رييس مجلس با اشاره به روند کنترل نرخ ارز؛
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه دشمنان قصد داشتند با فشار اقتصادي و رواني در اقتصاد ما نابساماني ايجاد کنند و حتي بازار ارز را در مقطعي تحت تاثير قرار دادند، چرا که مسئله ارز نقطه کانوني بود گفت: با تدابير لازم ، ساماندهي امور پيگيري شد و فکر مي‌کنم تصميمات جلسات شوراي هماهنگي تاثيرات مثبتي داشته و بيانگر اين بود که ايران مي‌تواند شرايط را کنترل کند و خوشبختانه روند کاهش نرخ ارز ايجاد شد که بايد ادامه يابد. به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در شصت و نهمين همايش مديران و معاونان حفاظت پرسنل مراکز و دفاتر حراست، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادها گفت: گاهي برخي از مسائل در کشور باعث مي‌شود به دستاوردهاي انقلاب توجه نشود، اما نبايد فراموش کرد زماني مردم به خاطر روابط شاه با اسرائيل سرشکسته بودند اما در حال حاضر ايران پيشرو مقابله با ظلم است، بنابراين با وجود برخي مشکلات بايد دسته بندي صحيح انجام شود و نبايد دستاوردي که انقلاب براي کشور عزت ايجاد کرده، فراموش شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بعد از رفتار ناهنجارانه آمريکا در قبال برجام، آمريکايي‌ها در عرصه بين الملل تنها شدند، حداقل در زبان ديپلماتيک بسياري از کشورها با اين کار آمريکا مخالفت کردند، بنابراين آنها ضرر کردند. وي ادامه داد: دشمنان مي‌خواهند جلوي توسعه اقتصادي ايران را بگيرند، چرا که در ايران ظرفيت‌ها و نيروي تحصيل کرده و امکانات وجود دارد و امکان جهش اقتصادي فراهم است، بنابراين مي‌دانند که اگر بستر مناسب باشد ايران توسعه مي‌يابد و مي‌خواهند با آشفته سازي هر روز يک موضوع را بزرگ کرده و به اعتراضات دامن بزنند و بعد با استفاده از عمليات رواني هدف خود را پيگيري کنند. رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان ادامه داد: گاهي به خاطر بهره وري پايين برخي دستگاه‌ها زمينه‌اي فراهم مي‌شود که دشمنان مي‌خواهند با سوءاستفاده بهم ريختگي اجتماعي را دامن بزنند، همچنين دشمنان مي‌خواهند با نفوذ صدمه به مملکت وارد کنند، ولي مي‌دانند بخش امنيتي ايران قوي است. وي ادامه داد: برخي پرسنل ممکن است عملکرد درستي نداشته باشند، اما اينگونه نباشد که کسي يک اشتباه کرد، او را از هستي ساقط کنند. البته فسادهاي بزرگ را بايد علني کرد و با آن برخورد جدي شود. در مبارزه با فساد بايد آداب داشت و فقط با فرياد نمي‌تواند با فساد مبارزه کرد.

لاريجاني گفت: بايد مدير سالم و عاقل بتواند شجاعانه تصميم‌گيري کند و مديري که با صدق کار مي‌کند بايد حمايت شود و اگر اشکال و ناتواني در مديريت وجود داشته باشد، بايد مورد رسيدگي قرار گيرد.

وزير صنعت در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه بيان کرد؛

گروه تجارت: بارها توسط کارشناسان و فعالان اقتصادي در خصوص اهميت صادرات به کشورهاي همسايه صحبت شده است اما عزم مسئولان و متوليان در اين خصوص کمرنگ است و تنها به وعده و اظهار نظر اکتفا مي‌شود. در مقابل کشوري مثل ترکيه به خوبي از خلا ايران استفاده کرده و با حضور جدي در بازار کشورهاي همسايه به رشد اقتصادي چشمگيري دست پيدا کرده است. حالا کار به جايي رسيده است که وزير صمت از تشکيل کارگروه ويژه در اين مورد خبر مي‌دهد. در اين خصوص وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: کارگروه ويژه‌اي مامور بررسي راهکارهاي رونق صادرات به کشورهاي همسايه شده‌اند و رونق صادرات به اين کشورها، اولويت امسال وزارت صمت است.

  • اهميت صادرات

به گزارش تجارت به نقل از مهر، رضا رحماني در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: صادرات از اهميت بسيار بالايي براي توسعه اقتصادي کشور برخوردار است و شکوفايي هر صنعتي دو بال فناوري و صادرات نياز دارد؛ لذا روي اين موضوع بايد برنامه‌ريزي کرد و به همين دليل اتاق‌هاي فکر در وزارتخانه تشکيل شده که يکي از آنها مرتبط با حوزه صادرات است.

وي افزود: سهم محصولات دانش بنيان در صادرات بسيار پايين است که اين خطر بزرگي براي کشور است؛ پس توليدات کشور بايد فناورانه باشد و ارز آور شوند.

به گفته وزير صنعت، در گذشته براي صادرات اهداف کمي‌داشتيم که اگرچه خوب است اما کافي نيست؛ البته حمايت از ساخت داخل و صادرات را همواره مدنظر قرار داده ام؛ اين در حالي است که رييس جمهور هر روز پيگير موضوع صادرات است.

وي با بيان اينکه قول ميدهم تصميمات را بدون نظر بخش خصوصي اتخاذ نخواهم کرد گفت: شرايط هم خاص است و برخي تغييرات در رويه‌ها غيرقابل اجتناب است، اما از بخش خصوصي درخواست مي‌کنيم که با همفکري با دولت راههايي را پيشنهاد دهد که کم هزينه تر باشد.

رحماني با تاکيد بر ضرورت توجه به صادرات به کشورهاي همسايه تصريح کرد: کارگروه ويژه‌اي را براي اين موضوع اختصاص داده‌ايم اين در حالي است که رونق صادرات به اين کشورها اولويت امسال وزارت صنعت است.

وي با بيان اينکه نبايد در مورد صادرات زودگذر عمل کرد اظهارداشت: در برخي کالاها چيزي از رقابت با ساير کشورها کم نداريم؛ ولي بايد به کشورهايي نيز که در حال بازسازي هستند نيز توجه کرد.

  • در سه ماه ۴۰ بخشنامه ضدونقيض صادر کردند

در ادامه اين مراسم عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: طي سه ماه ۴۰ بخشنامه ضدو نقيض صادر شده که کار صادرات را با سختي و مشکل همراه کرده است.

اسدا... عسگراولادي با تاکيد بر اينکه ارز حاصل از صادرات بايد به چرخه اقتصادي برگردد، گفت: رفتار برخي غيرصادرکننده‌ها را نبايد به پاي صادرکنندگان بگذارند؛ ظرف سه ماه ٤٠ بخشنامه ضد و نقيض صادر شده که همديگر را باطل مي‌کنند و اين براي صادرات مشکل آفرين شده است.

وي افزود: در سال‌هاي عادي بيش از ۱.۵ ميليارد دلار پسته صادر مي‌کنيم و اين در حالي است که بيشتر صادرکنندگان اين بخش صادرات بالاي ٥٠ ميليون دلاري دارند و بخشنامه اخير بانک مرکزي براي بازگشت ارز صادراتي، مناسب بسياري از صادرکنندگان نيست.

عسگراولادي با بيان اينکه ما مي‌خواهيم و موظفيم ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانيم افزود: سامانه نيما براي خريداران خارجي ما شناخته شده نيست و بايد تجديدنظر در مورد آن صورت گيرد. وقتي قيمت ارز بي محابا بالا رفت، قيمت کالاي صادراتي بالا رفت ولي اکنون که ارز کاهش نرخ داشته است کالاي صادراتي ارزان نشده است.

امروز يک تن پسته در دنيا نه هزار يورو خريداري مي‌شود که ١٢٠ هزار تومان است در حاليکه اين نرخ در داخل عمل نمي‌شود.

وي با بيان اينکه عملکرد سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات نمي‌پسندم گفت: سازمان توسعه تجارت يک سازمان وارداتي است و بنابراين بهتر است وزارت صادرات يا يک سازمان مستقل براي صادرات تشکيل شود چراکه صادرات محور توسعه اقتصادي هر کشور است.

عسگراولادي گفت: بايد صادرات غيرنفتي با صادرات نفت برابر شود. من صادرات را عبادت مي‌دانم و تمام تلاش خود را براي صادرات و رونق آن دارم.

  • دولت براي اصلاح نرخ ارز ۵ سال زمان را از دست داد

همچنين رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران با انتقاد از تاخير در تصميم گيري‌هاي مهم گفت: تحريم داخلي بسيار بدتر از سختگيري و تحريم خارجي است.

مسعود خوانساري در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: يک سوال در ذهن دارم که چرا کشور ما با توجه به پتانسيل‌هاي داخل کشور که مسير شمال به جنوب، موقعيت سرزميني و هم مرزي با هشت کشور از مشخصه‌هاي آن است، بايد بيش از سه ميليون بيکار داشته باشد و پنج دهک آن زير خط فقر به سر ببرند؟ اين در حالي است که نخبه‌ها هر سال کشور را ترک مي‌کنند و همه اينها به اين برمي‌گردد که در مواقع مناسب تصميم نمي‌گيريم.

رييس اتاق بازرگاني تهران افزود: در خصوص ارز که عمدتا بحث روز است حدود ٥ سال براي تک نرخي کردن و واقعي کردن نرخ تصميم نگرفتيم و به يکباره ۳۰ بخشنامه صادر شد. وي افزود: در FATF به موقع تصميم نگرفتيم در حالي که به خوب و بد آن کاري ندارم ولي بالاخره بايد روي آن تصميم بگيريم؛ ضمن اينکه بخش خصوصي را در اقتصاد باور نداريم. خوانساري گفت: سخنان و تاکيدات مقام معظم رهبري مورد عمل واقع نمي‌شود؛ اين در حالي است که صادرات با مشکلات مزمن مواجه است و از خبرگان اين بخش نظرخواهي نمي‌شود ؛ بسياري از صادرکنندگان خوشنام کار صادرات را متوقف کرده اند. کشورها بدون مشارکت بخش خصوصي رشد نمي‌کنند.

خوانساري گفت: دولت اگر مي‌خواهد در حوزه صادرات موفق باشيم بايد کار را به کاردان بسپارد. در حوزه پوشاک، بازار ايران در اختيار چين و ترکيه است در حاليکه اگرچه واردات داشتيم ولي اکنون مي‌توانيم صادرات داشته باشيم؛ البته مشکل اصلي توليدکنندگان عدم امکان ثبت سفارش مواد اوليه واردات است.

خوانساري گفت: تحريم داخلي بسيار بدتر از سختگيري و تحريم خارجي است؛ اين در حالي است که اکنون علي رغم مشکلات تحريم مي‌توانيم صادرات را رونق دهيم.

او ادامه داد: ما با ساخت نيروگاه مي‌توانيم برق منطقه را تامين کرده و در شرايط تحريم ارزآوري داشته باشد؛ پس دولت بايد زمينه ساز حل مشکلات و هموار کردن راه باشيم.

  • تصميم‌گيري درباره صادرات در يک دستگاه متمرکز شود

رئيس کنفدراسيون صادرات هم با اشاره به صدور بخشنامه‌هاي متعدد از سوي دولت، خواستار تصميم گيري يکپارچه در حوزه صادرات غيرنفتي شد و گفت: تصميم گيري درباره صادرات بايد در يک دستگاه متمرکز شود.

محمد لاهوتي در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: انتخاب صادرکننده نمونه بر اساس دستورالعمل‌هاي سازمان توسعه تجارت، به اتاق بازرگاني تهران موکول شد که اگرچه سال گذشته ٥٦ پرونده از سوي صادرکنندگان به دبيرخانه ارسال شده بود و امسال اين تعداد به ٣٤ پرونده واصل شد که ١٥ صادرکننده به عنوان نمونه استان تهران انتخاب شده اند. رييس کنفدراسيون صادرات ايران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان کشور افزود: اولين موضوعي که بايد مدنظر قرار گيرد اهميت صادرات در شرايط اخرين و ارز آوري خالص است که بايد اصل مطلب را بز اين مرضوع بگذازيم که صادرکننده شناسنامه دار حتما ارز را به کشور برمي‌گرداند اما اگر اکنون مشکلاتي بر سر راه صادرات قرار دارد که کار بازگشت ارز را سخت مي‌کند. وي تصريح کرد: ما تاکيد داريم که صادرکنندگان بايد ارز حاصل از صادرات را حتما به کشور برگردانند، اين در حالي است که شرايطي نداريم که فرصت را از دست بدهيم ضمن اينکه ممنوعيت صادراتي باعث از دست رفتن بازار مي‌شوند. به گفته لاهوتي، تاکنون بخشنامه‌اي صادر نشده بود که عطف به ماسبق شود و اجراي آن به ماهها قبل برگردد؛ اين در حالي است که بخشنامه اخير بانک مرکزي شرايطي را فراهم کرده که صادرات از فروردين امسال مشمول اين بخشنامه شود در حاليکه بخشنامه آبان ماه صادر شده است. وي اظهار داشت: بر اساس دستور مقام معظم رهبري هر گونه تصميم پيش از صدور بخشنامه بايد با مشورت بخش خصوصي اتخاذ شود؛ در حاليکه نبايد بخشنامه از پيش تعيين شود و تنها يک جلسه مشورتي با بخش خصوصي برگزار شده و نظرات آنها اعمال نشود.

لاهوتي با اشاره به تدوين بودجه سال ٩٨ که هم اکنون در دست بررسي از سوي مجلس است، خاطرنشان کرد: مشوق‌هاي صادراتي بايد به روز به صادرکننده پرداخت شود تا از اثرگذاري لازم برخوردار شود؛ نه اينکه صادرکنندگان مشمول دريافت مشوق صادراتي در سال ٩٥ شوند ولي در سال ٩٦ بودجه آن تامين نشود و در سال ٩٧ هم هنوز پرونده‌ها بلاتکليف باشد.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به صدور بخشنامه‌هاي متعدد از سوي دولت در سال جاري خواستار تصميم گيري يکپارچه در حوزه صادرات غيرنفتي شد و گفت: بايد يک دستگاه به صورت متمرکز در حوزه صادرات غيرنفتي تصميم گيري شود.

  • تقدير از صادرکنندگان برتر استان تهران

رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران در مراسم تقدير از صادرکنندگان برتر استان تهران گفت: از مشکلات صادرکنندگان مشکل فضاي کسب و کار از جمله تعدد بخشنامه‌ها است.

به گزارش فارس، يدا... صادقي در مراسم معرفي و تقدير از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به واگذاري انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به بخش خصوصي گفت: البته در کنار اين امر مسائل حاکميتي هم سر جاي خودش است و نظارت‌هاي لازم در اين خصوص صورت مي‌گيرد.

رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: صادرکنندگان و فعالان اقتصادي دچار مشکلاتي هستند که مهمترين آن‌ها موضوع فضاي کسب و کار است و يکي از مهمترين مسائلي که در فضاي کسب و کار مشکل ايجاد مي‌کند، تعدد و تکثر بخشنامه‌ها و آيين نامه‌ها است.

وي افزود: طي يکسال گذشته از طريق بازرگاني با سرکشي مدون و برنامه‌ريزي شده و سرکشي به واحدهاي توليدي مباحث مختلف را پايش کرده‌ايم و در بحبوبه اتفاقات چند ماه اخير مشکلات را به مسئولان منتقل کرده‌ايم و در مواردي به اين نتيجه رسيده‌ايم که برخي از دستورالمعل‌ها اصلاح شود، اما همواره اين موضوع مد نظر ما بوده که‌اي کاش اين مسائل به صورت عملياتي تر انجام مي‌شد. صادقي بيان داشت: آنچه امروز بيشتر با آن مواجه هستيم تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي است و تامين مواد اوليه، اصلاح فرآيندهاي آن بايد به گونه‌اي باشد که براي تشکل‌ها نقش در نظر بگيريم و فرآيند آن کوتاه‌تر شود که اين کار مي‌توانست از طولاني شدن صف‌ها در وزارتخانه جلوگيري کند. وي افزود: استان تهران بسيار تاثيرگذاري و از بيش از 50 برگزيده صادر کننده بيش از 30 نفر مربوط به استان تهران بوده‌اند، بنابراين بيشترين تعداد کارت‌هاي بازرگاني مربوط به استان تهران است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بيان داشت: پتانسيل صنعت و بازرگاني و اشتغال ناشي از آن بسيار حائز هميت است اما متاسفانه ميزان صادرات صادرکننده را در استان تهران بطور دقيق نمي‌دانيم تا سال گذشته برآورد مي‌کرديم که حدود 24 درصد صادرات کل کشور و حدود 80 درصد خدمات فني و مهندسي متعلق به تهران است. وي افزود: صادرکنندگان استان تهران سال گذشته 9.8 ميليارد دلار کالا صادر کرده‌اند و در 7 ماهه ابتداي امسال هم ميزان صادرات صادرکنندگان تهران حدود 6 ميليارد دلار بوده است. صادقي بيان داشت: يکسري از مشکلات ناشي از نوسانات ارزي با هماهنگي و وحدت بين صادرکنندگان و دولت و به طور مشخص وزارت صنعت قابل حل است تا صادرکنندگان بتوانند صادرات و حتي واردات مواد اوليه را بهتر از گذشته انجام دهند.

تجارت ديدگاه کارشناسان در خصوص توسعه پايدار را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: نفس توليد در ايران به شماره افتاده است و اگر توليد نيم بندي هم وجود دارد با فداکاري و از خودگذشتگي کساني که با انواع و اقسام مشکلات اقتصادي و اداري دست به گريبان هستند سر پا نگه داشته شده است. به گزارش تجارت، اين در حالي است که براي عبور از تحریم ناچار از داشتن توليد ملي قوي هستيم.

  • لزوم توجه به توسعه پایدار

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي مي‌گويد: تقويت بنيه توليد ملي اصل مهم توسعه پايدار است و هرگاه بنيه توليد ملي تضعيف شود، خلاف مسير توسعه حرکت کرده ايم. به گزارش ايسنا، دکتر فرشاد مومني در همايش ملي توسعه پايدار استان کرمانشاه که روز گذشته (19 آذر) در دانشگاه رازي برگزار شد، بر لزوم توجه به توسعه پايدار تاکيد کرد و ادامه داد: توسعه پايدار بر چند اصل اساسي استوار است که از مهمترين آنها مي‌توان رابطه بين مردم با حکومت و دولت اشاره کرد. وي افزود: هر اقدامي‌که باعث اعتمادزدايي بين مردم و حکومت شود، مضمون ضدتوسعه‌اي دارد. اين استاد دانشگاه دومين اصل مهم توسعه پايدار را تقويت بنيه توليد ملي دانست و خاطرنشان کرد: هرگاه بنيه توليد ملي تضعيف شود، خلاف مسير توسعه حرکت کرده ايم.

مومني توليد را در هم تنيده با اقتصاد، سياست و فرهنگ دانست و يادآور شد: آنچه که بنيه توليد را تقويت مي‌کند مشارکت است که متاسفانه اين امر در کشور ما چندان ديده نمي‌شود و 90 درصد بنگاه‌هاي اقتصادي يک نفره هستند، يعني خبري از تقسيم کار تخصصي و مشارکت در آنها نيست. وي افزود: بالا بودن سود سپرده‌ها نيز از مواردي است که بنيه توليد را تضعيف مي‌کند. براي مثال بر اساس آمار بانک مرکزي سال گذشته 200 هزار ميليارد تومان سود بابت سپرده‌ها پرداخت شده و 87 درصد نقدينگي کشور مربوط به سپرده‌هاي بلندمدت است که اين به معناي به دست آوردن پول بدون ريسک و زحمت و در عوض تضعيف بنيان توليد است.

استاد دانشگاه علامه طباطبايي چهارمين و سرنوشت‌سازترين عامل در توسعه پايدار را مشارکت اجتماعي مردم دانست و خاطرشان کرد: مشارکت هزينه‌هاي هماهنگي را کاهش مي‌دهد و حکومتي که نسبت به مشارکت سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ... مردم آلرژي دارد، هزينه سنگيني را بايد براي اداره کشور بپردازد.

اين تحليل‌گر مسائل اقتصادي با بيان اينکه يکي از اهداف تحريم تضعيف پول ملي ايران است، خاطرنشان کرد: ما هم در اين زمينه با سياست‎هاي تورم‌زايي که اعمال مي‌کنيم در حقيقت به دشمن پاس گل مي‌دهيم. مومني باز شدن راه براي واردات کالاهاي لوکس را از ديگر اهداف تحريم اعلام کرد و افزود: در اين دولت رکورد واردات ماشين‌هاي لوکس شکسته شد.

وي با بيان اينکه هدف ديگر تحريم‌ها افزايش هزينه‌هاي توليد است، ادامه داد: متاسفانه بر اساس آمار صندوق بين‌المللي پول نرخ بهره در بازار رسمي‌پول ايران در سال 2018 جايگاه چهارم جهان را داشته و البته از آنجايي که توليدکنندگان بخش عمده سرمايه خود را از طريق بازارهاي غيررسمي‌تامين مي‌کنند، حتما نرخ سود در اين بازارها براي آنها گرانتر هم تمام مي‌شود.

اين استاد دانشگاه گفت: از ديگر اهداف تحريم‌ها محدوديت دسترسي به منابع ارزي است که متاسفانه در اين بخش نيز اولويت بندي مناسبي در زمينه مصارف ارزي نداريم.

مومني تيرخلاص تحريم‌ها را افزايش بيکاران اعلام کرد و ادامه داد: به دليل شوک تحريم‌ها اين امکان وجود دارد که يک ميليون و 100 هزار شغل در کشور از دست برود.

وي با بيان اينکه طي سال‌هاي اخير اقدامات خوبي در زمينه اشتغال انجام نشده، خاطرنشان کرد: بين سال‌هاي 85 تا 90 که 621 ميليارد دلار ارز به کشور تزريق شد جمعيت شاغلين فقط 71 هزار نفر اضافه شد و اين در حالي است که ادعاي ايجاد دو ميليون فرصت شغلي هم در اين مقطع مطرح بود. مومني با بيان اينکه دولت بايد در اين شرايط هدف اول خود را ايجاد شغل مولد قرار دهد، خاطرنشان کرد: جمعيت دانشجويان ايران از 180 هزار نفر در سال 65 به 13 ميليون نفر در سال 95 رسيده و عدم استفاده از اين ظرفيت براي ايجاد شغل يک کفران نعمت بزرگ است.

  • فرصت سوزي در اجراي طرح توليد ملي

توليد ملي علي رغم تاکيد زيادي که در خصوص اجراي آن صورت گرفته است هنوز تا رسيدن به نقطه آغاز راه زيادي در پيش دارد.

نيمه مهرماه گذشته بود که عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس از تدوين طرح جديدي از سوي نمايندگان براي حمايت از توليد ملي خبر داد. محمد حسين فرهنگي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با تسنيم، با بيان اينکه پيش از اين طرحي در کميسيون حمايت از توليد وجود داشت که کلياتش راي نياورد و از دستورکار کميسيون خارج شد،گفت: اخيراً طرحي در زمينه توليد ملي، تدوين و در اختيار هيئت‌رئيسه مجلس قرار داده شده است.

وي با اعلام اينکه اين طرح با 50 امضا تقديم هيئت رئيسه مجلس شده است، ادامه داد: مشکلاتي که در طرح قبلي وجود داشت، برطرف شده و اميدواريم اين طرح هرچه سريعتر در دستورکار پارلمان، قرار گيرد. نماينده مردم تبريز در مجلس با بيان اينکه در طرح جديد نمايندگان سعي شده قانون حداکثر حمايت از توليد داخلي اصلاح شود، اضافه کرد: براي حمايت از توليد داخلي رويه‌هايي ايجاد شده که بايد از طريق برطرف کردن خلاءهاي قانوني اين رويه‌ها را اصلاح کنيم.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: اين طرح پس از اعلام وصول از سوي هيئت‌رئيسه مجلس به کميسيون حمايت از توليد ارجاع مي‌شود تا کار کارشناسي بيشتري بر روي آن انجام شود.

  • واردات بي رويه کابوس توليد ملي

يازدهم آذرماه جاري مجلس با کليات طرح حداکثر استفاده از توان توليد و خدمات کشور و حمايت از کالاي ايراني موافقت کرد. به گزارش خانه ملت، در همان روز حميدرضا فولادگر درباره کليات اين طرح گفت: سال گذشته در همين ايام کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و اصل 44 قانون اساسي مجلس گزارشي از عملکرد خود ارائه کرد که در حوزه توليد داخل يادآور شديم که قانون ضمن دارا بودن نقاط مثبت در ذات و اجراي آن، در بسياري موارد به خوبي اجرا نشده است. نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: در بسياري موارد قانون دور زده شده است؛ برخي دستگاه‌ها و شرکت‌هاي دولتي در مقام پيمانکار، عليرغم وجود امکاناتي در کشور براي توليد برخي قطعات در حوزه‌هاي مختلف، به واردات دست مي‌زدند.

با حساب مشخص مي‌شود که طرح حمايت از توليد ملي با وجود شرايط حساس اقتصادي که در آن به سر مي‌بريم هنوز در حد طرح است و فعلا نياز به جرح و تعديل و اصلاح دارد. در اين خصوص فولادگر مي‌گويد: بخشي از اين مسئله ناشي از ضعف اجرا و اشکالات اجرايي است و بخشي ديگر از آن احتمالا به ضعف قانون برمي‌گردد لذا در کميسيون ويژه اصل 44 به دنبال اصلاح قانون بر اساس تبصره (1) ماده (49) آيين‌نامه قبلي بوديم. رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص مفاد اين طرح توضيح داد: براي اجراي بهتر قانون بايد سامانه‌اي طراحي شود تا در آن تمامي‌توليدکنندگان، شرکت‌هاي خدماتي، کساني که توان توليد کالا دارند و همچنين کساني که توان انجام پروژه‌هاي عمراني دارند، در اين سامانه ثبت شود. فولادگر تصريح کرد: از سوي ديگر دستگاه‌ها نيز نياز خود را در اين سامانه قرار داده و ثبت کنند. اين نماينده مردم در مجلس دهم بيان کرد: با اين حساب، از اين به بعد هر دستگاهي پروژه‌اي داشته باشد اول بايد به اين سامانه رجوع کند. رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس شوراي اسلامي‌از "جرم انگاري" و "اضافه شدن بخش کالاي ايراني" به اين قانون به عنوان ديگر مفاد طرح مورد اشاره، ياد کرد.

برسي تجارت نشان مي دهد؛

گروه اصناف : لبنيات از مهم‌ترين گروه‌هاي غذايي هستند که مصرفشان بسيار ضروري است اما با افزايش نرخ ارز و کاهش ارزش ريالي قدرت خريد مردم کاهش يافته هرچند ابراهيم نکو عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه هزينه توليد لبنيات بيش از نرخ فروش است، ادامه داد: بايد نرخ نهادهاي دامي‌براي دامدارن به گونه‌اي تعيين شود که براي دامداري‌ها صرفه اقتصادي داشته باشد؛زيرا اگر دامدار توليد لبنيات را مقرون به صرفه نداد بطورحتم توليد را متوقف مي‌کند يا خواستار گراني لبنيات مي‌شود. حال در پي درخواست‌هاي مکرر دامداران براي افزايش قيمت شير خام پس از گذشت بيش از چهار سال و با توجه به افزايش نرخ تورم و هزينه‌هاي تمام شده توليد، در مرداد ماه امسال کارگروه تنظيم بازار قيمت پايه هر کيلوگرم از اين محصول را 1570 تومان مصوب کرد که اين رقم کمتر از پيشنهاد وزارت جهاد کشاورزي و اتحاديه دامداران مرکزي ايران بود. اما اين مصوبه توسط دامداران و کارخانجات لبني رعايت نشد و هر کيلوگرم شيرخام توسط دامداران با بيش از 2200 تومان فروخته شد که افزايش افسار گسيخته بهاي فراورده‌هاي لبني را به دنبال داشت و در نهايت ستاد تنظيم بازار بار ديگر با بررسي مجدد قيمت شيرخام و فراورده‌هاي لبني، بهاي هر کيلوگرم شير خام را 2 هزار تومان تعيين کرد.

  • کاهش 11 درصدي قيمت لبنيات در بازار

در همین زمینه رضا باکري رئيس انجمن صنايع لبني کشور گفت: در 4 ماه گذشته نمي‌توانستيم قيمت‌ها را رصد کنيم و هر کارخانه‌اي برمبناي اينکه شير را با چه قيمتي خريداري و مواد بسته بندي را از کجا تهيه مي‌کرد، قيمت‌ها را افزايش داده بود. وي در خصوص کاهش قيمت لبنيات در بازار اظهار کرد: ما يک قيمت محاسباتي را به تنظيم بازار و سازمان حمايت از مصرف‌کننده و توليدکننده اعلام کرديم که اين دو سازمان نسبت به قيمت‌هايي که اعلام کرديم 7 تا 11 درصد کاهش دادند و قيمت‌هاي مصوب شده اعلام خواهد شد. رئيس انجمن صنايع لبني کشور اذعان داشت: دراين 4 ماه گذشته نمي‌توانستيم قيمت‌ها را رصد کنيم و هر کارخانه‌اي برمبناي اينکه شير را با چه قيمتي خريداري مي‌کرد و مواد بسته بندي را از کجا تهيه مي‌کرد، قيمت‌ها را افزايش داده بود و يک بطري شير از 4 هزار تومان تا 4800 تومان قيمت گذاري شده بود اما با اين قيمت مصوب مي‌توان بر قيمت‌ها کنترل داشت. باکري در رابطه با قيمت‌ انواع لبنيات گفت: قيمت شير کم‌چرب يک ليتري 4هزار و 100 تومان، شير کم‌چرب 2 درصد 4هزار و 200تومان، شير پرچرب 3 درصد 4هزار و 450 تومان، شير کامل 3.5 درصد 4هزار و 500 تومان، شير 900 گرمي‌نايلوني کم‌چرب 2600 تومان،‌ ماست دبه‌اي 2.5 کيلويي کم‌چرب 10 هزار و 900 تومان، ماست دبه‌اي 2.5 کيلويي پرچرب 11 هزار و 700 تومان، ماست 900 گرمي‌کم‌چرب 4350 تومان، ماست 900 گرمي‌پرچرب 4750 تومان و پنير 400 گرمي‌فتا 6900 تومان قيمت گذاري شده و ابلاغ شده که در توليد کارخانجات اعمال خواهد شد.

  • لبنيات چرا گران شد؟

به گفته رضا باکري دبير انجمن لبني کشور درباره افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني در بازار، اظهارداشت: کارخانجات لبني از دوم مردادماه ۹۷ به بعد، مرتبا با ستاد تنظيم بازار، سازمان حمايت، رياست جمهوري و وزارت صنعت در حال مکاتبه بود و با آنان مطرح کرده‌اند که تاثير تغيير و تحولات ارزي کشور بر روي مواد اوليه، بسته بندي و ... چقدر است، مسئولان نيز مرتب قول رسيدگي و تامين داده‌اند. وي اضافه کرد: برخي تامين کنندگان مواد اوليه ما، از جمله پتروشيمي‌ها نيز عنوان مي‌کردند که ما قيمت‌ها را به حالت منطقي سابق برمي‌گردانيم ؛ چرا که قيمت ظروف بسته بندي ۶۰۰ تومان و در برخي موارد، حدود ۱۰۰۰ تومان افزايش يافته است. کارخانجات هم منتظر محقق شدن اين وعده‌ها بودند اما تاکنون اتفاقي رخ نداده است. باکري گفت: دامداران مي‌گويند ۱۵۷۰ تومان براي ما صرف نمي‌کند، دلايل خودشان را دارند و شير خام را ۲۲۰۰ تومان درب کارخانه‌هاي بزرگ تحويل مي‌دهند، بنابراين ۶۰۰ تومان نيز قيمت شيرخام افزايش يافته، وقتي که ميانگين ۱۵۰۰ تومان قيمت هرکيلوگرم مواد اوليه و بسته بندي رشد کرده اين مساله بر روي نرخ فرآورده‌هاي توليدي کارخانجات لبني تاثير دارد.وي افزود: روزانه ۲۲.۴ هزار تن شير به کارخانجات لبني تحويل داده مي‌شود، ما گفتيم وزارت جهاد با کارخانجات قراردادي امضا کند و بر مبناي آن روزانه ۱۹ هزار تن شيرخام تحويل کارخانه‌هاي لبني دهد، به هر قيمتي که مي‌گويند.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌مطرح کرد؛

گروه انرژي: با عرضه نفت خام در بورس با هدف دور زدن تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران، يک ميليون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژي عرضه شد که در نهايت سه خريدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قيمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند.دومين عرضه نيز در بيستم آبان‌ماه صورت گرفت و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ايران به قيمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسيد .اتفاقي که پاي بخش خصوصي را به فروش نفت باز کرد و نفتي‌ها رضايت خود را از اين اتفاق ابراز و اعلام کردند که اين فرآيند ادامه‌دار خواهد بود. از سوي ديگر بورسي‌ها نيز اعلام کردند اين عرضه‌ها به‌طور منظم انجام مي‌شود که با اين کار بخش خصوصي بتواند وارد معاملات نفت خام شود. اتفاقي که بعد از عرضه نفت در بورس افتاد اين بود که قيمت جهاني نفت به‌طرز چشم‌گيري سقوط کرد و حتي به حدود ۵۹ دلار هم رسيد. موضوعي که باعث ايجاد اين ابهام شد که آيا خريداران نفت در بورس متضرر شده و باعث دلسردي بخش خصوصي از مشارکت در صادرات نفت خواهد شد؟ در همين سو جلال ميرزايي عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به توقف فروش نفت دربورس، گفت: فروش نفت در بورس با برخي چالش‌ها و مشکلاتي مواجه است، چراکه تاکنون پس از انقلاب سابقه نداشته که بخش خصوصي به فروش نفت ورود کرده و بتواند آن را به فروش برساند و هميشه شرکت ملي نفت خود فروشنده بوده است.

  • چگونگی فروش نفت در بورس

جلال ميرزايي عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه از همان ابتدا که بحث فروش نفت در بورس مطرح شد پاسخي براي اينکه چگونه نفت در بورس به فروش برسد وجود نداشت، ادامه داد: در کشور هدفي به عنوان فروش نفت طراحي شده که از ابزارها براي رسيدن به اين هدف استفاده مي‌شود اما متاسفانه پس از مدتي ابزارها جاي هدف را مي‌گيرد. نماينده مردم ايلام، ايوان و چرداول در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه تصميم زنگنه براي توقف ارائه نفت در بورس منطقي است، اظهار داشت: تاکنون دو بار نفت در بورس عرضه شده و بايد بازخورد اين عرضه دريافت شود تا اگر فروش نفت در بورس موفقيت آميز بود ادامه يابد، چراکه فروش نفت در بورس هدف نيست بلکه هدف اصلي حفظ منافع مردم است و بايد از ابزارهاي مختلف براي فروش نفت استفاده کرد.

  • در فروش نفت در بورس که در دو مرحله صورت گرفته ابهاماتي وجود داشته که بايد برطرف شود

وي با بيان اينکه وزير نفت بايد گزارشي به سران سه قوه و شوراي عالي اقتصادي قواي سه گانه ارائه دهد تا مشخص شود اصل ماجراي فروش نفت در بورس چيست، افزود: در فروش نفت در بورس که در دو مرحله صورت گرفته ابهاماتي وجود داشته که بايد برطرف شود، چراکه همان زمان که اعلام شد که چند محموله نفت به فروش رسيده درباره اينکه خريداران چه کساني هستند شفافيتي وجود نداشت و بايد ديد آيا خريداري در بورس وجود دارد يا خير.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: با توجه به شرايط تحريمي‌کشور نبايد اسامي‌خريداران عنوان شود اما بايد براي اعضاي کميسيون انرژي مشخص شود که خريداران نفتي چه کساتي هستند و بايد خريداري وجود داشته باشد که بتوان نفتي در بورس ارائه کرد.

خبرگزاري خانه ملت؛تاکنون دو مرحله نفت در بورس به ميزان يک ميليون بشکه به فروش رسيده است که در مرحله نخست عرضه (ششم آبان‌ماه)، از مجموع يک ميليون بشکه نفت عرضه شده، ۲۸۰ هزار بشکه نفت با قيمت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت معامله شده بود و در مرحله دوم عرضه نفت خام در بورس انرژي با موفقيت انجام و تمام ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام عرضه شده، با قيمت ۶۴ دلار و ۹۷ سنت معامله شد.

  • با عرضه نفت در بورس نمي‌توان تحريم‌ها را دور زد

يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به مشکلات هسته معاملات بورسِ تهران و گمانه زني‌ها درباره عرضه نفت خام در بورس مي‌گويد "وقتي هنوز نتوانسته‌ايم مشکلات و ضعف‌هاي هسته معاملاتي بورس را برطرف کنيم چطور مي‌خواهيم يک سيستم نرم افزاري جديد براي بورس نفت ايجاد کنيم؟ " وي همچنين تاکيد کرد: با عرضه نفت خام در بورس نمي‌توان اثرات تحريم‌ها را کاهش داد؛ مسئولان بايد به دنبال راهکاري اثربخش باشند.وي همچنين افزود: ميزان عرضه فيزيکي نفت در بورس‌هاي نفت در دنيا بسيار محدود است و تمامي‌بورس‌هاي بزرگ دنيا در معاملات نفتي از ابزارهاي معاملاتي آتي استفاده مي‌کنند و در واقع در بورس نفت اوراق نفت معامله مي‌شود نه خود کالاي نفت. ميزان تحويل فيزيکي نفت در بورس نفت بسيار ناچيز است. در حالي که فلسفه‌اي که مسئولان براي تاسيس بورس نفت بيان کردند، براي فروش نفت داخل به کشورهاي ديگر است که اين موضوع تناقضي آشکار با ساير بورس‌هاي دنيا است و نمي‌دانم آيا مسئولان درباره اين موضوع هم فکريکرده‌اند يا خير. معامله نفت‌خام در بورس انرژي همواره با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازي‌هايي از سوي دستگاه‌هاي مسئول از جمله وزارت نفت همراه بود و شايد يکي از علل کندي روند عرضه نفت‌خام در اين روزها عدم وجود اراده جدي از سوي اين وزارت پروزن دولت باشد.در اين حالي است که مسئولان وزارت نفت در بدو عرضه نفت خام در بورس انرژي از استمرار عرضه و حتي انعطاف در قيمت‌گذاري خبر داده بود.با اين حال مهم‌ترين رويداد اقتصاد ايران که همان عرضه نفت در بورس انژري است درگير مشکلات و چالش‌هاي موجود در وزارت نفت است.بنابراين با گذشت نزديک به ۳ هفته از آخرين عرضه نفت‌خام در بورس خبري از اطلاعيه جديد عرضه در رينگ بين‌الملل نيست و تاکنون مسئولي نيز علت اين تأخير عرضه را اعلام نکرده است.

اسلامي‌در ديدار رييس جمهور با وزير و معاونان وزارت راه و شهرسازي تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: حسن روحاني رييس جمهور روز گذشته در جمع وزير و معاونان وزارت راه و شهرسازي حضور پيدا کرد و در خصوص مشکلات و ماموريت‌هاي اين وزارتخانه به ايراد سخن پرداخت. در همين جلسه، محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي نيز طرح‌ها و برنامه‌هاي دردستاجراي وزارتخانه متبوع را تشريح کرد. به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌در ساختمان شهيد دادمان، با ارائه جزئيات برنامه براي ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكوني تا سال ۱۴۰۰، متن مجلد اين برنامه را با جزئيات تقديم رييس‌جمهوري كرد.

محمد اسلامي‌در اين ديدار همچنين تصريح كرد: در بخش مسكن از سياست‌هاي انقباضي به سمت رويكردهاي انبساطي تغيير رويه داده‌شده است و بايد از جريان پايدار توليد مسكن در كشور با تخصيص زمين و تسهيلات ساخت اطمينان حاصل شود.وزير راه و شهرسازي تأکيد كرد: علاوه برساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكوني، تكميل و واگذاري ۵۰۰ هزار واحد مسكوني مهر مدنظر قرار دارد كه از اين تعداد ساخت ۲۳۰ هزار واحد مسكوني به اتمام رسيده و منتظر خدمات روبنايي و زيربنايي است.

وي در خصوص اينكه حدود۹۸ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضي وجود دارد، توضيح داد: در دو هفته گذشته مشخصات ۶۰ هزار واحد مسكن مهر فاقد متقاضي در اختيار كميته امداد قرارگرفت تا متناسب با شرايط ۵۰ هزار واحد براي واگذاري و تكميل توسط معاونت مسكن کميته امداد انتخاب شوند. همچنين در نظر است تا ۳۰ هزار واحد از مجموع واحدهاي بدون متقاضي در اختيار بهزيستي قرار گيرد که در اين زمينه در حال مذاکره با اين سازمان هستيم.وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در خصوص واگذاري و اتمام واحدهاي فاقد متقاضي مسکن مهر از طريق واگذاري به برخي نهادهاي متقاضي و فراخوان مجدد براي واگذاري در آينده اقدام مي‌شود.وي تأکيد كرد: قطعاً كار ساخت مسكن مهر امسال و نهايتاً سال آينده نهايي ميشود اما برخي واحدها به‌خصوص شرکت‌هاي تعاوني مسكن پرونده‌هاي حقوقي دارند كه بايد تعيين تكليف شوند و تكميل اين واحدها منوط به احکام قضايي است.اسلامي‌افزود: بخشي از واحدهاي مسكن مهر تحويل‌شده نيز با كمبودهايي در خدمات روبنايي ازجمله مراكز درماني، مدرسه، فضاهاي فرهنگي و ورزشي مواجه است كه بايد با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود براي تكميل اين خدمات اقدامات لازم صورت گيرد.

وي تأکيد كرد: درگذشته به توان مديريت‌هاي محلي براي شناسايي و حل مشكلات متناسب با شرايط و امكانات محلي کم‌توجهي شده است كه اميدواريم با توجه جدي استانداران به مسكن مهر شاهد تكميل و تأمين امكانات زيربنايي و روبنايي باشيم.

  • احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکوني در برنامه بازآفريني شهري

اسلامي‌در بخش ديگري از اين ديدار با تصريح اقدامات صورت گرفته در خصوص بازآفريني شهري و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكوني در اين بخش تا سال ۱۴۰۰ تصريح كرد: در ابلاغيه‌اي به استانداران سراسر کشور سياست‌هاي وزارتخانه در خصوص برنامه‌هاي بازآفريني شهري با تأکيد بر اجراي تکاليف برنامه ششم توسعه و ابلاغ دستور رئيس محترم جمهور در تحرک بخشيدن به برنامه‌هاي بازآفريني اعلام‌شده است.

وي ادامه داد: برنامه بازآفريني شهري اعم از احياي بافت‌هاي فرسوده و ساماندهي حاشيه شهرها از طريق بازآفريني و نوسازي محلات و ساخت مسکن مناسب و در شأن مردم شريف ايران بر اساس تفاهم‌نامه مبادله شده بين سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت راه و شهرسازي و صندوق توسعه ملي در چارچوب آئين‌نامه اجرايي برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار، مقررشده در ۲۷۰ محله هدف سال ۹۷، ۱۰۰ هزار واحد مسکوني احداث شود.

اسلامي‌اظهار کرد: در ابلاغ به استانداران درخواست شده استفاده حداکثري و اهرمي‌نمودن همه منابع بخش خصوصي و اعتبارات استاني و بودجه‌اي دستگاه‌هاي عضو ستاد بازآفريني، شهرداري‌ها و اعتبارات تفاهم‌نامه همکاري مشترک سهم استان در برنامه بازآفريني صورت پذيرد. همچنين درخواست شده تا پيگيري اختصاص اراضي دولتي در اختيار دستگاه‌هاي اجرايي استان براي شتاب دهي توليد مسکن مطابق با آئين‌نامه اجرايي برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار مصوب هيات محترم دولت صورت پذيرد.

  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكوني توسط بنياد مسكن

وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه بنياد مسكن براي ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكن تصريح کرد: براي تحقق تأمين مسکن خانوارهاي کم‌درآمد در راستاي اجراي اصول ۳۱،۳۰ و ۴۳ قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران و به‌منظور دستيابي به اهداف کمي‌سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ و نيز قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن، همچنين در اجراي جزء۲ بند ب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم برنامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکوني براي خانوارهاي شهري کم‌درآمد با مشارکت گروه هدف مذکور به مديريت بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌ارائه مي‌شود.وي اضافه كرد: اجراي اين طرح با مشارکت خانوارهاي واجد شرايط و از طريق تأمين تسهيلات بانکي و سهم آورده متقاضيان انجام خواهد شد. خانوارهاي کم‌درآمد مشمول اين طرح از کمک حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) نيز برخوردار خواهند شد.اسلامي‌تصريح كرد: شناسايي گروه‌هاي هدف بر اساس اولويت‌دهي به خانه اولي‌ها، متقاضيان صندوق يکم، اقشار ميان‌درآمد با تأکيد بر نيازمندان واجد شرايط براي تأمين مسکن انجام مي‌گيرد.وي افزود: تسهيلات بانکي اين طرح تا سقف مبلغ ۷۵۰ ميليون ريال در ازاي هر واحد مسکوني از طريق بانک‌هاي عامل معرفي‌شده از جانب بانک مرکزي، تأمين و با معرفي و نظارت بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌به متقاضيان (سازندگان) واجد شرايط به‌صورت مرحله‌اي و متناسب با پيشرفت فيزيکي پرداخت مي‌شود.

  • توليد ۲۰۰ هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد

وزير راه و شهرسازي در اين ديدار به برنامه آغاز توليد ۲۰۰ هزار واحد مسکوني تا پايان برنامه ششم توسعه کشور در شهرهاي جديد نيز اشاره كرد و گفت: شيوه‌هاي توليد مسکن در شهرهاي جديد به روش مشارکت در ساخت و محله سازي خواهد بود.وي بيان داشت: در اين واحدهاي مسكوني در شهرهاي جديد توجه به اهداف آمايشي کشور در بارگذاري جمعيتي به‌طور خاص در حاشيه خليج‌فارس و درياي عمان، برنامه‌ريزي براي دهک‌هاي مختلف جمعيتي با تمرکز بر قشر متوسط اجتماعي و باهدف تنوع‌بخشي بر ساختار جمعيتي و اجتماعي و پرهيز از تصدي‌گري و ورود مستقيم بخش دولتي در امر ساخت مدنظر قرارگرفته است.اسلامي‌بيان داشت: استفاده از ظرفيت بخش خصوصي و تأمين مالي پروژه‌ها از طريق مشارکت با اين بخش و تأکيد بر رويکرد محله محوري به‌منظور تأمين هم‌زمان خدمات و تسهيلات رفاهي ساکنان به‌تناسب ساخت واحدهاي مسکوني در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسكوني شهرهاي جديد موردتوجه است.در اين ديدار پيش از سخنان رئيس‌جمهور، جزئيات برنامه‌هاي تكميل و واگذاري مسكن مهر توسط احمد اصغري مهرآبادي، برنامه بنياد مسكن انقلاب اسلامي‌براي ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكوني توسط عليرضا تابش، جزئيات اجراي طرح بازآفريني شهري و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكوني در ۲۷۰ محله مشخص‌شده توسط هوشنگ عشايري و برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد توسط حبيب‌ا... طاهر خاني ارائه شد.

دلار اين هفته به کانال 9 هزار توماني سقوط مي‌کند؟

گروه اقتصاد- حسين خدنگ:طلسم دلار بالاخره روز گذشته شکست و بعد از روزها مقاومت در برابر سقوط به کانال 10 هزار توماني بالاخره تسليم شد و کاهشي حدود 360 توماني را تجربه کرد.

روز دوشنبه نرخ هر دلار آمريکا در ادامه روند کاهشي پس از چند هفته دوباره وارد کانال ۱۰ هزار تومان شد. عصر ديروز در تابلوي قيمت‌ صرافي‌ها دلار در محدوده ۱۰ هزار و نهصد و پنجاه تومان قرار گرفت تا بسياري اين اتفاق را سراغاز شکستن جو رواين قيمت دلار و اغازي براي افت بيشتر ان در بازار تعبير کنند.

ديروز قيمت دلار تزريقي در صرافي‌هاي دولتي نسبت به صبح روز يکشنبه ۳۶۰ تومان کاهش يافت و بسياري را غافلگير کرد. روز يکشنبه هم دلار ۲۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود و معاملات خود را حدود ساعت ۴ بعدازظهر روي عدد ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به پايان رسانده بود.

اتفاق عجيب بازار ارز در روز گذشته بالاتر بودن قيمت صرافي‌هاي دولتي به نسبت نرخ دلار در بازار آزاد بود تا قيمت فروش دلار در صرافي‌ها با کاهش ۳۶۰ توماني نسبت به صبح يکشنبه ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شود؛ ضمن آنکه دلار از مردم با قيمت ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان خريداري مي‌شد.

قيمت فروش يورو نيز از ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان صبح يکشنبه به ۱۳ هزار تومان کاهش يافت تا اين ارز هم کاهشي محسوس را تجربه کند.

دلار روند سقوط نامحسوس خود را اين هفته از آغاز معاملات در روز شنبه شروع کرد و حالا طي هفته جاري از نزديک 12 هزار تومان به 10 هزار 950 تومان رسيده تا بر اساس پيش بيني فعالان بازار اين هفته هم براي دلار هفته‌اي کاهشي باشد و بعد از مدتها به کانال ده هزار توماني بازگردد.

روز شنبه و در اولين روز هفته، دلالان تلاش کردند دلار را به بالاي مرز ۱۱هزار و ۵۰۰ توماني ببرند؛ ولي عرضه صرافي‌هاي منتخب و نبود تقاضاي احتياطي، قيمت را يک سطح پايين‌تر برد تا با افت ديروز قيمت‌ها بالاخره همه قبول کنند با وجود تلاش دلالان دلار به اين زودي‌ها به کانال‌هاي بالاتر وارد نخواهد شد.

به گفته فعالان، نبرد دلالان و تعديل کنندگان بازار به احتمال زياد تا اواسط دي‌‌ماه ادامه پيدا خواهد کرد و در نهايت بازنده بازي دلالان خواهند بود. دلار در آخرين روز هفته گذشته ۱۶۰ تومان رشد کرده بود و برخي معامله‌گران تصور مي‌کردند اين روند افزايشي به روز ابتدايي هفته جاري نيز سرايت کند. روز شنبه نيز دلار معاملات خود را افزايشي آغاز کرد، ولي در ادامه روز به گفته فعالان، با عرضه صرافي‌هاي منتخب و نبود تقاضاي زياد رو به سوي قيمت‌هاي پايين‌تر نهاد.

به گفته فعالان بازار کاهش قيمت دلار احتمالا تا پايان هفته ادامه خواهد يافت و با ادامه روند فعلي ممکن است دلار به نزديک کانال 9 هزار تومان هم برسد.

آنان معتقدند تا اواسط دي ماه به احتمال زياد نبرد نيروهاي افزايشي و کاهشي ادامه خواهد يافت ولي پس از آن اگر اتفاق سياسي خاصي رخ ندهد، مي‌توان انتظار کاهش قدرت سمت تقاضا را داشت، چرا که بازار هم از تقاضاي ژانويه عبور کرده است و هم تقاضا براي ثبت سفارش نيز کم کم کاهش بيشتري پيدا مي‌کند.

بر همين اساس شايد بتوان گفت زمستان امسال به ويژه از 15 ديماه تا پايان بهمن براي دلار روزهايي سرد خواهد بود و دماسنج بازار ارز احتمالا قيمت‌هايي زير 10 هزار تومان را براي دلار نشان مي‌دهد. در اين ميان آنچه مي‌تواند دوباره به التهاب قيمت‌ها در بازار ارز دامن بزند ظهور دوباره دلالان و واسطه گران در سبزه ميدان، چهارراه استانبول و خيابان فردوسي است که تهديدي براي ثبات بازار محسوب مي‌شود.

هر چند در اين ميان ابلاغيه بانک مرکزي براي آزاد بودن ورود ارز به هر ميزان به کشور و محدوديت تراکنش‌هاي ملي مبتني بر شماره ملي به 100 ميليون تومان در روز و تاکيد نهادهاي نظارتي براي برخورد با هر گونه دلال بازي فعالان بازار ارز را اميدوار کرده است تا جلوي هر گونه نوسانات و شوک در بازار گرفته شودو بازار بعد از مدتها به ثبات و آرامش برسد.

رييس جمهور خطاب به مخالفان FATF ؛

گروه سیاسی: رييس جمهور با بيان اين که تفکيک وزارت راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت در شرايط تحريم کشور ضروري بود، گفت‌: نمايندگان به هر دليلي با اين موضوع همراهي نکردند.

به‌ گزارش ‌ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار با مديران ارشد وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينکه از اواسط دولت يازدهم به اين نتيجه‌ رسيديم که برخي از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازي و صنعت و معدن و تجارت بايد به دو وزارتخانه تبديل شوندگفت: الان هم اين کار را ضروري مي‌دانم، اما به هر دليلي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌همراهي نکردند.

وي با اشاره به اينکه براي امن کردن جاده‌ها بايد وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاري کنند، گفت‌: بايد در جاده‌ها تشخيص دهيم چه راننده‌اي منظم و امن رانندگي کرده است و چه رانندگاني قانون را رعايت نمي‌کنند. ما مي‌توانيم به رانندگان منظم تشويقي هم بدهيم حتي به لحاظ سوخت امتياز به او بدهيم. چه اشکالي دارد سوخت را دو نرخي کنيم براي کساني که با احتياط رانندگي مي‌کنند. معمولا در ساير کشورها بنزين چند نرخي است و در روزهاي تعطيل و يا روزهاي شلوغ قيمت بنزين متفاوت است، اما ما به قيمت ثابت بنزين عادت کرده‌ايم. من معتقد هستم که از طريق سيستم هوشمند جاده‌هاي خود را امن کنيم.

وي افزود: در بخش هوايي طي پنج سال گذشته کارهاي خوبي صورت گرفت، سرمايه‌گذاري از لحاظ فرودگاهي انجام شد که بيشتر شايد مربوط به بخش‌هاي سياسي و اجتماعي بوده و اقتصادي نبوده است. اگر فرودگاه‌هاي کشور را ببينيم 80 درصد از پروازهاي ما از 10 فرودگاه انجام مي‌گيرد، ساير فرودگاه‌ها هم فقط ساخته شده‌اند و شايد در هفته‌ يک يا دو پرواز داشته باشند، اين کار معني ندارد.

رييس قوه مجريه با تاکيد بر اين که توسعه فرودگاه‌ها، حمل و نقل منطقه‌اي و جهاني داشته باشند، گفت‌: زماني يک فردي گفت‌ فرودگاه امام خميني (ره) را طي دو سال ساخته و راه‌اندازي مي‌کند آن هم با سرمايه‌هاي خودش مي‌خواست از اين فرودگاه به مدت 10 ــ 15 سال استفاده کند. يک وزيري در آن زمان گفت‌ اجازه نمي‌دهيم، سوال کرديم چرا، گفت‌ سالن‌هاي ترانزيتي که قرار است ايجاد شود بايد تعهد کنند مسافر خارجي که از هواپيما پياده مي‌شود حتما روسري بر سر داشته باشند، هر چه که گفته شد اين موضوع را حل مي‌کنيم، زير بار نرفت و گفت که اين چيزي نيست، ما خودمان فرودگاه امام خميني (ره) را درست مي‌کنيم.

روحاني افزود: اکنون مي‌خواهيم با بانک‌هاي خارجي کار کنيم. بدون کار کردن با بانک‌هاي خارجي اقتصاد ما حل مي‌شود، اما با 20 درصد گران‌تر؛ يعني شما جنس را وارد مي‌کنيد از اين صرافي به آن صرافي، نهايتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف کننده مي‌رسد. اگر مي‌گوييد FATF باشد يا نباشد، يک نفر نمي‌آيد بگويد اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام مي‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر . آن کسي که شعار مي‌دهد بيايد هزينه‌اش را پرداخت کند. نمي‌شود که يک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را براي مردم ترجمه نکند.

وي گفت‌: مي‌گويند برجام باشد يا نباشد. ترجمه کنيد يعني چه؟ برجام باشد يعني چه؟ برجام نباشد يعني چه؟ بگوييد بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال کنيد. از مردم سوال کنيد که شما مي‌خواهيد زندگي کنيد آيا آن را ارزان مي‌خواهيد يا گران؛ مگر مي‌شود در دنياي امروز با بانک‌هاي خارجي کار نکنيم؟ روحاني اظهار کرد: يک نفر از يک گوشه‌اي که نمي‌دانيم کجاست مردم را تحريک مي‌کند که اگر FATF امضا شود و يا با گروه اقدام مالي کار کنيم، اسلام از دست مي‌رود. اي کاش اسلام را مي‌فهميد، بعد مي‌گفت اسلام از دست مي‌رود. رييس جمهور خاطرنشان کرد: حکومت و اداره کشور براي مردم است. هزينه‌ها را به مردم بگوييد. اگر اين کار را نکنيم مردم چقدر از جيب بايد دهند؟ وي با اشاره به صنعت ساختمان گفت‌: اين همه در کشور مهندس و متخصص داريم بعد يک شرکت ناظر از خارج بياوريم که نظارت کند. ساختمان‌هايي که امروز در ايران ساخته مي‌شود در چارچوب نيست و چند سال عقب است. خود شما بگوييد، مهندسان ما بگويند، آيا نظارت ما دقيق است؟ رييس دستگاه اجرايي کشور تصريح کرد: چگونه است ساختماني را در سرپل ذهاب مي‌سازيم سه سال بعد با زلزله فرو مي‌ريزد؟ چگونه است که يک بيمارستاني را در اسلام آباد مي‌سازيم، افتتاح نکرده با زلزله خراب مي‌شود؟ رژيم گذشته هم همين طور بود. همين فرودگاه مهر آباد سقف آن پايين آمد.

روحاني ادامه‌ داد: چرا مشکل داريم؟ چرا در زلزله تا اين اندازه تلفات مي‌دهيم؟ چرا در کرمانشاه و سر پل ذهاب خانه ساخته مي‌شود، اما در زلزله‌اي که اخيرا آمد اثر نداشته است، اما در دنيا ساختماني را مي‌سازند که 300 سال عمر مي‌کند. وي افزود: در اروپا خانه‌هاي مسکوني وجود دارد که همه براي 200 يا 300 سال پيش است. بايد ببينيم شهرسازي ما در کجا مشکل دارد، چرا يک ساختمان سندي ندارد که تمام مشخصات ساختمان از سيم کشي تا ... در آن مشخص باشد، اما در اروپا هر خانه‌اي سندي دارد که مسيرها در همه آن مشخص است؛ چرا ما سند نداريم و ساختمان‌هاي ما فاقد سند هستند.

روحاني با بيان اينکه با نوسازي 2 هزار و 700 محله فرسوده امنيت مردم، سرمايه و رفاه آنان بهتر تامين مي‌شود، بيان کرد:‌ محله‌ها را بايد امن و زندگي مردم را ساده کنيم. چقدر در اين محلات فرسوده انرژي هدر مي‌رود؟ سوال اين است که ما مي‌خواهيم مسکن درست کنيم يا منزل. درست کردن منزل راحت است، اما ما مي‌خواهيم مسکن يعني محل سکونت و آرامش داشته باشيم. ساختمان‌ها اکنون به گونه‌اي ساخته شده که زن و شوهر وقتي با هم صحبت مي‌کنند آن طرف ديوار صحبت آنها را مي‌شوند. اين چه نوع آپارتمان سازي است؟ وقتي دولت خودش ساختمان بسازد و خودش هم نظارت کند همين مي‌شود، توليدکننده و ناظر بايد متفاوت باشند. رئيس جمهور ادامه داد: توليد مسکن بايد به بخش خصوصي واگذار شود، اما نظارت دقيقي بر آن انجام شود. ما بساز و بفروش نمي‌خواهيم بلکه توسعه گر مي‌خواهيم که به زندگي مردم امنيت دهد. بايد مسکن خوب و ارزان درست کنيم. در دولت قبل از جيب مردم مسکن ساخته شد. 45 هزار ميليارد تومان از بانک مرکزي گرفته شد و به بخش مسکن آمد و در نتيجه حدود 30 درصد تورم ايجاد کرد. کاري ندارد من فردا صبح به بانک مرکزي بگويم 100 هزار ميليارد تومان بدهد تا 4 هزار خانه درست شود، اما اين موجب تورم مي‌شود. يک عامل اصلي تورم نقدينگي است و پايه پولي يک نقدينگي خطرناک است. خدمتي که ما کرده‌ايم اين است که از پايه پولي برداشت نکرده‌ايم، البته بانک‌هاي متخلف از پايه پولي برداشت مي‌کنند. ما بايد مسکن را از منبع درست ايجاد کنيم. نه از هر کجا پول برداريم.

وي با اشاره به اين که براي ساخت مسکن ارزان بايد زمين مجاني در اختيار مردم قرار گرفته و خدماتي مثل آب و برق و فاضلاب را دولت بر عهده بگيرد، بانک‌ها هم کمک کند. ويزر راه و شهرسازي مي‌گويد تا پايان سال 99، 400 هزار واحد مسکوني ساخته مي‌شود، اگر همين تعداد واحد به دقت ساخته شود، توسعه گرها مشغول شوند و ما نظارت کنيم مردم صاحب خانه بهتري مي‌شوند و مصرف انرژي هم کم مي‌شود و صرفه جويي‌هايي مي‌شود که زندگي مردم را سهل مي‌کند.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

رييس جمهور در آخرين اظهار نظرش اعلام کرد که اگر به دنبال ارزاني هستيم بايد FATF را بپذيريم و در غير اين صورت بايد در انتظار گراني باشيم. البته رييس جمهور ارزاني 20 درصدي را پيش‌بيني و از آنهايي که شعار مي‌دهند انتقاد کرده است. با اين مقدمه که رييس دولت دوازدهم مطرح کرده، گراني‌هاي موجود ناشي از چيست؟ امروزه هيچ کالايي را نمي‌توان پيدا کرد که کمتر از 50 درصد گران شده باشد و تاسف آورتر اينکه بسياري از کالاها ... رشد300 درصدي و بالاتر را نيز تجربه کرده اند. اما اگر به تاريخچه ذهني خود مراجعه کنيم و شعارهاي انتخاباتي را مرور کنيم، مي‌بينيم آنچه امروز در اقتصاد کشورمان مشاهده مي‌شود، با آنچه حسن روحاني هنگام مبارزات انتخاباتي مطرح کرده بود يا بهتر بگوييم شعارش را داده بود، تفاوت فاحشي دارد. هنوز جمله معروف رييس دولت يازدهم مبني بر اينکه" آنچنان رونق اقتصادي ايجاد کنيم که مردم نيازي به يارانه نقدي نداشته باشند" را فراموش نکرده ايم. مدتهاست ارزاني براي مردم رويايي بيش نيست. ياد دوران محمود احمدي نژاد مي‌افتيم که هنوز چشمهايمان را به روي صبح باز نکرده بوديم که گراني بر اقتصاد سايه مي‌انداخت. امروز هم همين طور است. از قيمت کالاهاي اساسي گرفته تا خودرو و کالاهاي لوکس بر موج گراني سوار هستند. چه کساني اين گراني‌ها را دامن مي‌زنند؟ به نظر مي‌رسد مردم هم فراموشکار هستند. از روزي که دلار به مرز 20 هزار تومان رسيد و سير نزولي را طي کرد، مردم مي‌گويند دلار ارزان شد و به خاطر نمي‌آورند که دلار 3500 تومان بود. گويا مردم به خاطر نمي‌آورند که سکه بهار آزادي 900 هزار تومان، پرايد 20 ميليون تومان، رب گوجه فرهنگي دو هزار تومان و قيمت بسياري از کالاها و محصولات به اندازه‌اي پايين بود که پس از گراني‌هاي امروز به رويا شبيه است. اما سوال اينجاست که چه کسي مقصر است؟ آيا مردم مقصر هستند که هر کالايي را به هر قيمتي مي‌خرند و گراني‌ها را تحريم نمي‌کنند؟ آيا دلالان بازار همچون باقري درمني يا وحيد مظلومين مقصر هستند که روزانه سه هزار سکه طلا معامله مي‌کنند؟ آيا ترامپ مقصر است که برجام را امضا نمي‌کند و بر تحريمها مي‌افزايد؟ آيا دولت مقصر هستند که بنابر اعتراف معاون حقوق رياست جمهوري " ساختار دولت فسادآور است"؟ آيا قوه قضاييه مقصر است که تاکنون تنها دو مفسد اقتصادي را اعدام کرده و در اعدام اين مفسدان دستگير شده کم کاري کرده است؟ آيا مجلس شوراي اسلامي‌گناهکار است که قوانين را تصويب مي‌کند اما در بخش نظارت پيگير نيست؟ به راستي چه کسي مقصر است؟ اما بدتر از همه اين است که ارزاني را فراموش کرده ايم و گراني برايمان عادت شده است. اگر همين امروز کالايي تنها 1000 تومان گران شود، به فروشگاهها هجوم مي‌بريم تا آن کالا را در خانه‌هايمان انبار کنيم، عادت گران خريدن.


یادداشت
بهاء الدين بازرگاني

پژوهشگر و مترجم

فشارهاي اقتصادي ناشي از نتايج جنگ جهاني اول که با فساد، ناکارآمدي و بوروکراسي جمهوري وايمار درآلمانِ پس از جنگ همراه بود، به هيتلر و حزب نازي او فرصت استثنايي براي دستيابي به قدرت داد. و آنچه روند چنين دگرگوني بدشگون در سپهر سياسي قاره اروپا را تسريع کرد، همانا بحران بزرگ اقتصادي سال‌هاي 1929-33 بود که با سقوط بورس وال استريت در ايالات متحده آغاز شد. اين بحران، اقتصادهاي غربي را تا آستانه ورشکستگي کامل پيش برد و توليد ملي ممالک غربي را چون طاعون قرون وسطايي، به نصف تقليل داد. ملي گرايي مهاجم آلمان هيتلري توانست به کمک همين دو عامل، قدرت را در دست گيرد و ملت تحقيرشده آلمان را به ورطه جنگ خانمانسوز ديگري بکشاند و بيش از 20 ميليون کشته در دنيا بر جا بگذارد...اينک با دگرگوني‌هاي عميق جهاني و انواع بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي و امنيتي، همين طور براي ممانعت از ظهور قدرت‌هاي نوظهور نظامي‌و سياسي، آيا راه اندازي جنگ‌هاي بزرگ منطقه‌اي براي خروج از بحران و شکل دادن نظام جديد سلطه به دور از واقعيت است؟ واضح است که بروز يک جنگ جهاني به معناي نابودي همگاني است، لذا قدرت‌هاي بزرگ عليرغم تمام ضديت‌ها و رقابت‌ها، با اتکا به تجارب تلخ گذشته و با عملگرايي سعي در مهارِ دستجمعي بحران‌ها و انجام سازش‌هاي راهبردي ميان خود و تقسيم حوزه نفوذ و منافع دارند. اگر اين گمانه زني، بدبيني سياسي و تزريقِ خوفناکي است، مگر دو جنگ جهاني و چندين جنگ بزرگ در همين کوتاهِ يکصد ساله – و در عصر مدرن – زبانه نکشيده است؟ علي الحساب کدام منطقه بيش از همه مستعد چنين تخليه انفجاري و خروج از اشباع بين المللي است که همه با زيرکي سعي در دور نگهداشتن خود از عواقب منفي و نصيب بردن از نتايج مطلوب آن دارند؟ غير از خاورميانه اسلامي‌با آن همه سوابق تاريخي ضد بيگانه، نفوس فراوان و ثروت سرشار که اينک با تضادهاي عميق و بي سابقه سياسي و امنيتي و مذهبي دست به گريبان است و قدرت‌هاي اصلي اش، دقيقه‌اي در تشديد رقابت و خصومت‌هاي بي محابا و پرمخاطره با يکديگر فروگذار نمي‌کنند؟ از آناتولي گرفته، تا جزيره العرب، تا سواحل نيل، تا فلات ايران و ...؟

اين اميدواري وجود دارد که هويت ملي – سياسي ايران اسلامي‌در اين پيچ واقعي تاريخي به فعل و انفعالات جهاني در دنياي پيچيده و پرمخاطره امروزي بصيرت و آگاهي لازم را داشته باشد و نخبگان ممالک مسلمان منطقه نيز رهبران خود را از تشکيل ائتلاف با اين يا آن قدرت و ابرقدرت جهاني که خصومت تاريخي شان بر همگان آشکار است، برحذر دارند. اين گونه ائتلاف‌هاي تحميلي و تشديد خصومت‌هاي منطقه‌اي قطعا نافي منافع و کيان ملت‌هاي منطقه است، به مصلحت هيچ طرف نيست و راه به جايي نخواهد برد. رهبران و نخبگان فکري و نوانديشان ايراني بايد با مسئوليت و وسعت صدر عمل کنند و افکارِ عامّه را نسبت به عواقب تشديد اينگونه خصومت‌ها و ماجراجويي‌ها روشن سازند. ترديدي نيست که توان ملي کشور که با انبوهي از معضلات و نارسايي‌هاي اقتصادي و اجتماعي و توسعه‌اي روياروست بسيار محدود و شکننده است. سنجش دقيق و واقعگرا از اين توان و تن دادنِ به موقع به مسئوليت‌هاي خطير توام با شناخت عميق تحولات و نگاه تاريخمند به مخاطرات و تهديدات، هر آينه سبب اجتناب از روزمرگي سياسي و بلندپروازي‌هاي غيراصولي و توهم آميز خواهد شد.

منبع: ديپلماسي ايران