معاون پارلماني وزير راه منصوب شد

وزير راه و شهرسازي طي حکمي‌معاون حقوقي، امور مجلس و استان‌هاي اين وزارتخانه را منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازي، وزير راه و شهرسازي طي حکمي‌مهران کفاش را به عنوان معاون حقوقي، امور مجلس و استان‌هاي اين وزارتخانه منصوب کرد. در بخشي از اين حکم خطاب به مهران کفاش آمده است: ...

اميد است با اتکال به الطاف الهي، در اجراي سياست‌هاي دولت تدبير و اميد و استفاده از تمامي‌ظرفيت‌ها و استعدادهاي بالقوه وزارتخانه اهتمام ويژه داشته و با تمتع از تجارب خويش و در چارچوب قوانين و مقررات در ايفاي بهينه و مطلوب وظايف محوله موفق و مويد باشيد.


مقاومت دستگاه‌ها برابر دستور روحاني

رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌نسبت به مقاومت دستگاه‌هاي دولتي در برابر دستور رئيس‌جمهوري مبني بر واگذاري اراضي در اختيار براي اجراي طرح بازآفريني شهري واکنش نشان داد. محمدرضا رضايي کوچي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم در خصوص ضرورت واگذاري اراضي دستگاه‌هاي دولتي براي اجراي طرح بازآفريني شهري، اظهار کرد:‌ دستگاه‌هاي دولتي در برابر اين دستور مقاومت و از واگذاري زمين‌هاي خود براي برنامه بازآفريني شهري خودداري مي‌کنند. وي تصريح کرد:‌ بايد وزارت راه و شهرسازي اين زمين‌ها را شناسايي کند، به‌عبارت ديگر اين وظيفه سازمان ملي زمين و مسکن است که بايد همه اراضي در اختيار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي را شناسايي کند.


سهم خودروهاي استاندارد در کاهش تصادفات

عضو کميسيون عمران مجلس گفت: خودروهاي استاندارد سهم ۵۰ درصدي در کاهش تصادفات جاده‌اي دارند.

حسن خسته بند در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت گفت: بر اساس آمارهاي سالانه حدود يک و نيم ميليون خودرو جديد توسط کارخانه‌هاي خودروساز توليد و روانه خيابان‌ها و جاده‌ها مي‌شود، اين در حالي است که وضعيت زيرساختي جاده‌اي کشور در شرايط کنوني توان و گنجايش تردد اين ميزان خودرو را ندارد. وي ادامه داد: به طور حتم اگر اقدامات لازم براي توسعه جاده‌ها و رفع نقاط پرخطر صورت مي‌گرفت، در صورت افزايش توليد خودرو نيز شاهد افزايش آمار تصادفات جاده‌اي نبوديم.

کسب لوح تقدير اداره برتر توسط

اداره کل بنادر سيستان و بلوچستان

اداره کل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان در سيزدهمين همايش سواحل، بنادر و سازه‌هاي درياي ( ICOPMAS ۲۰۱۸) موفق به دريافت کسب لوح تقدير برترين اداره سواحل و بنادر کشور شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آذرپيکان معاون فني و مهندسي اداره کل بنادر و دريانوردي استان گفت: اداره مهندسي سواحل و بنادر بندر چابهار به عنوان نماينده اداره کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان موفق به کسب رتبه نخست و دريافت لوح تقدير مقام اول سيزدهمين همايش بين المللي مهندسي سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي ( ICOPMAS ۲۰۱۸) شد. معاون فني و مهندسي اداره کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان افزود: بر اساس بررسي شاخص‌هاي تخصصي و عمومي‌بمنظور انتخاب برترين اداره سواحل و بنادر سازه‌هاي دريايي در سطح ادارات تابع سازمان بنادر و دريانوردي مهندس صديق آفرين رئيس اداره سواحل و بنادر بندر چابهار به عنوان نماينده اداره کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان موفق به دريافت لوح رتبه نخست سيزدهمين همايش بين المللي مهندسي سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي ( ICOPMAS ۲۰۱۸) توسط مهندس راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي شد.

انعقاد قرارداد ساخت 850 کيلومتر

آزادراه جديد با شستا

معاون وزير راه و شهرسازي از انعقاد قرارداد ساخت 8 آزادراه جديد با شستا خبر داد و گفت:‌ تا کنون تفاهم‌نامه 4 الي 5 پروژه لغو شده چراکه سرمايه گذاران نتوانسته‌اند تعيين قيمت داشته باشند و از ورود به پروژه منصرف شده‌اند. خيرا... خادمي، مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره جزئيات ساخت 8 آزادراه جديد اظهار داشت: براي ساخت 8 آزادراه جديد به طول 850 کيلومتر با شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) به تفاهم رسيده‌ايم و به زودي قرارداد آزادراه‌هاي جديد منعقد مي‌شود. وي با بيان اينکه درباره مسائل کلي قرارداد به تفاهم رسيده‌ايم، ادامه داد: قرار بر اين است که سهم سرمايه‌گذاري شرکت شستا 70 درصد و سهم دولت 30 درصد باشد.

کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدي قيمت بليت

پروازهاي خارجي

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدي قيمت بليت پروازهاي خارجي خبر داد و گفت: مشکل سوخت‌رساني به ناوگان هوايي را مديريت خواهيم کرد. عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بيان اينکه سازمان هواپيماي کشوري و شرکت‌هاي هواپيمايي سياست‌هاي قوي را در مقابل تحريم‌ها دارند، اظهار کرد: با استفاده از روش‌هاي نوين و خدمات جديد ناوگان هوايي با قدرت بيشتر در اين شرايط ادامه خواهيم داد. وي با بيان اينکه مجموعه حمل‌ونقل هوايي تجربه تحريم‌ها را در گذشته داشته است، گفت: در گذشته بخش‌هاي هوايي توانستند با همدلي و اتحاد يکديگر تحريم‌ها را دور بزنند و اين‌بار ناوگان حمل‌ونقل هوايي تجربه و امکانات بيشتري دارد و ما سعي خواهيم کرد با استفاده از ظرفيت‌هاي خود اين دوران را به خوبي طي کنيم.

مديرعامل راه‌آهن خبر داد؛

مديرعامل راه‌آهن با بيان اينکه ضرورت دارد بسياري از بارهاي جاده‌اي به سمت ريل منتقل شود تا مصرف سوخت‌ کاهش يافته و سوانح رانندگي کمتر شود، گفت: راه‌آهن ظرفيت حمل 130 ميليارد تن‌کيلومتر بار را دارا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سعيد محمدزاده در همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و تأمين مالي در حوزه حمل‌ونقل ريلي اظهار داشت: در ايران در هر قانون و برنامه بر اولويت حمل‌ونقل ريلي تأکيد شده است اما بايد پرسيد آيا اين اولويت‌بندي‌ها به نتيجه هم رسيده است يا فقط در شعار باقي مانده است.

وي افزود: اولويت حمل‌ونقل ريلي در اهداف کلان برنامه ششم مورد توجه خاص قرار گرفت است و قرار است سهم ريل در حمل کالا به 30 درصد برسد. مديرعامل راه‌آهن افزود: به طور مکرر شنيديم که اگر يک تن‌کيلومتر بار از جاده به ريل منتقل شود 35 سي‌سي صرفه‌جويي سوخت رخ مي‌دهد، امروز حدود 30 ميليارد تن‌کيلومتر بار مي‌تواند به ريل منتقل شود که با احتساب مصرف 35 سي‌سي و نرخ سوخت 70 سنت، 750 ميليون دلار صرفه‌جويي سوخت خواهيم داشت. محمدزاده ادامه داد: اگر ما امروز در تهران هواي سالم نداريم چون سالانه صد ميليارد نفر سفر حومه‌اي داريم و 40 درصد از اين سفرهاي حومه‌اي در کريدورهايي است که ريل هم وجود دارد اما سهم ريل فقط 5 درصد اين رقم است.

وي افزود: 30 درصد خودروهاي تهران حومه‌اي هستند که اگر به ريل منتقل شوند صرفه‌جويي زيادي در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر خواهيم داشت.

مديرعامل راه‌آهن با بيان اينکه در 10 سال اخير 2 هزار کيلومتر ريل تحويل شبکه راه‌آهن شده است، گفت: در گزارش‌هايي که براي اين خصوص در پيوست بودجه مطرح شده است هر کدام سهم بار داشته‌اند و جمعاً 12 ميليون تن بار براي اين 2 هزار کيلومتر خط در نظر گرفته شده است. حال اگر براي مسير 700 کيلومتري حمل بار اين ميزان خط را در نظر بگيريم و با احتساب مصرف 2.5 سي‌سي سوخت سالانه حدود 200 ميليون دلار صرفه‌جويي سوخت رخ مي‌دهد اما اين 2 هزار کيلومتر خط ريلي متأسفانه چندان بار نداشتند.

محمدزاده گفت: امروز قيمت متوسط هزينه حمل بار روي جاده کيلومتري 340 تومان و روي ريل 80 تومان است اما انديشه فعالان حوزه اقتصاد نسبت به ريل حساس نشده است.

وي افزود: طبق ماده 12 قانون رفع موانع توليد صرفه‌جويي حاصل از مصرف سوخت در بخش ريلي به سرمايه‌گذار برمي‌گردد.

مديرعامل راه‌آهن با انتقاد از اينکه سهم حمل‌ونقل ريلي امروز در کشور ما 13 درصد در تن‌کيلومتر در بارهاي برنامه‌اي است گفت: بارهايي که مي‌توانند از جاده به ريل منتقل شوند رقم بسيار بالايي است.

وي ادامه داد: فقط در يک حوزه 35 ميليارد دلار طرح توسعه فولاد داريم که تا 6 سال آينده قرار است جابه‌جا شود که ممکن است تا حدود 210 ميليون تن بار باشد که در خوش‌بينانه‌ترين حالت سهم جاده 140 ميليون تن و سهم ريل حداکثر 60 ميليون تن از اين رقم خواهد بود در حالي که بايد همه به ريل منتقل شود وگرنه با دو سونامي‌کشتار جاده‌اي و مصرف سوخت مواجه مي‌شويم.

محمدزاده با تأکيد بر اينکه حتماً امکان انتقال 133 ميليارد تن‌کيلومتر بار روي ريل وجود دارد، گفت: در کشورهايي که نرخ سوخت واقعي است باز بار به سمت ريل سوق يافته است در کشور ما که فعلاً نمي‌توانيم نرخ سوخت را واقعي کنيم حداقل اجازه دهيم که اين سرمايه ملي از بين نرود.

مديرعامل راه‌آهن اظهار داشت: راه‌‌آهن تلاش کرده است در راستاي افزايش انتقال بارهاي ريل‌پسند به سمت جاده تعرفه حق دسترسي را از 57 درصد به 19 درصد کاهش دهد، گفت: کاهش نرخ تعرفه حق دسترسي توانست مقدار بار بر روي ريل را 50 درصد افزايش دهد.

وي با تأکيد بر سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در برنامه ششم مبني بر توسعه ريلي اظهار داشت: همه ارگان‌هاي متولي بايد در اين حوزه با راه‌آهن همکاري کنند.

مديرعامل راه‌آهن ادامه داد: در سال 96 ميزان 133 ميليون تن‌ بار از کشور صادر و 40 ميليون تن بار به کشور وارد شد، جمع بارها در صادرات به چين، ترکيه، عراق و افغانستان بود و واردات از ترکيه، چين، عراق و روسيه بود که سهم ريل از اين رقم فقط 15 ميليون تن بود.

محمدزاده تأکيد کرد: 72 ميليون تن بار صادراتي و وارداتي مي‌تواند از طريق مرزهاي ريلي جابه‌جا شود.

وي گفت: ما 1200 کيلومتر خط دوم ريلي را افتتاح کرديم و هزار کيلومتر ديگر تا هفته دولت سال 98 به افتتاح مي‌رسد.

مديرعامل راه‌آهن افزود: تراک‌بندي راه‌آهن تهران - مشهد و بافق - بندرعباس انجام شده است.

محمدزاده تأکيد کرد: براي دستيابي به سهم 133 ميليارد تن‌کيلومتر بار ضرورت دارد 55 هزار دستگاه واگن به ناوگان ريلي اضافه شود اما اگر فعلاً يک قدم هم جلو برويم مزيت دارد

موافقت سازمان برنامه با پرداخت 3 هزار ميليارد تومان تسهيلات يارانه‌اي به راه‌آهن

همچنين در اين مراسم معاون تأمين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن اظهار داشت: توسعه ريلي يکي از زيرساخت‌هاي ايجاد سيستم حمل‌ونقل ريلي پايدار مدنظر تصميم‌سازان دولت و مجلس است.

روح‌ ا... بيرانوند افزود: با توجه به جايگاه منطقه ايران توسعه ريلي با محوريت تکميل کريدورهاي بين‌المللي ريلي است .

وي افزود: از چالش‌هاي جدي توسعه‌اي تأمين مالي و سرمايه‌گذاري است، در راه‌آهن براي تحقق اهداف بالادستي اين بخش برنامه تدوين شده است.

معاون تأمين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به برگزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و تأمين مالي در حوزه ريلي، گفت: در اين همايش طي 7 سرفصل و 28 عنوان فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و تأمين مالي معرفي مي‌شود.

بيرانوند گفت: دولت در برنامه‌هاي توسعه‌اي و بودجه سنواتي منابع عمومي‌لازم را براي تأمين زيرساخت‌ها اختصاص داده است و با رشد و تکميل ابزارهاي نوين مالي در حوزه بازار سرمايه اين بازار استعداد مناسبي خواهد داشت.

وي گفت: از سال گذشته موفق شديم اعتماد بازار سرمايه، سيستم بانکي و فاينانسرها را جذب کنيم و براي تأمين سرمايه راه‌آهن با آنها به توافق برسيم.

معاون تأمين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن ادامه داد: در قانون بودجه 97 سازوکاري تعريف شده که دولت با همکاري سيستم بانکي نسبت به تأمين منابع پروژه‌هاي ريلي با نرخ سود يارانه‌اي اقدام کند.

بيرانوند اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه پذيرفته است 3 هزار ميليارد تومان منابع مالي به پروژه‌هاي ريلي اختصاص دهد که در حال توافق با بانک‌هاي عامل و وزارت تعاون و کار هستيم که اين ذيل تبصره 19 قانون بودجه سال 97 است.

تامين مالي 500 ميليارد توماني در حمل و نقل ريلي از بازار سرمايه

از سوي ديگر رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري و تامين مالي در حوزه حمل و نقل ريلي گفت: تاکنون نزديک به 500 ميليارد تومان از منابع مالي بازار سرمايه براي توسعه حمل و نقل ريلي کشور استفاده شده، که با توجه به گستردگي اين بازار، رقم بسيار ناچيزي است.

«شاپور محمدي» افزود: بازار سرمايه اين انعطاف را دارد که با استفاده از ابزارهاي مالي مختلف نظام تامين مالي را در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل به ويژه ريلي اجرا کند.

وي يادآورشد: بين سال 1390 تا 1395 مجموع اوراق بهادار بخش ريلي منتشر شده از طريق بازار سرمايه حدود 92 ميليارد تومان بود اما در سال 1395 اين رقم به 51 ميليارد تومان افزايش يافت و در سال 1396 به 135 ميليارد تومان رسيد.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار ادامه داد: کل اوراق بخش ريلي در سال جاري که از طريق بازار سرمايه تامين مالي شده تاکنون به 160 ميليارد تومان رسيده است.