ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکوني در بافت ناکارآمد

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: چهارصد هزار واحد مسکوني تا ۱۴۰۰ در بافت‌هاي هدفِ بازآفريني شهري ساخته مي‌شود. به گزارش تسنيم ، هوشنگ عشايري در گفتگو با شبکه دو سيما ادامه داد: بايد 4 هزار ميليارد تومان منابع براي اين منظور قرار داده مي‌شد که در بودجه سال 97 از محل تبصره 18 پيش‌بيني شده بود و از آنجا که احتمال مي‌داديم منابع آن تحقق پذير نباشد،اذن مقام معظم رهبري در اين باره اخذ شد.

بر اساس تفاهمنامه ميان شرکت بازآفريني شهري ايران و سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملي، مقرر شد 3 هزار و 770 ميليارد تومان معادل ريالي از صندوق توسعه ملي به اين طرح اختصاص يابد .


برخورد قاطع با پيمانکاران متخلف پرديس

مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس گفت: مطمئنا شرکت عمران به تمام سازندگاني که هدف اتمام پروژه‌ها را دارند کمک خواهد کرد اما بدون شک با آن دسته از پيمانکاراني که قصد توقف پروژه‌ها و عدم تحويل واحدها طبق چارچوب منعقد شده را دارند برخورد خواهيم کرد.

سيد مهدي هدايت با تأکيد براينکه ما در اين دوره شاهد رشد شهرهاي جديد و قرارگيري آن‌ها در مرحله بلوغ بوده‌ايم گفت: خوشبختانه در کنار تمامي‌اقدامات لازم براي تأمين خدمات زيربنايي، بحث‌هاي اجتماعي جهت ارتقاي کيفيت زندگي در اين مناطق به جد در حال پيگيري بوده و در دستور کار قرار گرفته است.


انتخاب ۵ شهر براي تدوين طرح جامع شهري

معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: ۵ شهر به‌صورت پايلوت براي تدوين طرح جامع با رويکرد جديد انتخاب‌شده‌اند.

محمد سعيد ايزدي در نشست معاونان معماري و شهرسازي کلان‌شهرهاي ايران گفت: بايد براي تعيين تکليف موارد مذکور سريعاً اقدامات لازم صورت گيرد. همچنين بايد تلاش شود تا راه‌حلي مناسب براي يافتن يک فهم مشترک از مسائل و تحولات پيش روي شهرسازي کلان‌شهرها از سوي دولت و شهرداري‌ها پيدا شود. وي با اشاره به اينکه علت بسياري از مشکلات کلان‌شهرها در دوري دولت و شهرداري‌ها از همديگر است افزود: اميدوارم با چنين جلساتي اين دوري کمتر شده و هر دو مجموعه به يکديگر نزديک‌تر شوند.

اعتبارات حوزه راه‌هاي کشور

۲۰ درصد افزايش مي‌يابد

مراسم معاون وزير و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل کشور گفت: پيش‌بيني مي‌شود اعتبارات حوزه احداث راه‌هاي کشور در بودجه ۹۸ حدود ۲۰ درصد افزايش يابد. به نقل از ايرنا، خيراله خادمي‌در حاشيه مراسم اتمام عمليات حفاري تونل باغان جاده سنندج مريوان اظهار داشت: اعتبارات مورد نياز طرح‌هاي احداث حوزه راه آهن، بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاي کشور براي سال ۹۸ هم اکنون تهيه و پيشنهاد شده است. وي اضافه کرد: پيش‌بيني مي‌شود مجلس شوراي اسلامي‌حدود ۵۰ هزار ميليارد ريال براي اين طرح‌ها تصويب کند البته اين ميزان حدود ۲۰ درصد از ۴۰ هزار ميليارد ريال اعتبارات حوزه احداث راه‌ها و راه آهن کشور در سال گذشته (۹۷) بيشتر است. کشور هم اکنون ۱۲ هزار و ۳۷۰ کيلومتر انواع راه ريلي، بزرگراهي و آزاد راهي در دست احداث دارد. سه هزار و ۴۱۰ کيلومتر مسير ريلي در کشور در حال اجراست که اين ميزان شامل ۶۰ درصد کل راه‌هاي ريلي است.

رسيدگي به پرونده تخلف 40 شركت حمل‌‌‌ كالا‌

مديركل دفتر حقوقي و تدوين مقررات‌ سازمان راهداري گفت: در نيمه آذر‌ماه سال جاري، كميسيون ويژه ماده 12 رسيدگي به تخلفات شركت‌هاي حمل و نقل جاده‌اي در 6 استان، به پرونده تخلف 40 شركت حمل و نقلي رسيدگي و احكام حقوقي لازم را صادر كرد. ‌به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط‌ عمومي‌سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، عباس‌علي بني‌اسدي ‌با بيان اين خبر اظهار داشت: در اجراي بند 4 ابلاغيه مورخ 22 خردادماه سال‌جاري و با همکاري کارشناسان ستادي و استاني در زمينه اقدامات ميداني نظارت و برخورد با تخلفات در برخي از پايانه‌هاي بار و مراکز فعاليت شرکت‌هاي حمل و نقلي، با تشکيل کميسيون‌هاي اضافي و عدم پرداخت کرايه رسيدگي و احکام حقوقي برخورد با اين تخلفات صادر و به اجرا درآمده است. وي افزود: براساس گزارش عملکرد کميسيون‌هاي ويژه ماده 12 در 6 اداره‌کل استاني به 40 پرونده تخلف رسيدگي شد که براساس تصميمات متخذه 3 شرکت لغو پروانه فعاليت، 13 شرکت جريمه نقدي، 5 شرکت به تذکر کتبي محکوم و 19 شرکت نيز برائت شدند.

فرآيند صدور راي تخلفات ساختمان‌هاي بزرگ پايتخت طولاني است

رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي‌شهر تهران گفت: فرآيند رسيدگي و صدور راي تخلفات ساختماني بزرگ مقياس تهران طولاني تر از چيزي است که شهروندان انتظار دارند. به گزارش ايرنا محمد سالاري در جمع خبرنگاران بر ضرورت تسريع در اجراي اين فرآيند تاکيد کرد. وي پيشتر نيز در گفت وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: فرآيند بسيار طولاني و پيچيده صدور پروانه ساختماني موجب نارضايتي مردم شده است و صدور برخي از آنها بيش از يک سال هم طول مي‌کشد. سالاري طولاني‌بودن صدور پروانه ساختماني را داراي بيش از 40 دليل مهم خوانده و تصريح کرده بود: يکي از دلايل مهم آن سازوکار و تعاملي است که با سازمان نظام‌مهندسي وجود دارد؛ اکنون نقشه‌هاي معماري، برق و مکانيک سازه از سوي شهرداري تهران به سازمان نظام‌مهندسي ارجاع داده مي‌شود و با وجود اينکه افرادي که نقشه‌ها را امضا مي‌کنند مورد قبول سازمان نظام‌مهندسي هستند اما چند ماه طول مي‌کشد که اين سازوکار بايد اصلاح شود.

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان مطرح کرد؛

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون‌شهري با اشاره به طراحي پوشش جديد براي کارکنان شرکت‌هاي حمل و نقل و مقابله با دلالان در پايانه بار، گفت: اگر خودمالکي در ناوکان حمل بار کاهش يابد، بسياري از مشکلات کاميون‌داران رفع خواهد شد.

‌حسين احمدي‌زاده درباره انتقاد کاميون‌داران از عملکرد شرکت‌هاي حمل و نقلي و پيگيري موضوع به خبرنگار فارس‌ گفت: در پايانه‌هاي بار مشکلاتي وجود داشت، مبني بر اينکه عده‌اي با نام شرکت‌هاي حمل و نقل و در لواي آنها، تخلفاتي انجام مي‌دادند و رانندگان هم اين تخلفات را همه‌ پاي شرکت‌هاي حمل و نقل مي‌نوشتند. وي با بيان اينکه با تخلف شرکت‌هاي حمل و نقل به طور جدي برخورد مي‌شود، ادامه داد: به هر حال در هر قشري ممکن است افرادي نفوذ کنند که مشکلاتي داشته باشند‌ و عده‌اي هم قانون‌شکني مي‌کنند، همان طور که عده‌اي تحت عنوان راننده به اين حوزه ورود مي‌کنند، قاچاق مي‌کنند و تخلفات ديگري هم دارند، ‌در حالي که قطعاً آنها راننده نيستند....

  • نظارت مستمر بر شرکت‌هاي حمل‌ونقل

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون‌شهري اظهار داشت:‌ از سوي ديگر در حوزه نظارت بر عملکرد شرکت‌هاي حمل و نقل، تلاش کرده‌ايم، بازرسي‌ها به صورت مستمر انجام شود، برخي شرکت‌ها که متخلف بودند، اعمال قانون شدند، نظارت بر برخي شرکت‌هايي که پيش از اين تخلفاتي داشتند دو چندان شد‌ و سعي کرده‌ايم که حساب و کتاب‌هاي بين شرکت‌هاي حمل و نقل و راننده‌ها شفاف کنيم. احمدي‌زاده با بيان اينکه ارتباط مناسبي بين ما و تشکل‌هاي رانندگان وجود دارد، اظهار داشت: جلسات مستمر زيادي در اين حوزه بابت هماهنگي بيشتر برگزار کرده‌ايم.

  • حذف دلالي در پايانه‌هاي بار

وي با بيان اينکه تلاش کرده‌ايم واسطه‌گري در پايانه‌هاي بار کاهش يابد، اضافه کرد: در همين پايانه بار تهران در راستاي شناسايي واسطه‌‌گران، همه پرسنل و کارکنان شرکت‌هاي حمل و نقلي، جليقه مخصوص و کاور با نام شرکت دارند که شناخته شده هستند، ضمن آنکه براي آنها کارت شناسايي صادر شده است تا به اين ترتيب واسطه‌گران شناخته شوند. احمدي‌زاده افزود:‌ در پايانه بار، دلال کاميون را براي شرکت‌هاي حمل و نقل مي‌بُرد و رقمي‌بابت حق دلالي دريافت مي‌کرد‌، شرکت هم طبق قانون 10 درصد کارمزد خود را از کرايه حمل بار کسر مي‌کند، اما زماني که از راننده مي‌پرسند چه رقمي‌بابت دريافت بار پرداخت کرده است، رقمي‌بالاتر عنوان مي‌کند زيرا آن رقمي‌را که به دلال پرداخته است را هم پاي دريافتي شرکت حمل و نقل مي‌گذارد. رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون‌شهري اضافه کرد: در همين راستا تلاش کرده‌ايم، چنين دلالي‌هايي در پايانه‌هاي بار حذف شود و برنامه‌ريزي شد تا با همکاري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، از ورود دلالان به پايانه‌هاي بار جلوگيري شود.

  • تشکيل کارگروه بازرسي در ‌پايانه‌هاي بار

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي کارفرمايان، مؤسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل کالاي برون شهري افزود: کارگروهي متشکل از کارکنان مجموعه‌هاي خودمان عمليات بازرسي در پايانه‌هاي بار را انجام مي‌دهند، آنها در پايانه بار حضور دارند و از راننده مي‌پرسند، چه ميزان کارمزد به شرکت حمل و نقل پرداخته است، بارنامه را کنترل مي‌کنند و اگر شرکتي تخلف کرده باشد، آن شرکت به کميسيون ماده 12 معرفي مي‌شود. وي اضافه کرد: بدين ترتيب سعي کرده‌ايم، در مجموعه خود، پالايشي را به وجود آوريم و در اين حوزه هم موفق بوده‌ايم، آمار تخلفات کاهش يافته‌ است و شرکت‌هاي کمتري مشمول رفتن به کميسيون ماده 12 شده‌اند.


رييس اتحاديه املاک پيش‌بيني کرد؛

رييس اتحاديه املاک با بيان اين‌که تلاطم بازار مسکن ناشي از خريد و فروش سفته‌بازانه در حال فروکش است، گفت: معاملات در ۱۸ روز ابتداي آذر ۱۳۹۷ در کل کشور و شهر تهران به‌ترتيب کاهش ۱۵ و ۶۰ درصدي نشان مي‌دهد. مصطفي‌قلي خسروي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: از يکم تا هجدهم آذرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۷ هزار و ۶۴۹ قرارداد خريد و فروش مسکن (مبايعه‌نامه) در کل کشور به امضا رسيده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش يافته است. درخصوص اجاره نيز ۲۲ هزار و ۸۴۲ مورد قرارداد امضا شده که کاهش ۱۳ درصدي اجاره‌نامه را نسبت به آذرماه سال قبل نشان مي‌دهد. وي افزود: هم‌چنين در شهر تهران معاملات مسکن طي ۱۸ روز ابتداي آذرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۸۰۵ مورد بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۶۰ درصدي را نشان مي‌دهد. در همين مدت ۶۶۲۴ مورد اجاره‌نامه در تهران امضا شده که نشان از افت ۱۷ درصدي نسبت به آذرماه سال قبل دارد.

  • افزايش قيمت مسکن ناشي از رشد بازارهاي موازي و گراني مصالح

خسروي در تحليل شرايط فعلي بازار مسکن گفت: براي وضعيت فعلي از واژه کسادي استفاده مي‌کنم و رکود را قبول ندارم؛ زيرا رکود به معناي آن است که هيچ معامله‌اي انجام نشود در حالي که هم‌اکنون خريد و فروش مسکن در جريان است. اما مهم‌ترين علت اين‌که معاملات به طور محسوسي کاهش يافته به افزايش قيمت مسکن ناشي از رشد بازارهاي موازي و افزايش قيمت مصالح ساختماني مربوط مي‌شود. رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران با بيان اين‌که معتقدم تلاطم بازار مسکن در حال فروکش است، تصريح کرد: اگر به تجربه سال ۱۳۹۱ دقت کنيم سه برابر شدن قيمت ارز به ايجاد شوک قيمتي و افت معاملات در بازار مسکن منجر شد اما بعد از مدتي وضع به حالت عادي برگشت. در حال حاضر نيز همان اتفاق تکرار شده و انتظار داريم در ماه‌هاي آينده اوضاع بهتر شود. وي ادامه داد: از انتهاي سال گذشته مردم سپرده‌هاي خود را از بانک بيرون کشيدند و به خريد ارز، طلا و مسکن رو آوردند. در اين مقطع زماني برخي سرمايه‌گذاران به قصد فروش يا اجاره اقدام به خريد مسکن کردند. اما هم‌اکنون آن تب و تاب خوابيده و بازار به مصرف‌کنندگان واقعي رسيده و پيش‌بيني اين است که بازار ملک تا پايان سال به ثبات قيمتي برسد و احتمال افزايش قيمت‌ها بعيد است. سپس متقاضيان واقعي به تدريج وارد بازار مسکن مي‌شوند.

  • توليد مسکن، صرفا با حمايت از بخش خصوصي ميسر مي‌شود

خسروي درباره ديدار رييس‌جمهور با وزير و معاونان وزارت راه و شهرسازي که روز گذشته انجام شد اظهار کرد: اين ملاقات نشان مي‌دهد که موضوع مسکن براي رييس‌جمهور اهميت بالايي دارد و آقاي روحاني خواهان رونق بخش ساختمان است. در صحبت‌هايش هم به اهميت بخش خصوصي اشاره کرد که در واقع مناسب‌ترين سياست است؛ زيرا اگر دولت مي‌خواهد در بخش مسکن به توفيق برسد بايد بخش خصوصي را به بازي بگيرد و پشتيبان آن باشد. در غير اين صورت دولت به تنهايي نمي‌تواند نياز ساليانه کشور به يک ميليون واحد مسکوني را تامين کند.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي خبر داد:

گروه اصناف: افزايش قيمت‌ها و کاهش تقاضاي ناشي از کاهش توان خريد مردم سبب شد که قيمت‌ها کاهش پيدا کنند در همين رابطه محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از آغاز کاهش قيمت و ارزاني در بازار لوازم خانگي خبر داد و گفت: چهار برند مطرح لوازم خانگي قيمت محصولات خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند و مردم مي‌توانند از شنبه به آن‌ها مراجعه کرده و نياز خودشان را تامين کنند.

لوازم خانگي يکي از پرنوسانان‌ترين بازارها در ماه‌هاي گذشته بود که متاثر از افزايش قيمت ارز و البته برخي سودجويي‌ها مشکلاتي را براي مردم به وجود آورده بود، اما محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي - در اين باره به ايسنا گفت: از شنبه هفته آينده چهار برند مطرح داخلي و خارجي لوازم خانگي قيمت محصولات خود را کاهش مي‌دهند و مردم مي‌توانند از آن‌ها کالاهاي مورد نيازشان را خريداري کنند.

وي افزود: افزايش قيمت‌ها و کاهش تقاضاي ناشي از کاهش توان خريد مردم سبب شد تا اين برندها نسبت به کاهش قيمت خود اقدام کنند و مسلما بقيه برندهاي لوازم خانگي نيز همين کار را انجام مي‌دهند چرا که نرخ ارز نيمايي که مورد استفاده اين صنعت بود، کاهش يافته و برخي از صاحبان اين صنعت به دليل اينکه احتمال افزايش دوباره نرخ ارز را مي‌ديدند، قيمت‌هاي خود را نگه داشتند اما طي ماه‌هاي گذشته نوسان چنداني را نديدند و بنابراين قيمت‌هاي خود را کاهش دادند.

طحان‌پور با اشاره به اين‌که برندهاي خارجي اعمال کننده کاهش قيمت آلماني و ترکيه‌اي هستند، ادامه داد: در اين شرايط سوال اين صنف اين است که خودروسازان چرا قيمت خود را کاهش نمي‌دهند چرا که اگر کاهش نرخ ارز نيمايي سبب شده تا هزينه‌هاي توليد لوازم خانگي کمتر شود، خودروسازان هم که مواد اوليه‌شان تا ۹۰ درصد با توليدکنندگان لوازم خانگي يکي‌ است چرا کاهش قيمت نمي‌دهند کسي با آن‌ها کاري ندارد.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: از مردم درخواست مي‌کنيم که به هنگام خريد لوازم خانگي، نياز خود را از هر فروشگاه و مغازه‌اي تامين نکنند و حتما قبل از خريد پروانه آن‌را چک کنند و دوم اينکه قبل از خريد، ليست قيمت رسمي‌و شرکتي را با سربرگ و مهر و امضاء رسمي‌از فروشنده بخواهند و از آن‌هايي که ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قيمت را اعمال کرده‌اند، خريداري کنند.

وي با بيان اينکه لوازم خانگي را مدت دار نخريد، تاکيد کرد: برخي فروشگاه‌ها و مغازه‌هاي اجاره‌اي بدون پروانه وجود دارند که لوازم خانگي را زير قيمت به مردم مي‌فروشند و زمان تحويل کالا را يک ماه بعد يا حتي بيشتر اعلام مي‌کنند، اما مردم توجه کنند که به هيچ وجه از آن‌ها چيزي نخرند و حتما به فروشگاه‌ها و نمايندگي‌هاي معتبر مراجعه کنند.

با هدف دور زدن تحریم‌ها صورت گرفت؛

گروه انرژي: از زماني که تحريم‌هاي نفتي از سوي امريکا شدت گرفت ايران به دنبال راه کاري براي دور زدن تحريم‌هاي نفتي بود. قيمت‌هايي که ايران عرضه کرده پايين تر از قيمت نفت خام عربستان سعودي در ماه ژانويه است. به اين ترتيب ايران بيشترين تخفيف را به خريداران خود ارائه داده است.

در ماه ژانويه قيمت نفت خام سبک ايران همچنان ۳۰ سنت ارزان تر از قيمت نفت خام سبک عربستان سعودي خواهد بود در حالي که نفت خام سنگين ايران ۱.۳۵ دلار کمتر از قيمت‌هاي عربستان سعودي است. به گزارش، رويترز در گزارشي مدعي شده ايران قيمت رسمي‌فروش نفت خود را اعلام کرده است. بر اساس اين فهرست قيمت نفت خام سبک ايران براي خريداران آسيايي ۳۰ سنت بالاتر از ميانگين نفت عمان و دبي در ماه ژانويه و ۱ دلار پايين تر ماه پيش است. بر اساس اين گزارش قيمت‌هايي که ايران عرضه کرده پايين تر از قيمت نفت خام عربستان سعودي در ماه ژانويه است. به اين ترتيب ايران بيشترين تخفيف را به خريداران خود ارائه داده است. در ماه ژانويه قيمت نفت خام سبک ايران همچنان ۳۰ سنت ارزان تر از قيمت نفت خام سبک عربستان سعودي خواهد بود در حالي که نفت خام سنگين ايران ۱.۳۵ دلار کمتر از قيمت‌هاي عربستان سعودي است.

به گزارش رويترز وارد کنندگان نفت ايران در چين با دريافت معافيت از تحريمها در ماه دسامبر خريد نفت از ايران را بار ديگر از سرگرفتند و خريداران کره جنوبي و ژاپن بارگيري نفتي خود را از ماه ژانويه آغاز خواهند کرد. شرکت هندوستان پتروليوم نيز قرار است در ماه ژانويه بعد از يک وقفه شش ماهه بار ديگر از ايران نفت بخرد. اين شرکت به همراه شرکت اينيدين اويل و پالايشگاه منگالور کمپاني‌هايي هستند که در ماه ژانويه در مجموع ۹ ميليون بشکه نفت از ايران خريداري خواهند کرد. شرکت پتروشيمي‌تايوان فارموسا گفته علي رغم اينکه از تحريمهاي آمريکا معاف شده اما از ايران نفت نميخرد چرا که مکانيزيمي‌براي پرداخت هزينه آن وجود ندارد.

  • جزيياتي از ساز و کارهاي پولي براي خريداران نفت ايران

يک منبع آگاه در دولت هند اعلام کرد که يک بانک دولتي هند تا ۱۰ روز آينده مکانيزم پرداخت به روپيه را براي تسويه حساب واردات نفت خام ايران به دهلي راه‌اندازي خواهد کرد. ۵۰ درصد از پرداخت‌ها در قالب صادرات کالا از هند به تهران انجام خواهد گرفت. انتظار مي‌رود بانک دولتي هند اين مکانيزم پرداخت را ظرف چند روز آينده اعلام کند. همچنين ترکيه که عضو ناتو است، براي تامين نيازهاي انرژي خود به ايران به شدت وابسته است و ايران به دليل نزديکي، کيفيت نفت و قيمت مناسب، يکي از منابع اصلي تامين نفت ترکيه بوده است.

  • قيمت نفت دوباره صعودي شد

قيمت نفت روز سه‌شنبه پس از آنکه شب گذشته ۲ درصد نسبت به زمان بعد از توافق کاهش توليد اوپک کاهش يافت، بار ديگر تحت تاثير اختلال در توليد و صادرات نفت ليبي از ميدان نفتي شراره اندکي افزايش يافت.رويترز نوشت بهاي معاملات آتي هر بشکه نفت برنت در روز سه شنبه با ۱۹ سنت و ۰.۳ درصد افزايش نسبت به اخرين معاملات آن به ۶۰.۱۹ دلار در هر بشکه رسيد.بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا نيز با ۱۶ سنت يا ۰.۳ درصد افزايش به ۵۱.۱۶ دلار رسيد.اين در حاليست که قيمت‌هاي نفت در روز دوشنبه و نخستين روز معاملات بازار نفت پس از توافق کاهش توليد نفت اوپک افزايش پيدا کرده بود، اما دوباره در پايان معاملات آن در شب گذشته تحت تاثير افزايش نگراني‌ها در مورد بازارهاي سهام جهان و ترديد در خصوص موفقيت توافق کاهش توليد اوپک براي جلوگيري از عرضه مازاد نفت، اندکي تضعيف شد.حالا ديروز قيمت نفت در حالي افزايش يافته است که بازارهاي سهام جهاني در مناطق مختلف جهان درباره موفقيت توافق کاهش توليد نفت اوپک و جلوگيري از عرضه مازاد و کاهش قيمت نفت به ترديد افتاده‌اند.

در شرايطي که قيمت پسته در بازار افزايش و نوسان شديدي داشته و به کيلويي حدود ۲۰۰ هزار تومان رسيده است، رئيس انجمن پسته اعلام کرد که توليد اين محصول به يک پنجم پارسال رسيده است و بازار صادراتي پسته را هم شديدا تحت تاثير قرار داده اما مردم امسال را تحمل کنند تا از اين مشکل عبور کنيم.محمود ابطحي رئيس انجمن پسته ناشي از کاهش توليد اين محصول بوده است چرا که امسال به دليل ناآور بودن و تغييرات دمايي و اقليمي، ميزان توليد پسته به يک پنجم پارسال و حدود ۵۰ هزار تن کاهش يافته است.وي افزود: هم‌اکنون در بازار مشکل کمبود داريم و بايد ضمن توجه به بازار داخلي، صادرات را نيز فراموش نکنيم چرا که اگر به بهانه‌ تامين بازار داخلي و نياز مردم، پسته را صادر نکنيم بازار خارجي خود را دو دستي به رقيباني همچون آمريکا هديه کرده‌ايم چرا که ايران همواره در صدر توليدکنندگان و صادرکنندگان پسته قرار داشته و طي ساليان متمالي رقابت تنگاتنگي با آمريکا به عنوان اصلي‌ترين رقيب خود داشته است.به گفته وي: اگر بازار داخلي را به بازار صادراتي ترجيح دهيم سال آينده که بيش از ۲۰۰ هزار تن پسته توليد کنيم ديگر نمي‌توانيم آن‌را صادر کنيم و با اقتصاد بيش از يک ميليون نفري توليدکننده پسته که ۲۰۰ هزار خانوار را شامل مي‌شود، بازي کرده‌ايم. بنابراين مردم بايد اين مساله را درک کنند و امسال را براي آينده‌ اين محصول و اقتصاد کشور تحمل کنند چرا که سال آينده هيچ مشکلي در زمينه توليد، تامين و صادرات پسته نخواهيم داشت.

سعيد راد مديرعامل ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از توزيع گوشت منجمد با کارت ملي در ميادين با قيمت ۲۸ هزار تومان خبر داد.

به گزارش فارس سعيد راد مديرعامل ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران در پاسخ به فارس از توزيع گوشت منجمد با کارت ملي به قيمت هر کيلو ۲۸ هزار تومان خبر داد.وي درباره علت اين اقدام گفت: براي کوتاه کردن دست دلالان اين تدبير انديشيده شده است.

به گفته سعيد راد هر نفر با کارت ملي مي‌تواند در هفته سه بار به ميادين مراجعه کرده و هر بار ۲ کيلو گوشت با قيمت اعلام شده خريداري کند.وي تاکيد کرد که عرضه گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ طرح تنظيم بازار حاشيه سود چنداني براي ميادين ندارد و هدف تنها خدمت به شهروندان است.

محمد آقاطاهر رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي تهران درگفتگو با اتاق اصناف ايران گفت: هيچ کمبودي در بازار از نظر مواد غذايي وجود ندارد ،اما مشکل اصلي نوسانات نرخ است که باعث ريزش مشتري است.وي با اشاره به کاهش قدرت خريد مردم ،ادامه داد:با کاهش نرخ ارز انتظار داشتيم شاهد قيمت اقلام بازار باشيم ولي متاسفانه اين موضوع اتفاق نيوفتاد.وي اظهار داشت:برنج ،روغن، حبوبات وقند وشکر از مهمترين وپر مشتري‌ترين اقلام بازار هستند .اين فعال صنفي ۸۰درصد اقلام موجود دربازار را داخلي خواند وافزود:برخي حبوبات،دانه‌هاي روغني ،روغن وشکر خام از جمله اقلام خارجي در بازار هستند.وي از فعاليت هزارو۴۵۳واحد صنفي با جواز کسب خبر داد وگفت:البته بالغ بر۲هزار واحد تحت پوشش اتحاديه‌هاي ديگر نيز درحال فعاليت موازي با اين صنف هستند.وي با انتقاد از عملکرد بهداشت در روند صدور جواز کسب متقاضيان جواز در نظارت وعملکرد خود تسهيل نمايد .

فاز نخست بزرگترين آب شيرين کن کشور در بندرعباس به ظرفيت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز از طريق سرمايه گذاري بخش خصوصي، با حضور معاون اول رييس جمهور و وزير نيرو به بهره‌برداري رسيد.به‌گزارش وزارت نيرو، با حضور "اسحاق جهانگيري" معاون اول رييس جمهوري و وزير نيرو، فاز نخست پروژه آب شيرين کن يکصد هزار متر مکعبي بندرعباس با هدف توليد بخشي از آب آشاميدني مورد نياز اين شهرستان از آب خليج فارس بهره برداري شد.امين قصمي‌مديرعامل آبفاي هرمزگان در اين باره گفت: ظرفيت توليد آب آشاميدني اين پروژه در پايان اجراي فاز نخست، ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز معادل ۲۳۰ ليتر بر ثانيه و پس از اجراي فاز نهايي، ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز است.وي افزود: فاز اول اين پروژه با سرمايه‌اي افزون بر ۲۶۰۰ ميليارد ريال اجرا شده است.وي افزود: در سايت آب شيرين کن بندرعباس، آب شور خليج فارس از طريق فرآيند مدرن اسمز معکوس (Reverse Osmosis) نمک زدائي مي‌شود.وي در خصوص عمليات اجرايي آب شيرين کن بندرعباس گفت: اين پروژه شامل عمليات؛ پي کني، خاک برداري، اجراي موج شکن، تحکيم بستر، فعاليت‌هاي ابنيه و ساختماني و محوطه سازي، عمليات مکانيکي، عمليات برقي و تجهيزات ابزار دقيق و سيستم PLC، ساماه تزريق مواد شيميايي و معدني، ساخت يک باب مخزن به ظرفيت ۱۰ هزار مترمکعب، اجراي ۶ کيلومتر خط انتقال آب و احداث يک باب ايستگاه پمپاژ است که علاوه بر سيستم‌هاي معمول سايت‌هاي نمک زدائي کشور، اين سايت مجهز به سيستم‌هاي پيش تصفيه (PreTreatment) و پسا تصفيه (PostTreatment) مي‌باشد.

زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش از ابطال بيش از ۸ هزار کارت سوخت غير قانوني مهاجر با آغاز ثبت‌نام کارت سوخت المثني خبر داد.به گزارش صداوسيما؛ زيبا اسماعيلي افزود: از زمان آغاز فرآيند ثبت‌نام کارت سوخت المثني تاکنون بيش از هشت هزار و ۹۰ کارت سوخت غيرقانوني مهاجر که با انگيزه قاچاق به يکي از استان‌هاي مرزي ارسال شده بود، باطل شد.وي ادامه داد: از اين تعداد کارت سوخت غيرقانوني ابطال شده، ۴۹۶ مورد فقط مربوط به روز دوشنبه (۱۹ آذرماه) بوده است.وي با تاکيد براينکه مالکان خودرو به هشدارهاي امنيتي در اين باره توجه و از واگذاري کارت سوخت خود به افراد ناشناس خودداري کنند گفت: بيشتر اين کارت‌ها از ديگر استان‌ها به يکي از استان‌هاي مرزي منتقل شده بودند.وي با هشدار دوباره درباره تبعات قانوني سرازير شدن غيرقانوني کارت هوشمند سوخت به نقاط مرزي تاکيد کرد: لازم است دارندگان کارت سوخت از انتقال کارت سوخت خود به افراد ناشناس خودداري کنند، در غير اين صورت مسئوليت و تبعات آن به عهده خود افراد است.