اژه‌اي از ادامه برخورد قاطع دستگاه قضا با مفسدان اقتصادي خبر داد؛

معاون اول قوه قضاييه از تاييد حکم اعدام باقري درمني در ديوان عالي کشور خبر داد و در پاسخ به اينکه چراصدور حکم درمني تا اين مدت طول کشيده و آيا وي خط قرمز دولت احمدي‌نژاد بوده گفت: اين پرونده متعلق به قبل بوده، زيرا پرونده بزرگي بود و کارشناسي‌ها طول کشيد. پرونده درمني در دادگاه‌هاي ويژه رسيدگي نشده ، به دادگاه ارجاع داده شد تا رسيدگي شود. من خبري ندارم که وي خط قرمز دولت قبل بوده است يا خير.

به گزارش ايلنا، غلامحسين محسني اژه‌اي در صد و سي و چهارمين نشست خبري در پاسخ به اين که دادستان در خصوص سخنان وزير امورخارجه نامه‌اي به اين وزارتخانه ارسال کرده آيا پاسخي آمده گفت: دو نامه ارسال شده يکي من به دادستان نوشتم که براساس مطالبي که منصوب به ايشان است، توضيح بخواهيد. يک نامه هم آقاي منتظري به آقاي ظريف نوشتند که ايشان هم پاسخ دادند.

وي افزود: البته دادستان گفتند اسناد و مدارکي ارائه نشده است. بحث البته اين نبود که چرا ايشان گفتند پولشويي؛ اين مساله در همه جاي دنيا وجود دارد و در کشور ما هم عده‌اي به اين جرم دستگير شدند.

سخنگوي قوه قضاييه تاکيد کرد: کساني که حرف‌هايي مي‌زنند و نسبت ناروا مي‌دهند بدانند ممکن است اثر سوئي داشته باشد که از آنها توضيح مي‌خواهيم. در هفته‌اي که گذشت دادستان کل کشور سه نفر را احضار کرد و اين رويه ادامه خواهد داشت. مخصوصا اگر از مسئولين باشند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با افرادي که در ارتباط با مساله کاهش جمعيت دستگير شدند، گفت: در اين خصوص يک نفر بازداشت است و چند نفر تحت تعقيب هستند و به چند نفر هم تذکر داده شده است. البته هنوز پرونده تکميل نشده است.

سخنگوي قوه قضاييه در خصوص آخرين وضعيت پرونده سکه ثامن گفت: اين پرونده همچنان به دادگاه نرفته ولي اولويت ما اين است که اموال شناسايي و طلب مردم پرداخت شود و متهم هم قول‌هايي داده‌اند.

محسني اژه‌اي در خصوص معاون ارزي بانک مرکزي گفت: اين پرونده در دادگاه ويژه بررسي مي‌شود اما هنوز زماني تعيين نشده چرا که ٩ نفر در اين پرونده درگير هستند و در مرحله خواندن پرونده توسط وکلا هستيم.

اژه‌اي گفت: در شيراز مواردي از احکام مفاسد اقتصادي در دادگاه‌هاي ويژه قطعي شده است.

اژه‌اي درباره احکام صادره در خصوص اعضاي شوراي شهر شيراز گفت: براي رئيس شورا، ۱۶ پيمانکار و شهردار مرودشت حکم بدوي صادر شده اما هنوز قطعي نشده است. همچنين احکام متهمين آبفاي شيراز صادر شده است. وي جزييات احکام صادر شده براي پرونده‌هاي مفتوحه تهران را نيز اعلام کرد.

وي ادامه داد : به دليل شرايطي که وجود دارد قرار شد قوه قضائيه با بعضي از وزارت‌خانه‌ها جلسه داشته و چند کار در دستور قرار دهد که هر مالي توقيف شده است و در گمرک مانده هرچه زودتر تعيين تکليف شود. مواردي مانند قطعات خودرو و مايحتاج مردم تعيين تکليف شد. به وزارت صمت گفته‌ايم اين موارد را رسيدگي کند، به طور مثال بيش از ۶۰۰ هزار گوشي وجود دارد و ما بايد تعيين تکليف کنيم.

محسني اژه‌اي در خصوص ورود قوه قضائيه به مساله افزايش بي‌رويه قيمت خودرو گفت: به اين شکل و در مواردي که در اولويت نيستند فعلا ورود نمي‌کنيم و اولويت با مواردي است که بصورت واضح مربوط به حقوق عامه است.

وي در رابطه با اخبار آزار و اذيت کودکان در محيط مدارس گفت: اذيت و آزار کسي که توان دفاع ندارد قبح بيشتري نسبت به ساير موارد دارد. اما نبايد کاري کنيم افشاي همين مساله ظلمي‌به آن خانواده و بچه بشود. شايد کسي حرفي را بزند که بدون بررسي مطرح شود که هم اشاعه فحشا است و هم آبروي آن خانواده از بين مي‌رود. بايد ديد آيا اين مساله به مصلحت آن کودک است يا خير. فکر نکنيم که حمايت مي‌کنيم. همچنين نکته بعدي اين است که در اين موارد قوه قضائيه خواسته اينها بصورت فوق‌العاده بررسي شود. گاهي اصلا اتفاقي نيفتاده و در جامعه مطرح مي‌شود ما و رسانه‌ها هستيم که اين را شايع مي‌کنيم. در اصفهان نه خود طرف مدعي عمل جنسي است و نه پزشکي قانوني چنين چيزي را تاييد کرده است.

سخنگوي قوه قضائيه درباره پرونده قاچاق قطعات خودرو و گرفتن ۳هزار ميليارد از يکي از بانک‌ها و محاکمه متهم در دادگاه‌هاي ويژه گفت: اين پرونده کيفرخواستش به دادگاه فرستاده شده و در همين دادگاه‌هاي ويژه رسيدگي مي‌شود.

وي ادامه داد: دولت و صنف قطعه‌سازان درخواست دادند ممکن است توليد خودرو با رسيدگي به اين پرونده به مشکل برخورد، براي همين قرار شد قطعات قيمت‌گذاري و کارشناسي و توزيع شوند.

اژه‌اي درباره افرادي که به خاطر مهريه در زندان هستند، گفت: باتوجه به گراني سکه مقرر شد افرادي که استطاعت مالي ندارند به صورت اقساطي پرداخت کنند، حال سکه گران شده است به فردي که قرار است مهريه را پرداخت کند مي‌گويند هر دوماه يک سکه پرداخت کنيد.

در ادامه خبرنگاري درباره برخورد دوگانه با تجمعات قانوني پرسيد که به طور مثال وقتي عده‌اي به نظارت استصوابي اعتراض کردند، کيخسروي و شعله سعدي دستگير شدند اما در مقابل ۱۵ مهر عده‌ا با عنوان خودجوش و کاملا سازمان‌يافته مقابل مجلس تجمع کردند و کسي بازداشت نشد، اين برخوردهاي دوگانه چيست؟ که اژه‌اي پاسخ داد: از قديم گفته‌اند يک سوزن به خودت بزن يه جوالدوز به مردم، چرا شما با برخي از موضوعات دوگانه برخورد کنيد، در مورد تجمع بايد گفت چيزهايي که مي‌خواهند در قانون مشخص شده است. آقاياني که دستگير شدند صرفا براي تجمع دستگير نشدند بايد ديد که چه اتفاقي افتاده است. بناي برخورد دوگانه مطلقا وجود ندارد اما گاهي در تجمعات کوچک و بزرگ اتفاقاتي مي‌افتد که فرع را بر اصل مقدم مي‌کند.

سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به اينکه اخيرا رئيس ستاد مبارزه با قاچاق گفت که حدود ۲۰۰۰ پرونده مرتبط با قاچاق کالا و ارز ۸ سال است که در مراجع قضايي معطل مانده است، گفت: خواستيم از فردي که اين مساله را مطرح کرده سند بخواهند و توضيح دهد چراکه دادستان کل کشور ورود کرده و اصلا چنين مساله‌اي نيست که پرونده‌اي ٨ سال معطل بماند.

وي افزود: البته صحبتي هم بود مبني بر اينکه ١٤ پرونده از سال ٩٤ معطل مانده که اين مساله وجود دارد که آنها هم در حال بررسي هستند. اما در خصوص اينکه ٢٠٠٠ پرونده ٨ سال معطل بماند دادستان کل کشور ورود کرده و آن فرد هم براي ارائه توضيح خواسته شده که در قوه قضائيه حضور پيدا کند.

وي در خصوص آخرين وضعيت متهمان مرتبط با حادثه تروريستي اهواز و حادثه چابهار گفت: در خصوص چابهار ٤ نفر بازداشت شدند و البته امکان دارد برخي بعدا هم بازداشت شده باشند. در مساله اهواز هم افرادي بازداشت شدند اما هنوز دادگاه آغاز نشده است.

وي در خصوص آخرين وضعيت پرونده سيف و همچنين مديران بانکي وي گفت: پرونده به دادگاه رفته و هنوز تعيين وقت نشده است، دو پرونده ديگر هم کيفرخواست نخورده و همچنين پرونده آقاي سيف که دادسراست کيفر خواست نخورده است.

اژه‌اي در خصوص قانون منع به کارگيري بازنشستگان در قوه قضائيه گفت: به منابع انساني گفته شده قانون شامل هرکسي بشود بايد اجرا شود. اما اين را بايد مدنظر قرا دهيم که برخي هستند که پيش از اين قانون بازگشت به کار کردند که در اين خصوص اختلاف نظر وجود دارد.

کنایه رئیسی به شرایط اقتصادی کشور؛
توليت آستان قدس رضوي با اشاره به اينکه مديريت منابع ارزي بسيار مهم است، گفت: از مشکلات ديگر سوداگري و سفته بازي است که با دريافت ماليات حل مي‌شود. ماليات را بايد از يقه سفيد‌ها و کساني که فرار مالياتي مي‌کنند، گرفت.

به گزارش ميزان، حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي يکشنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي راه حل برون رفت از مشکلات کنوني را اتکا به داخل دانست وگفت: بيگانگان گره‌اي از مشکلات مردم اين کشور باز نکرده و نمي‌کنند. شرايط کنوني دنيا اين را مي‌گويد که عدم سازش، اقدام و توليد داخلي تنها راه پيروزي ماست. توليت آستان قدس رضوي خاطرنشان کرد: هرگاه کوتاه آمديم دشمن جلو آمده است، آن‌ها تا تسليم شدن ما کارشان را پيش مي‌برند لذا بايد روش‌هاي‌شان را شناخت و در برابرش يک کنشگر فعال در ميدان باشيم. وي گفت: درباره آنچه مربوط به آرمانهاست مردم شاهد موفقيت اند، ولي وقتي به حوزه اجرا مي‌رسد، مردم ناراضي هستند. مردم سوالشان اين است که در حضور در منطقه شاهد موفقيت هستيم، ولي در داخل کشور چرا مشکل داريم؟ فقر، تبعيض و فساد اداري زيبنده ملت ما نيست. رئيسي افزود: حق همه مردم ماست که بدانند اين مشکلات ناشي از نخواستن است يا نتوانستن؟ در بخش‌هايي شاهد نقصان هستيم که برخي‌شان محصول بي تدبيري‌هاست که مي‌توانست نباشد. در شرايط فعلي بايد همه دست به دست هم دهند و با انسجام ملي در عرصه کار و تلاش حاضر شوند و با اتکا به اقتصاد مقاومتي جلو برويم.

توليت آستان قدس رضوي تصريح کرد: چند قطبي کردن جامعه، مفيد به حال پيشرفت نيست. مسائل اصلي را فرعي و بالعکس کردن، راه حل برون رفت از مشکلات نيست. مساله مردم، اقتصاد و معيشت، رونق توليد و اشتغال جوانان است.

وي بيان کرد: از ميان همه تهديدها، ملت نشان داده‌اند که ما مي‌توانيم با موفقيت عبور کنيم. از پدران خود بپرسيد که رزمندگان و ملت چه کردند؟ چطور پيروز شديم؟ لذا هم اکنون هم اين تهديد‌ها با اتکا به خداوند، توسل به قدرت داخلي و انسجام ملي مي‌توان پشت سر گذاشت. عضو مجلس خبرگان رهبري اضافه کرد: برخي مشکل را مشکل اقتصادي نمي‌بينند و راهکار سياسي دنبال مي‌کنند. کساني که دنبال راهکار سياسي هستند، اشتباه مي‌کنند.

راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادي، راه حل‌هاي اقتصادي است. رهبر معظم انقلاب اختيارات زيادي به سران سه قوه دادند و دانشگاه‌ها در خدمت دستگاه‌ها هستند تا راهکار‌هاي برون رفت از مشکلات را ارائه کنند.

توليت آستان قدس رضوي درباره اينکه اگر شما رئيس جمهور مي‌شديد اين مشکلات پيش نمي‌آمد، گفت: خدا رحم کرد ما رئيس جمهور نشديم که دلار ۵هزار تومان بشود.

وي ادامه داد: سوال اين است اين شرايطي که در آن هستيم مي‌توانست طور ديگر شود؟ ما مي‌توانستيم مديريت کنيم.

رئيسي با اشاره به مشکلات ارزي نيز اضافه کرد: متاسفانه تا ۸۵درصد محصولات ما خام‌ يا نيمه خام صادر مي‌شود، آيا مي‌توانست به شکل ارزش‌هاي افزوده باشد که‌ مطمئنيم مي‌شود. آيا مي‌توان مشکل ارز رامديريت کرد که درست و بجا در کشور هزينه شود؟ ببينيد حجم نقدينگي از ۴۶۰هزارميليارد به ۱۷۰۰ميليارد رسيده است.

عضو مجلس خبرگان رهبري اضافه کرد: ميزان نقدينگي افزايش يافت اين نقدينگي بايد به طرف توليد برود، اصلا چرا آنقدر نقدينگي داريم؟ اگر مثلا به بانک برود با سود بالا به توليد کنندگان برسد، مناسب نيست، اگر اين نقدينگي در خدمت توليد نرود تبديل به سيل ويرانگر مي‌شود.

رئيسي در پاسخ درباره قوه قضائيه گفت: قوه قضائيه، ضروري براي کشور است و با صلاحيت مندرج در قانون اساسي به کار خود ادامه مي‌دهد و داراي جايگاهي است که مي‌تواند جلوه عدل و عدالت باشد.

وي ادامه داد: قوه قضاييه و سازمان‌هاي مرتبط و زيرمجموعه آن مي‌توانند نقش مهمي‌در اجراي قانون داشته باشند. قوه قضائيه با اجراي عدالت مي‌تواند جامعه را متوجه کند که حق به حق دار مي‌رسد و اگر کسي به بيت المال دست درازي کند، دستش را قطع مي‌کند.

بررسي‌های تجارت از وضعیت بازار مالی نشان مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: بازار ارز چند هفته‌‌ای است با همسويي بانک مرکزي و بخش خصوصي و همچنين صرافي‌ها روند کاهشي خود را آغاز کرده است. به گزارش تجارت هر چند اين روند با استقبال فعالان اقتصادي و بخش خصوصي مواجه شده است اما برخي بر اين باور هستند که آرامش فعلي ممکن است دوام چنداني نداشته باشد و از اين رو معتقد هستند که دولت و بانک مرکزي بايستي وقوع هر احتمالي را بدهد و تمهيدات لازم را براي مقابله با نوسانات احتمالي بازار ارز پيش‌بيني کند.

  • آرامش قبل از طوفان

در اين رابطه عضو کميسيون اقتصادي مجلس تاکيد کرد: بازيگران اصلي در بازار ارز منتظر تصميم دنيا در مقابل ايران براي ورود به بازار ارز هستند. به گزارش « جامعه ايراني »معصومه آقاپور عليشاهي گفت: يک سري از سفته بازان با توجه به ريسک بازار از ترس خود بازار را ترک کردند و اين موضوع باعث شده تا حدودي بازار به آرامش دست پيدا کند اما در اين بين تهديد بسيار بزرگي براي ثبات در بازار ارز وجود دارد و اين تهديد اين است کساني که نقش‌هاي اصلي را در بازار دارند فعلا منتظر عوامل سياسي دنيا هستند و دست از فعاليت کشيده‌اند اما ممکن است بعد از يک مدت کوتاه مجددا وارد بازار شوند که اين موضوع به هيچ عنوان قابل پيش‌بيني نيست که اين افراد چه زماني وارد مي‌شوند. عضو کميسيون اقتصادي در عين حال گفت: تيم اقتصادي دولت و مجلس در تلاش هستند که قيمت ارز به قيمت واقعي خود نزديک شود.

  • قيمت‌ها در‌هاله ابهام

در وضعيت جاري و با وجود آرامش نسبي بازار ارز، پيش‌بيني صحيح قيمت‌ها عملا امکانپذير نيست و اين اتفاق باعث نوعي بلاتکليفي و سردرگمي‌شده است. يک کارشناس مسائل اقتصادي مي‌گويد: شرايط امروز بازار ارز به گونه‌اي پيش مي‌رود که براي بسياري از مردم و حتي سياست گذاران اين عرصه پيش‌بيني روند قيمت‌ها در‌هاله‌اي از ابهام قرار دارد. دکتر عباس ضيايي نيري مي‌افزايد: با تعريفي ساده‌تر مانند پيش‌بيني يک مسابقه ورزشي شده که شايد آن‌ها که هيچ شناخت علمي‌از بخش يا مسابقه ورزشي ندارند و از روي سرگرمي‌به آن نگاه مي‌کنند و مي‌توانند سرانجام آن را با منطق شانس پيش‌بيني کنند. اين اقتصاددان اظهار مي‌کند: بايد توجه کنيم انعکاس اخبار ضد و نقيض در مورد کاهش يا افزايش نرخ ارز و يا تنوع در قيمت‌ها مانند دلار هرات يا مشهد و دبي وغيره وجود داشته باشد نمي‌توان به نظم دهي به اين بخش اميدوار بود و اگر به دنبال ثبات در اين حوزه و ديگر بازار‌هاي موازي در اقتصاد کلان خود هستيم بايد با روحيه انقلابي و جهاد اقتصادي آرامش را به اقتصاد و معيشت کشور بازگردانيم و توجه داشته باشيم تا خودمان نخواهيم محال است تحريم‌ها و جنگ و عداوت اقتصادي غرب بر عليه کشور مثمر ثمر واقع شود.

  • نرخ ارز هنوز منطقي نيست

بنگاه‌هاي اقتصادي اگرچه از شرايط فعلي بازار ارز و آرامش موجود رضايت دارند در عين حال همچنان در انتظار کاهش بيشتر نرخ ارز هستند و معتقدند بايد کاهش نرخ ارز تا دست يابي به قيمت منطقي و با ثبات ادامه يابد. در اين خصوص نيز يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: رشد قيمت دلار در بازار ارزبخشي از فعاليت‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي را با چالش جدي روبرو کرده است و بطور طبيعي تداوم اين وضعيت و بالا بودن بهاي تمام شده توليد، مانع فعاليت بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌شود.

حمدالله کريمي‌ادامه داد: کاهش قيمت دلار در روزهاي اخير اتفاق افتاده اما نبايد فراموش کرد نرخ ارز هنوز منطقي نيست بطور مثال نرخ حدود 11 هزار توماني دلار بيانگر کاهش حدود يک سومي‌ارزش پول ملي است بنابراين بايد کاهش نرخ ارز تا دست يابي به قيمت منطقي و با ثبات ادامه يابد.

وي يادآور شد:در هر صورت علاوه بر ساماندهي بازار ارز بايد نظارت بر قيمت کالاها نيز در بازار موثر باشد و اينگونه نشود که ارز با نرخ دولتي ارائه شود اما مردم همچنان کالاي گران خريداري کنند.

  • روند کاهشي نرخ ارز

به نقل از ايرنا، پس از تغيير سياست‌هاي ارزي دولت در نيمه مردادماه امسال، بازار ارز در 2 مرحله سير نزولي قرار گرفت؛ بار نخست بيش از آنکه دلايل اقتصادي داشته باشد، ناشي از فضاسازي رسانه‌اي بود که سبب شد دارندگان ارز خانگي از ترس زيان راهي بازار شوند و عرضه زياد شود. در مرحله دوم که از نيمه آبان ماه رخ داد، چند تصميم بر بازار اثر گذاشت که نخستين آن الزام رعايت سقف 50 ميليون توماني در تراکنش‌هاي پايانه‌هاي فروشگاهي بود که سبب شد گردش پول بويژه در مواردي که دلالان با استفاده از کارتخوان‌هاي خارج شده از کشور ارز مي‌فروشند، مختل شود. اين کارتخوان‌ها نه تنها در کشورهاي همسايه همچون عراق و افغانستان استفاده مي‌شدند، بلکه دلالان آنها را حتي به آمريکا، کانادا و کشورهاي اروپايي برده بودند؛ نتيجه اينکه فرآيند خروج سرمايه از کشور به راحتي و با استفاده از رومينگ روي سيمکارت‌هاي ايراني به سهولت انجام مي‌شد.

اما اين همه ماجرا نبود؛ بانک مرکزي به پشتوانه تصميم سران قوا، براي چک‌هاي تضميني نيز محدوديت قائل شد تا فقط کسي که چک در وجه وي صادر شده، بتواند آن را نقد کند و قابل انتقال به ديگران نباشد.

با وجود همه اين تلاش‌ها، هنوز نرخ‌ها در بازار راضي کننده نيست هرچند که دلار آمريکا در محدوده 11 هزار توماني و يورو در کانال 13 هزار توماني جا خوش کرده اند.

  • در انتظار نهادهاي تصميم گيرنده

«رضا ترکاشوند» دبيرکل کانون صرافان در گفت و گو با ايرنا، بر اين باور است که اکنون بازار ارز به آرامش خوبي رسيده اما تداوم اين آرامش در گرو تصميم‌گيري نهادهاي موثر است تا مردم و فعالان اقتصادي احساس امنيت بيشتري کنند.

شايد اين نرخ‌ها براي صادرکنندگان راضي کننده باشد اما فعالان اقتصادي بويژه توليدکنندگان آن را نرخ واقعي ارز نمي‌دانند و همانطور که مسئولان اقتصادي دولت بارها گفته اند، آنچه در سامانه نيما خريد و فروش مي‌شود، به نرخ‌هاي حقيقي ارز نزديکتر است.

نگاهي به سامانه نظارت ارز نشان مي‌دهد که متوسط فروش هفتگي يورو در سنا حدود 13 هزار تومان و دلار آمريکا نزديک 11 هزار و 337 تومان بوده اما در سامانه نيما که حواله‌هاي ارزي جابجا مي‌شود، متوسط هفتگي فروش حدود يورو 9 هزار و 500 تومان و نيما هشت هزار و 800 تومان است.

با اين حال نگاهي به نرخ‌هاي روزانه حواله‌ها در نيما نشان مي‌دهد که بهاي يورو و دلار در اين سامانه بسيار اندک بوده و يورو حدود 9600 تومان و دلار 9800تومان فروخته مي‌شود.

  • اختلاف قيمت ميان بازار و نيما پر مي‌شود؟

با وجود روند کاهشي نرخ‌ها در بازار آزاد که از چند هفته پيش آغاز شده، هنوز اختلاف با سامانه نيما قابل توجه است؛ تفاضل نرخ‌ها در سامانه سنا و نيما از اختلاف سه هزار توماني هر يورو و 1400 توماني هر دلار حکايت دارد اما پرسش اينکه چگونه مي‌توان اين فاصله را کمتر کرد.

هفته گذشته «محمد نهاونديان» معاون اقتصادي رييس جمهوري يکي از دلايل کاهش نرخ‌ها در بازار آزاد ارز را افزايش عرضه توسط صادرکنندگان به نيما دانست و ابراز اميدواري کرد که با تقسيم بندي صادرکنندگان، اين روند بهتر شود.

دبيرکل کانون صرافان نيز مي‌گويد: بخشنامه بانک مرکزي مبني بر مجاز شدن صرافي‌ها براي خريد ارز از صادرکنندگان خرد که سالانه کمتر از يک ميليون يورو صادرات دارند، اقدامي‌راهگشا در تامين ارز خدماتي هموطنان است و البته به صادرکنندگان خرد نيز اين امکان را مي‌دهد که با فراغت بيشتري ارز خود را بفروشند.

با اين اوصاف يکي از بازيگران اصلي براي مديريت بهتر بازار ارز، عرضه مناسب ارز صادرکنندگان است موضوعي که محل اختلاف نظر صادرکنندگان و بانک مرکزي بوده و با اينکه بانک مرکزي در بخشنامه‌هاي خود سعي کرده با طبقه بندي صادرکنندگان، واردات ارز را تسهيل کند، هنوز عرضه ارز در نيما متناسب با صادرات غيرنفتي کشور نيست.

معاون حقوقي رييس جمهور:

گروه تجارت: روز گذشته چهارمين همايش سالانه مبارزه با فساد به ميزباني اتاق بازرگاني تهران برگزار شد و طي آن محورهاي مبارزه با فساد مورد بحث و بررسي سخنرانان قرار گرفت. لعيا جنيدي معاون حقوقي رييس جمهور به عنوان سخنران اصلي اين مراسم دسترسي آزاد به اطلاعات را در مبارزه با فساد اثربخش ارزيابي کرد. به گزارش تجارت به نقل از ايلنا وي در همين رابطه به بحث در مورد وجود فساد در سطوح بالاي دولت پرداخت و گفت: فساد اصلي و سيستماتيک در سطوح مقامات بالاي دولت شامل مزايده‌ها، مناقصه‌ها و صدور دستورالعمل‌ها تصور مي‌شود و در سطوح پايين‌تر مي‌تواند رشوه يا شيريني کارمند دولت باشد. دسترسي آزاد به اطلاعات نيز يکي از فعاليت‌هاي ديگر اين بخش براي مبارزه با فساد است.

جنيدي با بيان اينکه اخلاق و اقتصاد در صورت به هم پيوستن مي‌تواند با فساد مبارزه کند و از به وجود آمدن آن جلوگيري کند، گفت: بحث شفافيت در اقتصاد و قواعد مربوط به آن به حدي است که اگر من امروز در نقش يک مقام دولتي اينجا نبودم، دوست داشتم در خصوص نقش فساد در تسهيل قراردادهاي تجاري و نقش آن در داوري‌ها صحبت کنم اما به سبب اينکه امروز به عنوان معاون رئيس‌جمهور در اين جلسه حضور دارم، به بيان فعاليت‌هاي دولت در خصوص مبارزه با فساد خواهم پرداخت.

وي ادامه داد: اگر بخواهيم در يک بازار شاهد رشد و رونق باشيم بايد امکانات به نسبت برابري براي همه وجود داشته باشد، آن زمان است که بنگاه‌ها و اشخاص براساس توانايي‌ها و خلاقيت‌هايي که دارند مي‌توانند با يکديگر رقابت سالم داشته باشند. دادن امتياز اضافي حتي به صورت قانوني مي‌تواند سوال‌برانگيز باشد بر همين اساس است که سازمان تجارت جهاني در مورد دادن سوبسيت‌ها موضع‌گيري مي‌کند.

جنيدي ادامه داد: در فضاي تبعيض‌آميز امنيت کاري از بين مي‌رود و نمي‌توان براي آينده برنامه‌ريزي و آن را پيش‌بيني کرد. در چنين فضايي حتي اگر تمام زيرساخت‌ها و امکانات را داشته باشيم، يک امتياز اضافي براي رقيب مي‌تواند تمام زحمات شما را به باد بدهد.

جنيدي تصريح کرد: فساد در بخش خصوصي هم وجود دارد و خوشحالم که اتاق اين موضوع را قبول کرده و به دنبال مبارزه با آن است. محيط اقتصادي- حقوقي را دولت به وجود مي‌آورد پس متهم اول در خصوص فساد مي‌تواند دولت باشد. فساد اصلي و سيستماتيک در سطوح مقامات بالاي دولت شامل مزايده‌ها، مناقصه‌ها و صدور دستورالعمل‌ها تصور مي‌شود و در سطوح پايين‌تر مي‌تواند رشوه يا شيريني کارمند دولت باشد. دسترسي آزاد به اطلاعات نيز يکي از فعاليت‌هاي ديگر اين بخش براي مبارزه با فساد است.

جنيدي با اشاره به قوانين بين‌المللي مبارزه با فساد گفت: قانون مقابله با پول‌شويي و مبارزه با تروريسم که بيش از يک دهه پيش در دولت تصويب شده بود، الان اصلاح شده و قانون مقابله با پول‌شويي اصلاح آن در دستور کار است و در جلسه‌اي که من در مجمع تشخيص مصلحت نظام داشتم بخش‌هاي ديگر از اين قانون اصلاح شد زيرا به دليل محل اختلاف بودن دولت و مجلس اکنون اين مصوبه در مجمع مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي افزود: براي نفس ارتباط با بانکداري بين‌المللي اين لوايح چهارگانه لازم هستند. هر معامله جنبه فايننشيال دارد. اين مطلب به همه تجارت خدمت خواهد کرد.

وي تصريح کرد: درست است که انتقاداتي هم در زمينه اين لوايح وجود دارد اما اينکه من در مقام معاونت حقوقي و دولت براي آنها راسخ هستيم صرفاً به خاطر روابط بين‌المللي‌اي که به آنها نياز داريم، نيست بلکه براي بانکداري اسلامي‌هم به آنها نياز داريم. بانکداري صحيح‌العمل بانکداري است که کسي نتواند با فساد معامله‌اي در آن انجام دهد و درآمد آن فساد را به طريقي وارد سيستم بانکداري کند و به اين شيوه آن درآمد را تطهير کند.

وي ادامه داد: هم دو قانون مقابله با تامين مبارزه با تروريسم و پول‌شويي و هم دو معامله‌اي که براي مقابله با جرائم سازمان‌يافته بين‌المللي و هم معاهده مربوط به تامين مالي تروريسم در درجه اول به بازار و سيستم مالي ما کمک مي‌کند. در کنار اينها ما به عنوان معاونت حقوقي اهتمام ويژه‌اي را براي مبارزه با فساد داريم و در اين راستا لوايحي تهيه کرده‌ايم که اثرگذاري خوبي خواهند داشت.

وي اشاره کرد: يکي از اين لوايح لايحه مديريت تعارض منافع در خدمات عمومي‌است. ما معتقديم که دولت بايد از مديران بخش خصوصي بهره ببرد. دولت بايد از مديران بنگاه‌هاي موفق در کارهايش استفاده کند و البته اين نگراني از تعارض منفعت خصوصي و منفعت عمومي‌قابل درک است و وجود دارد اما محروميت دولت از تجربه مديران صحيح نيست. بايد تعارض منافع را مديريت کرد. ما اين لايحه را با اين هدف نوشتيم که در جايي که تعارض بين منافع عمومي‌و خصوصي وجود دارد مصرف عمومي‌ارجحيت پيدا کند براي مثال اگر مقامي‌هم در سمت دولتي‌اش و هم صاحب يک سازمان مردم‌نهاد و خيريه در تعارض بين اين دو منافع عمومي‌را درنظر بگيرد. اين کاري است که معاونت حقوقي نوشتن لايحه آن را برعهده داشته است و ما از بخش خصوصي مي‌خواهيم که تا فرصت باقي است مواد آن را مورد توجه و نظر خود قرار دهد.

جنيدي گفت: ديگر لايحه تنظيم شده در معاونت حقوقي لايحه جامع شفافيت است. اين لايحه مسئله شفافيت را در تمام ابعاد سياسي، اجتماعي، اداري، آموزشي و فرهنگي، مالياتي و حتي دفاعي قابل توجه قرار داده است. البته اين قابل درک است که تمام مسائل به ويژه در حوزه مسائل دفاعي را نمي‌توان مورد بحث عمومي‌گذاشت اما بسياري از نهادها و سازمان‌ها هستند که مشمول آن واقع مي‌شوند. براي مثال صندوق‌هاي بازنشستگي مي‌توانند مشمول باشند. ما سعي کرديم کل را تحت پوشش قرار دهيم.

وي افزود: در ميان کميسيون‌هاي مرسوم، کميسيون خاصي براي بررسي آن تشکيل شده است. بررسي يک‌دوم مواد اين لايحه نيز به اجرا رسيده است. در کميسيون‌هاي فرعي هم اين لايحه مورد بحث واقع شده است. اکنون هنوز فرصت براي بخش خصوصي وجود دارد که نظراتش را در اين باره ارائه دهد. البته بخش‌هايي از اين لايحه حتي مي‌تواند به صورت آيين‌نامه‌هاي اجرايي مورد کاربرد قرار گيرد. وي تصريح کرد: همه آنچه انجام مي‌دهيم با آرزوي استقرار حاکميت کامل قانون است. ايالات متحده آمريکا خود اولين متخلف حاکميت قانون است. تحريم‌هاي فراسرزميني اعمال شده از سوي اين کشور خلاف حاکميت قانون است. اين کشور فراتر از صلاحيت سرزميني خودش در دنيا تحريم‌هاي ثانويه مي‌گذارد، اين امر خلاف حاکميت قانون و روابط مدني است.

معاون حقوقي رئيس جمهور در پايان اظهار داشت: ما در درون خودمان هم بايد به دنبال حاکميت قانون باشيم. مهم‌ترين نشانه يک جامعه متمدن قانون‌پذيري آن است. من از بخش خصوصي هم براي همکاري و کمک در اين حوزه سپاسگزار هستم.

معاون وزير نيرو از رشد عوارض خبر داد؛

گروه انرژي: سيدمحمد صادق‌زاده معاون وزير نيرو گفت: رقم خريد برق در ساعتي مثل ظهر تابستان که شبکه نياز بيشتري به برق دارد سه برابر افزايش مي‌يابد. مثلا اگر از نيروگاهي در ظهر تابستان برق خريداري کنيم 900 تومان بابت هر مگاوات است و در حالت عادي اين رقم 300 تومان است.

سيدمحمد صادق‌زاده با بيان اينکه منابع تجديدپذير داراي مزيت مضاعفي نسبت به ديگر منابع هستند و استفاده از آنها مستلزم آلوده کردن محيط زيست نيست‌، اظهار داشت: منابع ديگر انرژي حجم زيادي از آب را مصرف مي‌کنند اما منابع تجديدپذير نياز چنداني به آب ندارند و اين براي کشوري که آب ارزش مضاعفي دارد جذاب است. وي افزود: از دو سال گذشته مردم و بخش خصوصي مشارکت فعالي را در سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديدپذير داشتند که اين سرمايه‌گذاري‌ها همراه با اشتغال‌زايي در مناطق و دشت‌هاي وسيع، رها شده و کمتر توسعه يافته بوده است. معاون وزير نيرو با بيان اينکه تاکنون دو هزار واحد نيروگاه مقياس کوچک خورشيدي به بهره‌برداري رسيده و تا پايان سال هزار مگاوات ديگر به بهره‌برداري خواهد رسيد، خاطرنشان کرد: اين ميزان نصب نيروگاه‌هاي تجديدپذير 1.3 درصد اشتغال‌زايي به همراه داشته است. وي همچنين تعداد نيروگاه‌هاي تجديدپذير بزرگ مقياس را 90 مورد اعلام کرد که اين رقم در حال توسعه است و مجموع ظرفيت آنها به 670 مگاوات رسيده است. وي ادامه داد: دو سال گذشته کمتر از 2 دهم درصد در زمينه توسعه نيروگاه تجديدپذير پيشرفت داشتيم اما اکنون به بيش از يک درصد رسيديم و با همين روند رشد تا چهار سال آينده به سهم پنج درصدي خواهيم رسيد. وي با اشاره به تغيير مسير سرمايه‌گذاري از محل سرمايه‌گذاري خارجي به داخلي به خاطر تحريم‌ها اظهار داشت: قضيه تحريم نتوانست رشد تجديدپذيرها را متوقف کند بلکه باعث شد سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به داخلي تغيير کند ضمن اينکه طي دو سال گذشته توانستيم چند نمونه انتقال فناوري نيز از مسير وجود سرمايه‌گذاران خارجي داشته باشيم. وي با بيان اينکه حضور سرمايه‌گذاران داخلي با مقياسي گسترده البته ظرفيت کمتر مي‌تواند منجر به توسعه زيرساخت‌ها شود يادآور شد: اين روند مقدمه توسعه اقتصادي و افزايش رفاه در کشور است. صادق‌زاده ادامه داد: بناست هر مصرف‌کننده‌اي در عرصه تجديدپذيرها توليد کننده باشد و به اين ترتيب تراز توليد و مصرف به روز مي‌شود علاوه بر آن در تامين انرژي همسايگان نيز مشارکت خواهند داشت.

وي با اشاره به قيمت خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي مقياس کوچک گفت: وزارت نيرو برق را از اين نيروگاه‌ها با قيمت بالاتري خريداري مي‌کند به طوري که يک نيروگاه خورشيدي 200 مگاواتي با 320 تومان برق توليدي خريداري مي‌شود و به نيروگاه‌هاي کوچکي که در هوشمندسازي شهر و روستاها مشارکت داشته باشند بابت هر کيلووات ساعت 800 تومان پرداخت مي‌شود و اين اضافه قيمت بهاي توزيع و هوشمند شدن انرژي است.

  • عوارض قبوض مردم به 10 درصد افزايش مي‌يابد

معاون وزير نيرو درباره لايحه بودجه 98 و پيشنهاد افزايش سهم عوارض از 8 درصد به 10 درصد توضيح داد: وزارت نيرو به سازمان برنامه و بودجه اين پيشنهاد را ارائه داد تا منابع برق روستايي و تجديدپذير فراهم شود. اين موضوع در هيئت وزيران مطرح شد که با اجماع به تصويب رسيد تا در لايحه بودجه 98 اجرا شود اميدواريم که در مجلس نيز مصوب شود.وي خاطرنشان کرد: سرمايه‌گذاران مطمئن باشند منابع لازم فراهم خواهد شد و اين منابع به دولت متصل نيست و از مردم به مردم منتقل مي‌شود.وي در ادامه بيان کرد: در قانون بودجه 97 سهم 8 درصدي که در نظر گرفته شده بود در جريان است و تاکنون 100 درصد عوارض برق تخصيص يافته تلقي مي‌شود. اکنون مجلس در مصوبه اخير قانون بودجه را تقويت کرده است.

کاهش 2 برابري هزينه‌ها افزايش 3 برابري نرخ ارز را جبران کرده است

وي درباره افزايش قيمت خريد تضميني برق اظهار داشت: آنچه منشا جهاني دارد و در سال 95 وزارت نيرو طراحي و ابلاغ کرده است حدود 2.5 برابر هزينه‌ها در سطح جهان کاهش يافته است اگر در سال 95 يک واحد نيروگاه خورشيدي 1300 يورو سرمايه‌گذاري خارجي لازم داشت اين رقم امروز به 600 تا 700 يورو کاهش يافته است. البته در سال 95 سهم استفاده از تجهيزات خارجي‌ زياد بود امروز خودمان خط توليد 70 تا 80 درصد فناوري‌ها را داريم به طوري که سال گذشته 130 مگاوات در شيراز و علاوه بر اين چهار خط توليد هم به بهره‌برداري رسيده بنابراين هزينه‌ها کاهش مي‌يابد اگر چه با افزايش نرخ ارز و هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري مواجه بود‌ه‌ايم. مثلا اگر نرخ ارز سه برابر شده کاهش دو برابري هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري آن را جبران کرده و سرمايه‌گذاران 30 تا 40 درصد افزايش سرمايه‌‌گذاري داشته‌اند.

  • توليدکنندگان بابت تزريق برق در ظهر تابستان 3 برابر بيشتر دريافت مي‌کنند

وي در ادامه اظهار داشت: اين را بايد در نظر داشت که وزارت نيرو قيمت خريد تضميني را پايه اعلام کرده و صورتحساب خريد برق ارقام بالاتري است و ضرايب ديگري آن را افزايش مي‌دهد. يکي از آنها آمادگي ساعتي است يعني رقم خريد برق در ساعتي مثل ظهر تابستان که شبکه نياز بيشتري به برق دارد سه برابر افزايش مي‌يابد. مثلا اگر از نيروگاهي در ظهر تابستان برق خريداري کنيم 900 تومان بابت هر مگاوات است و در حالت عادي اين رقم 300 تومان است.

صادق‌زاده همچنين گفت: نکته مهم ديگر انطباق الگوي مصرف برق به توليد تجديدپذير است. نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي در شش ماه اول سال 80 درصد و در شش ماهه دوم 20 درصد توليد برق دارند بنابراين 30 تا 40 درصد به جهت توليد در زمان پرمصرف بيشتر دريافت مي‌کنند.

  • امضاي 3 تفاهمنامه براي صادرات بر ق از تجديدپذيرها

وي درباره صادرات برق از تجديدپذيرها اظهار داشت: سه ماه پيش وزير نيرو دستور قوانين صادرات را ابلاغ کرد که از آن نيز استقبال شد پيش‌نياز آن اين است که از طرف مصرف‌کننده خارجي به تفاهم برسند تاکنون سه شرکت ايراني پروانه احداث نيروگاه تجديدپذير براي صادرات دريافت کردند که در استان‌هاي مرکزي و دو نيروگاه نيز در استان‌هاي غربي هستند. احداث آنها 15 تا 24 ماه طول مي‌کشد و مقصد آنها کشورهاي عراق و افغانستان است.وي با بيان اينکه نيروگاه‌هاي تجديدپذير براي صادرات 20 تا 30 مگاواتي هستند يادآور شد: تمامي‌دو هزار نيروگاه کوچک و 90 نيروگاه بزرگ در مناطق محروم احداث شده‌اند همچنين بعضي نهادها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در سرمايه‌گذاري کمک کرده‌اند و قرار نيست که وزارت نيرو در بخش سرمايه‌گذاري ورود کنند.وي با تاکيد بر لزوم افزايش بهره‌وري اظهار داشت: يکي از مولفه‌هاي تامين انرژي از محل صرفه‌جويي است که در اين راستا سه هزار مگاوات امکان صرفه‌جويي خواهيم داشت در همه جاي دنيا صرفه‌جويي همان توليد مجازي است ما موظفيم فراتر از برنامه‌ريزي در اين بخش ورود پيدا کنيم.وي ادامه داد: در حوزه بهره‌وري قيمت برق کمتر از نيم سنت يورو است اما هزينه تمام شده کمتر از سه سنت نيست يعني ما يک ششم تمام شده برق قيمت‌گذاري مي‌کنيم ما با ارزان نگه داشتن قيمت برق باعث مي‌شويم که صرفه‌جويي رخ ندهد.صادق‌زاده درباره توسعه نيروگاه‌هاي زباله‌سوز نيز گفت: هزينه احداث اين نيروگاه‌ها بالاست و دو تا سه برابر ديگر نيروگاه‌هاي تجديدپذير است در حال حاضر سه نيروگاه فعال زباله‌سوز در تهران داريم و براي توسعه آنها نياز به همکاري بيشتر شهرداري‌ها داريم.

رئيس کميسيون کشاورزي مطرح کرد؛

گروه اصناف: احمدعلي کيخا رئيس کميسيون کشاورزي مجلس، گفت:وزيري که زير بار ظلم به کشاورزان رفته بايد استيضاح شود و در راستاي حمايت از توليد سوال مي‌کنيم.

به گزارش خانه ملت، احمدعلي کيخا در جريان سفر به استان خراسان رضوي در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي اين استان، اظهار داشت: اين شورا محل گفت‌وگو دولت و بخش خصوصي است تا مسائل و مشکلات خود را برطرف و در صورت وجود اختلاف نظر در تفسير قانون مجلس آن را حل کند. رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه کشور هلند به تنهايي ۸۰ميليارد دلار صادرات محصولات کشاورزي دارد، گفت: کل کشور کره جنوبي از نظر وسعت به اندازه استان سمنان است اما در ميان ۲۰کشور برتر اقصاد جهان حضور دارد، قصد نداريم بگوييم مجلس مقصر نبوده و يا دولت را بي تقصير بدانيم بلکه عملکرد مجموعه در طول سال‌هاي گذشته اين نتيجه را داشته است. نماينده مردم زابل، زهک و هيرمند در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه براي ظرفيت يک ميليارد و دويست ميليون دلاري زعفران کشور چه اقداماتي صورت گرفته است، متاسفانه اتاق بازرگاني نيز دولتي فکر مي‌کند، ادامه داد: به شيرهاي نفت متصل هستيم و متاسفانه هيچ ضرورتي را براي فکر کردن به توليد نمي‌بينيم در حالي که کشاورزي در الگوهاي و مدل‌هاي توسعه مي‌تواند موتور محرک باشد زيرا مواد خام ايجاد مي‌کند. وي با تاکيد بر اينکه براي حمايت از ۵ توليد کننده تجهيزات مرغداري اجازه واردات تجهيزات نمي‌دهد آيا با اين شرايط قصد رقابت با مرغداران ترکيه‌اي را داريم، عنوان کرد: در حال حاضر به واسطه کاهش نرخ ارزش پول کشور بازار مبادله تغيير کرده و بازار صادرات محصولات فراهم شده است، در طول ۴۰سال گذشته با پايين نگه داشتن قيمت ارز به کشاورزان و توليد کنندگان آسيب وارد کرده‌ايم. اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه وزيري که زير بار ظلم به کشاورزان رفته بايد استيضاح شود و در راستاي حمايت از توليد سوال مي‌کنيم، تصريح کرد: بر اساس عرف بين المللي و قوانين کشور نمايندگان چشم و زبان مردم هستند اما عقل آنها نيستند، وظيفه داريم به گروه‌هاي مرجع مانند اتاق‌هاي بازرگاني رجوع کنيم. رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌در پايان، خاطرنشان کرد: در توسعه کشاورزي بر مبناي علم تصميم گرفته نمي‌شود، با اين رويکرد که هر کسي فکر مي‌کند مخزني از پول وجود دارد و هر کس بيشتر از آن برداشت کنند موفق‌تر بوده نمي‌توانيم به توسعه اقتصادي و کشاورزي دست پيدا کنيم . عباس رجايي نماينده مردم اراک و رئيس کميسيون کشاورزي مجلس هشتم در همين زمينه گفت: اقدام دولت به تصويب يک قيمت تضميني براي خريد محصولات کشاورزي منجر به ايجاد نا‌اميدي جدي در حوزه کشاورزي و زمينه ساز سوء استفاده کساني شده که همواره دنبال کاهش توليد در بخش کشاورزي جهت باز شدن دست‌شان براي واردات محصولات کشاورزي و دامي‌هستند. دولت در ابتداي امسال که موسوم به سال «توليد ملي و حمايت از سرمايه داخلي» است 28 ميليارد دلار براي واردات کالاهاي اساسي تصويب کرده است و بر اين اساس بخشي از کالاهاي اساسي در حوزه کشاورزي در حال وارد شدن به کشور است. ميزاني که دولت براي خريد تضميني مصوب کرده، بسيار کمتر از قيمت تمام شده براي گندم است‌ لذا با اين اقدامات و تصميمات نادرست عملا کشوري که مي‌تواند صادرکننده گندم باشد، به يک کشور وارد کننده گندم تبديل شده است. دولت براي خريد تضميني شير قيمت 630 تومان را در نظر گرفته در حالي که توليد شير براي دامداران بالاي 800 تومان هزينه دارد بنابراين چرا بايد دامدار شيري را که 800 تومان برايش هزينه دارد، ‌630 تومان بفروشد؟ لذا بايد مانند يارانه‌هايي که به بحث نان، برق و ... در نظر گرفته شده و در رديف بودجه نيز براي آن مبلغي مصوب مي‌شود، براي بخش کشاورزي و دامداري نيز چنين يارانه‌اي تعلقي گيرد. تهيه کود شيميايي امروز به يکي از مشکلات و دغدغه‌هاي کشاورزان تبديل شده و دولت نيز هنوز يارانه آن را نپرداخته و با اين وضع حتي امروز کود گران نيز در اختيار کشاورز قرار نمي‌گيرد. تهيه سوخت چاه‌هاي کشاورزي از مشکلات کشاورزي است. البته در مجلس هشتم قانوني تصويب شد که چاه‌هاي فاقد برنامه بايد با شرايط خاصي پروانه دريافت کنند اما هنوز اين قانون اجرايي نشده است.اکنون قاچاق دام به يک بحث جدي تبديل شده و تمام مسئولان ذيربط مثل نيروي انتظامي، وزارت کشور و ... بايد براي برخورد با اين موضوع اقدام جدي کنند چراکه قاچاق دام تأثيرات بدي در بخش پروتئيني کشور دارد.

معاون وزير و مديرعامل بازآفريني شهري تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: در جلسه‌اي که چندي قبل با حضور اعضاي کميسيون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزير راه و شهرسازي برگزار شد، توافق شد تا براي انبوه سازان و سازندگان حرفه‌اي ۷۰ ميليون تومان وام بدون سپرده گذاري با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ ميليون توماني با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن براي انبوه سازان به ۱۱۰ ميليون تومان بالغ مي‌شود. ا ين خبر را هوشنگ عشايري مدير عامل بازآفريني شهري در هرمزگان مطرح کرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي‌شرکت بازآفريني شهري، نشست بررسي اجراي برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار در استان هرمزگان با حضور هوشنگ عشايري، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران، فريدون همتي، استاندار هرمزگان، غلامحسين شيري، مديرکل راه و شهرسازي استان هرمزگان، عباس اميني زاده، شهردار بندرعباس در شرکت بازآفريني شهري ايران برگزار شد.

کسري ۴ هزار ميليارد توماني در بودجه برنامه بازآفريني شهري

در اين نشست معاون وزير راه و شهرسازي اظهارکرد: پيشرفت برنامه‌هاي بازآفريني در استان هرمزگان بسيار خوب و حتي سريعتر از انتظار است و اين مساله موجب ايجاد مسئوليت براي داشتن نگاه متفاوت دولت به اين استان مي‌شود.

وي تاکيد کرد: پيرو بازديد از استان‌ها و جلساتي که با کانون انبوه سازان، توسعه گران و سازندگان حرفه‌اي و تسهيلگران کشور برگزار شد متوجه کسري ۴ هزار ميليارد توماني در بودجه برنامه بازآفريني شهري شديم.

عشايري اظهارکرد: با تاکيد و توجه مقام معظم رهبري بر موضوع و مساعدت سران سه قوه در نهايت اجازه دريافت يک ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي داده و ماه گذشته مقدمات دريافت اين مبلغ فراهم شد.

مديرعامل شرکت بازآفريني شهري با اشاره به اينکه از ماه گذشته دريافت اين منابع به صورت روزانه پيگيري مي‌شود، گفت: جلساتي با مسئولان بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه برگزار و شماره حساب شرکت نيز داده شد تا اين مبلغ واريز شود.

مديرعامل شرکت بازآفريني شهري گفت: ارائه وام ۴۰ ميليون توماني بدون سپرده گذاري براي دوره ساخت ۲ ساله با سود ۹ درصد نيز در دستور کار قرار گرفته و در اين راستا ۶۰ ميليارد تومان به استان هرمزگان تخصيص داده شده است. بانک نيز ۶۰ ميليارد تومان ديگر تسهيلات اضافه خواهد کرد و در نهايت ۱۲۰ ميليارد تومان در اختيار استان هرمزگان براي پرداخت به ۳ هزار واحد مسکوني قرار داده مي‌شود.

عشايري بيان کرد: طي جلسه‌اي با کميسيون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزير راه و شهرسازي، توافق شد براي انبوه سازان و سازندگان حرفه‌اي ۷۰ ميليون تومان وام بدون سپرده گذاري با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ ميليون توماني با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن براي انبوه سازان به ۱۱۰ ميليون تومان بالغ مي‌شود.

آغاز فرآيند اعطاي وام از هفته آينده

وي با بيان اينکه از هفته آينده فرآيند اعطاي وام آغاز مي‌شود، اظهار کرد: به تدريج صدور پروانه‌ها آغاز و بلافاصله افراد به بانک معرفي مي‌شوند و قراردادها منعقد و از ماه آينده رسما پرداخت اين وام‌ها آغاز مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه وامي‌با مبلغ ۶۰ ميليون تومان نيز بعد از ساخت در اختيار خريداران قرار مي‌گيرد، بيان کرد: با همکاري بانک اين امکان ايجاد شده است تا اطلاعات افرادي که در صندوق يکم سپرده گذاري کردند در اختيار توسعه گران قرار بگيرد.

وي با بيان اينکه وام خريد ۶درصد سود به ميزان ۶۰ ميليون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله مشمول سپرده گذاران صندوق مسکن يکم مي‌شود، گفت: در حال حاضر در حدود ۵۷۰ هزار نفر در کشور در اين صندوق سرمايه گذاري کردند که ۱۲ هزار و ۱۵۰ نفر از استان هرمزگان بوده اند.

عشايري اظهار کرد: توسعه گران و افرادي که در صندوق يکم سرمايه گذاري کرده‌اند مي‌توانند با ارتباطي که بانک با دادن اطلاعات بين آنها برقرار مي‌کند اقدام به عقد قرارداد کنند تا از تسهيلات۶۰ ميليون توماني استفاده شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ايجاد مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه و معابر در قالب برنامه اقدام مشترک در استان‌ها قابل انجام است، تصريح کرد: تخصيص ۴۰ ميليارد تومان براي استان هرمزگان در اين راستا ابلاغ شده است و مسولان استان مي‌توانند با کمک ساير دستگاه‌ها و نهادها اقدامات مناسبي را در سطح استان انجام دهند.

عشايري اظهار کرد: از حدود ۱۵ روز پيش اختيار توزيع منابع به استانداران واگذار شده است تا براساس جمعيت، مساحت و تقسيم بندي‌هاي انجام شده توزيع منابع را انجام دهند.

وي با اشاره به اينکه سهم استان هرمزگان از منابع برنامه بازآفريني شهري حدود ۷۸۰ ميليارد تومان است، خاطرنشان کرد: برنامه بازآفريني شهري با مشارکت همه جانبه پيش خواهد رفت.

شناسايي زمين و انتقال به نام بازآفريني شهري

وي با اشاره به آيين نامه اجرايي ماده ۴۳ آيين نامه اجرايي ماده ۶ قانون عرضه وتوليد مسکن اظهار کرد: بر اساس اين قانون به محض اينکه زميني از اراضي دولتي شناسايي و اعلام شد که بايد در اختيار برنامه بازآفريني قرار بگيرد، حداکثر ظرف دو ماه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدون اخذ وجه ملزم به انتقال سند به نام شرکت بازآفريني شهري ايران است.

عشايري بر لزوم همکاري استانداران و استفاده از اختيارات قانوني در خصوص به کارگيري اراضي دولتي در برنامه بازآفريني شهري تاکيد کرد و گفت: از استانداران توقع مي‌رود در اين زمينه همکاري‌هاي لازم را انجام دهند.

  • استاندار: با قدرت قانوني خود زمين‌هاي دولتي را تصرف و به بازآفريني اختصاص مي‌دهيم

در ادامه اين نشست فريدون همتي، استاندار هرمزگان در اين نشست اظهارکرد: هماهنگي سرمايه بزرگي براي برنامه ملي بازآفريني است و اگر هماهنگي بين بخشي وجود نداشته باشد اين برنامه نمي‌تواند به موفقيت برسد.

وي با اشاره به هماهنگي گروه‌هاي محلي و دفاتر تسهيلگري با برنامه ملي بازآفريني اظهارکرد: ضرورت دارد که اين همکاري‌ها و هم افزايي‌ها به منظور پيش برد سريعتر کار اتفاق بيافتد.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: مراحل ساخت ۳۰۰ واحد مسکوني در هرمزگان به پايان رسيده و در صورت حضور وزير راه و شهرسازي احتمالا طي هفته آينده افتتاح خواهد شد..

وي با اشاره به حمايت از افرادي که در برنامه بازآفريني خانه‌هايشان گرفته مي‌شود، گفت: به اين افراد در قبال خانه‌ها زمين، پول و پروانه مجاني براي ساخت مسکن داده مي‌شو.

همتي با اشاره به اينکه بر اساس نقشه تفضيلي استان هرمزگان ۱۵ محله در بندرعباس فرسوده و ناکارآمد هستند، افزود: برنامه من اين است که اين ۱۵ محله تا ۱۴۰۰ با مدل‌هايي که مدنظر داريم مورد بازآفريني قرار دهيم.

وي با اشاره به اينکه استانداري هرمزگان به دنبال شناسايي زمين‌هاي باير و بلااستفاده در اختيار سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي است، تاکيد کرد: با استفاده از قدرت قانوني خود زمين‌هاي دولتي استان را تصرف و در اختيار برنامه بازآفريني قرار مي‌دهيم.

همتي با بيان اينکه استانداري هرمزگان با جديت تمام پيگير اجراي برنامه بازآفريني شهري است، گفت: در مقابل توقع داريم مسئولان و متوليان بازآفريني شهري در کشور نگاه ويژه و متفاوتي در تخصيص منابع به اين استان داشته باشند.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

آنچه اقتصاد را ويران مي‌کند، آشفتگي است. اينکه توليدکنندگان و مصرف کنندگان ندانند فردا بايد منتظر چه باشند و قيمتها چه وضعيتي خواهد داشت، اصلي‌ترين چالش است. توليدکننده بايد بداند مواد اوليه‌اي که مي‌خرد و پس از انجام مراحل توليد، تبديل به محصول نهايي مي‌کند، در آينده چه وضعيتي خواهد داشت. آيا فردا قيمت اين کالا گران خواهد شد يا کاهش خواهد يافت؟ اما ثبات در برابر آشفتگي مي‌تواند راهگشا باشد. متاسفانه آنچه اقتصاد کشورمان از داشتن آن محروم است و در آرزوي آن لحظه شماري مي‌کند، داشتن ثبات است. تصور اينکه در مدت چند ماه قيمت دلار از 3500 تومان به 20 هزار تومان برسد،‌ براي هر اقتصادي وحشتناک است اما هنگامي‌که شاهد کاهش ارزش پول ملي هستيم و تبعات آن متوجه اقتصاد و همه اقشار جامعه مي‌شود، بايد تاسف خورد. تاسف آورتر اينکه گراني قيمت ارز باعث افزايش قيمت تمامي‌کالاها شده و آنها را به اوج رسانده اما اين گراني در اوج تثبيت شده و اکنون که قيمت ارز پايين آمده و ديگر بهانه‌اي براي گران فروشي نيست، گويا کالاها و محصولات تمايلي به ارزان شدن ندارند. به عبارت بهتر گراني براي بسياري از توليدکنندگان و فروشندگان امري عادي شده است. البته که تاوان اين آشفتگي را مصرف کنندگان مي‌دهند. اينکه هيچ ثباتي وجود ندارد و هر کس هر کاري که دلش مي‌خواهد انجام مي‌دهد، جاي تعجب و سوال دارد. هنگامي‌که کالاها روند گراني را طي مي‌کرد، به بهانه بحران ارزي نظارت کم رنگ شده بود و اکنون که به سمت کنترل نسبي ارز گام بر ميداريم ، چرا بر نظارت افزوده نمي‌شود؟ چرا شاهد برخوردهاي سازمان حمايت از مصرف کننده نيستيم؟ چرا مدتهاست شاهد پلمب مغازه‌ها و نصب بنرهاي سازمان تعزيرات حکومتي بر سردر بنگاههاي اقتصادي متخلف نيستيم؟ همه اينها بيانگر آشفتگي است و بدتر اينکه ازنگاه مصرف کنندگان هيچ برخوردي صورت نمي‌گيرد.


یادداشت
مينا ابراهيمي‌بسابي

جامعه شناس

با رشد و پيشرفت تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات شاهد گسترش و فراگيرشدن استفاده از ابزارهاي صوتي و تصويري، تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي ، اينترنت و فضاهاي مجازي هستيم. اين روند در تمام جوامع بشري سبب شده تا فرزندان با کسب اطلاعات فيلتر نشده و گوناگون اينترنت از نهاد خانواده و پدرها و مادرها به سرعت فاصله بگيرند و با هجمه پنهان فرهنگ غرب محيط خانواده و سبک زندگي اسلامي‌و ايراني را کم کم به فراموشي بسپارندرهاورد اين شيوه نوين ارتباطي مبتني بر شبکه‌هاي اجتماعي تنهايي و دورافتادگي از ارتباطات واقعي است و زندگي مجردي و فردگرايي را در جامعه ايراني رقم زده است. زندگي مجردي جوانان در گذشته‌اي نه چندان دور بر اساس ديدگاه سنتي و قديمي‌امري ناخواسته و ناخوشايند بوده و امکان موافقت والدين با اين سبک زندگي تقريبا وجود نداشته است . اما در حال حاضر مجردي و تنها زيستي نه تنها نا به هنجاري نيست بلکه در بين جوانان افزايش يافته و عرفي شدن و پذيرش آن را در جامعه شاهديم. از سوي ديگر در اجتماع وجود تفکر فرزند سالاري و پذيرش آن از طرف خانواده‌ها و تاکيد فراوان بر استقلال طلبي جوانان سبب شده تا خود خانواده‌ها هم امکانات لازم جهت ابن نوع سياق و روش زندگي را خصوصا در کلان شهرها براي فرزندانشان فراهم نمايند. لذا براي تحکيم بنياد خانواده و کارکردهاي ويژه آن به عنوان اولين سنگ بناي جامعه توسعه يافته بايد سکانداران نظام و برنامه ريزان آموزشي و فرهنگي و رسانه‌هاي مختلف زيان‌هاي اين روند رو به رشد را تبيين کرده و راهکار‌هاي مناسبي براي مقابله با اين پديده بيايند تا جامعه در آينده‌اي نزديک با چالش فروپاشي نظام خانواده و سونامي‌زندگي مجردي مواجه نشود.

جهانگيري در جلسه ستاد تنظيم بازار تاکيد کرد؛
معاون اول رييس جمهوري بر تنظيم بازار شب عيد و رضايتمندي مردم تاکيد کرد و گفت: اقلام و کالا‌هاي مورد نياز شب عيد به موقع در دسترس مردم قرار گيرد.

جلسه ستاد تنظيم بازار با محوريت تنظيم قيمت اقلام و کالا‌هاي مورد نياز مردم براي شب عيد، عصر يکشنبه به رياست معاون اول رييس جمهوري برگزار شد.

اسحاق جهانگيري در اين جلسه با اشاره به توفيقات دولت در تنظيم بازار شب عيد طي سال‌هاي گذشته افزود: خوشبختانه در سال‌هاي اخير با برنامه ريزي دقيق دولت، ميوه، آجيل و شيريني با قيمت مناسب در ايام پاياني سال در دسترس مردم قرار گرفت.

جهانگيري با تاکيد بر اينکه مردم نبايد براي تامين اقلام و کالاهاي مورد نياز شب عيد دغدغه‌اي داشته باشند، تصريح کرد: بايد به گونه‌اي برنامه ريزي شود تا کالاهاي مورد نياز شب عيد به موقع در بازار توزيع و در دسترس مردم قرار گيرد.

جهانگيري از وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي خواست تمهيدات لازم را براي ايام پاياني سال انجام دهند تا وضعيت بازار شب عيد اطمينان‌بخش بوده و رضايتمندي مردم را به دنبال داشته باشد. در اين جلسه که وزراي جهاد کشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، دادگستري، رييس سازمان برنامه و بودجه، رييس اتاق اصناف ايران و رييس سازمان تعزيرات حکومتي نيز حضور داشتند، معاون بازرگاني وزارت صمت گزارشي از وضعيت انبارها براي تامين نيازهاي شب عيد ارائه کرد.

در اين نشست همچنين راهکارهاي تنظيم بازار شب عيد و تامين کالا به مقدار کافي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصميماتي نيز اتخاذ شد.

وزير کشور با ابراز نگرانی از وضعیت موجود خبر داد؛
وزير کشور درباره مقوله ازدواج سفيد گفت: در موضوع ازدواج سفيد دستگاه‌هاي ذيربط گزارش‌هايي را کار کرده‌اند و مواردي را نيز بررسي کرده‌اند، اما روي اين موضوع تحقيقات ويژه‌اي بايد انجام شود.

به گزارش ايلنا، عبدالرضا رحماني فضلي در جلسه شوراي اجتماعي کشور با اشاره به ارائه گزارش کلي به رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در مورد موضوع طلاق گفت: در اين خصوص گزارشي به رهبري ارائه و مقرر شد از اين به بعد دستگاه‌ها هر سه ماه يکبار گزارشي از عملکرد خود را در اين خصوص ارائه دهند.

وزير کشور درباره قانون تسهيل ازدواج گفت: قانون تسهيل ازدواج ظرفيت خوبي است و اين قانون تصويب شده است اما در عمل اتفاق مهمي‌نيفتاده است. گزارش مهمي‌از اجراي اين قانون مي‌بايست توسط دستگاه‌هاي ذيربط ارائه شود.

رحماني‌فضلي با اشاره به هم افزايي دستگاه‌هاي ذيربط در مورد آسيب‌هاي اجتماعي نيز گفت: هم افزايي دستگاه‌ها در حال انجام است و تقسيم کار در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي نيز بايد بين دستگاه‌ها به خوبي انجام شود و انتظار است که دستگاه‌هاي مسئول در حوزه‌هاي خود، هم افزايي و نقش خود را به خوبي ايفا کنند.

رحماني‌فضلي در موضوع حاشيه‌نشيني و بازآفريني بافت‌هاي فرسوده هم تاکيد کرد: در خصوص موضوع حاشيه نشيني و بازآفريني بافت‌هاي فرسوده روند مناسبي نداشتيم البته به جز مواردي که دستگاه‌ها خودشان به صورت اختصاصي وارد عمل شده‌اند و کار کرده‌اند، اما انتظار اين است که برنامه‌ريزي روشن در خصوص محلات در حاشيه شهرها داشته باشيم و اين محلات شناسايي شوند و باز آفريني در آنها انجام شود.

وزير کشور در مورد بازنگري در قوانين اجتماعي گفت: بازنگري در همه قوانين اجتماعي در سازمان امور اجتماعي انجام شده است، اما نبايد انباشت قوانين باشد بلکه، قوانين بايد بررسي شود و هرجا ضعف وجود داشت اصلاح شود و قوانين مورد بررسي قرار بگيرد و چنانچه نياز به قانون جديد بود نيز موضوع بررسي شود.

وي درباره مشاوره قبل از ازدواج نيز گفت: دستگاه‌هاي متولي مسئول هستند با جديت اين امر را مورد پيگيري قرار دهند و نتايج مطلوبي از آن حاصل شود.

فرمانده ناجا خبر داد؛
فرمانده نيروي انتظامي‌از دستگيري ۱۰ نفر از عوامل حادثه تروريستي چابهار خبرداد و گفت: با هماهنگي‌هاي خوبي که بين مردم و دستگاه قضائي با پليس وجود دارد ان شاءالله سرکرده‌هاي اصلي اين حادثه تروريستي نيز دستگير و مجازات مي‌شوند.

به گزارش ايلنا، حسين اشتري گفت: با تلاش‌هايي که از طريق وزارت خارجه و نيروي‌هاي مسلح صورت گرفته، اميدواريم تعداد باقي مانده افرادي که در محدوده مرزي پاکستان و افغانستان توسط اشرار به گروگان گرفته شده‌اند نيز به زودي نزد خانواده‌ها بازگردند.

فرمانده ناجا درباره اقدامات نيروي انتظامي‌و سطح رضايت مندي مردم، گفت: براساس آخرين نظرسنجي‌هاي صورت گرفته توسط سازمان معتبر غيرناجايي، اعتماد مردم از ناجا افزايش يافته و در همين ايام شاهد تشکر و قدرداني مسئولان از عملکرد نيروي انتظامي‌هستيم.

وي گفت: يکي از مزيت‌هاي نيروي انتظامي‌اين است، کارکناني که مشغول خدمت در اين سازمان هستند از بين مردم انتخاب مي‌شوند، لذا مردم احترام بالايي براي ناجا قائل هستند.

سردار اشتري درباره حادثه تروريستي چابهار، گفت: با هوشياري و شجاعتي که مأموران انجام دادند اين توطئه خنثي شد و ۱۰ نفر در اين رابطه دستگير و تعدادي نيز شناسايي شده‌اند؛ سرنخ‌هاي خوبي به دست آمده و با هماهنگي‌هاي خوبي که بين مردم و دستگاه قضائي با پليس وجود دارد ان شاءالله سرکرده‌هاي اصلي اين حادثه دستگير و مجازات مي‌شوند.

اين مقام عالي انتظامي‌کشور گفت: موفقيت‌هاي خوبي حاصل شده اميدواريم با روند روبه رشدي که ملاحظه مي‌شود و همکاري خوبي که بين مردم و مسئولان وجود دارد روز به روز شاهد توفيقات بيشتر در عرصه‌هاي مختلف باشيم.

فرمانده ناجا با اشاره به اهميت مبارزه با قاچاق کالا و سوخت، گفت: در سال جاري شاهد افزايش کشفيات هستيم البته طي چند ماه گذشته به دليل افزايش قيمت‌ها روند برعکس شده و برخي کالاها صادر مي‌شود؛ همچنين در بحث قاچاق سوخت، برنامه ريزي و تدابير لازم براي مبارزه با اين پديده بايستي از سوي مسئولان امر انجام شود.