تا سال 1400 تنش آبي نخواهيم داشت

وزير نيرو گفت: هفته گذشته در شوراي عالي آب طرحي با عنوان "دولت دوازدهم بدون تنش آب شرب" تدوين و ارائه شد که بر اساس آن تا سال 1400 شهر تحت تنش آبي نخواهيم داشت.به‌گزارش وزارت نيرو، "رضا اردکانيان" با اشاره به اينکه 334 شهر با جمعيت 34.5 ميليون نفر تحت تنش آبي هستند، افزود: هفته گذشته در شوراي عالي آب طرحي با عنوان "دولت دوازدهم بدون تنش آب شرب" تدوين و ارائه شد که بر اساس آن تا سال 1400 شهر تحت تنش نخواهيم داشت.وي اضافه کرد: اين طرح در قالب نقشه راه و برنامه مشخص به موضوعات متنوعي از جمله تامين، ارتقاي کيفيت، کاهش هدررفت آب و تامين منابع مالي پرداخته است.


واشنگتن: ۱۷ درصد صادرات نفت عراق را مي‌خريم

ايالات متحده اعلام کرد که ۱۷ درصد صادرات نفت عراق را مي‌خرد و به دنبال انجام شراکت متقابل با اين کشور است.به گزارش ايلنا، سفارت آمريکا در بغداد طي بيانيه‌اي اعلام کرد: «واشنگتن ۱۷ درصد صادرات نفت عراق را مي‌خرد».در اين بيانيه تأکيد شده است که صادرات فقط به حوزه نفت محدود نخواهد بود و عراق بار ديگر رهبر اقتصادي در منطقه مي‌شود.اين بيانيه افزوده است: «اتاق بازرگاني آمريکا ۵۰ شرکت اين کشور را به منظور انجام شراکت و ارائه کالاهاي پيشرفته وارد بازارهاي عراق کرده و به دنبال تبادل شراکت با بغداد است». آمريکا کنسولگري‌هايي در اربيل، بصره و کرکوک دارد. عراق نيز در واشنگتن سفارت و در شهرهاي ديترويت و لس آنجلس کنسولگري دارد. همچنين حدود ۵۰۰ هزار عراقي در آمريکا حضور دارند.


تاسيس دو مجتمع پتروشيمي‌جديد در هرمزگان

حسن شاهرخي مديرعامل منطقه ويژه صنايع انرژي‌بر پارسيان، از احداث دو مجتمع جديد پتروشيمي‌در اين منطقه خبرداد و گفت: به‌طور کلي شش متقاضي حوزه پتروشيمي‌جهت سرمايه‌گذاري مراجعه کرده‌اند که دو مورد موفق به اخذ مجوزهاي لازم از وزارت نفت و شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌شده‌اند.وي با اشاره به ساخت ۱۹ پست اسکله در اين منطقه، توضيح داد: بزرگترين بندر تخصصي صنايع معدني و پتروشيمي‌کشور با ايجاد ۱۹ پست اسکله با ظرفيت تخليه و بارگيري ۴۰ ميليون تن در منطقه ويژه پارسيان در حال ساخت است که مي‌تواند به‌عنوان يکي از دستاوردهاي مهم جمهوري اسلامي‌ايران در زمان تحريم‌ها از آن نام برد. اولويت نخست، جذب و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بومي‌پارسيان و استان هرمزگان است.

چين واردات نفت از ايران را افزايش مي‌دهد

به گفته منابع آگاه، چين قصد دارد در ماه جاري ميلادي سطح خريد و واردات نفت ايران را نسبت به دو ماه گذشته افزايش دهد.به گزارش ايسنا، پس از آنکه ايالات متحده آمريکا ماه گذشته هشت خريدار نفت ايران اعم از چين را از تحريم‌هاي ثانويه عليه جمهوري اسلامي‌ايران معاف کرد، اين کشور نيز هنچون ساير خريداران معاف تصميم گرفته است تا در بازه زماني معافيت از اين تحريم‌ها خريد نفت از ايران را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد.بر اساس گزارش اويل پرايس، خريداران نفت ايران که از تحريم‌هاي ثانويه عليه اين کشور معافيت گرفته‌اند، قادر خواهند بود در يک فرصت حدودا ۱۸۰ روزه يعني تا اوايل ماه مه ۲۰۱۹ ميلادي به خريداري و واردات نفت ايران ادامه دهند.بدين ترتيب چين بعنوان يکي از بزرگترين خريداران نفت ايران، نيز در اين مهلت ۱۸۰ روزه تا سقف ۳۶۰ هزار بشکه در روز از ايران نفت خريداري کند.

طرح انتقال آب از درياي خزر به سمنان

ازسر گرفته شد

اين طرح که با هدف نمک‌زدايي و تصفيه ۲۰۰ ميليون مترمکعب آب از درياي خزر در سال و انتقال آن به شهرهاي فلات مرکزي در استان سمنان، براي مصرف شرب و صنعت طراحي شد، طي اين سال‌ها با محدوديت عدم اخذ مجوز از سوي سازمان محيط زيست روبرو شد که همين مساله نيز اجراي اين طرح را به تاخير انداخت.تا اينکه اخيرا رييس جمهور در سفر استاني خود به استان سمنان اعلام کرد که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ايران به استان سمنان برطرف شده و کارهاي مطالعاتي مربوطه نيز انجام شده است و اگر سرمايه‌داري بخواهد براي انتقال آب از شمال به مرکزيت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت اين آمادگي را دارد تا امکانات لازم را در اختيار او قرار دهد.

راه‌اندازي ۱۴ جايگاه عرضه سوخت

در استان تهران

چهارده جايگاه عرضه سوخت از ابتداي امسال تاکنون، در نواحي داخلي و حومه شهر تهران راه‌اندازي شده است.به گزارش وزارت نفت، با افتتاح اين جايگاه‌ها، تعداد ۳۳ سکو مشتمل بر ۲۹ سکوي عرضه بنزين با ۷۲ دستگاه تلمبه و چهار سکوي عرضه نفت‌گاز با ۱۱دستگاه تلمبه، عمليات سوخت‌رساني به شهروندان تهراني را انجام مي‌دهند.بر پايه اين گزارش، با راه‌اندازي اين جايگاه‌ها، ۱۹۱ نازل عرضه فرآورده نيز به چرخه سوخت‌رساني منطقه تهران افزوده شده است.با توجه به بار ترافيکي موجود در استان تهران، راه‌اندازي اين جايگاه‌ها روند سوخت‌گيري خودروها به ويژه در مبادي ورودي و خروجي شهر را سرعت بخشيده است.با راه‌اندازي اين جايگاه‌ها، شمار جايگاه‌هاي استان تهران به ۳۱۷ جايگاه رسيده است.

معاون وزير نيرو از رشد عوارض خبر داد؛

گروه انرژي: سيدمحمد صادق‌زاده معاون وزير نيرو گفت: رقم خريد برق در ساعتي مثل ظهر تابستان که شبکه نياز بيشتري به برق دارد سه برابر افزايش مي‌يابد. مثلا اگر از نيروگاهي در ظهر تابستان برق خريداري کنيم 900 تومان بابت هر مگاوات است و در حالت عادي اين رقم 300 تومان است.

سيدمحمد صادق‌زاده با بيان اينکه منابع تجديدپذير داراي مزيت مضاعفي نسبت به ديگر منابع هستند و استفاده از آنها مستلزم آلوده کردن محيط زيست نيست‌، اظهار داشت: منابع ديگر انرژي حجم زيادي از آب را مصرف مي‌کنند اما منابع تجديدپذير نياز چنداني به آب ندارند و اين براي کشوري که آب ارزش مضاعفي دارد جذاب است. وي افزود: از دو سال گذشته مردم و بخش خصوصي مشارکت فعالي را در سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديدپذير داشتند که اين سرمايه‌گذاري‌ها همراه با اشتغال‌زايي در مناطق و دشت‌هاي وسيع، رها شده و کمتر توسعه يافته بوده است. معاون وزير نيرو با بيان اينکه تاکنون دو هزار واحد نيروگاه مقياس کوچک خورشيدي به بهره‌برداري رسيده و تا پايان سال هزار مگاوات ديگر به بهره‌برداري خواهد رسيد، خاطرنشان کرد: اين ميزان نصب نيروگاه‌هاي تجديدپذير 1.3 درصد اشتغال‌زايي به همراه داشته است. وي همچنين تعداد نيروگاه‌هاي تجديدپذير بزرگ مقياس را 90 مورد اعلام کرد که اين رقم در حال توسعه است و مجموع ظرفيت آنها به 670 مگاوات رسيده است. وي ادامه داد: دو سال گذشته کمتر از 2 دهم درصد در زمينه توسعه نيروگاه تجديدپذير پيشرفت داشتيم اما اکنون به بيش از يک درصد رسيديم و با همين روند رشد تا چهار سال آينده به سهم پنج درصدي خواهيم رسيد. وي با اشاره به تغيير مسير سرمايه‌گذاري از محل سرمايه‌گذاري خارجي به داخلي به خاطر تحريم‌ها اظهار داشت: قضيه تحريم نتوانست رشد تجديدپذيرها را متوقف کند بلکه باعث شد سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به داخلي تغيير کند ضمن اينکه طي دو سال گذشته توانستيم چند نمونه انتقال فناوري نيز از مسير وجود سرمايه‌گذاران خارجي داشته باشيم. وي با بيان اينکه حضور سرمايه‌گذاران داخلي با مقياسي گسترده البته ظرفيت کمتر مي‌تواند منجر به توسعه زيرساخت‌ها شود يادآور شد: اين روند مقدمه توسعه اقتصادي و افزايش رفاه در کشور است. صادق‌زاده ادامه داد: بناست هر مصرف‌کننده‌اي در عرصه تجديدپذيرها توليد کننده باشد و به اين ترتيب تراز توليد و مصرف به روز مي‌شود علاوه بر آن در تامين انرژي همسايگان نيز مشارکت خواهند داشت.

وي با اشاره به قيمت خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي مقياس کوچک گفت: وزارت نيرو برق را از اين نيروگاه‌ها با قيمت بالاتري خريداري مي‌کند به طوري که يک نيروگاه خورشيدي 200 مگاواتي با 320 تومان برق توليدي خريداري مي‌شود و به نيروگاه‌هاي کوچکي که در هوشمندسازي شهر و روستاها مشارکت داشته باشند بابت هر کيلووات ساعت 800 تومان پرداخت مي‌شود و اين اضافه قيمت بهاي توزيع و هوشمند شدن انرژي است.

  • عوارض قبوض مردم به 10 درصد افزايش مي‌يابد

معاون وزير نيرو درباره لايحه بودجه 98 و پيشنهاد افزايش سهم عوارض از 8 درصد به 10 درصد توضيح داد: وزارت نيرو به سازمان برنامه و بودجه اين پيشنهاد را ارائه داد تا منابع برق روستايي و تجديدپذير فراهم شود. اين موضوع در هيئت وزيران مطرح شد که با اجماع به تصويب رسيد تا در لايحه بودجه 98 اجرا شود اميدواريم که در مجلس نيز مصوب شود.وي خاطرنشان کرد: سرمايه‌گذاران مطمئن باشند منابع لازم فراهم خواهد شد و اين منابع به دولت متصل نيست و از مردم به مردم منتقل مي‌شود.وي در ادامه بيان کرد: در قانون بودجه 97 سهم 8 درصدي که در نظر گرفته شده بود در جريان است و تاکنون 100 درصد عوارض برق تخصيص يافته تلقي مي‌شود. اکنون مجلس در مصوبه اخير قانون بودجه را تقويت کرده است.

کاهش 2 برابري هزينه‌ها افزايش 3 برابري نرخ ارز را جبران کرده است

وي درباره افزايش قيمت خريد تضميني برق اظهار داشت: آنچه منشا جهاني دارد و در سال 95 وزارت نيرو طراحي و ابلاغ کرده است حدود 2.5 برابر هزينه‌ها در سطح جهان کاهش يافته است اگر در سال 95 يک واحد نيروگاه خورشيدي 1300 يورو سرمايه‌گذاري خارجي لازم داشت اين رقم امروز به 600 تا 700 يورو کاهش يافته است. البته در سال 95 سهم استفاده از تجهيزات خارجي‌ زياد بود امروز خودمان خط توليد 70 تا 80 درصد فناوري‌ها را داريم به طوري که سال گذشته 130 مگاوات در شيراز و علاوه بر اين چهار خط توليد هم به بهره‌برداري رسيده بنابراين هزينه‌ها کاهش مي‌يابد اگر چه با افزايش نرخ ارز و هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري مواجه بود‌ه‌ايم. مثلا اگر نرخ ارز سه برابر شده کاهش دو برابري هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري آن را جبران کرده و سرمايه‌گذاران 30 تا 40 درصد افزايش سرمايه‌‌گذاري داشته‌اند.

  • توليدکنندگان بابت تزريق برق در ظهر تابستان 3 برابر بيشتر دريافت مي‌کنند

وي در ادامه اظهار داشت: اين را بايد در نظر داشت که وزارت نيرو قيمت خريد تضميني را پايه اعلام کرده و صورتحساب خريد برق ارقام بالاتري است و ضرايب ديگري آن را افزايش مي‌دهد. يکي از آنها آمادگي ساعتي است يعني رقم خريد برق در ساعتي مثل ظهر تابستان که شبکه نياز بيشتري به برق دارد سه برابر افزايش مي‌يابد. مثلا اگر از نيروگاهي در ظهر تابستان برق خريداري کنيم 900 تومان بابت هر مگاوات است و در حالت عادي اين رقم 300 تومان است.

صادق‌زاده همچنين گفت: نکته مهم ديگر انطباق الگوي مصرف برق به توليد تجديدپذير است. نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي در شش ماه اول سال 80 درصد و در شش ماهه دوم 20 درصد توليد برق دارند بنابراين 30 تا 40 درصد به جهت توليد در زمان پرمصرف بيشتر دريافت مي‌کنند.

  • امضاي 3 تفاهمنامه براي صادرات بر ق از تجديدپذيرها

وي درباره صادرات برق از تجديدپذيرها اظهار داشت: سه ماه پيش وزير نيرو دستور قوانين صادرات را ابلاغ کرد که از آن نيز استقبال شد پيش‌نياز آن اين است که از طرف مصرف‌کننده خارجي به تفاهم برسند تاکنون سه شرکت ايراني پروانه احداث نيروگاه تجديدپذير براي صادرات دريافت کردند که در استان‌هاي مرکزي و دو نيروگاه نيز در استان‌هاي غربي هستند. احداث آنها 15 تا 24 ماه طول مي‌کشد و مقصد آنها کشورهاي عراق و افغانستان است.وي با بيان اينکه نيروگاه‌هاي تجديدپذير براي صادرات 20 تا 30 مگاواتي هستند يادآور شد: تمامي‌دو هزار نيروگاه کوچک و 90 نيروگاه بزرگ در مناطق محروم احداث شده‌اند همچنين بعضي نهادها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در سرمايه‌گذاري کمک کرده‌اند و قرار نيست که وزارت نيرو در بخش سرمايه‌گذاري ورود کنند.وي با تاکيد بر لزوم افزايش بهره‌وري اظهار داشت: يکي از مولفه‌هاي تامين انرژي از محل صرفه‌جويي است که در اين راستا سه هزار مگاوات امکان صرفه‌جويي خواهيم داشت در همه جاي دنيا صرفه‌جويي همان توليد مجازي است ما موظفيم فراتر از برنامه‌ريزي در اين بخش ورود پيدا کنيم.وي ادامه داد: در حوزه بهره‌وري قيمت برق کمتر از نيم سنت يورو است اما هزينه تمام شده کمتر از سه سنت نيست يعني ما يک ششم تمام شده برق قيمت‌گذاري مي‌کنيم ما با ارزان نگه داشتن قيمت برق باعث مي‌شويم که صرفه‌جويي رخ ندهد.صادق‌زاده درباره توسعه نيروگاه‌هاي زباله‌سوز نيز گفت: هزينه احداث اين نيروگاه‌ها بالاست و دو تا سه برابر ديگر نيروگاه‌هاي تجديدپذير است در حال حاضر سه نيروگاه فعال زباله‌سوز در تهران داريم و براي توسعه آنها نياز به همکاري بيشتر شهرداري‌ها داريم.

اسدا... کارگر رئيس اتحاديه ميوه و سبزي از رکود و آرامش حاکم بر بازار خبر داد و گفت: جلسات متعددي را با همراهي سازمان تعزيرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف ايران و تهران براي هماهنگي و ايجاد و ثبات قيمت‌ها در شب يلدا داشته ايم.به گزارش تسنيم ، اسدا... کارگر اظهار کرد: هدف ما اين است تا تمامي‌اقشار جامعه در شب يلدا که سنت و آيين ديرينه است بتوانند اين شب جشن بگيرند و تمام تلاشمان را براي کنترل قيمت‌ها و عرضه کافي ميوه و مرکبات به بازار خواهيم داشت.وي تصريح کرد: تلاش کرده‌ايم براي عرضه ميوه‌هاي پر استقبال شب يلدا مانند هندوانه وانار عرضه به ميزان کافي داشته باشيم تا از افزايش قيمت آن جلوگيري شود و همه اصناف بايد دست به دست هم دهند تا مردم بتوانند خريدشان را انجام دهند.

رضا باکري دبير انجمن صنايع لبني ايران اعلام کرد: با ابلاغ مصوبه ستاد تنظيم بازار مبني بر قيمت 2 هزار توماني شيرخام از ديروز (يکشنبه) بهاي شير و فرآورده‌هاي لبني 9 درصد کاهش مي‌يابد.وي افزود: براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار، قيمت خريد شيرخام درب دامداري‌ها هر کيلوگرم 2000 تومان تعيين شد، که با ابلاغ آن به تمامي‌واحدهاي دامداري و کارخانجات لبني توسط سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان و همچنين انجمن صنايع لبني ايران، همه ملزم به اجرا و رعايت آن هستند.وي اظهار داشت: با توجه به قيمت‌هايي که انجمن صنايع لبني پيشنهاد داده بود به طور تقريبي کالاهاي اساسي گروه يک با کاهش 6، 7، 9 و 11 درصدي مواجه مي‌شوند.وي گفت: تمامي‌واحدهاي دامداري و کارخانجات لبني سراسر کشور از ديروز ملزم به رعايت مصوبه ستاد تنظيم بازار هستند.

رئيس کميسيون کشاورزي مطرح کرد؛

گروه اصناف: احمدعلي کيخا رئيس کميسيون کشاورزي مجلس، گفت:وزيري که زير بار ظلم به کشاورزان رفته بايد استيضاح شود و در راستاي حمايت از توليد سوال مي‌کنيم.

به گزارش خانه ملت، احمدعلي کيخا در جريان سفر به استان خراسان رضوي در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي اين استان، اظهار داشت: اين شورا محل گفت‌وگو دولت و بخش خصوصي است تا مسائل و مشکلات خود را برطرف و در صورت وجود اختلاف نظر در تفسير قانون مجلس آن را حل کند. رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه کشور هلند به تنهايي ۸۰ميليارد دلار صادرات محصولات کشاورزي دارد، گفت: کل کشور کره جنوبي از نظر وسعت به اندازه استان سمنان است اما در ميان ۲۰کشور برتر اقصاد جهان حضور دارد، قصد نداريم بگوييم مجلس مقصر نبوده و يا دولت را بي تقصير بدانيم بلکه عملکرد مجموعه در طول سال‌هاي گذشته اين نتيجه را داشته است. نماينده مردم زابل، زهک و هيرمند در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه براي ظرفيت يک ميليارد و دويست ميليون دلاري زعفران کشور چه اقداماتي صورت گرفته است، متاسفانه اتاق بازرگاني نيز دولتي فکر مي‌کند، ادامه داد: به شيرهاي نفت متصل هستيم و متاسفانه هيچ ضرورتي را براي فکر کردن به توليد نمي‌بينيم در حالي که کشاورزي در الگوهاي و مدل‌هاي توسعه مي‌تواند موتور محرک باشد زيرا مواد خام ايجاد مي‌کند. وي با تاکيد بر اينکه براي حمايت از ۵ توليد کننده تجهيزات مرغداري اجازه واردات تجهيزات نمي‌دهد آيا با اين شرايط قصد رقابت با مرغداران ترکيه‌اي را داريم، عنوان کرد: در حال حاضر به واسطه کاهش نرخ ارزش پول کشور بازار مبادله تغيير کرده و بازار صادرات محصولات فراهم شده است، در طول ۴۰سال گذشته با پايين نگه داشتن قيمت ارز به کشاورزان و توليد کنندگان آسيب وارد کرده‌ايم. اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه وزيري که زير بار ظلم به کشاورزان رفته بايد استيضاح شود و در راستاي حمايت از توليد سوال مي‌کنيم، تصريح کرد: بر اساس عرف بين المللي و قوانين کشور نمايندگان چشم و زبان مردم هستند اما عقل آنها نيستند، وظيفه داريم به گروه‌هاي مرجع مانند اتاق‌هاي بازرگاني رجوع کنيم. رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌در پايان، خاطرنشان کرد: در توسعه کشاورزي بر مبناي علم تصميم گرفته نمي‌شود، با اين رويکرد که هر کسي فکر مي‌کند مخزني از پول وجود دارد و هر کس بيشتر از آن برداشت کنند موفق‌تر بوده نمي‌توانيم به توسعه اقتصادي و کشاورزي دست پيدا کنيم . عباس رجايي نماينده مردم اراک و رئيس کميسيون کشاورزي مجلس هشتم در همين زمينه گفت: اقدام دولت به تصويب يک قيمت تضميني براي خريد محصولات کشاورزي منجر به ايجاد نا‌اميدي جدي در حوزه کشاورزي و زمينه ساز سوء استفاده کساني شده که همواره دنبال کاهش توليد در بخش کشاورزي جهت باز شدن دست‌شان براي واردات محصولات کشاورزي و دامي‌هستند. دولت در ابتداي امسال که موسوم به سال «توليد ملي و حمايت از سرمايه داخلي» است 28 ميليارد دلار براي واردات کالاهاي اساسي تصويب کرده است و بر اين اساس بخشي از کالاهاي اساسي در حوزه کشاورزي در حال وارد شدن به کشور است. ميزاني که دولت براي خريد تضميني مصوب کرده، بسيار کمتر از قيمت تمام شده براي گندم است‌ لذا با اين اقدامات و تصميمات نادرست عملا کشوري که مي‌تواند صادرکننده گندم باشد، به يک کشور وارد کننده گندم تبديل شده است. دولت براي خريد تضميني شير قيمت 630 تومان را در نظر گرفته در حالي که توليد شير براي دامداران بالاي 800 تومان هزينه دارد بنابراين چرا بايد دامدار شيري را که 800 تومان برايش هزينه دارد، ‌630 تومان بفروشد؟ لذا بايد مانند يارانه‌هايي که به بحث نان، برق و ... در نظر گرفته شده و در رديف بودجه نيز براي آن مبلغي مصوب مي‌شود، براي بخش کشاورزي و دامداري نيز چنين يارانه‌اي تعلقي گيرد. تهيه کود شيميايي امروز به يکي از مشکلات و دغدغه‌هاي کشاورزان تبديل شده و دولت نيز هنوز يارانه آن را نپرداخته و با اين وضع حتي امروز کود گران نيز در اختيار کشاورز قرار نمي‌گيرد. تهيه سوخت چاه‌هاي کشاورزي از مشکلات کشاورزي است. البته در مجلس هشتم قانوني تصويب شد که چاه‌هاي فاقد برنامه بايد با شرايط خاصي پروانه دريافت کنند اما هنوز اين قانون اجرايي نشده است.اکنون قاچاق دام به يک بحث جدي تبديل شده و تمام مسئولان ذيربط مثل نيروي انتظامي، وزارت کشور و ... بايد براي برخورد با اين موضوع اقدام جدي کنند چراکه قاچاق دام تأثيرات بدي در بخش پروتئيني کشور دارد.

قيمت دوچرخه ۲برابر شد

حبيب‌ا... محمودان نايب رييس هيات مديره سنديکاي قطعه‌سازان موتورسيکلت و دوچرخه اظهار کرد: ۸۰ درصد بازار دوچرخه در ايران در اختيار محصولات چيني است و ۲۰ درصد فضاي باقي‌مانده در اختيار توليدات داخلي و ساير توليدات ديگر کشورهاي خارجي است که دوچرخه‌هاي مسابقه‌اي و فيبر کربن را توليد مي‌کنند.محمودان با تاکيد بر اين‌که کشورهاي در حال توسعه توان رقابت با چيني‌ها را ندارند، گفت: چيني‌ها در صنعت دوچرخه‌سازي اجازه نفس کشيدن به رقباي خود را نمي‌دهند و با حمايت‌هاي بي‌دريغ صورت گرفته از سوي دولت، اين کشور بازار ايران را به سيطره خود در آورده است.وي در ادامه با بيان اين‌که مصرف سالانه دوچرخه در ايران حدود دو ميليون دستگاه است، اظهار کرد: قيمت‌ها در حال حاضر تا ۱۰۰ درصد افزايش يافته، چراکه محصولات عرضه شده در بازار وارداتي بوده و قيمت آن‌ها از نرخ ارز تبعيت مي‌کند.

افزايش ۱۰ درصدي قيمت مرغ آماده طبخ

مهدي يوسفخاني رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي از افزايش ميانگين ۱۰ درصدي قيمت مرغ در يکماه اخير خبر داد.وي در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما گفت: قيمت مرغ آماده طبخ12 هزار و 450 تومان به مصرف کننده عرضه مي‌شود که نسبت به روز گذشته 300 تومان و نسبت به هفته گذشته روز پنجشنبه 500 تومان افزايش داشته است.وي با بيان اينکه مرغ 11 هزار و 250 تومان درب کشتارگاه قيمت دارد، افزود: مرغ هر کيلوگرم 11 هزار و 450 تومان به واحدهاي فروش عرضه مي‌شود.يوسفخاني علت افزايش قيمت مرغ را کاهش توليد بيان کرد و گفت: افزايش قيمت جوجه يکروزه، افزايش قيمت نهاده‌هايي مثل ذرت و سويا و افزايش دو برابري و حتي 250 درصدي کرايه‌هاي حمل از عوامل کاهش توليد هستند.وي علت کاهش قيمت تخم مرغ را واردات تخم مرغ از ترکيه و نيز کاهش تقاضا به علت گراني قيمت آن بيان کرد و گفت: مصرف کنندگان به علت گران شدن تخم مرغ از خريد آن خودداري کردند و همين باعث کاهش تقاضا و کاهش قيمت شده است.

افزايش ۱۹ درصدي واردات تلفن همراه

طي هشت ماه امسال ۲۸۰ ميليون و ۴۰۱ هزار دلار گوشي تلفن همراه وارد کشور شد که حکايت از رشد ۱۹ درصدي واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.بررسي تازه‌ترين آمار گمرک از تجارت خارجي ايران نشان مي‌دهد، در هشت ماه سال جاري ۲۸۰ ميليون و ۴۰۱ هزار دلار گوشي تلفن همراه به کشور وارد شده است که ۰.۹۵ درصد از ارزش کل واردات در اين مدت را به خود اختصاص داده است.اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۵ ميليون و ۷۷۸ هزار دلار گوشي تلفن همراه به کشور وارد شده بود که ۰.۶۹ درصد از ارزش کل صادرات را شامل مي‌شد.به اين ترتيب آمار نشان مي‌دهد که واردات گوشي تلفن همراه در هشت ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۱۸.۹۳ درصد افزايش يافته است.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري گفت: مجموعه عمليات آبخيزداري که در قالب مديريت جامع در حال حاضر در ۶۸۴ نقطه و در ۳۴۹ شهرستان درحال انجام است و با ارزيابي‌هاي صورت گرفته اين فعاليت‌ها از رشد ۷۰ درصدي برخوردار بوده است. به گزارش ايسنا، خليل آقايي در نشست وزير جهاد کشاورزي و مديران منابع طبيعي گفت: در سفرهايي که براي ارزيابي کارها به استان‌ها داشتيم رضايت و نشاط مردم را در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري ديده‌ايم و اين رضايت مردم موجب خوشحالي است. وي ادامه داد: وزير جهاد کشاورزي در حمايت از آبخيزداري و آبخوان‌داري جلوتر از منابع طبيعي و اين مايه دلگرمي‌است و از طرفي اين موضوع مسئوليت ما را در ادامه مسير سنگين‌تر مي‌کند. آقايي با تاکيد بر اينکه مديران استاني بايد اجراي پروژه‌هاي آبخيزداري را به‌طور مستمر و تا حصول نتيجه پيگيري کنند، تصريح کرد: اعتباري که صندوق توسعه ملي در اختيار ما قرار داده امانتي است که از سوي مقام معظم رهبري در اختيار ما قرار گرفته است و بايد در چگونگي هزينه‌کرد آن با دقت و موشکافانه عمل کنيم.رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور در ادامه گفت: مشارکت مردم و جوامع محلي بهترين راه براي حفظ ، احيا و مديريت منابع طبيعي است و اقدامات انجام شده در طرح‌هاي آبخيزداري بايد به اطلاع عموم، نمايندگان مجلس، امامان جمعه و استانداران و فرمانداران برسد. آقايي در ادامه تصريح کرد: مجموعه عمليات آبخيزداري که در قالب مديريت جامع انجام مي‌شود در حال حاضر در ۶۸۴ نقطه و در ۳۴۹ شهرستان و ۶۵۰ حوزه کشور درحال انجام است و با ارزيابي‌هاي صورت گرفته اين فعاليت‌ها از رشد ۷۰ درصدي برخوردار بوده است.

علي عوض‌پور دبيرکل اتاق اصناف گفت: با توجه به اينکه توليد آمادگي افزايش نرخ ارز را نداشت و سياست‌هاي پولي براي واحدهاي توليدي مشخص نبود نمي‌توانستند قيمت‌هاي واقعي را مشخص کنند اما با ارائه و مشخص شدن سياست‌هاي پولي بازار به ثبات خواهد رسيد.واحدهاي صنفي آخرين حلقه توزيع و عرضه کالا هستند ولي کالايي که در اختيار واحد صنفي قرار داده مي‌شود بر اساس قوانين سازمان حمايت مصرف‌کننده و توليدکننده به‌فروش مي‌رسد.عوض‌پور گفت: کالاها در چند گروه کالايي عرضه مي‌شود و واحدهاي صنفي هيچ نقشي در قيمت‌گذاري کالا ندارند بلکه شبکه توزيع بر اساس قيمت درج‌شده کالا را به‌فروش مي‌رساند. آمار و ارقام نشان مي‌دهد که سهم گرانفروشي در برخي کالاها در هفت‌ماهه امسال کم بوده است.وي گفت: ما منکر افزايش قيمت کالاها متأثر از قيمت دلار نيستيم، با افزايش قيمت دلار قيمت کالاها نيز به‌صورت پلکاني افزايش يافت ولي اين‌ که گفته مي‌شود يک‌شبه قيمت‌ها دوبرابر شد درست نيست.وي افزود: کسي منکر اين نيست که واحد صنفي بايد سرمايه در گردش داشته باشد ولي واحدهاي توليدي که انبار داشتند و عمده‌فروش‌ها بر اساس سامانه‌اي که در واحدهاي نظارتي وجود دارد افزايش قيمت‌ها بيشتر با نظارت بوده است.عوض‌پور گفت: وقتي ثبات در قيمت ارز رخ داده در نظارت بر قيمت‌ها نيز بايد ريشهابي و کارشناسي به‌خوبي انجام شود. در رابطه با خيلي از کالاها در تأمين و توزيع مشکل داريم مثل تلفن همراه که ارتباط مستقيم با نرخ ارز دارد و به‌صورت صددرصد وارداتي است اين‌گونه کالاها چند ماه در گمرک مي‌ماند افزايش قيمت خواهد داشت بنابراين با تسهيل در قوانين ثبت سفارش کالا شاهد کاهش قيمت‌ها خواهيم بود.