توسعه روابط بانکي و اقتصادي ايران و چين

رييس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران در ديدار با سفير چين در خصوص روابط بانکي و مالي دو کشور و نحوه ارتقاي اين روابط، بحث و تبادل نظر کردند. به گزارش ايسنا، سفير چين در اين ديدار اظهار کرد: چين علاقه‌مند به گسترش روابط استراتژيک و بلندمدت با جمهوري اسلامي‌ايران است و در اين راستا مذاکرات و برنامه‌ريزي‌هايي در دستور کار دولت چين و نهادهاي مختلف سياسي و اقتصادي آن قرار دارد. عبدالناصر همتي نيز در اين ديدار گفت: علي‌رغم تلاش‌هايي که ايالات متحده آمريکا براي قطع روابط بانکي و مالي جمهوري اسلامي‌ايران کرده است، کشورهاي متعددي با ارائه راهکارهاي گوناگون روابط بانکي و مالي خود با ايران را حفظ کرده و توسعه مي‌دهند.


کاهش ضريب جيني با افزايش يارانه‌ها

يک کارشناس اقتصادي اظهار داشت: مبلغ يارنه‌ در اين مقطع مبلغ بالايي نيست و متاسفانه دولت يازدهم و دوازدهم نسبت به تعديل اين مبلغ بي‌اعتنا بوده است. اين مبلغ علاوه بر اينکه براي مصرف کننده بي ارزش است براي خود دولت هم رقم 35 تا 40 هزار ميليارد تومان سالانه هم زياد قابل اعتنا نيست.

کاظم دوست‌حسيني در گفت‌وگو با ايلنا در مورد اجراي قانون يارانه‌ها گفت: من از ابتدا موافق اجراي اين قانون به شکل کنوني بودم و باور داشتم دولت بايد از محل واقعي سازي قيمت‌ها به دهک‌هاي پايين جامعه يارانه دهد اما اشکال اين قانون توزيع آن ميان همه دهک‌ها بود.


مجلس فقط با يک دولت طرف نيست

عضو فراکسيون اميد گفت: اگرچه مجلس از ابزار نظارتي برخوردار است اما نبايد فراموش کرد که در کشور بعضي مراکز قدرت که از امکانات کافي مانند بانک، رسانه ، اسکله، دوربين، تريبون و گردش مالي زياد حتي بيش از دولت برخوردارند باعث شده است که مجلس با يک دولت طرف نباشد. علي اکبري به ايلنا گفت: عدم تعامل مناسب با ساير کشورها سبب شده هزينه‌اي در اقتصاد کشور ايجاد شود و مردم اين هزينه‌ها را بپردازند.

وي گفت: پيوستن ايران به مجامع بين المللي باعث مي‌شود منافع عده‌اي از افراد در خطر بيفتد و از همين روست افرادي که با اين اتفاقات متضرر مي‌شوند افراد ديگر را تحريک مي‌کنند که مانع پيوستن ايران به اين مجامع شود.

پرسپوليس و استقلال بايد دوباره

ارزشگذاري شوند

رييس سازمان خصوصي سازي اعلام کرد: پس از تصميم دولت براي واگذاري، پرسپوليس و استقلال بايد دوباره ارزشگذاري شوند. به گزارش تجارتبه نقل از خصوصي سازي، مير علي اشرف عبدالله پوري حسيني درباره روند واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس گفت: به محض اينکه مصوبه هيات وزيران در مورد دو باشگاه استقلال و پرسپوليس اصلاح شود، اين دو باشگاه را بار ديگر ارزش‌گذاري مي‌کنيم و به مزايده خواهيم گذاشت. رييس سازمان خصوصي سازي اظهار کرد: قيمت‌هاي اعلام شده براي اين واگذاري، گمانه‌زني است و از آنجا که فعلا مصوبه جديدي از طرف هيات وزيران براي خصوصي‌سازي دو باشگاه اعلام نشده، کار کارشناسي در اين مورد صورت نپذيرفته است.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه در سال‌هاي گذشته قيمت‌گذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس صورت گرفته است، نمي‌توان به آن قيمت‌ها استناد کرد، چرا که شرايط اقتصاد با گذشت سال‌ها تغيير کرده و آن ارزش گذاري‌ها ديگر اعتبار ندارد.

پوري‌حسيني تاکيد کرد: سازمان خصوصي‌سازي به محض دريافت مجوز اين آمادگي را دارد که اين دو باشگاه را ارزش‌گذاري و آگهي آن را درج کند. بعد از طي اين مراحل اين دو باشگاه با قيمت پايه مشخص که در ارزش‌گذاري به دست آمده به مزايده گذاشته مي‌شوند.

بانک مرکزي موظف به واريز ماليات علي‌الحساب به صورت يک دوازدهم شد

وکلاي ملت با اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ مبني بر مشموليت بانک مرکزي براي واريز ماليات علي‌الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت يک دوازدهم در هر ماه موافقت کردند.

به گزارش ايلنا، در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي جزئيات طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ بند (۴) اين طرح در خصوص بانک مرکزي با ۱۹۱ رأي موافق، ۱۶ رأي مخالف و ۲ رأي ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماينده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار گرفت.

بر اساس بند (۴) طرح مذکور بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران مشمول مفاد ماده (۴) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (۲) مبني بر واريز ماليات علي‌الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت يک دوازدهم در هر ماه است.

گفتني است اين بند بر اساس اظهارات رئيس مجلس شوراي اسلامي‌خلاف برنامه ششم دانسته شده بود، لذا به دو سوم آرا نياز داشت.

ماده ۴ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت عبارت است کليه شرکت‌هاي دولتي موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوري و بانک‌ها که در بودجه کل کشور براي آنها سود ويژه پيش‌بيني مي‌شود، موظف به واريز ماليات علي‌الحساب و سود سهام علي‌الحساب بودجه مصوب به‌صورت يک دوازدهم در هر ماه هستند. به خزانه‌داري کل کشور اجازه داده مي‌شود در صورت عدم واريز ماليات و سود سهام دولت به‌صورت علي‌الحساب و يک دوازدهم، عوارض و ماليات برارزش افزوده (براساس اعلام سازمان امور مالياتي کشور) توسط هريک از شرکت‌هاي دولتي و بانک‌ها، از موجودي حساب آنها نزد خزانه‌داري کل کشور برداشت و ماليات و سود سهام را به حساب درآمدهاي عمومي‌کشور و عوارض را به حسابهاي شهرداري‌ها و حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور حسب مورد واريز کند. تسويه حساب قطعي دولت برمبناي صورت‌هاي مالي حسابرسي‌شده و مصوب مجمع عمومي‌انجام خواهد شد.

شرکت‌هاي دولتي موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوري که قسمتي از سهام آنها متعلق به بخش غيردولتي است، به تناسب ميزان سهام بخش غيردولتي، مشمول پرداخت وجوه موضوع اين ماده نيستند. وصول مبالغ يادشده تابع احکام مربوط و مقرر در قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدي آن است.

قيمت‌ها در بورس کاهشي شد

معامله‌گران بازار سهام شاهد افت آرام قيمت سهم‌ها بودند. مقدار عرضه‌ها نسبت به روز قبل از آن کمتر بود و در نهايت شاخص کل حدود ۶۰۲ واحد کاهش يافت.

به‌ گزارش ‌ايسنا، ديروز (سه‌شنبه) شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۶۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۰۱ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم وزن با ۵۳ واحد کاهش رقم ۲۷ هزار و ۱۲۳ واحدي را تجربه کرد.

شاخص آزاد و شناور نيز امروز ۵۰۷ واحد افت کرد و تا رقم ۱۷۷ هزار و ۵۷۹ واحدي کاهش يافت. در ‌عين ‌حال شاخص بازار اول با ۲۹۷ واحد افت عدد ۱۲۲ هزار و ۳۲۱ واحدي را تجربه کرد.

همچنين شاخص بازار دوم بيش از ۱۹۰۰ واحد کاهش يافت و رقم ۳۲۸ هزار و ۸۹۶ را تجربه کرد. ديروز نمادهايي در گروه محصولات چند رشتهاي، فني مهندسي، بانکي و پالايش و پتروشيمي‌بيشترين تاثير را روي نوسانات شاخص‌هاي بالا گذاشته است. از جمله شرکت‌هايي که به افزايش شاخص کل کمک کرده‌اند مي‌توان به گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد، پالايش نفت اصفهان، معدني و صنعتي گل گوهر و نفت بهران اشاره کرد. اما گروه مبنا بانک ملت، پتروشيمي‌پارس، پتروشيمي‌جم و فولاد مبارکه اصفهان همه دست به دست هم دادند تا در مجموع شاخص کل با شتاب بيشتري افت کند.

ديروز در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباري، معامله‌گران بازار سهام شاهد نوسان قيمت کمتر از دو درصد بودند. اين نوسان قيمت‌ها اکثرا رو به پايين بود. بانک ملت حدود ۲.۳ درصد افت قيمت را تجربه کرد و بانک صادرات کمتر از يک درصد قيمت پاياني کاهش يافت. محصولات شيميايي نيز نوسان کمتر از دو درصد داشتند و تعداد معدودي از نمادهاي اين گروه توانستند بيش از چهار درصد رشد قيمت را تجربه کنند. در گروه‌هاي فرآورده‌هاي نفتي کک و سوخت هسته‌اي نيز تقريبا نيمي‌از نهادها با شتاب بسيار کمي‌رشد قيمت را تجربه کردند.

ارزش معاملات بورس تهران ديروزبه رقم ۴۲۹ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات رقم ۱.۳ ميليارد سهم و اوراق مالي را تجربه کرد. همچنين تعداد معاملات اين بازار به رقم ۱۱۵ هزار و ۹۸۷ نوبت رسيد.

آيفکس نيز ۵.۳۲ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۸۲۹ واحدي بالا رفت. ارزش معاملات فرابورس ايران عدد ۴۲۱ ميليارد توماني را تجربه کرد و حجم معاملات آن به ۸۰۴ ميليون سهم و اوراق مالي رسيد.

نرخ طلا و ارز در بازار آزاد استانبول

هر دلار آمريکا و يورو روزگذشته در بازار استانبول به ترتيب به بهاي ۵.۲۴۶۰ و ۵.۹۷۲۰ لير فروخته شد.

به گزارش ايلنا به نقل از آناتولي، هر دلار ايالات متحده آمريکا امروز -سه‌شنبه- در بازار آزاد استانبول به بهاي ۵.۲۴۴۰ لير خريد و با قيمت ۵.۲۴۶۰ لير فروخته شد. همچنين هر يورو نيز به قيمت ۵.۹۷۰۰ لير خريد و به بهاي ۵.۹۷۲۰ لير فروخته شد. قيمت دلار و يورو روز گذشته به ترتيب ۵.۲۸۱۰ و ۵.۹۸۵۰ لير بود.

در همين حال هر گرم طلاي ۲۴ عيار ۲۰۸ لير، ربع سکه ۳۴۸ لير، نيم سکه ۷۰۲ لير، تمام‌سکه «جمهوريت» ۱۳۸۹ لير و هر اونس طلا نيز ۱۲۳۸ دلار معامله شد.

عبور از کسری بودجه با واقع‌گرایی، کاهش هزینه و کشف منابع جدید درآمدی؛

گروه اقتصاد کلان: سرانجام تاريخ ارائه لايحه بودجه سال 98 به مجلس تعيين و قرار بر اين شد که روز يکشنبه بيست و پنجم آذرماه جاري لايحه مورد نظر توسط رييس جمهور به رييس مجلس تقديم شود. پيش تر قرار بود به سياق هرسال روز 15 آذر مراسم تقديم بودجه برگزار شود اما بنا به اعلام بهروز نعمتي سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در حاشيه جلسه مجلس به دليل آنکه هفته آينده نمايندگان براي سرکشي به حوزه‌هاي انتخابيه مي‌روند و رئيس‌جمهور هم در اين هفته به سفر استاني مي‌رود، قرار شد لايحه بودجه ۲۵ آذرماه به مجلس تحويل داده شود.

به گزارش تجارت، بودجه سال 98 يک ويژگي و تفاوت اساسي با سال‌هاي گذشته دارد. همگان بر اين نکته اتفاق نظر دارند که به دليل دور جديد تحريم‌هاي آمريکا و نيز موانعي که بر سر راه فروش نفت و تبادلات بانکي براي ايران وجود دارد بودجه نويسي براي سال آينده دشوارتر از هر زمان ديگر به نظر مي‌رسد خبرگزاري دانشجويان ايران در اين مورد مي‌نويسد: « تحريم‌هايي که در سال جاري به کشورمان تحميل شد شرايط را به سمتي پيش برد که پيش‌بيني‌هاي مالي در بخش‌هاي مختلف بودجه سالانه سخت‌تر از گذشته باشد. به هر حال وابستگي هميشگي بودجه به نفت و تامين حداقل يک‌سوم از منابع از اين بخش موجب شده با اعمال تحريم‌هاي نفتي، بانکي و ارزي تامين منابع از اين بخش با مشکلاتي مواجه شود که مهمترين آن ميزان صادرات نفت با توجه به امکان فروش است».

  • بودجه سالم و متعادل

با توجه به همين نکته است که روز گذشته حسن روحاني رييس جمهور، در جريان سفر استاني سمنان در ورزشگاه تختي شاهرود اظهار کرد: «مردم در هفته‌هاي آتي شاهد خواهند بود که در شرايطي که آمريکا مي‌خواست ما نتوانيم بودجه سالم و متعادلي را به مجلس شوراي اسلامي‌ارائه کنيم، ان‌شاء‌الله در ۲۵ آذر ماه امسال دولت بودجه سال آينده را تقديم مجلس شوراي اسلامي‌خواهد کرد. وي خاطر نشان کرد: « در اين بودجه ۴۳۳ هزار ميليارد تومان براي بودجه عمومي‌پيش‌بيني شده است که ان‌شاء‌الله با همت و ايثار مردم و وحدت دولت و ملت و همچنين تلاش نمايندگان اين بودجه مصوب خواهد شد و علي‌رغم ميل آمريکا در سال آينده اجرا خواهد شد... در بودجه سال آينده کالاهاي اساسي مردم را با قيمتي مناسب تنظيم خواهيم کرد. همچنين به حقوق بگيران ثابت که در فشار قرار دارند در بودجه سال آينده در حد توان و امکان دولت کمک خواهد شد. همچنين به حقوق حقوق بگيران و بازنشستگان در سال ۹۸ ، ۲۰ درصد اضافه خواهد شد».

  • سهم درآمد نفت در بودجه 98

همچنين روز گذشته معاون اول رئيس جمهور در مراسم روز ملي صنعت بيمه در همين ارتباط گفت:‌ آمريکا گفته است که نبايد نفت ايران فروخته شود يا به جاي پول با کشورهاي ديگر و حمل و نقل کالا به ايران اتفاق بيافتد، اما ما هم در اين زمينه‌ها برنامه ريزي داريم. ما اصرار داشتيم بودجه 98 را به موقع تدوين کنيم و تصويب کرده و اعلام کنيم، بودجه کشور را در شرايط تحريم نيز با درآمدهاي مطمئن تنظيم کرده‌ايم. بعيد مي‌دانم سهم درآمدهاي نفتي در بودجه 98 خيلي از 25 درصد بالاتر باشد. اگر دستگاه‌هاي دولتي هم به سمت صرفه جويي بروند هزينه‌هاي غير ضروري کاهش مي‌يابد.

  • سال سخت بودجه

و بالاخره اينکه فرهاد دژپسند وزير اقتصاد نيز در همين راستا و در مراسم روز حسابداري که ديروز برگزار شد گفت: سال 1398 در بين سال‌هاي پس از انقلاب از نظر بودجه ريزي سال سختي خواهد بود اما معتقدم بودجه سال آينده مورد استقبال جامعه حرفه‌اي قرار بگيرد». وي اضافه کرد: « در بودجه سال آينده با وجود قابليت‌هاي دولت و هم انديشي سعي شد بودجه‌اي تنظيم شود که با وجود مشکلات، در ارائه خدمت به مردم خللي ايجاد نشود».

  • الزامات تدوين لايحه بودجه 98

با توجه به آنچه که در بالا آمد نهايي شدن بودجه سال آينده در مجلس و اجراي آن توسط دولت و دستگاه‌هاي تابعه و ذينفع از حساسيت ويژه‌اي برخوردار بوده و لازم است که در جمع بندي آن نهايت تدبير و دقت و واقع نگري لحاظ شود. در همين ارتباط دکتر سيدمحمدهادي سبحانيان، تحليلگر اقتصادي در گفتگو با بخش پژوهش خبري خبرگزاري صدا و سيما گفته است: توصيه مهمي‌که کارشناسان به توجه آن در بودجه 98 تأکيد دارند اين است که بايد بودجه نسبت به سال‌هاي گذشته واقع بينانه تر تنظيم شود، به اين معنا که نبايد درآمدهايي را در بودجه شناسايي کرد که کسري بودجه عملاً پنهان شود و در واقع با يک کسري پنهان شده تدوين و تنظيم شود چرا که اين موضوع، از هر جهت شرايط را حادتر خواهد کرد. سبحانيان تصريح مي‌کند: آنچه که بايد در بودجه واقع بينانه ديده شود اولاً شناسايي درست و واقع بينانه منابع و هزينه ‌هاست و ثانياً کسري واقعي بودجه را به صورت شفاف براي مسئولان و تصميم گيران کشور بيان نماييم، زيرا وقتي کسري واقعي بودجه مشخص مي‌ شود، مي‌توان تصميم گرفت از طريق چه کانال ‌ها و مسيرهايي مي‌توان کسري بودجه را جبران کرد، در غير اين صورت اگر منابع درآمدي براي بودجه 98 غيرواقع بينانه باشد، باعث مي‌شود در سال آينده دستگاه‌هاي اجرايي را و کشور را با چالش ‌هاي جدي مواجه خواهد کرد. لذا توصيه اکيد آن است که با واقع بينانه ديدن درآمدها و هزينه ‌ها، کسري بودجه واقعي احصاء و راهکارهاي عملياتي براي برطرف کردن آن ارائه شود. وي تاکيد مي‌کند: راهکارهاي مختلفي براي برطرف کردن کسري بودجه واقعي وجود دارد، مثلاً در بُعد درآمدها دولت بايد به سمت شناسايي منابع جديد همچون پايه ‌هاي درآمدي جديد و يا منابعي که مورد غفلت واقع شده و دولت به سمت کسب درآمد از آنها نرفته است، حرکت کند؛ به طور مثال پايه درآمدي مختلف شامل عايدي درآمد بر سرمايه که از سوداگران بازار مسکن اخذ شود، يا سروسامان دادن به منابع موجود دولت مثل اجرايي شدن حساب واحد خزانه. اين موارد از جمله راهکارهايي است که منابع بودجه اي دولت را سروسامان مي‌ بخشد. از سوي ديگر دولت بايد به مديريت هزينه‌هاي خود بپردازد؛ متأسفانه اغلب در کشور عملکرد مناسبي در بخش هزينه ‌ها وجود نداشته است بنابراين لازم است در ابعاد مختلف تمرکز بيشتري بر روي هزينه ‌هاي در بخش ‌هاي مختلف وجود داشته باشد تا با تصميم ‌گيري واحد بتوان هزينه ‌ها را در جهت کارايي بيشتر مديريت کرد.

  • لزوم تمرکز بيشتر بر روي ماليات

در همين خصوص مهدي پازوکي نيز طي گفتگو با فرارو عنوان کرده است: «بايد توجه داشت که شرايط ما در حال حاضر و سال ۹۸ با روز‌هايي که بودجه ۹۷ تقديم مجلس شد بسيار متفاوت است. ما الان درگير تحريم‌هاي نفتي هستيم که دولت ايالات متحده عليه ايران اعمال کرده است.. در چنين شرايطي نمي‌توان خيلي روي فروش نفت حساب باز کرد. البته منظور من اين نيست که درآمد نفتي نخواهيم داشت، اما قطعا به مقدار قابل توجهي کاهش پيدا خواهد کرد؛ لذا بهترين کار اين است که در بخش درآمدها، دولت روي ماليات تمرکز بيشتري داشته باشد. اين به معني آن نيست که دولت نرخ ماليات را افزايش دهد، فقط کافي است که دامنه ماليات را گسترش دهد. زيرا ما در حال حاضر جزو کشور‌هايي هستيم که بيشترين فرار مالياتي در آن‌ها صورت مي‌گيرد. ضمن اينکه در کنار اين مسئله ما مقدار زيادي معافيت مالياتي داريم.» وي تصريح مي‌کند: «بنابراين در شرايط فعلي ما بايد به سمتي حرکت کنيم که نه تنها ميزان معافيت مالياتي به صفر برسد بلکه از فرار مالياتي هم جلوگيري کنيم. براي اين مسئله ما نياز داريم يک سازمان مالياتي کارآمد داشته باشيم که با استفاده از طراحي يک سيستم مالياتي کارا مانع از فرار مالياتي شود. اين اصلا مقوله بعيدي نيست و کاملا امکان پذير است. به اين صورت که ما با استفاده از تکنولوژي اطلاعاتي و استفاده از تجارب کشور‌هاي ديگر به خصوص کشور‌هاي عضو اتحاديه اروپا و ژاپن و کره جنوبي مي‌توانيم يک سيستم مناسب براي ماليات طراحي و اجرا کنيم. من کاملا با اينکه خيلي هيئتي با مسئله ماليات برخورد مي‌شود مخالف هستم. منظورم از هيئتي دقيقا همين وضعيت و سيستم فعلي مالياتي کشور است که ايران را تبديل به بهشت دلالان و واسطه گران کرده است. اين‌ها کساني هستند که بيشترين بهره را مي‌برند، اما کمترين ميزان ماليات را به دولت مي‌دهند».

جهانگيري تشريح کرد؛

معاون اول رئيس جمهور با بيان اين که چالش اصلي کشور مقابله با تحريم‌هاي ظالمانه امريکا است، گفت: آمريکا به دنبال اين است که نفت ايران فروخته نشود. ما هم بودجه 98 را به گونه‌اي تنظيم کرديم که سهم درآمدهاي نفتي خيلي بيشتر از 25 درصد نباشد.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در سخنراني خود در مراسم روز ملي بيمه با اشاره به اينکه توسعه پايدار و توسعه اقتصادي، بيش از ساير جوانب توسعه مورد توجه است، اظهار کرد: به همين دليل فشار دشمن به سمت اقتصاد متمرکز شده است تا با زمين گير کردن اقتصاد کشور به ساير بخش‌ها هم آسيب برساند.

وي ادامه داد: ما وظيفه داريم به مسائل اقتصادي کشور به طور جدي بپردازيم و اقتصادي مقتدر رقم بزنيم که رشد مطلوبي داشته باشد، سرمايه گذاري مناسبي انجام دهد و از منابع خارجي بهره ببرد. يکي از چالش‌هاي هر خانواده‌اي بيکاري جوانان تحصيل‌کرده است. چقدر کشورهاي دنيا آرزوي داشتن جمعيت جوان دارند، ولي ما بايد غصه بخوريم که براي جوانان اشتغال درست نکرده‌ايم. جهانگيري بيان کرد: اگر اقتدار ايران در منطقه به چالش کشيده شود قطعا خاورميانه و خليج فارس دچار بحران و آشوب مي‌شود. حضور ايران مقتدر در منطقه ناامن خاورميانه به ثبات اين منطقه کمک مي‌کند. ما بايد همان طور که اقتدار در منطقه داريم اقتصاد مقتدري را هم رقم بزنيم. وي با اشاره به تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورمان اظهار کرد:‌ آمريکا گفته است که نبايد نفت ايران فروخته شود يا به جاي پول با کشورهاي ديگر و حمل و نقل کالا به ايران اتفاق بيافتد، اما ما هم در اين زمينه‌ها برنامه ريزي داريم. ما اصرار داشتيم بودجه 98 را به موقع تدوين کنيم و تصويب کرده و اعلام کنيم، بودجه کشور را در شرايط تحريم نيز با درآمدهاي مطمئن تنظيم کرده‌ايم. بعيد مي‌دانم سهم درآمدهاي نفتي در بودجه 98 خيلي از 25 درصد بالاتر باشد. اگر دستگاه‌هاي دولتي هم به سمت صرفه جويي بروند هزينه‌هاي غير ضروري کاهش مي‌يابد.

بر اساس اين گزارش، معاون اول رئيس جمهور با اشاره به تلاش‌هاي دولت يازدهم براي ايجاد ثبات اقتصادي و تعامل با دنيا، بيان کرد: آمريکا و کشورهايي که با ملت ايران دشمني دارند دست به حرکت عجيبي زدند. اعتبار آمريکا با زير پا گذاشتن قوانين بين‌المللي دچار مشکل شد. آنها هميشه مدعي اجراي قوانين بين‌المللي بوده و به بهانه‌ اجراي مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل در دنيا لشگر کشي مي‌کردند، اما آمريکا اين بار برخلاف قطعنامه شوراي امنيت از برجام خارج شد و ايران را تحريم ظالمانه‌اي کرد و جنگ اقتصادي ، رواني و رسانه‌اي عليه ملت ما آغاز کرد.

وي ادامه داد: البته در اين مسير هم از لحاظ اخلاقي و هم سياسي ملت ايران برنده بوده است. سازمان‌هاي معتبر بين‌المللي مکرر گزارش مي‌دهند که ايران به تمام تعهدات خود عمل کرده است و غير از رژيم صهيونيستي و يکي دو کشور غير مردمي‌منطقه ساير کشورها از آمريکا حمايت نکردند.

جهانگيري ادامه داد: چالش اصلي کشور مقابله با تحريم‌هاي ظالمانه آمريکاست و اولويت ما اداره اقتصاد کشور و کمک به اداره زندگي مردم در مقابله با تحريم‌هاست. آمريکا به تنهايي در مقابله جامعه بين‌المللي ايستاده و انتظار دارد همه دنيا از تصميم‌اش حمايت کند. اگر دنيا با يک جانبه گرايي ترسناک آمريکا، مقاومت نکند، حتما استقلال کشورهاي جهان آسيب مي‌بيند.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اين که تجربه‌ ما از تحريم‌ها اين است که در دوره تحريم‌ها بيشترين فشار به بيماران، سالمندان، کودکان و اقشار ضعيف جامعه وارد مي‌شود گفت: آنها مي‌گويند دولت را تحريم کردند و به بيماران و سالمندان فشار وارد نمي‌شود، اما اين حرف دروغ است؛ البته ما به لطف خدا و توانمندي خود اطمينان داريم که اين فشارها را به حداقل برسانيم. اما بايد انسجام ملي هم در کشور حفظ شود. هر حرکتي که به وحدت ملي آسيب بزند خواسته يا ناخواسته به نفع آمريکاست. مديران و فعالان اقتصادي در دوره‌ تحريم بايد با برنامه ريزي درست به صورت تمام وقت در صحنه باشند. مدير بي انگيزه يا فعال اقتصادي که به دنبال منافع شخصي است، نمي‌تواند خدمتگذار خوبي باشد.

جهانگيري بيان کرد: آمريکا دنبال اين است که حمل و نقل کالا به ايران انجام نشود، اما ايران کشوري نيست که محاصره شود. ايران مرزهاي دريايي طولاني دارد، به وسيله ريل از چين تا اروپا اتصال دارد و مرزهاي زميني زيادي دارد و اين کشور را نمي‌شود تحريم کرد.

وي تصريح کرد: به خاطر فشارهاي آمريکا شرکت‌هاي خارجي از ايران رفته‌اند، يکي از بخش‌هايي که مي‌تواند نقش اصلي در جايگزين کردن اين شرکت‌ها داشته باشد، بيمه است. از صنعت بيمه انتظار داريم به گونه‌اي اقدام کند که هيچ کسي در اين زمينه احساس نکند در ايران با مشکل مواجه است. صنعت بيمه بايد نيازهاي کشور را تامين کند. دولت هم در کنار صنعت بيمه است. براي دولت ايران اختصاص چند ميليارد دلار براي صنعت بيمه کار مشکلي نيست. حمل و نقل کشور هم با حمايت بيمه مي‌تواند نيازهاي کشور را تامين کند. هيچ نفتکش يا کشتي براي حمل و نقل نفت يا کالاي ايراني نبايد دچار مشکل شود.

جهانگيري خاطرنشان کرد:‌ مهمترين سرمايه صنعت بيمه کشور، اعتماد عمومي‌است که دشمن به دنبال گرفتن اعتماد و اميد از مردم است و ما بايد از اعتماد مردم حراست کنيم. در بيمه طرح‌هايي تضمين شود که رضايت بيمه‌گذارتامين شده و مردم احساس کنند بيمه پشتوانه‌ آنهاست. صنعت بيمه با فرهنگ سازي اين اعتماد را بدهد که مهمترين پشتوانه مردم است.

به گفته وي صنعت بيمه بايد از فناوري اطلاعات براي ارتقاء خود بهره ببرد زيرا هيچ صنعتي توسعه پيدا نمي‌کند مگر اين که به صنعت دانش بنيان متکي باشد.

رييس پليس پايتخت خبر داد؛
رييس پليس پايتخت از زنداني شدن ۹۳ دلال ارز و سکه با حساب‌هاي نجومي‌خبر داد.

به گزارش ايلنا، سردار حسين رحيمي، رييس پليس پايتخت در حاشيه طرح رعد ۱۹ در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه در اين طرح ۲۵۴ حکم قضايي به مرحله اجرا درآمد، اظهار داشت: ۳۹ نفر از محکومان فراري دستگير شدند.

وي ادامه داد: در اين طرح ۶۳۱ سارق و مالخر دستگير شدند و هفت هزار و ۲۲۰ فقره اموال سرقتي کشف شد. همچنين در اين طرح ۱۴۱ دستگاه خودرو، ۹۰ دستگاه موتور سيکلت کشف شد.

رييس پليس پايتخت با بيان اينکه در اين طرح هزار و ۶۹ پرونده سرقتي کشف شده است، گفت: در اين طرح ۳۵ باند متلاشي شد.

سردار رحيمي‌گفت: ارزش اموال مکشوفه هفت ميليارد و ۶۰۲ ميليون تومان است.

وي ادامه داد: از کل سارقان دستگير شده در اين طرح ۳۲۴ نفر سابقه‌دار و ۳۰۷ نفر براي بار اول دستگير شدند.

رييس پليس پايتخت با اشاره به مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: در اين مرحله از طرح رعد ۴۹ پرونده تشکيل شده است که در همين راستا ۳۲ نفر دستگير شدند؛ تعداد کل اموال مکشوفه ۷۰۹ هزار و ۳۴۵ مورد بوده است.

سردار رحيمي‌ادامه داد: در اين طرح ۶ باند قاچاق کالا متلاشي شد؛ ارزش اموال مکشوفه در اين طرح ۱۶ ميليارد و ۸۱۰ ميليون تومان بوده است.

وي گفت: در اين طرح ۱۷ کيلو مواد مخدر کشف شده است و در اين راستا ۱۹۳ نفر خرده فروش مواد مخدر دستگير شدند.

رييس پليس پايتخت ادامه داد: در اين طرح ۳۷۰ معتاد متجاهر جمع‌آوري و ۴ باند مواد مخدر متلاشي شدند.

سردار رحيمي‌گفت: در اين طرح ده قبضه سلاح شکاري و ۴۳ سلاح سرد کشف شده است.اين طرح نسبت به ديگر طرح‌ها موفقيت بيشتر داشته است.

وي با اشاره به اينکه امروز پايان کار دلالان ارز و سکه خياباني است، گفت: با تلاش و اقدامات اثرگذار پليس پس از ۳۰ سال دلالان ارزي در چهار راه استانبول، منوچهري و ميدان فردوسي جمع‌آوري شدند. او با بيان اينکه بالغ بر ۹۳ نفر از دلالان با حساب‌هاي نجومي‌به زندان افتادند، گفت: از ابتداي برخورد پليس با دلالان ارز و سکه ۴۰۰ نفر دستگير شدند که با برخورد قاطع دستگاه قضا ۹۳ نفر به زندان رفتند.

وي با بيان اينکه کساني که وارد محدوده ترافيک مي‌شوند، يکبار توسط پليس اعمال جريمه مي‌شوند، گفت: البته قانوني در شوراي شهر مصوب شده مبني بر اينکه ماشيني که وارد طرح ترافيک مي‌شود دوباره بايد جريمه شود و من نمي‌دانم بناي اين قانون چيست و نبايد مردم براي يک تخلف دوبار جريمه شوند.

سردار رحيمي‌در پاسخ به سوالي مبني بر حذف طرح زوج و فرد و افزايش محدوده طرح ترافيک افزود: اين موضوع را از رسانه‌ها متوجه شديم و اگر طرحي باشد بايد در مراجع قانوني به تصويب برسد و بعد اعلام شود و اين با قانون مغايرت دارد و اگر قرار باشد، کاري انجام شود؛ پليس بايد نظر نهايي را بدهد چرا که کار ترافيک با پليس است.