سقوط به کانال 9هزار تومان باعث شد؛

گروه اقتصاد: روز گذشته و بعد از ماه‌ها حضور دلار در کانال‌هاي بالاي 10 هزار تومان افت چشمگير قيمت دلار و سقوط به کانال 9 هزار توماني بازار را غافلگير کرد. دلار بعد از مدتها روند افزايشي در يکي دو هفته گذشته در مسير کاهش قيمت قرار گرفته و هر روز افتي معني دار را تجربه مي‌کند. اين روند کاهش در دو روز گذشته بيش از پيش به چشم مي‌آيد به گونه‌اي که در طي دو روز هزار تومان از قيمت هر دلار کاسته شده است. روز چهارشنبه علي‌رغم اينکه صرافي‌هاي بانکي معاملات صبح خود را با نرخ ۱۰ هزار و ۱۰۰ توماني براي خريد آغاز کردند، اما اندکي پس از شروع معاملات، نرخ اکنون وارد کانال ۹۰۰۰ توماني شد و بازار و به ويژه دارندگان دلارهاي خانگي را به واکنش واداشت. ديروز درحالي دلار در بازار آزاد با قيمت 9900 تومان فروخته مي‌شد که در صرافي‌هاي دولتي قيمت فروش دلار 10100 تومان اعلام شده بود و تا ساعت ۱۴، بانک‌ها نيز هر دلار را به قيمت ۱۰ هزار و ۹ تومان، هر يورو را ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان و هر پوند انگليس را ۱۲ هزار و ۵۲۴ تومان از مردم مي‌خريدند. روز گذشته قيمت فروش هر دلار آمريکا در صرافي ملي و ملت ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قيمت خريد آن ۱۰ هزار و ۵۰ تومان بود. حدودا همين قيمت‌ها در بازار آزاد و در ميان دلالان نيز وجود داشت.

نکته جالبي که روز گذشته و بعد از سقوط دلار به کانال 9 هزار توماني در بازار آزاد به چشم مي‌خورد، تشکيل صف‌هاي طولاني مقابل صرافي‌ها براي فروش ارز بود؛ هرچند که برخي مردم براي خريد به اين صرافي‌ها مراجعه مي‌کردند، اما عمده اين افراد براي فروش و جلوگيري از ضرر بيشتر به بازار آمده بودند. با وجود کاهش چشمگير قيمت دلار اين روزها خبري از خريدهاي هيجاني در بازار ارز نيست و طبق اذعان صراف‌هاي حاضر در خيابان فردوسي، فقط کساني که خريد ضروري دارند الآن نسبت به خريد اقدام مي‌کنند. فعالان بازار مي‌گويند: خريد و فروش الآن در خيابان فردوسي و در بازار آزاد خيلي کم انجام مي‌شود. البته فروشنده‌هاي ارز اين بار به‌جاي مراجعه به دلال‌ها و صرافي‌هاي آزاد، به صرافي‌هاي بانکي مراجعه کرده و با حضور در صف‌هاي طولاني مقابل اين صرافي‌ها قصد فروش ارزهاي خود را دارند. علت مراجعه مردم به صرافي‌هاي دولتي به‌جاي دلال‌ها و صرافي‌هاي آزاد اين است که قيمت خريد دلار در صرافي‌هاي دولتي بالاتر از بازار آزاد است و از همين رو مردم مي‌توانند ارزهاي خود را با ارائه کارت ملي به اين صرافي‌ها با قيمت 10 هزار و 50 تومان بفروشند. همچنين گزارش‌ها از بازار و صحبت با دلالان و صرافان حاضر در فردوسي نشان از اين داشت که هيچ‌کدام از آن‌ها در شرايط فعلي نمي‌توانند بازار را پيش‌بيني کنند. يکي از صرافان در همين رابطه مي‌گويد: اکثر مردم نيز براي فروش مراجعه مي‌کنند، اما خريداراني هم در بازار حضور دارند. وي با ابراز اميدواري نسبت به کاهش قيمت ارز در روزهاي آتي، در عين حال بازار را غير قابل پيش‌بيني دانست و تاکيد کرد که مشخص نيست قيمت ارز در چه محدوده‌اي ثابت خواهد شد. حال به نظر مي‌رسد که با تداوم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال ادامه اين روند، مردم براي جلوگيري از ضرر بيشتر، براي فروش ارزهاي خود به بازار آمده‌اند تا در صورت کاهش بيشتر نرخ ارز، بيش از پيش دچار زيان مالي نشوند. از سوي ديگر، دلالاني که اين روزها به دليل افزايش فشارهاي بانک مرکزي و پليس حال و روز چندان خوشي ندارند، همچنان اميدوارند که نرخ ارز در ماه‌هاي آتي افزايش يابد.در همين راستا صراف‌ها از مهمترين دلايل ريزش قيمت‌ها در بازار ارز را سياست‌هاي اخير بانک مرکزي مي‌دانند و معتقدند محدوديت چک‌هاي تضميني و تراکنش‌هاي بانکي موجب شده تا دلال‌هاي بزرگ براي خريدهاي سنگين، با مشکل مواجه شوند و از همين رو ديگر اين افراد نمي‌توانند به‌راحتي خريد و فروش‌هاي بالا داشته باشند. در اين مدت، عبدالناصر همتي - رئيس‌کل بانک مرکزي - نيز بارها اعلام کرده بود که بازار ارز دچار نوسانات زيادي است و محل خوبي براي سرمايه‌گذاري نيست.

وزير راه و شهرسازي مطرح کرد؛

گروه راه مسکن: وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه به زودي جلساتي را با رييس‎جمهوري در مورد مباحث حمل و نقل و همچنين معماري و شهرسازي تشکيل مي‌دهد، گفت: از مديران معماري و شهرسازي انتظار دارم که روي موضوعات مرتبط با شهرسازي و معماري و همچنين حمل و نقل در استان‌هاي خود بررسي و مطالعه همه‌جانبه‌اي انجام دهند تا بتوانيم بر اساس پژوهش‌هاي ميداني و مطالعات واقعي که انجام مي‌شود سخني واحد و يکپارچه را براي ارايه مطالب به رئيس‌جمهوري داشته باشيم.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌در جمع مديران شهرسازي و معماري استان‌هاي سراسر کشور با تاکيد بر اهميت دادن به سه مقوله سکونت، فعاليت و حرکت، و با يادآوري اين مطلب که پيش‌تر به عنوان معاون وزير دفاع در شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران حضور مي‌يافت، گفت: همواره در جلسات شورا از وضعيت شهرسازي کشور رنج مي‌بردم. همواره مباحثي که در استان‌ها وجود دارد وقتي مراحل بررسي را در کميته‌هاي شوراي‌عالي طي مي‌کند و آماده تصويب مي‌شود، دچار عدم‌بالانس و عدم‌توافق است.

وزير راه و شهرسازي در همين رابطه افزود: يک بخش از عدم توافقات شامل محدوديت‌ها و آرزوهايي است که ما به لحاظ شهرسازي و معماري مي‌خواهيم بر آن‌ها تاکيد داشته باشيم و بخشي نيز واقعيت‌هايي هستند که در سرزمين وجود دارد و در استان‌ها و معمولا بيشتر شهرداري‌ها به آن مي‌پردازند و بخشي هم وجود دارد که حکم حقوق مکتسبه است و به همين دليل مورد تعارض قرار مي‌گيرد. به همين دليل ما مي‌مانيم بين اين تضادها که بايد تلاش کنيم اين عدم‌توافقات با منطقي صحيح به حداقل ممکن برسند.

اسلامي‌با اشاره به اين مطلب که هر شهري فرهنگ و مقتضيات بومي‌خود را دارد، يادآور شد: عموما مشاوراني که طرح‌هاي جامع را تهيه مي‌کنند، دقت‌هاي لازم را نسبت به واقعيات موجود ندارند و عموما طرح‌هاي تهيه شده فاقد کيفيت هستند. شاهد بوده‌ايم که در بسياري از طرح‌ها، وضع موجود خوب بررسي نشده و پژوهش‌هاي کافي و وافي نيز در مورد سرنوشت آن جامعه صورت نگرفته است که بايد اين نقايص را برطرف کنيم.

رئيس شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران با تاکيد بر اينکه تنها توجه به زمين و فضا در تهيه طرح‌ها مطرح نيست بلکه سرنوشت شهرها و شهروندان نيز در تهيه طرح‌ها موردتوجه است؛ توضيح داد: بايد در تهيه طرح‌هاي جامع، بررسي، تصويب و ابلاغ آن تلاش کنيم تا طرح جامع تسهيل‌گر سرنوشت جامعه به مسير مطلوب باشد. شايد ما توان تعيين سرنوشت مطلوب براي شهرها را به طور کامل نداشته باشيم اما مي‌توانيم تسهيل کنيم تا ايجاد شرايط مطلوب عملي شود.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بسياري از نابساماني‌هاي فرهنگي و اجتماعي ما و بسياري از نابساماني‌هاي شهرسازي حتما ربط مستقيم به طرح‌هاي جامع (طرح‌هاي توسعه و عمران) دارد. حاشيه‌نشيني‌هايي که شکل مي‌گيرد، محدوديت‌هايي که قائل مي‌شويم و تعرضي که به اراضي کشاورزي و زراعي و همچنين واجد ارزش وارد مي‌شود، اتفاقاتي که در طي ساليان در روستاها رخ داده است، عدم توجه به نيازهاي اساسي روستاييان، اختلال در زندگي روستايي و تعرض به اراضي کشاورزي، زراعي و باغي که زمينه‌اش فراهم مي‌شود، گواه اين مدعاست.

اسلامي‌افزود: گذشته ما همواره پرفراز و نشيب بوده است. امروزه شهرهاي ما به لحاظ شخصيت و به لحاظ تمدن‌هاي شهري از منطق شهرها که ريشه در تاريخ دارند، فاصله زيادي پيدا کرده و ساخت و سازهايي که صورت مي‌گيرد نيز در روند بي‌هويت کردن شهرها تاثير فراواني دارد که بايد براي بهبود وضعيت، گام‌هاي اساسي برداريم.

وزير راه و شهرسازي به جلسه روز يکشنبه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهوري در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در جلسه‌اي که خدمت آقاي رييس جمهوري بوديم نيز به اين موارد اشاره شد که هم سرمايه‌هاي ما به دليل عدم کيفيت ساخت و ساز و همچنين قوانين شهرسازي و هم شهرسازي ما در حال از بين رفتن است که بايد در اقدامي‌موثر در جهت بهبود وضعيت تصميمات جامعي بگيريم.

اسلامي‌خاطرنشان کرد: از همان روزهاي ورودم در مسئوليت جديد به اقاي ايزدي اعلام کردم که بايد مشخص کنيم چه سازماني مسئول کنترل شهر و کنترل قوانين و ضوابط شهرسازي است. ضمانت اجرايي طرح‌هاي جامعي که توسط وزارت راه و شهرسازي و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري تهيه و ابلاغ مي‌شود، چيست؟

وي خطاب به مديران شهرسازي و معماري استان‌هاي سراسر کشور اعلام کرد: انتظار داريم، آسيب‌شناسي که توسط شما کارشناسان و متخصصان انجام مي‌شود با تاکيد بر رفع دغدغه‌هاي موجود باشد و نتيجه‌اي که حاصل مي‌شود توان ايجاد تغيير رويکردهاي بنيادين را داشته باشد.

اسلامي‌با اعلام اينکه جلساتي را با رييس جمهوري در مورد مباحث حمل و نقل و همچنين معماري و شهرسازي تشکيل مي‌دهد، گفت: از شما مديران معماري و شهرسازي انتظار دارم که در زمينه موضوعات مرتبط با شهرسازي و معماري و همچنين حمل و نقل در استان‌هاي خود بررسي و مطالعه همه جانبه‌اي انجام دهيد تا بتوانيم بر اساس پژوهش‌هاي ميداني و مطالعات واقعي که توسط شما متخصصان حوزه شهرسازي و معماري کشور انجام مي‌شود سخني واحد و يکپارچه را براي ارايه مطالب به رئيس‌جمهوري داشته باشيم.

اين مقام مسئول همچنين اعلام کرد: هر منطقه شهري بايد متناسب با زيست بوم و تاريخ و فرهنگ خودش مطالعاتي داشته باشد. ما بايد بتوانيم بگوييم که به لحاظ رويکرد جديد تا ۵۰ سال آينده براي تمدن‌سازي در حوزه معماري و شهرسازي چه کاري مي‌خواهيم انجام دهيم؟ همچنين، گذشته ما امروز ما را به اين نقطه رسانده است و از اينجا به بعد به کجا مي‌خواهيم برسيم؟

اسلامي‌ادامه داد: هم‌‌اکنون طرح مديريت يکپارچه شهري و درآمد پايدارِ شهرداري‌ها در حال تبديل شدن به قانون است، به همين دليل بايد از فرصت ايجاد شده نهايت بهره را ببريم و با آسيب‌شناسي‌هاي دقيقي که توسط شما مديران معماري و شهرسازي انجام مي‌شود، آسيب‌ها و دلايل آنها بررسي شوند و در عين حال با ارايه راهکارها، تعيين کنيم که مسئوليت کنترل شهر و شهرسازي با چه نهاد و سازماني است.

وي افزود: بايد بررسي کنيم که چرا طرح‌هاي جامع ما رعايت نمي‌شود و مداخله‌ها و عدم انطباق‌ها و مغايرت‌هاي اساسي ما در طرح‌هاي جامع به چه دلايلي رخ مي‌دهد و راهکارهاي پايدار شامل چه مواردي است.

بغداد به دنبال ادامه معافیت از تحریم‌های آمریکا؛

گروه انرژي: از زمان تحريم‌هاي امريکا بسياري از کشورها به دنبال اين بودن که تحريم را کم رنگ کنند و دنبال همکاري ژاپن ، هند ، کره جنوبي ، ترکيه توانسته‌اند با معافيت را بگيرند والان عراق به دنبال معافيت است. وزير انرژي آمريکا دولت جديد عراق را براي افزايش توليد و صادرات نفت شمال اين کشور به ترکيه در آستانه بررسي تمديد معافيت بغداد از تحريم‌ها براي ادامه واردات گاز ايران، تحت فشار قرار داد. وي با اشاره به اسنادي که از سوي وزارت انرژي آمريکا منتشر شد، نوشت: ريک پري، وزير انرژي آمريکا، در ديداري که با مقامات عراقي در بغداد داشت، اين مساله را مطرح کرده که تمديد معافيت عراق از تحريم‌هاي ايران، به توانايي اين کشور براي افزايش قابل توجه صادرات نفت از منطقه شمال اين کشور بستگي دارد. پري به سران عراقي گفت: آمريکا درباره تمايل خود براي کمک به استقلال انرژي عراق جدي است با اين حال گام‌هاي بيشتري براي بهبود فضاي کسب‌وکار و کاهش نفوذ ايران ضروري است. آمريکا، عراق را براي افزايش قابل توجه صادرات نفت خود و افزايش توليد داخلي برق و کاهش سوختن گاز طبيعي، تحت فشار قرار داده است. طبق اعلام وزارت انرژي آمريکا، پري در اين ديدار مجددا تاکيد کرد اولويت دولت آمريکا اين است که چنين اتفاقي روي دهد و ما آماده هستيم تا به عراق براي دست‌يابي به استقلال انرژي خود کمک کنيم.

آمريکا ماه گذشته به بغداد معافيت داد تا اين کشور همچنان به واردات گاز طبيعي و برق از ايران ادامه دهد. اين معافيت در ۱۸ دسامبر منقضي مي‌شود. تحريم‌هاي آمريکا عليه صادرات نفت ايران در پنجم نوامبر اجرايي شد و همزمان با معافيت عراق براي واردات برق از ايران، هشت کشور ديگر از جمله چين و هند اجازه يافتند به واردات نفت ايران به ميزان کمتري ادامه دهند. در حالي که آمريکا ماه گذشته به وضع تحريم‌ها و معافيت‌ها مشغول بود، وزارت خارجه اين کشور از عراق به عنوان يکي از چهار کشوري که به همراه آمريکا، عربستان سعودي و روسيه نفت‌ بالايي توليد مي‌کنند، تمجيد کرد. پري با برهام صالح، رييس جمهور، عادل عبدالمهدي، نخست وزير، ثامر غضبان، وزير نفت عراق و الخطيب وزير برق عراق ديدار کرد.

  • عراق به دنبال معافيت از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است

عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق، اعلام کرد عراق هياتي را به آمريکا اعزام خواهد کرد تا از تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران معافيت گرفته و به واردات گاز ايران ادامه دهد. واشنگتن به عراق براي واردات گاز از ايران معافيت ۴۵ روزه داده است. اين معافيت در زمان آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در پنجم نوامبر اعلام شد اما مقامات عراقي اعلام کردند به حدود دو سال زمان نياز دارند تا منبع جايگزيني پيدا کنند. نخست‌وزير عراق در يک کنفرانس مطبوعاتي اظهار کرد: طرف آمريکايي با عراق براي يافتن راه‌کاري که فشار را از روي عراق برمي‌دارد همکاري مي‌کند زيرا گاز ايران به مسئله بسيار حساسي مربوط مي‌شود که برق است. عبدالمهدي که پس از شش ماه ابهام سياسي در اکتبر روي کار آمد، روز سه شنبه با ريک پري، وزير انرژي آمريکا در بغداد ديدار کرد. پري پس از ديدار با وزيران نفت و برق عراق به خبرنگاران در بغداد گفت: تحريم‌ها واقعيت دارند و برقرار شده‌اند.

دفتر عبدالمهدي اعلام کرد وزير انرژي آمريکا با هيئتي شامل بيش از ۵۰ مدير تجاري در بغداد است. پري در کنفرانسي که از سوي اتاق بازرگاني آمريکا سازماندهي شده بود و در آن ثامر غضبان، وزير نفت عراق نيز حضور داشت، درباره وجود فرصت‌هاي بسيار مثبت در اين کشور صحبت کرد.

بر اساس گزارش رويترز، عراق با شرکت جنرال الکتريک آمريکا و رقيب آلماني‌اش زيمنس براي احداث نيروگاه‌هاي گازسوز در برخي از ميادين نفتي کوچک به توافق رسيده است. روزنامه فايننشيال تايمز در اکتبر گزارش کرده بود که دولت آمريکا به نفع جنرال الکتريک اعمال نفوذ کرده تا اين شرکت قرارداد تجهيزات توليد نيرو به ظرفيت ۱۱ گيگاوات که ارزش آن به حدود ۱۵ ميليارد دلار بالغ مي‌شود را به دست آورد.

به گزارش روزنامه تجارت دولت آمريکا، اما با وجود تهديد‌هاي چند ماهه پس از خروج از برجام مبني بر اين که صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رساند، در ۱۴ آبان و همزمان با برگشت تحريم‌هاي هسته‌اي عليه تهران که ذيل برجام تعليق شده بودند، در عقب‌نشيني آشکار به ۸ کشور چين، هند، ايتاليا، يونان، ژاپن، کره جنوبي، تايوان و ترکيه به طور موقت (6 ماه) معافيت از تحريم‌هاي نفتي اعطا کرد.

همچنين سفارت آمريکا در بغداد چند روز پس از اعمال تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران با انتشار يک پيام ويدئويي اعلام کرد عراق همچنان مي‌تواند به واردات ذخاير گاز و انرژي از ايران تا 45 روز ادامه دهد.

«ريچارد نفيو»، کارشناس ارشد مسائل تحريمي‌در دولت سابق آمريکا در سالهاي 2013 تا 2014 مي‌گويد: «به نظرم آمريکا در حال تلاش است تا راه‌حلي را براي (معافيت تحريمي) عراق پيدا کند. دولت آمريکا آگاه است که در رقابت بين ايران و آمريکا، عراق کشوري کليدي است».

يک مقام وزارت خارجه آمريکا نيز در گفتگو با «سي‌ان‌بي‌سي» گفته بود: «دستورالعملي براي ادامه معافيت عراق (از تحريمها عليه ايران) صادر خواهد شد، اما هنوز تصميمي‌در اين‌‎باره اتخاذ نشده است.»

جدایی پرحاشیه انگلیس از اتحادیه اروپا؛

گروه بين الملل: اولين روزي که "ترزا مي" به عنوان نخست وزير انگليس از خانه شماره 10 داونينگ استريت بيرون آمد انگليسي‌ها او را يک "بانوي آهنين " مي‌ديدند که قرار است انگليس را از بحران طلاق از اتحاديه اروپا به سلامت خارج کند.

"ترزا مي" که بسياري او را مارگارت تاچر دوم مي‌خوانند هر چند يکي از تاثيرگذارترين زنان اين روزهاي دنيا به شمار مي‌آيد اما برخلاف آنگلا مرکل که بعد از 12 سال اين روزها با قدرت و صلابت تمام در حال کنار رفتن از رهبري آلمان است اين روزها با کابوس استيضاح دست و پنجه نرم مي‌کند که پاياني سريع براي عمر سياسي و دوران نخست وزيري اش به شمار مي‌ايد.

اعضاي حزب محافظه‎کار انگليس قرار بود بامداد پنجشنبه با برگزاري جلسه راي اعتماد، درباره آينده نخست‎وزير اين کشور تصميم گيري کنند. تا لحظه تنظيم اين خبر ۱۰۸ نفر از نمايندگان اين حزب اعلام کرده‌اند که در جلسه راي اعتماد از ادامه نخست وزيري مي‌حمايت خواهند کرد. البته ترزا مي‌براي آنکه بتواند همچنان در پست نخست وزيري بماند به حمايت ۱۵۸ نماينده نياز دارد.

فارغ از اينکه نتيجه استيضاح ترزا مي‌در پارلمان چه باشد و ترزا مي‌به قدرت برگردد يا کنار گذاشته شود انگليس اين روزها با بحران برگزيت به بن‌بست کامل رسيده و بانوي نخست وزير بر خلاف الگوي خود "مارگارت تاچر" در قامت يک رهبر شکست‌‌خورده و ناتوان از مديريت بحران ظاهر شده است. به همين خاطر بسياري معتقدند عمر سياسي بانوي نخست وزير خيلي چند وقت است با استعفاي مداوم وزراي کابينه و ائتلاف موافقان و مخالفانشص به پايان رسيده است.

بازي برکناري بانوي نخست وزير را اين بار حزب محافظه کار کليد زد. "گراهام بردي" (Graham Brady) رئيس يکي از کميته‌هاي وابسته به حزب محافظه‌کار پارلمان انگليس اعلام کرد که ۴۸ نفر از اعضاي اين حزب با ارسال نامه‌هايي، خواستار برکناري ترزا مي‌نخست‌وزير اين کشور شده‌اند.

به اين ترتيب با تقاضاي بيش از ۱۵ درصد از اعضاي حزب حاکم، جلسه راي اعتماد، بامداد امروز در پارلمان برگزار شد.

طبق قوانين حزب محافظه‌کار، در راي گيري پارلمان، بايد بيش از نيمي‌از اعضاي حزب حاکم خواهان کناره‌گيري نخست‌وزير شوند. اما چنانچه اين تعداد به حد نصاب نرسد؛ حزب تا يک سال ديگر حق ارائه تقاضا براي برکناري مي‌را نخواهد داشت و اين مساله کمي‌ترزا مي‌را اميدوار کرده است تا بتواند زماني براي جبران اشتباهاتش داشته باشد.

بسياري از اعضاي حزب محافظه‌کار، ناکامي‌مي‌در حصول توافقي مناسب براي اجراي برگزيت را دليلي قانع کننده براي برکناري وي مي‌دانند.

مي‌پيش تر راي گيري پارلمان براي تاييد توافق برگزيت را که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود به تعويق انداخت چراکه از ناکامي‌خود در اين زمينه آگاه بود.

وي ديروز در راستاي نرم کردن دل مقامات اتحاديه اروپا براي کنار آمدن با خواسته‌هاي پارلمان نيز سفري به آلمان، هلند و بلژيک داشت.

برکناري ترزا مي‌در حالي مطرح مي‌شود که نخست‌وزير انگليس چند وقت است در پايتخت‌هاي اروپايي مشغول رايزني بر سر جزئيات توافقنامه خروج از اتحاديه اروپاست. بانوي نخست وزير اما مخالفان سرسختي دارد که نمي‌تواند به اين راحتي از دست آنان بگريزد.

نيکلا استورجن، نخست‌وزير اسکاتلند که طي 2سال‌ونيم گذشته بيش از ديگران با خروج انگليس از اتحاديه اروپا مخالفت کرده، روز گذشته در پستي توييتري خطاب به جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر که رقيب اصلي حزب حاکم به‌شمار مي‌رود، خواستار ارائه طرحي براي برکناري ترزا مي‌از نخست‌وزيري شد. خانم استورجن در توييت خود نوشت: اگر حزب کارگر طرح عدم‌اعتماد به ترزا مي‌را به مجلس ارائه کند، او و حزبش هم با اين طرح همراهي خواهند کرد. اسکاتلندي‌ها بيش از هر کس ديگري در انگليس با خروج از اتحاديه اروپا که به برگزيت معروف شد مخالف بودند اما در مجموع رأي 52درصدي مردم انگليس به خروج از اتحاديه درنهايت سرنوشت اسکاتلند را هم رقم زد و اين کشور که جزئي از بريتانيا به‌شمار مي‌رود نيز مسير خروج را در پيش گرفت.

همزمان نايجل فاراژ، رهبر سابق حزب استقلال در گفت‌وگويي با شبکه تلويزيوني اسکاي‌نيوز از اعضاي حزب کارگر در مجلس خواست براي برکناري ترزا مي‌دست‌به‌کار شوند. فاراژ و حزبش تلاش زيادي براي جلب نظر مردم انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا کردند. فاراژ البته پس از به نتيجه رسيدن همه‌پرسي برگزيت، از سياست کنار کشيد و حزب حاکم يعني حزب محافظه‌کار را با بحران‌هاي بعدي به حال خود گذاشت.

احزاب اقليت مجلس ازجمله حزب ليبرال دمکرات و حزب سبزها نيز درخواستي مشابه داشتند. حزب کارگر در واکنش به اين درخواست‌ها و درخواست‌هاي مطرح‌شده از سوي برخي اعضاي اين حزب در بيانيه‌‌اي اعلام کرد درصورتي که مطمئن شود طرح عدم‌اعتماد به ترزا مي‌در مجلس رأي لازم را مي‌آورد، دست به‌کار خواهد شد. اين اقدام جرمي‌کوربين را بسياري به خنجر از پشت زدن حزب کارگر به ترزا مي‌تعبير مي‌کنند که تنها به خاطر بحران خروج انگليس از اتحاديه اروپا قرباني شده است.

رهبر انقلاب با احتمال توطئه دشمن برای سال 98 هشدار دادند؛

رهبر معظم انقلاب اسلامي‌تصريح کردند:مسئولان بايد مراقب باشند، دشمن خبيثي که از در بيرون شده است، از پنجره داخل نشود.

به گزارش ايسنا، حضرت آيت ا... خامنه‌اي در ديدار جمعي از خانواده‌هاي شهيدان دفاع مقدس و مدافع حرم و دفاع از مرزها و امنيت کشور، بازآفريني روحيه شجاعت و شهادت در نسل جوان مؤمنِ انقلابي امروز را «معجزه انقلاب» برشمردند و با دعوت مردم و جوانان و همچنين مسئولان به بيداري و هوشياري در مقابل توطئه‌هاي جبهه استکبار و در رأس آن امريکا، گفتند: همه بايد تلاش خود را براي تقويت اقتصاد کشور و توليد ملي مضاعف کنند و مسئولان نيز بايد مراقب باشند تا فريب ظاهرسازي و زبان بازي دشمن را نخورند و دشمن خبيثي که از در بيرون شده است، از پنجره وارد نشود.

رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به کلام امام بزرگوار مبني بر اينکه «ملتي که شهادت دارد، اسارت ندارد»، تأکيد کردند: ملتي که به استقبال خطر رفتن در راه خدا و شهادت در راه او را، سعادت و يک موفقيت بزرگ مي‌داند، هيچ نيرويي توانايي ايستادگي در مقابل آن را ندارد و آن ملت همواره برنده است و پيش خواهد رفت.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي ملت ايران را نمونه بارز اين تفکر دانستند و افزودند: اينکه ملت ايران در طول ۴۰ سال گذشته در راه بسيار پُر خطر و پُر زحمت خود در مقابل همه قدرتمندان ظالم ايستاد و آنها نتوانستند هيچ غلطي بکنند به دليل اعتقاد به شهادت و اين سرنوشت افتخارآميز است.

ايشان استمرار اين تفکر و روحيه در جوانان انقلابي را نشانه رويش‌هاي چند برابري انقلاب در مقابل ريزش‌ها خواندند و خاطرنشان کردند: امروز جوان مؤمن و انقلابي با همان روحيه جوانان اول انقلاب و روحيه شهيدان همت و خرازي و ديگر بزرگان به وسط ميدان مي‌آيد و با احساس مسئوليت و شجاعت همچون ستون انقلاب، در مقابل دشمن مي‌ايستد و به استقبال شهادت مي‌رود، و اين معجزه نظام جمهوري اسلامي‌است که توانسته اين روحيه فولادين را بازآفريني کند و استمرار دهد.

رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه اگر اين شهادتها و شجاعتها و صبر خانواده‌هاي شهدا نبود، مستکبران عالَم و امريکاي جنايتکار همچون دوران طاغوت بر کشور مسلط مي‌شدند، گفتند: ملت ايران قدردان شهدا و خانواده‌هاي آنان است که نمونه‌هاي آن را در حضور پرشکوه مردم در تشييع شهداي مدافع حرم و دفاع از امنيت و مرزها شاهد بوده و هستيم.

آيت ا... خامنه‌اي خاطرنشان کردند: برخلاف تحليل‌هاي بي ربط برخي افراد کج فهم و دلبسته به غرب، جمهوري اسلامي‌نيرومند و توانا است و اين قدرت به‌واسطه معنويت و فکر و تلاش انسانهاي فداکار و ايمان جوانان و خانواده‌هاي شهدا به‌دست آمده است.

ايشان با تأکيد بر اينکه دشمنان سرشناس ايران اسلامي، غرق در فساد اخلاقي و سياسي هستند، افزودند: اگر مي‌خواهيد چهره واقعي امريکا را بشناسيد، به رئيس جمهور و دولتمردان کنوني امريکا بنگريد زيرا اين افراد، چهره زشت و نفرت انگيز هميشگي دولتمردان امريکا را اکنون به‌صورت صريح و آشکار نمايان کرده اند.

رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به ايستادگي ملت ايران در مقابل چنين دشمني، خاطرنشان کردند: آمريکايي‌ها در طول اين سالها، همواره به دنبال اين بودند که همانند قبل از انقلاب بار ديگر بر ايران مسلط شوند و همان شرايطي را که براي برخي کشورهاي ضعيف منطقه به‌وجود آورده‌اند و آنها را گاو شيرده خود ناميده اند، براي ايران عزيز، بزرگ و پرافتخار نيز بوجود آورند اما به اين هدف نرسيدند و از اين به بعد هم قطعاً نخواهند رسيد.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به اينکه امام بزرگوار، امريکا را «شيطان بزرگ» خواندند، افزودند: امام(ره) با اين نامگذاري، در واقع همه موحدان و ملتهاي با انصاف جهان را در مقابل امريکا بسيج کردند و توفيقات زيادي هم در اين راه به‌دست آمده و بيشتر هم خواهد شد اما دشمن تلاش دارد تا ملت ايران را از مسير پيشرفت و ايستادگي در مقابل قدرتها، منصرف کند.

ايشان با اشاره به تحرکات و اقدامات دو سال اخير امريکايي‌ها به‌ويژه وضع تحريم‌هاي همه‌جانبه و کمک به دشمنان گوناگون ايران، نقشه‌هاي آنها را لو رفته خواندند و تأکيد کردند: هدف آنها اين بود که به وسيله تحريم و اقدامات ضد امنيتي، در کشور دو دستگي، اختلاف و جنگ گروهها به‌وجود آورند و عده‌اي را به خيابانها بکشانند و نام آن را هم «تابستان داغ» گذاشته بودند اما به کوري چشم دشمنان، تابستان امسال يکي از بهترين تابستانها بود.

رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين با اشاره به اظهارات مقامات امريکايي مبني بر اينکه جمهوري اسلامي‌«چهل سالگي» خود را نخواهد ديد، گفتند: ملت ايران با استحکام تمام ايستاده است و به توفيق الهي در ۲۲ بهمن، چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي‌را با شکوه بسيار بيشتر از سالهاي قبل برگزار خواهد کرد.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به بيداري ملت ايران، مسئولان را به تلاش بيشتر توصيه کردند و افزودند: اگرچه نقشه دشمن لو رفته است اما همه بايد هوشياري خود را حفظ کنند زيرا امريکا، دشمني خبيث و حيله گر است و ممکن است قصد فريب داشته باشد تا براي سال ۹۷، جنجال کند اما مثلاً براي سال ۹۸ نقشه‌اي بکشد.

ايشان، صهيونيست‌ها و مرتجعين منطقه را شريک امريکا در توطئه و دشمني با ملت ايران دانستند و تأکيد کردند: البته ما قوي تر از آنها هستيم زيرا تاکنون نتوانسته‌اند در مقابل جمهوري اسلامي، هيچ غلطي بکنند و از اين پس هم نخواهند توانست.

رهبر انقلاب اسلامي‌در عين حال تأکيد کردند: نبايد لحظه‌اي غافل شد و همه بايد بيدار و هوشيار باشند. توصيه من به ملت ايران به‌ويژه جوانان و مجموعه‌هاي گوناگون کشور اعم از همه صنوف و جريانهاي سياسي اين است که مراقب باشند ميدان را براي دشمن آماده نکنند زيرا اگر غافل شويم، همان دشمن ضعيف، زهر خود را خواهد ريخت.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي افزودند: امروز، مهمترين وظيفه مردم و مسئولان، در کنار هوشياري، تلاش براي تقويت اقتصاد کشور توليد داخلي است.

ايشان، مسئولان را به افزايش تلاشها و فريب ظاهرسازي و زبان بازي دشمن را نخوردن، توصيه مؤکد کردند: دشمن انواع ترفندها را به‌کار مي‌برد و مسئولان بايد مراقب باشند، دشمن خبيثي که از در بيرون شده است، از پنجره داخل نشود.

رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به تأکيداتي که به مسئولان در خصوص مسائل اقتصادي و حل مشکلات مردم کرده اند، افزودند: اگر مسئولان به موضوع تقويت توليد داخلي توجه جدي کنند، مشکلات اقتصادي مردم کم خواهد شد.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به دست دوستي آل سعود با دشمنان اسلام و جنايت آنها در يمن، امريکا را شريک اين جنايت‌ها خواندند و خاطرنشان کردند: سعودي‌ها تصور مي‌کردند مي‌توانند ظرف چند روز يا چند هفته، بر يمن مسلط شوند اما اکنون حدود چهار سال است که نتوانستند کاري از پيش ببرند و هرچه زمان بگذرد، ضربه‌اي که به آنها وارد خواهد شد، سخت تر خواهد بود.ايشان سياست آل سعود در يمن و بحرين را، سياستي ابلهانه دانستند و تأکيد کردند: خادم حرمين شريفين بايد «اشداءُ علي الکفار» باشد، نه اشداء در مقابل مؤمنان و در مقابل مردم يمن و مردم بحرين.رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه ملت ايران بايد با بصيرت کامل، اوضاع را زير نظر داشته باشد و موضع خود را مستحکم نگه دارد، افزودند: امروز در اين دنياي طوفاني که طوفان آن به اروپا و فرانسه نيز رسيده است، ملت ايران به برکت اسلام در کشتي امن محبت اهلبيت عليهم السلام قرار گرفته و پيروزي متعلق به اين ملت است.

دستور ویژه رییس جمهور به وزیر صنعت برای ساماندهی بازار؛

گروه اقتصاد کلان: در پي رشد نرخ ارز به ويژه دلار، قيمت بسياري از کالاها که به طور مستقيم و غيرمستقيم از نرخ دلار تبعيت مي‌کند، روند صعودي به خود گرفته و اين رشد قيمت، کار را به جايي رسانده که حتي کالاهايي که با دلارهاي دولتي و بازار ثانويه تامين شده‌اند، با نرخ دلار آزاد محاسبه و عرضه مي‌شوند.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، شرايط بازار با نوسانات نرخ ارز به سمتي پيش رفته که قيمت محصولات مرتبا از سوي فروشندگان تغيير مي‌کند و حتي در برخي موارد که ميزان نوسانات شديد است از عرضه محصول در بازار خودداري مي‌شود و اين شرايط در نهايت منجر مي‌شود فروشندگان جريمه‌هاي بازرسي اتحاديه‌ها را به جان بخرند و از نصب برچسب قيمت روي اجناس خودداري کنند. نکته مهم در اين ميان اين است که تجربه گذشته نشان داده هر زمان که قيمت دلار افزايش مي‌يابد، قيمت محصولات به سرعت روند صعودي به خود گرفته و در صورتي که دلار افت قيمت را در دستور کار قرار داده، قيمت محصولاتي که با دلار رشد کرده، کاهش نمي‌يابد يا به ميزان کاهش نرخ ارز، کاهش قيمت را تجربه نمي‌کند.

  • قيمت اجناسي که بي جهت افزايش يافته است بايد پايين بيايد

روز گذشته رييس دفتر رييس جمهور با بيان اين که اين حق را به مردم مي‌دهيم که انتظار داشته باشند با کاهش قيمت دلار، قيمت اجناس هم کاهش يابد، گفت‌: رييس جمهور، وزير صنعت را مامور کرده است تا کاهش قيمت‌ها را دنبال کند.

محمود واعظي، در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين پرسش که چرا قيمت اجناس در بازار با کاهش قيمت دلار کاهش پيدا نکرده است و آيا اين انتظار مردم براي کاهش قيمت‌ها انتظار به جايي است، اظهار کرد: اين حرف درست است و ما اين حق را به مردم مي‌دهيم و خودمان هم بر اين باور هستيم. هفته‌ گذشته رييس جمهور ، وزير صنعت، معدن و تجارت را مامور کرد تا اين کار را دنبال کند. سازمان حمايت از مصرف کننده نيز در اين زمينه مسئوليت دارد.

وي همچنين گفت‌: در هفته‌ گذشته تا به حال هم از مردم و هم از اصناف مي‌شنويم که قيمت‌ها آرام آرام پايين مي‌آيد. متاسفانه وقتي جنسي مي‌خواهد گران شود، مردم براي خريد آن هل مي‌زنند و شيب گراني زياد مي‌شود، اما کاهش قيمت آرام آرام صورت مي‌گيرد.

رييس دفتر رييس جمهور در ادامه‌ خاطر نشان کرد: چهار توليد کننده لوازم خانگي اعلام کرده‌اند که پانزده درصد کاهش قيمت دارند و در مورد آجيل و خشکبار هم گفته مي‌شود که قيمت‌ها کاهش داده مي‌شود. ما معتقد هستيم قيمت اجناسي که بي جهت بالا رفته است بايد پايين بيايد. ما با شما هم عقيده هستيم.

  • کاهش نرخ ارز نتوانست قيمت کالاها را ارزان کند

در اين ارتباط مدتي پيش نماينده مردم اهر و هريس در مجلس بر لزوم کاهش قيمت کالاهاي مورد نياز مردم پس از کاهش قيمت دلار تأکيد کرد.

به گزارش خبرگزاري خانه ملت،بيت ا... عبداللهي در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌در تذکر شفاهي خود گفت: به رئيس جمهور تذکر مي‌دهم که با وجود کاهش نسبي قيمت ارز در روزهاي اخير اما قيمت کالاها همچنان گران است بنابراين تدبيري براي کاهش قيمت کالاها اتخاذ شود.

  • چرا با کاهش نرخ دلار قيمت کالاها کاهش نيافت؟

همچنين نماينده مردم نهاوند در مجلس گفت: اگر قيمت لبنيات، حبوبات، پروتين، خودرو، قطعه خودرو و همه کالاها با نرخ ارز گره خورده باشد بايد با کاهش ارز، پايين مي‌آمد. نرخ دلار کاهش يافت اما قيمت اين کالاها بالا ماند.

حسن بهرام‌نيا عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به مصوبات دولت، گفت: دولت با همکاري بانک مرکزي بالاخره افسار رها شده ارز را به صورت موقت هم که شده به دست گرفت و نرخ دلار از ۱۸ به ۱۱ هزارتومان کاهش يافت اما مايحتايج عمومي‌مردم که با همين سرعت افزايش نرخ ارز بالا رفته بود با پايين آمدن نرخ ارز، پايين نيامد. اگر قيمت لبنيات، حبوبات، پروتين، خودرو، قطعه خودرو و همه کالاها با نرخ ارز گره خورده باشد بايد با کاهش ارز، پايين مي‌آمد. نظام کنترل قيمت چه شد؟ عايدي پرش قيمت‌ها به جيب چه کساني مي‌رود؟نماينده مردم نهاوند در مجلس با اشاره به وضعيت اقتصادي اقشار نيازمند، گفت: در تنگناي اقتصادي کمک‌هاي خَيران و مردم به معلولان و مستمري‌بگيران بهزيستي و کميته امداد کاهش يافته است. خبر دارم که اکثر خَيران نيز در تامين نيازهاي اوليه خودشان هم درمانده‌اند. دولت بايد اين اقشار را به صورت فوري دريابد.

  • با کاهش نرخ دلار، کالاها هم ارزان مي‌شوند؟

با نوسانات نرخ ارز قيمت کالاها نيز افزايش يافت اما اکنون که روند کاهشي در بازار ارز حاکم شده، مصرف‌کنندگان توقع دارند قيمت کالاها نيز کاهش يابد اما رئيس اتاق اصناف تهران مي‌گويد تعيين قيمت کالا از سوي مراجع، هيچ ارتباطي با نوسانات نرخ دلار ندارد و قيمت مورد تائيد براي مراجع، قيمت مندرج در فاکتور رسمي‌خريد و محاسبه سود قانوني است.

رئيس اتاق اصناف تهران مدتي قبل در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: تعيين قيمت کالا در واحدهاي صنفي بايد با توجه به قيمت درج شده در فاکتور رسمي‌خريد و محاسبه سود قانوني انجام شود و بايد برچسب قيمت روي تمام کالاها الصاق شود.

قاسم نوده فراهاني ادامه داد: عرضه کالا طبق قانون بايد به طور حتم با فاکتور رسمي‌انجام شود و در بازرسي‌ها نبود برچسب قيمت به بهانه نوسان قيمت ارز و تغيير قيمت کالا، مورد قبول نيست و با متخلفان برخورد خواهد شد.رئيس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: نرخ ارز به صورت لحظه در روزهاي گذشته تغيير داشته و برخي فروشندگان با نوسان نرخ ارز قيمت محصولات را تغيير داده‌اند که اين موضوع در محصولات وارداتي و محصولاتي که مواد اوليه آن‌ها ارتباط مستقيم به بازارهاي وارداتي دارد اجتناب‌ناپذير است، از اين رو براي ثبات بازار و آينده‌نگري فعالان اقتصادي لازم است ارز با هر نرخي براي مدت قابل توجهي ثابت بماند.نوده فراهاني خاطرنشان کرد: اگر در بازرسي‌ها، کارشناسان با عدم درج قيمت روي محصولات وارداتي مواجه شوند به طور حتم فروشگاه را جريمه خواهند کرد و بهانه‌هايي همچون عدم ثبات قيمت دلار و نوسانات آن براي عدم درج قيمت پذيرفته نيست.او درباره اين که با رشد قيمت، فروشندگان به قيمت محصولات خود افزوده‌اند، اما اکنون در پي کاهش نرخ ارز ملزم به کاهش قيمت‌ها هستند، گفت: تعيين قيمت کالا از سوي مراجع ذيربط و اتحاديه هيچ ارتباطي با نوسانات نرخ دلار ندارد و قيمت مورد تائيد براي مراجع، قيمت مندرج در فاکتور رسمي‌خريد و محاسبه سود قانوني است.رئيس اتاق اصناف تهران در رابطه با برخي رفتارها و احتکار کالا يادآور شد: نوسانات نرخ ارز بر تمام موارد مصرفي افراد به صورت مستقيم و غيرمستقيم تاثيرگذار بوده و عاملي شده که بازار در برخي موارد با کمبود عرضه مواجه شود و اين موضوع حاکي از نبود کالا نيست.وي ادامه داد: در شرايط فعلي فقط مردم با فرهنگ خريد خود و تامين نياز روزانه و هفتگي مي‌توانند به بازار و اقتصاد کمک کنند. اما طي مدت اخير افراد نياز چند ماهه خود را خريداري کردند که به طور حتم در بلند مدت مردم از اين روند خريد آسيب مي‌بينند.

سرمقاله
مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

انوشيروان محسني بندپي به هزار و يک دليل نبايد از سازمان تامين اجتماعي مي‌رفت. اولين و اساسي‌ترين دليل اين ادعا هم اين بود که وي بيش از همه به درد همان افراد تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي و سازمان‌هايي مثل بهزيستي مي‌خورد؛ به خصوص حالا که شرايط جامعه و اقتصاد کشور روزهاي سخت و دشواري را مي‌گذراند. بايد پذيرفت که با انتصاب اخير محسني بندپي به استانداري تهران، اميدواري‌هايي که با آمدن او به تامين اجتماعي ايجاد شده بود و نويد بهبود خدمات دهي در اين سازمان را مي‌داد، حالا رنگ مي‌بازد و نقش بر آب مي‌شود. نگارنده هميشه به حال محسني بندپي و همکاران او به خاطر خدمت در سازمان‌هاي اجتماعي و کمک به مردم محروم و نيازمند غبطه خورده است. محسني بندپي با آن سيماي مهربان و لبخند هميشگي پيام آور آرامش و آسايش و حمايت بود و در شرايط فعلي که کشور براي حمايت از اقشار کم درآمد و ضعيف، پي در پي بسته‌هاي حمايتي تعريف مي‌کند و يکي از بهترين نيروهايي که در اين مقطع مي‌توانست در اجراي اين طرح‌ها و بسته‌ها مفيد و مؤثر واقع شود همين محسني بندپي بود و به همين دليل استفاده از وجود اين نيروي پاسخگو، دردآشنا، متدين و متخصص بيش از پيش در سازمان‌هايي مثل تامين اجتماعي و بهزيستي ضرورت داشت . انتصاب محسني بندپي به استانداري تهران گذشته از اين که در زندگي يک عده از مردم تاثير نامطلوب خواهد گذاشت، حوزه اجتماعي کشور را نيز از وجود يک مدير توانمند که براي رسيدن به اين مرحله از تجربه و مديريت هزينه و سرمايه زيادي براي او صورت گرفته است محروم مي‌کند و اندوخته مديريتي وي را که حاصل سال‌ها تلاش و کار در حوزه اجتماعي است از بين مي‌برد. استانداري اساسا يک منصب سياسي است و با حوزه‌هاي کاري قبلي آقاي بندپي تفاوت زيادي دارد و تازه استاندار جديد هم بايد مدت زيادي در اين سمت بماند تا تجربيات جديدي کسب کند و بتواند سياسي‌ترين و مهم‌ترين استان کشور را اداره کند. از اين رو جابجايي محسني بندپي در شرايط فعلي از اين نظر هم چندان مناسب به نظر نمي‌رسد و بهتر اين است که از وجود فردي که تجربه سياسي بيشتري داشته و ترجيحا از بدنه وزارت کشور و استانداري تهران باشد به صواب نزديک تر خواهد بود. اي کاش هيئت وزيران در انتصاب اخير خود تجديد نظر و محسني بندپي را در همان سمت قبلي خو ابقا کند.

یادداشت

هادي حق‌شناس

کارشناس مسائل اقتصادي

بخش زيادي از جابه‌جايي پول در ايران به دليل دلال‌بازي در بازارهاي مسکن، خودرو، سکه و... اتفاق مي‌افتد. ما در مقاطع مختلف زماني شاهد هجوم يک‌باره افراد براي خريدوفروش کالاها در بازارهاي مختلف بوديم و اساساً معاملاتي در اقتصاد ما انجام مي‌شود که ربطي به توليد يا بخش واقعي اقتصاد ندارد. منهاي بحث پولشويي که داستان جدايي دارد و دولت بايد از منشأ ورود و خروج پول به بازار مطلع باشد و اگر نظام بانکي بخواهد مي‌تواند منشأ آن را کنترل کند، آزاد بودن تراکنش‌ها اثر بسيار مخربي بر آرامش و تعادل در بازار دارد. به‌عبارت‌ديگر، بخش دلالي تا همين چند وقت اخير به هر ميزان و به هر مقداري که دلش مي‌خواست مي‌توانست پول را به حساب‌هاي مختلف منتقل يا آن را به‌صورت نقدي در ميدان فردوسي جابه‌جا کند. به نظر مي‌رسد اگر نظام بانکي منسجم‌تر و در يک چارچوب هدفمند و قانونمند عمل کند قطعاً مي‌تواند آرامش و نظم و انضباط پولي و مالي را به بازار برگرداند. البته مواردي که ذکر شد نبايد مانعي براي اقدامات فعالان واقعي اقتصاد باشد. هدف از اين انضباط پولي و مالي که امروز در قالب کنترل تراکنش‌ها اعمال مي‌شود جلوگيري از سفته‌بازي و دلالي در بازار ارز و سکه و... است که قطعاً مي‌تواند منجر به انضباط مالي شود. يکي از مشکلاتي که امروز بانک‌هاي کشور با آن مواجه هستند اين است که صدها هزار حساب بانکي در بانک‌ها به نام اشخاصي افتتاح شده که گاها هويت آنها نيز مشخص نيست. اگر همه اين حساب‌ها به يک کارت يعني همان کارت ملي منتقل شوند يقيناً انضباط پولي و مالي افزايش مي‌يابد. امروز تعداد کارت‌هاي بانکي در هر خانواده ايراني بسيار زياد است و حتي گاهي شاهد اجاره کارت توسط برخي افراد هستيم. بنابراين بانک مرکزي با دقت بيشتري بايد به کنترل اين‌گونه معاملات هيجاني در بازار بپردازد. يقيناً عملکرد بانک مرکزي نسبت به گذشته بهتر شده است و شکي در اين موضوع نيست اما به دليل اينکه سال‌هاي زيادي اقتصاد ايران تحت تحريم بوده است ساختار اداري نظام بانکي ما به‌ويژه از منظر بانکداري الکترونيک از کشورهاي توسعهافته عقب‌مانده است.

رئيس جمهور از جنگ اقتصادي و رواني خبرداد؛

گروه سیاسی :رئيس جمهور با اشاره به اينکه اکنون در مقطع تحريم هستيم و در مقطع تحريم به طور طبيعي مردم با مشکلاتي مواجه هستند، افزود: يک نوع جنگ اقتصادي و رواني است و نمي‌توانيم بگوييم شرايط عادي است. در اين شرايط سخت همه بايد با وحدت همديگر را ياري کنيم. يکي از مسايل بسيار مهم اين است که مردم براي دسترسي به کالاهاي اساسي با دشواري مواجه نباشند و قيمت‌ها در بازار متعادل باشد تا به مردم اجحاف نشود.

حجت الاسلام حسن روحاني با تاکيد بر اينکه الان در اين شرايط مسايل معيشت و اشتغال مردم براي ما بسيار مهم است، گفت: مي‌توانيم در زمينه مسکن تحول ايجاد کنيم و مهندس اسلامي‌وزير راه و شهرسازي ، وعده بزرگي دادند که در 2 سال آينده مجموعاً حدود 900 هزار مسکن شامل 500 هزار تکميلي و 400 هزار احداثي، ايجاد خواهد شد که اين رقم بسيار بالايي است و بدان معنا است که ايشان مي‌خواهند همه توسعه‌گرها را جذب و وارد عرصه عمل کنند. صنعت ساختماني، صنعت بسيار وسيعي است و مي‌تواند براي اشتغال تحول و براي زندگي مردم رفاه درست کند.

رئيس جمهور گفت: وزير اقتصاد و دارايي مسئول شدند که همه زمين‌هايي که دولت در استان‌هاي مختلف دارد را بررسي کند؛ اين اموال که همه براي وزارت اقتصاد و دارايي و دولت است و بايد شناسايي شود و اين زمين‌هايي که براي اين کار مناسب است چه براي نيروهاي مسلح چه غير مسلح بايد به وزارت مسکن واگذار شود.

روحاني با اشاره به اينکه بخشي از کارگاه‌هاي ما دچار مشکل هستند، گفت: بانک‌ها بايد ياري و کمک کرده و سرمايه در گردش را ايجاد کنند. رييس جمهور با اشاره به تلاش‌هاي دشمنان براي ايجاد ايران هراسي و تبليغات ضد ايراني گفت: نظافت ، ترافيک و رفت و آمد و معماري در تهران در کنار اماکن سکونتي براي مسافرين خارجي يعني هتل‌ها در درجات مختلف و راه‌هاي ورودي و خروجي تهران بسيار مهم هستند.

رئيس جمهور با بيان اينکه ايران تقريباً در يک منطقه خشک قرار گرفته است، اظهار داشت: ما بايد براي مردم به فکر آب باشيم؛ ايران هيچ مشکل آب ندارد بلکه مشکل تلاش و برنامه‌ريزي دارد؛ در جنوب و شمال آب داريم؛ چطور تمام کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس از اين آب استفاده مي‌کنند و ما استفاده نمي‌کنيم؛ همه چشم ما به آسمان بوده که باران ببارد. خداوند منابع بزرگ آب را در کنار ما قرار داده و بايد از آنها استفاده کنيم. روحاني با بيان اينکه در شمال بايد همانند ديگر همسايگان از درياي خزر استفاده کنيم، گفت: درحالي که ديگران در حال بهره گيري از آب درياي خزر هستند اما ما معطل مانده‌ايم و تماشا مي‌کنيم.کشورهاي همسايه در درياي خزر اين همه آلودگي درست مي‌کنند به گونه‌اي که در ساحل خزر در مازندران ، گيلان و گلستان لايه نفتي روي آب بسته شده و ما استفاده مشروع‌مان از اين دريا را به بهانه‌هاي بسيار جزيي که نادرست و ناصحيح است، انجام نمي‌دهيم. وي با اشاره به اينکه برخي مقالاتي که در دنيا نوشتند گويي براي عدم توسعه ما ساخته شده است والا اين مقالات براي خودشان نيست، گفت: ما گاهي گرفتار يکسري مقاله شديم و رفتيم پشت سر آن مقاله‌ها و ملت خودمان را به دردسر انداختيم؛ آنها هم خودشان هيچ مراعات نمي‌کنند؛ مگر آنها اين مسأله و بحث‌هاي مربوط به گازهاي گلخانه‌اي را که مي‌گويند، خودشان مراعات مي‌کنند. رئيس جمهور با بيان اينکه بايد براي محيط زيست و نيز رفاه مردم تلاش کنيم، گفت: اين همه آلودگي در دنيا انجام مي‌گيرد اما به خودمان که مي‌رسيم، مي‌خواهيم خط به خط را اجرا کنيم، فکر مي‌کنيم اينها آيات قرآني است در حاليکه چنين نيست و اينها توصيه‌هايي است که در دنيا شده و ما هم بايد به آن توصيه‌ها توجه کنيم ولي زندگي مردم براي ما اصل است.

روحاني با تاکيد بر اينکه حيات مردم و صنعت و کشاورزي وابستگي به آب دارد.گفت: اصلا نه تنها صنعت و کشاورزي بلکه زندگي و حيات و راحتي مردم به آب بستگي دارد. بايد سرمايه‌دار جذب کنيم و آب‌ها را شيرين کنيم و در عمق کشور و در جاهايي که نيازمند است، بياوريم و ان شاء‌ا... با مذاکره‌اي که با محيط زيست کرديم و آنها هم الحمدا... کارهاي خوبي کردند و مطالعات بسيار دقيقي انجام دادند، راه وجود دارد که هم از آب جنوب و شمال استفاده کنيم و هم اصول محيط‌زيستي را مورد مراعات قرار دهيم.

رئيس جمهور با بيان ضرورت تفويض يک سلسله اختيارات وزرا به مديران کل در استان‌ها، اظهارداشت: يک کار اداري در استان‌ها به خاطر گردش کاري که بايد در تهران انجام گيرد، گاهي چند ماه معطل مي‌ماند. اختيارات را تفويض کنيد تا استان‌ها بتوانند فعال شوند، خوشبختانه امسال در بودجه مسأله يارانه هم به استاندارها واگذار شده که استاندارها مي‌توانند يارانه را خودشان دقت کنند و اگر چيزي و افرادي نيازمند نبودند، آن يارانه را براي آباداني خود آن استان استفاده و بهره‌برداري کنند

آيت‌ا... مکارم شيرازي در جلسه درس خارج فقه مطرح کرد؛

آيت‌ا... مکارم شيرازي‌ در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، از وضع نابسامان بازار کتاب و نشر انتقاد کرد.

‌به گزارش ايسنا، آيت‌ا... مکارم شيرازي با اشاره به اين که مساله کتاب به مشکل بزرگي برخورده است، گفت: به دلائل مختلف کتابخوان در جامعه ما کم شده است. هر اندازه کتابخوان در جامعه کم شود به همان اندازه جامعه عقب گرد فرهنگي و ديني مي‌کند.

اين مرجع تقليد يکي از علت‎هاي بي‌رونق شدن کتابخواني در جامعه را فضاي مجازي دانست و افزود: متاسفانه بخشي از افراد جامعه چندين ساعت در فضاهاي مجازي و شبکه‌هاي مجازي وقت خود را تلف مي‌کنند؛ آن هم فضا و شبکه‌هايي که سراسر اخبار و مطالب دروغ منتشر مي‌کنند.

وي گفت: اخيرا صداي آمريکا خبري درباره ما منتشر کرده بود که در چند خط بيش از ده دروغ وجود داشت، واقعا اينها مهارت دارند در دروغ گفتن.

مکارم شيرازي عامل ديگر کم شدن کتابخوان در جامعه را گراني کاغذ و کتاب دانست و گفت: مردم در شرايط سخت اقتصادي بسر مي‌برند و نمي‌توانند کتاب‌هاي گران بخرند و همين مساله باعث فاصله بين آنها و کتاب شده است. وي اضافه کرد: شخص مطلعي مي‌گفت دولت ارز با نرخ چهار هزار و دويست تومان در اختيار تجار مي‌گذارد و آنها کاغذ وارد مي‌کنند اما با قيمت چندين برابر مي‌فروشند، اگر اين واقعيت داشته باشد چرا نظارتي از سوي دولت صورت نمي‌گيرد؟

مکارم شيرازي خواستار نظارت دقيق‌تر بر اين روند از سوي دولت شد و افزود: متاسفانه عده زيادي از ارز دولتي استفاده مي‌کنند يا پولش را به بازار نمي‌آورند و يا اجناس را با قيمت‌هاي چندين برابر به مردم مي‌فروشند.

اين مرجع تقليد، وزارت ارشاد را مسئول مستقيم رسيدگي به اين موضوع دانست و بيان کرد: به عقيده ما نظارت در اين بخش ضعيف است، برخي هم معتقدند اصلا نظارتي وجود ندارد؛ ما پيغام داده ايم، قول هم داده‌اند اما تاکنون اتفاقي نيفتاده است.

وي با تاکيد بر اين که دولت بايد ماجراي کاغذ را حل کند، خوراک روحي و معنوي جامعه و مردم را به مراتب مهم تر از خوراک جسمي‌دانست و افزود: اميدواريم اين تذکرات موثر واقع شود.

گوترش خبرداد؛
دبيرکل سازمان ملل متحد در پيامي‌به مناسبت نخستين گرامي‌داشت "روز جهاني پوشش سلامت"، ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸ برابر با ۲۱ آذر ماه جاري گفت: هر سال ۱۰۰ ميليون انسان فقير مي‌شوند چرا که هزينه‌هاي مراقبت و سلامت بيشتر از آن چيزي است که توان پرداخت آن را دارند.

به گزارش ايسنا، آنتونيو گوترش در ادامه تصريح کرد: امروز، گراميداشت نخستين روز جهاني پوشش سلامت است. به اين خاطر اين روز را گرامي‌مي‌داريم که سلامت خوب از حقوق اساسي انسان بوده و براي رسيدن به دستور کار آرمان‌هاي توسعه پايدار ۲۰۳۰ امري حياتي است.وي افزود: خدمات با کيفيت سلامت جسمي‌و فيزيکي بايد براي همه و در همه جا قابل دسترسي باشد. به طور غم‌انگيزي، اين مورد براي نيمي‌از افراد بشر قابل دسترسي نيست. هر سال، ۱۰۰ ميليون انسان فقير مي‌شوند چرا که هزينه‌هاي مراقبت و سلامت بيشتر از آن چيزي است که توان پرداخت آن را دارند.

گوترش خاطر نشان کرد: چنين شرايط دشواري براي هيچکس نبايد وجود داشته باشد و لازم نيست. بسياري از کشورها نشان دادند که سلامت جهاني امکان پذير است. همچنين آنان نشان دادند که بهبود سلامت يک سرمايه گذاري هوشمندانه بر سرمايه انساني است و به رشد اقتصادي و کاهش فقر کمک مي‌کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رساني سازمان ملل متحد،‌ دبيرکل اين سازمان در پايان متذکر شد: رهبري قوي و مشارکت اجتماعي براي تضمين رسيدن تمام انسان‌ها به مراقبت‌هاي سلامت مورد نياز ضروري است. در اين روز جهاني، بار ديگر تعهدمان را به جهاني با سلامتي براي همه تاييد مي‌کنيم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه از برخورد با متخلفان بدون خط قرمز خبرداد؛
معاون فرهنگي قوه قضاييه در خصوص برخورد با مفسدان اقتصادي نيز اظهار داشت: قوه قضاييه در برخورد با متخلفان اقتصادي هيچ خط قرمزي ندارد، شما ببينيد در برخورد با متخلفان از کارمند عادي تا معاون رئيس جمهور با آن‌ها برخورد و محکوم شده‌اند و در حال گذراندن مدت محکوميت خود در زندان هستند،. در همان پرونده معروف ۳ هزار ميليارد توماني بسياري از مسئولين دولتي حبس‌هاي طويل المدت گرفتند و تمامي‌اموال غارت شده به بيت المال بازگشت داده شد.

به گزارش ميزان، حجت الاسلام‌هادي صادقي در خصوص اعدام متهمان اقتصادي و اينکه مردم مي‌پرسند آيا خريد و فروش سکه جرم است؟ اظهار داشت: اتهام اين افراد خريد و فروش سکه نبود و اصلا چنين جرمي‌هم وجود ندارد که بخواهيم محاکمه کنيم. متاسفانه برخي‌ها هم در اين زمينه مغلطه مي‌کنند، اتهام اين افراد اخلال در نظم اقتصادي بود، به طوريکه مردم در اين خصوص متضرر شدند. اکنون پرونده معاون بانک مرکزي در حال رسيدگي است و حتي به اتهامات وارده به رئيس کل بانک مرکزي سابق نيز رسيدگي مي‌شود و اين موضوع رها نشده است. معاون فرهنگي قوه قضاييه در خصوص اطاله دادرسي گفت: مطابق آمار صورت گرفته در سال گذشته در دادسراي عمومي‌و انقلاب ميانگين رسيدگي به پرونده‌ها ۵۵ روز بود که شامل دادگاه‌هاي حقوقي با ۱۱۱ روز، دادگاه‌هاي کيفري «۲»، ۱۹۱ روز، دادگاه‌هاي کيفري «۱»، ۲۸۱ روز، دادگاه‌هاي انقلاب ۱۷۰ روز، دادگاه‌هاي عمومي‌بخش ۸۳ روز، دادگاه‌هاي تجديدنظر ۱۲۴ روز، اجراي احکام کيفري ۱۸۷ روز و اجراي احکام مدني ۲۱۶ روز است. وي ادامه داد: شايد براي مردم اين شبهه بوجود آمده باشد که زمان رسيدگي به پروندهايشان بيش از اين زمان باشد که در اينجا لازم است ذکر کنم که اين آمار مربوط به رسيدگي در يک نوبت است؛ لذا ممکن است پرونده‌ها به جهت پيچيدگي‌هاي خاص خود در چند نوبت و در دادگاه‌هاي مختلف رسيدگي شود. معاون فرهنگي قوه قضاييه در زمينه برخورد با قضات متخلف و اعلام اسامي‌آنان در جامعه گفت: مردم مطمئن باشند که مسئولان قضايي در برخورد با اين افراد مصمم هستند تصريح کرد: مواردي که اعلام عمومي‌مي‌شود از موارد ويژه است وگرنه اينگونه نيست که مردم تصور کنند برخورد لازم با آن‌ها انجام نمي‌شود. در قانون هم ذکر شده مواردي که از يک حدي بالاتر است اعلام عمومي‌شود و در اين خصوص فرقي هم بين قاضي و غير قاضي وجود ندارد.

وي در خصوص سوء استفاده دشمنان در اين زمينه گفت: انتظار ما از قوه قضاييه پاک بودن کامل اين دستگاه است، لذا حتي يک مورد تخلف نيز قابل چشم پوشي نيست. مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه نيز به همين منظور تشکيل شده تا اين موارد را رصد دائمي‌کند و بعد از کشف تخلفات به دادگاه عالي انتظامي‌قضات جهت برخورد اعلام کند. بسياري از اين‌ها تعليق، اخراج و حتي پس از اخراج و سلب حق قضاوت، به دادگاه‌هاي کيفري جهت رسيدگي به جرم مربوطه نيز معرفي مي‌شوند. صادقي در خصوص پديده قاچاق و مبارزه با آن گفت: در سال‌هاي گذشته برخي رقم قاچاق انجام شده را بين ۱۵ تا ۲۵ ميليارد دلار در سال گفته اند، اما آيا اين آمار واقعا صحيح است؟ به طور حتم يکي از منشاء‌هاي پولشويي، قاچاق است و پولي که از ناحيه ربا، رانت، رشوه و ... پديد مي‌آيد پولشويي است و حتي تمام جرايم مالي نيز مي‌توانند منشاء پولشويي داشته باشند، اما واقعا هيچ آماري از حجم و مقدار پولشويي در کشور نداريم. بعضي از عزيزاني هم که اظهاراتي در اين خصوص داشتند واقعا ما نمي‌دانيم بر چه مبنايي اين‌ها را بيان کردند، آيا اسناد و مدارکي در اين زمينه دارند؟ و اگر هم داشتند بايد به دبيرخانه شوراي مبارزه با پولشويي ارائه مي‌کردند تا مورد بررسي قرار گيرد. وي افزود: چرا وزير امور خارجه پيش از اينکه اسناد ادعايي توسط دبيرخانه شوراي مبارزه با پولشويي مورد بررسي تخصصي قرار گيرد اعلام عمومي‌مي‌کند؟ چرا خود و کشور را زير سوال مي‌برند؟ واقعا ابهامات زيادي در اين خصوص هست. اگر سخنان ايشان در خصوص اين اسناد درست بوده وظيفه داشتند تا به دبيرخانه شورا اعلام کنند و اگر غير از اين عمل کنند سوءاستفاده از اسناد به حساب مي‌آيد و بر اساس ماده ۸ به مجازات افشاي اسناد سري دولتي محکوم مي‌شوند.

با انتشار بيانيه‌اي صورت گرفت؛
اعضاي فعلي و آتي اروپايي شوراي امنيت پيش از نشست اين شورا درباره قطعنامه 2231 که پس از توافق هسته‌اي ايران تصويب شد، بار ديگر حمايت خود را از برجام اعلام کردند. به گزارش ايرنا، کارل وان استروم به نمايندگي از کشور خود يعني هلند و مابقي اعضاي اروپايي در بيانيه‌اي افزود: اعضاي اروپايي همچنان حمايت کامل خود را از اجراي کامل و موثر برجام که به تاييد قطعنامه 2231 رسيده است، اعلام مي‌کنند. وي با بيان اينکه پايبندي ايران به اجراي تعهدات هسته‌اي خود تاييد شده است، ادامه داد: برجام، برنامه‌هاي هسته‌اي ايران را به طور قابل توجهي مورد نظارت قرار داده و تضمين مي‌کند که ايران سلاح هسته‌اي را توسعه نمي‌دهد؛ موضوعي که براي امنيت اروپا هم مهم است. وان استروم با اشاره به خروج آمريکا از برجام و بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران، گفت: اين مساله بارها از سوي وزيران اروپايي ابراز تاسف شده است.

وي تاکيد کرد تا زماني که جمهوري اسلامي‌ايران به تعهدات خود تحت برجام ادامه دهد، اروپا هم به طور کامل براي اجراي اين توافق، متعهد خواهد بود.

نماينده اعضاي فعلي و آتي اروپايي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصريح کرد: همه طرف‌هاي برجام بايد به مشارکت خود در اين توافق ادامه دهند و مردم ايران هم بايد از منافع اقتصادي آن بهره مند شوند. وان استروم خاطرنشان کرد: اروپا به رهبري فرانسه، آلمان و انگليس به طور فعال به تلاش‌هاي بين المللي براي حفظ کانال‌هاي تجاري و مالي در ايران کمک مي‌کنند. وي در بخش ديگري از اين بيانيه نسبت به آزمايش‌هاي موشکي ايران و آنچه که او انتقال آنها ناميد هم ابراز نگراني کرد و گفت موشک‌هايي که قابليت حمل کلاهک اتمي‌داشته باشند مي‌تواند منجر به بي ثباتي در منطقه و جداي از برجام، نقض قطعنامه 2231 باشد. نماينده هلند در سازمان ملل متحد با بيان اينکه از ايران مي‌خواهيم آنچه را که فعاليت‌هاي غيرقانوني و افزايش تنش‌هاي منطقه‌اي در عدم انطباق با قطعنامه 2231 ناميد خودداري و براي حل اين مسائل با بازيگران مربوطه گفت و گو کند. وان استروم از گفت و گو درباره مسايل هسته اي، موشکي و منطقه‌اي ايران حمايت کرد و برجام را الگوي يک ديپلماسي چندجانبه و کليدي براي نظام منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي دانست که بايد اجراي آن ادامه يابد.