شايسته سالاري با عبور از حلقه مديريتي گذشته

يک عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشور گفت‌: امروز بايد با اعتماد به جوانان و انتقال تجارب بازنشستگان و آموزش به آنان از حلقه مديران گذشته عبور کنيم تا شاهد شايسته‌سالاري در نظام مديريتي کشور باشيم.عبدالرضا‌هاشم‌زايي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري در خصوص قانون منع به کارگيري بازنشستگان، بيان‌ کرد: قبل از تصويب قانون منع به کارگيري بازنشستگان، در قانون قبلي مقامات مستثني بودند و دولت اين اختيار را داشت که بازنشستگاني که داراي تخصص بالايي هستند و به نوعي جايگزين ندارند را مشخص و مستثني کنند. متاسفانه زماني که يک وزير مي‌رود، وزير بعدي افرادي را انتخاب مي‌کند که سنخيت و تخصصي با آن بخش ندارند.


ايران و برجام موضوع نشست اتحاديه اروپا

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: در نشست وزيران امورخارجه اروپايي در بروکسل درباره ايران بحث و رايزني خواهند کرد.به گزارش ايسنا، فدريکا موگريني گفت: در اين نشست درباره موضوعات متعدد، شامل ايران، ونزوئلا، روابط با اتحاديه آفريقا و اوکراين گفت وگو خواهند کرد. اتحاديه اروپا پيش از آغاز نشست در بيانيه‌اي اعلام کرد ايران از موضوعات مورد بحث خواهد بود و وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا روي اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تلاش اروپا براي حفظ موثر کانال‌هاي پرداخت به ايران به منظور ادامه تجارت قانوني با ايران پس از خروج آمريکا از برجام و بازگشت تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران متمرکز خواهند بود.


براندازي نظام در آرزوي براندازان مي‌ماند

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: سهم و نقش خود را در ايجاد شرايط فعلي کشور نفي نمي‌کنيم؛ اگر به قيمت عبور از اصلاح‌طلبان کنوني هم باشد بايد اصلاحات زنده بماند. تا زماني که مردم اصلاح سيستم را ترجيح مي‌دهند، براندازي نظام در حد شعار و آرزوي طرفدارانش باقي مي‌ماند.به گزارش ايسنا، مصطفي تاج‌زاده گفت: با وجود نارضايتي‌هاي مردم از شرايط اجتماعي، اقتصادي و سياسي و حتي نااميدي اجتماع از مديريت دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا، امکان وقوع انقلاب و تغيير نظام وجود ندارد. او براي تبيين اين ادعا به پيشينه انقلاب مشروطه و انقلاب جمهوري اسلامي‌اشاره کرد و گفت: سرنوشت کشورهايي که دچار انقلاب‌هاي بهار عربي شدند نيز شاهد اين ادعاست.

برنامه ريزي براي رفع محروميت

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده مي‌توانيم محروميت را از مناطق محروم سراسر کشور برطرف کنيم.به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در بدو ورود به بندرعباس در جمع خبرنگاران، افزود: استان هرمزگان از استان‌هاي مهم و راهبردي کشور است.وي بابيان اينکه به‌خصوص مناطق روستايي هرمزگان از عقب‌ماندگي خاصي برخوردار هستند و رنج مي‌برند، تصريح کرد: در اين سفر برخي واحدهاي صنعتي و عمراني افتتاح خواهد شد که مهم‌ترين آن آب‌شيرين‌کني است که آب آشاميدني مردم هرمزگان و چند استان ديگر را تأمين مي‌کند.معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه 1200 طرح اشتغال‌زايي روستايي در سراسر کشور تهيه‌شده که در سفر به منطقه احمدي هرمزگان مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، اضافه کرد: با همکاري بنياد مستضعفان، معاونت توسعه روستايي رئيس‌جمهوري و استاندار هرمزگان برنامه‌اي تهيه‌شده تا منطقه احمدي را از محروميت بيرون بياوريم.وي بابيان اينکه مناطق اين گونه‌اي در سراسر کشور مشخص‌شده است، اضافه کرد: اقتصاد مقاومتي يکي از کارهايي که در دستور کار قرارداد، برنامه‌ريزي براي رفع محروميت نمونه‌هايي از مناطق محروم با کمک نهادهاي عمومي‌بود که اولين منطقه قلعه گنج در استان کرمان بود که از چهار سال قبل با همکاري بنياد مستضعفان، معاون توسعه روستايي رئيس‌جمهوري و استانداري کرمان آغازشده و منطقه احمدي دومين منطقه براي رفع محروميت در کشور است.

حراست‌ها ديدگان تيزبين دستگاه‌ها

وزير اطلاعات گفت: حراست‌ها ديدگان تيزبين امنيت و سلامت دستگاه‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران هستند و نقش آنها در تأمين امنيت و سلامت و پيشگيري از فساد برجسته است. حجت الاسلام سيدمحمود علوي در همايش مديران و معاونين مراکز و دفاتر حراست دستگاهها گفت: حراست‌ها ديدگان تيزبين امنيت و سلامت دستگاه‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران هستند و نقش آنها در تأمين امنيت و سلامت و پيشگيري از فساد در دستگاه‌ها مؤثر است.علوي با تاکيد بر هماهنگي و ارتقاء روند امور در حراست کل کشور افزود: امروزه تهديدها عليه امنيت و سلامت دستگاه‌ها به تهديدهاي سخت و نرم و پيچيده تبديل شده است و شاکله نظام اداري نيازمند پدافند در بخش سخت افزار و نرم افزار است که بار سنگين آن به دوش حراست کل است.وزير اطلاعات بيان کرد: کار متمرکز و خوبي با هماهنگي وزارت اطلاعات در اين زمينه انجام شد تا گلوگاه‌ها در جهت سلامت دستگاه‌ها شناسايي شود و بايد مقابله نيز با تکيه بر عقلانيت، راه کارها شناسايي و انجام شود.علوي ادامه داد: تلاش حراست‌ها براي مقابله و پيشگيري است و امنيت و سلامت دستگاه‌ها علاوه بر مهارت، نياز به حرکت بر اساس علم و دانش پايه بودن است .

معرفي ۳ کانديداي استانداري تهران

نماينده تهران در مجلس گفت: مجمع نمايندگان تهران درخصوص انتخاب استاندار تهران جلسه‌اي را برگزار کرد و روي سه گزينه به جمع‌بندي نهايي رسيد. محسن عليجاني در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: اين سه گزينه به وزات کشور اعلام خواهد شد و باتوجه به اينکه انتخاب بر اساس نگاه مشورتي است، به صورت محرمانه به آقاي وزير اعلام شده و بايد ديد ايشان چه نظري خواهد داشت.وي درباره اينکه اين سه نفر از چه طيف و جرياني هستند گفت: باتوجه به اينکه سي نماينده تهران در مجلس از اصلاح‌طلبان هستند تلاش بر اين بود که اين سه گزينه اصلاح‌طلب و يا حداقل همسو با دولت باشند.اين نماينده مجلس گفت: اگر اصلاح‌طلب نبود بايد با دولت همراه و همسو باشد زيرا مردم به اين دولت رأي داده‌اند و بايد فردي استاندار باشد که در اجراي برنامه‌هاي دولت همکاري کند.وي درباره افراد انتخاب شده براي استانداري تهران گفت: اين سه گزينه در سطح ملي و استاني شناخته شده و از سطح مديريتي بالا برخوردارند.

تخصيص اعتبار همسان سازي

رييس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: علاوه بر افزايش 20 درصدي حقوق در لايحه بودجه سال 98 حدود دو هزار ميليارد تومان منابع نيز براي همسان سازي حقوق برخي بازنشستگان در نظر گرفته شد.به گزارش خانه ملت، «محمدباقر نوبخت» افزود: باوجود محدوديت‌هاي منابع مالي دولت تلاش کرد در سال آينده به وضعيت معيشتي مردم کمک کند.وي ادامه داد: درخصوص افزايش حقوق کارمندان تصميم گرفته شده در بودجه يک پنجم به ميزان حقوق‌ها در سال آيندده اضافه شود.رييس سازمان برنامه و بودجه تصريح کرد: در سال گذشته باوجود محدوديت‌هاي مالي تلاش شد تا سه هزار و 400 ميليارد تومان براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان در راستاي عدالت اختصاص يابد.نوبخت يادآور شد: در بودجه سال 98 بار ديگر دولت به موضوع همسان‌سازي حقوق بازنشستگان توجه کرد و بر اين اساس علاوه بر افزايش 20 درصدي حقوق در سال آتي، حدود دو هزار ميليارد تومان منابع براي همسان سازي حقوق بازنشستگان در نظر گرفت و بر اين اساس امکان دارد حقوق برخي بازنشستگان بيش از 20 درصد افزايش يابد.

آل سعود به دنبال اتحاد نظامي‌عليه ايران

وزير خارجه عربستان گفت: کشورهاي عربي در حال مذاکره با ايالات متحده براي ايجاد توافق امنيتي جديد براي حفاظت از خاور ميانه در مقابل «تجاوز خارجي»هستند.به گزارش ايلنا از خبرگزاري فرانسه، عادل الجبير گفت: هدف اين اتحاد اين است که از خاورميانه در مقابل تجاوز خارجي محافظت کند. هم چنين اين توافق به دنبال تقويت روابط بين ايالات متحده و کشورهاي منطقه است.وزير عربستان در پايان نشست شوراي همکاري خليج در رياض در کنفرانس خبري، در خصوص مذاکرات انجام شده براي ايجاد يک اتحاد نظامي‌عرب_آمريکايي عليه ايران، گفت: در حال مذاکره هستيم اين توافق بين ايالات متحده و کشورهاي حوزه خليج فارس است ، ايده‌ها در اين زمينه در حال شکل‌گيري هستند. اين کار در حال پيشرفت است و دو طرف مي‌خواهند اين توافق اتفاق بيافتد.الجبير مدعي شد: اين اتحاد شامل مصر و اتحاديه استراتژيک خاورميانه مي‌شود. گزارش‌هاي رسانه‌اي در ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد که اين اتحاد يک اتحاد ضدايراني است و مي‌تواند تا حد زيادي شبيه به ناتو باشد.

بررسي بودجه بعد از تقديم لايحه

سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌گفت: پروسه زماني بررسي لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ از زمان تقديم آن به مجلس آغاز مي‌شود.بهروز نعمتي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: زمان تقديم لايحه بودجه کل کشور سال ۱۳۹۸ به مجلس شوراي اسلامي‌هنوز قطعي نشده و بايد بين دولت و مجلس شوراي اسلامي‌در اين باره هماهنگي صورت گيرد.وي افزود: دولت پنج‌شنبه ۱۵ آذرماه لايحه بودجه را به مجلس شوراي اسلامي‌ارسال کرده، اما پروسه زماني بررسي بودجه از زمان تقديم آن به مجلس در جلسه علني آغاز خواهد شد.سخنگوي هيات رييسه مجلس يادآور شد: طبق آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي‌نمايندگان تا ۱۰ روز، کميسيون‌هاي تخصصي تا ۱۵ روز و کميسيون تلفيق تا ۱۵ روز که قابل تمديد تا ۱۵ روز ديگر هم هست فرصت بررسي لايحه بودجه را دارند و پس از آن گزارش کميسيون تلفيق به صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌مي‌آيد.

رييس جمهور خطاب به مخالفان FATF ؛

گروه سیاسی: رييس جمهور با بيان اين که تفکيک وزارت راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت در شرايط تحريم کشور ضروري بود، گفت‌: نمايندگان به هر دليلي با اين موضوع همراهي نکردند.

به‌ گزارش ‌ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار با مديران ارشد وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينکه از اواسط دولت يازدهم به اين نتيجه‌ رسيديم که برخي از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازي و صنعت و معدن و تجارت بايد به دو وزارتخانه تبديل شوندگفت: الان هم اين کار را ضروري مي‌دانم، اما به هر دليلي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌همراهي نکردند.

وي با اشاره به اينکه براي امن کردن جاده‌ها بايد وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاري کنند، گفت‌: بايد در جاده‌ها تشخيص دهيم چه راننده‌اي منظم و امن رانندگي کرده است و چه رانندگاني قانون را رعايت نمي‌کنند. ما مي‌توانيم به رانندگان منظم تشويقي هم بدهيم حتي به لحاظ سوخت امتياز به او بدهيم. چه اشکالي دارد سوخت را دو نرخي کنيم براي کساني که با احتياط رانندگي مي‌کنند. معمولا در ساير کشورها بنزين چند نرخي است و در روزهاي تعطيل و يا روزهاي شلوغ قيمت بنزين متفاوت است، اما ما به قيمت ثابت بنزين عادت کرده‌ايم. من معتقد هستم که از طريق سيستم هوشمند جاده‌هاي خود را امن کنيم.

وي افزود: در بخش هوايي طي پنج سال گذشته کارهاي خوبي صورت گرفت، سرمايه‌گذاري از لحاظ فرودگاهي انجام شد که بيشتر شايد مربوط به بخش‌هاي سياسي و اجتماعي بوده و اقتصادي نبوده است. اگر فرودگاه‌هاي کشور را ببينيم 80 درصد از پروازهاي ما از 10 فرودگاه انجام مي‌گيرد، ساير فرودگاه‌ها هم فقط ساخته شده‌اند و شايد در هفته‌ يک يا دو پرواز داشته باشند، اين کار معني ندارد.

رييس قوه مجريه با تاکيد بر اين که توسعه فرودگاه‌ها، حمل و نقل منطقه‌اي و جهاني داشته باشند، گفت‌: زماني يک فردي گفت‌ فرودگاه امام خميني (ره) را طي دو سال ساخته و راه‌اندازي مي‌کند آن هم با سرمايه‌هاي خودش مي‌خواست از اين فرودگاه به مدت 10 ــ 15 سال استفاده کند. يک وزيري در آن زمان گفت‌ اجازه نمي‌دهيم، سوال کرديم چرا، گفت‌ سالن‌هاي ترانزيتي که قرار است ايجاد شود بايد تعهد کنند مسافر خارجي که از هواپيما پياده مي‌شود حتما روسري بر سر داشته باشند، هر چه که گفته شد اين موضوع را حل مي‌کنيم، زير بار نرفت و گفت که اين چيزي نيست، ما خودمان فرودگاه امام خميني (ره) را درست مي‌کنيم.

روحاني افزود: اکنون مي‌خواهيم با بانک‌هاي خارجي کار کنيم. بدون کار کردن با بانک‌هاي خارجي اقتصاد ما حل مي‌شود، اما با 20 درصد گران‌تر؛ يعني شما جنس را وارد مي‌کنيد از اين صرافي به آن صرافي، نهايتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف کننده مي‌رسد. اگر مي‌گوييد FATF باشد يا نباشد، يک نفر نمي‌آيد بگويد اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام مي‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر . آن کسي که شعار مي‌دهد بيايد هزينه‌اش را پرداخت کند. نمي‌شود که يک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را براي مردم ترجمه نکند.

وي گفت‌: مي‌گويند برجام باشد يا نباشد. ترجمه کنيد يعني چه؟ برجام باشد يعني چه؟ برجام نباشد يعني چه؟ بگوييد بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال کنيد. از مردم سوال کنيد که شما مي‌خواهيد زندگي کنيد آيا آن را ارزان مي‌خواهيد يا گران؛ مگر مي‌شود در دنياي امروز با بانک‌هاي خارجي کار نکنيم؟ روحاني اظهار کرد: يک نفر از يک گوشه‌اي که نمي‌دانيم کجاست مردم را تحريک مي‌کند که اگر FATF امضا شود و يا با گروه اقدام مالي کار کنيم، اسلام از دست مي‌رود. اي کاش اسلام را مي‌فهميد، بعد مي‌گفت اسلام از دست مي‌رود. رييس جمهور خاطرنشان کرد: حکومت و اداره کشور براي مردم است. هزينه‌ها را به مردم بگوييد. اگر اين کار را نکنيم مردم چقدر از جيب بايد دهند؟ وي با اشاره به صنعت ساختمان گفت‌: اين همه در کشور مهندس و متخصص داريم بعد يک شرکت ناظر از خارج بياوريم که نظارت کند. ساختمان‌هايي که امروز در ايران ساخته مي‌شود در چارچوب نيست و چند سال عقب است. خود شما بگوييد، مهندسان ما بگويند، آيا نظارت ما دقيق است؟ رييس دستگاه اجرايي کشور تصريح کرد: چگونه است ساختماني را در سرپل ذهاب مي‌سازيم سه سال بعد با زلزله فرو مي‌ريزد؟ چگونه است که يک بيمارستاني را در اسلام آباد مي‌سازيم، افتتاح نکرده با زلزله خراب مي‌شود؟ رژيم گذشته هم همين طور بود. همين فرودگاه مهر آباد سقف آن پايين آمد.

روحاني ادامه‌ داد: چرا مشکل داريم؟ چرا در زلزله تا اين اندازه تلفات مي‌دهيم؟ چرا در کرمانشاه و سر پل ذهاب خانه ساخته مي‌شود، اما در زلزله‌اي که اخيرا آمد اثر نداشته است، اما در دنيا ساختماني را مي‌سازند که 300 سال عمر مي‌کند. وي افزود: در اروپا خانه‌هاي مسکوني وجود دارد که همه براي 200 يا 300 سال پيش است. بايد ببينيم شهرسازي ما در کجا مشکل دارد، چرا يک ساختمان سندي ندارد که تمام مشخصات ساختمان از سيم کشي تا ... در آن مشخص باشد، اما در اروپا هر خانه‌اي سندي دارد که مسيرها در همه آن مشخص است؛ چرا ما سند نداريم و ساختمان‌هاي ما فاقد سند هستند.

روحاني با بيان اينکه با نوسازي 2 هزار و 700 محله فرسوده امنيت مردم، سرمايه و رفاه آنان بهتر تامين مي‌شود، بيان کرد:‌ محله‌ها را بايد امن و زندگي مردم را ساده کنيم. چقدر در اين محلات فرسوده انرژي هدر مي‌رود؟ سوال اين است که ما مي‌خواهيم مسکن درست کنيم يا منزل. درست کردن منزل راحت است، اما ما مي‌خواهيم مسکن يعني محل سکونت و آرامش داشته باشيم. ساختمان‌ها اکنون به گونه‌اي ساخته شده که زن و شوهر وقتي با هم صحبت مي‌کنند آن طرف ديوار صحبت آنها را مي‌شوند. اين چه نوع آپارتمان سازي است؟ وقتي دولت خودش ساختمان بسازد و خودش هم نظارت کند همين مي‌شود، توليدکننده و ناظر بايد متفاوت باشند. رئيس جمهور ادامه داد: توليد مسکن بايد به بخش خصوصي واگذار شود، اما نظارت دقيقي بر آن انجام شود. ما بساز و بفروش نمي‌خواهيم بلکه توسعه گر مي‌خواهيم که به زندگي مردم امنيت دهد. بايد مسکن خوب و ارزان درست کنيم. در دولت قبل از جيب مردم مسکن ساخته شد. 45 هزار ميليارد تومان از بانک مرکزي گرفته شد و به بخش مسکن آمد و در نتيجه حدود 30 درصد تورم ايجاد کرد. کاري ندارد من فردا صبح به بانک مرکزي بگويم 100 هزار ميليارد تومان بدهد تا 4 هزار خانه درست شود، اما اين موجب تورم مي‌شود. يک عامل اصلي تورم نقدينگي است و پايه پولي يک نقدينگي خطرناک است. خدمتي که ما کرده‌ايم اين است که از پايه پولي برداشت نکرده‌ايم، البته بانک‌هاي متخلف از پايه پولي برداشت مي‌کنند. ما بايد مسکن را از منبع درست ايجاد کنيم. نه از هر کجا پول برداريم.

وي با اشاره به اين که براي ساخت مسکن ارزان بايد زمين مجاني در اختيار مردم قرار گرفته و خدماتي مثل آب و برق و فاضلاب را دولت بر عهده بگيرد، بانک‌ها هم کمک کند. ويزر راه و شهرسازي مي‌گويد تا پايان سال 99، 400 هزار واحد مسکوني ساخته مي‌شود، اگر همين تعداد واحد به دقت ساخته شود، توسعه گرها مشغول شوند و ما نظارت کنيم مردم صاحب خانه بهتري مي‌شوند و مصرف انرژي هم کم مي‌شود و صرفه جويي‌هايي مي‌شود که زندگي مردم را سهل مي‌کند.

آملي لاريجاني با اشاره به خشونت پلیس فرانسه تاکید کرد؛

رئيس قوه قضاييه با اشاره به کشتار، ضرب و شتم و بازداشت معترضان در فرانسه، رهبران کشورهاي اروپايي را به خويشتن داري در برخورد با مردم خود توصيه کرد و افزود: در اعتراضات دي ماه سال گذشته در ايران که بدنبال مطالبات برحق عده‌اي، متأسفانه برخي با سوء استفاده از فضاي ملتهب، به دنبال موج سواري بودند و آشوب بپا کردند، مسئولان همين کشورهاي غربي و از جمله فرانسه غوغا به پا کردند و مدام «ابراز نگراني» مي‌کردند. شما برخورد پليس فرانسه با مردم را ببينيد؛ همين مقدار هم که منتشر مي‌شود کافي است تا بتوانيد دروغ بودن ادعاهاي غرب در پاسداشت حقوق شهروندي را به راحتي درک کنيد. آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به عمليات تروريستي چابهار، شهادت دو تن از ماموران نيروي انتظامي‌را تسليت گفت و ضمن ابراز همدردي با خانواده اين شهدا و آرزوي شفاي عاجل براي مجروحان اين حادثه تصريح کرد: همه مي‌دانيم که اين حرکت‌هاي تکفيري - وهابي از کجا نشات مي‌گيرد و چه کساني پشت آن هستند. در صدر حاميان آشکار اين اقدامات تروريستي، آمريکا و رژيم غاصب صهيونيستي حضور دارند و برخي دولت‌هاي مرتجع منطقه نيز به عنوان ابزار آمريکا و رژيم صهيونيستي، دست به حرکات مزدورانه و موذيانه‌اي عليه ملت ايران مي‌زنند که البته جمهوري اسلامي‌با اقتدار، اين تحرکات را پيگيري خواهد کرد. رئيس قوه قضاييه خلاءهاي امنيتي در مرز پاکستان را يکي از منفذهاي سوءاستفاده تروريست‌ها براي بر هم زدن امنيت و آسايش در کشورمان دانست و اظهار کرد: از مدت‌ها قبل در چابهار، يک حرکت توسعه‌اي همه جانبه آغاز شده است و هدف چنين اقدامات ايذايي نظير آنچه در پنجشنبه گذشته رخ داد، متوقف کردن اين روند توسعه است اما دشمنان مثل هميشه دچار اشتباه محاسباتي هستند و بي ترديد با مقاومت و حمايت مردم، توطئه‌هاي دشمنان نقش بر آب مي‌شود و اين قبيل اقدامات کور که از نظر نظامي‌نيز فاقد هرگونه ارزش عملياتي است به هيچ عنوان نمي‌تواند مسير توسعه چابهار را سد کند. وي با بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو، با تاکيد بر ضرورت ارتقاي سطح بصيرت ديني و فهم سياسي و اجتماعي براي حرکات دانشجويي پيش برنده و مترقي در کشور گفت: توليد علم علاوه بر آنکه به خودي خود نوعي کمال محسوب مي‌شود، اقتدار کشور را نيز به دنبال دارد و جهاد علمي‌از بزرگترين مسئوليت‌هايي است که امروز بايد مورد توجه همگان بويژه نسل جوان و دانشجويان عزيز قرار گيرد.

آملي لاريجاني با بيان اينکه دانشجويانِ امروز، مسئولان فرداي کشور هستند، تحصيل علم بدون کسب فضائل و تزکيه نفس را بي فايده و بلکه مضر دانست و تاکيد کرد: آنچه در عوالم باطني باقي مي‌ماند، همين فضائل است و ساير حرکات و سکنات ما در اين جهان، فاني است. امروز بايد براي نقطه غايي حرکت انساني خود و حيات در عالمي‌که مجرد از ماده است، فکري کنيم تا بتوانيم مسير تعالي را طي کنيم. اميدواريم نسل جوان و دانشجويان که موتور محرکه توسعه جامعه ما هستند، همواره چرخ‌هاي پيشرفت کشور را در يک مدار ديني، وحياني، عقلاني و اخلاقي به حرکت درآورند و در جهت اقتدار هر چه بيشتر ايران اسلامي‌گام بردارند. رئيس قوه قضاييه با اشاره به جنبش موسوم به «جليقه زردها» در فرانسه و اعتراضات گسترده ضد سرمايه داري در اين کشور، برخورد دولت و پليس فرانسه با شهروندان معترض را «خشن» توصيف کرد و گفت: حرکت اعتراضي عليه سرمايه داري که امروز در فرانسه شاهد آن هستيم، در ساير کشورهاي اروپايي نيز جريان خواهد يافت زيرا فشار بي عدالتي هرگز در يک نقطه ساکن نمي‌ماند و بالاخره افرادي که از ظلم سرمايه داري لجام گسيخته به ستوه آمده اند، آرام نخواهند نشست.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که در جامعه ما ميلياردها تومان گم مي‌شود، گفت: با اصلاح داده‌هاي کشور جامعه اصلاح مي‌شود؛ مديريت بدون داده و نظارت بي معنا است . به گزارش ايرنا ، مسعود پزشکيان در پانزدهمين کنفرانس بين المللي مديريت گفت: در جامعه هيچ کس مسئوليت پذير و پاسخ گو نيست؛ در حالي که مسئوليت پذيري، اجراي درست مسئوليت و پاسخگويي از ارکان مهم مديريت در هر ساختاري است. وي افزود: انتظار از دانشگاه صرفا تربيت نيروي انساني نيست و روند تغيير و مديريت بايد از دانشگاه شروع شود. وزير اسبق بهداشت با بيان اين که اختيارات دانشگاه نبايد محدود نشود، ادامه داد: دانشگاه بايد بتواند خود را مديريت کند و قوانين هيات امنا همچون قوانين مجلس باشد. مديران ارشد اين اختيارات را محدود کرده اند. وي گفت: آموزش‌هاي دانشگاهي صرفا تئوري است و دانشجويان و دانش آموختگان مهارت‌هاي عملي و کاربردي را کسب نمي‌کنند. پزشکيان با بيان اين که آموزش‌هاي دانشگاهي بايد به مرحله اجرا برسد، افزود: بين علم و درک علم و همچنين علم و مهارت اجراي علم تفاوت وجود دارد. در حين اجرا است که درک و مهارت بوجود مي‌آيد. نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اظهار کرد: چرا بايد 2700 دانشگاه داشته باشيم، در حالي که جامعه پذيراي دانش آموختگان دانشگاهي نيست؟ اين نيروي انساني براي چه نهادهايي تربيت مي‌شوند؟ نتيجه توسعه کمي‌اين مراکز آموزشي بدون پشتوانه شغلي، اتلاف زمان، هزينه و در نهايت افسردگي جوانان خواهد بود. وي در ادامه با اشاره به سخناني از امام علي (ع) گفت: عملکردها بايد صحيح باشد. کساني که تقوا داشته باشند، قطعا درست عمل خواهند کرد. تصميم‌گيري و اجراي صحيح دو اصل اساسي مديريت است. پزشکيان گفت: واقعيت با تجربه متفاوت است. به عنوان مثال، در علم پزشکي تحقيقات و مستندات بايد تصميم گيرنده باشد. تجربيات و نظرات کارشناسي در مرحله بعدي قرار دارد. نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اظهارکرد: امروزه امکان سنجش و ارزيابي هر مسئله‌اي وجود دارد. تصميمات متعدد را ارزيابي نموده و بهترين را اتخاذ کنيم.

وي افزود: سيستم ارزيابي کشور، سيستم مچ‌گيري است. به دنبال مقصر نباشيم، مشکلات را پيدا کرده و به دنبال حل آن‌ها باشيم.

مشاور مقام معظم رهبري گفت: گذر زمان نشان داد که در چهل سال گذشته، آمريکانتوانسته سياست‌هاي خود را بر ديگران تحميل کند و زين پس نيز چنين خواهد بود.

به گزارش ايلنا، علي اکبر ولايتي در نشست شوراي مرکزي کنگره جهاني محبان اهل بيت(ع)، گفت: پايان دادن به خونريزي ميان مسلمانان، امري واجب و وظيفه‌اي اسلامي‌انساني است. وي با اشاره به وجود تنوع ديدگاه‌ها و تفکرات در جهان اسلام و خدمات ارزشمندي که فرهنگ و تمدن اسلامي‌داشته است،افزود: جهان اسلام داراي گرايش‌ها و تفکرات متنوعي است که هر يک داراي جايگاه ويژهاي هستند و زيدي، علوي، حنفي، شافعي، مالکي، حنبلي، جعفري، اباضي، اسماعيلي، تصوف و طريقت‌هاي عرفاني، هر يک گروه‌هايي از مسلمانان را در خود جاي داده‌اند و البته در رهگذر تاريخ کوشيده‌اند خدمات ارزندهاي را نيز به فرهنگ و تمدن اسلامي‌ارائه دهند. مشاور امور بين الملل رهبر انقلاب در خصوص موضوع فلسطين، تصريح کرد: امت اسلامي‌اين روزها، از رنج و محنت بسيار در عذاب و فلسطين، همچنان در اسارت است و مردم بزرگ آن، پرچم دفاع از امت اسلامي‌را مظلومانه بر دوش مي‌کشند و اين ملت که چندين دهه، پرچم مبارزه و مقاومت را بر دوش کشيده است، همچنان آن را بر افراشته نگه خواهد داشت. وي به سياست‌هاي آمريکا در دوران ترامپ هم پرداخت و تاکيد کرد: در آمريکا فردي به عنوان رئيس جمهور حضور دارد که واقعيت سياست توطئه آميز اين دولت را از هميشه آشکارتر کرده است. ولايتي ادامه داد: مجموعه اقدامات ترامپ، نه بيانگر اقدامات شخصي نابخرد و نا آشنا به سياست، بلکه نمايش سناريويي است که نظام حاکم بر آمريکا آن را به رشته تحرير در آورده است، هر چند که بايد دانست پرده تزوير فرو افتاده و حقيقت اين نظام، در اقدامات و گفته‌‌هاي اين فرد، عيان و آشکار گشته است و گذر زمان نشان داد که در چهل سال گذشته، اين مدعي جهاني، نتوانسته است سياست‌هاي خود را بر ديگران تحميل کند و زين پس نيز چنين خواهد بود.

مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب در پايان خاطرنشان کرد: فتنه‌اي که با جنگ‌‌هاي نيابتي و به راه انداختن گروه‌هاي تروريستي، افراطي و تکفيري براي تضعيف و تجزيه کشورهاي اسلامي‌از سوي دشمنان به راه افتاده هست و هر چند که به اهداف خود دست نيافته و نخواهد يافت اما کشورهاي اسلامي‌و ملت‌هاي مسلمان منطقه را مورد هجمه و انواع جنايت‌هاي خود قرار داده است.

رييس مجلس با اشاره به روند کنترل نرخ ارز؛
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه دشمنان قصد داشتند با فشار اقتصادي و رواني در اقتصاد ما نابساماني ايجاد کنند و حتي بازار ارز را در مقطعي تحت تاثير قرار دادند، چرا که مسئله ارز نقطه کانوني بود گفت: با تدابير لازم ، ساماندهي امور پيگيري شد و فکر مي‌کنم تصميمات جلسات شوراي هماهنگي تاثيرات مثبتي داشته و بيانگر اين بود که ايران مي‌تواند شرايط را کنترل کند و خوشبختانه روند کاهش نرخ ارز ايجاد شد که بايد ادامه يابد. به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در شصت و نهمين همايش مديران و معاونان حفاظت پرسنل مراکز و دفاتر حراست، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادها گفت: گاهي برخي از مسائل در کشور باعث مي‌شود به دستاوردهاي انقلاب توجه نشود، اما نبايد فراموش کرد زماني مردم به خاطر روابط شاه با اسرائيل سرشکسته بودند اما در حال حاضر ايران پيشرو مقابله با ظلم است، بنابراين با وجود برخي مشکلات بايد دسته بندي صحيح انجام شود و نبايد دستاوردي که انقلاب براي کشور عزت ايجاد کرده، فراموش شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بعد از رفتار ناهنجارانه آمريکا در قبال برجام، آمريکايي‌ها در عرصه بين الملل تنها شدند، حداقل در زبان ديپلماتيک بسياري از کشورها با اين کار آمريکا مخالفت کردند، بنابراين آنها ضرر کردند. وي ادامه داد: دشمنان مي‌خواهند جلوي توسعه اقتصادي ايران را بگيرند، چرا که در ايران ظرفيت‌ها و نيروي تحصيل کرده و امکانات وجود دارد و امکان جهش اقتصادي فراهم است، بنابراين مي‌دانند که اگر بستر مناسب باشد ايران توسعه مي‌يابد و مي‌خواهند با آشفته سازي هر روز يک موضوع را بزرگ کرده و به اعتراضات دامن بزنند و بعد با استفاده از عمليات رواني هدف خود را پيگيري کنند. رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان ادامه داد: گاهي به خاطر بهره وري پايين برخي دستگاه‌ها زمينه‌اي فراهم مي‌شود که دشمنان مي‌خواهند با سوءاستفاده بهم ريختگي اجتماعي را دامن بزنند، همچنين دشمنان مي‌خواهند با نفوذ صدمه به مملکت وارد کنند، ولي مي‌دانند بخش امنيتي ايران قوي است. وي ادامه داد: برخي پرسنل ممکن است عملکرد درستي نداشته باشند، اما اينگونه نباشد که کسي يک اشتباه کرد، او را از هستي ساقط کنند. البته فسادهاي بزرگ را بايد علني کرد و با آن برخورد جدي شود. در مبارزه با فساد بايد آداب داشت و فقط با فرياد نمي‌تواند با فساد مبارزه کرد.

لاريجاني گفت: بايد مدير سالم و عاقل بتواند شجاعانه تصميم‌گيري کند و مديري که با صدق کار مي‌کند بايد حمايت شود و اگر اشکال و ناتواني در مديريت وجود داشته باشد، بايد مورد رسيدگي قرار گيرد.