تاثير تحريم‌ها بر صادرات فرش

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: 20 درصد از صادرات فرش دستباف از کشور در قم توليد مي‌شود که ظرفيت خوبي را در توليد نشان مي‌دهد.

‌به گزارش ‌ايسنا‌، فرشته دست‌پاک در بيست و دومين جلسه کارگروه تنظيم بازار و کميسيون هماهنگي امور تعزيرات در تالار امام جواد(ع) استانداري قم عنوان کرد: در قم بالغ بر 10 هزار نفر به طور جدي در صنعت فرش دستباف مشغول به فعاليت هستند.

رئيس مرکز ملي فرش ايران افزود: در جهت حفظ ظرفيت‌هاي توليد فرش دستباف در قم بايد مطالبات و خواسته‌هاي توليدکنندگان فرش مورد توجه قرار گيرد.


رفتار بد برخي ايرانيان در ورود به گرجستان

عضو هيئت رئيسه اتاق مشترک بازرگاني ايران و گرجستان، دليل اصلي ديپورت تعدادي از اتباع ايراني از مرزهاي هوايي يا زميني کشور گرجستان را نداشتن مدارک لازم و معتبر و يا مهاجرت بي‌رويه و بدون مطالعه ايرانيان دانست و افزود: برخي از ايرانيان با رفتارهاي نادرست و اشتباه خود در گرجستان، باعث شده‌اند تا فعالان واقعي اقتصادي که قصد سرمايه‌گذاري يا صادرات و توليد در آن کشور را دارند، با مشکل روبه‌رو شوند. مريم سلطاني، در گفت‌وگو با ايلنا گفت: امتيازات اقامتي گرجستان باعث شده که ايرانيان زيادي در اثر تبليغات دروغين افراد سودجو، براي کسب اقامت از طريق خريد ملک بدون مطالعه و عواقب آن اقدام کنند.


تحريم‌ها شاکله صادرات را به هم نمي‌ريزد

مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان تهران گفت: تحريم‌هاي آمريکا نمي‌تواند در مقابل صادرات ايران ايستادگي کرده و شاکله صادراتي کشور را بر هم بزند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت ايران، شاپور قنبري با تاکيد بر منويات مقام معظم رهبري مبني بر حمايت از کالاي ايراني و تقويت اين بخش اظهار داشت: يکي از اصول و سياست‌هاي کلان ما در اسناد بالادستي، توسعه صنعتي است که اين مقوله از مهمترين چشم‌اندازهاي ترسيم شده کشور براي افق ۱۴۰۴ کشور بوده و در اين راستا، همه دستگاه‌هاي اجرايي کشور موظف به اجراي اين برنامه هستند تا بتوانيم در افق ترسيم شده به نقطه مطلوب توسعه‌اي برسيم.

واردات مواد اوليه به مناطق آزاد

از ثبت سفارش معاف شد

هيات وزيران واردات مواد اوليه و قطعات مورد نياز توليد بدون ثبت سفارش در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را تصويب کرد.

به گزارش فارس در اين مصوبه آمده است:‌ هيئت وزيران در جلسه ۱۳۹۷.۹.۷ به پيشنهاد دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران تصويب کرد:

۱- به منظور تسهيل در فرآيند توليد داخلي در کشور، واردات مواد اوليه و قطعات مورد نياز توليد به مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي در چهارچوب فهرست اعلامي‌وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس مقررات اين مناطق و بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

۲- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است فهرست گروه‌هاي کالايي ياد شده را ظرف يک هفته به دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي و گمرک جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کند و به طريق مقتضي به اطلاع واحدهاي توليدي و تجاري برساند.

شبکه توزيع کالا زير ذره‌بين وزارت صمت

مديرکل دفتر امور خدمات بازرگاني وزارت صنعت گفت: با ابلاغ دستورالعمل رصد کالا، زنجيره تجاري کشور و سامانه تجارت داخلي ايران وارد فاز جديدي شد. به گزارش خبرگزاري مهر محمد قبله اظهار داشت:اين دستور العمل که در راستاي اجراي مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، موجبات شفافيت بازار و رصد مويرگي کالاها از حلقه ابتدايي تا حلقه انتهايي در شبکه توزيع را فراهم مي‌آورد. وي به اهميت سامانه جامع تجارت اشاره کرد و ادامه داد: سامانه تجارت فرامرزي،اطلاعات کالا تا ورود به مرزهاي ايران را در خود جاي مي‌دهد و قرار است تمامي‌اطلاعات در حوزه داخلي در سامانه جامع تجارت جاي گيرد که البته بخش‌هاي مهمي‌از اين سامانه نظير سامانه جامع انبارها، شناسه کالا و سامانه حمل و نقل راه اندازي شده و با ابلاغ اين دستورالعمل اطلاعات توزيع کنندگان، خرده فروشان، شرکت‌هاي پخش و ... نيز بايد در اين سامانه ثبت شوند تا امکان رصد کالا براي سياستگذار در تمامي‌کشور فراهم شود.

هشدار WTO نسبت به بحران تجاري جهاني

همزمان با حضور روساي غول‌هاي خودروسازي آلمان در واشنگتن، سازمان جهاني تجارت (WTO) هشدار داد سيستم جهاني تجارت بين‌المللي دچار بحران شده است. به گزارش ايسنا، مقام‌هاي ارشد شرکتهاي دايملر، ب ام و و فولکس واگن براي ديدار با لري کودلاو، مشاور اقتصادي کاخ سفيد به منظور مذاکره در خصوص اقدامات تجاري آمريکا به واشنگتن احضار شده‌اند. اين ديدار چند ماه پس از هشدار دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا انجام مي‌گيرد که اعلام کرده بود ممکن است روي خودروهاي وارداتي تعرفه سنگين وضع کند. کارل برونر، معاون مديرکل سازمان جهاني تجارت در کنفرانس خودروي هندلزبلات در ولفسبورگ آلمان گفت: اين سيستم در وضعيت بحران است و اين که چه پيش خواهد آمد را بايد صبر کرد و ديد.

سفير ايران در بغداد تاکيد کرد؛

گروه تجارت: تبادلات تجاري ايران و عراق بر اساس مشترکات و ذائقه دو کشور در حال افزايش است. در اين ميان ايران بايد فرصت را مغتنم دانسته و در رقابت با ساير کشورهاي منطقه به خصوص ترکيه، با گسترش ديپلماسي بازرگاني و اقتصادي و همچنين ارتقاء کيفيت کالاهاي صادراتي و بالاخره کاهش تشريفات گمرکي حضور مؤثر و پررنگي در بازار عراق داشته باشد. در همين ارتباط سفير جمهوري اسلامي‌ايران در بغداد ، در ديدار با وزير بازرگاني عراق ابراز اميدواري کرد: روابط تجاري دو کشور بيش از پيش گسترش يابد .

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، ايرج مسجدي در اين ديدار از مواضع مردم و دولت عراق در مخالفت با تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا عليه مردم ايران تشکر کرد و افزود : بدون شک نقش جمهوري اسلامي‌ايران در شکست تروريست‌هاي مورد حمايت آمريکا و صهيونيست‌ها موجب عصبانيت آنها عليه مردم ايران شده است .

وي با اشاره به سطح بالاي روابط تجاري دو کشور بر عزم دو دولت و ملت همسايه براي ارتقاي روابط به خصوص دربخش بازرگاني و تجاري بر آمادگي بحش خصوصي ايران براي سرمايه‌گذاري در عراق تاکيد کرد .

وزير بازرگاني عراق نيز در اين ديدار، ابراز اميدواري کرد که با سفر قريب الوقوع وزير صنعت ،معدن و تجارت جمهوري اسلامي‌ايران به عراق شاهد گسترش بيش از پيش روابط تجاري دو کشور باشيم.

وي با تکرار موضع نخست وزير عراق در مورد تحريم‌هاي ظالمانه يکجانبه عليه کشورمان تاکيد کرد : سياست عراق تعميق روابط با ايران به عنوان کشور همسايه است.

  • مشارکت تجار عراقي در نمايشگاه ايران مد 97

در همين حال رايزن بازرگاني ايران در عراق از مشارکت هياتي از تجار عراقي در نمايشگاه بين المللي پوشاک ايران (ايران مد97) در تهران خبر داد.

به گزارش ايرنا، 'ناصر بهزاد' در گفتگو با ايرنا با اشاره به برگزاري اين نمايشگاه در آذرماه جاري در تهران گفت که با هماهنگي سازمان توسعه تجارت ايران، هياتي از بازرگانان عراقي فعال در عرصه پوشاک در اين نمايشگاه شرکت کردند.

ناصر بهزاد همچنين با اشاره به صادرات ساليانه حدود 100 ميليون دلار توليدات صنعت پوشاک از ايران به عراق گفت : زمينه بسيار خوبي براي صادرات انواع پوشاک و محصولات سنجي است که به عنوان يک اولويت مطرح است

وي اظهار داشت که بدليل تنوع محصولات اين گروه، پياده سازي الگوهاي خوشه اي, ايجاد کارگاههاي تکميل زنجيره و فروشگاههاي عرضه مستقيم لباس فاخر ايراني در عراق مي‌بايد در برنامه ريزي‌ها مورد توجه باشد.

بهزاد افزود: در شرايط حاضر سالانه ظرفيتي معادل 2.5 ميليارد دلار براي صادرلات پوشاک به عراق متصور است که با توجه به سرانه مصرف پوشاک در عراق (250 دلار) اين فاصله براي حضور شرکت‌هاي ايراني قابل بهره برداري است.

بهزاد به حضور ساير کشورها در حوزه تامين پوشاک عراق از جمله ترکيه، چين، هند، ايتاليا، لبنان و سوريه اشاره کرد و گفت که ترکها روي موضوع برند و چيني‌ها هم روي توليد اجناس سفارشي متمرکز شده و سرمايه گذاري ويژه کرده اند.

رايزنان بازرگاني 7 کشور از نمايشگاه صنايع قزوين بازديد کردند

در خبري ديگر رايزنان بازرگاني سفارت هفت کشور در ايران، از جمله رايزن بازرگاني سفارت عراق، روز چهارشنبه از نمايشگاه توانمندي واحدهاي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي قزوين در شهرک کاسپين بازديد کردند.

به گزارش ايرنا، در اين بازديد رايزنان بازرگاني سفارت آلمان، بلاروس، جمهوري آذربايجان، تاجيکستان، عراق، گرجستان و پاکستان با محصولات و دستاوردهاي شرکت‌هاي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي استان قزوين آشنا شدند.

اين بازديد با هدف آشنايي رايزنان بازرگاني کشورهاي ياد شده با توانمندي واحدهاي توليدي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي قزوين و با هدف جذب سرمايه گذاري خارجي در اين شهرک‌ها انجام شد.

در نمايشگاه دائمي‌محصولات و کالاهاي صنايع کوچک و واحدهاي شهرک‌ها و نواحي صنعتي قزوين واقع در شهرک کاسپين که از 2 سال قبل راه اندازي شده، بيش از 200 نمونه از توليدات واحدهاي مستقر در شهرک‌هاي مختلف صنعتي اين استان به نمايش گذاشته شده است.

رييس جمهور آمريکا ضمن اشاره به احتمال تمديد آتش بس تجاري ۹۰ روزه با چين، هشدار داد اگر دو طرف اختلافشان را حل نکنند وي به وضع تعرفه‌ها متوسل خواهد شد.

به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ گفت گروه مشاوران تجاري وي به رياست لابرت لايتيزر، نماينده تجاري آمريکا معلوم خواهند کرد آيا توافق واقعي با چين ممکن است يا خير.

ترامپ در توييتر نوشت: اگر اين طور باشد اين توافق انجام خواهد گرفت اما اگر غير از اين باشد، به خاطر داشته باشيد که من مرد تعرفه هستم.

تهديد تشديد جنگ تجاري ميان دو اقتصاد بزرگ جهان امسال روي بازارهاي مالي و اقتصاد جهاني سايه افکنده است. سرمايه‌گذاران از آتش بس تجاري که بين ترامپ و شي جين پينگ، رييس جمهور چين در حاشيه اجلاس سران گروه ۲۰ منعقد شد، استقبال کردند. با اين حال روند صعود روز دوشنبه بازارهاي سهام جهاني با ترديدها نسبت به حل اختلاف آمريکا و چين معکوس شد و شاخصهاي سهام جهاني روز سه‌شنبه در محدوده منفي ايستادند.

اما به نظر رسيد رييس جمهور جمهوريخواه آمريکا با بيان اين که مخالفتي با تمديد آتش بس ۹۰ روزه ندارد، به يکي از نگراني‌هاي موجود پرداخت.

استيون منوچين، وزير خزانه داري آمريکا پيش‌تر در مصاحبه با شبکه فاکس نيوز، به چشم انداز تمديد اين مهلت اشاره کرده بود.

ترامپ و شي اعلام کردند وضع تعرفه بيشتر روي واردات کالاهاي يکديگر را به مدت ۹۰ روز متوقف خواهند کرد و در طول اين مدت تلاش مي‌کنند راه حلي براي اختلافات تجاري خود پيدا کنند.

رييس جمهور آمريکا اظهار کرد چين قرار است خريد محصولات کشاورزي آمريکا را بلافاصله آغاز کند و تعرفه ۴۰ درصدي روي واردات خودروهاي آمريکايي را کاهش دهد.

بر اساس گزارش رويترز، در حالي که ترامپ از توافق با شي به عنوان يک پيمان باورنکردني، تمجيد کرده است، عدم ارايه جزييات از سوي طرف چيني سرمايه‌گذاران و تحليلگران را نسبت به وعده‌هاي ترامپ در ترديد نگه داشته است.

نماينده مردم قصرشيرين در مجلس در تذکري به وزارت راه و شهرسازي نسبت به تامين نشدن اعتبار زيرساخت‌هاي مناطق زلزله زده به ويژه جاده‌ها و مسيرهاي بين شهري و بين روستايي از بين رفته بر اثر زلزله انتقاد کرد و خواستار بازسازي و بهسازي اين مسيرها شد. به گزارش ايسنا، فرهاد تجري در جلسه مجلس در تذکر شفاهي مشترک به وزراي صنعت و تعاون، گفت: تامين آهن‌آلات و مصالح ساختماني با وجود وعده‌هاي داده شده در مناطق زلزله زده کرمانشاه به سختي انجام مي‌شود. وي ادامه داد: آهن به قيمت مناسب وجود ندارد و اگر آهن تامين نشود روند بازسازي مناطق زلزله زده توسط مردم با مشکل روبرو خواهد شد. نايب رييس کميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي مجلس در تذکري به وزارت نيرو، گفت: به نظر بنده اين وزارتخانه «ناتوان» است. با وجود جلسات متعددي که با مديران اين وزارتخانه داشتم و وعده‌هايي که دادند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: تعطيلي واحدهاي توليدي براي مسئولان افتخار نيست ما نبايد بر اين فعالان اقتصادي سخت بگيريم و واحدهاي توليدي که برند ملي و جهاني شده‌اند را بدون دليل ببنديم.

محمد دره‌وزمي‌که در آيين تجليل از فعالين اقتصادي و صادرکنندگان که (24آبان ماه) سال جاري در استانداري کردستان برگزار شد خاطرنشان کرد: در هر شرايطي و به هر صورتي ارگان‌هاي ذيربط بايد کمک حال صادرکنندگان و فعالان اقتصادي باشند. محمد دره‌وزمي‌با اشاره به سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سياست وزارتخانه کمک به اقتصاد کشور، تنظيم بازار، حفظ جريان توليد و تامين کالاي اساسي مورد نياز مردم است. وي در پايان با اشاره به سختي‌هاي احداث يک واحد توليدي صنعتي و سرمايه گذاري يادآور شد: همه دستگاه‌هاي دولتي به حفظ جريان توليد در استان کردستان کمک کنند.

وزير صمت مطرح کرد؛

گروه صنعت و معدن: شايد بتوان نبود سرمايه در گردش را مهم‌ترين معضل واحدهاي توليدي به حساب آورد. براي همين منظور دولت درصدد است تا به طور جد در خصوص حل اين معضل اقدام کند. در همين راستا وزير صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: تا آخر سال جاري 20 هزار ميليارد تومان تسهيلات اشتغال‌زايي از محل تبصره 18 بودجه در اختيار داريم.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، رضا رحماني در جريان سفر کاروان دولت به استان سمنان ضمن بازديد از واحد توليدي سيم و کابل مغان در شهرک صنعتي شاهرود با اشاره به ديدار اخير خود با مقام معظم رهبري افزود: "ايشان تاکيد کردند توليد داخلي جدي گرفته شود" و رييس جمهور هم بر اين امر تاکيد دارند و مداوم پيگيري مي‌کنند و بنده نيز در اين زمينه از روساي سازمانها انتظار دارم توجه به توليد ملي را تکليف بدانند چرا که حفظ و توسعه توليد موجود به معناي حفظ اشتغال موجود است.

وي با اشاره به نهايي شدن لايحه بودجه سال 98 در دولت افزود: در سازمان مديريت و برنامه ريزي، بسته توليد و اشتغال را تدوين کرديم و در بودجه گنجانديم و دولت نيز با وجود تاکيد بر صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جاري بر بودجه توليد و اشتغال تاکيد ويژه دارد و منابعي اختصاص داده است.

رحماني در ادامه تصريح کرد : الان نمي‌پذيرم که واحد فعالي سرمايه در گردش نداشته باشد و در اين زمينه بانکها بايد همکاري کنند و منابع بايد در توليد سرمايه گذاري شود.

به گفته وزير صنعت، منابع تبصره 18 به پروژه‌هاي نيمه تمام بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي، طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي صنايع و تامين سرمايه در گردش اختصاص مي‌يابد و در اين تبصره حتي يارانه هم پيش بيني شده است.

شرکت سيم و کابل مغان با سرمايه گذاري حدود ۱۴۹۰ ميليارد ريال و با ظرفيت توليد سالانه ۴۳ هزار تن انواع کابل آلومينيومي، انواع سيم متولي روکشدار انواع سيم حرارتي و نسوز سيم و کابل برق افشان و کابلهاي انتقال برق را دارد که زمينه اشتغال حدود ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.

به گزارش ايسنا، 13 طرح صنعتي و معدني و زيربنايي درشهرک‌هاي صنعتي استان سمنان با سرمايه‌گذاري ريالي بيش از 3900 ميليارد ريال و ارزي 57 ميليون يورو و اشتغالزايي هزار و 500 نفري افتتاح و کلنگ زني شد.

در سفر کاروان دولت به استان سمنان، بهره برداري از طرح توسعه شرکت چوب تراشه نقطه سمنان با ظرفيت توليد سالانه 96 هزار مترمکعب تخته فيبر خام و سرمايه گذاري ريالي 950 ميليارد ريال و ارزي 15 ميليون يورو با زمينه ايحاد اشتغال براي حدود 310 نفر با حضور رضا رحماني وزير صنعت،معدن وتجارت راه اندازي شد.

فاز اول توليد شمش شرکت فولاد شاهرود با سرمايه‌گذاري بيش از 275 ميليارد ريال و ظرفيت توليد 100 هزارتني نيز از پروژه‌هاي صنعتي در استان سمنان بود که از سوي وزير صنعت راه اندازي شد. با آغاز به کار اين واحد توليدي حدود 150 نفر مشغول به کار خواهند شد.

در اين سفر همچنين عمليات اجرايي فاز دوم اين واحد صنعتي با پيش بيني سرمايه‌گذاري 810 ميليارد ريالي و 9 ميليون يورويي و ظرفيت توليد200 هزارتني و اشتغالزايي 240 نفري نيز آغاز شد.

عمليات اجرايي طرح ذوب آهن شاهرود نيز با پيش بيني سرمايه گذاري ثابت 560ميليارد ريال (400ميليارد ريال و 2 ميليون يورو) و ظرفيت توليد 300 هزار تن و اشتغال 190 نفري نيز از ديگر طرح‌هايي بود که با حضور رضا رحماني کلنگ زني شد.

در روز اول سفر رييس جمهوري به اين استان همچنين افتتاح واحد توليدي صنعت پتاس آسيا در شهرستان گرمسار با ظرفيت توليد سالانه 140 هزار تن سولفات پتاسيم و اسيد کلريدريک و با سرمايه گذاري 153 ميليارد ريال از ديگر طرح‌هاي قابل افتتاح بود که با بهره برداري از اين مجموعه زمينه اشتغال حدود 100 نفر در استان فراهم خواهد شد.

فاز نخست شرکت داروسازي فاتک شيمي‌پارس سمنان نيز با حضور دکتر روحاني افتتاح شد. اين واحد توليدي با سرمايه گذاري ريالي بالغ بر 530 ميليارد ريال و ارزي 13 ميليون يورو ظرفيت توليد 160 ميليون عدد کپسول و 600 ميليون عدد قرص را دارد و براي 110 نفر فرصت شغلي ايجاد مي‌کند.

همچنين در سفر رييس جمهور و اعضاي هيات دولت به استان واحد توليدي سرما گستر قومس با سرمايه گذاري 69 ميليارد ريال و اشتغالزايي حدود 20 نفر به بهره برداري رسيد که در زمينه توليد سيستم تهويه مطبوع خودرو فعاليت خواهد کرد.

عمليات اجرايي هشت طرح صنعتي و معدني در سطح استان آغاز و کلنگ زني شد که براي راه اندازي اين تعداد طرح بالغ بر 1900 ميليارد ريال سرمايه گذاري پيش بيني شده است و با بهره برداري کامل اين طرح‌ها زمينه اشتغال حدود 770 نفر در استان فراهم خواهد شد.

آغاز عمليات اجرايي توليد کاغذ حرارتي شرکت پارسيان کاغذ، توليد کاغذ از کربنات کلسيم در مهديشهر، شروع عمليات اجرايي نيروگاه خورشيدي 10 مگاواتي منطقه ويژه اقتصادي سمنان، طرح توليد لوله فولادي شرکت آريابد نوين در منطقه ويژه اقتصادي سمنان، طرح توليد و بسته بندي محصولات غذايي در گرمسار و آغاز عمليات اجرايي احداث ناحيه صنعتي کالپوش از جمله برنامه‌ها و طرح‌هاي کلنگ زني در استان بود.

يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: سلامت و ارتقاء کيفي صنعت خودروسازي کشور در گرو اجراي نظام مديريت بهره‌وري در دو بخش دولتي و خصوصي و شرکت‌هاي خودروساز و قطعه‌ساز است.

محمدرضا منصوري در گفت‌وگو با ايسنا، درباره راههاي خروج صنعت خودروسازي کشور از نابساماني گفت: به نظر بنده با نظام مديريت بهره‌وري مي‌توان به اين هدف مهم رسيد. اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تاکيد کرد: با کاهش قيمت هزينه تمام شده توليد، فروش سرمايه‌هاي مازاد شرکتهاي خودروساز، بازپرداخت مطالبات قطعه‌سازان و بدهکاري‌هاي بانکي، تعطيلي پروژه غيراقتصادي خودروسازان در ساير کشورها، برخورد قاطع با مفاسد قدرت و ثروت در داخل و خارج شرکتهاي خودروسازي و پيش‌فروش خودرو به قيمت قطعي مي‌توان بخش اعظم اين راه را رفت. نماينده ساوه در مجلس تاکيد کرد: در صورت توجه به اين راهکارها مي‌توان صنعت خودروسازي کشور را هم در سلامت و هم در توانمندي و کيفيت ارتقاء داد.

هديه برترين اپراتور ارتباطات ثابت کشور به دانشجويان

شرکت انتقال داده‌هاي آسياتک به مناسبت 16آذر و روز دانشجو، براي کليه دانشجويان مشترک، هديه ويژه‌اي در نظر گرفته است.به گزارش روابط عمومي‌آسياتک اين شرکت در راستاي تکريم دانشجويان و ارج نهادن به مقام ايشان، به کليه دانشجويان عزيزي که شغل خود را دانشجو ذکر کرده و مدارک لازم را ارائه داده اند، دوگيگ اينترنت هديه اختصاص داده است. بر اساس اين گزارش اعتبار هديه مورد نظر به صورت کد تخفيف براي تلفن همراه دانشجويان عضو در باشگاه مشتريان آسياتک ارسال شده دانشجويان مي‌توانند تا 6روز، با مراجعه به پنل کاربري خود، 2گيگ ترافيک هديه را فعال و از آن استفاده نمايند.

در پايان اين خبر تصريح شد: شرکت آسياتک به عنوان برترين اپراتور ارتباطات ثابت کشور و با هدف ارتقاء سطح رضايت هموطنان از کيفيت زندگي، کامل‌ترين سبد خدمات ارتباطي را جهت استفاده اقشار مختلف جامعه عرضه کرده و در اين راه از توان و تخصص جوانان کشور و تکنولوژي‌هاي روز دنيا استفاده مي‌کند.

سرمقاله

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

مهم‌ترين و اصلي‌ترين فلسفه نامگذاري روز دانشجو در 16 آذر، ايجاد فرصتي براي بررسي هويت تاريخي و رسالت ملي و ديني دانشجو ، فرا روي مردم و مسئولين است . دعوت از دانشجويان به فعاليت‌ها و هوشياري سياسي و ايجاد بستر مناسب براي فعاليت‌هاي ايشان، جهت بروز نظرات و شنيده شدن صداي دانشجويان به‌عنوان مغز جوان و متفكر جامعه است. دانشجويان حساسيت و انرژي وصف‌ناپذيري در بيان نيازهاي جامعه و خواست نسل‌هاي آينده دارند.جنبش دانشجويي ايران با هدف استقلال طلبي ، استکبار ستيزي و عدالت خواهي صورت گرفته است و تحقق اين آرمانها همواره با آگاهي از مسير و شناخت دشمن امکان پذير است . در غير اين صورت همانگونه که تجربه‌هاي مکرر تاريخي نشان داده ، جنبش از اهداف و آرمانهاي خويش منحرف و ابزاري براي استکبار جهاني و جريانات سياسي قدرت طلب مبدل مي‌گردد . هرگاه جنبش دانشجويي به جناح‌هاي سياسي بپيوندد، از هويت واقعي و تاريخي خود، که حمايت از مردم بوده است، فاصله مي‌گيرد. از اين رو دانشجو لازم است سياسي‏ بوده و از بينش و تحليل سياسي قوي و مشارکت سياسي سازنده برخوردار باشد ؛ ولي از سياست‏ بازي‏ و افتادن در دام جنجال و نزاع‌هاي سياسي و جناحي بپرهيزد . چنانکه يکي از شاخصه‌هاي بارز 16 آذر1332، تشخيص و تحليل درست و ايفاي نقش صحيح جريان دانشجويي در راستاي مصالح ملي در آن برهه از زمان بود. در شرايط کنوني نيز دانشجو با سرلوحه قرار دادن آرمانهاي اسلامي‌و ملي ، وظيفه دانش پژوهي، تعمق، نو آوري علمي‌و تلاش در جهت اعتلاي اقتصادي و فرهنگي کشور را هرگز از منظر خويش دور نخواهد ساخت .

در اين بين حكومت موظف است كه مقدمات و ملزومات يك فضاي آزاد و پرجنب و جوش را در دانشگاه‌ها براي فعاليت‌هاي علمي، صنفي، سياسي و اجتماعي آنان فراهم آورد و به فرمايش مقام معظم رهبري، کرسي‌هاي آزادانديشي به معناي واقعي کلمه تشکيل بشود. از تك صدايي و يا بي‌صدا شدن اين قشر عظيم و آينده‌ساز كه وارثان ايران آينده هستند پرهيز كرده و از انفعالي شدن و بي‌انگيزگي ايشان ممانعت به‌عمل آيد.

براي قدم نهادن در راه پيشرفت و ترقي، نهادهاي آموزش عالي بايد جوانان را براي تغييرات و دگرگونيهاي فرهنگي در دنياي مدرن و در حال تحول امروزي آماده سازند. نمي‌توان صرفاً به صلاحيت علمي‌و فني بسنده کرد، بلکه رسالت فرهنگي را بايد با توجه به ساخت اجتماع، نظم داد. دانشگاهي که قادر نباشد در جهت غني کردن هويت فرهنگي جامعه نقشي را ايفا کند، به طور حتم توانايي آموزش و پرورش نيروهاي متخصص مورد نياز را نخواهد داشت. ناگزير، دانشگاهها بايد باورهاي علمي‌را در فرهنگ جامعه ايجاد کنند و ميراث کهن ايراني- اسلامي‌را ضمن بازانديشي آن، در کنار آموزش و پژوهش، به نسل جوان انتقال دهند و پيوندي راهگشا ميان فرهنگ سنتي و فرهنگ نو، ايجاد نمايند.

اميد است با بهره‌گيري از تخصص دانش آموختگان و نيروي خلاق دانشجو، زمينه سربلندي ايران و ايراني بيش از پيش فراهم گردد.