در راسته موبايل فروش‌ها چه مي‌گذرد؟

بازار تلفن همراه در تسخير قيمت‌هاي نجومي

  • حسين خدنگ

بازار موبايل در چند ماه گذشته روزهاي پر فراز و نشيبي را پر سر گذاشته است. از تبعات طرح رجيستري گوشي‌ها گرفته تا تا افزايش نجومي‌قيمت‌ها به خاطر گران شدن نرخ ارز و دلار که سبب شد تا قيمت گوشي يک شبه در بازار سه برابر شود.اين افزايش چشمگير قيمتها سبب شد تا گوشي‌هاي ارزان قيمت در بازار تقريبا ناياب شوند و قيمت مدلهاي به روز و هوشمند برندهاي مختلف خريداران را شوکه کند. در اين ميان سودجويي برخي واردکنندگان گوشي که محصولاتشان را با دلار دولتي وارد مي‌کردند و به قيمت آزاد در بازار مي‌فروختند هم به آشفتگي در بازار دامن زد و کار را تا اعتراض فروشندگان و کسادي بازار تفلن همراه کشاند. هر چند ورود دستگاه‌هاي نظارتي و قوه قضائيه به ماجرا و دستگيري برخي از واردکنندگان توانست آرامش را به بازار برگرداند اما هنوز گوشي‌هاي وارداتي با ارز 4200 توماني در بازار عرضه نشده‌اند و بازار به شدت با کمبود گوشي و گراني نجومي‌قيمت‌ها مواجه است.در اين ميان تنها روزنه اميد خريداران وعده‌هايي است که در يکي دو ماه گذشته از سوي وزير ارتباطات و برخي از مسئولان صنفي داده شده و همه منتظرند ببينند با ترزيق گوشي‌هاي توثقيفي به بازار قيمت‌ها بر اساس پيش بيني‌ها تا 50 درصد کاهش پيدا کند. در چند روز گذشته کاهش چشمگير قيمت دلار و رسيدن آن به کانال 11 هزار توماني باعث شده تا بسياري چشم انتظار کاهش قيمت‌ها و ترکيدن حباب در بازار باشند اما نيم نگاهي به قيمت انواع گوشي نشان مي‌دهد اين تاثير هم چندان مشهود نبوده است. گشتي در بازارهاي تلفن همراه در تقاطع حافظ و خيابان جمهوري اسلامي‌نشان مي‌دهد حضور مردم براي خريد و يا اطلاع از قيمت‌ها اين روزها کمي‌افزايش يافته و جنب و جوش بيشتري در اين مراکز ديده مي‌شود؛ در اين ميان برخي از مدل‌هاي چند 10 ميليون توماني فقط کاهشي اندک در قيمت داشته اند. يکي از فروشندگان چهارسو در همين رابطه مي‌گويد: اکنون با کاهش قيمت ارز قيمت گوشي‌ها هم کاهش يافته به گونه‌اي که گوشي‌هايي که پيشتر قيمت آنها به 30 ميليون تومان رسيده بود، اکنون به 24 ميليون تومان کاهش يافته است. وي ادامه داد: خريداران بيشتر دنبال خريد گوشي‌هاي زير سه ميليون تومان هستند که اين مدل‌ها در بازار محدود و به همين خاطر داراي حباب 30 تا 40 درصدي در قيمت هستند. گوشي‌هاي با قيمت‌هاي بالاتر هم البته خريداران خاص خود را دارد. اين عرضه کننده گوشي تلفن همراه گفت: هرچه نوسان قيمت ارز کمتر شود و عرضه گوشي افزايش يابد، احتمال کاهش قيمت‌ها دور از انتظار نيست. هفته گذشته ابراهيم درستي رئيس اتحاديه فروشندگان گوشي تلفن همراه از عرضه گوشي‌هاي توقيفي به بازار خبر داد و گفت:«رايزني‌هاي انجام شده با مقام‌هاي قضايي سبب شد تا آنها در اين زمينه تصميم‌هاي جديدي اتخاذ کنند و بر همين اساس مقام‌هاي قضايي از همين هفته اقدام‌هاي لازم براي آزادسازي گوشي‌هاي تلفن همراه را انجام داده‌اند و قرار است از هفته آينده اين گوشي‌ها وارد بازار شود.» به نظر مي‌رسيد با اجرا شدن اين اقدام شاهد کاهش نسبي قيمت‌ها در بازار باشيم؛ اما برخي معتقدند عرضه اين گوشي‌هاي توقيفي هم به خاطر تعداد کم آنها و هجوم مردم براي خريدشان نمي‌تواند بر قيمت‌ها تاثير زيادي داشته باشد. شواهد هم حاکي از آن است که قيمت‌هاي نجومي‌هنوز به اين خبر واکنش نشان نداده و همچنان بدون تغيير در بازار باقي مانده‌ است. اما دليل عدم کاهش قيمت‌ها چيست و چرا فعالان بازار باوجود کاهش قيمت ارز و افت شديد مشتري، راضي به پايين آوردن قيمت‌ها نمي‌شوند؟ مرتضي عليمرداني يکي از واردکنندگان گوشي تلفن‌همراه گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد کمبود محصول در بازار هستيم و اين موضوع به دليل عدم تزريق گوشي‌هاي جديد به بازار است. به گفته اين واردکننده، هنوز هيچ گوشي توقيفي وارد بازار نشده است و کمبود انواع مدل‌هاي تلفن‌همراه در بازار ، باعث ثابت ماندن قيمت‌ها شده است. عليمرداني با بيان اينکه درحال حاضر بازار تلفن‌همراه بسيار نابسامان است، اظهار کرد: مردم براي خريد گوشي با مشکلات زيادي مواجه هستند. متاسفانه بسياري از فروشندگان سودجو، مدل‌هاي غير آکبند و استوک را به عنوان گوشي نو به خريداران مي‌فروشند و اين ماجرا براي مدل‌هاي آيفون بيشتر قابل لمس است.اين واردکننده گوشي تلفن‌همراه با اشاره به اينکه عرضه گوشي‌هاي توقيفي مي‌تواند قيمت‌ها را با افت شديدي مواجه کند، اظهار کرد: موبايل‌هاي توقيفي با دلار 4200 تومان وارد کشور شده‌اند و عرضه آن‌ها مي‌تواند تا 50 درصد قيمت‌ها را کاهش دهد. عليمرداني گفت: به نظر مي‌رسد با ورود گوشي‌هاي توقيفي در بازار و حساسيت بالا نسبت به قيمت آن‌ها، شاهد نظارت بيشتر در بازار باشيم و حباب قيمت‌ها به زودي ترکيده خواهد شد. حرف آخر بسياري از فعالان بازار هم يک توصيه به خريداران است: مردم براي خريد گوشي عجله نکنند، قيمت‌ها در بازار دير يا زود شکسته مي‌شود و ثبات در بازار ، نابه‌ساماني‌هاي کنوني را از بين خواهد برد و اين اتفاق دير يا زود خواهد افتاد.

نشست سران گروه بيست در "بوينوس آيرس" آرژانتين در حالي ديروز – جمعه – آغاز شد که حضور "محمد بن سلمان" وليعهد سعودي در اين نشست، بسيار پرحاشيه شده است. اين نخستين حضور "بن سلمان" در يک نشست مهم بين‌المللي – در حد سران کشورها - پس از ماجراي قتل فجيع "جمال خاشقجي" روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودي است. خاشقجي نزديک دو ماه پيش در کنسولگري دولت سعودي در شهر استانبول ترکيه سربه نيست شد و با وجودي که دولت سعودي مرگ او را در محل کنسولگري تاييد کرده اما تاکنون درباره چندوچون اين واقعه و آمر و با آمران احتمالي اين قتل فجيع اطلاع رساني نکرده است. جسد خاشقجي نيز هنوز کشف نشده و نشانه‌ها حاکي است به احتمال فراوان تيم ترور سعودي، جسد خاشقجي را پس از قتل در اسيد حل کرده باشند. پيش از حضور بن سلمان در اين نشست، سازمان ديده بان حقوق بشر از دادستان آرژانتين خواسته بود.

اگر به رامسر يا تنکابن مي‌رويد پيشنهاد مي‌کنيم به دالان بهشت هم سري بزنيد. جنگل دالخاني که مورد علاقه و توجه طبيعت‌گردان و گردشگران است جنگلي کوهستاني است که حدود ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دريا قرار دارد. اين جنگل که در ميان گردشگران به دالان بهشت مشهور است از شاخص‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري رامسر به شمار مي‌آيد. مه غليظي که بر جنگل دالخاني حاکم است يکي از مهمترين ويژگي‌هايي است که گردشگران را به سمت اين منطقه سبز و بکر مي‌کشاند. گونه‌هاي خاص گياهي جنگل دالخاني عبارتند از درختان ارس، مَندي (کَلهُو)، گوجه جنگلي، ازگيل، زرشک، شاه بلوط، فندق، تمشک، کُوله خاس، وليک … خوشبختانه اين جنگل از معدود نقاط مازندران سرسبز است که هنوز به دست نابودگران جنگل نيفتاده و بکر باقي مانده است. اگر به دالان بهشت برويد بدون شک مي‌توانيد لذت زندگي کوتاه و اقامت در دل طبيعت بکر را تجربه کنيد و در هواي رويايي آن نفش بکشيد.

در يک شهربازي، پسرکي سياهپوست به مرد بادکنک فروشي نگاه مي‌کرد که از قرار معلوم فروشنده مهرباني بود. بادکنک فروش براي جلب توجه يک بادکنک قرمز را رها کرد تا در آسمان اوج بگيرد و بدينوسيله جمعيتي از مشتريان جوان را جذب خود کرد. سپس بادکنک آبي و همينطور يک بادکنک زرد و بعد از آن يک بادکنک سفيد را رها کرد. بادکنک‌ها سبکبال به آسمان رفتند و اوج گرفتند و ناپديد شدند. پسرک سياهپوست هنوز به تماشا ايستاده بود و به يک بادکنک سياه خيره شده بود. تا اين که پس از لحظاتي به بادکنک فروش نزديک شد و با ترديد پرسيد: «ببخشيد آقا! اگر بادکنک سياه را هم رها مي‌کرديد آيا بالا مي‌رفت؟» مرد بادکنک فروش لبخندي به روي پسرک زد و با دندان، نخي را که بادکنک سياه را نگه داشته بود بريد و بادکنک به طرف بالا اوج گرفت و پس از لحظاتي گفت: «پسرم آن چيزي که سبب اوج گرفتن بادکنک مي‌شود رنگ آن نيست بلکه چيزي است که در درون خود بادکنک قرار دارد.» چيزي که باعث رشد آدمها ميشه رنگ و ظواهر نيست.

راز حفظ مشتري براي کسب و کارهاي کوچک

پبدا کردن و حفظ مشتري رمز موفقيت هر کسب و کاري است. تجارتي که مشتري نداشته باشد هر چقدر هم خوب باشد محکوم به شکست است. اما چگونه يک کسب و کار کوچک مي‌تواند مشتريان خود را حفظ کند و آنها را به خريد دوباره تشويق کند؟ براي يافتن پاسخ اين سوال با ما همراه باشيد.

مشارکت همه کارمندان: بزرگترين اشتباه يک کسب وکار کوچک اين است که فکر مي‌کند فروختن محصول تنها وظيفه پرسنل واحد فروش است! همه کارمندان بايد به خوبي نسبت به محصولات و ويژگي‌هاي انها آشنايي داشته باشند و مزيت‌هاي محصول را بشناسند. کارمندان با روابط عمومي‌ضعيف و خجالتي ممکن است تجربه‌ها بدي را براي مشتريان رقم بزنند. پرسش از مشتريان: بهترين راه براي يافتن نيازهاي مشتريان و فهميدن اين که آنها چه چيزي را خواهند خريد و براي چه چيزي پول خرج خواهند کرد پرسش از آنها است. مشتريان در صورتي که ببينند نيازهاي آنها تامين شده است باز هم به شما سرخواهند زد. اگر مشتري ببيند نظراتش در رفع اشکالات محصول تاثير داشته است باز از شما خريد خواهد کرد. ارائه تخفيف و پيشنهاد:پس از مدتي کار کردن مي‌توانيد بفهميد که هر کدام از محصولات شما چه ميزان تقاضا دارند. بهتر است روي محصولاتي که موفق بوده‌اند تمرکز کنيد و با ارائه تخفيف‌ها و برنامه‌هاي جذاب براي مشتريان (مثل تخفيف روي اين محصول يا تخفيف براي خريدهاي بعدي) ارتباط خود با متشريان را روي اين محصول تقويت کنيد تا بتوانيد ارتباط پايداري با مشتريان داشته باشيد. برنامه وفاداري:مشتريان دائمي‌و هميشگي شما بهترين منبع کسب درآمد شما هستند پس بهتر است برنامه‌اي داشته باشيد تا آنها را کنار خود نگه داريد. رابطه خوبي با بهترين مشتريان خود بسازيد، به آنها پيشنهادهايي ارائه دهيد که مختص مشتريان ويژه باشد.