مشترکان پرمصرف و استفاده ۵۰ درصدي برق

محمود رضا حقي فام سخنگوي شرکت توانير با اشاره به اينکه 85 درصد مشترکين کشور در الگوي مصرف قراردارند افزود: اين تعداد از مشترکين هم با وجود اينکه بخش بيشتري را به خود اختصاص داده‌اند اما 50 درصد برق را مصرف مي‌کنند که از نظر منطقي و عدالت در مصرف بايد اين شرايط اصلاح شود.وي تغيير تعرفه‌هاي مشترکين پرمصرف در بدترين شرايط براي مشترکاني را که بسيار بيشتر از الگوي مصرف قراردارند، افزايش 50 تا 70 درصدي در قبض نسبت به سال گذشته دانست و گفت: تغيير تعرفه‌ها براي 4 ماه از سال و در زمان پيک مصرف يعني از خرداد تا پايان شهريور است.وي گفت: 22 تا 24 هزارمگاوات از مصرف برق پرمصرفها را متعلق به وسايل سرمايشي است.


توسعه گاز رساني به استان سيستان وبلوچستان

سعيد مومني مدير گاز رساني شرکت ملي گاز از احداث ۴۵۰ کيلومتر شبکه گازرساني در زاهدان خبرداد.وي در گفتگو با صدا وسيما گفت: شهر زاهدان به حدود هزار و ۳۵۰ کيلومتر شبکه تغذيه و توزيع نياز دارد که عمليات احداث اين شبکه از سال ۹۱ آغاز شده و تاکنون حدود ۴۵۰ کيلومتر شبکه احداث شده است.وي با بيان اينکه توسعه گازرساني زاهدان ادامه دارد گفت: اکنون حدود ۱۵ هزار مشترک در زاهدان امکان استفاده از گاز طبيعي را دارند که اين رقم تا پايان سال به ۲۶ هزار مشترک افزايش مي‎يابد.وي از آماده بهره برداري شدن خط انتقال گاز به ورودي شهر زابل رسيده و درحال تست‌هاي نهايي است واگر اين مراحل انجام شود بزودي تزريق گاز به اين خط لوله را آغاز خواهيم کرد.


شرکت‌هاي بزرگ محکوم به شکست

حميد حسيني سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌با انتقاد از تصميم اخير ارزي بانک مرکزي براي صادرکنندگان گفت: اتحاديه تصميم‌گيري جديدي که توسط بانک مرکزي و وزارت صنايع گرفته شده را مجازات شرکت‌هاي بزرگ و خوشنام مي‌داند که مجبورند ارز خود را برگردانند، درحالي که شرکت‌هايي هم هستند که مي‌توانند طبق اين تصميم ارز خود را برنگردانند.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که ميزان صادرات اتحاديه نفت، گاز و پتروشيمي‌طي هفت تا هشت ماه گذشته مطلوب بوده است، اظهار کرد: اما درحال حاضر اعضاء به شدت نگران‌اند. سيستمي‌که براي بازگشت ارز اتخاذ شده، قطعا مورد تاييد اتحاديه نيست؛ زيرا در بورس سطح رقابت برداشته شده است.

کاهش ۲۳ درصدي تلفات مرگ خاموش

محمد رضا يوسفي‌پور رئيس ايمني بهداشت و محيط زيست شرکت ملي گاز، از کاهش تلفات ناشي از مرگ خاموش (استنشاق گاز منو اکسيد کربن ناشي از استفاده نادرست از لوازم گازسوز) خبرداد.وي در گفتگو با صدا وسيما ، با بيان اين‌که سرانه حوادث ناشي از مرگ خاموش در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ به ازاي هر مشترک، ۲۳ درصد کاهش داشته است، گفت: درهمين مدت تلفات آتش‌سوزي و انفجار ناشي از گاز طبيعي، زير يک درصد افزايش داشته و اين درحالي است که سالانه ميزان مشترکين گاز طبيعي، چهار درصد افزايش مي‌يابد.وي افزود: حدود ۲۶ درصد تلفات نيز ناشي از نواقص وسايل گازسوز، حدود ۱۰ درصد عدم تهويه مناسب و حدود پنج درصد نيز مربوط به استفاده نادرست از وسايل پخت و پز به عنوان وسايل گرمايشي است.

مراجعه 5/5 ميليون نفر براي ثبت‌نام

کارت سوخت المثني

زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از ابطال همزمان 2 هزار کارت سوخت مهاجر و مراجعه 5.5 ميليون نفر به سامانه دولت همراه براي ثبت‌ درخواست کارت هوشمند سوخت المثني خبر داد.وي آمار نهايي ثبت‌نام‌کنندگان کارت سوخت المثني را 400 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 150 هزار نفر نيز به صورت مراجعه حضوري نسبت به ثبت درخواست کارت سوخت المثني اقدام کرده‌اند.وي همچنين از ابطال 2 هزار کارت سوخت مهاجر در هفته گذشته خبر داد و افزود: هفته گذشته و همزمان با آغاز فرآيند ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت المثني، بيش از 2 هزار کارت سوخت از سوي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي باطل شد که بيشتر اين کارت‌ها از ساير استان‌ها به يکي از استان‌هاي مرزي منتقل شده بودند.زيبا اسماعيلي با هشدار درباره سرازير شدن غيرقانوني کارت هوشمند سوخت به نقاط مرزي تاکيد کرد: با توجه به درج اطلاعات شخصي و مشخصات خودرو روي کارت سوخت، لازم است دارندگان کارت سوخت از انتقال کارت سوخت خود به افراد ناشناس خودداري کنند، در غير اين صورت مسئوليت و تبعات آن برعهده خود افراد است.

تشکيل کارگروهي براي توسعه پتروپالايشگاه‌ها

حسين اميري خامکاني نايب رييس کميسيون انرژي مجلس، از تشکيل کارگروهي در کميسيون متبوعش براي بررسي طرح استفاده از سرمايه‌هاي مردمي‌جهت تکميل پالايشگاه‌هاي موجود و يا احداث پالايشگاه‌هاي جديد خبر داد.وي در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به تهيه طرحي براي استفاده از سرمايه‌هاي مردمي‌براي توسعه پالايشگاه‌ها، گفت: کارگروهي در کميسيون انرژي براي بررسي اين طرح نمايندگان تشکيل شده است که براساس اين طرح از سرمايه‌هاي مردمي‌جهت تکميل پالايشگاه‌هاي موجود و يا احداث پالايشگاه‌هاي جديد استفاده شود.وي افزود: اين طرح مربوط به جذب سرمايه‌هاي مردمي‌براي پالايشگاه‌‌ها، پتروپالايشگاه‌‌ها و پالايشگاه‌‌هاي ميعانات گازي است که امروز وجود دارد و فقط مشکل آنها نداشتن پول و سرمايه است.

نماينده ايران در اوپک برای پیشگیری از کاهش قیمت نفت مطرح کرد ؛

گروه انرژي: نماينده ايران در هيئت عامل اوپک، زيان تقريبي کشورهاي عضو و غير عضو اوپک را از کاهش قيمت نفت طي سه ماه گذشته، حدود ۹ ميليارد دلار اعلام کرد.

به گزارش وزارت نفت، حسين کاظم‎پور اردبيلي در آستانه نشست ۱۷۵ اوپک در وين گفت: نشست اخير اعضاي اوپک با مسائل متعددي که در انتهاي سال ميلادي با آن مواجه شده‌ايم، همزمان شده که از جمله مي‌توان به خروج غيرمترقبه قطر از اوپک اشاره کرد. وي افزود: در واقع کشور قطر به همراه برخي کشورها از يکه‌تازي و بدون تعهد بودن کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک - غير اوپک ناراحت هستند، زيرا آنها موظف بودند هر نوع تغييري را در توليد با اطلاع و اجماع اعضاي اوپک يا احتمالا با هماهنگي ميان اعضاي غيراوپک اعمال کنند. وي گفت: در ماه‌هاي گذشته به‌خصوص از ماه مي، کميته JMMC با افزايش توليد برخي کشورها که توان توليد نفت بيشتري داشتند موافقت کرده است، به زعم اين که پيشاپيش خلأ ناشي از احتمال تاثير تحريم ايران را جبران کنند. وي با بيان اين‌که برخي اعضا بدون اين‌که موافقت ساير اعضاي اوپک را جلب کنند توليدشان را اضافه کردند، گفت: اين مسئله سبب بروز اعتراض‌هايي شد و حتي دفتر حقوقي اوپک هم اعلام کرد که اين اقدام‌ها در نقض قطعنامه‌هاي قبلي اوپک است؛ با اين حال اين روند (افزايش توليد) به دليل انگيزه‌هاي سياسي، انگيزه‌هاي اقتصادي و کسب سهم بيشتر از بازار ادامه يافت.

  • افت ۳۰ دلاري قيمت نفت

کاظم‎پور گفت: آقاي ترامپ با دادن بخشودگي به برخي کشورهاي خريدار نفت ايران يا به اصطلاح تأخير در اجراي تحريم‌ها، در مجموع فرصتي را به وجود آورد که عرضه نفت ايران ادامه پيدا مي‌کرد و کاهش شديدي در بازار به وجود نمي‌آمد، اين در حالي است که افزايش قابل توجه توليد برخي اعضا (در پي انتظار تحريم نفت ايران) نيز رخ داده بود؛ در نتيجه هم ذخاير نفتي افزايش يافت و هم اين که در طول سه ماه گذشته قيمت نفت به‌طور متوسط ۳۰ دلار کاهش يافت.

وي با توضيح اين که قيمت نفت در سه ماه اخير تا امروز از بالاترين نرخ خود، به ميزان ۳۰ دلار کاهش يافته که اين موضوع برخي کشورها را نگران کرده است، ادامه داد: کشور قطر نيز با ابراز نگراني از اين نوع حرکت‌هاي يکجانبه‌گرايانه برخي از اعضا، به صورت رسمي‌در نشست اعضاي اوپک، خروج خود را از اين سازمان اعلام خواهد کرد.

وي ادامه داد: همان‌طور که گفته شده است قطر اعلام کرده از اول ژانويه از اين سازمان خارج خواهد شد و تصميم دارد بيشتر بر افزايش توليد در حوزه گاز تمرکز کند، به نحوي که توليد خود را از ۷۰۰ ميليون مترمکعب به هزار و ۱۰۰ ميليون مترمکعب در روز برساند.

  • احتمال ريزش اعضاي کوچک‌تر اوپک

کاظم‌پور ريزش در ميان اعضاي کوچک‌تر اوپک را با توجه به شرايط فعلي غيرممکن ندانست و در توضيح آن گفت: زماني که برخي کشورهاي عرضه‌کننده که ظرفيت محدودي در توليد دارند، از يک سو با تقاضاي کاهش توليد مواجه شوند و از سوي ديگر، ظرفيتي هم براي افزايش توليد در مواقع لزوم نداشته باشند، احتمال ريزش اعضاي کوچک‌تر تقويت مي‎شود و اين غيرممکن نيست.

وي با اشاره به توافق جهاني کاهش توليد نفت (cooperation agreement) که تا پايان سال جاري ميلادي اعتبار دارد، اظهار کرد: اگر بنا باشد اين توافق تغيير کند يا تمديد شود، با توجه به تصميم جاري که اعضا بايد کاهش توليد داشته باشند، رقم توليد در توافق بايد تغيير کند.

  • اثر تخريبي عملکرد برخي اعضا در توليد

نماينده ايران در هيئت عامل اوپک با بيان اين که توزيع سود و زيان ناشي از اين تغييرات در ميان کشورهاي عضو متفاوت است، تصريح کرد: کشورهايي که ظرفيت افزايش توليد نداشتند با کاهش قيمت‌ها درآمدشان را از دست داده‌اند و کشورهايي که ظرفيت افزايش توليد داشتند و توانستند با افزايش توليد درآمدشان را باوجود کاهش قيمت‌ها حفظ کنند هم به هرحال منابع طبيعي‌شان را از دست داده‌اند که اين هدف اوپک نيست. وي افزود: هدف اوپک علاوه بر توازن، تامين درآمد قابل قبول براي همه کشورهاي عضو است و اگر بنا شود برخي از اعضا با توليدشان به ديگران زيان برسانند، اين موضوع در واقع به مثابه استفاده از اوپک در يک جنگ اقتصادي است. کاظم‌پور افزود: هم‌اکنون ايران به دليل تحريم، هم از کاهش قيمت و هم از کاهش توليد متضرر مي‌شود. اگر چه برخي از کشورها با افزايش توليد توانستند ضرر ناشي از کاهش قيمت را جبران کنند، اما تعداد کشورهاي متضرر بيشتر است، به‌طوري که زيان تقريبي کشورهاي عضو اوپک و غير اوپک از کاهش قيمت نفت در سه ماه گذشته، ۹ ميليارد دلار برآورد شده است.

  • آنهايي که افزايش توليد داشته‎اند، بايد کاهش دهند

نماينده ايران در هيئت عامل اوپک با بيان اين که پيش‌بيني نتيجه نشست اوپک بسيار سخت است، افزود: انتظار اين است که کاهش توليد از جانب کساني باشد که افزايش توليد داشته‌اند، نه کشورهايي که هيچ افزايش توليدي نداشته‌اند يا حتي توليدشان کمتر هم شده است. بنابراين بعيد است مجموعه چند کشوري که افزايش توليد داشته و منتفع شده‌اند حاضر شوند حداقل ۱,۴ تا ۱.۸ ميليون بشکه کاهش توليد دهند تا قيمت‌ها به روند بالارونده برگردد. لذا بعيد مي‌دانم در اين بخش اعضا به تفاهم برسند.

سيدمحمدجواد عضو هيات مديره انرژي‌هاي تجديد پذير گفت: براساس برنامه، تا سال ۹۸ هزار مگاوات به توليد برق ايران، از طريق تجديدپذيرها اضافه مي‌شود که اين ميزان مي‌تواند تا ۲۵ درصد کسري توليد برق را جبران کند.وي اظهار کرد: تاکنون ۶۵۰ مگاوايت انرژي تجديدپذير در ايران نصب شده که براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه، ۵۰۰ مگاوات به اين مجموعه اضافه مي‌شود.وي با تاکيد بر لزوم افزايش صادرات انرژي‌هاي تجديدپذير ابراز کرد: تاکنون اقدامات متعددي دراين راستا انجام و قرار شده تا با کشورهاي عمان، ترکيه، ارمنستان، گرجستان، عراق و افغانستان صادرات برق تجديدپذيرها صورت بگيرد.وي افزود: براساس امضاي تفاهم‌نامه با معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري به زودي مرکز توسعه فناورري‌هاي انرژزي تجديدپذير ايجاد مي‌شود که اکنون مراحل اجراي اين طرح در حال انجام است.در ادامه، نيما نظامي‌کارشناس آب گفت: بسياري از نيروگاه‌هاي سوخت فسيلي ايران، در دشت‌هاي ممنوعه قرار دارد، درنتيجه منابع آبي زيرزميني مطمني که اين نيروگاه‌ها در سال‌هاي گذشته مورد استفاده قرار مي‌دادند، در سالهاي آينده همانند سابق، قابل اطمينان نخواهد بود.وي افزود: وزارت نيرو در دوره جديد رويکردي تحت عنوان آمايش آب محور را درنظر دارد که طرح‌هاي توسعه جديد برمبناي منابع آبي موجود، بيش‌تر ارائه مي‌شود و اين رويکرد مي‌تواند در توسعه نيروگاه‌ها و به‌روزرساني آن‌ها مدنظر قرار بگيرد.نيروگاه‌هاي حرارتي و سوخت فسيلي به خصوص نيروگاه‌هاي بخاري براي خنک کردن، مقدار زيادي آب مصرف مي‌کنند.

مسعود اسدي عضو شوراي مرکزي خانه کشاورز، حق قانوني کشاورزان براي خريد تضميني هر کيلو گندم را ۱۸۵۰ تومان در سال زراعي جديد اعلام کرد.وي درباره آخرين وضعيت موافقت رئيس جمهور با افزايش قيمت خريد تضميني گندم به ۱۶۰۰ تومان، اظهار کرد: با توجه به آنکه رئيس کميسيون اقتصاد مقاومتي در پيگيري‌هاي اخير ملاک و معيار قيمت تضميني گندم را ۱۹۲۰ تومان قرار داده بود، حال جاي اين سوال مطرح است که افزايش ۱۳۰ تومان به نرخ خريد قبلي کم لطفي در حق کشاورزان است.وي افزود: اگر دولت به سبب کمبود منابع مالي توان پرداخت حق قانوني کشاورزان را ندارد، توليدکنندگان حاضرند به دولت کمک کنند، اما راه حل کمک به اين شکل نيست که از حق قانوني کشاورز کسر شود چرا که اين امر همانند آن است که دولت به سبب عدم توان مالي لازم از حقوق مشخص بازنشستگان و کارمندان خود بکاهد.

سيد احمد مقدسي رئيس انجمن صنفي گاوداران کشور گفت: نگران واردات کالاي ديگري به جاي شير خشک نوزاد به کشور هستيم، نگراني ما واردات شيرخشک صنعتي در قالب و پوشش واردات شيرخشک نوزاد است.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص لغو ممنوعيت واردات شير خشک نوزاد به کشور اظهار کرد: بخشي از مواد اوليه شيرخشک کودک وارداتي است و تنها بخشي از آن توسط داخل تامين مي‌شود اما وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون در نظر گرفتن نظر وزارت جهاد کشاورزي و اتحاديه‌ها اين تصميم را گرفته است.وي افزود: ما توان توليد شيرخشک کودک را در کشور داريم و انجمن شير خشک کودک هم به اين موضوع صحه مي‌گذارد و مخالف اين واردات است اما برخي از واردات سود بيشتري مي‌برند و اين يعني خروج ارز از کشور، که به نفع مردم و کشور نيست.

رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي از نوسانات حداقلی خبر داد

گروه اصناف: در روزهاي اخير توليدکنندگان رب گوجه‌فرنگي مدعي شدند که قيمت اين محصول در حدود ۲۰۰۰ تومان کاهش يافته، اما به گفته رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي اين موضوع در سطح خرده‌فروشي تا به امروز احساس نشده است. محمد آقاطاهر رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي گفت: کمبودي در بازار وجود ندارد و تنها شاهد افزايش قيمت برنج ايراني و کاهش قيمت برنج خارجي هستيم.وي در گفت‌وگو با ايسنا در رابطه با وضعيت بازار مواد غذايي گفت: در چند وقت اخير قيمت رب گوجه‌فرنگي در سطح عمده‌فروشي افت کرده و برخلاف گذشته که بازار اين محصول داراي تب و تاب خاصي بود، شرايط آرام‌تري در بازار حاکم است اما با تمام اين تفاسير قيمت رب در سطح خرده فروشي آن‌چنان تغييري نداشته است.وي خاطرنشان کرد: در روزهاي اخير مجوز صادرات رب گوجه‌فرنگي صادر شده که اگر صادرات تنها براساس مازاد مصرف داخلي انجام شود، مشکلي در بازار رخ نخواهد داد در غير اين صورت افزايش قيمت رب گوجه‌فرنگي تکرار خواهد شد.وي در رابطه با بازار برنج با تاکيد بر اين‌که بازار با کمبودي مواجه نيست، بيان کرد: شرايط عرضه برنج بسيار مناسب است و تنها در پي انتشار اخباري مبني بر صادرات برنج ايراني قيمت اين محصول با افزايش ۱۰ درصدي مواجه شده است. در برنج وارداتي نيز صدور مجوز واردات يک ماه زودتر از سال‌هاي گذشته و آغاز فرآيند واردات از ابتداي آذرماه، افت قيمت برنج وارداتي را به دنبال داشته است.آقاطاهر با اشاره به اين‌که اگر نياز بازار حبوبات رفع نشود نياز به واردات احساس مي‌شود، يادآور شد: در بازار حبوبات برخي از محصولات توان رفع نياز بازار داخلي را ندارد که از اين موارد مي‌توان به عدس و لوبيا اشاره کرد. البته واردات بايد براساس نياز بازار انجام شود که مشکلي در زمينه خروج بيش از حد ارز و رکود کشاورزي در کشور رخ ندهد.رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي از عدم کمبود در بازار خبر داد و تاکيد کرد: در پي مشکلات به وجود آمده در فرآيند توليد روغن مايع و جامد، ميزان توليد با نياز بازار سنخيت ندارد و در کنار آن به دليل فاصله سود بسيار کم خريد عمده فروش و قيمت تعيين‌ شده، محصول روغن با قيمت بيشتري نسبت به قيمت درج شده بر محصول در بازار عرضه مي‌شود.

  • تعزيرات حکومتي با متخلفين در بازار برخورد خواهد کرد

همچنين از سوي ديگر سيد ياسر رايگاني سخنگوي سازمان تعزيرات حکومتي از ۶۸ ميليارد ريال گرانفروشي يک کارخانه لبني خبر داد و گفت: وزن اقلام توليدي در اين کارخانه نيز بررسي شد که تخلف کم فروشي مطرح نبوده است.وي در اين باره اظهار کرد: يک تيم گشت مشترک تعزيرات حکومتي با همراهي نمايندگان سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسي کل کشور با مراجعه به يک کارخانه لبني، به وضعيت تخلفات پرداختند.وي افزود: پس از چند ساعت کارشناسي نمايندگان سازمان حمايت و وزن کشي محصولات توليدي اين کارخانه، تخلف گرانفروشي شير و ساير لبنيات در اين کارخانه به ارزش ۶۸ ميليارد ريال محرز و پرونده به شعبه بدوي براي صدور حکم ارجاع شد.

رايگاني تصريح کرد: وزن اقلام توليدي در اين کارخانه نيز بررسي شد و خوشبختانه تخلف کم فروشي مطرح نبوده است.

اميد شهرآبادي رئيس شعبه بدوي حاضر در اين گشت، گفت: برابر قانون، اين کارخانه به پرداخت ۵ برابر ارزش ريالي تخلف مکشوفه محکوم مي‌شود و اگر سابقه تخلف نيز موجود باشد که به اقرار مديرعامل اين شرکت، پيشتر هم پرونده تعزيراتي داشته‌اند؛ اين جريمه تا ۷۰ ميليارد تومان نيز قابل افزايش است.

بر اساس اين گزارش، مديرعامل اين شرکت اذعان داشت که با توجه به گراني شير خام و مواد اوليه براي توليد لبنيات، امکان اعمال نرخ گذاري تعيين شده از سوي سازمان حمايت، قابل انجام نيست و همچنان اين تخلف گرانفروشي ادامه خواهد داشت.

رئيس انجمن توليدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخاني اعلام کرد؛

گروه اصناف: شرکت دخانيات ايران، يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي تهيه، توليد و توزيع تنباکو و دخانيات در ايران است که از سال ۱۳۱۶ هجري شمسي در ايران فعاليت مي‌کند. از مهم‌ترين مراکز توليدا ين شرکت «مجتمع‌هاي دخانيات تهران و گيلان و گلستان» مي‌باشد.در همين زمينه محمدرضا تاجدار رئيس انجمن توليدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخاني با تصريح اين‌که بخش قابل توجهي از بازار مصرف به سمت محصولات قاچاق سوق داده شده است، تاکيد کرد: بايد بازار مصرف به سمت سيگارهاي مجاز حرکت کند و متاسفانه چه در حوزه سيگار و چه در بخش تنباکو به ويژه تنباکوي معسل فضاي بازار در اختيار محصولات قاچاق قرار گيرد.

محمدرضا تاجدار رئيس انجمن توليدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخاني در با بيان اين‌که ميزان توليد داخلي سيگار طي شش ماهه نخست سال جاري در قياس با مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش يافته است، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته مجموعا دو ميليون و ۳۴۰ هزار کارتن معادل ۲۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون نخ سيگار توليد شد که در سال جاري اين رقم به يک ميليون و ۹۶۰ هزار کارتن معادل ۱۹ ميليارد و ۶۰۰ ميليون نخ کاهش يافت.

وي ادامه داد: واردات سيگار در شش ماهه نخست سال جاري با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه صفر شد و واردات تنباکو معسل نيز طي مدت مذکور ۴۳ درصد کاهش يافته که حاکي از کاهش واردات يک ميليون و ۳۴۵ کيلويي اين محصول است و در مورد ميزان توليد داخل تنباکوي معسل نيز بايد به افزايش توليد ۵۴ هزار کيلويي اشاره کرد.

تاجدار افزود: آنچه بر اساس مشاهدات ميداني مي‌توان اعلام کرد که مصرف سيگار بالاتر از ۶۵ ميليارد نخ در سال است و در اين رابطه مي‌توان به بزرگتر شدن دايره مصرف در بين بانوان و نيز رده‌هاي سني پايين‌تر براساس اعلام دستگاه‌هاي ذيصلاح استناد کرد.

وي ادامه داد: بر اساس پيشنهاد ارائه شده در ماده ۷۳، افزايش ۱۰ درصدي عوارض توليدات داخلي، ۲۰ درصدي محصولات با برند مشترک، ۲۵ درصدي برندهاي خارجي توليد داخل و ۴۰ درصدي واردات مدنظر قرار مي‌گرفت که اين مساله با توجه به وجود مخالفان چندباري به کميسيون تلفيق رفت و برگشت و در نهايت در زمان تصويب آن رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اعلام کرد که با تصويب اين ماده تا پنج سال با توليدکنندگان کاري نداشته باشيد تا آنها بتوانند در رابطه با فعاليت خود برنامه‌ريزي کنند و بتوانند با ماليات در نظر گرفته شده همچنان در فضاي رقابتي با ساير محصولات قرار داشته باشند.

تاجدار با بيان اين‌که سازمان برنامه و بودجه و نيز دولت با اين افزايش مخالف بودند، گفت: اما با لابي‌هاي صورت گرفته در مجلس شوراي اسلامي‌که نمي‌دانيم از طرف کدام جريان دنبال مي‌شد در نهايت ماليات نخي را در نظر گرفتند و براساس آن به ازاي هر کارتن توليد داخل ماليات ۷۵ هزار توماني هر کارتن توليد مشترک ماليات ۱۵۰ هزار توماني، هر کارتن برند خارجي توليد داخل ماليات ۲۵۰ هزار توماني و هر کارتن محصول وارداتي ماليات ۶۰۰ هزار توماني لحاظ شد که پيشنهاد جديدي بود و صنعت دخانيات را تحت تاثير قرار داد.

وي ادامه داد: بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته تا پايان برنامه پنجم توسعه قرار بود واردات صفر شود و با اين استدلال اعداد و ارقام مربوطه مدنظر قرار گرفت که هزينه‌هاي سنگيني بود و در اسفندماه انتشار اين خبر هجمه شديدي را به منظور خريد و دپوي سيگار در بازار به وجود آورد و افرادي براي کسب سود به اين مقوله وارد شدند که در نهايت افزايش قيمت و کمبود مصنوعي را در بازار به وجود آورد.

صنعت چاپ راکد است

ايرج استاد‌علي‌نقي رئيس صنف چاپخانه‌داران خواستار حمايت بيشتر دولت از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي چاپ، بسته‌بندي و ماشين‌آلات شد.به گزارش تسنيم ، وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين‌المللي چاپ، بسته‌بندي و ماشين‌آلات تهران اظهار کرد: اين صنعت با رکود زيادي روبرو شده است.استادعلي‌نقي تصريح کرد: در اين شرايط ما درخواست داريم که در برگزاري نمايشگاه‌هاي اين چنيني فعاليت‌هاي فرهنگي بيشتر از فعاليت‌هاي تجاري مورد توجه قرار گيرد، زيرا فعاليت‌هاي تجاري در اين شرايط منفعت اقتصادي ندارد اما بايد براي حفظ نيروهاي متخصص به فعاليت‌هاي فرهنگي بيشتر توجه شود و اين نمايشگاه‌ها ادامه يابد.همچنين احمد ابوالحسني رئيس اتحاديه ليتوگرافان نيز در اين نشست گفت: 45 شرکت خارجي و 400 شرکت ايراني در نمايشگاه سالجاري حضور خواهند داشت و حضور پررنگ‌تر شرکت‌هاي ايراني باعث شده که ما از نظر ريالي ريزشي در نمايشگاه سالجاري شاهد نباشيم.وي گفت: با وجود مشکلات فراوان در صنف ما اما کار پيش مي‌رود و ما اميدواريم که بتوانيم فعاليت خود به درستي پيگيري کنيم.

افزايش ۴۱ درصدي مصرف کودهاي کشاورزي

حميد رسولي مديرعامل شرکت خدمات حمايتي کشاورزي گفت: به يمن بارندگي‌هاي مناسب، در کشت پاييزه سال جاري شاهد افزايش ۴۱ درصدي مصرف انواع کودهاي کشاورزي نسبت به مدت مشابه سال قبل بوديم.وي گفت: به يمن بارندگي‌هاي مناسب، در کشت پاييزه سال جاري شاهد افزايش ۴۱ درصدي مصرف انواع کودهاي کشاورزي نسبت به مدت مشابه سال قبل بوديم.وي اضافه کرد: همچنين شاهد افزايش مصرف ۲.۳۴ درصدي مصرف کودهاي کشاورزي در کشت پاييزه سال جاري نسبت به ميانگين مصرف سه سال اخير بوديم.وي بيش‌ترين درصد رشد مصرف کودهاي کشاورزي در سال جاري را به ترتيب مربوط به کودهاي پتاسه، ازته و فسفاته اعلام کرد.

ضعف آموزشي مشکل مهم بخش کشاورزي است

محمدشفيع ملک زاده رئيس نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي گفت: ضعف آموزشي يکي از مشکلات اساسي بخش کشاورزي است از اين رو به شدت نياز به آموزش، ترويج و توانمندسازي کشاورزان در کشور داريم.وي بيان کرد: در بشرويه خراسان جنوبي 16 تن پسته در هکتار عملکرد داريم اما به خاطر نبود اطلاعات کافي و عدم انجام آزمايش‌هاي ضروري پسته اين شهرستان با مشکلاتي از جمله آفات مواجه شده است. رئيس نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي ادامه داد: براي کاهش مشکلات در بحث محصول پسته آشنايي با ارقام مختلف و شرايط اقليمي‌و آب و هوا بسيار مهم است تا از اين طريق بتوان ميزان عملکرد و بهره وري را بالا برد. ملک زاده عنوان کرد: نظام صنفي کشاورزي يک تشکل صنفي براي بهره برداران بخش کشاورزي است که امروز با ظرفيت‌هاي قانوني که در اين آيين نامه، اساسنامه و دستورالعمل‌هاي وجود دارد براي هويت بخشي به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزي و سازمان دهي مشاغل در اين بخش مکلف شده است.

سيدمحمد رضوي دبير سنديکاي صنايع کنسرو ايران گفت: اگر بخواهيم شاهد کاهش محسوس نرخ مواد غذايي باشيم، بايد قيمت دلار در بازار آزاد به زير هشت هزار تومان برسد.وي در گفتگو با خبرگزاري آنا، با اشاره به اينکه اگر بخواهيم شاهد کاهش چشم‌گير نرخ مواد غذايي در کشور باشيم، بايد نرخ دلار در بازار آزاد به زير ۸ هزار تومان برسد گفت: در شرايط کنوني هر گونه کاهش قيمت مواد غذايي براي توليدکنندگان ضرر محسوب مي‌شود.وي با اشاره به اينکه کالاها و مايحتاج اساسي مردم از روغن گرفته تا برنج مشمول افزايش قيمت نشده‌اند، افزود: زماني که دلار از حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان به بيش از ۱۰ هزار تومان رسيد، شاهد گران شدن مواد غذايي در کشور بوديم اما در شرايط کنوني درست است که نرخ ارز کاهش داشته است اما همچنان نرخ دلار در بازار آزاد بالاتر از ۱۰ هزار تومان است و توليدکنندگان مواد غذايي در اين شرايط نمي‌توانند قيمت‌هاي افزايش يافته گذشته را کاهش دهند.رضوي تصريح کرد: مواد غذايي از جمله مهم‌ترين نيازهاي مردم است اما در شرايط کنوني بسياري از توليدکنندگان مواد غذايي در کشور با مشکلات متعددي از تأمين مواد اوليه گرفته تا پرداخت دستمزد کارگران روبه‌رو هستند.