حضرت آيت ا... خامنه‌اي:
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره شهداي استان خراسان جنوبي که در تاريخ ۱۴ آبان ۹۷ برگزار شده بود، صبح سه‌شنبه در محل اين همايش در بيرجند منتشر شد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي فرمودند:يکي از بهترين کارها و شريف‌ترين کارها بخصوص در روزگار ما، بزرگداشت شهداست؛ بخصوص در بعضي از مناطق ــ که گرايش عمومي‌مردم به سمت مسائل ديني و انقلابي است ــ اين کار، رونق و شکوه بيشتر و بهتري مي‌گيرد؛ استان شما از اين قبيل است بحمدا.... ايشان افزودند: بنده البتّه با بيرجند و آن استان مؤمن‌خيز و عالِم‌خيز از قديم آشنا هستم؛ استان خراسان جنوبي اين‌جور بوده؛ هم مردم مؤمني در آن استان بوده‌اند ــ چه در خود بيرجند، چه در قائن و چه در بقيه‌ شهرهاي استان ــ هم علماي برجسته‌اي و بزرگي در اين استان بوده‌اند که حالا در زمان ما و آنچه خود ما از نزديک ديده‌ايم، مرحوم آقاي تهامي، مرحوم آقاي آيتي، مرحوم آقاي عارفي، اين سه نفر ملّاي بزرگ که دو نفر از اينها تحصيل‌کرده‌هاي نجف بودند. مرحوم آقاي آيتي شاگرد مرحوم آقاضياء بود؛ مرحوم آقاي تهامي‌شاگرد آقاي نائيني بود؛ آقاي عارفي هم شاگرد مرحوم حاج شيخ در قم بود، از فضلاي قم بود.و دين‌داري مردم را هم آنجا ديده بوديم. سال ۴۲ که هيچ خبري در آنجا از مسائل نهضت وجود نداشت، بنده آمدم آنجا و مسائل نهضت را روي منبر مطرح کردم، يک استقبالي و جوشش دروني‌اي از مردم مشاهده شد که واقعاً تعجّب‌آور بود! نشان‌دهنده‌ علاقه‌مندي اينها بود.

رهبر انقلاب فرمودند: خب بحمدا... در دوران دفاع مقدّس هم خيلي تلاش کردند، کار کردند و دو هزار و اندي شهيد؛ غير از جانبازها و آزادگان و مفقودالاثرها و مانند اينها، بيش از دو هزار نفر، اين استان شهيد داده؛ آن شهدايي که مشخّصند؛ و اميدواريم که ان‌شاءا... برکات اين شهدا شامل حال مردم استان و آينده‌ استان و روحيه‌ استان بشود. ايشان افزودند: امروز کشور ما به بزرگداشت اينها احتياج دارد. تهاجم دشمنان در سطح مسائل معنوي، بسيار خطيرتر و مشکل‌سازتر است از سطح مسائل عادي و حملات سخت و مانند اينها؛ و تلاش دشمن، امروز اين است. البته همچنان‌ که در زمينه‌ فشار سخت و جنگ سخت، دشمن ناکام مانده، در اينجا هم ناکام مانده، در اينجا هم بحمدا...، رويشِ انقلابي در کشور به‌طور محسوسي مشاهده مي‌شود، لکن اين به تلاش احتياج دارد؛ اين با تلاش، اين‌جور شده و اگر تلاش بود، اين رويش‌ها ادامه پيدا خواهد کرد و پيش خواهد رفت و ان‌شاءا... پيش خواهد رفت، در اين ترديدي نيست.حضرت آيت ا... خامنه‌اي گفتند: و لذا تشکيل اين جلسات و بزرگداشت شهيدان خيلي باارزش و خيلي بااهمّيت است. و شما اين کار را دنبال کنيد؛ اين کنگره‌ بزرگداشت شهيدان را هرچه مي‌توانيد، باکيفيت برگزار کنيد؛ شرح حال اين شهدا را بنويسيد.ما مي‌بينيم که يک شهيد گمنام، يک شهيدي که نه سردار بوده، نه فرمانده بوده، نه شخصيت معروفي بوده، وقتي شرح حالش نوشته مي‌شود و مي‌آيد در اختيار افکار عمومي، دلها را در موارد زيادي منقلب مي‌کند؛ [البتّه] وقتي‌که درست و با رعايت جوانب گوناگون، اين شرح حال‌ها نوشته بشود؛ اين کار را بکنيد.

ايشان فرمودند: خب سي سال از پايان جنگ گذشته لکن قضاياي مهمّ دفاع مقدّس تمام‌ شدني نيست، روز به‌ روز اينها رو به پيشرفت است. شهداي عزيز ما در زماني که زنده بودند، دفاع کردند؛ با جانِ خودشان رفتند ميدان؛ امروز با هويت خودشان، با معنويت خودشان دارند از هويت کشور دفاع مي‌کنند، از اسلام دارند دفاع مي‌کنند؛ اين خيلي چيز مهمي‌است.

رهبر انقلاب تاکيد کردند: سراغ پدرها و مادرها برويد. حالا متأسّفانه بسياري از پدران و مادران شهيدان از دنيا رفته‌اند لکن سراغ آنهايي که هستند ــ پدرانشان، مادرانشان، آنهايي که همسر داشتند، همسرانشان ــ برويد، بپرسيد، بخواهيد شرح حال اين شهداي عزيز را و آنها را ثبت کنيد؛ و سعي کنيد که با کيفيت از آب [درآوريد]؛ حالا کمّيات قابل توجّه است لکن مهم‌تر از کمّيات، کيفيات است که آنها را بايستي ان‌شاءا... ملاحظه کنيد.به‌هرحال ما سلام صميمانه و درود حقيقي خودمان را به شهيدان عزيز و خانواده‌هاي شهدا عرض مي‌کنيم ــ شهداي استان خراسان جنوبي، بيرجند و بقيه شهرها ــ و به مردم آن منطقه هم سلام ميرسانيم.جناب آقاي عبادي سلام ما را به مردم بيرجند و مردم خراسان جنوبي برسانند و اميدواريم ان‌شاءا... هميشه مشمول الطاف الهي باشند و آقاي استاندار هم همان‌طور که گفتند، ان‌شاءا... به مشکلات مردم برسند و کارهاي لازمي‌را که در آنجا بايد انجام بگيرد، ان‌شاءا... انجام بدهند.

معاون اول رئيس‌جمهور:
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه مردم جايي که ببينند مسئولان‌شان صادقانه با آن‌ها مشکلات را در ميان بگذارند و راهکار ارائه دهند به‌خوبي همراهي کرده و در کنار مسئولان خواهند بود گفت: در کشوري هستيم که مهم‌ترين سرمايه آن مردم هستند و بايد به‌گونه‌اي خدمت کنيم که نه دل مردم را خالي کنيم که شرايط سخت است نه آنکه واقعيت‌ها را پنهان کنيم، در حال برنامه‌ريزي هستيم تا تمامي‌توطئه‌هاي دشمنان را در موضوع تحريم‌ها با شکست مواجه کنيم.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در آيين بهره‌برداري از فاز نخست پروژه آب‌شيرين‌کن يک‌صد هزار مترمکعبي بندرعباس، گفت: کم‌آبي امروز خاص بخش صنعت و کشاورزي نيست اما وضع مصرف آب در ايران به‌گونه‌اي نيست که آينده کشورمان را تيره‌ و تار ببينيم. جهانگيري با اشاره به اينکه آب شرب شش درصد ميزان مصرف آب کشور است، بخشي در اختيار صنعت و عمده آن در بخش کشاورزي است، خاطرنشان کرد: اگر در بخش روش‌هاي بهره‌برداري در بخش کشاورزي با روش‌هاي صحيح از آب استفاده کنيم شاهد کاهش مشکلات در ميزان مصرف آب خواهيم بود و دغدغه‌اي آينده کشورمان را تهديد نکند. وي با بيان اينکه برخي مسائل را نمي‌توان در تريبون‌هاي رسمي‌اعلام کنيم، اضافه کرد: حضور بخش خصوصي بايد در پروژه‌هاي آب و برق پررنگ باشد. تاکنون وزارت نيرو توانسته به‌ خوبي از ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بهره ببرد. معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه دولت به دنبال آن نيست تا آب گران به مردم بدهد، افزود: بخش خصوصي در بخش آب وارد شده است و اين موضوع کمک بزرگي در اجراي پروژه‌هاي وزارت نيرو کرده است. جهانگيري با اشاره به اينکه بايد مسئله فاضلاب بندرعباس نيز از اين طريق برطرف شود تا دغدغه مردم کاسته شود، تصريح کرد: از دلار 4200 توماني تنها براي تأمين کالاهاي اساسي مردم پرداخت مي‌شود و مابقي نيازهاي کشور بايد از ارز نيمايي تأمين شود.

روحاني از رهنمود رهبري درباره سند هزينه و درآمد کشور خبرداد؛

رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه رهبري رهنمودي به سران قوا داشته‌اند، گفت: ممکن است بنابر اين نظر، اصلاحاتي در بودجه 98 انجام دهيم. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در پايان نشست مشترک سران سه قوه گفت: مقام معظم رهبري رهنمودي را دادند بر مبناي اين رهنمود جديد، جلسه‌اي داشتيم که اين سياست را چگونه اجرايي و عملياتي کنيم. البته جلسات ديگري هم ظرف اين هفته خواهيم داشت و تا هفته آينده نکاتي را که مورد نظر مقام معظم رهبري است، نهايي خواهيم کرد. وي افزود: در همين چارچوب ممکن است در مواردي هم براي بودجه سال آينده اصلاحاتي لازم باشد و بودجه ان شاء ا... آماده شده و به زودي تقديم مجلس شوراي اسلامي‌خواهد شد. رئيس جمهوري خطاب به ملت عزيز و بزرگ ايران تاکيد کرد: بعد از 13 آبان آمريکايي‌ها بسيار در انتظار اين بودند که شاهد يک بهم ريختگي در زمينه اقتصاد کشور باشند اما مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادي به گونه‌اي عمل کردند که خوشبختانه همه چيز به عکس شد.

روحاني ادامه داد: آمريکايي‌ها مي‌خواستند بعد از 13 آبان تورم، مشکلات اقتصادي، مسايل بازار، ارز و همه چيز را به نحو ديگري ببينند و خوشبختانه بانک مرکزي، بخش‌هاي ديگر اقتصادي و مردم عزيز و بزرگوار به گونه‌اي عمل کردند که کاملاً براي همه دنيا و براي داخل کشور ما محسوس است که آرامش مردم بعد از 13 آبان مقداري بيشتر شده و همه تلاش‌ها اين است که اين آرامش را ادامه دهيم و بتوانيم از مشکلات روي دوش مردم بکاهيم.

رئيس جمهوري با قدرداني از تلاش‌هاي صادرکنندگان براي پيشرفت خوب در سال جاري نسبت به سال گذشته و افزايش بيش از 13 درصدي در صادرات کشور، گفت: با چارچوبي که تعيين شده تا چگونه ارز صادرات غيرنفتي به داخل بازار و کشور برگردد، راه‌حل مطمئني براي درآمدهاي ارزي ما پيش‌بيني شده و ان شاء ا... اين راه مطمئن را ادامه مي‌دهيم.

روحاني گفت: بخشي از جلسه در مذاکره با وزير نفت و شرايط فروش نفت انجام شد و بحمدا... شرايط مناسب و خوبي داريم.

رييس جمهور گفت: هدف آمريکايي‌ها اين بود که جلوي صادرات نفت ما را بگيرند و مي‌خواهم به صراحت به مردم بگويم که صادرات نفت ما بعد از 13 آبان به مراتب بهتر از قبل از 13 آبان شده است. گزارش وزارت نفت هم اميدوارکننده بود. مواردي که تسهيلات مي‌خواست مورد توافق جمع سران سه قوه است.

روحاني افزود: بنابراين آمريکايي‌ها در زمينه نفت، ناموفق بودند در زمينه اوپک هم آمريکايي‌ها خيلي تلاش کردند که کاري کنند که توليد نفت کشورهاي عضو اوپک کاهش پيدا نکند که الحمدا... کاهش پيدا کرد و اعضاي غيراوپک هم همين تصميم را داشتند.آمريکايي‌ها در اجلاس اوپک، اين بار ناموفق بودند و جمهوري اسلامي‌ايران خوشبختانه موفقيت‌هاي خوبي به دست آورد.

رييس جمهور خطرنشان کرد: روند فروش نفت ما به همان صورتي که قبل از اين اجلاس بوده، ادامه خواهد يافت و ادامه مي‌دهيم . در زمينه مسايل منطقه‌اي هم خوشبختانه حرکت‌ها به سود مردم منطقه است.شرايط يمن به گونه‌اي است که آنهايي که مي‌خواستند يمن را در اشغال خودشان داشته باشند، امروز احساس مي‌کنند راهي ندارند، جز صلح با مردم يمن و ما همواره از مذاکرات يمني – يمني پشتيباني مي‌کرديم. رئيس جمهور ادامه داد: امروز علامت‌ها براي رسيدن به يک آرامش در يمن بيش از گذشته است؛ در سوريه هم شرايط به سمت صلح و آرامش بيشتر است و اين به معناي موفقيت جمهوري اسلامي‌ايران در مسايل منطقه‌اي است. روحاني اظهار اميدواري کرد: با توفيقاتي که مردم در مسير آستانه چهلمين سال انقلاب خواهند داشت شاهد توفيقات بزرگ‌تر باشيم.رئيس جمهور با اشاره به اينکه در اين يکي دو سفري که به استان‌ها داشتم و همچنين بقيه مسئولين که به استان‌ها سفر دارند، شاهد افتتاح‌هاي بسيار زياد و به ثمر رسيدن بسياري از پروژه‌ها هستيم، گفت: نسبت به پروژه‌هاي ناتمام هم در جلسه سران قوا تصميمات خوبي گرفتيم که به مردم واگذار شود. روحاني ادامه داد: همه تلاش خواهيم کرد که ان‌شاء‌ا... روند اشتغال را براي سال آينده حفظ کنيم و مردم در کالاهاي اساسي دچار مضيقه نباشند.رئيس جمهور با بيان اينکه اولين اولويت ما در بودجه سال آينده بر اين اساس است، اظهار داشت: مردم بايد از لحاظ وفورکالاهاي اساسي و مواد ضروري در بازار اطمينان داشته باشند؛ ارز ما يک ثباتي در بازار داشته باشد و بتوانيم افرادي که حقوق ثابت دارند در حدي که توان داريم، ياري دهيم.


وزير صنعت خبر داد؛

گروه صنعت و معدن و تجارت: وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که عرضه خودروهايي که مشمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت نيستند با نرخ پنج درصد زير قيمت بازار، شروع شده است.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، رضا رحماني در حاشيه انعقاد تفاهم بين وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با قيمت‌گذاري خودرو گفت: تنظيم بازار خودرو مستلزم افزايش توليد و عرضه بيشتر است تا بتواند تقاضا را پاسخ دهد. اين در حالي است که در ماه‌هاي اخير توليد خودرو در دو کارخانه اصلي خودروسازي به شدت کاهش يافته است. وي با اشاره به اين‌که قيمت‌گذاري خودرو شامل دو بخش مي‌شود، گفت‌: اول خودروهايي که مشمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت هستند و ديگر آنهايي که مشمول اين قيمت‌گذاري نمي‌شوند. اين در شرايطي است که خودروسازان عرضه خودرو با نرخ پنج درصد پايين‌تر از قيمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه اينگونه ادامه‌ داشته باشد، مي‌تواند با ادامه اين روند موجب تعديل قيمت‌ها در بازار آزاد شود. به‌طوري که در مرحله بعد نيز بار ديگر خودروسازان قيمت را پنج درصد پايين‌تر از نرخ بازار تعيين مي‌کنند که در اين حالت هم دلالي در بازار کمتر شده و هم اين‌که قيمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد. وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد اين‌که قيمت‌گذاري خودروهاي مشمول قيمت‌گذاري از سوي شوراي رقابت چه زماني نهايي خواهد شد؟ نيز گفت‌ که سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان و ساير دستگاه‌هاي مربوطه در حال‌ بررسي کارشناسي در اين مورد هستند.

وي با اشاره به اين‌که از خودروسازان خواسته‌ايم تا در قالب بسته‌اي عمل کنند، گفت‌: اول اين‌که بايد به تعهدات خود در پيش فروش پايبند بوده و آن‌را انجام دهند و ديگر اين‌که عرضه آن‌ها افزايش پيدا کند. در ‌عين ‌حال بحث مطالبات مربوط به قطعه‌سازان و همچنين تامين نقدينگي از محل فروش اموال مازاد خودروسازان و يا تامين مالي از طريق نظام بانکي نيز مطرح است. رحماني همچنين گفت‌ که نمي‌توان تمام هزينه‌هاي مربوط به خودروسازان را از محل افزايش قيمت تامين کرد، چرا که هزينه‌هاي مالي آنها بعضا تا بالاي ۲۰ درصد مي‌رسد و تامين اين هزينه از طريق کانال افزايش قيمت قابل توجيه نيست و سازمان حمايت قطعا آن‌را نمي‌پذيرد.

سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت تفاهمنامه امضا کردند؛

گروه اقتصاد کلان: بخش صنعت و معدن ظرفيت‌هاي مغفول فراواني دارد که در صورت توجه و فعالسازي، اشتغال و به تبع آن توليد و در نهايت ثبات اقتصادي را به همراه خواهد داشت. اقدام سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت در انعقاد تفاهم نامه براي ايجاد 270 هزار شغل به نوبه خود خبر مبارکي بود که روز گذشته منتشر شد و اميد است هر دو دستگاه و ساير متوليان اين امر نسبت به اجراي بهنگام اين طرح و تفاهم نامه اهتمام جدي داشته باشند و در خصوص استفاده از موقعيت به دست آمده نهايت سعي و تللاش خود را مبذول دارند که در اين صورت گام مهمي‌براي شکوفايي بخش صنعت برداشته خواهد شد.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، تفاهمنامه «برنامه توليد و اشتغال در بخش صنعت» براي ايجاد ٢٧٠ هزار فرصت شغلي بين سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد. «محمدباقر نوبخت» رييس سازمان برنامه و بودجه روز سه شنبه در آيين امضاي اين تفاهم نامه گفت: ٢١ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي ايجاد اين تعداد فرصت شغلي در نظر گرفته شده است. وي افزود: ١٠ هزار ميليارد تومان از اين تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي به صورت ريالي، ١٠ هزار ميليارد تومان توسط نظام بانکي و يک هزار ميليارد تومان نيز از خزانه پرداخت مي‌شود. رييس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: 12 درصد از نرخ سود تسهيلات در مناطق محروم و در مناطق غير محروم تا 10 درصد از کل واحد درصد سود را دولت به صورت يارانه کمک مي‌کند. نوبخت درباره جزئيات اين برنامه گفت: اين ميزان تسهيلات بر چهار بخش متمرکز مي‌شود که نخستين برنامه مربوط به تکميل طرح‌هاي نيمه تمامي‌است که 6٠ درصد پيشرفت فيزيکي داشتند و در اين بخش 2 هزار و 66 فرصت شغلي جديد ايجاد مي‌شود. وي افزود: برنامه دوم به بازسازي و نوسازي ٢ هزار و ١65 واحد‌صنعتي و معدني که زير ظرفيت کار مي‌کنند، اختصاص دارند و پيش بيني‌ها اين است که با اين کار 5٢ هزار فرصت شغلي ايجاد شود. به گفته رييس سازمان برنامه و بودجه، برنامه سوم که مربوط به تامين سرمايه در گردش واحد‌هاي فعال صنعتي و معدني است ٨٧ هزار فرصت شغلي جديد ايجاد مي‌کند. وي بيان کرد: کمک‌هاي فني و اعتباري براي خوشه‌هاي صنعتي و خدمات کلينيکي برنامه چهارم تفاهم نامه ايجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن است که براي اين حوزه 46 ميليارد تومان منابع در نظر گرفته شده و يک هزار فرصت شغلي از محل اين تسهيلات پيش‌بيني شده است.

  • توليد و اشتغال با توصيه انجام نمي‌شود

رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه اين برنامه درباره اهميت توليد و اشتغال گفت: يکي از اهداف برنامه ششم توسعه ايجاد اشتغال بود که اين برنامه امسال به دليل شرايط تحريمي‌با نقص و تکانه مواجه شد. وي با بيان اين پرسش که آيا با توجه به شرايط کنوني بايد اهداف برنامه ششم توسعه را کنار بگذاريم يا آنها را دنبال کنيم، افزود: خواست بدخواهان اين است که فعاليت‌هاي مربوط به رشد و توسعه در کشور کنار گذاشته شود اما بايد تلاش کنيم در اين جنگ اقتصادي از هه ظرفيت‌ها استفاده کنيم.

نوبخت تاکيد کرد: در شرايط جنگي و تحريمي‌بايد ايستاد و امروز نيز ما همان کار را مي‌کنيم.

وي بيان کرد: توليد و اشتغال با توصيه انجام نمي‌شود و نياز به برنامه و سرمايه گذاري است و در سال گذشته آمار خوبي از اشتغال داشتيم که حاصل برنامه ريزي سال 1395 است.

  • نياز نقدينگي واحدهاي توليد چند برابر شده است

«رضا رحماني» وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين آيين با بيان اينکه صنعت و معدن ظرفيت قابل توجهي دارد، افزود: 80 هزار واحد صنعتي و معدني، 10 هزار معدن داراي پروانه که 6 هزار معدن آن فعال است و سه ميليون واحد صنفي در کشور فعاليت مي‌کنند.

وي تاکيد کرد: ظرفيت وسيعي در اين حوزه داريم و به عنوان مولد اشتغال مي‌تواند نقش خوبي داشته باشد بنابراين طبيعي است توجه ويژه‌اي داشته باشيم و اين ظرفيت‌ها را فعال کنيم.

وزير صنعت اظهار داشت: در ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد، ظرفيت توليد فولاد کشور 120 ميليون تن بود که اکنون به 205 ميليون تن رسيده است.

وي تاکيد کرد: امروز خام فروشي نسبت به سال‌هاي قبل کاهش يافته و برنامه‌هايي در اين زمينه براي سال‌هاي 97، 98 و 99 داريم.

رحماني همچنين درباره ظرفيت صادرات به کشورهاي همسايه نيز گفت: اگر ما بتوانيم 10 درصد واردات کشورهاي همسايه را تامين کنيم، يکصد ميليارد دلار مي‌شود که اين ميزان قابل توجهي است و علاوه بر آن بايد به ظرفيت‌هاي صادراتي کشورهاي عراق و سوريه نيز توجه کنيم.

وزير صنعت بيان کرد: نياز به نقدينگي واحدهاي توليدي نسبت به سال گذشته چندين برابر شده است.

وي افزود: به دنبال تامين نقدينگي واحدهاي توليدي به کمک نظام بانکي و فروش سهام هستيم و اميدواريم که با برنامه ريزي‌هاي درست سرمايه در گردش اين واحدها را تامين کنيم.

  • برنامه دولت براي ايجاد اشتغال پايدار

بخش صنعت و توليدات غير نفتي از ظرفيت‌هاي مهم ايجاد اشتغال پايدار به حساب مي‌آيند و دولت و متوليان بخش صنعت مي‌بايست به طرح‌هايي که در گذشته در اين زمينه ارائه کرده‌اند ونيز تفاهمنامه اخيري که ميان سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت منعقد شده است پايبند باشند تا اشتغال پايدار تحقق پيدا کند و کشور از گرفتاري ابرچالش بيکاري رهايي پيدا کند. ارديبهشت ماه امسال، مديرکل وقت توسعه اشتغال وزارت کار با شرکت در يک برنامه تلويزيوني اظهار کرد: توسعه صادرات غيرنفتي و سرمايه گذاري محلي از جمله اقدامات دولت براي ايجاد اشتغال پايدار است. علاء الدين ازوجي گفت: رسته‌هايي که براي اشتغال سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت مبناي اصلي دولت در اشتغال زايي امسال براي استان‌هاي مختلف است، اين رسته‌ها محدوديت منابع دولتي را مشخص و بر همان اساس برنامه ريزي‌هاي لازم براي اشتغال زايي صورت مي‌گيرد براين اساس بنا داريم تا براي امسال سياست گذاري‌هاي ملي را به سمت سرمايه گذاري محلي حرکت دهيم.

علاء الدين ازوجي يادآور شد: کشور با کمبود منابع روبرو نيست آنچه مهم است برنامه ريزي دولت براي جهت‌گيري اين منابع است.

  • ضرورت نوسازي و بازسازي صنايع

بازسازي و نوسازي واحدهاي ‌صنعتي و معدني از محورهاي تفاهم نامه اخير سازمان برنامه و وزارت صنعت است که بر آن تاکيد شده است. واحدهاي صنعتي بسياري وجود دارد که به دلايل گوناگون و از جمله کمبود و نبود منابع مالي نيمه کاره رها شده اند. نوسازي و بازسازي کارخانجات و صنايع داخلي و احياء آن‌ها مي‌تواند به پيکر نيمه جان صنعت کشور روح تازه بدمد و پويايي اقتصاد کشور را رقم بزند.

يک کارشناس ديگر اشتغال در همان برنامه تلويزيوني گفته است: يکي از برنامه‌هاي دولت براي اشتغال زايي، تحريک تقاضاي داخلي و توسعه صادرات غير نفتي و نيز نوسازي و بازسازي صنايع است.

عليرضا اميني افزوده است: چرا صنايع ما بايد تعطيل شود؟ صنايعي که بيش از 40 سال قدمت دارند. کساني که صاحب صنعت هستند و چرخش مالي بزرگي دارد بايد مورد حمايت دولت قرار بگيرند زيرا اينان اشتغال زايي مي‌کند و در همه کشورها از اهميت بالايي برخوردارند. وي تاکيد مي‌کند: امسال دولت بايد با برنامه ريزي خود از صنايع بزرگ حمايت کند.

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان مطرح کرد؛

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون‌شهري با اشاره به طراحي پوشش جديد براي کارکنان شرکت‌هاي حمل و نقل و مقابله با دلالان در پايانه بار، گفت: اگر خودمالکي در ناوکان حمل بار کاهش يابد، بسياري از مشکلات کاميون‌داران رفع خواهد شد.

‌حسين احمدي‌زاده درباره انتقاد کاميون‌داران از عملکرد شرکت‌هاي حمل و نقلي و پيگيري موضوع به خبرنگار فارس‌ گفت: در پايانه‌هاي بار مشکلاتي وجود داشت، مبني بر اينکه عده‌اي با نام شرکت‌هاي حمل و نقل و در لواي آنها، تخلفاتي انجام مي‌دادند و رانندگان هم اين تخلفات را همه‌ پاي شرکت‌هاي حمل و نقل مي‌نوشتند. وي با بيان اينکه با تخلف شرکت‌هاي حمل و نقل به طور جدي برخورد مي‌شود، ادامه داد: به هر حال در هر قشري ممکن است افرادي نفوذ کنند که مشکلاتي داشته باشند‌ و عده‌اي هم قانون‌شکني مي‌کنند، همان طور که عده‌اي تحت عنوان راننده به اين حوزه ورود مي‌کنند، قاچاق مي‌کنند و تخلفات ديگري هم دارند، ‌در حالي که قطعاً آنها راننده نيستند....

  • نظارت مستمر بر شرکت‌هاي حمل‌ونقل

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون‌شهري اظهار داشت:‌ از سوي ديگر در حوزه نظارت بر عملکرد شرکت‌هاي حمل و نقل، تلاش کرده‌ايم، بازرسي‌ها به صورت مستمر انجام شود، برخي شرکت‌ها که متخلف بودند، اعمال قانون شدند، نظارت بر برخي شرکت‌هايي که پيش از اين تخلفاتي داشتند دو چندان شد‌ و سعي کرده‌ايم که حساب و کتاب‌هاي بين شرکت‌هاي حمل و نقل و راننده‌ها شفاف کنيم. احمدي‌زاده با بيان اينکه ارتباط مناسبي بين ما و تشکل‌هاي رانندگان وجود دارد، اظهار داشت: جلسات مستمر زيادي در اين حوزه بابت هماهنگي بيشتر برگزار کرده‌ايم.

  • حذف دلالي در پايانه‌هاي بار

وي با بيان اينکه تلاش کرده‌ايم واسطه‌گري در پايانه‌هاي بار کاهش يابد، اضافه کرد: در همين پايانه بار تهران در راستاي شناسايي واسطه‌‌گران، همه پرسنل و کارکنان شرکت‌هاي حمل و نقلي، جليقه مخصوص و کاور با نام شرکت دارند که شناخته شده هستند، ضمن آنکه براي آنها کارت شناسايي صادر شده است تا به اين ترتيب واسطه‌گران شناخته شوند. احمدي‌زاده افزود:‌ در پايانه بار، دلال کاميون را براي شرکت‌هاي حمل و نقل مي‌بُرد و رقمي‌بابت حق دلالي دريافت مي‌کرد‌، شرکت هم طبق قانون 10 درصد کارمزد خود را از کرايه حمل بار کسر مي‌کند، اما زماني که از راننده مي‌پرسند چه رقمي‌بابت دريافت بار پرداخت کرده است، رقمي‌بالاتر عنوان مي‌کند زيرا آن رقمي‌را که به دلال پرداخته است را هم پاي دريافتي شرکت حمل و نقل مي‌گذارد. رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون‌شهري اضافه کرد: در همين راستا تلاش کرده‌ايم، چنين دلالي‌هايي در پايانه‌هاي بار حذف شود و برنامه‌ريزي شد تا با همکاري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، از ورود دلالان به پايانه‌هاي بار جلوگيري شود.

  • تشکيل کارگروه بازرسي در ‌پايانه‌هاي بار

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون شهري افزود: کارگروهي متشکل از کارکنان مجموعه‌هاي خودمان عمليات بازرسي در پايانه‌هاي بار را انجام مي‌دهند، آنها در پايانه بار حضور دارند و از راننده مي‌پرسند، چه ميزان کارمزد به شرکت حمل و نقل پرداخته است، بارنامه را کنترل مي‌کنند و اگر شرکتي تخلف کرده باشد، آن شرکت به کميسيون ماده 12 معرفي مي‌شود. وي اضافه کرد: بدين ترتيب سعي کرده‌ايم، در مجموعه خود، پالايشي را به وجود آوريم و در اين حوزه هم موفق بوده‌ايم، آمار تخلفات کاهش يافته‌ است و شرکت‌هاي کمتري مشمول رفتن به کميسيون ماده 12 شده‌اند.


رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي خبر داد:

گروه اصناف: افزايش قيمت‌ها و کاهش تقاضاي ناشي از کاهش توان خريد مردم سبب شد که قيمت‌ها کاهش پيدا کنند در همين رابطه محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از آغاز کاهش قيمت و ارزاني در بازار لوازم خانگي خبر داد و گفت: چهار برند مطرح لوازم خانگي قيمت محصولات خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند و مردم مي‌توانند از شنبه به آن‌ها مراجعه کرده و نياز خودشان را تامين کنند.

لوازم خانگي يکي از پرنوسانان‌ترين بازارها در ماه‌هاي گذشته بود که متاثر از افزايش قيمت ارز و البته برخي سودجويي‌ها مشکلاتي را براي مردم به وجود آورده بود، اما محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي - در اين باره به ايسنا گفت: از شنبه هفته آينده چهار برند مطرح داخلي و خارجي لوازم خانگي قيمت محصولات خود را کاهش مي‌دهند و مردم مي‌توانند از آن‌ها کالاهاي مورد نيازشان را خريداري کنند.

وي افزود: افزايش قيمت‌ها و کاهش تقاضاي ناشي از کاهش توان خريد مردم سبب شد تا اين برندها نسبت به کاهش قيمت خود اقدام کنند و مسلما بقيه برندهاي لوازم خانگي نيز همين کار را انجام مي‌دهند چرا که نرخ ارز نيمايي که مورد استفاده اين صنعت بود، کاهش يافته و برخي از صاحبان اين صنعت به دليل اينکه احتمال افزايش دوباره نرخ ارز را مي‌ديدند، قيمت‌هاي خود را نگه داشتند اما طي ماه‌هاي گذشته نوسان چنداني را نديدند و بنابراين قيمت‌هاي خود را کاهش دادند.

طحان‌پور با اشاره به اين‌که برندهاي خارجي اعمال کننده کاهش قيمت آلماني و ترکيه‌اي هستند، ادامه داد: در اين شرايط سوال اين صنف اين است که خودروسازان چرا قيمت خود را کاهش نمي‌دهند چرا که اگر کاهش نرخ ارز نيمايي سبب شده تا هزينه‌هاي توليد لوازم خانگي کمتر شود، خودروسازان هم که مواد اوليه‌شان تا ۹۰ درصد با توليدکنندگان لوازم خانگي يکي‌ است چرا کاهش قيمت نمي‌دهند کسي با آن‌ها کاري ندارد.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: از مردم درخواست مي‌کنيم که به هنگام خريد لوازم خانگي، نياز خود را از هر فروشگاه و مغازه‌اي تامين نکنند و حتما قبل از خريد پروانه آن‌را چک کنند و دوم اينکه قبل از خريد، ليست قيمت رسمي‌و شرکتي را با سربرگ و مهر و امضاء رسمي‌از فروشنده بخواهند و از آن‌هايي که ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قيمت را اعمال کرده‌اند، خريداري کنند.

وي با بيان اينکه لوازم خانگي را مدت دار نخريد، تاکيد کرد: برخي فروشگاه‌ها و مغازه‌هاي اجاره‌اي بدون پروانه وجود دارند که لوازم خانگي را زير قيمت به مردم مي‌فروشند و زمان تحويل کالا را يک ماه بعد يا حتي بيشتر اعلام مي‌کنند، اما مردم توجه کنند که به هيچ وجه از آن‌ها چيزي نخرند و حتما به فروشگاه‌ها و نمايندگي‌هاي معتبر مراجعه کنند.

موافقت با حذف مالیات سوخت و افزایش 100 یورویی دستمزد در فرانسه؛

گروه بین‌الملل: رئيس‌جمهور فرانسه سرانجام صداي معترضان را شنيد و با افزايش مزد موافقت کرد. اعتراض در هر نقطه جهان به روش خاصي صورت مي‌گيرد و دولتهاي جهان نيز واکنشهاي متفاوتي به اعتراض‌ها نشان مي‌دهند. اعتراض در آمريکا، اروپا، آفريقا و آسيا روشهاي خاص خودش را دارد. بارها در قالب اعتراضهاي خياباني شاهد آتش زدن اموال عمومي، نابود کردن اموال مردم و آشوب بوده ايم و از سوي ديگر اعتراض‌هاي آرام نيز صورت گرفته است. در مقابل دولتها نيز واکنشهاي متفاوتي از خود نشان داده‌اند که از گلوله باران کردن و ضرب و شتم تا مذاکره نتيجه اين اعتراض‌ها بوده است. اما مدت کوتاهي است که عده‌اي موسوم به «جليقه زردها» اعتراض‌هاي گسترده‌اي را در فرانسه رقم زده اند. اين عده از چهار هفته پيش و ابتدا در اعتراض به افزايش ماليات سوخت، تجمعاتي را در روزهاي شنبه و يکشنبه آغاز کردند اما رفته‌رفته خواسته‌هاي معترضان گسترش يافت و شمار زيادي از آنان خواهان کناره‌گيري امانوئل ماکرون شده‌اند. اما نتيجه اين اعتراضها بدين جا رسيد که رئيس‌جمهوري فرانسه در يک سخنراني تلويزيوني با اشاره به اعتراضات اخير در اين کشور، از افزايش صد يورويي حداقل دستمزد از سال آينده ميلادي خبر داد. به گزارش ايسنا از رويترز، امانوئل ماکرون همچنين متعهد شد که ماليات بازنشستگان را کاهش داده و ماليات اضافه ساعات کار را حذف کند.او در عين حال گفت که از اعمال دوباره ماليات بر ثروتمندان خودداري مي‌کند و به جاي آن با تخلفات مالياتي برخورد خواهد کرد.رئيس‌جمهوري فرانسه اعتراضات اخير گروه موسوم به «جليقه‌زردها» را نتيجه يک ناخرسندي ۴۰ ساله توصيف کرد. در همين حال، ماکرون تصريح کرد، هيچ خشمي‌حمله به پليس يا غارت مغازه‌ها را توجيه نمي‌کند. ماکرون در اين سخنراني تلويزيوني خطاب به مردم فرانسه گفت، خشم معترضان، عميق و در بسياري موارد مشروع است.به گفته او، در سال ۲۰۱۹ حداقل دستمزدها در اين کشور ماهانه ۱۰۰ يورو بيشتر خواهد شد. رئيس جمهوري فرانسه همچنين وعده داد، برنامه افزايش ماليات بازنشستگان کم‌درآمد لغو و کارفرماها موظف مي‌شوند در پايان سال پاداشي معاف از ماليات به کارمندان خود بپردازند. ماکرون که تا به امروز نسبت به اين اعتراضات واکنش چنداني نشان نداده بود، گفت: بسياري از مردم از شرايط زندگي خود ناراضي هستند و حس مي‌کنند کسي صدايشان را نمي‌شنود. او در اين سخنراني خطاب به مردم کشورش گفت: من سهم خود را در مسئوليت اين مشکل مي‌پذيرم. شايد من اين حس را به شما داده‌ام که نگراني‌ها و اولويت‌هاي ديگري دارم و مي‌دانم که عده‌اي از شما از حرف‌هاي من ناراحت شده‌ايد. رئيس جمهوري فرانسه گفت، يک ناخرسندي ۴۰ ساله در کشورش جريان دارد که باعث شده خدمات دولتي در روستاها و برخي محلات کاهش يابد و شرايط زندگي بدتر شود. او اظهار کرد: مردم زيادي هستند که جايگاهشان در جامعه به درستي شناخته نشده است. ما به شکل بزدلانه‌اي به اين وضع خو کرده‌ايم و همه چيز حاکي از آن است که اين عده را از ياد برده‌ايم. ماکرون پيش‌تر به دليل اين که از مشکلات مردم بي‌خبر است و از دشواري‌هاي مردم عادي اطلاعي ندارد، مورد انتقاد قرار گرفته بود. پيشتر وزير دارايي فرانسه اعتراضات «جليقه‌زردها» را فاجعه‌اي براي اقتصاد اين کشورخوانده بود. روز شنبه حدود ۱۲۵ هزار تظاهرکننده به خيابان‌ها رفتند و بيش از ۱۲۰۰ تن بازداشت شدند. پايتخت فرانسه که روز شنبه شاهد تظاهرات ۱۰ هزار تن بود، به شدت آسيب ديده است؛ شيشه بسياري مغازه‌ها شکسته، اتومبيل‌ها سوزانده شده و فروشگاه‌ها غارت شده‌اند. وزير دارايي فرانسه وضعيت جاري را بحراني براي جامعه و دموکراسي خوانده است. او در جريان بازديدي از فروشگاه‌هايي که در پاريس در اعتراضات آسيب ديده‌اند، گفت: اين فاجعه‌اي براي کسب و کارها است. اين فاجعه‌اي براي اقتصاد است.

سرمقاله

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

روز گذشته تفاهم نامه ايجاد 270 هزار شغل در بخش صنعت، بين وزارت صنعت و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسيد. محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اين تفاهم نامه گفت: «٢١ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي ايجاد 270 هزار فرصت شغلي در نظر گرفته شده است». نوبخت درباره جزئيات اين برنامه گفت: «اين ميزان تسهيلات بر چهار بخش متمرکز مي‌شود که نخستين برنامه مربوط به تکميل طرح‌هاي نيمه تمامي ...‌است که 6٠ درصد پيشرفت فيزيکي داشتند و در اين بخش 2 هزار و 66 فرصت شغلي جديد ايجاد مي‌شود». موضوع طرح‌هاي نيمه تمام که عمدتا بدون مطالعه کافي و بعضا براساس سفارش‌ها و لابي‌هاي برخي نمايندگان و مقامات محلي در گوشه کنار مملکت کلنگ خورده است اما در ادامه به دليل تعويض و تغيير مقامات و خروج نمايندگان از دايره قدرت، رها شده‌اند هزينه‌هاي بسياري بر بودجه کشور و بيت المال تحميل کرده‌اند و ثروت ملي را بر باد داده اند. اکنون هم نيمه کاره رها کردن اين طرح‌ها و پروژه‌ها به دليل تخريب و فرسودگي، اتلاف بيش از پيش منابع و سرمايه‌هاي ملي را در پي خواهد داشت. از اين رو تکميل و نهايي شدن پروژه‌هاي نيمه تمام هم مي‌تواند از هدررفت بيشتر بودجه جلوگيري کند و هم مي‌تواند موجب اشتغالزايي بخشي از نيروي کار کشور شود و در کاهش آمار بيکاري مؤثر واقع شود. اين اقدام يعني نهايي و تکميل کردن پروژه‌هاي نيمه تمام به غير از هدف غايي آن که اشتغالزايي و جلوگيري از اتلاف منابع ملي است مي‌تواند يک هدف جانبي هم داشته باشد که آن هم جبران خسارت آن دسته از مسئولان و نمايندگان محلي است که بي توجه به اقتضائات ملي تنها در پي تامين منافع شخصي و گروهي خود هستند بي آن که بدانند با اين قبيل اقدامات نسنجيده چه ضرر و زيان سنگيني را بر ثروت ملي وارد آورده اند. از اين رو تفاهمنامه اخير سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت را بايستي مغتنم دانست و به اجراي تام و تمام آن به خصوص محور مربوط به تکميل طرح‌هاي نيمه تمام دل بست.

یادداشت
شايان نوبراني

کارشناس ديجيتال مارکتينگ

بيش از شش ماه است که با فيلتر شدن تلگرام، کسب‌وکارهاي آنلاين در ايران با مشکل مواجه شده اند؛ خصوصاً کسب‌وکارهايي که به طور کامل بر بستر شبکه‌هاي اجتماعي بنا شده‌اند و يا از اين پلتفرم‌ها به عنوان يکي از پايانه‌هاي اصلي فروش و ارائه خدمات خود استفاده مي‌کنند. طي ماه‌هاي گذشته آمار و ارقام مختلفي از تعداد کسب‌وکارهاي متأثر از فيلتر شدن تلگرام و همچنين تعداد مشاغل در حوزه آنلاين، از 10 هزار کسب‌وکار تا 200 هزار شغل از طرف نهادهاي رسمي‌کشور اعلام شد. فارغ از دقت و صحت و سقم اين اعداد، تمام آنها نشان از شدت و عمق اثر گذاري اين اتفاق بر بدنه کسب‌وکارهاي آنلاين داشت.

در زمان فيلتر شدن تلگرام، موضوع بسترهاي ايراني (و غير ايراني) مشابه مطرح شد. اعلام شد که اگر تلگرام نباشد، شبکه‌هاي ديگر هستند که با صرف زمان مي‌توانند جايگزين تلگرام باشند و فعاليت کاربران و کسب‌وکارها در آن بسترها ادامه پيدا کند. تجربه چند ماهه گذشته اما نشان داد که اين بسترهاي مشابه با استقبال کاربران مواجه نشدند. در عصر حاضر، بخش مهمي‌از فعاليت‌هاي ديجيتال مارکتينگ کسب‌وکارها در دنيا به شبکه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هاي مختلف اختصاص دارد. در ايران از يک طرف محدوديت‌هاي داخلي و از طرف ديگر تحريم‌هاي خارجي، شرايط را به گونه‌اي پيش برده که نه تنها فعاليت‌هاي ديجيتال مارکتينگ در اکثر حوزه‌هاي آن محدود شده است، بلکه اين روزها در بخش شبکه‌هاي اجتماعي، تمامي‌فعاليت‌هاي کسب‌وکارها تنها به اينستاگرام منحصر شده و آن را به تنها راه ارتباط مستقيم برندها و مخاطبان در شبکه‌هاي اجتماعي تبديل کرده است. حال با احتمال فيلتر شدن اينستاگرام، اگر اين گزينه هم وجود نداشته باشد، نه تنها بخش فعاليت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي و ارتباط مستقيم برندها با مخاطبان به طور کامل از چرخه ديجيتال مارکتينگ کسب‌وکارهاي ايراني حذف خواهد شد، بلکه با توجه به وزن و اهميت اين حوزه کل فعاليت‌هاي ديجيتال مارکتينگ و حتي مارکتينگ (به طور کلي) صدمه جدي خواهد ديد. اميد است مسئولين با تامل و درايت بيشتر و توجه به اثرات عميق و جبران ناپذير اين اتفاق، تصميم مناسب را اتخاذ نمايند.

منبع: فصل اقتصاد