قيمت سوخت فرانسه را به آتش کشيد

شانزه لیزه در تسخیر جلیقه زرد‌ها

در ادامه ناآرامي‌هاي اخير در فرانسه، هزاران جليقه زرد در واکنش به مخالفت دولت پاريس با کاهش قيمت سوخت، روز شنبه دوباره به خيابان‌ها آمدند.

معترضان موسوم به جليقه زرد در سومين هفته اعتراضات به افزايش قيمت سوخت وسياست‌هاي دولت به خيابان‌هاي فرانسه آمدند و با پرتاب نارنجک‌هاي دودزا و آتش زدن لاستيک به مقابله با پليس ضدشورش پرداختند.

به گزارش رويترز، بيش از يک هزار تن از جليقه زردها در شانزه ليزه دست به تجمع اعتراضي زده و با خواندن سرود ملي فرانسه شعار "ماکرون استعفا بده" سر دادند. پليس براي متفرق کردن معترضان اقدام به شليک گاز اشک آور و استفاده از ماشين آبپاش کرد و براساس اعلام نخست وزيري فرانسه دست‌کم ۱۰۷ تن تاکنون بازداشت شدند. در اين درگيري‌ها همچنين ۱۰ تن زخمي‌شده‌اند که سه تن آنها نيروهاي پليس هستند.

اين سومين شنبه است که پاريس به عرصه‌اي براي اعتراض‌هاي مردمي‌به قيمت بالاي انرژي، هزينه‌هاي بالاي زندگي و سياست‌هاي اقتصادي دولت ماکرون تبديل شود. پيشتر، مقامات فرانسوي به منظور مقابله با هر گونه آشوب احتمالي، هزاران نفر از نيروهاي پليس را در پاريس، به حالت آماده‌باش نگه داشته‌ بودند. در همين مورد «دنيس ياکوب» رئيس پليس يگان ويژه گفت: «ما نگرانيم که گروه‌هاي کوچکي از معترضان که از اعضاي گروه جليقه زرد نيستند هم به تظاهرات بپيوندد و با نيروهاي امنيتي درگير شوند و دولت را به چالش بکشند.» در دو هفته گذشته، گروه معترض موسوم به «جليقه زردها» خيابان‌ها را در شهرهاي مختلف فرانسه مسدود کردند و با اين اقدام بدترين ناآرامي‌ها را در طول ۱۸ ماه رياست‌جمهوري ماکرون رقم زدند. فقط هفته گذشته، هزاران نفر از معترضان که رهبري هم نداشتند در اينترنت سازماندهي شدند و با تجمع در خيابان شانزه‌ليزه، منطقه را به عرصه زد و خورد با نيروهاي پليس تبديل کردند. نيروهاي پليس هم در برابر معترضان به گاز اشک‌آور و ماشين آب‌پاش متوسل شدند. تظاهرات‌هاي اعتراضي در فرانسه از هفدهم نوامبر (۲۶ آبان ماه) آغاز شده بود. رانندگان و شماري از اتحاديه‌هاي بازرگاني و احزاب سياسي از عوامل محرک براي آغاز موج اعتراض‌ها در اين کشور بودند.معترضان نام خود را به دليل کلاه زردي که براي جلوگيري از جلب توجه و جلوگيري از تصادف استفاده مي‌شود، «جليقه زرد» گذاشتند. نتظار مي‌رود که حدود پنج هزار نيروي پليس در پاريس مستقر شوند و اين در حالي است که شنبه گذشته شمار نيروهاي پليس، سه هزار نفر بودند. همچنين قرار است پنج هزار نفر ديگر هم به ديگر نقاط کشور اعزام شوند. در جريان تظاهرات‌هاي چند هفته گذشته صدها نفر زخمي‌شدند که جراحت شماري از آنان جدي گزارش شده است. موارد متعددي از درگيري ميان پليس و معترضان رخ داد و حتي در برخي موارد، سلاح هم به کار گرفته شد. با اين حال ماکرون گفت که صداي خشم شهروندان و اعتراض آنان به افزايش ماليات‌هاي سوخت را مي‌شوند اما ماليات‌هاي سوخت را لغو نخواهد کرد. رئيس‌جمهور فرانسه با پافشاري بر سياست‌هاي موردنظر خود گفت: «من شهروندان و خواسته‌هاي آنان را با اراذل اشتباه نمي‌گيرم و در مقابل آنهايي که خواستار نابودي و بي‌نظمي‌هستند، کوتاه نمي‌آيم.» ماکرون در حالي چنين موضع‌گيري دارد که نتيجه يک نظرسنجي‌ها در فرانسه نشان مي‌دهد که از هر سه نفر در اين کشور ، ۲ نفر حامي‌اعتراض‌هاي اخير در اين کشور هستند. نزديک به ۸۰ درصد از اهالي فرانسه اقدامات ماکرون را قبول ندارند. ۶۶ % پرسش شوندگان در اين نظرسنجي آنلاين گفتند که از اعتراض‌هاي ۱۲ روزه اخير بابت افزايش بهاي سوخت حمايت مي‌کنند.در اين نظرسنجي تنها ۳۲% با اقدام‌هاي معترضان موسوم به جليقه زردها مخالفت کردند.

"جرج بوش پدر" در سن ۹۴ سالگي درگذشت

رئيس جمهوري اسبق آمريکا «جرج هربرت واکر بوش» ملقب به بوش پدر در سن ۹۴ سالگي پس از يک دوره بيماري درگذشت.

وي که چهل و يکمين رئيس‌جمهوري آمريکا از حزب جمهوريخواه بود، طي سالهاي ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ سکان رياست جمهوري اين کشور را در دست داشت.

وي پيشتر در زمان رياست جمهوري «دونالد ريگان» عهده دار سمت معاون رئيس جمهور بود. جرج بوش پدر در سالهاي ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ به عنوان رئيس سازمان سيا نيز مشغول به کار بود.

ناو او در يکسال گذشته به خاطر يک ادعاي آزار جنسي دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و واکنش‌هاي بسياري برانگيخت تا جايي که او مجبور به عذرخواهي شد.

«هيتر ليند»، بازيگر ۳۴ ساله، فاش کرد چهار سال پيش زماني که فرصت ديدار با «جرج ايچ دابليو بوش»، چهل و يکمين رئيس جمهور آمريکا، به او داده شد، مورد آزار وي قرار گرفت.

ماجراي انتشار اشتباهي خبر مرگ اوشين

امروز پس از آن که اعلام شد بازيگر کهنه کار ژاپني از دنيا رفت برخي به اشتباه خبر درگذشت شخصيت اصلي سريال «اوشين» را اعلام کردند. پس از آن که اعلام شد‌هارو آکاگي بازيگر کهنه کار ژاپني و يکي از بازيگران نقش‌هاي فرعي سريال «سال‌هاي دور از خانه» در ۹۴ سالگي از دنيا رفت برخي خبرگزاري‌ها با اعلام درگذشت يکي از بازيگران سريال خاطره انگيز «سال‌هاي دور از خانه» اين خبر را در کشور ما بازتاب دادند. اما بلافاصله بعد از مخابره شدن اين خبر بسياري از سايت‌هاي خبري براي برجسته تر کردن اين خبر تصميم گرفتند بازيگر فرعي سريال را که گويا جذابيت رسانه‌اي کم تري داشت تبديل به خود اوشين کنند تا خبر به سرعت به يکي از خبرهاي داغ سينمايي روز تبديل شود. سريال خاطره انگيز «اوشين» که در کشور ما با نام «سال‌هاي دور از خانه» در دهه ۶۰ هجري پخش مي‌شد، داستان زني به نام اوشين تانوکورا را روايت مي‌کرد که در سنين پيري خاطرات زندگي سختش از زمان کودکي تا بزرگسالي را تعريف مي‌کرد.

چهار فصل زندگی

مردی چهار پسر داشت. آنها را به ترتیب به سراغ درخت گلابی ای فرستاد که در فاصله ای دور از خانه شان روییده بود؛ پسر اول در زمستان، دومی در بهار، سومی در تابستان و پسر چهارم در پاییز به کنار درخت رفتند. سپس پدر همه را فراخواند و از آنها خواست که بر اساس آنچه دیده بودند درخت را توصیف کنند.پسر اول گفت: «درخت زشتی بود، خمیده و در هم پیچیده.»پسر دوم گفت: «نه، درختی پوشیده از جوانه بود و پر از امید شکفتن.» پسر سوم گفت: «نه، درختی بود سرشار از شکوفه های زیبا و عطرآگین و باشکوهترین صحنه ای بود که تابه امروز دیده ام.» پسر چهارم گفت: نه، درخت بالغی بود پربار از میوه ها و پر از زندگی و زایش.» مرد لبخندی زد و گفت: «همه شما درست گفتید، اما هر یک از شما فقط یک فصل از زندگی درخت را دیده اید. شما نمیتوانید درباره یک درخت یا یک انسان براساس یک فصل قضاوت کنید. لذت، شوق و عشقی که از زندگیشان بر می آید فقط در انتها نمایان می شود، وقتی همه فصلها آمده و رفته باشند.» اگر در زمستان تسلیم شوید، امید شکوفایی بهار، زیبایی تابستان و باروری پاییز را از کف داده اید.