بررسی تجارت از چشم‌انداز بازار مالی در سال 98
  • حسين خدنگ

دلار تا چه قيمتي قرار است پايين بيايد؟ً اين سوالي است که اين روزها بسياري از خود مي‌پرسند. هر چند هنوز يکسال از دلار 4 هزار توماني در بازار آزاد و خيابان‌هاي فردوسي نگذشته است اما با شوک‌هايي که از نخستين روزهاي سال 97 قيمت دلار را صعودي کرد و در عرض چند ماه به 18 هزار تومان هم رساند حالا دلار زير 10 هزار تومان براي بسياري دست نيافتني است!

اين در حالي است که همه معتقدند بخش فراواني از قيمت دلار حباب و نتيجه دلال بازي و بازارسازي مهره‌هاي مهم بازار ارز است و در صورت اصلاح روندهاي اقتصادي مي‌توان شاهد حضور دلار در قيمت‌هاي زير 10 هزار تومان بود. اتفاقي که البته ممکن است به زودي رخ دهد و نيم نگاهي به منحني نوسانات قيمت دلار در يک هفته اخير نشان مي‌دهد اين اتفاق چندان دور از دسترس نيست.

دلار اين هفته را با افت محسوس و نزديک به کانال 10 هزار تومان آغاز کرد اما از روز يکشنبه در مدار افزايشي قرار گرفت تا بسياري دوباره نگران تحولات بازار و حضور دلالان و معاملات شبانه شوند. هر چند اين افزايش چند صد توماني ديري نپاييد و با بازديد سرزده رئيس کل بانک مرکزي از خيابان فردوسي بازار دوباره به آرامش رسيد. حضور رئيس کل بانک مرکزي در خيابان فردوسي و بازديد از صرافي‌ها اتفاقي بود که بسياري آن را هوشمندانه و يکي از عوامل اصلي معکوس شدن روند بازار و ارزان تر شدن قيمتها مي‌دانستند. روندي که در روز سه شنبه هم تکرار شد تا در چهارمين روز هفته، قيمت دلار از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشيني کند اما در برابر نزول به زير مرز ۱۱ هزار توماني مقاومت نشان دهد.

اين مقاومت روز چهارشنبه هم ادامه داشت و با وجود کاهش 20 توماني، قيمت دلار همچنان بالاي مرز 11 هزار توماني ماند. بانک‌ها ديروز دلار را ۱۱ هزار و ۲۷۷ تومان از مردم خريدند تا بسياري از فعالان بازار اين سيگنال را دريافت کنند که دولت هم از اين روند قيمتي در بازار راضي است. به ويژه اينکه در يکي دو روز گذشته برخورد با معامله‌گران غيررسمي‌نيز افزايش پيدا کرده است و بعد از برخورد با دلالان در ميدان رو‌به روي پاساژ افشار و خيابان ارباب جمشيد در هفته‌هاي اخير به ندرت آنان مي‌توانند مدت طولاني دور يکديگر جمع شوند و اقدام به خريد و فروش دلار کنند.

آن گونه که ديروز رئيس پليس پايتخت از پايان کار دلالان سکه و ارز در خيابان‌هاي منوچهري، فردوسي و چهارراه استانبول خبر داد و گفت: امروز پايان کار دلالان خياباني ارز و سکه است؛ چراکه با اقدامات پليس پس از ۳۰ سال دلالان از چهارراه استانبول، خيابان منوچهري و فردوسي جمع‌آوري شدند.

حالا و با پاکسازي بازار از دلالان، صرافي‌ها در يکي دو روز گذشته تلاش کرده‌اند در ائتلافي ناگفته قيمت‌هايي نزديک به قيمت صرافي ملي را روي تابلو بياورند. اين اتفاق از نظر فعالان بازار به اجماعي براي جلوگيري از نوسانهاي شديد و ثبات قيمت ارز تعبير مي‌کنند و معتقدند دلار پس از اين براي مدتها در کانال 11 هزار تومان خواهد ماند. در اين ميان آنچه البته حالا به چالشي براي کاهش قيمت دلار تبديل شده و ممکن است دلار را دوباره در بازار افزايشي و گران کند قيمت دلار در بودجه سال آينده است. دو روز قبل عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي، رقم تقريبي دلار در بودجه سال ۹۸ را اعلام کرد.همتي در گفت و گو با «انتخاب»، در پاسخ به سوالي درباره نرخ ارز در لايحه بودجه تاکيد کرد: ارقام بودجه هنوز نهايي نشده است، ولي به نظر من در بودجه ۹۸ نرخ دلار براي تسعير درآمد‌هاي نفتي چيزي حدود ۵۷۰۰ تومان خواهد بود. پيش‌تر شايعاتي در خصوص تعيين رقم ۸ هزار توماني براي بودجه سال آينده مطرح شده بود. اين مبلغ در سه سناريوي عادي و انبساطي و انقباضي به ترتيب نرخ‌هاي تسعير 9 هزار و 500 توماني ؛ 11 هزار و 400 توماني و 17 هزار توماني براي دلار در بازار دوم رقم مي‌زند که تحقق هر يک بستگي به درآمدهاي ارزي دولت و کم و زياد شدن آنها دارد.

ديروز البته نوبخت در گزارشي از روند ارايه بودجه به مجلس تاکيد کرد دولت براي کالاهاي اساسي نرخ دلار 4200 توماني را در نظر دارد و افزود: آنچه که بخش قابل توجه ارز سال آينده است، 14 ميليارد دلار براي کالاهاي اساسي، دارو و نهادهاي کشاورزي با ارز 4200 تومان است. پيش بيني مي‌شود آن بخشي که از طريق نيما عمل مي‌شود و بخش عمده ارز که با نرخ 4200 تومان است، اگر نرخ موثر را در نظر بگيريم مي‌تواند در حد 5600 الي 5800 باشد. اين‌ها پيش بيني‌هايي است که در بودجه عمل نمي‌شود اما براي محاسبات‌مان در نظر گرفته مي‌شود. هر چند هنوز اعداد و ارقام اعلامي‌در خصوص قيمت نفت در لايحه بودجه سال آينده ، ارقام احتمالي لقب دارند اما بنا بر پيش بيني کارشناسان نرخ رسمي‌دلار در بودجه سال ۱۳۹۸ احتمالا برابر با ۵۷۰۰ تومان خواهد بود . به اين ترتيب نرخ دلار در بودجه سال آينده افزايشي برابر با ۱۴۰۰ تومان را در قياس با سال جاري تجربه خواهد کرد. اين رقم معادل با رشدي ۳۵ درصدي خواهد بود. به اين ترتيب در صورت تداوم اين وضعيت در بازار ارز ، فاصله قيمت ارز رسمي‌و غير رسمي‌به رقم بسيار قابل توجهي خواهد رسيد و اين مساله اميدها براي ارزان تر شدن دلار در سال آينده و بازگشت به قيمت‌هاي پيش از شوک ارزي را به ياس تبديل مي‌کند. در اين ميان تنها بايد منتظر ماند و ديد اين تحليل‌ها تا چه ميزان درست است و بالاخره دلار در روزهاي پيش رو بر چه مداري حرکت خواهد کرد و گران تر خواهد شد يا ارزانتر؟

صدراعظم آلمان براي هشتمين بار پياپي از سوي يک مجله آمريکايي عنوان قدرتمندترين زن جهان را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاري آلمان، مجله آمريکايي «فوربس» اسامي‌۱۰۰ زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۸ ميلادي را منتشر کرد که براي هشتمين بار پياپي نام «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در ابتداي اين فهرست قرار دارد. عناوين دوم تا پنجم ليست منتشر شده مجله فوربس به ترتيب در اختيار «ترزا مي» نخست وزير انگليس، «کريستين لاگارد» رئيس صندوق بين المللي پول، «ماري بارا» مديرعامل شرکت خودرو سازي جنرال موتورز و «ابيگل جانسون» مديرعامل شرکت آمريکايي سرمايه گذاري فيدليتي قرار دارد. «جيني رومتي» مديرعامل شرکت آي‌بي‌ام در اين ليست در رده دهم جاي گرفته است.

زني سه دختر داشت که هر سه ازدواج کرده بودند. يکروز تصميم گرفت ميزان علاقه‌اي که دامادهايش به او دارند را ارزيابي کند. يکي از دامادها را به خانه‌اش دعوت کرد و در حالي که در کنار استخر قدم ميزدند از قصد وانمود کرد که پايش ليز خورده و خود را درون استخر انداخت. دامادش فوراً شيرجه رفت توي آب و او را نجات داد. فردا صبح يک ماشين پژو ٢٠٦ نو جلوي پارکينگ خانه داماد بود و روي شيشه‌اش نوشته بود: «متشکرم! از طرف مادر زنت» زن همين کار را با داماد دومش هم کرد و اين بار هم داماد فوراً شيرجه رفت توي آب و جان زن را نجات داد. داماد دوم هم فرداي آن روز يک ماشين پژو ٢٠٦ نو هديه گرفت که روي شيشه‌اش نوشته بود: «متشکرم! از طرف مادر زنت» نوبت به داماد آخري رسيد.زن باز هم همان صحنه را تکرار کرد و خود را به داخل استخر انداخت اما داماد از جايش تکان نخورد او پيش خود فکر کرد وقتش رسيده که اين پيرزن از دنيا برود پس چرا من خودم را به خطر بياندازم؟ همين طور ايستاد تا مادر زنش در آب غرق شد و مرد. ين مدل جلوي پارکينگ خانه داماد سوم بود که روي شيشه‌اش نوشته بود:«متشکرم! ازطرف پدر زنت.

ريگ جن منطقه کويري با تپه‌هاي ماسه‌اي در کوير مرکزي ايران است که در جنوب سمنان، شرق درياچه نمک، شرق انارک و غرب جندق قرار گرفته است. ريگ جن که باتلاق‌هاي نمکي آن را احاطه کرده هيچ چشمه يا چاه آبي ندارد و ترسناک‌ترين و رمز آلود جاي ايران است. در اين منطقه از ايران اتفاق‌هاي بد زيادي افتاده که هيچ پاسخ و دليل قانع کننده‌اي براي علت وقوع آن‌ها وجود نداشته است. در نمک زارهاي اين کوير موجودات زيادي کشته و مدفون شده‌اند به طوري که همه اين اتفاقات باعث شده که اين منطقه از وحشتناک‌ترين مکان‌هاي ايران باشد. خيلي از قديمي‌ها بر اين باور بودند که اين کوير نفرين شده و محل شيطان و ارواح پليد است . کساني که محل زندگي شان در نزديکي اين کوير است معتقدند که اگر کسي به اين کوير برود ناپديد مي‌شود.

پس از اجرايي شدن رجيستري، کاربران هنگام خريد گوشي همراه بايد نکات لازم جهت آگاهي از اصالت گوشي را انجام دهند و توجه داشته باشند که به بهانه‌ رجيستري و فعال‌سازي، هزينه‌اي به فروشنده پرداخت نکنند. با اجراي طرح رجيستري (ثبت شماره گوشي‌هاي همراه) و مشمول شدن تمامي‌برندهاي گوشي از ابتداي ارديبهشت‌ماه، صرفا گوشي‌هايي که از مبادي قانوني وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوري کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در راستاي اجراي آخرين مرحله طرح احراز اصالت تجهيزات داراي سيم‌کارت (رجيستري) تمامي‌گوشي‌هايي که پيامک مبني بر غيرقانوني بودن گوشي دريافت کردند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن ديگر از شبکه سرويس نخواهند گرفت. به همين دليل لازم است کساني که قصد خريد گوشي دارند، حتما از اصالت گوشي اطمينان حاصل کنند. براي استعلام اصالت گوشي، ابتدا بايد کد دستوري #۷۷۷۷* را با يک تلفن همراه غير از تلفن همراهي که قصد خريد آن را داريد، شماره‌گيري کرده و سپس عدد مربوط به گزينه «استعلام اصالت» را ارسال کنيد. پس از آن بايد شناسه ۱۵ رقمي‌IMEI (بدون خط تيره، مميز و ...) درج‌شده روي جعبه دستگاه مورد نظر را وارد کنيد. البته جهت استعلام، شناسه IMEI را مي‌توان به شماره ۷۷۷۷ نيز پيامک کرد. هم‌چنين بايد توجه داشته باشيد که هر تلفن همراه، به تعداد جايگاهي که مي‌توان روي آن سيم‌کارت قرار داد، داراي شناسه IMEI است. پس از ارسال اين شماره به سامانه، بايد اطلاعات ارائه‌شده (برند، مدل و ...) را با مشخصات تلفن همراه تطابق داد که تا اين مرحله نيازي به باز کردن جعبه دستگاه نيست. در مرحله آخر نيز جعبه دستگاه مورد نظر را باز کرده، کد دستوري #۰۶* را شماره‌گيري کنيد و IMEI مشاهده‌شده را با IMEI درج‌شده روي جعبه دستگاه تطابق دهيد. توجه داشته باشيد درصورت منفي‌بودن پاسخ استعلام ارسال‌شده از سرشماره با عنوان HAMTA يا عدم مطابقت اطلاعات نمايش داده‌شده با مشخصات دستگاه و يا عدم تطابق IMEI مشاهده شده با IMEI درج شده روي جعبه دستگاه، از خريد تلفن همراه خودداري کنيد.

هيونداي در ماه‌هاي اخير با ارائه يک خودروي بزرگ شاسي‌بلند و لو رفتن نسخه اوليه آن در زير پوشش‌هاي استتاري خبرساز شد. اين خبرسازي تا آغاز نمايشگاه لس‌آنجلس ادامه داشت و خودروي بزرگ کره‌اي‌ها در اين نمايشگاه رسما در معرض ديد عموم قرار گرفت. پاليسيد يک خودروي عظيم الجثه است که از لحاظ ابعاد بزرگتر از سانتافه از آب درآمده و ظرفيت 8 سرنشين را دارد. احتمالا پاليسيد بزرگترين خودروي ساخته هيونداي است و شباهت آن به کنا و سانتافه‌هاي اسپورت به دليل زبان طراحي جديدي اين شرکت است. فاصله بين محوري اين خودرو 2 متر و 90 سانتي‌متر بوده و به معناي فضاي مناسب کابين براي سرنشينان خودرو است. هيونداي اميدوار است با اين خودرو موفقيت بزرگي را در بازار سيري‌ناپذير شاسي‌بلندها رقم بزند. ابعاد بزرگ، از نماي جانبي خود را بيشتر نشان مي‌دهند و مدل و ظاهر چراغ‌ها بزرگترين وجه تمايز اين خودرو با سانتافه‌هاي جديد هستند.

در نماي انتهايي نيز چراغ‌هاي عمودي هويت اصلي پاليسيد را رقم مي‌زنند. در بازار امروزي که جلوپنجره‌هاي بزرگ مد شده‌اند، پالسيد نيز به يک نسخه بزرگ از مدل آبشاري هيونداي مجهز است. چراغ‌هاي خودرو به دو بخش تقسيم شده و هر دو از جنس LED هستند.

بخش بالاي چراغ‌هاي پاليسيد از مدل روزتاب بوده و نماي جلو خودرو کاملا تهاجمي‌از آب درآمده است. به عنوان يک شاسي‌بلند بزرگ 8 نفره، ظاهر خودرو مانند بسياري از خودروهاي کره‌اي زيبا و قابل قبول است و هيونداي آن را با رنگ‌ها متنوع و تريم‌هاي متفاوتي ارائه خواهد کرد. در زير درب کاپوت، يک موتور 3.8 ليتري با گشتاور 355 نيوتن‌متر 290 اسب‌بخار توان وجود دارد که به يک سامانه انتقال قدرت 8 سرعته خودکارمجهز است و در دو نسخه "4 ويل درايو" و قابليت محرک جلو به فروش مي‌رسد. اگر رينگ‌هاي 18 اينچي نسخه استاندارد پاليسيد براي مشتريان کفايت نکند، يک نسخه 20 اينچي سفارشي به خودرو اضافه خواهد شد. سامانه HTRAC به يک گزينه ويژه براي انتخاب حالت و وضعيت رانندگي مجهز است. در اکثر خودروهاي جديد هيونداي شاهد وضعيت رانندگي اسپورت، نرمال، اسمارت هستيم و در پالسيد گزينه‌ رانندگي در موقعيت برفي نيز ديده مي‌شود.

درون کابين خودرو 8 صندلي قرار گرفته و اگر مشتريان براي رديف دوم، صندلي‌هاي بزرگتر و بهتر خلباني را سفارش دهند يک صندلي از ظرفيت آن کاسته خواهد شد. از ديگر سو، صندلي‌هاي رديف عقب برقي بوده و به آساني تا مي‌شوند.

هر صندلي به دو نگه‌دارنده فنجان مجهز شده و 7 پورت USB در آن به کار رفته است. راننده از يک صفحه نمايشگر 10.2 اينچي بهره مي‌برد و با کارپلي اپل و اتو اندرويد هماهنگ است.

تمامي‌تيپ‌هاي پاليسيد به‌صورت استاندارد با طيف گسترده‌اي از سامانه‌ها و تکنولوژي‌هاي ايمني و کمک‌ راننده ارائه مي‌شود که ازجملهٔ آن‌ها مي‌توان به سيستم ممانعت از برخورد جلو با قابليت تشخيص عابرين پياده، سامانه هشدار دهنده در نقاط کور، سامانه حرکت بين خطوط، شناساگر حرکت رو به عقب در ترافيک و سيستم خروج امن اشاره کرد.

نوربالاي خودکار، کنترل کروز هوشمند با قابليت توقف نيز از ديگر گزينه‌هاي اين خودرو محسوب مي‌شود. پالسيد به سامانه ويژه‌اي مجهز است که در صورت حضور کودکان يا حيوانات خانگي در خودرو، فعال شده و تا راننده را متوجه وضعيت کودکان کند. در صورت دور شدن راننده خودرو به صورت خودکار با شماره تلفن همراه تماس گرفته و موقعيت را اعلام مي‌کند.

یادداشت

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

روز گذشته وزير خارجه کشورمان پس از جلسه هيات دولت خبري مبني بر اجراي سازوکار مالي اروپا در آينده نزديک را رسانه‌اي کرد و اعلام داشت اين سازوکار بر اساس توافقات بين طرفين به زودي عملياتي مي‌شود. چنانچه اين سازوکار در روزهاي آتي جنبه عملي پيدا کند، پيامهاي روشني را مي‌توان از آن استنباط کرد که يکي از مهمترين اين پيامها، پايان يکه تازي آمريکا در عرصه سياست بين الملل خواهد بود.آمريکا که پس از فروپاشي اتحاد جماهيرشوروي خود را کدخداي جهان مي‌دانست و هر مناسبت سياسي در جهان را در اذن خود مي‌پنداشت و استيلاي سياسي خود را به پشتوانه قدرت اقتصادي دايمي‌مي‌دانست، امروز در وضعيتي قرار گرفته که غالب هم پيمانانش به تشرهاي سياسي او وقعي نمي‌گذارند.ترامپ و پمپئو هر روز به بهانه‌اي از حقوق بشر گرفته تا موشکها و انبار تورقوزآباد، سعي در متقاعد کردن کشورهاي جهان بر تاييد تحريمهاي ظالمانه عليه جمهوري اسلامي‌بوده وهستند.اما کشورهاي جهان به ويژه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، با وجود فشارهاي آمريکا و رژيم صهيونيستي، مشي ديگري را در پيش گرفته‌اند که اين شيوه در عرصه سياست بين الملل بديلي ندارد. ايستادگي اروپا در برابر زياده خواهي‌هاي آمريکا که سعي در به سخره گرفتن يک معادله بين المللي تحت عنوان برجام دارد، اين اميدواري را نويد مي‌دهد که فروپاشي اقتدار و يکه تازي آمريکا کليد خورده است و همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکيد کرده اند، نظام سلطه جو و مستکبر آمريکا، آينده‌اي جز انزوا و سقوط در پيش ندارد. به اميد آن روز.