بازديد وزير از محور گرمسار-فيروزکوه

وزير راه و شهرسازي از پروژه در دست احداث محور گرمسار-فيروزکوه بازديد کرد و از نزديک در جريان جزئيات اين پروژه قرار گرفت. محمد اسلامي‌در جريان سفر به استان سمنان پس از افتتاح و کلنگ‌زني دو پروژه استاني از محور گرمسار-فيروزکوه بازديد کرد. گفتني است، فاصله گرمسار تا فيروزکوه ۱۰۱ کيلومتر و طول کل محور احداثي ۵۶ کيلومتر محاسبه شده است.

همچنين از ۵۶ کيلومتر مذکور ۱۸ کيلومتر در حوزه استحفاظي اداره کل راه و ترابري استان سمنان و ۳۸ کيلومتر در حوزه ادراه کل راه و شهرسازي استان تهران قرار دارد.محور گرمسار-سيمين دشت-فيروزکوه که در حوزه استحفاظي سمنان قرار دارد هم اکنون از پيشرفت فيزيکي ۷۰ درصدي برخوردار است.


پروازها با وجود محدوديت سوخت برقرار است

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت: هرچند که تحريم‌هاي آمريکا مشکلات و محدوديت‌هايي را در تامين سوخت هواپيماهاي ايراني در برخي از فرودگاه‌ها به وجود آورده، اما پروازها همچنان برقرار است. «علي عابدزاده» در گفت و گو با ايرنا افزود: با توجه به تجربه سال‌هاي گذشته و مديريت مناسب تاکنون هيچ پروازي به دليل دريافت نشدن سوخت به هواپيماهاي ايراني باطل نشده، اما ممکن است برخي از پروازهاي با تاخير انجام شده باشد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به مشکل ارائه سوخت به هواپيماهاي ايراني در برخي فرودگاه‌ها اظهار داشت: سازمان هواپيمايي کشوري به تمام کشورهاي جهان اعلام کرده اين اقدام خلاف کنوانسيون بين المللي شيکاگو است.


شهرداري به پروژه‌هاي نيمه کاره رسيدگي کند

يک عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌گفت: هر پروژه‌اي براي آغاز به کار نياز به مجوز شهرداري دارد که در ذيل تبصره‌هايي صدور يک مجوز مدت پروژه نيز ذکر شده است. شهرداري بايد بر روي مراحل مختلف پروژه نظارت کند.

حجت‌الاسلام محمدمهدي افتخاري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به ضرورت پيگيري ساختمان‌هاي نيمه‌کاره در سطح شهر بيان کرد: مسلما هر ساختماني براي آغاز فرآيند تخريب و نوسازي نياز به اخذ مجوز از سوي شهرداري‌ها دارد.

وي بيان کرد: از سوي ديگر در مجوز زمان‌بندي مشخصي براي اتمام پروژه تعيين مي‌شود و حتما متولي امر در دادن جواز و پروانه به اين مساله توجه دارد.

موضع سختي در مقابل پيمانکاران کم کار

مسکن مهر خواهيم گرفت

مدير عامل شرکت عمران شهر جديد پرديس با تاکيد بر اينکه در خصوص کم کاري پيمانکاران مسکن مهر موضع سختي خواهيم گرفت گفت: مطمئناً همانند گذشته در راستاي تعامل صرف قدم برنخواهيم داشت. حبيب الله چاغروندي در گفت و گو با فارس در پاسخ به اين سوال که چه اقداماتي در خصوص پيمانکاراني که کم‌کاري مي‌کنند خواهيد داشت گفت: موضع شرکت عمران در خصوص کم کاري پيمانکاران مسکن مهر موضع سختي است و اقدامات اوليه را براي برخورد با آنها آماده کرده‌ايم و پيگيري‌هاي خوبي هم انجام شده و مطمئناً همانند گذشته در راستاي تعامل صرف قدم برنخواهيم داشت. وي افزود: موضع ما کاملاً شفاف و روشن است پس اگر پيمانکاري کم کاري کند و کم کاري کرده باشد در چارچوب قانون و مقررات و درخواست‌هاي متقاضيان برخورد قانوني صورت خواهد گرفت. مدير عامل شهر جديد پرديس خاطر نشان کرد:اين اقدامات مستلزم اين است که همه همکاران با رعايت چارچوب قانوني و قراردادي اسناد و مدارک مربوطه را آماده کنند که البته اين مدارک آماده شده و در آستانه برخورد با متخلفان سازندگاني هستيم که کم کاري کرده و تخلف دارند.

پيشرفت فيزيکي ۹۲ درصدي

فاز يک آزادراه تهران-شمال

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با اشاره به پيشرفت۹۲درصدي فاز يک آزادراه تهران-شمال گفت:‌عمليات روسازي بتني فاز يک اين آزادراه با پيشرفت فيزيکي۵۶ درصدي در حال اجرا است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، خيرالله خادمي‌در حاشيه بازديد اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌از آزادراه تهران ـ شمال گفت: منطقه يک آزادراه با کاهش ۶۲ کيلومتري مسير به لحاظ ترافيکي مهمترين منطقه در اين پروژه محسوب مي‌شود و هم اکنون با پيشرفت فيزيکي ۹۲ درصد مراحل اجرايي را طي مي‌کند. وي افزود: اين منطقه در کنترل ترافيک کل پايتخت و به ويژه غرب تهران تحول اساسي ايجاد خواهد کرد و موجب حذف گلوگاه‌هاي ترافيکي و کاهش بار ترافيکي در استان البرز خواهد شد. معاون وزير راه و شهرسازي پيشرفت فيزيکي اجراي روسازي بتني را در منطقه يک اين آزادراه را ۵۶ درصد اعلام و بيان کرد:‌ علي رغم سرماي هوا و شرايط اقليمي‌خاص و همچنين محدوديت‌هاي ترافيکي در جاده چالوس، عمليات روسازي با جديت در حال انجام است؛ پيشرفت فيزيکي زيرسازي فاز يک اين آزادراه ۹۸.۵ درصد است.

عبور زيرزميني قطار سريع السير تهران-اصفهان

از فرودگاه امام(ره)

معاون توسعه زيرساخت فرودگاه امام خميني (ره) گفت: قرار است ۱۲ کيلومتر خط آهن مربوط به قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان از بخش زيرزميني فرودگاه امام خميني (ره) عبور داده شود. به گزارش مهر، آذر موحدي در جمع خبرنگاران درباره برگزاري مناقصه واگذاري عمليات برف روبي فرودگاه امام خميني(ره) به شرکت پيمانکار گفت: اين عمليات به دو شرکت واگذار شده است. يکي از شرکت‌ها قرار است برف روبي در بخش ايرسايد فرودگاه را انجام دهد که اين شرکت از سال ۸۶ در مناقصه برگزار شده برنده شده بود و تاکنون هر ساله برف روبي سطوح پروازي اين فرودگاه را بر عهده داشته است.

شرفبافي پس از گفت‌وگو با مسافران بيان کرد

گروه راه و مسکن: طي سال‌هاي اخير نحوه سرويس دهي و خدمات فرودگاه‌هاي کشور به خصوص فرودگاه امام خميني (ره) محل گفت و گو و مناقشه بوده است و مسافران عمدتا درخواست رسيدگي به مسائل و مشکلات اين فرودگاه بوده اند. طي بازديدي که روز گذشته توسط مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران از فرودگاه امام خميني (ره) به عمل آمد وي مراتب رضايت خود را از اين فرودگاه ابراز داشت.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، فرزانه شرفبافي ضمن بازديد از شهر فرودگاهي امام خميني(ره) و گفت‌وگو با مسافران پروازهاي ايران‎اير، با اشاره به اينکه اين شرکت هواپيمايي اقدامات بزرگي را پيش رو دارد، گفت: در گفت‌وگو با مردم مشخص شد که مسافران از خدمات ايران‌اير رضايت دارند. شرفبافي با حضور در شهر فرودگاهي حضرت امام خميني (ره)، ضمن بازديد از امکانات و بخش‌هاي مختلف اين شرکت هواپيمايي در مجموعه شهر فرودگاهي، به بررسي نحوه عمليات در ساعات اوج پرواز «هما» و همچنين گفت‌وگو با مسافران پرداخت. شرفبافي درباره اين ملاقات مردمي‌و درخواست‌هاي مسافران گفت: به طور کلي مي‌توان گفت که مسافران به دو دسته تقسيم مي‌شدند، دسته اول از خدمات ارائه شده بسيار راضي بودند و جا دارد از اين بابت از خدمات همکاران خود که اين رضايت را ايجاد کرده است، تشکر کنم. وي ادامه داد: برخي از مسافران نيز درباره امکانات فرودگاهي و نوع برخوردي که در بدو ورود با آن مواجه شده بودند، مساله داشتند که قرار بر آن شد که اين مسائل پيگيري شده تا رفاه حال مسافران تامين شود.

  • قدرداني از کارکنان

مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در ادامه در جمع کارکنان اين شرکت در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) به ايراد سخن پرداخت و ضمن تشکر از خدمات همکاران خود گفت: از همه افرادي که بدون چشم‌داشت در تلاش هستند تا هما را در اين شرايط سخت و ويژه فعال نگاه دارند، تشکر مي‌کنم.

وي ادامه داد: همکاران ما با وجود مسائلي که در تامين قطعات هواپيما، تامين تجهيزات زميني، امکان سوخت‌گيري در فرودگاه‌هاي خارج از کشور و ... ايجاد شده، تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرند پروازها با حداکثر ايمني و کيفيت انجام شود.

شرفبافي با اشاره به اينکه کمتر از ۴ ماه گذشته، به منظور انجام هرچه بهتر عمليات حج، از امکانات هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) بازديد کرده بود، گفت: به نظرم در اين بازه ۴ ماهه تغيرات بسياري خوبي در اين مجموعه ايجاد شده است.

  • ايران‌اير، منظم‌ترين ايرلاين در عمليات حج

مديرعاما ايران‌اير در ادامه انجام عمليات حج در سال ۹۷ را عالي توصيف کرد و گفت: به اين خاطر جاي تقدير و تشکر از ۵ حوزه تخصصي عمليات، مهندسي و تعميرات، خدمات فرودگاهي، حراست و کترينگ وجود دارد. در اين عمليات همپوشاني، همکاري و همدلي خوبي در مجموعه هما با شهر فرودگاهي، شرکت فرودگاه‌ها، پليس، گمرک و سپاه وجود داشت، که به اجراي هرچه بهتر عمليات حج سال ۹۷ منجر شد.

وي ادامه داد: هما منظم‌ترين و کم عيب‌ترين عمليات حج در طي ساليان گذشته را در سال ۹۷ انجام داد و افتخار اين را داريم که در فرودگاه‌هاي مدينه و جده به عنوان منظم‌ترين ايرلاين شناخته شده و لوح تقدير دريافت کرديم.

شرفبافي به صدور کارت پرواز حجاج از ۴۸ ساعت قبل از پرواز، به عنوان يک خدمت ويژه ياد کرد و گفت: هيچ ايرلايني چنين خدماتي را براي مسافران خارجي خود فراهم نمي‌کند. حتي هواپيمايي سعودي نيز اين سرويس را به حاجيان ايراني ارائه نمي‌کرد. اما ايران‌اير توانست با همکاري سازمان حج و زيارت، اين نظم و ترتيب را به وجود بياورد. وي افزود: بخش اساسي اين کار به واسطه بستر ICT انجام شد. از مرکز پشتيباني تشکر مي‌کنم که اين اطلاعات را به سرعت از سيستم‌هاي حج و زيارت به سيستم‌هاي هما منتقل کردند که کار بسيار بزرگي بود.

  • خروج هواپيماي فاکس آلفا از چک C

شرفبافي با اشاره به اينکه هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران، کارهاي بزرگي را پيش رو دارد، گفت: يکي از کارهاي بزرگي که انجام شده، خروج هواپيماي فاکس‌آلفا از چک C است که اولين پرواز آن نيز امروز انجام شد. وي سپس به اجراي عمليات پروازي ايران‌اير در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) اشاره کرد و افزود: نظم و دقتي که امروز در بازرسي مسافران ديدم، بسيار عالي بود. مخصوصا در کنترل ويزا، ابداع جالبي انجام شده و جلوي هزينه‌کردهاي سنگين هما را در فرودگاه‌هاي خارج از کشور را گرفته است. با استفاده از همين روش از شهريور تا کنون جلوي کساني که سعي مي‌کنند به صورت غير قانوني از کشور خارج شوند، گرفته شده است. گفتني است شرفبافي در اين بازديد، از بخش‌هاي مختلف هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) شامل بريفينگ ميهمانداران، ديسپچ، ايستگاه ايران‌اير، دفتر فروش بليت، دفتر مرکزي، انبار قطعات، مرکز فني و مهندسي و آشيانه هوشمند بار ديدن کرد.

رجبي عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه طرح بازآفريني شهري موجب رونق گرفتن صنعت محصولات و مواد اوليه صنعت ساخت و ساز مي‌شود گفت: متأسفانه در شرايط کنوني دستگاه‌هاي دولتي نسبت به محورهاي اجراي طرح توجيه نيستند، اما مي‌توان زمينه‌هاي لازم براي جذب آن‌ها را نيز فراهم کرد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي فرج الله رجبي با اشاره به برنامه ريزي وزارت راه و شهرسازي براي اجراي طرح بازآفريني شهري در کشور، گفت: يکي از دلايل و مولفه‌هاي اصلي دولت براي اجراي طرح بازآفريني شهري، استحکام بخشي به ساختمان‌ها، ايمني شهرها و مراقبت مردم در مقابل حوادث غيرمترقبه است. نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: استراتژي دولت بايد در عرصه اجراي طرح بازآفريني شهري به صورتي باشد، که سرمايه در گردش و نقدينگي جامعه به سمت توليد ساختمان و نوسازي بافت فرسوده هدايت شود.

وي به خانه ملت گفت: در بحث اجراي طرح بازآفريني شهري، شهرداري شهرها نيز وظايفي را بر عهده بگيرند و در اين عرصه بايد از ظرفيت شهرداري‌ها استفاده شود، از طرف ديگر به نظر من در شرايط کنوني ستاد مرکزي و ستاد استاني طرح بازآفريني شهري بايد چابک تر و کوچک تر شود تا بتوانيم راحت تر به اهداف دست پيدا کنيم. اين نماينده مردم در مجلس دهم ادامه داد: خوشبختانه اسلامي‌وزير راه و شهرسازي نيز برنامه ويژه‌اي براي اجراي طرح بازآفريني شهري دارد و اميدوارم در آينده‌اي نزديک اين طرح به مراحل قابل قبولي برسد.


رئيس گروه سلامت وزارت بهداشت از افزايش غلظت آلاينده‌ها خبر داد؛
گروه اجتماعی: رئيس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت با اشاره به آلودگي هواي تهران گفت: شاخص کيفيت هوا به علت افزايش غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ ميکرون در بعضي از مناطق شهر تهران روز گذشته در حد ناسالم براي تمامي‌گروه‌ها و در سرتاسر شهر تهران در حد ناسالم براي گروه‌هاي حساس بود.

به گزارش ايسنا، دکتر عباس شاهسوني گفت: جهت حفظ سلامتي کليه شهروندان بخصوص افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي يا ريوي، کودکان و سالمندان بايد از فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از منزل اجتناب کنند و همچنين افراد ديگر بايد فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از منزل را کاهش دهند.

بنابر اعلام روابط عمومي‌معاونت بهداشت، وي افزود: از تمام افرادي که در فضاي آزاد مشغول به فعاليت هستند، درخواست مي‌شود در زمان فعاليت از ماسک‌هاي مناسب (N۹۵ يا P۲) جهت حفظ سلامتي خود استفاده کنند.

شاهسوني در پايان گفت: از کليه ورزشکاران نيز درخواست مي‌شود جهت حفظ سلامتي تمرينات ورزشي را در فضاي بسته انجام دهند.

رييس پليس فتاي ناجا خبر داد
رييس پليس فتاي ناجا از برنامه‌ريزي پليس براي استفاده از رمزهاي يک بار مصرف کارت‌هاي بانکي براي همه تراکنش‌ها در آينده نزديک خبر داد.

به‌ گزارش ‌ايسنا، سردار کمال‌هاديانفر در حاشيه همايش مديران و فرماندهان پليس فتا که صبح امروز (چهارشبنه) در مقر پليس فتا ناجا برگزار شد، اظهارکرد: يکي از اهداف اين همايش پيگيري سند نظام پيشگيري و مقابله و اجراي وظايف محوله به پليس فتا در اين خصوص از سوي شوراي عالي فضاي مجازي است.

وي با اشاره به اينکه در هشت ماهه امسال در مقايسه با سال گذشته جرايم فضاي مجازي ۷۱ درصد رشد داشته است، گفت‌: طي اين مدت ۴۱ هزار جرم در فضاي مجازي رخ داده است که پيش‌بيني مي‌شود تا آخر سال اين جرايم به حدود ۵۸ تا ـ ۵۹ هزار مورد برسد.

رييس پليس فتا ناجا افزود: در ‌عين ‌حال قدرت کشف پليس نيز، قدرت کشف بالايي بوده است به عنوان مثال در آمريکا چيزي حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جرايم فضاي مجازي کشف مي‌شود، اما در کشور ما توان کشف پليس فتا بالغ بر ۸۰ درصد است.

وي درباره بيشترين جرايم در فضاي مجازي خاطرنشان کرد: برداشت غير مجاز از حساب بيشترين جرم رخ داده در فضاي مجازي است که در اين راستا از مدت‌ها قبل تدابيري به منظور توقف اين فرايند انجام داديم. حتي چندي پيش فرمانده ناجا نيز از رييس جمهور درخواستي را در خصوص رمزهاي يک بار مصرف بانکي مطرح کردند که خوشبختانه با دستور رييس جمهور به بانک مرکزي و صدور ابلاغيه، تمامي‌بانک‌ها موظف به ارائه خدمات مربوط به رمزهاي يک بار مصرف شدند.

هشدار انجمن داروسازان
نايب رئيس انجمن داروسازان ايران به موج ايجاد شده در فضاي مجازي و معرفي يک آمپول توسط مهناز افشار جهت جلوگيري از مرگ ناشي از سوء مصرف مواد واکنش نشان داد.

دکتر سيد علي فاطمي‌- داروساز و متخصص فارماکولوژي در گفت‌وگو با ايسنا، در اين باره گفت: نوع تزريقي "نالوکسان"، يک داروي ضد مسموميت با مواد مخدر است که از آن براي تشخيص اعتياد هم مي‌توان استفاده کرد. واقعيت اين است که تجويز صحيح و به موقع اين دارو مي‌تواند جان يک فرد مسموم به مواد مخدر هم‌خانواده ترياک نظير مورفين، متادون، هروئين و فنتانيل را که قادر به تنفس نيست و در آستانه مرگ قرار گرفته را نجات دهد.

وي افزود: اما بايد توجه داشته باشيم که تزريق خودسرانه نالوکسان، مي‌تواند بسيار خطرناک باشد و عوارض متعددي به دنبال داشته باشد. ضمن اينکه اين دارو تاثيري در رفع مسموميت با داروهاي خواب آور مانند کلونازپام و مواد محرک مانند کوکائين، اکستازي، شيشه و ... ندارد و متاسفانه شاهد شيوع چنين حرف‌هاي بي‌پايه‌اي در ميان مردم از سوي برخي چهره‌هاي غيرعلمي‌هستيم.

فاطمي‌گفت: آمپول نالوکسان معمولا در داروخانه‌هاي بيمارستاني و براي بخش مسمومين در دسترس است و توزيع عمومي‌در داروخانه‌ها ندارد.

نايب رييس انجمن داروسازان ايران گفت: نالوکسان جزء داروهاي بدون نسخه يا OTC نيست که مردم بتوانند آن را راحت از داروخانه‌ها تهيه کنند، بلکه حتما به تجويز پزشک نياز دارد و بايد تزريق آن زير نظر پزشک انجام شود؛ چون استفاده از اين دارو مي‌تواند باعث بروز علايم سندرم شديد قطع مصرف مواد مخدر و تشنج در فرد معتاد شود.

پليس پايتخت از تشکيل تيمي‌ويژه براي شناسايي فردي که اقدام به آتش زدن شهروندان مي‌کرد، خبر داد. به‌ گزارش ‌ايسنا، به دنبال انتشار کليپي از به آتش کشيدن برخي از شهروندان در پارک‌ها از سوي فردي، تيم ويژه‌ در پليس پايتخت تشکيل شده است و با دستور رياست پليس پايتخت، يگان‌هاي مختلف نيروي انتظامي‌براي شناسايي و دستگيري اين فرد وارد عمل شدند. مرکز اطلاع‌رساني پليس با تاييد اين دستور اظهار کرد: از تمامي‌شهرونداني که از چنين فردي اطلاع داشته و يا جزئيات بيشتري از اقدامات وي را در دست دارند، درخواست مي‌شود که اطلاعات خود را به نزديک‌ترين واحد پليس گزارش دهند.