لوکا مودريچ به سلطه کريستيانو رونالدو و ليونل مسي پايان داد و توپ طلاي فوتبال جهان را به دست آورد. با نزديک شدن به پايان سال ۲۰۱۸ ميلادي، دوشنبه شب مراسم توپ طلا برگزار شد و لوکا مودريچ توانست براي نخستين‌بار اين جايزه را کسب کند و به سلطه ۱۰ ساله ليونل مسي و کريستيانو رونالد پايان دهد. لوکا مودريچ‌هافبک 33 ساله کروات رئال مادريد که در سال جاري با رئال مادريد موفق به کسب عنوان قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا شده و با تيم ملي کرواسي به فينال جام جهاني هم رسيد، به عنوان برنده جايزه توپ طلا برگزيده شد. لوکا مودريچ بعد از انتخاب شدن به عنوان برنده جايزه توپ طلا گفت: بردن اين جايزه يک احساس منحصر به فرد است و من بسيار افتخار مي‌کنم. توصيف احساسي که در حال حاضر دارم بسيار دشوار است و من بايد از همه افرادي که زمينه حضور من در اين مراسم را فراهم کردند تشکر کنم. من مي‌خواهم از دوستان و مربيانم در رئال مادريد و کرواسي قدرداني کنم. همسر و فرزندانم شخصيت من را ساخته و براي حضور در عرصه حرفه‌اي در همه ابعاد آماده مي‌سازند. وقتي کوچک‌تر بودم روياي من اين بود که براي يک باشگاه بزرگ بازي کنم و اين جايزه را برنده شوم. حالا من واقعاً افتخار مي‌کنم و از اينکه اين جايزه را به دست آوردم بسيار خوشحالم. هافبک رئال مادريد به همراه تيمش در سال ۲۰۱۸ توانست فاتح ليگ قهرمانان اروپا شود و در جام جهاني نيز به کرواسي کمک کرد به بالاترين افتخار خود دست يابد و به ديدار نهايي جام جهاني برسد. مودريچ پيش‌تر در مراسم بهترين‌هاي فيفا نيز عنوان بهترين بازيکن سال را به دست آورد. ديويد ژينولا بازيکن سابق تيم ملي فرانسه اين جايزه را در پاريس به مودريچ اهدا کرد.

رده بندي 5 بازيکن اول به شرح زير است؛

لوکا مودريچ (کرواسي، رئال مادريد) 753 امتياز

کريستيانو رونالدو (پرتغال، رئال مادريد و يوونتوس) 478 امتياز

آنتوان گريزمان (فرانسه، اتلتيکو مادريد) 414 امتياز

کيليان امباپه (فرانسه، پاري سن ژرمن) 347 امتياز

ليونل مسي (آرژانتين، بارسلونا) 280 امتياز

کنفرانس سازمان ملل متحد براي مقابله با تغييرات اقليمي‌در لهستان با اين هشدار شديد به رهبران و نمايندگان حاضر آغاز شد که مراقب باشند تا به عنوان "نسل خائن به بشريت" شناخته نشوند. رئيس جمهوري فيجي در سخنراني افتتاحيه اين کنفرانس گفت "روزنه" فرصتي که براي نجات سياره زمين وجود دارد به سرعت در حال بسته شدن است. در نطقي ديگر ديويد اتنبورو، از مشهورترين مستندسازان حيات وحش و فعالان محيط زيست، تغييرات آب و هوايي را ساخته دست بشر و "بزرگ‌ترين تهديد بشريت طي هزاران سال" خواند. اتنبورو گفت که اين تغييرات مي‌تواند به فروپاشي تمدن‌ها و انقراض "بخش بزرگي از طبيعت" منجر شود. کنفرانس لهستان مهم‌ترين گردهم‌آيي درباره تغييرات اقليمي‌از زمان امضاي توافق‌نامه پاريس در سال ۲۰۱۵ ميلادي است. ديويد اتنبورو به عنوان "نماينده مردم" در اين کنفرانس حضور داشت و قرار است ارتباطي ميان عموم مردم و سياست‌گذاران برقرار کند. او گفت: مردم جهان حرفشان را زده‌اند. پيامشان آشکار است. وقتي نمانده است. آن‌ها از شما سياست‌گذاران مي‌خواهند که بلافاصله اقدام کنيد. آنتونيو گوترش، دبير کل سازمان ملل نيز در اين نشست، تغييرات اقليمي‌را در بسياري از کشورها "مسئله مرگ و زندگي" خواند. او گفت از نظر کاهش گازهاي کربني جهان "به هيچ وجه در جايي که بايد نيست." در همين رابطه بانک جهاني اعلام کرده است که در پنج سال آينده ۲۰۰ ميليارد دلار براي حمايت از کشورهايي که در حال مقابله با تغييرات اقليمي‌هستند، بودجه در نظر مي‌گيرد. کنفرانس لهستان در حالي برگزار مي‌شود که "هيئت ميان‌دولتي تغييرات اقليمي" در ماه اکتبر گزارشي درباره هدف تعيين شده در توافق‌نامه پاريس يعني محدود کردن افزايش دماي زمين به يک و نيم درجه سانتي‌گراد منتشر کرد.

نخست وزير فرانسه اعلام کرد افزايش ماليات سوخت براي مدت شش ماه به حالت تعليق در آمده است. به گزارش آر تي، پيش از اين برخي منابع دولت فرانسه گفته بودند که امانوئل ماکرون، رئيس جمهوري در مقابل اعتراضات مردمي‌از درخواست خود براي افزايش ماليات سوخت کوتاه آمده است. فرانسه نزديک به سه هفته است که با نارآرامي‌و اعتراضات گسترده به طرح‌هاي اقتصادي ماکرون از جمله افزايش قيمت سوخت مواجه است. ادوار فيليپ، نخست وزير فرانسه درباره تصميم جديد دولت گفت: اقداماتي براي بهبود قدرت خريد مردم فرانسه اتخاذ کرده‌ايم و اينکه وضعيت معيشتي و درآمد کارگران بهبود يابد. وي ادامه داد: در خشونتهاي اخير 4 تن کشته و صدها تن زخمي‌شدند و آسيب‌هاي زيادي به اموال عمومي‌وارد شد. آنچه در شنبه گذشته رخ داد ديگر نبايد تکرار شود. دولت آماده مذاکره است و بايد بگويم کساني که مرتکب جرمي‌شده‌اند، محاکمه خواهند شد. نخست وزير فرانسه افزود: دولت سه برنامه اقتصادي اصلي در دست اجرا دارد که اولين آنها تعليق شش ماهه افزايش ماليات حامل‌هاي انرژي است. دوم افزايش قيمت گاز و برق که قرار است از سال آتي (2019) اعمال شود تا به نتيجه رسيدن مذاکرات اعمال نخواهد شد و سوم اينکه مذاکراتي با تمامي‌گروه‌هاي شغلي و سنديکاهاي کارگري براي کنترل اوضاع انجام خواهد شد.

آيا مي‌دانستيد اگر چند خرچنگ را حتي در جعبه‌اي رو باز قرار دهيد، باز هم همان جا باقي مي‌مانند و از جعبه خارج نمي‌شوند؟ با وجود اينکه خرچنگ‌ها مي‌توانند به راحتي از جعبه بالا بخزند و آزاد شوند ! اين اتفاق نمي‌افتد، زيرا طرز تفکر خرچنگي به آنها اجازه چنين کاري نمي‌دهد و به محض آنکه يکي از خرچنگ‌ها بخواهد به سمت بالاي جعبه برود، خرچنگي ديگر آن را پايين مي‌کشد و به اين ترتيب، هيچ يک از آنان نمي‌تواند به بالاي جعبه برسد و آزاد شود.

همه آن‌ها مي‌توانند آزاد شوند؛ اما سرنوشتي که در انتظار تک تک آنهاست، مرگ است ! اين مطلب در مورد انسان‌هاي حسود نيز مصداق دارد .

آن‌ها هيچگاه نمي‌توانند در زندگيشان پيشرفت کنند و ديگران را نيز از موفقيت باز مي‌دارند. حسادت، نشانه‌اي از ضعف اعتماد به نفس است . هر چند اين خصيصه‌اي همگاني است، اما وقتي حسادت، بخشي از خصايص يک ملت شود، به معضلي بزرگ تبديل خواهد شد . در آن صورت، اين حسادت همگاني ، نتايج فاجعه آميزي در پي خواهد داشت، زيرا باعث تباهي تمام افراد آن ملت يا کشور مي‌شود.

احتمالاً براي خيلي از شما «ماسوله» شناخته شده‌ترين روستاي پلکاني باشد، اما خوشبختانه ماسوله تنها روستايي نيست که چنين ميراث گران‌بهايي را براي ما به جا گذاشته است. هورامان، سرزمين روستاهاي پلکاني واقع در شهرستان سروآباد کردستان است. زاگرس باشکوه براي مردم اين خطه شرايطي را پديد آورده است که تنها راه براي ساختن خانه را بالا رفتن از کوه و ساخت بناهايي طبقه مانند مي‌دانستند. روستاهاي بسياري را در اين مکان خواهيد ديد که شانه به شانه هم بالا رفته‌اند. در اين گونه روستاها پشت بام منزل پاييني، حياط منزل بالايي محسوب مي‌شود و به دليل صميميت بين مردم روستا اين مساله مشکلي برايشان ايجاد نکرده است. «پالنگان» از توابع شهرستان کامياران در استان کردستان نمونه ارزشمند ديگري است که امروز به آن خواهيم پرداخت.

روستاي پالنگان يکي از اين روستاهاي پلکاني است که در منطقه ژاورود واقع در ۴۷ کيلومتر «کامياران» قرار دارد. با توجه به بقاياي مساجد، خانه‌هاي قديمي‌و باغ‌هاي زيباي اين روستا به نظر مي‌رسد که زير بناي ساخت آن به دوره ساماني بازمي‌گردد. علاوه براين روستاي پالنگان داراي يک قبرستان بسيار قديمي‌است که تعدادي سنگ قبر با خط کوفي (مربوط به قرن هفتم يا هشتم هجري) در آن وجود دارد.

مي‌گويد که «حالم خوب نيست و ضعف جسماني زيادي دارم» اما وقتي بحث از بازيگري و نقش‌هايش مي‌شود يا خودش را مقابل دوربين مي‌بيند، انگار نه انگار در بيمارستان است، صدايش رسا مي‌شود و چشمانش برق مي‌زند. خبرنگار ايسنا، ظهر سه‌شنبه ۱۳ آذرماه، به عيادت حسين محب اهري بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون که به دليل بازگشت مجدد بيماريش از مدتي پيش در بيمارستان «لاله» تهران بستري شده است، رفت. صبح با محب اهري تماس گرفتيم، حالش را جويا شديم و از او اجازه خواستيم تا با عکاس به عيادتش برويم. در زمان ساعت ملاقات به بيمارستان رسيديم. وقتي به اتاق وارد شديم، درحال استراحت بود اما با شنيدن صداي ما بيدار شد و با گرمي‌از ما استقبال کرد. در مدت زماني که پيشش بوديم که شايد حدود ۳۰ دقيقه شد، چند نفر از دوستان اين هنرمند به عيادتش آمدند، مخصوصاً راديويي‌ها و شب گذشته هم تئاتري‌ها و همچنين شهرام کرمي‌مدير مرکز هنرهاي نمايشي به ديدنش رفته بودند. دکترش هم به ديدنش آمد، بعد از پرسش و پاسخ‌هاي مرسوم بين پزشک و بيمار، به او توضيح داد که نمونه‌گيري از او انجام شده است و درحال بررسي هستند تا مطمئن شوند مشکلي وجود ندارد. وقتي کسي از حالش مي‌پرسيد، پاسخش شنيدني بود: "مقداري ضعف دارم، خوب مي‌شوم و از هفته آينده حتماً سر برنامه‌ها حاضر خواهم شد." اين‌چنين، اميد در کلامش به وفور حس مي‌شد. و وقتي با دوستانش از نقش‌هايش چه در سينما و چه گويندگي در راديو و «صبح جمعه» مي‌گفت، همه چيز از يادش مي‌رفت و چشمانش از شادي برق مي‌زند. او با شوخي و طنزي که هميشه در کلامش وجود دارد، مي‌گويد: اينقدر از اين دوا و داروها به من مي‌زنند که فکر مي‌کنم اکنون در بدن من فقط دارو است.