روحاني تاکيد کرد؛

گروه راه و مسکن: رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه برقي شدن قطار تهران- مشهد، اقداماي استراتژيک براي همه مردم ايران است گفت: کريدور شمال به جنوب مسيري حائز اهميت بشمار مي‌رود همچنين استان سمنان مي‌تواند استان‌هاي يزد، کرمان و جنوب کشور را در مسيري کوتاه به شمال برساند و اين استان از لحاظ مسير ارتباطي بسيار مهم است.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جلسه شوراي اداري استان سمنان با با بيان اينکه کريدور شمال به جنوب مسيري حائز اهميت بشمار مي‌رود، گفت: استان سمنان مي‌تواند استان‌هاي يزد، کرمان و جنوب کشور را در مسيري کوتاه به شمال برساند و اين استان از لحاظ مسير ارتباطي بسيار مهم است.رئيس جمهور با اشاره به اهميت دو خطه شدن و برقي شدن راه آهن اينچه برون به گرمسار و برقي شدن قطار تهران- مشهد، آن را اقداماتي استراتژيک براي همه مردم ايران دانست .

روحاني بين‌المللي شدن فرودگاه شاهرود را گامي‌مهم در راستاي توسعه صادرات محصولات کشاورزي اين استان و ارتباط با دنيا برشمرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر زيربناي مسأله انتقال آب به استان سمنان بررسي و حل و فصل شده و هيچ مانعي براي سرمايه‌گذاري وجود ندارد.

رئيس جمهور اظهار اميدواري کرد تا با تلاش دولت مسئولان و مردم در کنار يکديگر بتوانيم روز به روز در مسير توسعه و پيشرفت استان سمنان و ايران عزيز تلاش کرده و گام برداريم.

  • تاکيد رئيس جمهور براي تکميل آزادراه حرم تا حرم

همچنين رئيس جمهور در نشست خبري پايان سفر کاروان تدبير و اميد به استان سمنان با اشاره با تکميل بخشي از آزادراه حرم تا حرم بر تکميل اين پروژه تاکيد کرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، حجت الاسلام حسن روحاني در نشست خبري پايان سفر کاروان تدبير و اميد به استان سمنان با اشاره به اقدامات دولت براي اجراي تقاضاي شاهرود مبني بر حق يک مرز هوايي و فرودگاه بين المللي در استان بويژه براي صادرات کالاها ، گفت: جلسات لازم در تهران در اين زمينه برگزار شد و تأکيد مي‌کنم اين طرح کارشناسي شده ، در کميسيون‌هاي دولت بررسي شده است و قبل از سفر هيات دولت به اين استان در جلسات بحث و تصويب شد.

روحاني ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي کاملاً آماده است تا مقدمات اجراي اين پروژه مهم را انجام دهد و اين کار هم براي استان و مخصوصاً براي شهرستان شاهرود ضروري و الزامي‌بود.

رئيس جمهور با بيان اينکه خوشحالم بين بخش‌هاي مختلف، ۱۰ هزار ميليارد تفاهم شد و اسناد تفاهم در اين زمينه‌ها به امضا رسيد، گفت: براي اجراي اين طرح‌ها که بخش‌هاي مختلف خصوصي، دولتي و بانک‌ها سرمايه گذاري مي‌کنند، کمک مي‌کنيم تا کاملاً اجرايي شود که در اين صورت مي‌تواند استان سمنان را متحول کند.

روحاني با اشاره به اينکه اميدوارم اين سفر مايه خير و برکت براي مردم عزيز استان سمنان و کشور باشد، ادامه داد: سمنان، چهارراه کشور است و از غرب به شرق و از شمال به جنوب و بسياراهميت دارد و مردم اين استان هميشه ميهمان نواز زائرين تربت پاک امام هشتم(ع) هستند.

رئيس جمهور گفت: تقريباً اين مسير حدود ۵۰۰ کيلومتر از حرم تا حرم است و مردم افتخار مي‌کنند به آنهايي که به زيارت قبر امام هشتم(ع) مي‌روند، خدمت کنند و همچنين جاذبه‌هاي گردشگري باعث شود تا مردم مقداري در اينجا توقف، استراحت و از آثار بسيار خوب و ديدني اين استان بازديد کنند.

رئيس جمهور در ادامه اين نشست خبري به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد که اجراي طرح بزرگراه حرم تا حرم سوال يکي از خبرنگاران از رئيس جمهور بود که وي در پاسخ گفت: طرح آزادراه حرم تا حرم بسيار مهم است و آزادراهي است که براي مردم بسيار اهميت دارد، قسمت اول اين بزرگراه از قم به گرمسار، انجام شده و درآمدهاي لازم براي سرمايه‌گذاران را نيز ايجاد کرده است. بخش دوم اين طرح از گرمسار به سمنان مشکلاتي همچون تملک اراضي دارد که وزارت راه را مسئول پيگيري آن کرده‌ايم. اين طرح ملي است و با توجه به عبور زائران امام هشتم(ع) از اين مسير،تلاش خود را براي اتمام آن مضاعف کرده‌ايم.

رئيس جمهور در پاسخ به پرسشي در خصوص جاده پيوند دهنده شمال به جنوب استان و روند اجراي آن ، گفت: مسير اتصال شمال به جنوب کشور از طريق استان سمنان نزديک‌ترين مسير است و يکي از طرح‌ها براي اين پروژه، جاده معلمان است که مي‌تواند شمال کشور را به مرکز متصل کند.

روحاني خاطر نشان کرد: متأسفانه با توجه به اينکه سفر استاني دولت يازدهم به سمنان کمي‌دير انجام شد در اجراي پروژه‌ها عقب‌ماندگي داريم که البته قرار شد با تأمين اعتبارات لازم اين عقب‌ماندگي جبران شود. بخشي از آن هم مربوط به همين جاده است.

رئيس جمهور افزود: سازمان برنامه و بودجه امروز اعلام کرد که ۲۴۰ ميليارد تومان براي تکميل و اجراي پروژه‌هاي عقب‌مانده استان اختصاص داده است.

حجت الاسلام حسن روحاني شامگاه چهارشنبه در نشست خبري پايان سفر کاروان تدبير و اميد به استان سمنان با قدرداني از استقبال و مهرباني مردم بسيار خوب و شريف اين استان، ميهمان نوازي مردم شاهرود و ديگر شهرستان‌ها از کاروان تدبير و اميد، گفت: از وحدت در اين استان بسيار خوشحالم و آقاي شاهچراغي نماينده ولي فقيه در استان، سرپرست استانداري، علما و نخبگان، در کنار هم براي آباداني اين استان و ايران تلاش مي‌کنند و همواره در کشور مرهون کمک مردم هستيم.

رييس سازمان برنامه و بودجه بيان کرد؛

گروه اقتصاد کلان: رييس سازمان برنامه و بودجه که اين روزها هنوز گرفتار رتق و فتق امور مربوط به بودجه سال آينده است، روز پنجشنبه با حضور در يک نشست خبري به بيان جزييات جديدي از وضعيت دخل و خرج دولت در سال 98 پرداخت. يارانه نقدي، فروش اوراق، کسري احتمالي بودجه، قيمت حامل‌هاي انرژي، درآمدهاي اتفاقي و بودجه عمراني مواردي بود که نوبخت به تشريح آن‌ها پرداخت.

به گزارش ايلنا، رييس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبري "تشريح جزئيات بودجه سال ۱۳۹۸" و رونمايي از آن گفت گفت: در سال آينده غير از يارانه نقدي که ۱۴۲ هزار ميليارد تومان است، يارانه غيرنقدي و غيرمستقيم اعطا خواهد شد و تلاش کرديم بودجه شفاف و صريح است. محمد باقر نوبخت افزود: ما بايد بدانيم که در سال ۹۸ چه اهدافي را دنبال مي‌کنيم تا براساس منابع و مصارف آن را محقق کنيم، براي اينکه مجلس اطمينان داشته باشد کتابي در يک جلد تهيه کرده‌ايم که در آن قيمت تمام شده فعاليت‌ها کاملا مشخص شده است. براي سال ۹۸ موظف هستيم براساس اسناد فرادست و تبصره ۱۹ طرح‌هاي عمراني را واگذار يا با مشارکت بخش خصوصي انجام دهيم و بر همين اساس کتابي نيز در اين مورد تهيه شده است تا شفافيت لازم صورت بگيرد و از رانت اطلاعاتي جلوگيري شود. وي با بيان اينکه براساس گزارش صندوق بين المللي، شفافيت بودجه در ايران تحسين برانگيز است،گفت: تمام دستگاه‌هاي معاف از ماليات را معرفي کرديم تا مردم و نمايندگان از آن مطلع باشند. نوبخت گفت: در سال آينده غير از يارانه نقدي که ۱۴۲ هزار ميليارد تومان است، يارانه غيرنقدي و غيرمستقيم اعطا خواهد شد و تلاش کرديم بودجه شفاف و صريح است.وي ادامه داد: ما ادعا نداريم منابع نامحدود داريم بنابراين بودجه تخصيص داده شده به دستگاه‌ها شايد نارضايتي ايجاد کند. نوبخت گفت: در سال ۹۸ براي انجام اقدامات يک برنامه زمانبندي از ۱۵ تير شروع کرديم و اينکه اين هواپيما توانست در ۱۵ آذر در مجلس بنشيند محصول يک شب يا دو شب نيست و محصول لحظه به لحظه نظارت و جلسات متعدد است.

  • تسلط به زبان سررسیدها

نوبخت در مورد فروش اوراق که در سال‌ گذشته صورت گرفته بود، گفت: برخي‌ها نسبت به اين موضوع انتقاد دارند در حالي‌که اگر ما اين اوراق را نمي‌فروختيم اجراي برخي طرح‌ها مانند اتصال اروميه به شبکه ريلي کشوري و راه آهن رشت تهران که به صورت آزمايشي اجرا شد را نمي‌توانستيم محقق کنيم. وي افزود: از ۳۸ هزار و پانصد هزار ميليارد تومان اوراق فروخته شده تقريبا ۳۲ هزار ميليارد را خواهيم خريد و نسبت به زمان سررسيدها مسلط هستيم. هيچ کس نمي‌تواند ادعا کند که ما در پرداخت سود و اصل اين اوراق يک روز تاخير داشته‌ايم و حتي از سوي سازمان برنامه و بودجه به خزانه مجوز داده شده تا براي خريد اوراق منتظر تخصص نباشند. نوبخت ادامه داد: پس ما سعي کرديم انضباط مالي را کاملا رعايت کنيم و مطمئن باشيد با همکاري وزارت اقتصاد در دخل و خرج اوراق مشکلي نخواهيم داشت. نوبخت تصريح کرد: سعي داريم از فروش دو نوع دارايي‌ها درآمدهاي ما افزايش يابد، ابتدا سعي کرديم از طريق واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي مانند نفت وگاز هزينه‌ها را پوشش دهيم و چون اين درآمدها ناکافي هستند بخشي را نيز از طريق واگذاري‌ دارايي‌هاي مالي مانند اوراق و سهام شرکت‌ها درآمدها را افزايش دهيم. نوبخت در مورد عدم افزايش يارانه نقدي خانوارها در سال 98 گفت: ما براساس محاسبه مابه‌التفاوت قيمت‌ها مطابق ماده يک، دو و سه قانون يارانه اين رقم را 142 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته‌ايم و پيش‌بيني مي‌کنيم درسال 98 که توزيع منابع براي خانوارها به صورت استاني باشد، چون نهادهاي استاني شرايط خانوارها را بهتر از وزارت رفاه و سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌دانند و اگر در مبالغ اختصاص يافته صرفه‌جويي صورت بگيرد مي‌‌توانند آن را در استان خود سرمايه‌گذاري کنند که باعث افزايش انگيزه نيز مي‌شود. وي ادامه داد: شايد برخي نمايندگان به صورت مزايده‌اي نرخ يارانه را افزايش دهند البته اين ايرادي ندارد و ما براساس مبناي خود اقدام مي‌کنيم و اگر نمايندگان احياناً نگاه منطقه‌اي داشته باشند ما آن را قطع مي‌کنيم اما بايد براساس شاخص‌ها باشد. ما اميدواريم نمايندگان منطق سازمان را بپذيرند. رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد نرخ ارز در بودجه 98 گفت:‌ در بودجه سال 98 ميزان فروش نفت يک و نيم ميليون بشکه در روز پيش‌بيني شده است و نرخ هر بشکه 54 دلار است. همچنين نرخ ارز براي تامين کالاهاي اساسي 4200 تومان است و بقيه کالاها براساس نرخ نيما محاسبه مي‌شوند اما نرخ موثر 5600 يا 5700 تومان است. وي در پاسخ به اين سوال که اگر ميزان فروش نفت کمتر از مقدار پيش‌بيني شده باشد کسري را چگونه جبران مي‌کنيد؟ گفت: بايد توجه داشت که تاثير نفت در بودجه 98 ، 27 درصد است و اگر کسري دراين مورد به وجود بيايد به راحتي مي‌توانيم آن را جبران کنيم.

  • استقبال از اصلاح بودجه

نوبخت در مورد افزايش مطالبات برخي گروه‌ها گفت: در اين شرايط هرگونه افزايش مطالبات به نفع کشور ما نيست و ما در بودجه سعي کرديم تمام گروه‌ها و بخش‌ها را در نظر بگيريم. اينکه ما گندم را به جاي 1600 تومان، 3600 تومان بخريم اشکالي ندارد اما بايد منابع محدود را نيز در نظر بگيريم و اگر مجلس در مورد منابع و مصارف ايرادي داشته باشد ما از آن استقبال مي‌کنيم مشروط بر اينکه به دنبال افزايش مطالبات نباشيم. شايد برخي حرف‌ها شيرين باشد اما بايد کمک کنيم تا از حلقه ناجوانمردانه تحريم‌ها خارج شويم و نگاه واقع‌بينانه داشته باشيم. وي در مورد درآمدهايي که از مابه‌التفاوت برخي قيمت‌ها به دست مي‌آيد، گفت: توجه ما در اين مورد بيشتر به اقشار ضعيف است و سعي مي‌کنيم مابه‌التفاوت حاصل را در بودجه نياوريم و آن را ميان اقشار ضعيف بازتوزيع کنيم. مثلاً بسته‌هاي حمايتي که يکي از آنها داده شده و ديگري هم تا پايان سال ارائه خواهد شد. نوبخت با بيان اينکه نرخ رشد موثر هزينه‌هاي جاري در بودجه 98، تقريبا 12 درصد رشد کرده است، گفت: هزينه‌هاي جاري شامل هزينه‌هاي پرسنلي، حقوق و دستمزد و نيز بخشي به نام ساير است که هزينه‌هاي جاري کارکنان دولت و بازنشستگان رشد 20 درصدي داشته اما رشد بخش ساير صفر است. بنابراين نرخ رشد موثر 12 درصد خواهد بود. وي در پاسخ به اين سوال که آيا بودجه تورم‌زا است يا خير؟ گفت: براي ايجاد تعادل در بازارهاي مختلف ابزارهاي پولي و مالي داريم. ابزارهاي پولي مانند تسهيلات بانکي و نرخ سود بانکي در اداره بانک مرکزي است اما ابزارهاي مالي مانند مخارج دولت و ماليات‌ها توسط سياست‌هاي مالي کنترل مي‌شود. حالا اگر تورمي‌هم باشد شايد ناشي از سياست‌هاي پولي يا مالي باشد. مثلاً يکي از ترس‌هاي ما در بودجه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي است که پيش‌بيني مي‌کنيم در صورت افزايش تورم‌زا باشد. از همين رو سعي کرديم مثلاً بنزين را هزار تومان در نظر بگيريم و اگر افزايشي صورت بگيرد براساس قانون هدفمندي يارانه‌ها باشد. رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد ماليات بر درآمدهاي اتفاقي مانند سکه و ارز گفت: اين موضوع تير دو دم است هم از سويي مي‌توانند هرگونه درآمدهاي بانکي و اتفاقي را کاملاً مهار کند و به نفع مردم توزيع کند و از سويي اگر اين ماليات‌ها وضع شوند مي‌توانند باعث جهت دهي شوند و به جاي سپرده‌گذاري ارزي در بانک‌ها به فعاليت‌هاي زيرزميني روي بياورند. از همين رو ما در اين مورد به جمع‌بندي خاصي نرسيده‌ايم. نوبخت با بيان اينکه 30 هزار ميليارد تومان براي به طرح‌هاي عمراني افزوده شده است، گفت: به طور متوسط رشد منابع عمومي‌12 درصد بوده است با همين اوصاف براي سال 98 بالغ بر 65 هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني در نظر گرفته شده است که اين رقم در سال جاري 62 هزار ميليارد تومان بود اين نشان مي‌دهد که ما به دنبال افزايش رونق و اشتغال درکشور هستيم. نوبخت در مورد بودجه دستگاه‌هاي فرهنگي و مذهبي گفت:‌ ما بايد بودجه نهادهاي فرهنگي و مذهبي را تامين کنيم اما اين کار نبايد بدون ضابطه باشد مثلاً بايد توجه داشت که حوزه نيز يک دانشگاه است که دانش‌هاي مذهبي شرقي و غربي تدريس مي‌کند. بنابراين تخصيص بودجه براي اين نهادها بايد با ضابطه و قانون باشد.

مقاومت ژنرال نفتی نتیجه داد؛

گروه انرژي: اعضاي اوپک از روز پنجشنبه براي تصميم‌گيري درباره سطح توليد در وين گرد هم آمده اند.در همين زمينه زنگنه بار ديگر تاکيد کرد: کاهش حتي يک بشکه نفت ، خط قرمز ماست، ايران بايد از هرگونه تصميمي‌در کاهش توليد معاف ‌شود. حال اوپک توانست چراغ سبز ايران براي توافق کاهش روزانه ۸۰۰هزار بشکه‌اي نفت را که از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد، به دست آورد.

رويترز خبرداد، يک منبع آگاه از درون اوپک خبر داد که بالاخره اوپک توانست چراغ سبز ايران براي توافق کاهش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌اي نفت را که از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد، به دست آورد.اوپک از گروه توليدکنندگان غير اوپک هم خواهد خواست با کاهش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌اي خود به ميزان کاهش اوپک افزوده و در اين توافق مشارکت کنند.پيش از اين توافق ايران در آخرين ديدار رسمي‌اوپک حاضر نشد توليد نفت خود را کاهش دهد و اعلام کرد، اين اقدام خط قرمز ايران است.وي در ادامه تصريح کرد: اين وظيفه کشورهايي است که نفت بيشتري توليد کرده و بازار را با نفت بيشتر و بيشتر دچار فروپاشي کردند. ايران هيچ مسئوليتي در قبال اين وضعيت ندارد.زنگنه تأکيد کرد که کاهش ندادن توليد نفت، خط قرمز ايران است و ايران بايد از هرگونه تصميمي‌در کاهش توليد معاف ‌شود.عربستان سعودي و روسيه توليد نفت خود را در تابستان به منظور جلوگيري از افزايش بيش از حد قيمت‌ها در آستانه وضع مجدد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران که در نوامبر به اجرا گذاشته شد، افزايش دادند.اظهارات زنگنه در شرايطي مطرح شد که توليدکنندگان نفت اوپک روز پنج شنبه در وين اتريش به منظور مذاکره درباره استراتژي توليد خود در بحبوحه افت شديد قيمت‌هاي نفت ديدار کردند. توليد کنندگان غيراوپک شامل روسيه قرار است روز جمعه به مذاکرات درباره کاهش توليد نفت يا حفظ سطح توليد فعلي، ملحق شوند.قيمت نفت روز پنج‌شنبه پس از اين که خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي، اظهار کرد، کاهش يک ميليون بشکه در روز براي اوپک و متحدانش کافي خواهد بود، حدود چهار درصد کاهش يافت. بازارها کاهش توليد بيشتري را پيش‌بيني مي‌کردند اما روسيه اعلام کرده که مايل به کاهش توليد نيست.

  • مداخله آمريکا در مسائل اوپک

آمريکا درباره هرگونه کاهش توليدي که از سوي اعضاي اوپک موافقت شود نگران بوده و از اين واهمه دارد که اين اقدام به همراه تحريم‌ها عليه ايران، عرضه را محدود کرده و باعث افزايش قيمت‌هاي جهاني نفت و آسيب ديدن مصرف کنندگان آمريکايي شود.دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، با نشان دادن نگراني شديد خود برايان هوک، نماينده امور ايران در وزارت خارجه آمريکا را روز چهارشنبه براي گفت وگو با خالد الفالح به وين فرستاد.ايران از حضور هوک در وين خشنود نبود و زنگنه در اين باره واکنش نشان داد. وي گفت: اگر برايان هوک براي درخواست عضويت آمريکا در اوپک به وين آمده است و اين دليل ديدار وي با اعضاي اوپک است، درخواستش بايد بررسي شود اما اگر اين طور نيست، يک رويکرد غيرحرفه‌اي و مداخله‌جويانه داشته است. اوپک يک سازمان مستقل است و بخشي از وزارت انرژي آمريکا نيست که از واشنگتن دستور بگيرد.همچنين بيژن زنگنه روز پنج شنبه 16/9/ 97 پيش از آغاز نشست اوپک گفت: اوپک اين بلوغ را دارد که در جهت منافع اکثريت اعضاي خود تصميم‎گيري کند. گزارش‎هايي که ما از دبيرخانه اوپک دريافت کرده‎ايم، حاکي از مازاد عرضه بين ۱.۳ تا ۱.۴ ميليون بشکه است.به گفته وي، کاهش ۱.۳ تا ۲.۴ ميليون بشکه‎اي سطح توليد، رقم‎هايي است که مطرح شده و قرار است درباره اين ارقام بحث شود. سرانجام اوپک بايد درباره ارقامي‌که براي اکثريت اعضا قابل‎قبول است، تصميم بگيرد.زنگنه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا ايران به دنبال معافيت است، عنوان کرد: طبيعي است. اگر غير از اين باشد و معافيت نداشته باشيم، غيرطبيعي است.وي با بيان اين‌که همه مبادلات مالي ما با ارز‌هايي غير دلار است، گفت: با توجه به اين‎که ايران در شرايط تحريم قرار داد و از کاهش توليد معاف خواهد بود، بنابراين در زمينه ميزان کاهش توليد اظهار نظري نمي‎کنم.

  • ایران با کاهش تولید مشکلی ندارد

وزير نفت با بيان اين‎که ايران با کاهش توليد اوپک مشکلي ندارد و اين مسئله به تصميم اکثريت اعضا وابسته است، يادآور شد: ايران تا زمان رفع کامل تحريم‎ها به‌هيچ توافقي براي کاهش توليد ملحق نمي‎شود. درباره تحريم‎ها يا ارقام توليد و صادرات‌نفت ايران در دوران‌تحريم چيزي نمي‎گويم.وي قيمت مناسب براي هر بشکه نفت را ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد و گفت: به نظرم اين قيمت براي بيشتر اعضاي اوپک قابل‎قبول است، اما اين‌که روي چه ميزان توليدي توافق شود، در نشست پشت در‌هاي بسته مشخص مي‎شود.وزير نفت توضيح داد: بسيار روشن است در اين وضعيت که ما با تحريم‌هاي وضع شده ضد نفت ايران مواجهيم، نمي‎توانيم نفت بيشتري از بازار کم کنيم و توليد خود را بيش از فشاري که دريافت کرده‎ايم، کاهش دهيم. فکر مي‎کنم ونزوئلا هم درخواست دارد که مستثنا شود.خبرنگاري از زنگنه پرسيد آيا ديگر اعضاي اوپک با مستثنا شدن شما موافق هستند، که وزير پاسخ داد: آن‌ها بايد شرايط ما را درک کنند و انتظار داريم با ما همکاري کنند. اين حداقل همکاري است. اما اگر آن‌ها نخواهند اين کار را انجام دهند، ما تصميم ديگري را نمي‎پذيريم. وزير نفت همچنين عنوان کرد: ما در گذشته هم از سوي برخي مسئولان آمريکايي تهديد شده‎ايم، اما اين نخستين بار است که رئيس‎جمهوري آمريکا دستور مي‎دهد که اوپک چطور کار کند؛ اين روال جديدي است و فکر مي‎کنم اوپک با اين رفتار موافق نيست.زنگنه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‎که آيا کشور‌هاي ديگر نيز همانند ايران از دستور دادن کشور‌هاي خارج از اوپک به اين سازمان ناخشنود هستند، گفت: بله. همانطور که به خوبي اشاره کرديد، آن‌ها سياست‎هاي خود را تحميل مي‎کنند و به اوپک دستور مي‎دهند که چطور عمل کند. اما بايد بدانند که اوپک بخشي از وزارت انرژي کشورشان نيست. اوپک يک سازمان مستقل است و براي حداکثر کردن منافع اعضاي خود تلاش مي‎کند. فکر مي‎کنم بيشتر اعضا چنين احساسي دارند، اما متاسفانه برخي از اعضاي اوپک با سياست‎هاي آمريکا همراهي مي‎کنند.وزير نفت در پاسخ به سوالي درباره مهم‎ترين ماموريت و مسئوليت مديرعامل جديد شرکت ملي نفت ايران، به عبور از تحريم‌ها اشاره کرد و به اين سوال که آيا دولت ايران مي‌تواند با توجه به تحريم‌ها بودجه سال آينده را متعادل کند، پاسخ مثبت داد و گفت: قيمت نفت در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰ دلار براي هر بشکه است.زنگنه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‎که آيا از پيشرفت اروپا در زمينه ايجاد کانال تبادل مالي راضي هستيد، ادامه داد: من زماني راضي خواهم بود که اين کانال اجرايي شود. افراد ما و کارشناسان اروپايي در حال مذاکره (درباره زمان اجرا) هستند. از نظر من وقتي توافق نهايي به دست آمده که اين هدف عملياتي شود.

پيکر مطهر 2 شهيد حادثه تروريستي چابهار تشييع شد

گروه سياسي: پيکر مطهر 2 شهيد حادثه تروريستي چابهار روز جمعه با حضور فرماندهان نظامي‌و انتظامي‌و اقشار مختلف مردم شيعه و سني اين شهرستان تشييع شد.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، تشييع پيکر مطهر شهيدان ستوان يکم داريوش رنجبر و سرباز وظيفه ناصر درزاده با حضور سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد علي موهبتي استاندار سيستان و بلوچستان، سردار محمد ماراني فرمانده قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه جنوب شرق کشور، سردار قاسم رضايي فرمانده مرزباني، سردار محمد قنبري فرمانده نيروي انتظامي‌اين استان و شماري از مسئولان برگزار شد. پس از مراسم تشييع در چابهار پيکر شهيد ستوان يکم داريوش رنجبر به زادگاهش شيراز و سرباز وظيفه شهيد ناصر درزاده به بمپور ايرانشهر منتقل شد.

  • عدالت در انتظار تروريست‌ها و اربابانشان

خبرگزاري رسمي‌چين گزارش داد که «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران با انتشار يک توئيت، عوامل و نيروهاي خارجي را به خاطر حمايت از حمله چابهار تهديد و سرزنش کرد.

به گزارش ايرنا، خبرگزاري شينهوا روز جمعه به نقل از توئيت ظريف، آورده است «ايران تروريست‌ها و اربابانشان را به دست عدالت خواهد سپرد». خبرگزاري رسمي‌چين به نقل از ظريف نوشته است تروريست‌هايي که از خارج کشور پشتيباني و حمايت مي‌شوند «مردم بي گناه را در چابهار به شهادت رسانده و مجروح کردند».

ظريف در اين پيام تاکيد کرده است: همانگونه که در گذشته به روشني گفته ايم اين جنايات بي مکافات نخواهد ماند در سال 2010، نيروهاي امنيتي ما افراط گراياني را از مسير امارات متحده عربي رديابي کرده و به دام انداختند، سخنانم را به ياد داشته باشيد: ايران تروريست‌ها و اربابانشان را به دست عدالت خواهد سپرد.

شينهوا همچنين به نقل از اظهارات 'رمضان شريف' سخنگوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نوشته است که گروه‌هاي تروريستي عمدتا از خدمات سرويس‌هاي جاسوسي کشورهاي خارجي از جمله «عربستان سعودي» پشتيباني مي‌شوند. شينهوا به نقل از شريف آورده است 'آنها (گروه‌هاي تروريستي) همواره به دنبال ايجاد ناامني در مرزهاي ما هستند.'

او گفت که ايران به شدت به اين حملات تروريستي پاسخ خواهد داد و تروريست‌ها و حاميان آنها مجازات خواهند شد.

راديو بين المللي چين نيز ضمن انتشار توئيت 'محمد جواد ظريف' وزير امور خارجه ايران در مورد اين حادثه تروريستي نوشته است: ايران تاکيد کرده است که تروريست‌ها و اربابان آن‌ها را به دست عدالت خواهد سپرد.

  • قصدعوامل تروريستي ناامن نشان دادن سيستان و بلوچستان است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌نيز در ادامه سفر با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ايرانشهر، با محکوم کردن حادثه تروريستي چابهار، ضمن تسليت و طلب صبر براي خانواده‌هاي شهداء و شفاء عاجل براي مجروحان اين حادثه، گفت: عوامل حادثه تروريستي چابهار افرادي هستند که مي‌خواهند از اين استان يک چهره ناامن را نشان دهند و نمي‌خواهند دارايي‌ها و ظرفيت‌هاي اين استان کشف شود. وي تاکيد کرد: سيستان و بلوچستان گنج بي‌پايان است؛ کساني که تلاش کردند اين استان را با يک چهره خشونت‌بار يا چهره شهري که نماد حمل‌ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خيانت جبران‌ناپذيري به اين منطقه مي‌کنند. وي ادامه داد: اگر حجاب‌هاي دروغيني که چهره واقعي سيستان و بلوچستان را پوشانده کنار زده شود گنج‌هاي بي‌پايان معنوي اين استان نمايان مي‌شود.

  • مولوي عبدالحميد حادثه تروريستي چابهار را محکوم کرد

مولوي عبدالحميد اسماعيل زهي مدير حوزه علميه دارالعلوم اهل سنت زاهدان در پي حادثه تروريستي مزدوران استکبار در ستاد انتظامي‌چابهار در پيامي‌ضمن ابراز همدردي با خانواده شهداي اين حادثه اين اقدام تروريستي را محکوم کرد.

امام جمعه مسجد مکي اهل سنت زاهدان در اين پيام که نسخه‌اي از آن پنجشنبه شب به ايرنا رسيده، آمده است: حادثه انفجاري که در مقر فرماندهي انتظامي‌چابهار رخ داد و منجر به شهادت و مصدوميت شماري از عزيزان نيروي انتظامي‌و مردم عادي شد بسيار تاسف بار و ناگوار بود.

اين پيام مي‌افزايد: اينجانب بارها تاکيد کرده‌ام و اکنون نيز تاکيد مي‌کنم که ايجاد هرگونه ناامني در کشور و استان از سوي هر فرد و گروهي که باشد هرگز به نفع مردم منطقه نيست بلکه دشمنان ملت و فرصت طلباني که دنبال سوء استفاده هستند را به خواسته‌هايشان مي‌رساند.

مولوي اسماعيل زهي در اين پيام ضمن محکوم کردن اين اقدام تروريستي، براي شهدا علو درجات و براي مصدومان شفاي عاجل از بارگاه الهي درخواست کرده است.

ابراز همدردي سفير انگليس

  • سفير انگليس با خانواده قربانيان حمله تروريستي چابهار ابراز همدردي کرد.

به گزارش ايسنا، سفير انگليس در تهران با ‏ابراز همدردي با مصيبت ديدگان حمله تروريستي چابهار در صفحه توييتر خود نوشت: هيچ وقت هيچ توجيهي براي تروريست نيست.

اطلاعيه وزارت خارجه افغانستان در محکوميت حمله تروريستي چابهار

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي‌افغانستان، حمله تروريستي در شهر چابهارِ جمهوري اسلامي‌ايران را به شديدترين نحوِ ممکن محکوم کرد.

به گزارش ايسنا، در اين اطلاعيه آمده است:

«افغانستان که به خاطر مبارزه با هراس افکني، قرباني‌هاي زيادي را متحمل شده، باور دارد که تروريسم غير قابل تفکيک، و دشمن مشترک جامعه بشري است.

دولت جمهوري اسلامي‌افغانستان با اظهار همدردي و تسليت به مردم و دولت کشور دوست، جمهوري اسلامي‌ايران به خاطر جان باختن و زخم برداشتن ده‌ها تن از شهروندان اين کشور، بار ديگر بر ضرورت همبستگي و همکاري نزديکتر کشورها در مبارزه با اين دشمن مشترک تأکيد مي‌ورزد.» لازم به ذکر است خودروي وانت تويوتا حامل مواد منفجره ساعت 9:55 دقيقه ديروز قصد ورود به مقر ستاد انتظامي‌شهرستان چابهار را داشت که با مقاومت ماموران انتظامي‌روبه رو شد و عامل انتحاري، اين خودرو را مقابل درب ورودي اين ستاد منفجر کرد.

در اين حادثه تروريستي 43 نفر زخمي‌و 2 نفر شهيد شدند. 10 نفر از حادثه ديدگان از کادر نيروي انتظامي‌و بقيه شهروندان عادي بودند که در حوالي در حال تردد و مشغول فعاليت روزمره بودند.

برخي شبکه‌هاي اجتماعي نوشته اند: گروهکي تحت عنوان «انصارالفرقان» مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفته است.

عضو شورايعالي بورس عنوان کرد:

گروه بورس: نکته‌اي که اکنون همه تصميم گيران اقتصادي بايد بر آن تمرکز کنند اين است که اقتصاد ايران براي توسعه به تقويت بازار سرمايه نياز دارد. در بازار سرمايه ظرفيت براي توسعه بازار و پذيرش شرکت‌ها مهيا است و مي‌توان از طريق ابزار‌هاي کارآمد تامين مالي، شرکت‌ها را به استفاده از اين ظرفيت ترغيب کرد.

اگر گفته مي‌شود تامين مالي از طريق بازار سرمايه با رشد نقدينگي تناسبي ندارد به اين دليل است که اقتصاد ايران بانک محور است و عمده تامين مالي‌هاي بخش مولد اقتصاد از طريق بانک‌ها صورت مي‌گيرد.

سعيد اسلامي‌بيدگلي، دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران، در حاشيه بازديد از مؤسسه خيريه کودکان کار ايليا و رونمايي از سند راهبردي "راهکارهاي توسعه آموزش‌هاي مالي و اقتصادي در مدارس" ضمن بيان مطلب فوق به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: در شرايط اقتصادي کشور هدايت نقدينگي به بازار سرمايه يک ضرورت است. نقدينگي مجموع پول و شبه پول موجود در اقتصاد است؛ در کلام ديگر، شکل ساده‌اي از پول که به صورت وجوه نقد و مسکوکات براي مبادلات در اختيار مردم قرار دارد نقدينگي است. در اقتصاد، پول نقد، پول در حساب‌هاي جاري، پول در حساب‌هاي بلندمدت و حواله‌ها، نقدينگي کشور را تشکيل مي‌دهند.

عضو شورايعالي بورس ضمن تاکيد بر اينکه اگر نقدينگي موجود در اقتصاد کنترل و مديريت نشود مشهود‌ترين اثر آن افزايش تورم است، ادامه داد: با نگاه به بازار بدهي و حجم معاملات در بورس مي‌توان دريافت که نقش بازار سرمايه در جذب نقدينگي طي سال‌هاي گذشته افزايش پيدا کرده، اما بايد گفت بازار سرمايه همچنان جاي رشد و توسعه دارد.

به گفته اسلامي‌بيدگلي نقد‌هايي در بين اهالي بازار و اقتصاددان‌ها وجود دارد معطوف به عدم توسعه بازار سرمايه متناسب با حجم نقدينگي! نقد‌ها مبتني بر اين بوده که تامين مالي بازار سرمايه با اقتصاد تناسب ندارد، در پاسخ به اين نقد‌ها بايد گفت، کارشناسان مي‌گويند اقتصاد ايران بانک محور است، چراکه عمده تامين مالي‌ها از طريق بانک‌ها صورت مي‌گيرد.

دبير کانون نهادهاي سرمايه گذاري ادامه داد: در چندسال اخير توجه زيادي به سپرده گذاران بانکي شده در حالي که از سرمايه گذاران بازار سرمايه اين ميزان حمايت صورت نگرفته، بنابراين ذهن و برنامه‌ريزي مديران بانکي، اقتصادي، رسانه‌ها و مردم اساسا بانک محور است. عضو شورايعالي بورس با بيان اينکه در حال حاضر اقتصاد ايران با گره‌هايي زيادي در شبکه پولي مواجه است، گفت: امکان دسترسي بخش مولد اقتصاد به منابع از طريق شبکه بانکي با محدوديت‌هايي روبرو است، لذا مسئولان توسعه بازار سرمايه را يکي از راهکارهاي عبور از مشکلات مي‌دانند.

دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ادامه داد: نکته‌اي که اکنون همه تصميم گيران اقتصادي بايد بر آن تمرکز کنند اين است که اقتصاد ايران براي توسعه نياز به توسعه بازار سرمايه دارد. در بازار سرمايه ظرفيت براي توسعه بازار و پذيرش شرکت‌ها مهيا است و مي‌توان از طريق ابزار‌هاي کارآمد تامين مالي، شرکت‌ها را به استفاده از اين ظرفيت ترغيب کرد.

وي به راهکارهاي جذب نقدينگي و نهادينه شدن فرهنگ سرمايه گذاري اشاره کرد و بيان داشت: ورود شرکت‌هاي دولتي در يک برنامه زمان بندي شده، ايجاد امتياز براي شرکت‌هاي خصوصي براي ورود به بازار، بهبود فرآيندهاي پذيرش در بازار سرمايه، افزايش سهام شناور آزاد شرکت‌هاي بورسي و تسهيل قوانين حامي‌شرکت‌هاي تخصصي بازار از راهکارهاي جذب نقدينگي به سمت بورس هستند.

دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري بازار سرمايه افزود: بازار سرمايه پيچيدگي‌ها و ابزارهاي خاص خود را دارد و با توجه به شرايط خاص آن افراد بايد از طريق نهادهاي حرفه‌اي وارد بورس شوند.

به گزارش سنا، عصر چهارشنبه (14 آذر ماه) با حضور ياسر فلاح مدير عامل شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس، معاونين وزير آموزش و پرورش و مديران بازار سرمايه از سند راهبردي کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران تحت عنوان "راهکارهاي توسعه آموزش‌هاي مالي و اقتصادي در مدارس" در موسسه خيريه کودکان کار ايليا، رونمايي شد.

رضا رحماني تشريح کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: احياء واحدهاي راکد توليدي از جمله برنامه‌هاي وزارت صمت است که وزير جديد صنعت، معدن و تجارت با جديت به اين اولويت اهتمام مي‌ورزد. در همين راستا رضا رحماني در نشست ستاد راهبري اقتصاد مقاومتي استان مرکزي در اراک گفت: يکهزار و 307 بنگاه اقتصادي تعطيل شده و راکد کشور در سال جاري با 18 هزار و 927 اشتغال احيا شده است.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، وي افزود: پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان سال جاري شمار واحدهاي احيا شده صنعتي به يکهزار و 693 واحد برسد.

رحماني بيان کرد: 55 بنگاه اقتصادي احيا شده مربوط به استان مرکزي است و اين خطه در زمينه حيات دوباره صنايع راکد رتبه اول را در کشور داراست و در حال تبديل شدن به يک الگوي کشوري است.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در نشستي فرمودند در شرايط امروز مسئله توليد و حفظ حيات کارخانه‌ها و اشتغال جهاد است و همه بايد اين فرموده را تکليف بدانند.

رحماني اظهار داشت: 13 آبان امسال برخي افراد اميدوار بودند اتفاقاتي در کشور رخ دهد اما با هوشياري ملت، تدابير دولت، تلاش همگاني و همت صنعتگران و اصناف کشور به خوبي سنگرداري و دشمن مايوس شد.

وي تصريح کرد: حمايت از توليد و اشتغال در اولويت برنامه‌ها قرار دارد و نياز است که توليدات حفظ و افزايش يابد.

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: کارگروه و ساختاري در وزارتخانه در خصوص روند تامين مواد اوليه واحدها شکل گرفته و بايد همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا خطوط توليد در ماه‌هاي آتي با نشاط فعاليت داشته باشند و واحدهاي تعطيل نيز احيا شود.

رحماني بيان کرد: صنعت استان مرکزي مهم است و هر اتفاق در اين حوزه بخشي از صنايع استان‌هاي ديگر را نيز متاثر مي‌کند.

وي عنوان کرد: حوزه کالايي کشور توسط تولت به سه بخش اساسي، غير اساسي و ممنوعه تقسيم بندي کرده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کالاهاي اساسي را دولت از طريق درآمد نفتي تامين مي‌کند و اين مهم را در سال 97 عملياتي کرد و در سال 98 نيز تضمين و تامين مي‌کند و ذخاير استراتژيک آن نيز تامين شده و کالاهاي اساسي تا ماه‌ها در انبارها ذخيره سازي شده است.

رحماني بيان کرد: کالاهاي ممنوعه که دايره حمايتي نداشته و غيرقانوني هستند و ساير کالاهاي غير اساسي نيز توسط دولت اولويت بندي شده است. وي خاطرنشان کرد: پيگيري مواد اوليه اولويت اول است و دولت اين مهم را نيز از طريق سامانه نيما تضمين کرده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بخش عمده‌اي از مواد اوليه توليد داخل است که صنايع وابسته آن بايد مسايل و مشکلات کمي‌داشته باشند اما وضعيت فعلي قابل قبول نيست و اصلاح روند در دست پيگيري است.

وي اضافه کرد: توليد فولاد کشور 2 و نيم برابر مصرف است، توليد مس يک و نيم برابر و توليد مواد پتروشيمي‌2 برابر مصرف است و تنها در خصوص تامين برخي مواد مشکلاتي وجود دارد.

رحماني بيان کرد: واحدهاي هپکو، آذرآب، واگن سازي و ماشين سازي در گذشته با مشکلات مختلفي همراه بودند اما در بازديد امروز مشخص شد که حيات دوباره و نشاط توليد در اين واحدها بازگشته و موج مي‌زد.

وي عنوان کرد: نوسان ارز ممکن است مشکلاتي را در بخش‌هايي ايجاد کرده باشد اما بايد آن را تبديل به فرصت کرد.

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر واحد توليدي به خاطر سرمايه در گردش نتواند ظرفيت خود را افزايش دهد قابل قبول نيست، مسئولان بايد در اين راستا بکوشند تا به اشتغال لطمه وارد نشود.

رحماني عنوان کرد: طرح رونق توليد 300 هزار ميليارد ريال ابلاغي در کشور دارد که استان مرکزي در بهره مندي از اين تسهيلات در رتبه نخست ايستاده است.

وي گفت: بانک‌هاي عامل همکاري خوبي در اين زمينه داشته‌اند اما کافي نيست و بايد جايي که امکان توليد وجود دارد و نياز به سرمايه در گردش است حمايت حداکثري انجام شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت بخشنامه کرده که واحدهاي کوچک و متوسط که داراي چک برگشتي هستند، بدهي مالياتي و غير جاري دارند شرايط ويژه را براي دريافت تسهيلات رونق توليد داشته باشند اما، براي واحدهاي بزرگ ساز و کارهاي ديگري در کارگروه ملي انديشيده شده است.

رحماني تصريح کرد: نمايندگان استان مرکزي در مجلس شوراي اسلامي‌حمايت‌هاي خوبي را در خانه ملت از توليد داشته‌اند که جاي تقدير دارد.

وي عنوان کرد: احکام خوبي براي اتمام واحدهاي نيمه تمام صادر شده است، در استان مرکزي 320 طرح با پيشرفت بالاي 60 درصد وجود دارد که بايد با جديت دنبال شوند زيرا اين واحدها به راحتي در 2 سال آينده قابل اتمام است.

وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بحث حمايت از کالاي ايراني در راستاي فرمايش رهبر معظم انقلاب به يک طرح ويژه تبديل شده است وطبق الگوي جهاني يک ميليارد دلار ساخت داخل مي‌تواند 50 هزار اشتغال ايجاد کند.

وزير صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود خود به شهرستان اراک مورد استقبال مسئولان استان مرکزي قرار گرفت و در گلزار شهداي اراک به مقام شامخ شهيدان مدفون در اين مکان اداي احترام کرد.

«رضا رحماني» در اين سفر از شرکت‌هاي هپکو، واگن پارس و آذرآب اراک نيز بازديد کرد و آخرين برنامه کاري اين سفر نيز بازديد از دوازدهمين نمايشگاه صنعت، معدن و ابزار آلات در محل نمايشگاه دايمي‌بين المللي اراک است.

بيش از 2 هزار و 800 واحد صنعتي در استان مرکزي فعاليت مي‌کنند.

شکست سخت آمريکا در سازمان ملل

حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي‌ايران عنوان کرد: مخالفت سازمان ملل متحد با قطعنامه پيشنهادي آمريکا براي محکوميت حماس براي حملات موشکي به رژيم صهيونيستي، شکست سختي براي آمريکا و رژيم صهيونيستي بود.

به گزارش ايرنا، بعيدي نژاد روز جمعه با انتشار پيامي‌در توييتر افزود: نيکي هيلي که گفته بود موقع انتصاب هيچ‌چيز از سازمان ملل نمي‌دانست و هدفش را دفاع از رژيم اسرائيل اعلام کرده بود، وداع تلخي با سازمان ملل داشت.

مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد در نشست عصر پنجشنبه خود 86 راي موافق، 58 راي مخالف و 33 راي ممتنع به قطعنامه پيشنهادي آمريکا براي محکوم کردن حماس داد.


دانشجو نماد حيات سياسي

معاون اول رييس جمهور با اشاره به روز دانشجو تصريح کرد: دانشجو بزرگترين "سرمايه انساني" و دانشگاه مهمترين "نهاد عقلانيت جامعه" است. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در صفحه اينستاگرامش نوشت: «امروز ۱۶ آذر است، "روز دانشجو" روزي که با شهادت سه آذر اهورايي(شريعت رضوي، قندچي و بزرگ نيا) از ۶۵ سال پيش تاکنون نماد هويت و حيات سياسي نسل‌هاي دانشجوست. همه چيز در اين سالها عوض شده، اما جوهر آزادي خواهي و عدالت جويي دانشجويان در تمامي‌اين دوران همچنان جوشان مانده است. دانشجو بزرگترين"سرمايه انساني" و دانشگاه مهمترين " نهاد عقلانيت جامعه" است. درباره بزرگي اين نسل و اهميت اين نهاد بيشتر و بهتر بيانديشيم.


مبارزه با پولشويي؛ نقطه قوت نظام

سخنگوي وزارت خارجه گفت: تلاش براي ايجاد ساختار مبارزه با پولشويي، نقطه قوت نظام است.

به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي‌گفت: متأسفانه برخي رسانه‌ها با نقل قول اظهارات بطور ناقص يا عمدا مخدوش و يا حتي با انتشار مطالب ساختگي تلاش دارند تا بر اساس آن تحليل و نتيجه‌گيري کرده و به مقصود سياسي خود دست يابند. بارها بيان شد که وجود پولشويي در کشور ما مانند ساير کشورها، موضوع قابل انکاري نيست. آنچه که اهميت دارد وجود اراده مبارزه با جرائم مالي و پولشويي است که اين اراده از ميزان حساسيت همه اقشار مردم و مسئولين جمهوري اسلامي‌ايران بخوبي قابل درک است.

سرمقاله

سيد کاظم دلخوش

عضو کميسيون اقتصادي مجلس

بودجه سال 1398 با توجه به شرايط ويژه کشور متفاوت از سال‌هاي گذشته از سوي دولت برنامه ريزي شده است و به همين دليل سازمان برنامه و بودجه با تشکيل ستاد بودجه سال 1398 براي دخل و خرج کشور در سال آينده را برنامه ريزي کرد. با تشکيل ستادي متشکل از نمايندگان بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور تدوين لايحه بودجه 98 در سازمان برنامه و بودجه کليد خورد و اکنون لايحه براي بررسي و تصويب تحويل مجلس شد. دولت با توجه به شرايط جديد لايحه بودجه را تنظيم کرده است چرا که تحريم‌ها تشديد شده است و آثار اين تحريم‌ها در زندگي مردم کاملا معلوم و محسوس است. وي با بيان اينکه منابع درآمدي دولت در بودجه 5 تا 6 قلم است، توضيح داد: منابع نفت، ماليات، عوارض، فروش اموال و املاک دولتي از جمله منابع در آمدي کشور است. هر چه پيش مي‌رويم دولت در فر اموال و املاک دولتي با مشکل مواجه مي‌شود، بنابراين به نظر مي‌رسد که احتمالا در سال 98 در بخش بودجه عمرانيدولت مشکلاتي داشته باشد.سال گذشته دولت پروژهاي عمراني را با اسناد خزانه به پيمانکاران واگذار کرد، اين اسناد براي پيمانکاران پول درست و حسابي نمي‌شود بلکه حواله‌اي است که پيمانکاران را دچار مشکل مي‌کند از سوي ديگر دولت را بدهکار تر مي‌کند. از ابتداي انقلاب تاکنون شايد هزار درصد بودجه ما افزايش داشته است. در حال حاضر هزار ميليارد تومان بودجه ما در بخش‌هاي مختلف است که همين نشان مي‌دهد دولت در بودجه 98 با چالش‌هاي جدي مواجهه مي‌شود. دولت در تخصيص بودجه در سال 96 و 97 مشکلاتي داشت و نتوانست بودجه مصوب را به صورت کامل تخصيص دهد برخي پروژها غالبا همينطور نيمه کاره ماند و حتي نتواست آنها را واگذار کند.

منبع: خانه ملت

یادداشت
محمود افشاري

روزنامه نگار

توسعه مفهمي‌جداي از رشد اقتصادي است. اگر رشد متغيري تک بعدي است که ماحصل فعاليت سالانه اقتصاد ملي است، توسعه متغيري چند بعدي است که از فرهنگ و سياست گرفته تا توزيع عادلانه ثروت و درآمد را در بر مي‌گيرد.آنچه در توسعه مهم است انتخاب آرمان‌ها شناخت وضعيت موجود و حرکت به سمت آرمان با توجه به ابزارهاي شناخته شده است. در اين مسير يک سوال اساسي باقي است؛ نقش مردم و دولت‌ها در فرآيند توسعه چيست؟ مسلماً دولت‌ها در مسير نيل به آرمان‌ها توان معجزه کردن ندارند و اين توده‌هاي جامعه هستند که بايد با توجه به مسير انتخاب شده، توسعه تصميم سازان به کار و تلا بپردازند. در اين بين نگاهي به تجربه کشورهاي جنوب شرقي قاره کهن مي‌اندازيم. به گواه نهادهاي وابسته به سازمان ملل متحد از جمله آنکتاد، عامل رشد و توسعه کشورهاي جنوب شرق آسيا در دو دهه گذشته، سامان بخشيدن به نظام تصيصم سازي در اين کشورها و حضور و مشارکت آحاد جامعه در فرآيند توسعه بوده است. اگر نقش مردم، تلاش در مسير دست يابي به اهداف تعيين شده از سوي تصميم سازان در رسيدن به اهداف تعيين شده از سوي تصميم سازان در نيل به شاخص‌هاي توسعه يافتگي تعريف شود، سوال اين است که نقش دولت‌ها در اين مسير چيست؟ براي پاسخ به اين سوال خوب است به مفهوم سرمايه اجتماعي گريزي بزنيم. در بررسي علل موفقيت توسعه يافتگي، تاکنون ديدگاه‌هاي اقتصادي در چند مرحله دچار تحول و تغيير شده اند، به طوري که در مدت مديدي سرمايه‌هاي فيزيکي را عامل رونق اقتصادي نيز در تاييد اين نکته مطرح شد. اما بعد از گذشت مدتي، نيروي انساني به عنوان موتور محرکه اقتصاد مطرح شد و همين مسئله کشورهاي توسعه يافته را به توجه بيش از پيش به مقوله آموزش سوق داد. در ساليان اخير، مقوله توسعه انساني جاي خود را به توسعه بر مبناي «سرمايه اجتماعي» داده است. بر اين اساس هر چند انسان، محور توسعه قرار مي‌گيرد اما نوع رابطه انسان با انسان و همچنين انسان با جامعه از اهميت بيشتري نسبت به گذشته برخوردار شده است و در اين بين، وظيفه دولت‌ها، اصلاح روابط تعيين شده بين نهادهاي مختلف است در مقوله سرمايه اجتماعي و از ديد اقتصادي، هزينه توليد حرف اول را مي‌زند و هر حرکتي در اين مسير، گامي‌در دستيابي به اهداف توسعه تعريف مي‌شود، لذا بر اين اساس است که نقش دولت تلاش براي کاهش هزينه‌ها با توجه به مبحث سرمايه اجتماعي است. قانونگذاري، رفع انحصارها، تقويت رقابت در بخش‌هاي مختلف و تلاش براي مشارکت حداکثري عموم مردم در فعاليت‌هاي اقتصادي از جمله مقوله‌هايي است که مي‌تواند در کاهش هزينه توليد نقش اساسي داشته باشد. تشويق و تقويت نهادهاي مدني، غني سازي آموزش‌هاي عمومي، تأمين امنيت شهروندان، پرهيز از تصدي گري در بخش‌هاي متعدد اقتصادي و واگذاري امور مردم به خودشان نيز در نيل به افزايش توان سرمايه‌هاي اجتماعي نقش تعيين کننده‌اي دارند. به همين دليل است که گفته بسياري که در شرايط فعلي کشور، همواره دولت را زير سوال مي‌برند بايد گفت در مباحث جديد توسعه عامل تعيين کننده، دولت است اما دولت کارآمد؛ دولتي که با فراهم آوردن نهادها و مقررات به بازار اجازه رشد داده و مردم را به سوي زندگي بهتر سوق مي‌دهد. بنابراين در گام نوين اقتصاد ايران انتظار مردم از دولت فرآهم آوردن زمينه مساعد براي کار و فعاليت بدون دخالت مستقيم در امور است و البته انتظاري که از مردم مي‌رود اين است که با اعتماد به نظر وتصميم سازمان و با مشارکت عمومي‌حداکثر تلاش خود را براي تحقق اهداف تعيين شده بکار گيرند....

منبع: صاحب نيوز

لاریجانی در دیدار نایب رییس مجلس چین عنوان کرد؛

گروه سياسي - رييس مجلس گفت: اگر آمريکا تخلف کند و ساير کشورهاي عضو اقدامي‌نکنند، برجام فايده‌اي براي ايران نخواهد داشت از اين رو نقش چين، روسيه و کشورهاي اروپايي در حفظ پيمان هسته‌اي بسيار مهم ارزيابي مي‌شود.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌، با چن زو نايب رئيس مجلس ملي جمهوري خلق چين که براي حضور در دومين کنفرانس رؤساي مجالس ۶ کشور آسيايي براي مقابله با تروريسم به ايران سفر کرده است، ديدار و گفت و گو کرد.

لاريجاني در اين ديدار با اشاره به نقش مهم چين در شرايط پيچيده کنوني منطقه و بين الملل گفت: خوشبختانه روابط ايران و چين در سطح بالايي قرار دارد و رايزني‌هاي سياسي دو کشور در سطوح مختلف نشان دهنده عمق روابط است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه با تأکيد بر ضرورت حفظ برجام از سوي ساير کشورهاي عضو گروه ۱+۵ بعد از خروج آمريکا از برجام، اظهار کرد: اگر آمريکا تخلف کند و ساير کشورهاي عضو اقدامي‌نکنند، برجام فايده‌اي براي ايران نخواهد داشت از اين رو نقش شما، روسيه و کشورهاي اروپايي در حفظ پيمان هسته‌اي بسيار مهم ارزيابي مي‌شود.

لاريجاني در ادامه تصريح کرد: همکاري‌هاي ۶ کشور ايران، چين، پاکستان، ترکيه، روسيه و افغانستان در مقابله با تروريسم بسيار مهم است به ويژه اينکه آمريکا طي سال گذشته اقدام به انتقال تعداد زيادي از داعشي‌ها به افغانستان کرده که مي‌تواند مجددا همان دردسري را که در عراق و سوريه به وجود آورد در مناطق ديگري از آسيا به وجود بياورد.

چين براي حفظ برجام تلاش مي‌کند

چن زو نايب رئيس مجلس ملي جمهوري خلق چين ضمن ابلاغ سلام رئيس کنگره ملي خلق چين و تشکر از پذيرايي گرم جمهوري اسلامي‌و با اشاره به نقش رياست مجلس در سياستگذاري در حوزه‌هاي مختلف، گفت: حفظ ثبات و تقويت همکاري‌هاي تجاري در حوزه عملياتي مهم بوده و اميدواريم با تلاش کشورها، کنفرانس مجالس ۶ کشور با موفقيت برگزار شود.

نايب رئيس مجلس ملي چين در ادامه، سفرهاي دوجانبه ميان ايران و چين را در ارتقاي سطح روابط مثمر ثمر دانست و افزود: علي‌رغم وضعيت خاص منطقه‌اي و بين المللي، هدف چين برقراري روابط درازمدت با ايران است و اميدواريم با همکاري با طرف ايراني همکاري‌ها در حوزه منطقه‌اي و بين المللي را افزايش دهيم. وي در ادامه ضمن ابراز حمايت چين از توافق هسته اي، بيان کرد: چين براي حفظ برجام تلاش کرده چرا که ايران طي سال‌ها بزرگ‌ترين شريک تجاري چين بوده و تفاهم نامه‌هاي همکاري زيادي ميان دو کشور وجود دارد.

چن زو در ادامه از تمايل چين براي سرمايه گذاري در حوزه‌هاي مختلف در ايران خبر داد و افزود: چين در پروژه‌هاي عمراني مختلفي در ايران حضور دارد و قطعا مشکل همکاري‌هاي بانکي را که دغدغه ايران است پيگيري خواهيم کرد.

نايب رئيس مجلس ملي چين در ادامه با اشاره به موضوع کنفرانس ۶ کشور آسيايي براي مقابله با تروريسم، عنوان کرد: در سال‌هاي اخير ايران و چين همکاري‌هاي خوبي براي مبارزه با تروريسم داشته اند

دادستان کل کشور بيان کرد؛
گروه سياسي - دادستان کل کشور گفت: بر اساس اطلاعاتي که داريم نفوذي‌ها در بخش‌هاي مختلف اقتصاد کشور تلاش مي‌کنند که ضربه اقتصادي دشمن را کاري کنند و نبايد بگذاريم که اين‌ها بتوانند اهداف خودشان را محقق سازند.

به نقل از دادستاني کل کشور، حجت‌الاسلام محمدجعفرمنتظري در نشست بررسي مشکلات و چالش‌ها در رسيدگي به پرونده‌هاي جرايم اقتصادي که به همت دادستاني کل کشور برگزار شد، به فرمايشي از امام علي (ع) اشاره کرد و گفت: اين امام بزرگوار نشانه يک مدير خوب را تدبير و برنامه‌ريزي و پرهيز و اجتناب از زياده‌روي عنوان کرده است، شرايط کشور ما نيز به گونه‌اي است که مديريت هر بخشي بايد به اين دو مولفه توجه کافي و کامل داشته باشد.

وي افزود: اگر بخواهيم به نتيجه مطلوب برسيم حتما بايد در کارها برنامه‌ريزي همراه با تدبير داشته باشيم و از زياده روي و افراط و تفريط اجتناب ورزيم.

منتظري با اشاره به وضعيت امروز کشور تصريح کرد: ما در يک جنگ جدي دشمن قرار گرفته‌ايم. جنگي که هم اقتصاد کشور را و هم ارزش‌هاي ديني و انقلابي و هم امنيت ما را در حوزه‌هاي مختلف هدف‌گيري کرده است.

وي يادآور شد: اين جنگ با مطالعات کامل و جامع و با رصد کردن شرايط کشور و به گونه‌اي که هرچه را در اختيار و توان داشته‌اند به کار گرفته‌اند، صورت گرفته است. چه اتاق فکر و انديشه که خودشان درست کرده‌اند و چه مديران و انديش‌ورزاني که خودشان در زمينه جنگ دارند و چه به کار گرفتن عناصر منطقه‌اي و هماهنگ کردن با دولت‌هاي سرسپرده‌اي که در منطقه مثل يک گاو شيرده دارند به آن‌ها شير مي‌دهند و آن‌ها را پشتيباني مالي و اقتصادي مي‌کنند. براي اين دولت‌ها هم هيچ مهم نيست که چقدر پول و در کجا و به وسيله چه کسي و در چه جايي خرج مي‌کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به اينکه ميلياردها دلار به ميدان آورده‌اند تا هزينه کنند و در اين جنگ ما را به شکست بکشانند، گفت: دشمنان همه مکر و حيله، نيرنگ و توطئه‌هاي خودشان را به ميدان آوردند و عقل و منطق و وظيفه شرعي و ملي ما اقتضا مي‌کند که همه دست‌اندر کاران بخش‌هاي مختلف اجرايي، تقنيني، قضايي و اطلاعاتي و امنيتي با همه توان به ميدان بيايند و همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس براي دفاع از ايران اسلامي‌سر از پا نمي‌شناختند، به همين ترتيب وارد ميدان جنگ اقتصادي شوند.

دادستان کل کشور با بيان اينکه متاسفانه در برخي از مراکز و دستگاه‌ها انسان مي‌بيند که مسئولين اين احساس جدي را در مبارزه با توطئه‌هاي دشمن ندارند، گفت: جاسوساني که امريکا، رژيم صهيونيستي و عوامل منطقه‌اي آن‌ها قطعا در بخش‌هاي مختلف کشور و دستگاه‌هاي گوناگون جاسازي کرده‌اند، دو کار را انجام مي‌دهند. اول اينکه عواملي هستند که جاسوسِ انتقال خبر هستند و تخليه اطلاعاتي مي‌کنند و ديگر اينکه بستر موردنظر دشمن را فراهم مي‌کنند؛ به گونه‌اي که جاسوس در يک دستگاهي راه پيدا مي‌کند و به نحوي عمل مي‌کند که دشمن بتواند به اهداف خود برسد.