حمايت آمريکا و صهيونيسم از اعمال تروريستي

وزير اطلاعات گفت: حاکميت‌ها بايد با اشراف اطلاعاتي اعمال حاکميت کنند که زمينه‌اي براي شکل‌گيري تروريسم در کشورها به وجود نيايد. به گزارش ايلنا، سيد محمود علوي در حاشيه دومين کنفرانس مبارزه با تروريسم، گفت: کافي است در جايي خلاءحاکميتي وجود داشته باشد، آن وقت آنجا را براي انتقال جريان‌هاي تروريستي مناسب مي‌بينند. وزير اطلاعات در پاسخ به سوالي درباره پشت پرده اينکه چه کشورهايي در اعمال تروريستي در اهواز و چابهار دست دارند، افزود: هم جريان‌هاي سرويس‌هاي امنيتي منطقه حضور دارند و هم سياست‌ها و راهبردهاي رژيم صهيونيستي و همچنين آمريکا از اين جريان تروريستي حمايت مي‌کنند. از نظر آنها تروريسمي‌که در جهت اهداف آنان باشد، محکوم نيست.


اعزام هياتي براي بررسي حادثه تروريستي چابهار

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: روز سه‌شنبه هياتي از کميسيون امنيت عازم چابهار هستيم. به گزارش خبرگزاري‌ها، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در جمع خبرنگاران دباره پيگيري حادثه ترويستي چابهار گفت: روز سه‌شنبه هياتي از کميسيون امنيت عازم چابهار هستيم البته قصد داشتيم که زودتر از اين به اين شهر سفر کنيم اما به دليل وجود کنفرانس و همچنين بازديد از آب سنگين در روز يکشنبه، اين بازديد به سه‌شنبه موکول شد. رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌خاطرنشان کرد: کليت موضوع براي ما مهم است و دولت بايد در بودجه تجديد نظر کند، يک پنجم از کل نياز مرزي را براي مرز در بودجه گذاشته است در صورتي که از نظر کارشناسي ۵ برابر آن چه دولت براي مرز گذاشته نياز است.


حل مشکلات در گرو پرهيز از غوغاسالاري

رئيس فراکسيون اميد با بيان اينکه تصميم سازان بايد در مديريت و رفع مشکلات به مردم و نخبگان دلسوز اعتماد کنند ،تاکيد کرد:حل مشکلات کشور در گرو همدلي مردم و مسئولان و گروه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي، حاکميت عقلانيت و پرهيز از غوغا سالاري و حرکتهاي نمايشي است.

به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در ديدار با اعضاي هيات مديره سازمان مردم نهاد شميم (مجمع يزدي تباران) با تقدير از اقدامات انجام شده در اين نهاد مردمي‌گفت: به باور من تنها راه برون رفت از مسايل و معضلات کشور و استان يزد حضور جدي و موثر مردم و تشکلهاي مردمي‌است.

معاون بازاریابی و فرو ش ایران خودرو؛

قيمت گذاري چهار محصول ايران خودرو با توجه به رنج قيمت رقابتي و وجود رقباي كافي در بازار از مدت‌ها قبل، مشمول قيمت گذاري شوراي رقابت نبوده و همچون گذشته توسط خودرو ساز صورت گرفته است.بديهي است قيمت گذاري خودروهاي مشمول، توسط ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت اعلام خواهد شد.به گزارش ايكوپرس معاون بازاريابي و فروش گروه صنعتي ايران خودرو گفت: فروش تحويل فوري 4 محصول ايران خودرو با قيمت جديد در راستاي تنظيم و كنترل بازار صورت گرفته است. وي تصريح كرد: امروز فروش اينترنتي ايران خودرو براي چهار محصول اس 30،پ‍‍ژو پارس اتومات، وانت آريسان و تندر وانت آغازشد. خان كرمي‌در ادامه افزود: اين روند فروش ايران خودرو در هفته‌هاي آينده با کاهش 5 درصدديگرزير قيمت اعلام شده پيش فروش صورت گرفته امروز، مجددا اعلام خواهد شد.

رييس کل بانک مرکزي خبر داد؛

گروه اقتصاد کلان: رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به ديدار اخير خود با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌از دستور ايشان به اين بانک براي تقويت هرچه بيشتر ارزش پول ملي و نيز رعايت استقلال بانک مرکزي خبر داد.

به گزارش تجارت از بانک مرکزي، «عبدالناصر همتي» در جلسه دوره‌اي با مديران عامل بانک‌ها تاکيد کرد: بانک مرکزي و نظام بانکي تمام توان مديريتي و کارشناسي خود را براي تحقق منويات رهبر انقلاب به کار مي‌بندد. وي همچنين با اشاره به تاکيد رئيس جمهوري درخصوص تامين سرمايه در گردش و نقدينگي مورد نياز توليد از مديران عامل بانک‌ها خواست تسهيلات براي سرمايه در گردش توليد را در اولويت قرار دهند و براي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي که بهره وري دارند، سازوکارهايي تعيين کنند. رئيس شوراي پول و اعتبار با تشريح اهميت توليد و اشتغال و ضرورت توجه ويژه به آن، از مديران عامل بانک‌ها خواست برنامه‌ريزي‌هاي مقتضي در اين باره انجام دهند و در صورت نياز به کمک و مساعدت بانک مرکزي اعلام کنند. وي درباره ساماندهي دستگاه‌هاي کارت‌خوان و چک‌هاي تضميني بر کنترل و نظارت بيشتر تاکيد کرد و گفت: بانک‌ها بر شرکت‌هاي پرداخت (PSP) نظارت داشته باشند و در صورت رعايت نکردن ضوابط نظارتي بانک مرکزي توسط اين شرکت‌ها، مجوز آنها مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي در اين جلسه ضمن تشريح برخي جزئيات لايحه بودجه سال آينده، تاکيد کرد: بودجه‌اي متناسب با شرايط ويژه اقتصادي براي سال 1398 تدوين شده و ان‌شااله شرايط مناسبي در پيش خواهيم داشت. رئيس کل بانک مرکزي با يادآوري برنامه بانک مرکزي براي اجراي عمليات بازار باز با هدف مديريت سياست‌هاي پولي و سود بانکي، پيش‌بيني‌هاي انجام شده در قانون بودجه سال 1398 براي تحقق اين برنامه را براي مديران عامل بانک‌هاي دولتي و خصوصي تشريح کرد. مديران بانک‌ها نيز در اين جلسه ضمن اعلام آمادگي براي حمايت از واحدهاي توليدي تاکيد کردند که ضرورت دارد واحدهاي صنعتي نيازمند شناسايي شوند و خواستار ارتقاي بهره‌وري و نظام‌هاي مديريتي واحدهاي توليدي براي بهره‌برداري بهينه از منابع سرمايه‌اي در اختيارشان شدند. تا از انحراف منابع جلوگيري شود.

راستاد با اشاره به تاخيرات ناشي از نوسانات ارزي خواستار شد؛

گروه راه و مسکن: توسعه چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور که از اهميت استراتژيک ويژه‌اي هم برخوردار است به رغم برنامه ريزي‌هاي انجام گرفته شده با تاخيرات متعدد مواجه شده است که علت اصلي اين تاخيرها را هم بايستي در شرايط دشوار اقتصادي اخير جستجو کرد. در همين ارتباط طي يکي دو روز اخير موضوع اجراي يک پروژه ديگر در اين بندر، بار ديگر خبر توسعه چابهار را روي خروجي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها قرار داد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در جريان سفر معاونان وزير راه و شهرسازي به بندر چابهار با حضور استاندار سيستان و بلوچستان کلنگ احداث عمليات اجرايي پروژه سرمايه‌گذاري انبارهاي چندمنظوره نگهداري کالا توسط بخش خصوصي به ارزش ۱۲۸ ميليارد ريال در بندر شهيد بهشتي چابهار به زمين زده شد. در اين سفر محمد راستاد مديدعامل سازمان بنادر و دريانوردي و معاون وزير راه و شهرسازي و شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارتخانه حضور داشتند.

  • ضروت ايجاد آزادراه خروجي از بندر چابهار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، گفت: ايجاد آزادراه خروجي از بندر چابهار از اولويت‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي است که بايد به موازات آن پروژه راه‌آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازي است را انجام دهيم.

محمد راستاد در سفر دو روزه خود به چابهار براي آغاز عمليات اجرايي سه پروژه سرمايه گذاري به ارزش ١٧٠٠ ميليارد ريال در جلسه ارائه قابليت‌هاي بندر شهيدبهشتي و بررسي مشکلات و چالش‌هاي بندر چابهار، افزود: چابهار کانون توسعه محور شرق، قلب توسعه مکران و استان سيستان و بلوچستان است، به همين منظور نگاه ويژه‌اي به اين بندر اقيانوسي است و انتظار مي‌رود اقداماتي که در چابهار انجام مي‌شود در سال جاري به بهره‌برداري برسد. وي تصريح کرد: موافقتنامه‌هاي سه‌جانبه ايران، هندوستان، افغانستان ظرفيت مهمي‌را براي چابهار ايجاد کرده است. معاون وزير راه و شهرسازي اذعان داشت: ايجاد آزادراه خروجي از بندر چابهار از اولويت‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي است که بايد به موازات آن پروژه راه آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازي است، انجام دهيم. وي گفت: چابهار علاوه بر ترانزيت، واردات و صادرات کالا بايد بخشي از ظرفيت خود را به کاپوتاژ گندم اختصاص دهد.وي تاکيد کرد: انتقال بخشي از غلات به بندر چابهار کمک شايان توجهي به اقتصاد کشور خواهد کرد. راستاد افزود: براي رسيدن به توسعه پايدار، پروژه‌هايي که براي توسعه بندر چابهار استراتژيک است را بايد به موقع به انجام برسانيم تا از توسعه چابهار عقب نمانيم.به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، وي خاطرنشان کرد: حمايت از پروژه‌هاي در دست احداث که بر اثر نوسانات ارزي دچار بحران و تاخيرات متعدد در عمل به تعهدات شده اند، ضرورت دارد.

  • تاکيد بر انعقاد پيمان حمل و نقل منطقه‌اي

در همين ارتباط، معاون وزير راه و شهرسازي گفت:ضرورت دارد براي افزايش بازارهاي فروش در منطقه چابهار، پيمان حمل و نقل منطقه‌اي جهت تسريع و تسهيل عبور و مرور و حمل و نقل با کشورهاي همسايه منعقد و اجرايي شود. به گزارش تجارت شهرام آدم‌نژاد در جلسه معاونان وزارت راه و شهرسازي و مديران ستادي سازمان بنادر و دريانوردي با موضوع ارائه قابليت‌هاي بندر شهيد بهشتي و بررسي مشکلات و چالش‌هاي بندر چابهار، گفت: سرمايه‌گذاري و پروژه‌هاي در حال ساخت و بهره‌برداري در بندر چابهار پيشرفت قابل‌توجهي داشته است. وي افزود: ساختارها در سرمايه‌گذاري را مي‌توان به گونه‌اي فراهم کرد که عدالت از بين نرود و سرمايه‌گذاران به يک اندازه جايگاه و قدرت داشته باشند. آدم‌نژاد عنوان کرد: ضرورت دارد براي افزايش بازارهاي فروش در منطقه چابهار، پيمان حمل و نقل منطقه‌اي جهت تسريع و تسهيل عبور و مرور و حمل و نقل با کشورهاي همسايه منعقد و اجرايي شود. وي افزود: با توجه به اهميت بندر چابهار در شرايط کنوني و حساس کشور، مقرر شد مسائل، مشکلات و چالش‌ها سريع‌تر مورد رسيدگي قرار گيرد. معاون وزير راه و شهرسازي عنوان کرد: به منظور تأمين نياز بنادر در حوزه‌هاي تجهيزات استراتژيک تخليه و بارگيري اولويت را بايد به قراردادهاي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و منابع غير دولتي اختصاص داد.

به گزارش روابط عمومي‌سازمان بنادر و دريانوردي، آدم‌نژاد افزود: براي تسريع در امور بندر چابهار ضروري است که در حوزه‌هاي زيرساخت و همگرايي حمل و نقل حرکت کنيم.

  • مختصات پروژه

بر اساس اين گزارش، مدت زمان ساخت اين پروژه ۲۴ ماه است که در زميني به مساحت ۲۵ هزار متر مربع و مساحت انبار ۱۸۰۰۰ متر مربع با ظرفيت سالانه ۶۰۰ هزار تن احداث خواهد شد. اين پروژه زمينه اشتغالزايي مستقيم ۲۱ نفر و غير مستقيم ۲۰۰ نفر را فراهم مي‌آورد.

  • پيشرفت ۵۰ درصدي زيرسازي راه‌آهن چابهار- زاهدان

بالاخره اينکه عباس خطيبي سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، شرکت ساخت گفت:‌ پيشرفت فيزيکي زيرسازي راه‌آهن چابهار- زاهدان به ۵۰ درصد رسيده و باتوجه به حجم عمليات اجرايي در اين ابر پروژه و کوهستاني بودن مسير، پيشرفت قابل توجهي است. به نقل از روابط عمومي‌و امور بين‌الملل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل کشور، عباس خطيبي با اشاره به طول ۶۰۰ کيلومتري راه‌آهن چابهار- زاهدان گفت: اين خط ريلي با هدف اتصال بندر شهيد بهشتي چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور به شبکه ريلي، توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان به آب‌هاي آزاد و ايجاد بستر مناسب براي توسعه و رشد اقتصادي سيستان و بلوچستان و منطقه احداث مي‌شود. سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن پيشرفت فيزيکي کل پروژه را ۳۷ درصد اعلام و اضافه کرد:‌ پيشرفت فيزيکي در بخش زيرسازي به ۵۰ درصد رسيده و باتوجه به حجم عمليات اجرايي در اين ابر پروژه و کوهستاني بودن مسير عدد قابل توجهي است. وي با تاکيد بر اولويت‌بندي اجرايي اين پروژه توضيح داد: اولويت اصلي ما بهره‌برداري از محدوده زاهدان تا خاش و در بخش جنوبي تکميل و بهره‌برداري از حدفاصل چابهار تا ايرانشهر است که هم اکنون با پيشرفت فيزيکي ۷۰ درصدي در بخش زيرسازي در حال اجرا است. خطيبي حجم عمليات اجرايي در اين پروژه را منحصر به فرد دانست و گفت: ۸۰ ميليون متر مکعب عمليات خاکي در اين پروژه صورت مي‌گيرد که تاکنون ۵۰ درصد از عمليات خاکي و ۶۸ درصد از عمليات خاکريزي آن به اتمام رسيده است.

وي راه‌آهن چابهار- زاهدان را بزرگترين پروژه ريلي در دست ساخت کشور معرفي و بيان کرد:‌ اين حجم از عمليات اجرايي در ۶۰۰ کيلومتر مسير ريلي که بيش از ۵۰ درصد آن در تپه ماهور و منطقه کوهستاني قرار دارد در نوع خود منحصر به فرد است. سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به ابنيه فني قابل توجه در اين خط ريلي افزود:۱۳۲ دستگاه پل خاص به طول ۱۱ کيلومتر با دهانه‌هاي بيش از ۱٠ متر و ۳۲ دستگاه تونل به طول ۱۴ کيلومتر بخشي از عمليات اجرايي اين پروژه است. خطيبي در خصوص اعتبار هزينه شده براي اين پروژه گفت: تاکنون ۱۱۰۰ميليارد تومان براي اين مسير ريلي چابهار- زاهدان هزينه شده و به منظور اتمام آن به حدود ۴ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است که با توجه به اهميت اين طرح ريلي، دولت و سازمان برنامه و بودجه براي تامين اعتبار مورد نياز اين پروژه در تلاش هستند.

گرچه ديروز تدابير امنيتي شديدي در پاريس برقرار بود، باز هم معترضان فرانسوي به خيابان‌ها آمدند تا براي چهارمين شنبه متوالي اين شهر صحنه درگيري باشد. پاريس ديروز نيز مانند شنبه‌هاي گذشته صحنه اعتراضات ضددولتي بود. ادوار فيليپ، نخست‌وزير فرانسه از بازداشت ۴۸۱ نفر در حاشيه اعتراضات به سياست‌هاي اقتصادي امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور اين کشور براي چهارمين شنبه پياپي خبر داد و گفت از اين تعداد ۲۱۱ نفر به بازداشتگاه منتقل شدند. شمار افراد شرکت‌کننده در تظاهرات امروز بيشتر از تظاهرات‌هاي قبلي برآورد شده است. به دنبال تظاهرات گسترده شنبه گذشته در پايتخت فرانسه که در دهه‌هاي پيش در اين کشور بي‌سابقه بود، ديروز تدابير امنيتي شديدي در اين شهر برقرار شد و حدود ۸ هزار نيروي پليس در خيابان‌ها مستقر شده و اماکن تاريخي و ديدني و فروشگاه‌هاي بزرگ تعطيل شدند. در سراسر فرانسه نيز حدود ۸۹ هزار نيروي پليس براي مواجه با اعتراضات مستقر شده‌اند. نيروهاي پليس فرانسه تردد خودروها در بخش‌هايي از پاريس را محدود کردند و شماري از ايستگاه‌هاي مترو را براي جلوگيري از رسيدن معترضان به محل تظاهرات در پاريس بستند.

هشدار روحانی به غرب درباره پیامدهای تحریم؛

گروه سياسي: روز گذشته کنفرانس روساي مجالس شش کشور در تهران براي مقابله با تروريسم برگزار شد و حسن روحاني رييس جمهور در اين مراسم بر لزوم هماهنگي و همکاري کشورهاي منطقه براي ايجاد امنيت در همه ابعاد اقتصادي و سياسي و اجتماعي تاکيد کرد و نقش ايران را در مبارزه با انواع ترور و خشونت تشريح کرد.

به‌ گزارش تجارت به نقل از ‌ايسنا، رييس جمهوري به تحريم کنندگان ايران نسبت به آوار مواد مخدر، بمب‌، تروريسم و مهاجرت در صورت آسيب ديدن توانايي ايران در حوزه‌ مبارزه با مواد مخدر و تروريسم هشدار داد. روحاني، طي سخناني در کنفرانس روساي مجالس شش کشور در تهران براي مقابله با تروريسم با اشاره به اين که جهان شاهد چالش‌هاي سخت و پيچيده‌اي اعم از تغيير آب و هوا، بحران‌هاي اقتصادي، توسعه نيافتگي، تجاوز و جنگ، فقر و گرسنگي، يک جانبه گرايي وافراط گرايي و تروريسم است، اظهار کرد: جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان بزرگترين قرباني تروريسم تاکنون متحمل خسارات جاني و مالي سنگيني شده است. وي همچنين با اشاره به حوادث تروريستي از جمله انفجار دفتر نخست وزيري، شهادت 72 تن از نمايندگان مجلس و دولتمردان در سال 60 ، شهادت 17 هزار نفر از مردم عادي طي 40 سال گذشته توسط تروريست‌هايي که در حال‌ حاضر در اروپا و آمريکا تحت حمايت دولت‌هاي غربي هستند، گفت‌: در سال‌هاي اخير دانشمندان هسته‌اي ايران توسط عوامل تروريستي دولت‌هاي بيگانه به شهادت رسيده اند. حمله داعش به مجلس شوراي اسلامي‌و حوادث تروريستي اخير اهواز و چابهار نمونه ديگري از اقدامات تروريستي عليه کشورمان است، اما اين حوادث کوچکترين خللي در عزم دولت ايران و مردم براي مبارزه با اشکال تروريسم وارد نکرده و نمي‌کند.

  • نمونه بارز تروریسم اقتصادی

رييس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: امنيت ابعاد گسترده تري نسبت به گذشته دارد و شامل امنيت اقتصادي ، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و رواني جامعه مي‌شود. روحاني با بيان اين که تحريم‌هاي اقتصادي ظالمانه و غير قانوني آمريکا عليه ايران شکل بارز از تروريسم است که ملت ما را هدف قرار داده است تصريح کرد: تروريسم اقتصادي به معناي وحشت آفريني در اقتصاد يک کشور و ايجاد ترس در ديگر کشورها جهت ممانعت از تجارت و سرمايه گذاري در کشور هدف است. خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم‌ها بي‌ترديد نمونه بارزي از تروريسم اقتصادي است. وي ادامه داد: منطقه ما در مقطع حساس تاريخي قرار گرفته است مقطعي که تررويست‌ها ، خشوت طلبان و قانون شکنان به دنبال راه انداختن گردابي از خشونت، فقر ، تحريم و کودتا هستند. آنها نمي‌خواهند ما دور هم جمع شده و گفت‌وگو کنيم. آنها نمي‌خواهند ما همدل و همزبان باشيم. اما بايد بدانند اين اراده ما است که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شده‌ايم. اما اين پيروزي مستلزم آن است که همگي مسئوليت خود را تا ريشه کني ريشه‌هاي خشونت ادامه دهيم. فقر ، فساد، نابرابري و تبعيض از مهمترين ريشه‌هاي خشونت‌هاي تروريستي در منطقه است. در فضاي توسعه نايافتگي اشکال بزهکاري ، قاچاق ، پولشويي و تروريسم به هم ملحق مي‌شوند و امنيت جوامع انساني را نابود مي‌کنند. رئيس جمهور همچنين گفت: صداي مردم منطقه شنيده مي‌شوند که مي‌گويند ازجنگ و خشوت و آوارگي بي خانماني و فقر و گرسنگي ، همسايه کشي ، نفرت و کينه تبعيض و تحقير خسته شده‌اند. زنان تحمل بردگي و محکوميت از تحصيل را ندارند. کودکان از برهنگي خسته‌شده‌اند و شهرها و روستاها ديگر انفجار و ويراني را بر نمي‌تابند. روحاني با بيان اين که دخالت‌هاي سياسي و نظامي‌اجازه نمي‌دهد ،جوامع رشد طبيعي خود و راه حل‌هاي مناسب در مواجهه با مشکلات را بيابند، بيان کرد: بايد بيانديشيم که چگونه مي‌توانيم آنهايي که آگاهانه ميلياردها دلار از درآمدهاي نفتي خود را براي تعميق اختلاف‌ها صرف مي‌کنند، متوقف کنيم و چگونه در مقابل زورگويان بايستيم. من معقدم همکاري و هماهنگي است که امنيت مي‌آفريند. ما بايد حاکميت‌هاي منعطف‌تري داشته باشيم که با تقسيم عادلانه مسئوليت در مقابل تهديدهاي مشترک سازگار باشد. بايد به جنگ و خشونت افسار بزنيم. به پيکار با پول‌هاي ناپاک بشتابيم و از کارآمدي حکمراني يکديگر حمايت کنيم تا ديگر جايي براي پليدي‌ها نباشد. وي ادامه داد: ملت‌ها و دولت‌هاي ما با يکديگر هستند. از دوراني دور و از تاريخ کهن ما با هم بوده‌ايم. فرهنگ‌هاي ما در داد و ستدهاي پويا تمدن‌هاي مشترک آفريده‌اند که از چين تا آناتولي و از روسيه تا فلات ايران ادامه داشته است. ما فرزندان تمدن‌هاي بزرگي هستيم. با اين حال در معرض يورشي همه جانبه هستيم که نه تنها هويت و استقلال ما را تهديد مي‌کند، بلکه مصمم است پيوست‌هاي ديرپاي ما را از هم بگسلد. کشوري که جنگ تجاري با چين راه انداخته است، به پاکستان طعنه مي‌زند ، افغانستان را تحقير مي‌کند، ترکيه را تنبيه مي‌کند و روسيه را تهديد و ايران را تحريم مي‌کند، متهم رديف اول در شکستن پيوندهاي ما است. روحاني با اشاره به اين که آمريکا سخت در خطاست که گمان مي‌کند مي‌تواند ما را از هم جدا مي‌کند گفت: جنگ تجاري با چين به ضرر همه ما است ، تحقير افغانستان خوار شمردن همه ما است، با تنيبه ترکيه همه ما مجازات مي‌شويم، هر بار که روسيه تهديد مي‌شود همه ما امنيت خود را مخاطره مي‌بينيم و وقتي ايران تحريم مي‌شود همه از توسعه پايدار بي بهره شده و در واقع همه تحريم مي‌شوند، اما ما بنا نداريم گستاخي‌ها را تحمل کنيم و در برابر آنها مي‌ايستيم و اين راه را از مسير تقويت و تعميق همکاري دنبال مي‌کنيم. رئيس جمهور همچنين با بيان اين که ايران با حکم رسالت خود سدي بزرگ در برابر سوداگران خشونت بوده و بهاي سنگيني را هزاران نفر از دلاوران ما با پرداخت جانشان داده‌اند، گفت: سالانه 800 ميليون دلار براي مبارزه با مواد مخدر صرف مي‌کنيم، براي لحظه‌اي تصور کنيد که اگر رخنه‌اي در اين سد ايجاد شود چه فاجعه‌اي رخ خواهد داد. ما همچنين در راه مبارزه با تروريسم سالانه ميليون‌ها دلار هزينه‌ کرده‌ايم و صدها نفر از نيروهاي ما در اين راه جان خود را فدا کرده‌اند. ما از غرب انتظار نداريم که سهمشان را از ازاي امنيت و ثبات خود که براي آنها تامين کرده ايم بپردازند، اما بدانند با تحريم ايران توانايي‌هاي ما براي مبارزه با مواد مخدر و تروريسم آسيب مي‌بيند.

  • هشدار به تحريم کنندگان

وي افزود :به تحريم کنندگان هشدار مي‌دهيم که اگر توانايي‌ها ما در مبارزه با مواد مخدر وتروريسم در خاستگاه آنها ضربه ببيند ، نخواهيد توانست از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروريسم و مهاجرت به سلامت خارج شويد. روحاني در ادامه گفت: آن‌ها که حرف ما را باور ندارند، خوب است نگاهي به نقشه جغرافيايي بياندازند. وي سپس خاطرنشان کرد که همه کشورها بايد در راستاي استمرار پيروزي ، احساس مسئوليت کنند. رئيس جمهور همچنين گفت: ما بايد بدانيم که تهديدهاي امروز بين مرزي است. از همين رو است که بايد به دنبال منطقه‌اي قوي‌تر که رها از سلطه ديگران است باشيم، منطقه‌اي که از خود نيرو بگيرد و از نيروي جمعي همه ملت‌ها استفاده کند. منطقه‌اي قدرتمند براي دنياي پسا آمريکايي و اين ملت‌ها هستند که در همپيماني با هم آرزوي مشترکشان را پيش مي‌گيرند؛ همه بايد در راه منطقه قوي‌تر بکوشيم. وي در همين راستا به تشريح ضرورت‌هاي ايجاد يک منطقه قدرتمند پرداخت و گفت: بايد ايجاد امنيت شبکه‌اي، حس احترام به حاکميت ملي، تقويت چند جانبه‌گرايي ، مشارکت‌هاي جدي در صلح‌سازي را ايجاد کنيم. در عين داشتن قدرت دفاعي، نظامي‌گري را در منطقه کاهش دهيم، زير ساخت لازم را براي ترانزيت با همسايگان فراهم کنيم. روحاني ادامه داد: بايد از تجارت کالا و خدمات مخصوصا کالاي فرهنگي در منطقه حمايت کنيم. به توازن قواي پايدار مبتني بر هوش استراتژيک دست يابيم. وي با بيان اينکه "آمريکا کشوري مداخله جو است که نمي‌تواند هيچ کشوري را در حوزه‌هاي ذکر شده ياري کند" گفت: از کسي که به ديوارها تعظيم مي‌کند انتظار نداريم به پل‌ها احترام بگذارد؛ از کسي که تمدن‌ها را تحقير مي‌کند نمي‌توان خواست نگه دارنده تمدن‌هاي مشترک باشد. و ما هرجا آمريکا در انهدام جوامع سهم دارد اجازه نخواهيم داد از هزينه و مسئوليت ويراني‌ها بگريزد. رئيس جمهور در پايان گفت:جمهوري اسلامي‌مانند هميشه آماده ياري رساندن به شما است. هر روز پيش از پيش به يقين مي‌رسم با همت صادقانه چين، روسيه، ترکيه، افغانستان، پاکستان و ايران مي‌شود اين وظيفه را به انجام رساند.