پيش نويس ساختار موسسات مالي تهيه شد

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌از تهيه پيش نويسي براي ساختار موسسات مالي و اعتباري خبر داد .

به گزارش ايرنا از خانه ملت، مسعود پزشکيان تصريح کرد: در اين نشست اين پيش نويس بررسي و مقرر شد هفته آينده در باره آن بحث و رسيدگي بيشتري شود.

وي خاطرنشان کرد: در اين پيش نويس پيشنهادهايي درباره پول‌هايي که به عنوان وام به اشخاص پرداخت شده و اين که چگونه منابع تجميع و مديريت شده و با نيروي انساني رفتار شود تا بتوان براي مشکلات راه‌حلي اتخاذ و با کمترين هزينه بيشترين منفعت را از روند کنوني اخذ کرد، قيد شده است.


برنامه عملياتي گمرک براي ترخيص کالا

رئيس کل گمرک از ارائه برنامه عملياتي براي ترخيص مواد اوليه توليد در ستاد مقابله با تحريم خبر داد و گفت: تاکنون ۱۱۷ فعال مجاز شناسايي شدند. مهدي ميراشرفي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در رابطه با اولويت‌ها گمرک در دوره جديد، اظهار داشت: با توجه به شرايط تحريم و تحت تأثير قرار گرفتن تجارت کشور بايد بتوانيم در بخش‌هايي مانند مسائل بانکي، بيمه و حمل و نقل شرايط ويژه ايجاد کنيم.

رئيس کل گمرک با تأکيد بر اينکه تجارت خارجي به اندازه کافي در بخش قوانين و مقررات و ارتباط با سازمان‌هاي ديگر، داراي پيچيدگي است،‌ تصريح کرد:‌ در شرايط کنوني نبايد مسائل بانکي و همکاري ميان دستگاه‌ها شرايط را بغرنج‌تر کند.


معاون نوسازي سازمان اداري منصوب شد

رييس سازمان اداري و استخدامي‌کشور در حکمي‌«علاءالدين رفيع زاده» را به سمت «معاون نوسازي اداري» اين سازمان منصوب کرد. به گزارش ايرنا از سازمان اداري و استخدامي‌کشور، جمشيد انصاري در اين حکم آمده است: ماموريت اصلي آن معاونت پيگيري اجراي برنامه جامع اصلاح نظام اداري با همکاري واحدهاي مختلف سازمان و دستگاه‌هاي اجرايي و اولويت برنامه‌هاي آن معاونت، توسعه دولت الکترونيک، بازمهندسي و بهبود نقش، ساختار و اندازه دولت ارتقاي فرهنگ سازماني در دستگاه‌هاي اجرايي است. انصاري در اين حکم تصريح کرد: لازم است نسبت به تحقق ماموريت و اولويت‌هاي يادشده در راستاي برنامه‌هاي مصوب دولت تدبير و اميد و نظرات رياست جمهوري با همکاري مديران و کارشناسان سازمان تامين تلاش نماييد.

بانک‌ها ملزم به تدوين برنامه براي

افزايش سرمايه شدند

عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي در بخشنامه اي، بانک‌ها و موسسه‌هاي اعتباري را به تدوين برنامه مشخص و مناسب براي بهبود وضعيت و کيفيت سرمايه نظارتي ملزم کرد. به گزارش بانک مرکزي، در اين بخشنامه آمده است: بانک‌ها و موسسه‌هاي اعتباري به واسطه نقش متمايز در نظام اقتصادي و برخورداري از ساختار مالي و اهرمي‌متفاوت و همچنين پيچيدگي و تنوع فعاليت‌ها، در معرض ريسک‌هاي گوناگون قرار دارند. تجارب حاصل از بحران‌هاي مالي سال‌هاي گذشته و توصيه نهادهاي نظارتي بين‌المللي همچون کميته نظارت بانکي بال*، با هدف ثبات و سلامت سيستم بانکي و همچنين پيشگيري از وقوع بحرانهاي مالي بر حفظ و تقويت منابع سرمايه‌اي همواره تاکيد کرده است. اين بخشنامه مي‌افزايد: «نسبت کفايت سرمايه از طريق برقراري تناسب منطقي ميان دارايي‌هاي در معرض ريسک با تامين سرمايه کافي، نقش بسزايي در حفظ و ادامه حيات موسسات اعتباري ايفا مي‌کند.

رشد نقدينگي مهمترين عامل بلندمدت

افزايش تورم بود

كنترل اضافه برداشت بانک‌ها، پرهيز از سياستهاي كنترل قيمتي و اعمال سياست حمايت يارانه‌اي با منابع مشخص و احتراز از سياست‌هاي برهم‌زننده توازن بودجه، سه راهکار پيشنهادي مرکز پژوهش‌هاي مجلس براي کاهش خطر رشد نقدينگي و ابرتورم است. به گزارش فارس، مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌با انتشار گزارشي با عنوان «تحليل تغييرات شاخص قيمت‌ها و تورم تابستان سال 1397»، به تحليل عوامل افزايش تورم در تابستان امسال پرداخت و راهکارهايي براي جلوگيري از تشديد آن ارائه داد. در بخش «چکيده» گزارش بازوي کارشناسي مجلس آمده است: «نرخ تورم در سه‌ماهه تابستان 1397 در ادامه روند افزايشي خود که از بهار آغاز شده بود، به ارقام کم‌سابقه 5/5 درصد براي مردادماه و 6/1 درصد در شهريورماه رسيده است. بر اين اساس نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهريورماه به 31/4 درصد رسيده است. از سالهاي گذشته در پي افزايش قابل توجه نقدينگي و پيشي گرفتن رشد نقدينگي (منهاي رشد اقتصادي) از تورم، هشدار براي افزايش نرخ تورم توسط کارشناسان ارائه شده که در گزارشهاي مرکز پژوهشهاي مجلس نيز به اين موضوع پرداخته شده بود.

متوسط رشد 9/1 درصدي اقتصاد غيرنفتي

رشد اقتصاد غيرنفتي ايران از سال 92 تا 96 به طور متوسط 1.9 درصد بوده و در سه ماهه اول 97 هم به 0.7 درصد کاهش يافته است، حال سوال به وجود مي‌آيد که چگونه با چنين رشدي، دولت مدعي ايجاد سالانه 700 هزار شغل در کشور است. به گزارش فارس، بررسي رشد اقتصادي سال‌هاي 92 تا 96 با احتساب نفت و بدون احتساب نفت ارقام متفاوتي از رشد اقتصادي را حاصل مي‌کند که بسيار قابل تامل است.به گزارش فارس، بنابراين در سال 92 تا 96 اهرم اصلي رشد اقتصادي کشور، افزايش توليد و صادرات نفت بوده است. اين افزايش توليد ناشي از افزايش ظرفيت و زيرساخت‌هاي توليد نفت نبوده و تنها به دليل امکان افزايش صادرات نفت بوده است.

در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي و با هدف مبارزه با پولشويي تصويب شد؛

گروه اقتصاد کلان: تا پيش از اين، ظهرنويسي و انتقال به غير از روش‌هاي معمول در صدور چک بود که همين امر بعضا تبعات منفي زيادي را براي بازار پول و مردم به وجود آورده بود و به نوبه خود موجبات غير شفاف شدن معاولات را رقم مي‌زد. بر اين اساس روز گذشته در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سه قوه مصوب شد که در چک‌هاي تضميني جديد بانکي نام ذي نفع به همراه کد ملي متقاضي درج شود و قابل انتقال به ديگري نباشد. با آمدن همتي به بانک مرکزي و روند عقلايي - همچون دعوت از طيب نيا براي حضور در شوراي پول و اعتبار و رفتن نيلي، تدابير عملي براي کاهش نرخ ارز و اخيرا ممنوعيت ظهرنويسي چک – که در پيش گرفت، مي‌توان به روند تغييرات مثبت در اقتصاد کشور خوشبين بود.

  • رويکردهاي اصلي بودجه

به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سه قوه در جلسه روز شنبه، موضوعات مرتبط با کليات منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را با تاکيد بر توجه به نيازهاي مردم به ويژه اقشار کم درآمد ، بررسي کرد. در اين جلسه که با حضور رؤساي قواي مقننه و قضاييه و به رياست حجت الاسلام حسن روحاني تشکيل شد، مباحث پيرامون بودجه سال ۹۸ با سه رويکرد اصلي، اطمينان از تامين کالاهاي اساسي مردم با ارز دولتي ، اصلاح و افزايش حقوق شاغلان و بازنشستگان و حمايت از توليد و اشتغال و تکميل طرح‌هاي نيمه تمام با مشارکت مردم و بخش خصوصي پيگيري شد.شوراي عالي هماهنگي اقتصادي همچنين دراين جلسه تصويب کرد که چک‌هاي تضميني بانکي جديد، قابل ظهر نويسي و انتقال به غير نباشند. بر اساس اين مصوبه، با هدف افزايش شفافيت در مبادلات بانکي و مبارزه با پولشويي، مقرر گرديد که در چک‌هاي تضميني جديد بانکي نام ذي نفع به همراه کد ملي متقاضي درج شود و قابل انتقال به ديگري نباشد. اين تصميم مي‌تواند به شفافيت بيشتر و مبارزه با پولشويي کمک کند و گردش مالي درست و شفاف و هدف‌گيري نقدينگي کشور در جهت توليد ارزش شکل بگيرد. در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي همچنين براي نقد کردن چک‌هاي موجود يک فرصت يکماهه در نظر گرفته شد و انتقال اين چک‌ها به غير، اعتبار نخواهد داشت و از بانک مرکزي خواسته شد که دستورالعمل اجرايي اين مصوبه را به بانک‌ها ابلاغ نمايد.

  • وصول چک‌ تضميني فقط با درج نام گيرنده

همچنين رئيس کل بانک مرکزي گفت به موجب مصوبه شوراي هماهنگي سران قوا، از اين پس پرداخت چک تضميني صرفا در وجه گيرنده چک (ذينفع)امکان پذير است. رئيس کل بانک مرکزي پس از نشست اعضاء شوراي هماهنگي سران قوا خاطرنشان کرد:‌ از مسائل مهم بازار پول ،چکهاي تضميني بود که در طول سالهاي گذشته پشت نويسي و دست به دست شدن چک توسط افراد مختلف معضل بزرگي به وجود آورد. عبدالناصر همتي ادامه داد: بررسي‌هاي ما طي يکي دو ماه گذشته نشان مي‌دهد ارزش اين چکها 8 هزار ميليارد تومان بود که چرخش فاقد شفافيت و بدون اطلاع نظام بانکي از مشکلات آن به شمار مي‌رود. رئيس کل بانک مرکزي گفت: بنا به پيشنهادي که امروز در شورا طرح کرديم ، مصوب شد که ديگر چکهاي تضميني، قابل ظهرنويسي نيست و متقاضي چک حتما بايد نام ذينفع (گيرنده) چک را به همراه شماره ملي او در چک قيد کند. به گفته همتي چک‌هايي که اکنون در اختيار مردم است قابل انتقال به سايرين نيست و فاقد اعتبار خواهند بود. وي در عين حال تاکيد کرد: بنابراين چکهاي فعلي ديگر قابل انتقال نيستند و براي چکهاي موجود در اختيار مردم طبق مصوبه شورا، يکماه فرصت داده شد تا با مراجعه به بانکها نقد شوند ضمن آن که از اين به بعد چکها با شرايط جديد توسط بانکها ارائه و صادر خواهد شد. رئيس کل بانک مرکزي همچنين گفت اين اقدام به شفافيت بيشتر و مبارزه با پولشويي کمک مي‌کند و از اين به بعد با گردش مالي درست، واقعي و شفاف در کشور از عمليات غيرشفاف در بازار جلوگيري مي‌کنيم.

  • تداوم پرداخت يارانه نقدي نخستين ويژگي بودجه 98

در خبري که پيش از اين در رسانه‌ها انتشار يافت، 6 ويژگي مهم بودجه سال آينده از سوي سازمان برنامه بودجه کشور اعلام شد که تداوم پرداخت يارانه نقدي، حمايت از معيشت عمومي‌و استمرار اجراي طرح توسعه و توازن منطقه‌اي از مهترين برنامه‌هاست. به گزارش ايرنا، سازمان برنامه و بودجه کشور با توجه به اولويت بندي‌هاي تعيين شده، براي بودجه سال آتي، 6 ويژگي مهم را برشمرده که «تداوم پرداخت يارانه نقدي نخستين ويژگي است. «افزايش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان و اجراي طرح همسان سازي حقوق بازنشستگان» و «حمايت از معيشت عمومي‌و عدالت اجتماعي» از ديگر ويژگي‌هاي بودجه سال 98 کشور است که اين اولويت‌ها، گامي‌در راستاي تامين نياز مردم و جلوگيري از افزايش فشار اقتصادي بر زندگي مردم محسوب مي‌شود. همچنين «استمرار طرح مقابله با فقر مطلق» و «استمرار طرح تحول سلامت» از ديگر مشخصه‌هاي بودجه سال آينده کشور است. «استمرار اجراي طرح توسعه و توازن منطقه اي» ويژگي ديگر لايحه بودجه سال 98 است که در راستاي توسعه عدالت در همه بخش‌ها و مناطق و بهره مندي همگاني از فرصت‌هاي توسعه انجام مي‌شود. به گزارش ايرنا، پيش از اين، محمد باقر نوبخت رئيس سازمان برنامه بودجه کشور، سال 98 را سالي ويژه دانست و گفت: سال 1398، سال ويژه‌اي است که بايد در شرايطي که به گفته آمريکايي‌ها بي رحمانه‌ترين تحريم‌ها عليه ايران وضع شده است، کشور را اداره کنيم. وي با تاکيد بر اينکه نبايد بودجه کشور را صرف امور واهي کرد، افزود: تحريم بر منابع، مصارف و اهداف بودجه سايه مي‌افکند، بنابراين هنر ما اين است که با استفاده از تجربه‌هاي گذشته و امکاناتي که تجهيز کرديم، بتوانيم شرايط تحريم را دور بزنيم. بدون ترديد سايه تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا بر سر اقتصاد ايران بر کسي پوشيده نيست که در اين راستا، رئيس سازمان برنامه بودجه تاکيد مي‌کند: هنر ما بايد درست مصرف کردن منابع مالي کشور باشد. «براي تحقق اين امر لازم است تا نيازهاي کشور به صورت دقيق شناسايي و اولويت بندي شود. ما در دوران تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا، نيازمند تامين معيشت مردم، جلوگيري از افزايش فشارهاي اقتصادي، حفظ مشاغل موجود و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد براي نيروهاي جوان و جوياي کار هستيم.» دولت در نظر دارد که لايحه بودجه سال 98 را در موعد مقرر قانوني و تا اواسط آذرماه تحويل مجلس دهد. تاکنون گمانه زني‌هاي متعددي درباره آمار و ارقام لايحه بودجه از جمله قيمت نفت، ميزان صادرات نفت و نرخ محاسبه دلار مطرح شده که هيچ کدام به طور رسمي‌تاييد نشده اند. بلافاصله پس از تقديم لايحه بودجه به مجلس، کار بررسي آن در کميسيون‌هاي تخصصي آغاز و کميسيون تلفيق بودجه 98 نيز براي بررسي اين لايحه تشکيل مي‌شود.

سهام داران به صف شدند

معامله‌گران بازار سرمايه ديروز کفه عرضه را سنگين کردند و اين سنگيني عرضه باعث شد شاخص‌هاي بازار سهام با ريزش همراه شود. اين عرضه‌ها آنقدر بود که در برخي از نمادها شاهد صف فروش بوديم.

به گزارش ايسنا، بازار سهام اين هفته را با کاهش قيمت‌ها آغاز کرد؛ به طوري که نمادهايي در گروه‌هاي فلزي، معدني و برخي از سهم‌هاي پالايشي و حتي چند بانک در کاهش شاخص‌هاي بازار سرمايه نقش عمده‌اي داشتند.

با باز شدن معاملات ديروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي با شيب نسبتا ثابتي افت کرد و در نهايت با ۳۹۱۸ واحد کاهش در تراز ۱۵۹ هزار و ۸۵۳ واحدي نشست. شاخص کل هم وزن نيز هم جهت با شاخص کل با افت روبرو شد و در نهايت با ۶۱۴ واحد کاهش رقم ۲۶ هزار و ۶۲۲ واحدي را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نيز ديروز با ۴۷۱۸ واحد کاهش رقم ۱۷۰ هزار و ۲۴۴ واحدي را تجربه کرد و شاخص بازار اول و بازار دوم نيز هر يک به ترتيب ۳۱۵۲ و ۶۵۱۹ واحد افت کردند.

از جمله نمادهايي که ديروز به کاهش فزاينده شاخص‌هاي بازار سهام کمک کردند مي‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات و سرمايه‌ گذاري نفت، گاز و پتروشيمي‌تامين اشاره کرد. هر يک از اين نمادها به ترتيب ۳۳۴، ۱۹۵ و ۱۸۴ واحد تاثير کاهنده روي شاخص کل گذاشتند.

از طرفي معدود نمادهايي همچون فولاد خراسان، شرکت ارتباطات سيار ايران و مخابرات ايران هر يک به ترتيب ۸۹، ۸۳ و ۱۸ واحد تاثير افزاينده روي شاخص‌ها داشتند.

در گروه کانه‌هاي فلزي ديروز شاهد افت تعدادي از نمادها بيشتر از ۲.۵ درصد بوديم همچنين قيمت سهام برخي شرکت‌ها همچون توسعه معدني و صنعتي صبانور، با ما، معادن منگنز ايران و معدني دماوند با بيش از چهار درصد کاهش قيمت مواجه شد. شيميايي‌ها ديروز با افت فزاينده قيمت مواجه شدند. تعدادي از نمادهاي اين گروه بيش از چهار درصد افت کردند. در اين گروه ۱۸۷ ميليون سهم به ارزش بيش از ۶۲ ميليارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

خودرويي‌ها نيز ديروز شاهد حجم معاملات بيش از ۲۵۹ ميليون سهم بودند؛ به طوري که ارزش معاملات اين گروه به ۳۵ ميليارد تومان رسيد. اما سهم‌هاي اين گروه نيز با کاهش قيمت فزاينده روبه‌رو شدند.

از جمله آن مي‌توان به سايپا، ايران خودرو، زامياد، سايپا آذين، گروه سرمايه‌گذاري ايران‌خودرو، صنايع ريختگري ايران، چرخشگر و کمک‌فنر ايندامين اشاره کرد که بيش از چهار درصد در قيمت پاياني افت را تجربه کردند.

در کنار دو گروه خودرو و محصولات شميايي ديروز در گروه فرآورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌اي شاهد کاهش قيمت بوديم. حتي بانکي‌ها نيز يک دست با کاهش قيمت مواجه شدند و در برخي از نمادها شاهد صف فروش بوديم.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۶۰۴ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن بيش از دو ميليارد سهم و اوراق مالي در ۱۲۷ هزار و ۱۳۰ نوبت دادوستد بود.

آيفکس نيز ۵۹.۸۷ واحد کاهش يافت و به رقم ۱۷۱۷ واحدي رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران رقم ۶۲۸ ميليارد تومان را تجربه کرد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن کمتر از دو ميليارد سهم و اوراق مالي بود.

سازمان بورس اوراق بهادار ايران توانست به عضويت عادي سازمان بين‌المللي کميسيون‌هاي اوراق بهادار درآيد؛ اين سازمان سابقا عضو پيوسته آيسکو بود.

به گزارش ايسنا، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اينکه سازمان بورس به عضويت عادي در سازمان بين‌المللي کميسيون‌هاي اوراق بهادار درآمده است، گفت: ارتقاي عضويت در اين نهاد بين المللي نمايانگر رشد و تکامل جهاني بازار سرمايه ايران است و براي دست يابي به اين جايگاه، تمامي‌قوانين و استانداردهاي موجود در بازار سرمايه ايران با استانداردهاي موجود در آيسکو منطبق شد.

شاپور محمدي با اشاره به اينکه آيسکو تقريبا ۹۵ درصد بازارهاي سرمايه دنيا را در برمي‌گيرد، ادامه داد: پس از ۱۰ سال تلاش و پيگيري‌هاي مستمر و طي برگزاري جلسات متعدد با دبيرکل و مقامات ارشد آيسکو و نيز انجام رايزني‌هاي لازم با مقامات ساير بازار‌هاي سرمايه دنيا، سازمان بورس و اوراق بهادار ايران در فروردين ۱۳۹۵ به عنوان يکي از اعضاي پيوسته آيسکو پذيرفته شد.

وي تصريح کرد: تلاش‌هاي بي‌وقفه سازمان بورس به منظور ارتقاي عضويت از «پيوسته» به «عادي» از همان ابتدا آغاز شد که اين مهم اکنون به سرانجام رسيد.

طبق اعلام سازمان بورس، رئيس اين سازمان با اشاره به تلاش‌ها و زحمات بي وقفه تيمي‌در سازمان بورس به منظور تحقق اين هدف، گفت: نکته حائز اهميت اين است که از اين پس بستر‌هاي لازم براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي بيشتر فراهم مي‌شود و سرمايه‌گذاران خارجي قادر خواهند بود با اطمينان بيشتري در بازار سرمايه ايران سرمايه‌گذاري کنند.

محمدي خاطرنشان کرد: حضور سازمان بورس در آيسکو منجر به تبادل اطلاعات در بالاترين سطح حوزه بازار سرمايه با نهاد‌هاي ناظر بر بازار سرمايه عضو آيسکو مي‌شود. همچنين انتقال تکنولوژي، تخصص و استفاده از برنامه‌هاي آموزشي آيسکو فرصتي بي نظير براي بازار سرمايه ايران فراهم مي‌کند.

سخنگوي سازمان بورس با تاکيد بر اينکه تمامي‌ارکان بازار سرمايه ايران از جمله شرکت‌‌هاي بورس تهران، بورس انرژي، بورس کالا، فرابورس و سپرده‌گذاري مرکزي و تسويه وجوه و کانون‌ها نيز مي‌توانند به عضويت آيسکو درآيند، افزود: از مزايا و ويژگي‌هاي مهم ارتقاي عضويت براي بازار سرمايه ايران، مشارکت در کليه رأي‌گيري‌هاي آيسکو، امکان عضويت در تمامي‌کميته‌هاي آن، شرکت در تمامي‌رويدادها و فعاليت‌هاي آيسکو بطور فعال‌تر و پررنگ‌تر است.

يادآور مي‌شود؛ با ارتقاي صورت گرفته، سازمان بورس و اوراق بهادار مي‌تواند رياست و معاونت کميته‌هاي عضو از جمله «کميته منطقه‌اي شمال آفريقا و خاورميانه» و «کميته رشد و بازار‌هاي نوظهور» را به دست آورد و امکان عضويت در هيئت رئيسه آيسکو را نيز خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، در اوايل سال ۱۳۹۵ بود که سازمان بورس اعلام کرد که به عضويت پيوسته آيسکو درآمده است. در آن زمان پل اندروز - دبيرکل آيسکو - در نامه‌اي به سازمان بورس اين عضويت را تاييد کرد. در آن زمان مسئولان اعلام کردند که به زودي سازمان بورس به عضويت عادي آيسکو در مي‌آيد. در حال حاضر بيش از ۱۰۰ کشور عضو IOSCO هستند که بيش از ۹۵ درصد بازارهاي سرمايه دنيا را در برمي‌گيرد. نقش اين سازمان، کمک به اعضا جهت ارتقاي استانداردهاي بهينه مقررات و ايفاي نقش به‌عنوان مجمعي از نهادهاي قانون‌گذار داخلي در همکاري با يکديگر و ساير اعضاي سازمان است. دبيرخانه دائم اين سازمان در شهر مادريد (اسپانيا) قرار دارد. در حال حاضر اين سازمان ۲۰۷ عضو به شکل ۱۲۵ عضو اصلي، ۱۸ عضو پيوسته و ۶۴ عضو وابسته به دبيرکلي پل اندروز دارد.

به همت بيمارستان رضوي،

دومين کنگره بين المللي پزشکان قلب ايران و اروپا به همت بيمارستان رضوي در مشهد برگزار مي‌شود.

به گزارش آستان نيوز، دکتر فريدون نوحي رئيس انجمن قلب و عروق ايران در نشست خبري که در دفتر مرکزي آستان قدس رضوي در تهران برگزار شد، بيان کرد: دومين کنگره پزشکان قلب و اروپا در دو زمينه بسيار مهم اعم از بيماري‌هاي مادرزادي، ساختماني و دريچه‌اي و همچنين بيماري‌هاي انسداد مزمن عروق در ۱۴ تا ۱۷ آذرماه در بيمارستان فوق تخصصي رضوي وابسته به آستان قدس رضوي برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينکه علت اصلي مرگ در کشور ما بيماري‌هاي قلب و عروق است، افزود: بيماري‌هاي مادرزادي قلب و خدمات درماني در اين حوزه که اخيرا به همت پزشکان مجرب ايراني از طريق غير جراحي صورت مي‌گيرد، موضوع اساسي گزارشات و سخنراني‌هاي کنگره بين المللي کاسپين خواهد بود، در حقيقت فعاليت‌هايي که اکنون در اين کنگره مطرح مي‌شود پيش از اين از طريق جراحي و اکنون از طريق پوست و به صورت نيمه تهاجمي‌يا تهاجمي‌غير جراحي صورت مي‌گرفته است.

دکتر نوحي اظهار کرد: اهميت ديگر اين کنگره وجود جنبه‌هاي آموزشي آن براي پزشکان جوان ايراني است، چرا که اساتيد برجسته‌اي از بيش از ۲۰ کشور دنيا در کنار اساتيد مجرب ايراني در اين کنگره حضور داشته و تمامي‌فعاليت‌ها را به صورت عملي به شرکت کنندگان آموزش مي‌دهند.

اين متخصص قلب و عروق با بيان اينکه تاکنون بيش از ۶۰۰ نفر براي حضور در اين کنگره ثبت نام کردند، گفت: سمپوزيوم‌هاي جانبي در رابطه با وسايلي مانند پرستاري قلب و عروق، بيماري‌هاي نارسايي قلب و تصوير برداري اختصاصي از قلب جنين که هر کدام به تنهايي کنگره‌هاي بزرگ را شامل مي‎شود در اين برنامه علمي‌۴ روزه و ذيل همان دو موضوع اصلي مطرح خواهد شد که اميدواريم براي همه شرکت کنندگان قابل استفاده باشد.

پروفسور نوحي اظهار کرد: در حقيقت، در همه دنيا علت اصلي مرگ و مير بيماري‌هاي قلبي و عروقي است و متأسفانه آمار ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي در کشور ما کمي‌از کشورهاي پيشرفته بالاتر است چراکه فاکتورهاي خطر ابتلا به اين بيماري‌ها به خوبي در ايران کنترل نشده است.

وي افزود: ديابت، فشارخون، سيگار، قليان و ساير مواد مخدر، بالا بودن چربي خون، بي‌تحرکي و البته تا حدودي عوامل ژنتيکي در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مؤثر هستند و مجموعه اين فاکتورها با يکديگر الگوي نامناسبي را براي ايجاد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي ايجاد کرده است.

دکتر نوحي متذکر شد: شايد بتوان گفت بيش از ۴۰ درصد از مرگ و ميرها به دليل بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سکته‌هاي قلبي مغزي و عوارض آنها صورت مي‎گيرد.