کسري‌8‌هزارمگاواتي‌در‌پيک‌مصرف‌برق

حميد رضا عظيمي‌معاون برنامه ريزي شرکت مادر تخصصي توليد برق حرارتي از کسري 8 هزار مگاواتي توليد برق در زمان پيک مصرف سال آينده خبرداد.وي در گفتگوي با صداوسيما با اشاره به اينکه ميزان برق مصرفي در زمان پيک سال گذشته 57 هزار مگاوات بوده است افزود: طبق پيش‌بيني انجام شده اين ميزان مصرف در پيک مصرف سال آينده به 61 هزارمگاوات خواهد رسيد که در اين زمان با 8 هزارمگاوات کسري توليد برق مواجه خواهيم بود.وي افزود: طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده براي سال آينده 5 هزارو 223 مگاوات نيروگاه حرارتي ، 500 مگاوات نيروگاه تجديد پذير و 150 مگاوات نيز نيروگاه برق آبي احداث خواهد شد که البته اين ارقام ظرفيت نامي‌است.


دو‌برابر شدن ورودي‌آب به سدها

ورودي آب سد‌ها از ابتداي سال آبي جاري تا نيمه آذر در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از ۲ برابر رشد داشته است.وحيد عسگري نژاد سرپرست گروه بهره برداري از سدهاي کشور شرکت مادر تخصصي مديريت منابع آب کشور گفت: از ابتداي سال آبي جاري تا نيمه آذر، ورودي آب سد‌ها حدود ۶.۵ ميليارد مترمکعب است که اين رقم درمدت مشابه سال گذشته حدود ۳ ميليارد مترمکعب بوده است.عسگري نژاد با اشاره به اينکه هم اکنون 178 سد مهم در حال بهره برداري در کشور وجود دارد افزود: ظرفيت اين سدها معادل 50 ميليارد مترمکعب است.وي گفت: هم اکنون 55 درصد مخازن سدهاي کشور خالي است گفت: 17 سد بيش از 90 درصد ظرفيت خود و 111 سد کمتر از 50 درصد ظرفيت خود موجودي دارد.


پرداخت پول نفت ايران با روپيه

هند با استفاده از مکانيزم پرداخت با روپيه از ايران نفت وارد مي‌کند که ۵۰ درصد از اين مبلغ قرار است صرف صادر کردن کالا به تهران شود.به گزارش رويترز، يک منبع آگاه از درون مذاکرات، به رويترز خبر داد که هند با استفاده از مکانيزم پرداخت با روپيه، از ايران نفت وارد مي‌کند. اين منبع اضافه کرد که ۵۰ درصد از اين مبلغ صرف صادر کردن کالا به تهران خواهد شد.اين منبع اعلام کرد که بانک يوسي‌اوي هند، ظرف ۱۰ روز آينده، در مورد اين مکانيزم پرداخت اطلاع‌رساني خواهد کرد.اين توافق در ۲ نوامبر ۲۰۱۸ توسط دولت هند و دولت ايران امضا شده است، تا پرداخت نفت با روپيه صورت گرفته و ۵۰ درصد از اين صندوق به صادرات تخصيص يابد.

خروج قطر از اوپک به هيچ عنوان سياسي نيست

وزير انرژي قطر با تاکيد بر اين که تصميم اين کشور مبني بر خروج از اوپک به هيچ عنوان سياسي نيست، گفت: حضور در اوپک هيچ ارزش افزوده‌اي براي قطر نداشته است.به گزارش وزارت نفت، سعد الکعبي درباره خروج قطر از اوپک اظهار کرد: ما بر اساس سياست‌هاي‌مان در بخش انرژي اين تصميم را گرفتيم؛ اين که قطر داراي منابع غني گاز است و به نفع ماست که روي توسعه صنعت گاز متمرکز شويم.وي افزود: حضور قطر در اوپک هيچ ارزش افزوده‌اي براي اين کشور به همراه نداشته، در حالي که توسعه هر چه بيشتر صنعت گاز ارزش افزوده زيادي براي اين کشور به همراه خواهد داشت.وي درباره اين که چه برنامه‌اي براي توسعه بخش قطري ميدان مشترک پارس جنوبي با ايران داريد،‌ اظهار کرد: برنامه بلندمدت قطر براي توسعه اين ميدان تدوين شده است. هدف قطر اين است که توليد ال‌ان‌جي را در يک برنامه بلندمدت از سالانه ۷۷ ميليون تن به ۱۱۰ ميليون تن برساند.

شرکت ملي نفت چين واردات نفت ايران را ازسرمي‌گيرد

سينوپک واردات نفت از ايران را بلافاصله پس از دريافت معافيت‌ها از سر گرفت، در حالي که شرکت ملي نفت چين واردات نفت ايران را از ماه دسامبر آغاز مي‌کند .برويترز خبرداد ، واردات نفت از ايران توسط چين قرار است در ماه دسامبر دوباره افزايش يابد. طبق اطلاعات دو منبع صنعتي، 2 پالايشگاه دولتي بزرگترين وارد کننده نفت دنيا، شروع کرده‌اند به استفاده از معافيت‌ها از تحريم‌هاي ايران .طبق گزارش‌هاي رسيده در ماه نوامبر، معافيت‌هاي چين از تحريم‌هاي ايران به اين کشور اجازه مي‌دهد 360 هزار بشکه در روز نفت ايران را طي 180 روز بخرد .يک مقام اجرايي آگاه از روابط ايران و شرکت ملي نفت چين تخمين زده که سي ان پي سي حداقل 2 ميليون بشکه در ماه از ماه دسامبر بارگيري کند،يعني دوبرابر مقدار قبل تا بتواند کاهش واردات ناشي از تحريم صادرات نفت ايران را که از 5 نوامبر اجرايي شد جبران کند .

شرط عجيب آمريکا براي عراق

گاز بخريد، دلار ندهيد

يک‌مقام ارشد بخش انرژي عراق گفت، کشورش براي افزايش توليد گاز و قطع واردات گاز از ايران جهت تامين خوراک نيروگاه‌هايش حداقل دو سال زمان نياز دارد. حيان عبدالغني افزود: «توليد فعلي عراق براي تامين گاز مورد نياز نيروگاه‌ها کافي نيست و بنابراين ما همچنان به واردات گاز از ايران نياز داريم.مابراي بهره برداري از پروژه‌هاي جديد گازي و شروع توليد حداقل به ۲۴ ماه زمان نياز داريم.»دولت آمريکا ماه گذشته اعلام کرد :عراق مي‌تواند براي مدت ۴۵ روز خريد گاز از عراق را ادامه دهد اما نبايد پول گاز را به دلار بپردازد.

مقاومت ژنرال نفتی نتیجه داد؛

گروه انرژي: اعضاي اوپک از روز پنجشنبه براي تصميم‌گيري درباره سطح توليد در وين گرد هم آمده اند.در همين زمينه زنگنه بار ديگر تاکيد کرد: کاهش حتي يک بشکه نفت ، خط قرمز ماست، ايران بايد از هرگونه تصميمي‌در کاهش توليد معاف ‌شود. حال اوپک توانست چراغ سبز ايران براي توافق کاهش روزانه ۸۰۰هزار بشکه‌اي نفت را که از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد، به دست آورد.

رويترز خبرداد، يک منبع آگاه از درون اوپک خبر داد که بالاخره اوپک توانست چراغ سبز ايران براي توافق کاهش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌اي نفت را که از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد، به دست آورد.اوپک از گروه توليدکنندگان غير اوپک هم خواهد خواست با کاهش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌اي خود به ميزان کاهش اوپک افزوده و در اين توافق مشارکت کنند.پيش از اين توافق ايران در آخرين ديدار رسمي‌اوپک حاضر نشد توليد نفت خود را کاهش دهد و اعلام کرد، اين اقدام خط قرمز ايران است.وي در ادامه تصريح کرد: اين وظيفه کشورهايي است که نفت بيشتري توليد کرده و بازار را با نفت بيشتر و بيشتر دچار فروپاشي کردند. ايران هيچ مسئوليتي در قبال اين وضعيت ندارد.زنگنه تأکيد کرد که کاهش ندادن توليد نفت، خط قرمز ايران است و ايران بايد از هرگونه تصميمي‌در کاهش توليد معاف ‌شود.عربستان سعودي و روسيه توليد نفت خود را در تابستان به منظور جلوگيري از افزايش بيش از حد قيمت‌ها در آستانه وضع مجدد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران که در نوامبر به اجرا گذاشته شد، افزايش دادند.اظهارات زنگنه در شرايطي مطرح شد که توليدکنندگان نفت اوپک روز پنج شنبه در وين اتريش به منظور مذاکره درباره استراتژي توليد خود در بحبوحه افت شديد قيمت‌هاي نفت ديدار کردند. توليد کنندگان غيراوپک شامل روسيه قرار است روز جمعه به مذاکرات درباره کاهش توليد نفت يا حفظ سطح توليد فعلي، ملحق شوند.قيمت نفت روز پنج‌شنبه پس از اين که خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي، اظهار کرد، کاهش يک ميليون بشکه در روز براي اوپک و متحدانش کافي خواهد بود، حدود چهار درصد کاهش يافت. بازارها کاهش توليد بيشتري را پيش‌بيني مي‌کردند اما روسيه اعلام کرده که مايل به کاهش توليد نيست.

  • مداخله آمريکا در مسائل اوپک

آمريکا درباره هرگونه کاهش توليدي که از سوي اعضاي اوپک موافقت شود نگران بوده و از اين واهمه دارد که اين اقدام به همراه تحريم‌ها عليه ايران، عرضه را محدود کرده و باعث افزايش قيمت‌هاي جهاني نفت و آسيب ديدن مصرف کنندگان آمريکايي شود.دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، با نشان دادن نگراني شديد خود برايان هوک، نماينده امور ايران در وزارت خارجه آمريکا را روز چهارشنبه براي گفت وگو با خالد الفالح به وين فرستاد.ايران از حضور هوک در وين خشنود نبود و زنگنه در اين باره واکنش نشان داد. وي گفت: اگر برايان هوک براي درخواست عضويت آمريکا در اوپک به وين آمده است و اين دليل ديدار وي با اعضاي اوپک است، درخواستش بايد بررسي شود اما اگر اين طور نيست، يک رويکرد غيرحرفه‌اي و مداخله‌جويانه داشته است. اوپک يک سازمان مستقل است و بخشي از وزارت انرژي آمريکا نيست که از واشنگتن دستور بگيرد.همچنين بيژن زنگنه روز پنج شنبه 16/9/ 97 پيش از آغاز نشست اوپک گفت: اوپک اين بلوغ را دارد که در جهت منافع اکثريت اعضاي خود تصميم‎گيري کند. گزارش‎هايي که ما از دبيرخانه اوپک دريافت کرده‎ايم، حاکي از مازاد عرضه بين ۱.۳ تا ۱.۴ ميليون بشکه است.به گفته وي، کاهش ۱.۳ تا ۲.۴ ميليون بشکه‎اي سطح توليد، رقم‎هايي است که مطرح شده و قرار است درباره اين ارقام بحث شود. سرانجام اوپک بايد درباره ارقامي‌که براي اکثريت اعضا قابل‎قبول است، تصميم بگيرد.زنگنه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا ايران به دنبال معافيت است، عنوان کرد: طبيعي است. اگر غير از اين باشد و معافيت نداشته باشيم، غيرطبيعي است.وي با بيان اين‌که همه مبادلات مالي ما با ارز‌هايي غير دلار است، گفت: با توجه به اين‎که ايران در شرايط تحريم قرار داد و از کاهش توليد معاف خواهد بود، بنابراين در زمينه ميزان کاهش توليد اظهار نظري نمي‎کنم.

  • ایران با کاهش تولید مشکلی ندارد

وزير نفت با بيان اين‎که ايران با کاهش توليد اوپک مشکلي ندارد و اين مسئله به تصميم اکثريت اعضا وابسته است، يادآور شد: ايران تا زمان رفع کامل تحريم‎ها به‌هيچ توافقي براي کاهش توليد ملحق نمي‎شود. درباره تحريم‎ها يا ارقام توليد و صادرات‌نفت ايران در دوران‌تحريم چيزي نمي‎گويم.وي قيمت مناسب براي هر بشکه نفت را ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد و گفت: به نظرم اين قيمت براي بيشتر اعضاي اوپک قابل‎قبول است، اما اين‌که روي چه ميزان توليدي توافق شود، در نشست پشت در‌هاي بسته مشخص مي‎شود.وزير نفت توضيح داد: بسيار روشن است در اين وضعيت که ما با تحريم‌هاي وضع شده ضد نفت ايران مواجهيم، نمي‎توانيم نفت بيشتري از بازار کم کنيم و توليد خود را بيش از فشاري که دريافت کرده‎ايم، کاهش دهيم. فکر مي‎کنم ونزوئلا هم درخواست دارد که مستثنا شود.خبرنگاري از زنگنه پرسيد آيا ديگر اعضاي اوپک با مستثنا شدن شما موافق هستند، که وزير پاسخ داد: آن‌ها بايد شرايط ما را درک کنند و انتظار داريم با ما همکاري کنند. اين حداقل همکاري است. اما اگر آن‌ها نخواهند اين کار را انجام دهند، ما تصميم ديگري را نمي‎پذيريم. وزير نفت همچنين عنوان کرد: ما در گذشته هم از سوي برخي مسئولان آمريکايي تهديد شده‎ايم، اما اين نخستين بار است که رئيس‎جمهوري آمريکا دستور مي‎دهد که اوپک چطور کار کند؛ اين روال جديدي است و فکر مي‎کنم اوپک با اين رفتار موافق نيست.زنگنه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‎که آيا کشور‌هاي ديگر نيز همانند ايران از دستور دادن کشور‌هاي خارج از اوپک به اين سازمان ناخشنود هستند، گفت: بله. همانطور که به خوبي اشاره کرديد، آن‌ها سياست‎هاي خود را تحميل مي‎کنند و به اوپک دستور مي‎دهند که چطور عمل کند. اما بايد بدانند که اوپک بخشي از وزارت انرژي کشورشان نيست. اوپک يک سازمان مستقل است و براي حداکثر کردن منافع اعضاي خود تلاش مي‎کند. فکر مي‎کنم بيشتر اعضا چنين احساسي دارند، اما متاسفانه برخي از اعضاي اوپک با سياست‎هاي آمريکا همراهي مي‎کنند.وزير نفت در پاسخ به سوالي درباره مهم‎ترين ماموريت و مسئوليت مديرعامل جديد شرکت ملي نفت ايران، به عبور از تحريم‌ها اشاره کرد و به اين سوال که آيا دولت ايران مي‌تواند با توجه به تحريم‌ها بودجه سال آينده را متعادل کند، پاسخ مثبت داد و گفت: قيمت نفت در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰ دلار براي هر بشکه است.زنگنه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‎که آيا از پيشرفت اروپا در زمينه ايجاد کانال تبادل مالي راضي هستيد، ادامه داد: من زماني راضي خواهم بود که اين کانال اجرايي شود. افراد ما و کارشناسان اروپايي در حال مذاکره (درباره زمان اجرا) هستند. از نظر من وقتي توافق نهايي به دست آمده که اين هدف عملياتي شود.

علي اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي گفت: هم اکنون هر کيلو شقه گوسفندي بدون دنبه با نرخ ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان به مغازه دار و ۶۸ تا ۶۹ هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزايش قيمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کيلو شقه گوسفندي بدون دنبه با نرخ ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان به مغازه دار و ۶۸ تا ۶۹ هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود.وي قاچاق دام از مرزهاي کشور را دليل اصلي افزايش لحظه‌اي قيمت گوشت در بازار اعلام کرد و افزود: اگرچه مسئله کمبود دام ناشي از قاچاق را به مسئولان ذي ربط اطلاع‌رساني کرديم، اما تاکنون برخورد جدي با اين موضوع صورت نگرفته است و با ادامه اين روند نمي‌توان پيش‌بيني خاصي راجع به وضعيت قيمت در بازار داشت.

عباس پاپي زاده عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: ايران يکي از توليدکنندگان مهم وش پنبه در گذشته به شمار مي‌رود که واردات بي رويه پوشاک منجر به کاهش توليد محصول شد.وي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اينکه ايران يکي از توليدکنندگان مهم وش پنبه و محصولات ريسندگي و بافندگي در منطقه به شمار ميرفت، اظهار کرد: اين در حالي است که کارخانه‌هاي نساجي به دنبال قاچاق بي رويه پوشاک و عدم رقابت با ساير کشورها دچار ورشکستگي شدند.پاپي زاده در پايان از قاچاق گسترده پوشاک از ترکيه به ايران خبر داد و گفت: هم اکنون کشور ترکيه در همسايگي ايران به سهولت قاچاق پوشاک را مديريت مي‌کند به طوريکه به سبب عدم پرداخت تعرفه واردات به طور گسترده اقدام به عرضه البسه با قيمتهاي نازل در بازار داخل مي‌کند.

نانوايي‌هاي حجيم 20 درصد نان

استان تهران را تامين مي‌کنند

محمد جواد کرمي‌رئيس اتحاديه نان‌هاي فانتزي گفت: نانوايي‌هاي حجيم 20 درصد نان استان تهران و 8 درصد نان مورد نياز ساير استان‌ها را تامين مي‌کنند.وي با اشاره به اينکه آرد و نان در بازار با چالش روبه رو است اظهار کرد: يکسان سازي نرخ آرد و گندم تنها راهکار موجود دراين بخش است.وي، با اشاره به اينکه آرد را با قيمت بالاتر از نان‌هاي سنتي از طرف دولت خريداري مي‌کنيم افزود: اين درحالي است که دربخش سنتي آرد، با قيمت کمتري ارايه مي‌شود که اين امر موجب شده در فضاي رقابتي سالم قرار نگيريم.کرمي، با بيان اينکه توليدکنندگان نان‌هاي حجيم در تهران ۲۰ درصد و درساير استان‌ها ۸ درصد نياز بازار را تامين مي‌کنند گفت: نوسان نرخ دلار بر افزايش قيمت تمام شده تاثير بسزايي دارد چرا که بخشي از مواد مورد نياز از خارج تامين مي‌شود.وي در پايان گفت: اجازه صادرات نان وجود ندارد اما اگر اين امر محقق شود مي‌توان به کشور‌هاي همسايه همچون عراق و افغانستان صادر کرد.

فعاليت ۳۵۰۰ شعبه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي

در کشور

اميرخسرو فخريان رئيس اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، گفت: درحال حاضر ۳۵۰۰ شعبه فروشگاه‌ زنجيره‌اي در کشور فعاليت مي‌کنند.وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعيت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در کشور گفت: درحال حاضر ۳۵۰۰ شعبه فروشگاه‌ زنجيره‌اي در کشور فعاليت مي‌کنند.وي در ادامه از عدم ورود دلالان به اقلام تنظيم بازار خبر داد و گفت: اين درحالي است که تنظيم بازار در هر استاني تصميم‌گيري مي‌شود و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم با مديريت صحيح توانسند جلوي آن‌ها را بگيرند.فخريان با بيان اينکه ميزان تقاضا با حجم تخصيصي کالا همخواني ندارد افزود: اين امر موجب شده که اقلام تنظيم بازاري به سرعت تمام شود که البته اين موضوع با مسئولان ذيربط درميان گذاشته شده است. اگر ميزان تخصيص کالا با حجم تقاضا برابر شود مي‌توان از طريق مديريت، شرايط دسترسي آحاد مردم به ويژه اقشار ضعيف، به اقلام تنظيم بازاري را فراهم آورد.

گرايش مردم به باغ تالار‌هاي اطراف تهران

بيشتر شده است

خسرو ابراهيمي‌نيا رئيس اتحاديه تالار‌هاي پذيرايي و تجهيز مجالس، گفت: هم اکنون گرايش مردم به برگزاري باغ تالار‌هاي اطراف تهران بيشتر شده است.وي درباره وضعيت تالار‌هاي عروسي اظهار کرد: هم اکنون گرايش مردم به برگزاري مراسم در باغ تالار‌هاي اطراف تهران بيشتر از تالار‌هاي پذيرايي است.وي با اشاره به اينکه رکود در تالار‌هاي پذيرايي حاکم است تصريح کرد: اين درحالي است که قيمت مواد اوليه بالا و قدرت خريد پايين است.ابراهيمي‌نيا، اخذ ماليات را از ديگر مشکلات در اين صنف دانست و افزود: متاسفانه ماليات‌هاي سنگيني از تالار‌ها گرفته مي‌شود.وي با بيان اينکه ميزان استقبال مشتريان از خدمات تالار‌هاي پذيرايي کم شده است، گفت: با کاهش قدرت خريد مردم، بسياري از افراد ترجيح مي‌دهند هزينه برگزاري مراسم خود را به حداقل برسانند.

بررسي‌هاي تجارت ايران با هند نشان مي‌دهد

گروه اصناف: بيشترين صادرات ايران به هند پتروشيمي‌است و براي صادرات کشاورزي بايد برنامه‌ريزي بيشتر و تصميمات درست‌تري اتخاذ شود تا هرچه زودتر اين صادرات افزايش يافته و رونق بگيرد. البته طرف هندي هم از تحريم‌هاي امريکايي مي‌ترسد اما حدود صادرات ايران امسال بيشتر از 2 ميليارد و 500 ميليون دلار نخواهد بود.

رايزن بازرگاني سابق ايران در هند گفت: در حالي که صادرات محصولات کشاورزي از اروپا به ايران منعي ندارد و موادغذايي، دارويي و تجهيزات پزشکي جزو تحريم‌ها محسوب نمي‌شود اما شرکت‌هاي اروپايي از همکاري با ايران سرباز مي‌زنند و در ازاي آن شرکت‌هاي خانوادگي هند از حضور در ايران براي تجارت بيمي‌ندارند.به گزارش ايلنا، در سال 2010 سازمان خوار و بار جهاني فائو، هند را بزرگترين توليدکننده جهان در توليد بسياري از ميوه‌هاي تازه مانند موز، پاپايا، مانگو، گواوا، ليمو و سبزيجات مانند نخود، باميه و... ،ادويه‌جات ، شير و انواع و اقسام ترشي دانسته است.حسين باميري رايزن بازرگاني سابق ايران در هند در تشريح کرد: بيشترين، بزرگترين و استراتژيکي‌ترين کالايي که هند به ايران صادر مي‌کند برنج است. پس از آن 67 درصد از چاي کشور از هند وارد مي‌شود و مقدار بالايي ادويه‌جات و موز و نارگيل هم از هند وارد مي‌کنيم.وي افزود: تقريبا اغلب مواد غذايي و مواد اوليه توليد غذا از هند به ايران صادر مي‌شود. هند بزرگترين صادرکننده غذا در دنيا است و ما هم به خاطر تحريم‌ها با وجود اينکه مي‌توانيم مواد غذايي را از اروپا و کشورهاي ديگر وارد کنيم اما به خاطر نزديکي و به صرفه بودن، تجار ما به هند گرايش بيشتري دارند. در حالي که صادرات محصولات کشاورزي از اروپا به ايران منعي ندارد و موادغذايي، دارويي و تجهيزات پزشکي جزو تحريم‌ها محسوب نمي‌شود اما شرکت‌هاي اروپايي از همکاري با ايران سرباز مي‌زنند.

  • يوکو بانک، روپيه و يورو به کمک ايران مي‌آيند

رايزن بازرگاني سابق ايران در هند در رابطه با پرداخت مطالبات ايران از طريق صادرات محصولات کشاورزي هند به کشور تشريح کرد: در توافقي که بانک مرکزي ايران با هند دارد بخشي از مطالبات مالي ما از طريق برخي بانک‌هاي ايراني که در بانک‌هاي هند حساب دارند پرداخت خواهد شد. مطالبات نفتي ما طبق تفاهم مقرر شده بخشي به صورت روپيه و بخشي به صورت يورو واريز شود که بخش روپيه‌اي پول به حساب ايران در بانک‌هاي هند واريز مي‌شود تا پس از تبديل به کشور بازگردد. بانک‌هايي که از ايران در هند حساب دارند اعم از پاسارگاد، پارسيان و اقتصاد نوين است که پول ايران در حساب اين بانک‌ها واريز مي‌شود.

  • هند کالاهاي کشاورزي ما را نمي‌شناسد

رايزن بازرگاني سابق ايران در هند با اشاره به صادرات غير نفتي ايران به هند اذعان داشت: ما از محصولات کشاورزي، خشکبار مانند پسته، بادام و خرما را به هند صادر مي‌کنيم. در بخش ميوه کيوي و سيب سرخ را به هند صادر مي‌کنيم، البته اقلام پتروشيمي‌بيشترين ميزان صادرات ما به هند است. البته ما تقاضا کرديم که از هند نمايندگاني به ايران بيايند و مرکبات ما را هم ببينند اما هنوز در اين زمينه‌ها ضعف داريم و متاسفانه نمايشگاه‌هاي مواد غذايي به صورت بين المللي داير نمي‌کنيم تا کشورهاي ديگر با محصولات صادراتي ما نظير رب، انواع نوشيدني، شکلات و ماکاروني آشنا شوند. رايزن ايران که نمي‌تواند در کوچه‌ها و شهرهاي هند بين يک ميليارد و 250 ميليون نفر محصولات ايران را تبليغ کند.وي افزود: ما بارها درخواست کرديم سه نمايشگاه قوي کشاورزي همزمان با نمايشگاه‌هاي مهم با حضور 100 شرکت ايراني برگزار شود تا محصولات ايران شناخته شود.

  • افغان زعفران توسط تجار خود فروخته ايراني به هند صادر مي‌شود

رايزن بازرگاني سابق ايران در هند با اشاره به اين نکته که ما زعفران را به هند صادر نمي‌کنيم، تشريح کرد: هند از ايران زعفران وارد نمي‌کند به اين دليل که اين کار را با کمترين مبلغ از افغانستان انجام مي‌دهند. پيش از اين که پياز زعفران توسط برخي دلالان سودجو به افغانستان قاچاق شود از ايران صادرات زعفران به هند را داشتيم اما واردات هند در زمينه زعفران از افغانستان با تعرفه صفر درصد است و اين زعفران ايراني در حال حاضر با نام افغان زعفران از افغانستان توسط تجار خود فروخته ايراني به هند صادر مي‌شود.وي افزود: زماني که زعفران ايران با تعرفه صفر درصد از افغانستان به هند صادر مي‌شود، کسي ديگر به دنبال زعفران ايراني با تعرفه 40 درصد نيست. ما بارها با دولت در اين زمينه بحث داشته‌ايم که جلوي ادامه اين کار را بگيرد،‌اگر افغانستان چند سال بعد با برند سازي افغان زعفران جاي مارا بگيرد ديگر نمي‌توانيم به صادرات بزرگترين محصول صادراتي غير نفتي خود تکيه کنيم. اگر کشت زعفران ما در افغانستان شدت بگيرد بازارهاي جهاني را از دست خواهيم داد. بايد صادرات آن ممنوع و جلوي قاچاق آن به صورت کامل گرفته شود.

محمد يوسفي مديرعامل اتحاديه مرغ گوشتي گفت: با تحت فشار قرار دادن توليدکننده هيچ کاري پيش نخواهد رفت. توليدکننده قرار نيست سرمايه‌گذاري کند، ريسک بپذيرد و زحمت بکشد و در مقابل ضرر هم بدهدوي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به فشار تنظيم بازار براي قبول شرايط اين سازمان توسط توليدکنندگان خاطرنشان کرد: با تحت فشار قرار دادن توليدکننده هيچ کاري پيش نخواهد رفت. توليدکننده قرار نيست سرمايه‌گذاري کند، ريسک بپذيرد و زحمت بکشد و در مقابل ضرر هم بدهد که در اين صورت کار خود را تعطيل مي‌کند. دوره پرورش مرغ بيشتر از دو ماه طول نمي‌کشد و تعطيلي آن براي توليدکننده به صرفه‌تر از زيان دادن است.وي تصريح کرد: قيمت تمام شده مرغ زنده با هزينه‌هايي که هرروز افزايش مي‌يابد حدود 7500 تومان تا 7700 تومان است که بايد قيمت کشتارگاه و حمل و نقل را جداگانه محاسبه کنند و يک قيمت کارشناسي شده براي مرغ در نظر بگيرند. مرغدار که قرار نيست بابت خوش آمد دل مسئولان از جيبش هزينه کند.

فرزاد طلاکش دبير کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذارگفت: واردات تخم مرغ تاثيري در تنظيم بازار داخل ندارد و تنها به معناي هدر رفت منابع ملي و خروج ارز است.وي اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که نسبت به چند روز اخير ۵۰۰ تومان کاهش يافته است.وي افزايش قيمت تخم مرغ در خرده فروشي‌ها را ناشي از سوء مديريت و رها بودن بازار دانست و افزود: با توجه به نرخ کنوني تخم مرغ درب مرغداري، هر شانه تخم مرغ حداکثر با قيمت ۲۰ هزار تومان و دانه‌اي ۷۰۰ تومان بايد در خرده فروشي‌ها عرضه شود، اين درحالي است که هر شانه تخم مرغ با قيمت ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به فروش مي‌رسد.طلاکش با اشاره به اينکه واردات تخم مرغ در تنظيم بازار داخل تاثيري ندارد، بيان کرد: واردات تخم مرغ تنها به معناي هدر رفت منابع ملي و خروج ارز از کشور تمام مي‌شود، در حاليکه اگر دولت رقم واردات را به صورت تسهيلات در اختيار صنف قرار دهد، بي شک قيمت تخم مرغ در بازار تنظيم مي‌شود.

پيمان فروهر دبير انجمن توليدکنندگان آب‌هاي معدني و آشاميدني از کاهش قيمت مواد اوليه بطري در نيمه دوم امسال خبر داد و اعلام کرد: قيمت هر کيلو PET ( پلي اتيلن ترفتالات ) در بورس تا ۷ و در بازار آزاد تا ۱۰ هزار تومان کاهش يافته است.به گزارش ايسنا، پيمان فروهر با اشاره به جديدترين وضعيت توليد و فروش آب معدني و آشاميدني بسته‌بندي در نيمه دوم امسال، گفت: هر ساله در نيمه دوم سال شاهد افت توليد در صنعت آب بسته‌بندي هستيم اما در سال جاري کاهش توليد نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد افزايش يافته واز ۴۰ به ۶۰ درصد رسيده است.وي با تاکيد بر اين‌که کاهش ميزان تقاضا در بازار، کاهش خريد مواد اوليه و در پي آن کاهش توليد را به دنبال خواهد داشت، گفت: صنعت آب بسته‌بندي به‌گونه‌اي است که ميزان توليد و فروش در نيمه دوم سال با توجه به شرايط فصلي کاهش مي‌يابد و مجددا از اسفندماه هر سال شاهد افزايش ميزان توليد توسط صنعتگران اين حوزه هستيم.