۷۹ درصد مجوزها مربوط به سازمان مالیاتی است

وزیر امور اقتصاد با تاکید بر لزوم تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: از مجموع مجوزهایی که از سوی وزارت اقتصاد صادر می شود، ۷۹ درصد مربوط به سازمان امور مالیاتی است.

به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در بیست و چهارمین جلسه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: استفاده ابزارهای الکترونیکی برای تسهیل ارائه خدمات به مردم باید به اولویت دستگاه ها تبدیل شود.وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دستگاه های اجرایی باید حداکثر همکاری را با هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در جهت ارائه خدمات مطلوبتر و سریعتر به مردم داشته باشند.


مسائل متغیر نظام بانکی مشکل زا است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین عواملی که کار تولیدکننده و فعالان اقتصادی را دچار مشکل می‌کند، مسائل متغیر نظام بانکی است.

به گزارش ایسنا، سهیلا جلودارزاده در جمع اظهار کرد: مجلس به این نتیجه رسیده که اگر فقط از ابزار متداول خود استفاده کند شاید این مساله مانند بعضی از برنامه‌های قبلی که اجرایی نشده مغفول بماند.وی ادامه داد: امروزه به طور جدی کمیسیون ویژه اصل ۴۴ و حمایت از تولید لحظه به لحظه بر تصویب قانون نظارت می‌کند تا ببینند چه میزان از قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار عملیاتی شده است.


دولت وارد مرحله مثبت کنترل بازار شده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت وارد مرحله مثبتی در کنترل بازار شده است که تاثیر آن باید در زندگی مردم قابل مشاهده باشد.به گزارش ایرنا، محمد علی وکیلی در همایش «در امتداد امید» در شهرستان قرچک با اشاره به شرایط اقتصادی کشور بیان کرد: برای گذر از بحران های اقتصادی، تمامی افراد باید وارد میدان شوند، وضعیت کنونی کشور پایدار نخواهد بود و با تدابیر دولت از این شرایط بیرون می آییم.عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت موجود کشور قابل دفاع و دولت هم بتنهایی مسئول این شرایط نیست هر چند که می توانست با وجود تمامی مشکلات و کاستی ها تصمیم گیرتر باشد.

تاکید عضو هیات مدیره بانک ملی ایران

بر لزوم فروش املاک مازاد

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با تقدیر از اقدامات انجام شده در حوزه استفاده از انرژی های سبز و جلوگیری از هدررفت انرژی در ساختمان های بانک، بر لزوم فروش املاک مازاد بانک در زمان مقرر تاکید کرد.

به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، برات کریمی در بازدید از اداره کل مهندسی و املاک بانک با بیان این که فروش املاک ملکی و تملیکی مازاد، منابع بانک را آزاد می کند، افزود: این روش قدرت تسهیلات دهی بانک را افزایش می دهد و خدمت رسانی به مردم را بیش از پیش تسهیل خواهد کرد.وی همچنین به لزوم نظارت بر امنیت ساختمان های بانک اشاره و خاطرنشان کرد: هزینه های مصرفی به ویژه هزینه سوخت در واحدهای اداری ساختمان باید به نحو مطلوب کنترل شود. عضو هیات مدیره بانک ملی ایران جلوگیری از استهلاک ساختمان ها را یکی از روش های مهم صرفه جویی در هزینه ها خواند و یادآورد شد: می توان با اقدامات کم هزینه، جلوی هدررفت انرژی و در واقع هدررفت منابع مالی بانک از این محل را گرفت.

آمادگی شعب ارزی بانک‌ها و صرافی‌ها

برای خرید ارز

بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به روند مساعد بازار ارز در کشور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و صادرکنندگان می‌توانند ارز در اختیار خود را علاوه بر صرافی‌ها، در بانک‌ها نیز به فروش برسانند.به گزارش تجارت، طبق بخشنامه صادره بانک مرکزی، شعب ارزی بانک‌های مختلف سراسر کشور مکلف به خرید ارز از هموطنان هستند. بر این اساس، متقاضیان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند با اداره صادرات بانک مرکزی به شماره ٢٩٩٥٣٧٥٠ و ٢٩٩٥٣٧١٨ تماس بگیرند.

به گزارش ایسنا، با سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی، پس از یک دوره طولانی نوسانات شدید ارزی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، بازار روند کاهشی به خود گرفت و دولت توانست قیمت ارز را کنترل کند و روند کاهشی آن را تداوم بخشد. اکنون با تداوم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال ادامه این روند، مردم برای جلوگیری از ضرر بیشتر، برای فروش ارزهای خود به بازار آمده‌اند تا در صورت کاهش بیشتر نرخ ارز، بیش از پیش دچار زیان مالی نشوند.

نامه مجمع کارآفرینان

به رئیس مجلس شورای اسلامی

مجمع کارآفرینان درنامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کرد:تغییرضرایب حق بیمه قراردادهای پیمانکاری هر۳سال یکبارباعث ناپایداری قوانین درحوزه پیمانکاری می‌شودو مشکلات بسیاری برای کسب وکارهاایجاد می کند.

به گزارش مهر، در قسمتی از این نامه آمده است:« این فرآیند تعیین ضرایب نتیجه‌ای جز افزایش ضرایب حق بیمه قرارداد و همچنین افزایش اختلافات بین پیمانکاران و سازمان تأمین اجتماعی نخواهد داشت. نتیجه این فرآیند تعطیل شدن تولید به علت افزایش هزینه‌های آن خواهد بود. علاوه بر آن، تغییر این ضرایب هر سه سال یکبار باعث ناپایداری قوانین در حوزه پیمانکاری می‌شود که مشکلات بسیاری را برای کسب و کارها ایجاد خواهد کرد. لذا خواهشمند است برای حمایت از تولید ماده ۱۱ طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل حذف شود.

دستور ویژه رییس جمهور به وزیر صنعت برای ساماندهی بازار؛

گروه اقتصاد کلان: در پي رشد نرخ ارز به ويژه دلار، قيمت بسياري از کالاها که به طور مستقيم و غيرمستقيم از نرخ دلار تبعيت مي‌کند، روند صعودي به خود گرفته و اين رشد قيمت، کار را به جايي رسانده که حتي کالاهايي که با دلارهاي دولتي و بازار ثانويه تامين شده‌اند، با نرخ دلار آزاد محاسبه و عرضه مي‌شوند.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، شرايط بازار با نوسانات نرخ ارز به سمتي پيش رفته که قيمت محصولات مرتبا از سوي فروشندگان تغيير مي‌کند و حتي در برخي موارد که ميزان نوسانات شديد است از عرضه محصول در بازار خودداري مي‌شود و اين شرايط در نهايت منجر مي‌شود فروشندگان جريمه‌هاي بازرسي اتحاديه‌ها را به جان بخرند و از نصب برچسب قيمت روي اجناس خودداري کنند. نکته مهم در اين ميان اين است که تجربه گذشته نشان داده هر زمان که قيمت دلار افزايش مي‌يابد، قيمت محصولات به سرعت روند صعودي به خود گرفته و در صورتي که دلار افت قيمت را در دستور کار قرار داده، قيمت محصولاتي که با دلار رشد کرده، کاهش نمي‌يابد يا به ميزان کاهش نرخ ارز، کاهش قيمت را تجربه نمي‌کند.

  • قيمت اجناسي که بي جهت افزايش يافته است بايد پايين بيايد

روز گذشته رييس دفتر رييس جمهور با بيان اين که اين حق را به مردم مي‌دهيم که انتظار داشته باشند با کاهش قيمت دلار، قيمت اجناس هم کاهش يابد، گفت‌: رييس جمهور، وزير صنعت را مامور کرده است تا کاهش قيمت‌ها را دنبال کند.

محمود واعظي، در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين پرسش که چرا قيمت اجناس در بازار با کاهش قيمت دلار کاهش پيدا نکرده است و آيا اين انتظار مردم براي کاهش قيمت‌ها انتظار به جايي است، اظهار کرد: اين حرف درست است و ما اين حق را به مردم مي‌دهيم و خودمان هم بر اين باور هستيم. هفته‌ گذشته رييس جمهور ، وزير صنعت، معدن و تجارت را مامور کرد تا اين کار را دنبال کند. سازمان حمايت از مصرف کننده نيز در اين زمينه مسئوليت دارد.

وي همچنين گفت‌: در هفته‌ گذشته تا به حال هم از مردم و هم از اصناف مي‌شنويم که قيمت‌ها آرام آرام پايين مي‌آيد. متاسفانه وقتي جنسي مي‌خواهد گران شود، مردم براي خريد آن هل مي‌زنند و شيب گراني زياد مي‌شود، اما کاهش قيمت آرام آرام صورت مي‌گيرد.

رييس دفتر رييس جمهور در ادامه‌ خاطر نشان کرد: چهار توليد کننده لوازم خانگي اعلام کرده‌اند که پانزده درصد کاهش قيمت دارند و در مورد آجيل و خشکبار هم گفته مي‌شود که قيمت‌ها کاهش داده مي‌شود. ما معتقد هستيم قيمت اجناسي که بي جهت بالا رفته است بايد پايين بيايد. ما با شما هم عقيده هستيم.

  • کاهش نرخ ارز نتوانست قيمت کالاها را ارزان کند

در اين ارتباط مدتي پيش نماينده مردم اهر و هريس در مجلس بر لزوم کاهش قيمت کالاهاي مورد نياز مردم پس از کاهش قيمت دلار تأکيد کرد.

به گزارش خبرگزاري خانه ملت،بيت ا... عبداللهي در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌در تذکر شفاهي خود گفت: به رئيس جمهور تذکر مي‌دهم که با وجود کاهش نسبي قيمت ارز در روزهاي اخير اما قيمت کالاها همچنان گران است بنابراين تدبيري براي کاهش قيمت کالاها اتخاذ شود.

  • چرا با کاهش نرخ دلار قيمت کالاها کاهش نيافت؟

همچنين نماينده مردم نهاوند در مجلس گفت: اگر قيمت لبنيات، حبوبات، پروتين، خودرو، قطعه خودرو و همه کالاها با نرخ ارز گره خورده باشد بايد با کاهش ارز، پايين مي‌آمد. نرخ دلار کاهش يافت اما قيمت اين کالاها بالا ماند.

حسن بهرام‌نيا عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به مصوبات دولت، گفت: دولت با همکاري بانک مرکزي بالاخره افسار رها شده ارز را به صورت موقت هم که شده به دست گرفت و نرخ دلار از ۱۸ به ۱۱ هزارتومان کاهش يافت اما مايحتايج عمومي‌مردم که با همين سرعت افزايش نرخ ارز بالا رفته بود با پايين آمدن نرخ ارز، پايين نيامد. اگر قيمت لبنيات، حبوبات، پروتين، خودرو، قطعه خودرو و همه کالاها با نرخ ارز گره خورده باشد بايد با کاهش ارز، پايين مي‌آمد. نظام کنترل قيمت چه شد؟ عايدي پرش قيمت‌ها به جيب چه کساني مي‌رود؟نماينده مردم نهاوند در مجلس با اشاره به وضعيت اقتصادي اقشار نيازمند، گفت: در تنگناي اقتصادي کمک‌هاي خَيران و مردم به معلولان و مستمري‌بگيران بهزيستي و کميته امداد کاهش يافته است. خبر دارم که اکثر خَيران نيز در تامين نيازهاي اوليه خودشان هم درمانده‌اند. دولت بايد اين اقشار را به صورت فوري دريابد.

  • با کاهش نرخ دلار، کالاها هم ارزان مي‌شوند؟

با نوسانات نرخ ارز قيمت کالاها نيز افزايش يافت اما اکنون که روند کاهشي در بازار ارز حاکم شده، مصرف‌کنندگان توقع دارند قيمت کالاها نيز کاهش يابد اما رئيس اتاق اصناف تهران مي‌گويد تعيين قيمت کالا از سوي مراجع، هيچ ارتباطي با نوسانات نرخ دلار ندارد و قيمت مورد تائيد براي مراجع، قيمت مندرج در فاکتور رسمي‌خريد و محاسبه سود قانوني است.

رئيس اتاق اصناف تهران مدتي قبل در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: تعيين قيمت کالا در واحدهاي صنفي بايد با توجه به قيمت درج شده در فاکتور رسمي‌خريد و محاسبه سود قانوني انجام شود و بايد برچسب قيمت روي تمام کالاها الصاق شود.

قاسم نوده فراهاني ادامه داد: عرضه کالا طبق قانون بايد به طور حتم با فاکتور رسمي‌انجام شود و در بازرسي‌ها نبود برچسب قيمت به بهانه نوسان قيمت ارز و تغيير قيمت کالا، مورد قبول نيست و با متخلفان برخورد خواهد شد.رئيس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: نرخ ارز به صورت لحظه در روزهاي گذشته تغيير داشته و برخي فروشندگان با نوسان نرخ ارز قيمت محصولات را تغيير داده‌اند که اين موضوع در محصولات وارداتي و محصولاتي که مواد اوليه آن‌ها ارتباط مستقيم به بازارهاي وارداتي دارد اجتناب‌ناپذير است، از اين رو براي ثبات بازار و آينده‌نگري فعالان اقتصادي لازم است ارز با هر نرخي براي مدت قابل توجهي ثابت بماند.نوده فراهاني خاطرنشان کرد: اگر در بازرسي‌ها، کارشناسان با عدم درج قيمت روي محصولات وارداتي مواجه شوند به طور حتم فروشگاه را جريمه خواهند کرد و بهانه‌هايي همچون عدم ثبات قيمت دلار و نوسانات آن براي عدم درج قيمت پذيرفته نيست.او درباره اين که با رشد قيمت، فروشندگان به قيمت محصولات خود افزوده‌اند، اما اکنون در پي کاهش نرخ ارز ملزم به کاهش قيمت‌ها هستند، گفت: تعيين قيمت کالا از سوي مراجع ذيربط و اتحاديه هيچ ارتباطي با نوسانات نرخ دلار ندارد و قيمت مورد تائيد براي مراجع، قيمت مندرج در فاکتور رسمي‌خريد و محاسبه سود قانوني است.رئيس اتاق اصناف تهران در رابطه با برخي رفتارها و احتکار کالا يادآور شد: نوسانات نرخ ارز بر تمام موارد مصرفي افراد به صورت مستقيم و غيرمستقيم تاثيرگذار بوده و عاملي شده که بازار در برخي موارد با کمبود عرضه مواجه شود و اين موضوع حاکي از نبود کالا نيست.وي ادامه داد: در شرايط فعلي فقط مردم با فرهنگ خريد خود و تامين نياز روزانه و هفتگي مي‌توانند به بازار و اقتصاد کمک کنند. اما طي مدت اخير افراد نياز چند ماهه خود را خريداري کردند که به طور حتم در بلند مدت مردم از اين روند خريد آسيب مي‌بينند.

عضو فراکسيون توسعه صادرات مجلس معتقد است که بورس کالا طي سال‌هاي فعاليت خود توانسته مبادلات کالاها در بازار داخلي را نظامند و شفاف کند، از اين رو بايد پس از تمرکز عمده کالاهاي قابل معامله در بورس، با حمايت مجلس و دولت نسبت به توسعه صادرات محصولات ايراني به بازارهاي منطقه از کانال بورس کالا اقدام کرد. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجيد کيانپور با اشاره به اينکه يکي از راه‌هاي اصلي براي حرکت در مسير سلامت اقتصاد کشور، ايجاد شفافيت در بخش‌هاي مختلف است گفت: تقويت بازارهاي رسمي‌در کشور بايد در اولويت برنامه‌هاي سياست گذاران قرار گيرد تا روند گسترش بازارهاي غيررسمي‌و غيرشفاف کند شود. از اين رو بورس کالا به عنوان بازار رسمي‌کالاي کشور بايد ميزبان محصولات قابل عرضه در بورس باشد تا علاوه بر ايجاد تعادل در بازارها، شرکت‌هايي که شفافيت را به معاملات پنهاني ترجيح مي‌دهند .

مدير عامل بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: قراردادهاي آتي سبد سهام، ۲۵ آذر در بورس تهران راه اندازي مي‌شود. به گزارش ايبِنا، علي صحرائي مدير عامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به نقش مهم ابزارهاي مشتقه در پوشش ريسک و پاسخ به سلايق متنوع سرمايه گذاران و فعالان بازار در سال‌هاي اخير گفت: قراردادهاي آتي سبد سهام يکي از ابزارهاي مشتقه است که از روز يکشنبه هفته آينده ۲۵ آذر ماه در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازي مي‌شود. وي به تاييد قرارداد آتي سبد سهام توسط کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و اظهار داشت: اين ابزار در بازارهاي جهاني در قالب قراردادهاي آتي شاخص معامله مي‌شود ولي به دليل عدم وجود امکان تحويل فيزيکي براي شاخص، آتي سبد سهام با اخذ تأييديه از کميته محترم فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار جايگزين آتي شاخص شده است، به طوريکه ترکيب، تغييرات و بازدهي شاخص و سبد سهام مشابه يکديگر است.

سهام شرکت‌هاي فلزي و گروه بانکي و موسسات اعتباري باعث شد

روز گذشته سهام شرکت‌هاي فلزي در کنار گروه‌ بانک و موسسات اعتباري بيشترين تاثير را روي شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند و از مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ايران کاستند.

به گزارش ايسنا، شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۸۸۲ واحد افت کرد و تا رقم ۱۶۵ هزار و ۳۵۲ واحدي پايين رفت. همچنين شاخص کل هم‌وزن با ۲۹ واحد رشد رقم ۲۷ هزار و ۷۴۳ واحدي را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نيز با ۱۰۰۱ واحد افت تا رقم ۱۷۷ هزار و ۴۹۳ واحدي پايين رفت و شاخص بازار اول و دوم هر يک به ترتيب ۹۴۵ و ۳۱۸ واحد کاهش يافت. امروز نمادهايي در گروه فلزي، محصولات شيميايي و نفتي بيشترين تاثير را روي نوسانات شاخص کل داشتند.

از جمله آنها مي‌توان به نماد شرکت‌هاي فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، فولاد خوزستان و گسترش نفت و گاز پارسيان اشاره کرد. هريک از اين نمادها به ترتيب ۱۷۵، ۵۳، ۵۱ و ۵۱ واحد تاثير کاهنده روي شاخص‌هاي بازار داشتند.

اما معدود نمادهايي سعي کردند به افزايش شاخص کمک کنند که از جمله آن مي‌توان به صنايع پتروشيمي‌خليج فارس، توسعه صنايع بهشهر و بانک تجارت اشاره کرد. معاملات هريک از شرکت‌هاي ياد شده سبب شد شاخص کل به ترتيب ۱۰۸، ۲۳ و ۲۰ واحد تقويت شود.

در آخرين روز معاملات بورس و فرابورس ايران در اين هفته فلزات اساسي يکي از پرمعامله‌ترين گروه‌ها بودند. در اين گروه شاهد معامله ۱۰۲ ميليون سهم و اوراق مالي به ارزش بيش از ۴۱ ميليارد تومان بوده‌ايم. در اين گروه سهم‌ها شاهد اکثرا کمتر از دو درصد افزايش يا کاهش قيمت بودند.

خودرويي‌ها ۲۳۹ ميليون سهم را جابه‌جا کردند و ارزش معاملات‌شان به حدود ۳۶ ميليارد و ۶۰۰ هزار تومان رسيد. نوسان قيمت اين سهم‌ها اکثرا کمتر از دو درصد بود.

در عين حال بيشتر گروه‌هاي محصولات شيميايي با کاهش قيمت مواجه شدند کما اين‌که نمادهايي از همين گروه در کنار فلزي‌ها به کاهش هرچه بيشتر شاخص‌هاي بازار دامن زدند.

بانکي‌ها نيز با افت قيمت مواجه شدند و بيشترشان کمتر از دو درصد شاهد افت قيمت بودند. در اين گروه ارزش معاملات به ۳۵ ميليارد و ۸۰۰ هزار ميليون تومان رسيد.

اما ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۳۲۳ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات آن رقم ۱.۲ ميليارد سهم و اوراق مالي را رد کرد. همچنين تعداد معاملات اين بازار به ۱۲۵ هزار و ۵۸۸ نوبت رسيد.

آيفکس نيز با ۶.۵۳ واحد افت مواجه شد و تا رقم ۱۸۵۱ کاهش يافت. ارزش معاملات اين بازار به رقم ۵۲۵ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات رقم ۹۷۵ ميليون سهم و اوراق مالي را تجربه کرد. همچنين در بازار تعداد معاملات به رقم ۱۲۶ هزار و ۹۹۶ دست يافت.

در پي اختلال در هسته معاملات، هيچ يک از معاملات اوراق بهادار بازارهاي فرابورس ايران مربوط به روز سه شنبه گذشته مورد تاييد اين رکن بازار سرمايه قرار نگرفت و مديرعامل فرابورس از اين بابت عذرخواهي کرد.

به گزارش ايسنا، فرايند سفارش‌گذاري در سامانه معاملات از سوي کارگزاري‌ها و معامله‌گران آنلاين با اختلال همراه شد؛ به طوري که به دليل مشکل فني ايجادشده در هسته معاملات فرابورس تنها در مدت زمان کوتاهي فرايند سفارش‌گذاري به صورت منقطع و نه پيوسته امکان‌پذير بود. طي ماه‌هاي گذشته اين اولين باري نيست که معامله گران بازار سرمايه با مشکل در ثبت سفارش خريد يا فروش روبرو مي‌شوند اما در روز گذشته اين مشکل تا پايان ساعات معاملاتي ادامه داشت. در پي بروز اين مشکل شب گذشته مديرعامل فرابورس ايران عذر خواهي و اعلام کرد "تاييد نکردن تمامي‌معاملات اوراق بهادار بازارهاي فرابورس تنها راه حلي بود که با توجه به عدم دسترسي عادلانه به سامانه و عدم اجماع براي کشف قيمت منصفانه مي‌شد انتخاب کرد. از اين بابت بايد از تمامي‌سهامداران و سرمايه‌گذاران عذرخواهي و دلايل فني اين رويداد را با بيشترين اولويت بررسي و پيگيري خواهيم کرد".

عده‌اي در شبکه‌هاي اجتماعي از اين عذرخواهي استقبال و عده‌اي به مشکلات ماه‌هاي و هفته‌هاي گذشته اشاره کردند و اين عذرخواهي را کافي ندانستند. عده‌اي نيز خواهان رسيدگي سازمان بورس به اين اوضاع شدند و معتقد بودند که شرکت مديريت فناوري بورس بايد در اين مورد عذرخواهي کرده و پاسخگو باشد. به گزارش ايسنا، از آنجاکه مطابق ماده ۲۰ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در فرابورس ايران، مديرعامل فرابورس مي‌تواند در صورتي که خطايي متاثر از اشکال در سامانه معاملات وجود داشته باشد معاملات را تاييد نکند و با توجه به عدم رعايت انصاف در موضوع تقارن دسترسي افراد به سامانه معاملات، شرکت فرابورس ايران معاملات صورت‌گرفته در تمامي‌نمادهاي معاملاتي بازارهاي فرابورس را در روز معاملاتي سه‌شنبه (۲۰ آذر ماه ۱۳۹۷) مورد تاييد قرار نداد.

تنوع در روش‌هاي مختلف معاملاتي بي شک مي‌تواند سرمايه گذاران بيشتري را به بازار سرمايه جذب کند. با توجه به چنين مزيت‌هايي که بازار سرمايه نسبت به ديگر بازارها دارد، مي‌توان شاهد رونق بيشتر اين بازار در آينده باشيم.

به طور کلي ابزار مشتقه يکي از پرکاربردترين ابزارهاي بازار سرمايه به شمار مي‌رود که نقش ويژه‌اي در نقدشوندگي و تعميق اين بازار دارد.

حسن قاليباف اصل، عضو هيئت علمي‌دانشگاه الزهرا با بيان مطلب فوق در خصوص معاملات آتي سهام به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: از اقدامات مهمي‌که طي سال‌هاي گذشته انجام شد، دريافت تاييد کميته فقهي درباره فروش استقراضي سهام بود که با اجرايي شدن آن انتظار مي‌رود توسعه بازار مشتقات نيز با سرعت بيشتري صورت گيرد.

وي در ادامه بيان کرد: طي سال‌هاي اخير نقش ابزارهاي مشتقه در تامين نيازهاي سرمايه گذاران و فعالان بازارهاي مالي کارايي و توسعه يافتگي بازار را نشان مي‌دهد.

مديرعامل پيشين شرکت بورس تهران در ادامه با اشاره به اهميت و کارايي اين ابزار بيان کرد: کارايي ابزارهاي مشتقه در پوشش ريسک، متنوع سازي سبد سرمايه گذاري و بهبود فرآيند کشف قيمت دارايي‌ها از اهميت بسياري برخوردار است، به نحوي که حجم معاملات آن در تمام دنيا بسيار بيشتر از بازارهاي نقدي گزارش مي‌شود.

وي در ادامه بيان کرد: قرارداد آتي سبد سهام يک ابزار پوشش ريسک است و طبق آمار WFE جزء چهار ابزار برتر داراي محبوبيت جهاني است.

قاليباف همچنين چشم انداز استقبال از اين ابزارها را خوب بيان کرد و گفت: مزاياي قرارداد آتي سبد خيلي بيش تر از قرارداد آتي تک سهم است و پيش بيني مي‌شود از اين ابزار در بازار استقبال خوبي صورت گيرد.

مديرعامل سابق بورس تهران در ادامه در خصوص افزايش نقدشوندگي بازار با قرارداد آتي سهام اين چنين گفت: با توجه به اينکه در اين نوع معامله، سرمايه کم تري نياز است، نقدشوندگي سرعت بيشتري به خود مي‌گيرد.

وي در ادامه بيان کرد: با توجه به اينکه بازده و ريسک در سطح دلخواهي قابل تعديل است، معامله گران بيشتري جذب اين بازار مي‌شوند. به عبارت ديگر معاملات در اين بازارها به عنوان جايگزين يا مکمل بازارهاي نقدي سهام، راحت تر و جذاب تر است.

سرمقاله
مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

انوشيروان محسني بندپي به هزار و يک دليل نبايد از سازمان تامين اجتماعي مي‌رفت. اولين و اساسي‌ترين دليل اين ادعا هم اين بود که وي بيش از همه به درد همان افراد تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي و سازمان‌هايي مثل بهزيستي مي‌خورد؛ به خصوص حالا که شرايط جامعه و اقتصاد کشور روزهاي سخت و دشواري را مي‌گذراند. بايد پذيرفت که با انتصاب اخير محسني بندپي به استانداري تهران، اميدواري‌هايي که با آمدن او به تامين اجتماعي ايجاد شده بود و نويد بهبود خدمات دهي در اين سازمان را مي‌داد، حالا رنگ مي‌بازد و نقش بر آب مي‌شود. نگارنده هميشه به حال محسني بندپي و همکاران او به خاطر خدمت در سازمان‌هاي اجتماعي و کمک به مردم محروم و نيازمند غبطه خورده است. محسني بندپي با آن سيماي مهربان و لبخند هميشگي پيام آور آرامش و آسايش و حمايت بود و در شرايط فعلي که کشور براي حمايت از اقشار کم درآمد و ضعيف، پي در پي بسته‌هاي حمايتي تعريف مي‌کند و يکي از بهترين نيروهايي که در اين مقطع مي‌توانست در اجراي اين طرح‌ها و بسته‌ها مفيد و مؤثر واقع شود همين محسني بندپي بود و به همين دليل استفاده از وجود اين نيروي پاسخگو، دردآشنا، متدين و متخصص بيش از پيش در سازمان‌هايي مثل تامين اجتماعي و بهزيستي ضرورت داشت . انتصاب محسني بندپي به استانداري تهران گذشته از اين که در زندگي يک عده از مردم تاثير نامطلوب خواهد گذاشت، حوزه اجتماعي کشور را نيز از وجود يک مدير توانمند که براي رسيدن به اين مرحله از تجربه و مديريت هزينه و سرمايه زيادي براي او صورت گرفته است محروم مي‌کند و اندوخته مديريتي وي را که حاصل سال‌ها تلاش و کار در حوزه اجتماعي است از بين مي‌برد. استانداري اساسا يک منصب سياسي است و با حوزه‌هاي کاري قبلي آقاي بندپي تفاوت زيادي دارد و تازه استاندار جديد هم بايد مدت زيادي در اين سمت بماند تا تجربيات جديدي کسب کند و بتواند سياسي‌ترين و مهم‌ترين استان کشور را اداره کند. از اين رو جابجايي محسني بندپي در شرايط فعلي از اين نظر هم چندان مناسب به نظر نمي‌رسد و بهتر اين است که از وجود فردي که تجربه سياسي بيشتري داشته و ترجيحا از بدنه وزارت کشور و استانداري تهران باشد به صواب نزديک تر خواهد بود. اي کاش هيئت وزيران در انتصاب اخير خود تجديد نظر و محسني بندپي را در همان سمت قبلي خو ابقا کند.

یادداشت

هادي حق‌شناس

کارشناس مسائل اقتصادي

بخش زيادي از جابه‌جايي پول در ايران به دليل دلال‌بازي در بازارهاي مسکن، خودرو، سکه و... اتفاق مي‌افتد. ما در مقاطع مختلف زماني شاهد هجوم يک‌باره افراد براي خريدوفروش کالاها در بازارهاي مختلف بوديم و اساساً معاملاتي در اقتصاد ما انجام مي‌شود که ربطي به توليد يا بخش واقعي اقتصاد ندارد. منهاي بحث پولشويي که داستان جدايي دارد و دولت بايد از منشأ ورود و خروج پول به بازار مطلع باشد و اگر نظام بانکي بخواهد مي‌تواند منشأ آن را کنترل کند، آزاد بودن تراکنش‌ها اثر بسيار مخربي بر آرامش و تعادل در بازار دارد. به‌عبارت‌ديگر، بخش دلالي تا همين چند وقت اخير به هر ميزان و به هر مقداري که دلش مي‌خواست مي‌توانست پول را به حساب‌هاي مختلف منتقل يا آن را به‌صورت نقدي در ميدان فردوسي جابه‌جا کند. به نظر مي‌رسد اگر نظام بانکي منسجم‌تر و در يک چارچوب هدفمند و قانونمند عمل کند قطعاً مي‌تواند آرامش و نظم و انضباط پولي و مالي را به بازار برگرداند. البته مواردي که ذکر شد نبايد مانعي براي اقدامات فعالان واقعي اقتصاد باشد. هدف از اين انضباط پولي و مالي که امروز در قالب کنترل تراکنش‌ها اعمال مي‌شود جلوگيري از سفته‌بازي و دلالي در بازار ارز و سکه و... است که قطعاً مي‌تواند منجر به انضباط مالي شود. يکي از مشکلاتي که امروز بانک‌هاي کشور با آن مواجه هستند اين است که صدها هزار حساب بانکي در بانک‌ها به نام اشخاصي افتتاح شده که گاها هويت آنها نيز مشخص نيست. اگر همه اين حساب‌ها به يک کارت يعني همان کارت ملي منتقل شوند يقيناً انضباط پولي و مالي افزايش مي‌يابد. امروز تعداد کارت‌هاي بانکي در هر خانواده ايراني بسيار زياد است و حتي گاهي شاهد اجاره کارت توسط برخي افراد هستيم. بنابراين بانک مرکزي با دقت بيشتري بايد به کنترل اين‌گونه معاملات هيجاني در بازار بپردازد. يقيناً عملکرد بانک مرکزي نسبت به گذشته بهتر شده است و شکي در اين موضوع نيست اما به دليل اينکه سال‌هاي زيادي اقتصاد ايران تحت تحريم بوده است ساختار اداري نظام بانکي ما به‌ويژه از منظر بانکداري الکترونيک از کشورهاي توسعهافته عقب‌مانده است.