گروه خودرو: بازار خودرو در يک ماه گذشته شاهد حرف و حديثها و تاييد و تکذيبهاي بسياري در خصوص افزايش قيمت خودرو و ميزان اين افزايش بوده است. مهمترين خبر روزهاي اخير هم توافق دولت و خودروسازان براي افزايش قيمت خودرو به ميزان 5 درصد کمتر از قيمت حاشيه بازار بود که البته اين خبر هنوز به صورت رسميتاييد و اعلام نشده است.
از سوي ديگر روز شنبه و با اعلام رسميايران خودرو براي افزايش قيمت 4 محصول خود، اين خودروساز عملا افزايش قيمت خودرو را آغاز کرد. چهار محصول شرکت ايران خودرو روز شنبه با قيمتهاي جديد و تحويل فوري به سرعت به فروش رفت، اين در شرايطي است که پيش از اين گفته ميشد مشتريان چندان به قيمتهاي مصوب و جديد خودروسازان روي خوش نشان نخواهند داد. اين اقدام ايران خودرو که محصولات خود را با در نظر گرفتن ۵ درصد زير حاشيه بازار به فروش رساند واکنشهاي منفي و مثبتي به همراه داشت؛ برخي افزايش قيمتها در اين شرکت را قانوني و برخي ديگر غير قانوني خواندند. اما آنچه دستاندرکاران خودرو، بعضي از نمايندگان مجلس و همچنين مسوولان صنعتي بر آن اتفاق نظر دارند اين است که خودروهاي مذکور مشمول قيمتگذاري شوراي رقابت نيستند و قيمتگذاري اين خودروها که بالاي ۴۵ ميليون تومان است با خودروسازان است.
براساس شنيدهها قرار بر اين بود تا شرکت سايپا هم قيمت برخي محصولات خود را ديروز اعلام کند، اما بهنظر ميرسد رقيب ايران خودرو ترجيح داده اعلام قيمتهاي جديد براي محصولات خود را با فاصله و بعد از رصد کامل واکنشها به اين اقدام ايران خودرو، انجام دهد.
از بازار هم خبر ميرسد اين روزها و با اعلام خبر افزايش قيمتها بازار با رکودي معني دار مواجه شده است.
در همين رابطه سعيد موتمني رئيس اتحاديه فروشندگان و نمايشگاهداران اتومبيل در خصوص وضعيت بازار خودرو و قيمتهاي جديد ايران خودرو گفت: خريد و فروش به کمترين حد خود در سال جاري رسيده است و اگر بگوييم نزديک به صفر شده، دروغ نگفتهايم که اين امر به سبب اشباع شدن بازار، قيمت بالا و عدم عرضه از سوي خودروسازان به بازار است.
ريس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان اتومبيل گفت: امروز وضعيت به گونهاي شده که هر روز يک خبر خودرويي در خصوص افزايش قيمتها منتشر ميشود؛ روزي ميگويند 5 درصد حاشيه بازار و روز ديگر 20 درصد. اين وضعيت سبب شده آنها که خودرو به صورت عمده خريداري و انبار کردهاند تا تعيين تکليف بازار از عرضه خودروهاي خود خودداري کنند اما چيزي که به نظر ميآيد اين است که سرانجام 5 درصد حاشيه بازار اجرايي خواهد شد.
وي در خصوص افزايش قيمت برخي خودروهاي ايرانخودرو و اثرگذاري اجراي قانون پنج درصد حاشيه بازار گفت: مطابق قانون تجارت اگر عرضه زياد شود چون خريدار وجود ندارد قيمتها بايستي ريزش کند اما در ايران داستان فرق دارد زيرا بازار خودرو انحصاري است و دو خودروساز ميتوانند بازار را مديريت کنند. پس اينکه فکر کنيم شاهد هجوم مردم براي گرفتن پول ثبتنام خودروها باشيم درست نيست چون خودروسازان داخلي بازار را طوري مديريت ميکنند که به اين وضعيت دچار نشوند. همانطور که در سال 91 اين اتفاقات افتاد. موتمني گفت: در چند ماهه اخير مردم خودشان تبديل به يک فروشنده خودرو شدند و کسي که يک خودرو لازم داشت سعي کرده تمام سرمايه خود را خودروهاي بيشتري بخرد تا بتواند ارزش پولش را حفظ کند الان همين افراد منتظر هستند تا سود بيشتري بکنند.
حالا و با حتميشدن افزايش قيمت در بازار خودرو بسياري منتظرند ببينند اين افزايش قيمت بر چه اساسي و با چه معادلهاي انجام خواهد شد. هر چند ان گونه که رئيس کميسيون حمايت از توليد ملي مجلس ميگويد اين گران شدن خودرو مشروط است و فولادگر شرطهاي که بر اساس آن قيمت خودروها افزايش مييابد را رسيدن به عددي دقيق و حساب شده، افزايش بهره وري و کيفيت و الزام خودروسازان به فروش اقساطي عنوان ميکند.
حميدرضا فولادگر، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در روزهاي آينده نرخهاي جديد خودروها اعلام ميشود،گفت: در اين زمينه سناريوهاي مختلفي از سوي دولت و خودروسازان تدوين شده که در روزهاي آينده اعلام ميشود.
وي با بيان اينکه در گروه خودروسازي سايپا قرار بر اين است خودروهاي به مانند تيبا و پرايد و در گروه خودرو سازي ايرانخودرو، گروه خودروهاي به مانند سمند و پژو با سه شرط افزايش قيمت داشته باشيم، ادامه داد: شرط اول اين است که محاسبه دقيقي از افزايش هزينهها و قطعات از سوي دستگاههاي نظارتي انجام شود و به يک عدد قطعي در اين زمينه برسند.
نماينده اصفهان در مجلس تصريح کرد: شرط دوم اين است تماميافزايش هزينهها به دوش مصرفکنندگان نباشد بلکه خودروسازان بايد از طريق افزايش بهرهوري بخشي از قيمتها را جبران کنند.
رئيس کميسيون حمايت از توليد ملي در مجلس اضافه کرد: شرط سوم اين است که خودروسازان براي افرادي که سوداگر نيستند و خودروها را براي مصرف خود ميخواهند شرايط فروش اقساطي با سود کم و بلند مدت را فراهم کنند.
فولادگر با بيان اينکه با اين 3 شرط افرايش قيمتها را شاهد خواهيم بود، اظهار داشت: قرار بر اين است قيمت خودروهاي رقابتي نيز از طريق حاشيه بازار تعيين شود اما شرط اين افزايش قيمت خودروهاي رقابتي نيز اين است که توزيع و فروش نقدي آنها مستمر باشد تا قيمت حاشيه بازار نيز کاهش پيدا کند.