برگزاري نشست ايمني دريانوردي درياي خزر

هادي حق شناس معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ايمني دريانوردي شامل ايمني ناوگان متردد در درياي خزر و عمليات دريايي و نيز بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي حقوقي در خصوص کنترل و بازرسي کشتي‌ها محورهاي اصلي چهارمين نشست بررسي همکاري در زمينه تامين ايمني دريانوردي در درياي‌خزر است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،‌هادي حق‌شناس معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به برگزاري چهارمين نشست بررسي همکاري تامين ايمني دريانوردي در درياي خزر با حضور هيات‌هاي نمايندگي کشورهاي ايران، آذربايجان، قزاقستان، فدراسيون روسيه و ترکمنستان، اظهار کرد: اين نشست ۱۹ و ۲۰ آذرماه در هتل هماي تهران برگزار مي‌شود.


فرآيند هويت يابي در شهرهاي جديد

معاون وزير راه و شهرسازي ايجاد و گسترش بستر لازم جهت بروز فعاليت‌هاي فرهنگي يکي از اولويت‌هاي اصلي ما در شهرهاي جديد محسوب مي‌شود گفت: حضور رويدادها در يک جامعه نيز خود باعث ايجاد فرهنگ مي‌شود، رويدادي که باعث مي‌شود فرآيند هويت يابي در شهرهاي جديد تسريع يابد. حبيب‌اله طاهرخاني طي سخنراني در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم و عکس شهروندان شهرهاي جديد با بيان اينکه سياست ايجاد شهرهاي جديد در کشور با شعار "شهرهاي جديد، فرهنگي جديد در شهرنشيني" آغاز شده و همچنان ادامه دارد گفت: بدون شک شکل دادن به فرهنگي جديد صرفا با توجه به امور کالبدي امکان‌پذير نبوده و آنچه که منجر به ساخت فرهنگ در اين مناطق مي‌شود، ايجاد فضاهاي فرهنگي است.


حضور فعال بخش خصوصي در چابهار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به نقش ويژه و بسيار مهم بندر شهيدبهشتي چابهار در تجارت دريايي، ايجاد اشتغال و ارزش افزوده کشور، از آغاز عمليات اجرايي سه پروژه سرمايه‌گذاري در اين بندر توسط بخش خصوصي خبر داد.

محمد راستاد با اشاره به آغاز عمليات اجرايي سه پروژه سرمايه گذاري در بندر چابهار گفت: در سه پروژه بندر شهيد بهشتي چابهار مجموع ۱۷۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري با اشتغال زايي مستقيم ۱۰۰ نفر مدنظر قرار گرفته که متعاقب سرمايه گذاري‌هايي است که براي توسعه اين بندر استراتژيک انجام شده است تا بتوان اين بندر را به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور به کانون توسعه محور شرق تبديل کرد.

انتصاب مديرعامل شهر جديد پرديس

سيدمهدي هدايت طي حکمي‌از سوي معاون وزير راه و شهرسازي سيد مهدي هدايت به عنوان مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس منصوب شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي طي حکمي‌از سوي حبيب‌اله طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد، سيد مهدي هدايت به عنوان مديرعامل جديد شرکت عمران شهر جديد پرديس منصوب شد. متن حکم به شرح زير است:« جناب آقاي سيد مهدي هدايت، سلام عليکم، بنا به پيشنهاد هيأت مديره شرکت عمران شهر جديد پرديس و تصويب مجمع عمومي‌به موجب اين حکم به سمت مديرعامل شرکت مذکور منصوب مي‌شويد. اميد است با استعانت از خداوند منان و بهره‌گيري از توان اجرايي و کارشناسي همکاران در پيشبرد امور محوله موفق و مؤيد باشيد. شرکت عمران شهرهاي جديد. شهر جديد پرديس».

بازسازي راه‌آهن جنوب امسال تمام مي‌شود

مديرعامل شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن معتقد است باوجود تمام مسائل اقتصادي موجود، درطول سال‌هاي گذشته اقدامات قابل قبولي درعرصه توسعه و بازسازي خطوط ريلي صورت گرفته و بسياري از اين طرح‌ها ادامه خواهد داشت.

مصطفي معيني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ابعاد فني کار شرکت تراورس توضيح داد: اين شرکت که بزرگترين شرکت ريلي غرب آسيا به شمار مي‌رود نزديک به 6000 نفر پرسنل داشته و وظيفه نگهداري حدود ۷۰ درصد از شبکه ريلي کشور و همچنين وظيفه توسعه حدود ۷۰ درصد از شبکه راه آهن در دست بهره برداري پس از انقلاب اسلامي‌را در اختيار داشته و همچنان در بسياري از اين بخش‌ها فعاليت مي‌کند. مديرعامل شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن درباره آخرين وضعيت پروژه‌هاي در دست پيگيري اين شرکت نيز گفت: يکي از پروژه‌هاي دشوار ما پروژه بازسازي خط راه آهن محور جنوب بود. اين محور که براي دوران بسيار طولاني (حدود ۷۰ سال) هيچ‌گونه بازسازي در آن صورت نگرفته بود، خوشبختانه با وجود تردد بسيار بالاي قطارهاي مسافري و باري در بسياري از بلاک‌ها، به شکل کامل بازسازي شده و در خصوص بلاک‌هاي باقي‌مانده پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان سال به اتمام برسد.

دوره آموزشي آشنايي با طراحي

سيستم‌هاي اسپرينکلر

پوستر دوره آموزشي آشنايي با طراحي سيستم‌هاي اسپرينکلر به همت مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي از ۲۰ تا ۲۱ آذر ماه سال جاري در محل سالن پاکدامن مرکز برگزار ‌مي‌شود. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عناوين موضوعي اين دوره آموزشي شاملِ مقدمه‌اي بر مبحث سوم مقررات ملي ساختمان، انواع سيستمهاي اسپرينکلر، تجهيزات و اجزاء سيستم اسپرينکلر،طبقه‌بندي مکان‌ها با توجه به خطر، جانمايي و فاصله بين اسپرينکلرها، فاصله اسپرينکلرها از موانع، ترکيب و پيکربندي شبکه لوله کشي، مفاهيم هيدروليک، تئوري محاسبات هيدروليکي و حل مسئله نمونه و مروري بر قوانين اطفاء سازمان آتش‌نشاني است. دکتر سعيد بختياري، مهندس حسام طاووسي و مهندس البرز تفويضي از مربيان اين دوره آموزشي هستند.

معاون وزير و مديرعامل بازآفريني شهري تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: در جلسه‌اي که چندي قبل با حضور اعضاي کميسيون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزير راه و شهرسازي برگزار شد، توافق شد تا براي انبوه سازان و سازندگان حرفه‌اي ۷۰ ميليون تومان وام بدون سپرده گذاري با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ ميليون توماني با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن براي انبوه سازان به ۱۱۰ ميليون تومان بالغ مي‌شود. ا ين خبر را هوشنگ عشايري مدير عامل بازآفريني شهري در هرمزگان مطرح کرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي‌شرکت بازآفريني شهري، نشست بررسي اجراي برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار در استان هرمزگان با حضور هوشنگ عشايري، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران، فريدون همتي، استاندار هرمزگان، غلامحسين شيري، مديرکل راه و شهرسازي استان هرمزگان، عباس اميني زاده، شهردار بندرعباس در شرکت بازآفريني شهري ايران برگزار شد.

کسري ۴ هزار ميليارد توماني در بودجه برنامه بازآفريني شهري

در اين نشست معاون وزير راه و شهرسازي اظهارکرد: پيشرفت برنامه‌هاي بازآفريني در استان هرمزگان بسيار خوب و حتي سريعتر از انتظار است و اين مساله موجب ايجاد مسئوليت براي داشتن نگاه متفاوت دولت به اين استان مي‌شود.

وي تاکيد کرد: پيرو بازديد از استان‌ها و جلساتي که با کانون انبوه سازان، توسعه گران و سازندگان حرفه‌اي و تسهيلگران کشور برگزار شد متوجه کسري ۴ هزار ميليارد توماني در بودجه برنامه بازآفريني شهري شديم.

عشايري اظهارکرد: با تاکيد و توجه مقام معظم رهبري بر موضوع و مساعدت سران سه قوه در نهايت اجازه دريافت يک ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي داده و ماه گذشته مقدمات دريافت اين مبلغ فراهم شد.

مديرعامل شرکت بازآفريني شهري با اشاره به اينکه از ماه گذشته دريافت اين منابع به صورت روزانه پيگيري مي‌شود، گفت: جلساتي با مسئولان بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه برگزار و شماره حساب شرکت نيز داده شد تا اين مبلغ واريز شود.

مديرعامل شرکت بازآفريني شهري گفت: ارائه وام ۴۰ ميليون توماني بدون سپرده گذاري براي دوره ساخت ۲ ساله با سود ۹ درصد نيز در دستور کار قرار گرفته و در اين راستا ۶۰ ميليارد تومان به استان هرمزگان تخصيص داده شده است. بانک نيز ۶۰ ميليارد تومان ديگر تسهيلات اضافه خواهد کرد و در نهايت ۱۲۰ ميليارد تومان در اختيار استان هرمزگان براي پرداخت به ۳ هزار واحد مسکوني قرار داده مي‌شود.

عشايري بيان کرد: طي جلسه‌اي با کميسيون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزير راه و شهرسازي، توافق شد براي انبوه سازان و سازندگان حرفه‌اي ۷۰ ميليون تومان وام بدون سپرده گذاري با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ ميليون توماني با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن براي انبوه سازان به ۱۱۰ ميليون تومان بالغ مي‌شود.

آغاز فرآيند اعطاي وام از هفته آينده

وي با بيان اينکه از هفته آينده فرآيند اعطاي وام آغاز مي‌شود، اظهار کرد: به تدريج صدور پروانه‌ها آغاز و بلافاصله افراد به بانک معرفي مي‌شوند و قراردادها منعقد و از ماه آينده رسما پرداخت اين وام‌ها آغاز مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه وامي‌با مبلغ ۶۰ ميليون تومان نيز بعد از ساخت در اختيار خريداران قرار مي‌گيرد، بيان کرد: با همکاري بانک اين امکان ايجاد شده است تا اطلاعات افرادي که در صندوق يکم سپرده گذاري کردند در اختيار توسعه گران قرار بگيرد.

وي با بيان اينکه وام خريد ۶درصد سود به ميزان ۶۰ ميليون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله مشمول سپرده گذاران صندوق مسکن يکم مي‌شود، گفت: در حال حاضر در حدود ۵۷۰ هزار نفر در کشور در اين صندوق سرمايه گذاري کردند که ۱۲ هزار و ۱۵۰ نفر از استان هرمزگان بوده اند.

عشايري اظهار کرد: توسعه گران و افرادي که در صندوق يکم سرمايه گذاري کرده‌اند مي‌توانند با ارتباطي که بانک با دادن اطلاعات بين آنها برقرار مي‌کند اقدام به عقد قرارداد کنند تا از تسهيلات۶۰ ميليون توماني استفاده شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ايجاد مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه و معابر در قالب برنامه اقدام مشترک در استان‌ها قابل انجام است، تصريح کرد: تخصيص ۴۰ ميليارد تومان براي استان هرمزگان در اين راستا ابلاغ شده است و مسولان استان مي‌توانند با کمک ساير دستگاه‌ها و نهادها اقدامات مناسبي را در سطح استان انجام دهند.

عشايري اظهار کرد: از حدود ۱۵ روز پيش اختيار توزيع منابع به استانداران واگذار شده است تا براساس جمعيت، مساحت و تقسيم بندي‌هاي انجام شده توزيع منابع را انجام دهند.

وي با اشاره به اينکه سهم استان هرمزگان از منابع برنامه بازآفريني شهري حدود ۷۸۰ ميليارد تومان است، خاطرنشان کرد: برنامه بازآفريني شهري با مشارکت همه جانبه پيش خواهد رفت.

شناسايي زمين و انتقال به نام بازآفريني شهري

وي با اشاره به آيين نامه اجرايي ماده ۴۳ آيين نامه اجرايي ماده ۶ قانون عرضه وتوليد مسکن اظهار کرد: بر اساس اين قانون به محض اينکه زميني از اراضي دولتي شناسايي و اعلام شد که بايد در اختيار برنامه بازآفريني قرار بگيرد، حداکثر ظرف دو ماه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدون اخذ وجه ملزم به انتقال سند به نام شرکت بازآفريني شهري ايران است.

عشايري بر لزوم همکاري استانداران و استفاده از اختيارات قانوني در خصوص به کارگيري اراضي دولتي در برنامه بازآفريني شهري تاکيد کرد و گفت: از استانداران توقع مي‌رود در اين زمينه همکاري‌هاي لازم را انجام دهند.

  • استاندار: با قدرت قانوني خود زمين‌هاي دولتي را تصرف و به بازآفريني اختصاص مي‌دهيم

در ادامه اين نشست فريدون همتي، استاندار هرمزگان در اين نشست اظهارکرد: هماهنگي سرمايه بزرگي براي برنامه ملي بازآفريني است و اگر هماهنگي بين بخشي وجود نداشته باشد اين برنامه نمي‌تواند به موفقيت برسد.

وي با اشاره به هماهنگي گروه‌هاي محلي و دفاتر تسهيلگري با برنامه ملي بازآفريني اظهارکرد: ضرورت دارد که اين همکاري‌ها و هم افزايي‌ها به منظور پيش برد سريعتر کار اتفاق بيافتد.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: مراحل ساخت ۳۰۰ واحد مسکوني در هرمزگان به پايان رسيده و در صورت حضور وزير راه و شهرسازي احتمالا طي هفته آينده افتتاح خواهد شد..

وي با اشاره به حمايت از افرادي که در برنامه بازآفريني خانه‌هايشان گرفته مي‌شود، گفت: به اين افراد در قبال خانه‌ها زمين، پول و پروانه مجاني براي ساخت مسکن داده مي‌شو.

همتي با اشاره به اينکه بر اساس نقشه تفضيلي استان هرمزگان ۱۵ محله در بندرعباس فرسوده و ناکارآمد هستند، افزود: برنامه من اين است که اين ۱۵ محله تا ۱۴۰۰ با مدل‌هايي که مدنظر داريم مورد بازآفريني قرار دهيم.

وي با اشاره به اينکه استانداري هرمزگان به دنبال شناسايي زمين‌هاي باير و بلااستفاده در اختيار سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي است، تاکيد کرد: با استفاده از قدرت قانوني خود زمين‌هاي دولتي استان را تصرف و در اختيار برنامه بازآفريني قرار مي‌دهيم.

همتي با بيان اينکه استانداري هرمزگان با جديت تمام پيگير اجراي برنامه بازآفريني شهري است، گفت: در مقابل توقع داريم مسئولان و متوليان بازآفريني شهري در کشور نگاه ويژه و متفاوتي در تخصيص منابع به اين استان داشته باشند.