گروه ورزش: عليرضا بيرانوند يکي از شايسته‌ترين ستاره‌هاي فوتبال آسيا براي بردن جايزه توپ طلا بود اما در نهايت اين جايزه به اکرم حسن قطري رسيد. درحالي که اصلا حتي قرار نبود اسم او در ميان سه نامزد نهايي باشد و حتي خود رسانه‌هاي قطري نامش را در اين فهرست قرار نمي‌دادند. ماجرا اين روزها حسابي داغ شده و از درون اي اف سي هم حتي مي‌گويند که جايزه بيرانوند را از او ربوده اند.

چند روز قبل وقتي فهرست نامزدهاي AFC براي انتخاب برترين بازيکن سال قاره اعلام شد با وجود برخي خبرها که در رسانه‌هاي بين‌المللي مبني بر حضور عليرضا بيرانوند در بين کانديداها منتشر شد، اين دروازه‌بان جايي در بين گزينه‌هاي نهايي نداشت. اين در حالي بود که بيرانوند در يک سال اخير با درخشش خود در جام‌جهاني ۲۰۱۸ روسيه و ليگ قهرمانان آسيا، مورد توجه کارشناسان قرار گرفته بود و يک روز پيش از اعلام اسامي‌نهايي کانديداهاي بهترين بازيکن نيز، نام او از سوي رسانه‌هاي خارجي به عنوان يکي از سه نامزد نهايي اعلام شده بود.

آن چه در اين بين، بيش از اصل خبر حذف بيرانوند از بين گزينه‌هاي نهايي خبرساز شد، دليل اين حذف بود؛ سعد الحارثي، خبرنگار عربستاني که برخي رسانه‌ها او را عضو سابق کنفدراسيون فوتبال دانسته‌اند، اعلام کرد دليل خط خوردن عليرضا بيرانوند، محروميت پرسپوليس از نقل و انتقالات به خاطر "فوتبال ناپاک" بود.

هر چند علي تارقلي‌زاده عضو ايراني AFC در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اظهار نظر سعد الحارثي گفت: چنين شخصي را نمي‌شناسم و نمي‌دانم واقعا سابقه حضور در AFC را دارد يا نه. اما فوتبال ايران در فهرست اوليه نامزدهاي برترين بازيکن، صاحب گزينه بوده است. عليرضا که در جام جهاني درخشش خيره کننده داشته ، خيلي اميد داشت با اين جايزه بتواند راه لژيونرشدن را براي خود هموار کند اما در عمل چنين اتفاقي برايش رخ نداد. اما چه شد که بيرو در اين فهرست قرار نگرفت؟ مکانيسم انتخاب اين است: «مجموع امتياز بازيکنان از قرار گرفتن در فهرست بهترين بازيکن ايونت‌هاي قاره‌اي زير نظر فيفا يا اي اف سي.»

بيرو در بازي‌هاي جام جهاني خوش درخشيد اما مثلا در بازي با پرتغال عنوان ستاره زمين به جاي او به کوارشما رسيد. عنواني که اگر بيرو برده بود با اختلاف مي‌شد ستاره امسال آسيا! او در حقيقت از جام جهاني دقيقا به اندازه ساير رقبايش امتياز گرفته بود يعني هيچ !

او در آسيا دو بار ستاره ميدان شد و امتيازش برابر بود با سوزوکي و يوما . البته سوزوکي به دليل درخشش در بازي فينال ، امتيازي بالاتر از رقبا داشت اما قطعا امتياز بازيکني مثل اکرم حسن از آنها کمتر بوده است. ولي اين يک عرف است که جوايز را در آسيا تقسيم مي‌کنند. معمولا فدراسيون‌هايي که لابي قوي تري هم دارند جوايز مهمتر را مي‌برند. اين هيات رئيسه فعلي فوتبال ما کل زورش در همه اين سال‌ها اين بوده که جايزه فرعي اصغر حسن زاده را براي فوتسال بگيرد!

در سال‌هاي قبل اما شانس بالايي براي دريافت جايزه برترين بازيکن سال را نداشتيم اما امسال حق بيرو ناديده گرفته شد و قطعا امتيازاتش از کسي که پيروز اين جام شد، بيشتر بود.

با اين وجود گرفتن اين ايراد به‌اي اف سي که چرا بعد از نيامدن دو نامزد ژاپني جام را به حسن داده است ، درست نيست. از سال 2007 قانوني براي بردن جايزه تنها به بازيکني مي‌رسد که از ميان سه نامزد نهايي خودش را به مراسم برساند و هر بازيکني که از سفر به محل مراسم اهداي جوايز خودداري کند يعني در عمل از پذيرش توپ طلا انصراف داده است.

دستگيري مدير مالي شرکت چيني هواوي در کانادا بر اساس درخواست آمريکا، مي‌تواند تنش‌هاي تجاري ميان پکن و واشنگتن و احتمال بروز اقدامات تلافي‌جويانه را افزايش دهد. روز گذشته وزيـر دادگستـري کـانـادا اعلام کرد منگ وان‌جو، مدير مالي گـروه هـواوي چين، در روز اول دسامبـر در شهر ونکـوور اين کشور دستگير شده است و احتمال استـرداد وي به آمريکا وجود دارد. هنوز دلايل مربوط به اين تصميم اعلام نشده است. دستگيري مدير مالي شرکت هواوي در کانادا، درست در روزي اتفاق افتاد که دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا و شي جين پينگ، همتاي چيني او در نشست گروه بيست در بوئيونس آيرس آرژانتين با هم ديدار کردند. رئيس جمهور آمريکا پس از نشست آرژانتين اعلام کرد که دو طرف به زودي مذاکراتي را به منظور کاهش تعرفه‌هاي تجاري آمريکا آغاز خواهند کرد و چين نيز اقدام به لغو موانع تجاري بر سر واردات کالاهاي ساخت آمريکا خواهد کرد. با اين حال دستگيري مدير مالي شرکت هواوي، که براي آنچه «نقض» تحريم‌هاي تجاري آمريکا عليه ايران خوانده شده، صورت گرفته است.

پسر کوچکي وارد مغازه‌اي شد، جعبه نوشابه را به سمت تلفن هل داد. بر روي جعبه رفت تا دستش به دکمه‌هاي تلفن برسد و شروع کرد به گرفتن شماره . مغازه دار متوجه پسر بود و به مکالماتش گوش مي‌داد. پسرک پرسيد: «خانم، مي‌توانم خواهش کنم کوتاه کردن چمن‌هاي حياط خانه تان را به من بسپاريد؟» زن پاسخ داد: «کسي هست که اين کار را برايم انجام مي‌دهد.» پسرک گفت: «خانم، من اين کار را با نصف قيمتي که به او مي‌دهيد انجام خواهم داد.» زن در جوابش گفت که از کار اين فرد کاملا راضي است. پسرک بيشتر اصرارکرد و پيشنهاد داد: «خانم،من پياده رو وجدول جلوي خانه را هم برايتان جارو مي‌کنم. دراين ورت امروزشمازيباترين چمن را درکل شهرخواهيد داشت» مجددا زن پاسخش منفي بود. پسرک درحالي که لبخندي برلب داشت،گوشي راگذاشت. مغازه دارکه به صحبت‌هاي اوگوش داده بود، گفت:«پسر از رفتارت خوشم آمد؛به خاطراينکه روحيه خاص وخوبي داري دوست دارم کاري به توبدهم» پسرجواب داد: نه ممنون، من فقط داشتم عملکردم را مي‌سنجيدم. من همان کسي هستم که براي اين خانم کارمي‌کند. نکته: کاش ما هم گهگاهي عملکرد خود رابسنجيم !

ابر برايمان تداعي کننده باران و صد البته آسمان است. جنگلي را تصور کنيد که در آن ابرها آزادانه در حال رفت و آمد هستند. در اينجا اغلب شاهد پوششي اقيانوسي هستيم که کل جنگل را فرا گرفته است. اين منطقه در مجاورت دو ناحيه کم فشار (دشت گرگان) و پر فشار (منطقه ابر) قرار گرفته است، همين امر سبب شده در هنگام انرژي گرفتن زمين، ابرها به راحتي جا به جا شوند. صحبت از جنگل ابر در شاهرود است. يکي از زيباترين و خوش آب و هوا‌ترين مناظر جنگلي دنيا که بدون شک سفر به آنجا خاطره‌اي نه تنها دلنشين بلکه تکرار نشدني را برايتان رقم خواهد زد.

اين جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت، قسمتي از جنگل‌هاي باستاني هيرکاني محسوب‌ مي‌شود. ارتفاع زياد جنگل از سطح دريا، پايين بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهاي فراوان و پوشش جنگلي متنوع از شاخصه‌هاي اين جنگل است. به طور کلي جنگل ابر در محل تلاقي سه‌ جريان اقليمي‌اصلي غرب و جنوب آسيا، يعني پرفشارهاي سيبري «جريان خشک و سرد»، پرفشار جنب حاره «جريان گرم و بيابان‌زا» و زبانه‌هاي اطلس و مديترانه «جريان معتدل و مرطوب» است. ترکيب اين اقليم‌هاي متفاوت و متضاد در يک منطقه کوچک جغرافيايي، در جهان کم‌نظير است.

شانزدهمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل عمومي‌و خدمات شهري در تهران برگزار مي‌شود.

فعالان و صنعتگران حوزه حمل و نقل عمومي‌و خدمات شهري از 12 تا 15دي ماه در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران گردهم مي‌آيند و جديد‌ترين توليدات،صنايع، ماشين آلات، تجهيزات و خدمات خود را به نمايش عموم مي‌گذارند. به گزارش روابط عمومي‌و اطلاع‌رساني شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل عمومي‌و خدمات شهري: يکي از ويژگي‌هاي نمايشگاه امسال حضور شرکت‌هاي مختلف دانش بنيان و عرضه توليدات و محصولات نوين براي نخستين بار است. شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل عمومي‌و خدمات شهري در فضائي بالغ بر ده هزار متر برپا مي‌شود و شرکت‌هاي مختلف حاضر در نمايشگاه هم در کنار ارائه توليدات خود، پروژه‌هاي نيازمند جذب سرمايه، فرصت‌هاي سرمايه گذاري، قابليت‌ها و امکانات اجراي پروژه‌ها را ارائه مي‌کنند. رئيس ستاد برگزاري شانزدهمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل عمومي‌و خدمات شهري با بيان اينکه حمايت از توليدات داخلي و تحقق اقتصاد مقاومتي محور اصلي برگزاري اين نمايشگاه است،گفت: شانزدهمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل عمومي‌با هدف رقابت پذيري توليدات ملي، تحقق اقتصاد مقاومتي، هم افزايي توان داخلي و عرضه توانمندي‌هاي رقابت پذير کشور برگزار مي‌شود. سيدعلي اعتدالي اضافه کرد: انتقال دانش فني و تکنولوژي روز و کارآمد به کشور در راستاي رشد کيفي و کمي‌محصولات داخلي، توسعه صادرات غيرنفتي، ايجاد ظرفيت‌هاي جديد در بخش توليد رقابتي، آشنايي با الگوهاي موفق جهاني در عرصه حمل و نقل و کالا و مسافر، فراهم نمودن زمينه‌هاي لازم براي سرمايه گذاري شرکتهاي داخلي و خارجي، بهبود وضعيت محيط زيست در کلان شهر‌ها و بهينه سازي مصرف سوخت کشور از ديگر اهداف برگزاري شانزدهمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل عمومي‌و خدمات شهري است.

تخفيف ۹ درصدي فروش بليت براي‌ شرکت‌هاي فروش اينترنتي بليت هواپيما دردسرساز شده و شکايت انجمن فروشندگان بليت هواپيما را به‌دنبال داشته است. نيما قاضي مدير يک شرکت فروش اينترنتي بليت هواپيما در حاشيه نشست فعالان حوزه گردشگري در گفتگو با خبرنگاران گفت: به‌دليل آن‌که هزينه تمام‌شده بليت هواپيما براي شرکت فروش اينترنتي بليت هواپيما (علي بابا) پايين‌تر از ديگر شرکت‌ها است به‌خاطر همين امر بين پنج تا ۹ درصد به متقاضيان تخفيف مي‌دهيم اما همين مسئله باعث شده که انجمن و اتحاديه صنف فروشندگان بليت هواپيما طي دو نامه‌اي که اولي خطاب به مديران شرکت و دومي‌به سايت‌هاي اينترنتي بوده، از اين موضوع اظهار ناراحتي کرده و همين موضوع سبب شد که ما تصميم بگيريم نامه را رسانه‌اي و از آسيب‌هاي احتمالي آن بکاهيم. وي با اشاره به اينکه به‌عنوان کسب‌وکار آنلاين، خدمات زيادي به مشتريان ارائه مي‌دهيم، گفت: آژانس‌ها مدعي‌اند که ما کسب‌وکار آنها را کساد کرده‌ايم و به‌دليل ارزان‌تر فروختن بليت، کسي از آنها خريد نمي‌کند و اين موضوع دليلي براي شکايت آن‌ها از ما شده است.در صورتي که ما به آنها پيشنهاد کرده‌ايم که براي کسب درآمد بيشتر و استفاده از ابزارهاي کسب و کارهاي جديد مي‌توانند در فضاي اينترنتي اين کسب و کارها استفاده نمايند و تورهاي گردشگري و چارترهاي مخصوص خودشان را تعريف نمايند که باعث رونق فضاي گردشگري خواهد شد . مدير اين شرکت فروش اينترنتي بليت هواپيما با اشاره به اينکه اين شکايت به جايي نمي‌رسد، ادامه داد: طبق نامه سازمان حمايت از مصرف‌کننده، تباني و فشار براي گران‌فروشي جرم است و حقوق مصرف‌کننده را بايد در همه حال لحاظ کرد، اين مسئله چند روز پيش مطرح شده و همين موضوع نامه نيز مي‌تواند به‌مثابه جرم تلقي شود.و در صورت کلي ما قضاوت و تصميم در اين خصوص را به خود مردم که مصرف کنندگان و حاميان اصلي موضوع گردشگري هستند واگذار مي‌نماييم که خود مردم در خصوص خريد از شرکتهاي آنلاين و يا آژانس‌هاي هواپيمايي تصميم گيري نمايند.