پوشاک در تهران در گفت و گو با ايرنا گفت: توزيع اين مرحله از پارچه موردنياز توليدکنندگان طي روزهاي آينده انجام خواهد شد.وي تاکيد کرد: اين مواد اوليه با ارز نيمايي توسط برخي واردکنندگان تامين شده است و با قيمت زير نرخ بازار در اختيار توليدکنندگان قرار مي‌گيرد.وي همچنين اعلام کرد: حدود يک هزار و 100 تن نخ موردنياز توليدکنندگان نيز اينک در مرحله تامين و واردات است که آن هم با نرخ زير قيمت بازار پس از فراهم شدن مقدمات در اختيار توليدکنندگان قرار خواهد گرفت و کمک بسياري به ايجاد تعادل در اين بازار مي‌کند

کمبودي در عرضه تخم مرغ وجود ندارد

ناصر نبي پور رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذاراستان تهران گفت: با توجه به توليد روزانه ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ تن تخم مرغ در کشور، کمبودي در عرضه وجود ندارد.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزايش ۳۰۰ توماني نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري ۸ هزار و ۴۰۰ تومان است‌.وي افزايش قيمت تمام شده ناشي از نوسان نرخ نهاده‌هاي دامي‌و مشکلات حمل و نقل را دليل اصلي نوسان قيمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد.نبي پور ادامه داد: هم‌اکنون‌تشکل‌ها اعلام آمادگي کردند که هر شانه تخم‌مرغ را با نرخ ۱۶ هزارتومان در ميادين به مصرف کننده توزيع کنند.وي فروش هر عدد تخم مرغ با نرخ ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان را در خرده فروشي‌ها منطقي اعلام کرد.نبي پور با اشاره به اينکه در توليد و عرضه تخم مرغ داخلي مشکلي وجود ندارد، افزود: روزانه ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ تن تخم مرغ در کشور توليد مي‌شود که اين ميزان جوابگوي نياز کشور است.

کشور از نظر توليد شيشه مشکلي ندارد

محمدعلي قنبري رئيس اتحاديه شيشه و آينه تهران گفت: روزانه حدود ۵۵۰ هزارمترمربع شيشه در کشور توليد مي‌شود.وي در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعيت شيشه و آينه در کشور اظهار کرد: روزانه حدود ۵۵۰ هزارمترمربع شيشه در کشور توليد مي‌شود.وي، از تأمين صددرصدي نياز داخل در کشور خبر داد و گفت: اين درحالي است که حدود ۱۰ کارخانه شيشه در کشور مشغول به توليد هستند.قنبري، با اشاره به اينکه علاوه بر توليد نياز داخلي، ۴۰ درصد هم به کشور‌هاي حوزه خليج فارس، آسياي ميانه، ترکيه و اروپا صادر مي‌شود، افزود: کشور از نظر توليد شيشه مشکلي ندارد

پس از اين‌که منابع آگاه اطلاع دادند که روسيه در مورد نياز به کاهش توليدات به همراه اوپک توافق کرده است، قيمت‌هاي نفت خام روند خود را معکوس کرده و ۲ درصد جهش کردند.به گزارش رويترز، پس از اين‌که منابع آگاه اطلاع دادند که روسيه در مورد نياز به کاهش توليدات به همراه اوپک توافق کرده است، قيمت‌هاي نفت خام روند خود را معکوس کرده و ۲ درصد جهش کردند.تا به اينجاي ماه نوامبر، قيمت‌هاي نفت حدود ۲۲ درصد سقوط کرده‌اند و با اين روند تا پايان ماه، بيشترين سقوط ماهانه خود از بدترين روزهاي بحران مالي ۲۰۰۸ جهان، تا کنون را ثبت خواهند کرد.افزايش مداوم ميزان ذخاير نفت خام تجاري آمريکا که حالا برترين توليدکننده نفت خام جهان است، به همراه اعلام عربستان سعودي مبني بر اين که به تنهايي براي تثبيت بازار، توليد نفت را پايين نمي‌آورد، به بازارهاي جهاني فشار وارد کرد و در اوايل معاملات ديروز قيمت نفت برنت رکورد پايين ديگري براي سال ۲۰۱۸ ثبت کرد و از ۵۸ دلار هم پايين‌تر رفت.قيمت نفت پس از اين که منابع آگاه اعلام کردند روسيه قبول کرده است که به تلاش عربستان سعودي و ديگر اعضاي اوپک براي کاهش ميزان توليد نفت خود، بپيوندد، از سقوط بازگشتند.علت کاهش قيمت نفت نسبت به رکوردهاي ديروز اين بود که در اواخر معاملات، فدرال‌رزرو آمريکا پيش‌نويس آخرين ديدار سياست‌گذاري خود را منتشر کرد که نشان مي‌داد به زودي نرخ بهره افزايش خواهد يافت. شاخص دلار اندکي بالا رفت و قيمت کالاهاي قيمت‌گذاري شده به دلار، شامل نفت خام، تحت فشار قرار گرفت.رييس‌جمهور روسيه، ولاديمير پوتين هم که کشورش دومين توليدکننده بزرگ نفت جهان است، روز چهارشنبه گفت با اعضاي اوپک در تماس است و حاضر است در صورت نياز به همکاري خود ادامه دهد، اما در عين حال به قيمت نفت ۶۰ دلاري راضي است.ميزان ذخاير نفت خام آمريکا هم به بالاترين ميزان خود در يک سال اخير رسيد و طبق اعلام اداره اطلاعات انرژي آمريکا، تنها ۸۰ ميليون بشکه از رکورد ۵۳۵ ميليون بشکه‌اي مارچ ۲۰۱۷ کمتر است.

هدايت فهمي‌معاون دفتر برنامه‌ريزي کلان آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: علي‌رغم اين‌که پاييز امسال شاهد افزايش بارندگي‌ها در ايران هستيم، اما به‌دليل اين‌که خشکسالي ايران از ۱۵ سال پيش نهادينه شده، نمي‌توان به بهبود وضعيت خشکسالي اميد داشت.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که افزايش بارندگي در پاييز يک سال، به‌معناي سال آبي پربار نيست، اظهار کرد: ممکن است در زمستان و بهار شاهد کمبود بارندگي‌ها در ايران باشيم.وي افزود: در برخي از سال‌هاي ‌گذشته نيز چنين شرايطي اتفاق افتاده، اما به‌طور کلي بايد گفت که به فرض اين‌که امسال سال پرباراني باشد، باز هم نمي‌توان خشکسالي‌هاي ۱۵ ساله ايران را که حتي در برخي موارد اين مساله از ۱۵ سال نيز بيش‌تر قدمت دارد را جبران کرد.وي با بيان اين‌که افزايش رطوبت خاک و حل کسري مخازن آب‌هاي زيرزميني موضوعي است که بايد با تدبير و اقدام همگاني جبران شود و نمي‌توان تنها با يک سال پرباران نسبت به حل اين مساله اميد داشت.وي با تاکيد بر اين‌ مساله که در ايران در تمام بخش‌هاي مصرفي بيش از حد نرمال جهاني مصرف صورت مي‌گيرد، تصريح کرد: بايد تدابيري انديشيده شود تا صرفه‌جويي در مصرف الگوي تمام مردم باشد.وي افزود: اين مساله به معناي عدم مصرف آب نيست، بلکه تنها انتظار وزارت نيرو اين است تا مصرف مشترکان بهينه شود، چراکه تنها از اين طريق مي‌توان مشکل آب را در کشور برطرف کرد.وي اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌هاي کاهنده مصرف و هم‌چنين راهکارهاي کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت وزارت نيرو مي‌تواند براي اين مساله راهگشا باشد.

اکبري معاون تامين و توزيع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از ممنوعيت کامل توزيع افزودني‌ها در جايگاه‌هاي سوخت خبر داد و گفت: وزارت نفت، نه در توزيع افزودني‌هاي سوخت نقش دارد و نه موافق آن است.به گزارش ايسنا، بررسي منع توزيع افزودني‌هاي سوخت در جايگاه‌هاي سوخت در سي و دومين جلسه کارگروه ملي کاهش آلودگي هوا که در سازمان محيط زيست برگزار شد، در دستور کار قرار گرفت.وي در اين باره گفت: افزودني‌هايي که در جايگاه‌هاي سوخت توليد مي‌شود، توليد شده پالايشگاه‌هاي وزارت نفت نيست و هرگز وزارت نفت اعلام نکرده که سوخت توليدي در پالايشگاه‌ها، نيازمند افزودني است.وي تاکيد کرد: وزارت نفت، نه در توزيع افزودني‌ها نقش داشته و نه موافق توزيع اين افزودني‌هاست.وي، با اشاره به اين‌که عمده افزودني‌ها تحت عنوان اکتان افزا در جايگاه‌هاي سوخت عرضه مي‌شود، تاکيد کرد: با توجه به بررسي‌هاي انجام شده و نمونه‌برداري‌هاي صورت گرفته، علي رغم ادعاهاي مطرح شده؛ اين افزودني‌ها باعث افزايش اکتان سوخت هم نمي‌شود. هرچند که نيازي به اکتان‌افزا نيست چون بنزين سوپر و معمولي در جايگاه‌ها توزيع مي‌شود که نيازي به اکتان افزا ندارد. بنابراين هيچ ضرورتي براي توزيع افزودني‌ها در جايگاه‌هاي سوخت وجود ندارد.وي با اشاره به بررسي توزيع افزودني‌هاي سوخت در کميسيون قاچاق با توجه به قيمت افزودني‌ها و تاثير سوء آن براي موتور اظهار کرد: ممنوعيت توزيع افزودني‌ها در جايگاه‌هاي سوخت اعلام شده است. مکاتبه‌اي هم با سازمان استاندارد انجام شده بر اين مبنا که اگر قرار باشد اين افزودني‌ها توزيع شود، حتما بايد استاندارد ملي براي آن در نظر گرفته شود.

خالد الفالح وزير انرژي عربستان سعودي گفت که کشورش براي تثبيت بازار نفت، توليد نفت خام خود را به تنهايي کاهش نخواهد داد.به گزارش رويترز، وي، گفت که کشورش براي تثبيت بازار نفت، توليد نفت خام خود را به تنهايي کاهش نخواهد داد. اين درحالي صورت مي‌گيرد که نيجريه، از اعضاي اوپک، اعلام کرد که هنوز براي اين که اعلام کند در هرگونه کاهش توليدات شرکت خواهد کرد يا خير، خيلي زود است.فالح در ابوجه به ديدار وزير نفت نيجريه، امانوئل ايبه کاچيکوا، رفته بود. وزير نفت سعودي اعلام کرد پيام‌هاي اعضاي ديگر اوپک، عراق، نيجريه و ليبي، پيش از اجلاس ۶ دسامبر در وين، مثبت است و همگي موافق بازگرداندن ثبات به بازارهاي نفت هستند.کاچيکوا گفت هنوز خيلي زود است که بگوييم نيجريه در کاهش توليدات شرکت مي‌کند يا خير.فالح پيش از اين در ماه مي‌گفت که عرضه بيش از حد نفت ممکن است اعضاي اوپک و متحدان آن را وادار کند که در ۲۰۱۹ گام‌هايي را براي کاهش توليد نفت بردارند.

وزير نيروي جمهوري اسلامي‌ايران و رئيس ايراني کميسيون مشترک همکاري‌‌‌‌هاي دو کشور در مسکو با رئيس هيات مديره کميسيون اقتصادي اوراسيا ديدار کرد.به گزارش ايلنا، طرفين ضمن تاکيد بر اهميت توافق موقتي که براي شکل‌‌‌گيري منطقه آزاد تجاري ميان اتحاديه اقتصادي ارواسيا و جمهوري اسلامي‌ايران در ماه مه ۲۰۱۸ به امضا رسيده بود، خواستار تکميل هرچه سريعتر روند تصويب توافق توسط کشورهاي عضو اين اتحاديه شد. تيگران سرکسيان ادامه داد: شرايط مطلوب‌‌تري براي حلقه‌‌هاي تجاري اتحاديه اوراسيا و ايران در مرحله فعلي فراهم آوريم تا وقتي به بازار يکديگر وارد مي‌‌‌شوند، تجارتشان با مانعي روبه‌رو نشود.طرفين همچنين مسائل مربوط به همکاري در عرصه انرژي را مورد بحث قرار دادند و رضا اردکانيان اعلام کرد که ايران آماده است تا بازار توليد و انتقال برق را براي سرمايه‌‌‌گذاران از کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا باز کند. سرکسيان و اردکانيان در زمينه برگزاري يک برنامه مشترک در ايران با هدف تعميق و توسعه همکاري‌‌ها به توافق رسيدند.

صادرات گاز از ايران به عراق روز سه‌شنبه و به مدت چند روز به‌منظور تعمير آسيب‌ديدگي خط لوله بر اثر زلزله اخير کرمانشاه، متوقف شد.رويترز اعلام کرده که مقامات ايراني به وزارت برق عراق خبر داده‌اند که جريان صادرات گاز ظرف چند روز آينده، پس از اين که کار تعميرات خط لوله در داخل خاک ايران تکميل شد، ازسرگرفته خواهد شد.وزارت برق عراق اعلام کرده اين خط لوله انرژي مورد نياز چندين ايستگاه برق بزرگ از جمله دو ايستگاه در شرق بغداد و يکي در استان دياله شرقي، نزديک مرز ايران را تامين مي‌کرد.وزارت نفت عراق، انرژي مورد نيز ايستگاه‌هاي نيرو که از توقف صادرات گاز ايران دچار مشکل شده‌اند را برعهده خواهند گرفت تا فعاليت آن‌ها ادامه پيدا کند. با اين حال هر دو استان در نتيجه اين اتفاق با قطعي برق مواجه خواهند بود.بغداد در تلاش است تا مدت اين معافيت را تمديد کند و مقامات عراقي اعلام کرده‌اند به زمان بيش‌تري براي يافتن منابع جايگزين نياز دارند.

شرکت پتروشيمي‌فورموساي تايوان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که علي‌رغم دريافت معافيت از آمريکا، با فقدان مکانيزم پرداخت به ايران، نمي‌تواند از اين کشور نفت بخرد.

سخنگوي فورموسا به رويترز گفت که اين پالايشگاه تايواني، بخشي از نفت ايران را با نفت خام عراق، جايگزين خواهد کرد.تصميم فورموسا نشان‌دهنده چالش‌هايي است که تهران براي فروش نفت خود با آن روبرو است؛ اين خلاف آن چيزي را نشان مي‌دهد که بازارها به عنوان اعطاي سخاوت‌مندانه معافيت‌ها توسط آمريکا، به خريداران بزرگ ايران در نظر داشتند.وي گفت: هيچ مکانيزمي‌براي پرداخت وجود ندارد و بنابراين ما فعلا بارگيري نفت ايران را تعليق مي‌کنيم؛ بنابراين قراردادهاي خريد نفت از عراق جايگزين بخشي از نفت ايران خواهند شد.