حضرت آيت ا... خامنه‌اي:
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره شهداي استان خراسان جنوبي که در تاريخ ۱۴ آبان ۹۷ برگزار شده بود، صبح سه‌شنبه در محل اين همايش در بيرجند منتشر شد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي فرمودند:يکي از بهترين کارها و شريف‌ترين کارها بخصوص در روزگار ما، بزرگداشت شهداست؛ بخصوص در بعضي از مناطق ــ که گرايش عمومي‌مردم به سمت مسائل ديني و انقلابي است ــ اين کار، رونق و شکوه بيشتر و بهتري مي‌گيرد؛ استان شما از اين قبيل است بحمدا.... ايشان افزودند: بنده البتّه با بيرجند و آن استان مؤمن‌خيز و عالِم‌خيز از قديم آشنا هستم؛ استان خراسان جنوبي اين‌جور بوده؛ هم مردم مؤمني در آن استان بوده‌اند ــ چه در خود بيرجند، چه در قائن و چه در بقيه‌ شهرهاي استان ــ هم علماي برجسته‌اي و بزرگي در اين استان بوده‌اند که حالا در زمان ما و آنچه خود ما از نزديک ديده‌ايم، مرحوم آقاي تهامي، مرحوم آقاي آيتي، مرحوم آقاي عارفي، اين سه نفر ملّاي بزرگ که دو نفر از اينها تحصيل‌کرده‌هاي نجف بودند. مرحوم آقاي آيتي شاگرد مرحوم آقاضياء بود؛ مرحوم آقاي تهامي‌شاگرد آقاي نائيني بود؛ آقاي عارفي هم شاگرد مرحوم حاج شيخ در قم بود، از فضلاي قم بود.و دين‌داري مردم را هم آنجا ديده بوديم. سال ۴۲ که هيچ خبري در آنجا از مسائل نهضت وجود نداشت، بنده آمدم آنجا و مسائل نهضت را روي منبر مطرح کردم، يک استقبالي و جوشش دروني‌اي از مردم مشاهده شد که واقعاً تعجّب‌آور بود! نشان‌دهنده‌ علاقه‌مندي اينها بود.

رهبر انقلاب فرمودند: خب بحمدا... در دوران دفاع مقدّس هم خيلي تلاش کردند، کار کردند و دو هزار و اندي شهيد؛ غير از جانبازها و آزادگان و مفقودالاثرها و مانند اينها، بيش از دو هزار نفر، اين استان شهيد داده؛ آن شهدايي که مشخّصند؛ و اميدواريم که ان‌شاءا... برکات اين شهدا شامل حال مردم استان و آينده‌ استان و روحيه‌ استان بشود. ايشان افزودند: امروز کشور ما به بزرگداشت اينها احتياج دارد. تهاجم دشمنان در سطح مسائل معنوي، بسيار خطيرتر و مشکل‌سازتر است از سطح مسائل عادي و حملات سخت و مانند اينها؛ و تلاش دشمن، امروز اين است. البته همچنان‌ که در زمينه‌ فشار سخت و جنگ سخت، دشمن ناکام مانده، در اينجا هم ناکام مانده، در اينجا هم بحمدا...، رويشِ انقلابي در کشور به‌طور محسوسي مشاهده مي‌شود، لکن اين به تلاش احتياج دارد؛ اين با تلاش، اين‌جور شده و اگر تلاش بود، اين رويش‌ها ادامه پيدا خواهد کرد و پيش خواهد رفت و ان‌شاءا... پيش خواهد رفت، در اين ترديدي نيست.حضرت آيت ا... خامنه‌اي گفتند: و لذا تشکيل اين جلسات و بزرگداشت شهيدان خيلي باارزش و خيلي بااهمّيت است. و شما اين کار را دنبال کنيد؛ اين کنگره‌ بزرگداشت شهيدان را هرچه مي‌توانيد، باکيفيت برگزار کنيد؛ شرح حال اين شهدا را بنويسيد.ما مي‌بينيم که يک شهيد گمنام، يک شهيدي که نه سردار بوده، نه فرمانده بوده، نه شخصيت معروفي بوده، وقتي شرح حالش نوشته مي‌شود و مي‌آيد در اختيار افکار عمومي، دلها را در موارد زيادي منقلب مي‌کند؛ [البتّه] وقتي‌که درست و با رعايت جوانب گوناگون، اين شرح حال‌ها نوشته بشود؛ اين کار را بکنيد.

ايشان فرمودند: خب سي سال از پايان جنگ گذشته لکن قضاياي مهمّ دفاع مقدّس تمام‌ شدني نيست، روز به‌ روز اينها رو به پيشرفت است. شهداي عزيز ما در زماني که زنده بودند، دفاع کردند؛ با جانِ خودشان رفتند ميدان؛ امروز با هويت خودشان، با معنويت خودشان دارند از هويت کشور دفاع مي‌کنند، از اسلام دارند دفاع مي‌کنند؛ اين خيلي چيز مهمي‌است.

رهبر انقلاب تاکيد کردند: سراغ پدرها و مادرها برويد. حالا متأسّفانه بسياري از پدران و مادران شهيدان از دنيا رفته‌اند لکن سراغ آنهايي که هستند ــ پدرانشان، مادرانشان، آنهايي که همسر داشتند، همسرانشان ــ برويد، بپرسيد، بخواهيد شرح حال اين شهداي عزيز را و آنها را ثبت کنيد؛ و سعي کنيد که با کيفيت از آب [درآوريد]؛ حالا کمّيات قابل توجّه است لکن مهم‌تر از کمّيات، کيفيات است که آنها را بايستي ان‌شاءا... ملاحظه کنيد.به‌هرحال ما سلام صميمانه و درود حقيقي خودمان را به شهيدان عزيز و خانواده‌هاي شهدا عرض مي‌کنيم ــ شهداي استان خراسان جنوبي، بيرجند و بقيه شهرها ــ و به مردم آن منطقه هم سلام ميرسانيم.جناب آقاي عبادي سلام ما را به مردم بيرجند و مردم خراسان جنوبي برسانند و اميدواريم ان‌شاءا... هميشه مشمول الطاف الهي باشند و آقاي استاندار هم همان‌طور که گفتند، ان‌شاءا... به مشکلات مردم برسند و کارهاي لازمي‌را که در آنجا بايد انجام بگيرد، ان‌شاءا... انجام بدهند.

تاييد تست موشک بالستيک

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با تائيد خبر تست موشکي اخير گفت: واکنش‌ آمريکايي‌ها نشان مي‌دهد که اين تست براي آنها بسيار مهم بود که فريادشان درآمد. اميرعلي حاجي‌زاده در گفتگو با فارس با تاييد خبر تست موشک بالستيک اخير اظهار داشت: ما تست‌هاي موشکي‌مان را انجام مي‌دهيم و اين کار اخير هم تست مهمي‌بود. حاجي‌زاده درخصوص واکنش آمريکايي‌ها به اين تست که از سوي مايک پمپئو وزير خارجه اين کشور هم اعلام شد، گفت: اين واکنش‌ها نشان مي‌دهد که اين موضوع براي آنها بسيار مهم بود که فريادشان درآمد.وي با بيان اينکه بيش از 40 تا 50 تست در سال انجام مي‌دهيم، تاکيد کرد: اينکه آمريکايي‌ها نسبت به برخي از اين آزمايش‌ها واکنش نشان مي‌دهند نشان‌دهنده فشار به آنهاست. حاجي‌زاده البته به اسم اين موشک اشاره‌اي نکرد.

تحريم آمريکا عليه ايران موثر نيست

موسسه استراتفور در توييتي درباره پيش بيني‌هاي اين موسسه درباره تحولات سال آتي ميلادي نوشت:«آمريکا اميدوار است با افزايش تحريم‌ها ايران را به ميز مذاکره باز گرداند با اين حال اين رويکرد موثر نخواهد بود.» به گزارش ايسنا،استراتفور در توييتي ديگر نوشت:« در سال ۲۰۱۹ اسراييل تلاش خواهد کرد طرح‌هاي ايران براي تقويت نيروهايش در داخل سوريه را خنثي کند با اين حال همزمان به شدت نگران به راه انداختن يک درگيري ناخواسته با روسيه است.»

مردم به مسوولان اعتماد ندارند

يک عضو جامعه روحانيت مبارز درباره لزوم اعتماد مردم به مسئولان گفت: اين وضع جامعه که من مي‌بينم الان به مسئولان هيچ اعتمادي ندارند که راه‌حل آن اين است که چند کار با عجله انجام شود. منظور کارهاي اساسي است که بتواند مشکلات معيشتي مردم را سامان دهد. حجت الاسلام حسين ابراهيمي‌در گفت‌و‌گو با ايلنا، تاکيد کرد: بايد کاري کرد که زيرمجموعه‌ها به مردم دروغ نگويند، وعده‌هايي که نشدني است به مردم ندهند. بايد شفافيت را در کارها صادقانه در ميان بگذارند. هرچه کارهاي مثبت انجام داده‌اند را بگويند و هرجا اشتباه داشته‌اند به اشتباه خود اقرار کنند. اگر اين کارها انجام نشود ما وضعيت‌مان وخيم خواهد شد. مردم اصل انقلاب را رها نمي‌کنند اما اگر اعتماد نباشد مسئولان هرچقدر که کار کنند مردم با بدبيني نگاه خواهند کرد و اين بدبيني اگر ادامه پيدا کند من نمي‌دانم که به کجا ختم خواهد شد.

قانون نويسي بر اساس لابي

نائب رئيس مجلس گفت: تا ساختاري در مملکت داريم که قانون را بر اساس لابي مي‌نويسيم و بر اين اساس که قدرت چپ بيشتر است يا راست نمايندگان آن حزب لابي مي‌کنند و سهم يک گوشه‌اي را مي‌گيرند و مي‌برند استان خود و فکر مي‌کنند زرنگي کرده‌اند وضعيت به همين شکل است. مسعود پزشکيان با ابراز تاسف از اينکه ريشه همه مشکلات اينجاست که ما قانون مي‌نويسيم و از آن بي عدالتي در مي‌آيد گفت: اينکه مي‌گوييد طرحي را 225 نماينده تاييد و امضا کرده‌اند و تنها 59 نفر راي داده‌اند به اين خاطر است که آنها را وادار کرده‌اند که امضا کنند. در مجلس روال به اين گونه است که يک نماينده‌اي مي‌آيد مي‌گويد اين را امضا کنيد و نمايندگان ديگر با اعتماد به شخص آن را امضا مي‌کنند.

روحاني از رهنمود رهبري درباره سند هزينه و درآمد کشور خبرداد؛

رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه رهبري رهنمودي به سران قوا داشته‌اند، گفت: ممکن است بنابر اين نظر، اصلاحاتي در بودجه 98 انجام دهيم. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در پايان نشست مشترک سران سه قوه گفت: مقام معظم رهبري رهنمودي را دادند بر مبناي اين رهنمود جديد، جلسه‌اي داشتيم که اين سياست را چگونه اجرايي و عملياتي کنيم. البته جلسات ديگري هم ظرف اين هفته خواهيم داشت و تا هفته آينده نکاتي را که مورد نظر مقام معظم رهبري است، نهايي خواهيم کرد. وي افزود: در همين چارچوب ممکن است در مواردي هم براي بودجه سال آينده اصلاحاتي لازم باشد و بودجه ان شاء ا... آماده شده و به زودي تقديم مجلس شوراي اسلامي‌خواهد شد. رئيس جمهوري خطاب به ملت عزيز و بزرگ ايران تاکيد کرد: بعد از 13 آبان آمريکايي‌ها بسيار در انتظار اين بودند که شاهد يک بهم ريختگي در زمينه اقتصاد کشور باشند اما مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادي به گونه‌اي عمل کردند که خوشبختانه همه چيز به عکس شد.

روحاني ادامه داد: آمريکايي‌ها مي‌خواستند بعد از 13 آبان تورم، مشکلات اقتصادي، مسايل بازار، ارز و همه چيز را به نحو ديگري ببينند و خوشبختانه بانک مرکزي، بخش‌هاي ديگر اقتصادي و مردم عزيز و بزرگوار به گونه‌اي عمل کردند که کاملاً براي همه دنيا و براي داخل کشور ما محسوس است که آرامش مردم بعد از 13 آبان مقداري بيشتر شده و همه تلاش‌ها اين است که اين آرامش را ادامه دهيم و بتوانيم از مشکلات روي دوش مردم بکاهيم.

رئيس جمهوري با قدرداني از تلاش‌هاي صادرکنندگان براي پيشرفت خوب در سال جاري نسبت به سال گذشته و افزايش بيش از 13 درصدي در صادرات کشور، گفت: با چارچوبي که تعيين شده تا چگونه ارز صادرات غيرنفتي به داخل بازار و کشور برگردد، راه‌حل مطمئني براي درآمدهاي ارزي ما پيش‌بيني شده و ان شاء ا... اين راه مطمئن را ادامه مي‌دهيم.

روحاني گفت: بخشي از جلسه در مذاکره با وزير نفت و شرايط فروش نفت انجام شد و بحمدا... شرايط مناسب و خوبي داريم.

رييس جمهور گفت: هدف آمريکايي‌ها اين بود که جلوي صادرات نفت ما را بگيرند و مي‌خواهم به صراحت به مردم بگويم که صادرات نفت ما بعد از 13 آبان به مراتب بهتر از قبل از 13 آبان شده است. گزارش وزارت نفت هم اميدوارکننده بود. مواردي که تسهيلات مي‌خواست مورد توافق جمع سران سه قوه است.

روحاني افزود: بنابراين آمريکايي‌ها در زمينه نفت، ناموفق بودند در زمينه اوپک هم آمريکايي‌ها خيلي تلاش کردند که کاري کنند که توليد نفت کشورهاي عضو اوپک کاهش پيدا نکند که الحمدا... کاهش پيدا کرد و اعضاي غيراوپک هم همين تصميم را داشتند.آمريکايي‌ها در اجلاس اوپک، اين بار ناموفق بودند و جمهوري اسلامي‌ايران خوشبختانه موفقيت‌هاي خوبي به دست آورد.

رييس جمهور خطرنشان کرد: روند فروش نفت ما به همان صورتي که قبل از اين اجلاس بوده، ادامه خواهد يافت و ادامه مي‌دهيم . در زمينه مسايل منطقه‌اي هم خوشبختانه حرکت‌ها به سود مردم منطقه است.شرايط يمن به گونه‌اي است که آنهايي که مي‌خواستند يمن را در اشغال خودشان داشته باشند، امروز احساس مي‌کنند راهي ندارند، جز صلح با مردم يمن و ما همواره از مذاکرات يمني – يمني پشتيباني مي‌کرديم. رئيس جمهور ادامه داد: امروز علامت‌ها براي رسيدن به يک آرامش در يمن بيش از گذشته است؛ در سوريه هم شرايط به سمت صلح و آرامش بيشتر است و اين به معناي موفقيت جمهوري اسلامي‌ايران در مسايل منطقه‌اي است. روحاني اظهار اميدواري کرد: با توفيقاتي که مردم در مسير آستانه چهلمين سال انقلاب خواهند داشت شاهد توفيقات بزرگ‌تر باشيم.رئيس جمهور با اشاره به اينکه در اين يکي دو سفري که به استان‌ها داشتم و همچنين بقيه مسئولين که به استان‌ها سفر دارند، شاهد افتتاح‌هاي بسيار زياد و به ثمر رسيدن بسياري از پروژه‌ها هستيم، گفت: نسبت به پروژه‌هاي ناتمام هم در جلسه سران قوا تصميمات خوبي گرفتيم که به مردم واگذار شود. روحاني ادامه داد: همه تلاش خواهيم کرد که ان‌شاء‌ا... روند اشتغال را براي سال آينده حفظ کنيم و مردم در کالاهاي اساسي دچار مضيقه نباشند.رئيس جمهور با بيان اينکه اولين اولويت ما در بودجه سال آينده بر اين اساس است، اظهار داشت: مردم بايد از لحاظ وفورکالاهاي اساسي و مواد ضروري در بازار اطمينان داشته باشند؛ ارز ما يک ثباتي در بازار داشته باشد و بتوانيم افرادي که حقوق ثابت دارند در حدي که توان داريم، ياري دهيم.


معاون اول رئيس‌جمهور:
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه مردم جايي که ببينند مسئولان‌شان صادقانه با آن‌ها مشکلات را در ميان بگذارند و راهکار ارائه دهند به‌خوبي همراهي کرده و در کنار مسئولان خواهند بود گفت: در کشوري هستيم که مهم‌ترين سرمايه آن مردم هستند و بايد به‌گونه‌اي خدمت کنيم که نه دل مردم را خالي کنيم که شرايط سخت است نه آنکه واقعيت‌ها را پنهان کنيم، در حال برنامه‌ريزي هستيم تا تمامي‌توطئه‌هاي دشمنان را در موضوع تحريم‌ها با شکست مواجه کنيم.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در آيين بهره‌برداري از فاز نخست پروژه آب‌شيرين‌کن يک‌صد هزار مترمکعبي بندرعباس، گفت: کم‌آبي امروز خاص بخش صنعت و کشاورزي نيست اما وضع مصرف آب در ايران به‌گونه‌اي نيست که آينده کشورمان را تيره‌ و تار ببينيم. جهانگيري با اشاره به اينکه آب شرب شش درصد ميزان مصرف آب کشور است، بخشي در اختيار صنعت و عمده آن در بخش کشاورزي است، خاطرنشان کرد: اگر در بخش روش‌هاي بهره‌برداري در بخش کشاورزي با روش‌هاي صحيح از آب استفاده کنيم شاهد کاهش مشکلات در ميزان مصرف آب خواهيم بود و دغدغه‌اي آينده کشورمان را تهديد نکند. وي با بيان اينکه برخي مسائل را نمي‌توان در تريبون‌هاي رسمي‌اعلام کنيم، اضافه کرد: حضور بخش خصوصي بايد در پروژه‌هاي آب و برق پررنگ باشد. تاکنون وزارت نيرو توانسته به‌ خوبي از ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بهره ببرد. معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه دولت به دنبال آن نيست تا آب گران به مردم بدهد، افزود: بخش خصوصي در بخش آب وارد شده است و اين موضوع کمک بزرگي در اجراي پروژه‌هاي وزارت نيرو کرده است. جهانگيري با اشاره به اينکه بايد مسئله فاضلاب بندرعباس نيز از اين طريق برطرف شود تا دغدغه مردم کاسته شود، تصريح کرد: از دلار 4200 توماني تنها براي تأمين کالاهاي اساسي مردم پرداخت مي‌شود و مابقي نيازهاي کشور بايد از ارز نيمايي تأمين شود.

فرمانده سپاه بر نهراسيدن از تهديدها، فشارها و سختي‌ها تاکيد کرد؛
فرمانده کل سپاه تاکيد کرد: اين ايده که آمريکا با خروج از برجام ايران را پاي ميز مذاکره برگرداند، صرفا يک تخلف و خيال است. به گزارش ايسنا، سرلشکر پاسدار محمدعلي جعفري در اجلاسيه نهايي کنگره 2000 شهيد استان خراسان‌جنوبي گفت: نبايد هيچ‌گاه از تهديدها و فشارها و سختي‌ها بهراسيد بلکه بايد راه استقامت و پايداري را ادامه داده و هيچ اندوهي به دل خودتان راه ندهيد. سرلشکر جعفري اضافه کرد: برخي از مسئولان ما گوش‌شان سنگين است و اين پيام‌ها را درست نمي‌شنوند، اگر اين پيام‌ها و صداها به‌درستي شنيده شود گرايش به دشمن، آمريکا و غرب رخت بر خواهد بست؛ اين ضعف‌هايي که شما مشاهده مي‌کنيد ناشي از اين موضوع بوده که اين پيام‌ها را نمي‌شنويم چراکه اگر بشنويم روحيه‌ها قوي و حرکت جدي خواهد شد. فرمانده کل سپاه افزود: اقتدار و هيمنه آمريکاي امروز ضعيف‌تر از آمريکاي‌ چهار دهه قبل است؛ قدرت آمريکا رو به افول و زوال است. امروز اين نکات و دستاوردها نه تنها از زبان مسئولان جمهوري اسلامي‌و زبان مبارک مقام معظم رهبري بيان مي‌شود بلکه دشمنان هم به اين نکات اقرار مي‌کنند و تقريباً از فشار، مبارزه و تهديد عليه ايران اسلامي‌و انقلاب اسلامي‌نااميد شدند. فرمانده کل سپاه با تاکيد براينکه خواسته‌هاي ترامپ آرزوهايي است که مطلقاً قابل تحقق نيست، اظهار داشت: چيزي در تاريخ نيست که نشان دهد ايران در برابر خواسته‌هاي آمريکا حتي با وجود فشار سنگين اقتصادي تسليم شود؛ اين بزرگترين درس امروز براي ملت‌هاي تحت‌ستم است‌.

وي با بيان اينکه اين ايده که آمريکا با خروج از برجام ايران را پاي ميز مذاکره برگرداند نيز صرفاً يک تخلف و خيال است، ادامه داد: اين‌ها اقرار به شکست‌هاي بزرگي است که آمريکا در طول 40 ساله عمر پربرکت انقلاب اسلامي‌متحمل شده و امروز به اين اقرارها رسيده‌اند. فرمانده کل سپاه مقاومت مردم غزه و فلسطين، عراق و يمن را در برابر جنايت‌ها و جنگ‌طلبي‌ها مديون ايستادگي و مقاومت ملت بزرگ ايران و به برکت خون شهيدان‌ دانست و افزود: اين‌ها شکست‌هاي پي‌درپي است که دشمنان متحمل شدند.