بارگذاري فاز سوم پالايشگاه ميعانات گازي

‌محمدعلي دادور مديرعامل شرکت نفت ستاره خليج فارس از بارگذاري اولين کاتاليست راکتور واحد بنزين سازي فاز سوم بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان خبر داد.وي ادامه داد: اميدواريم تا پايان سال بتوانيم با نزديک شدن به توليد روزانه 44 ميليون ليتر بنزين، ايران را نه تنها به خودکفايي کامل برسانيم که به يکي از صادرکننده‌هاي بنزين در منطقه و جهان تبديل کنيم.وي تاکيد کرد: در شرايط فعلي بيش از حد تکليفي خود در توليد موفق بوده‌ايم و اين مساله نشان دهنده عشق به ميهن، تخصص و تلاش شبانه‌روزي مهندسان و کارگران پالايشگاه ستاره خليج‌فارس است.وي گفت: علي‌رغم اعمال تحريم‌ها، امروز جوانان ايراني توانستند اين دانش را بومي‌سازي و ايران را براي هميشه از وابستگي به واردات کاتاليست بي‌نياز کنند.


مصرف‌برق‌کشور‌بيش‌از ۸‌برابر‌افزايش‌جمعيت

محمدعلي فرحناکيان مديرکل دفتر راهبري و نظارت بر توليد برق وزارت نيرو مي‌گويد مقايسه‌اي بين رشد مصرف انرژي الکتريکي و رشد جمعيت پس از پيروزي انقلاب نشان مي‌دهد که رشد مصرف برق هم از لحاظ پيک مصرف و هم از لحاظ ميزان انرژي الکتريکي مصرفي بيش از هشت برابر افزايش جمعيت بوده است.وي با اشاره به اينکه روند مصرف انرژي کشور در طي سه تا چهار دهه گذشته کاملا افزايشي بوده است، گفت: همزمان با پيروزي انقلاب پيک مصرف برق کشور ما حدود سه هزار و 600 مگاوات بوده است که اين رقم در تابستان امسال از مرز 57 هزار مگاوات نيز عبور کرد.وي گفت: در سي سال گذشته ساليانه بطور متوسط بيش از 5.5 درصد رشد مصرف انرژي برق داشته‌ايم.


اجراي توافق کاهش توليد از ژانويه ۲۰۱۹

وزير انرژي روسيه اعلام کرد که اين کشور براي اجراي توافق جهاني کاهش توليد نفت، از ماه ژانويه سال آينده ميلادي توليد روزانه نفت خود را ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار بشکه کاهش مي‌دهد.الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه، اعلام کرد: اين کشور در ماه ژانويه ۲۰۱۹، طبق تازه‌ترين توافق با سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، توليد روزانه نفت خود را ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه کاهش مي‌دهد.وي گفت: برنامه ماهانه براي توليد نفت، پيش از اين تعيين شده است و انتظار داريم که توليد در ماه ژانويه، ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار بشکه کاهش يابد.با اين همه، مشخص نيست برنامه روسيه براي کاهش توليد نفت در ماه‌هاي آينده چگونه است. روسيه توافق کرده توليد روزانه خود را ۲۲۸ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

پرداخت‌هاي کاغذي قبوض آب، برق و گاز حذف مي‌شود

هادي مدقق مجري طرح هوشمندسازي برق گفت: اگر جلوي فناوري و تکنولوژي را نگيريم و اجازه دهيم کسب و کار جديد وارد شوند بهره ور خواهيم شد و نيازي به هزينه‌هاي اضافي هم نيست.به گزارش ايلنا،‌هادي مدقق در سمينار تخصصي راهکارهاي هوشمندسازي در مصرف انرژي با بيان اينکه ما طرح فهام را در 5 ناحيه به صورت پايلوت شروع کرديم و بعد به کل مشترکين ديماندي و چاههاي کشاورزي گسترش داديم، گفت: اکنون به دنبال اين هستيم که کل ارتباط را از مراکز اپراتور به شبکه برق منتقل کنيم و در اين راستا با مشاورين خارجي و داخلي مذاکراتي داشته‌ايم. وي افزود: تاکنون 2.5 ميليون مرکز ايجاد شده و با استفاده از فيبر نوري شبکه را ايمن کرده و از حملات سايبري مبري است. وي ادامه داد: براي فاز بعدي مشترکين خانگي مطرح است که در 3 فاز جانمايي شده است و قرار است براي 35 ميليون مشترک اجرا شود.

احداث سدهاي غول پيکر متوقف شد

بهروز مرادي سرپرست شرکت آب نيرو گفت: از اين پس برنامه ما روي احداث سدهاي جرياني و تلمبه ذخيره‌اي خواهد بود، ساخت سدهاي بزرگ به جز سد بختياري را در دستور کار نداريم.وي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره برنامه‌هاي آتي سدسازي اظهار داشت: از اين پس برنامه ما روي احداث سدهاي جرياني و تلمبه ذخيره‌اي خواهد بود، سدهاي بزرگ به جز سد بختياري در دستور کار نخواهيم داشت، چون ظرفيت تکميل شده و نياز نداريم که سدهاي بزرگ و غول پيکر بسازيم.وي با بيان اينکه ما روي سدهاي جرياني متمرکز شده‌ايم، افزود: اين سدها فقط آب را گذردهي مي‌کنند و مي‌توانيم برق زيادي از اين سدها بگيريم.وي تصريح کرد: سدهاي جرياني فقط گذردهي آب را انجام مي‌دهند و مخزن در بالادست وجود دارد، مثل مسجد سليمان مي‌تواند 300 ميليون متر مکعب آب ذخيره کند، هر ميزان آب که بيايد، رها کرده و برق توليد مي‌کند.

تعليق سرمايه‌گذاري پارس جنوبي

مدير اجرايي شرکت ملي نفت چين گفت که سرمايه‌گذاري در پروژه گاز طبيعي پارس جنوبي در پاسخ به فشار ايالات متحده و کاهش تنش‌ها در ميان مذاکرات تجاري بين پکن و واشنگتن به حالت تعليق درآمده است.به گزارش رويترز، مدير اجرايي شرکت ملي نفت چين گفت که سرمايه‌گذاري در پروژه گاز طبيعي پارس جنوبي در پاسخ به فشار ايالات متحده و کاهش تنش‌ها در ميان مذاکرات تجاري بين پکن و واشنگتن به حالت تعليق درآمده است. پارس جنوبي بزرگترين ميدان گازي جهان است و پايان سرمايه‌گذاري شرکت ملي نفت چين ضربه‌اي به تلاش‌هاي تهران براي حفظ سرمايه و نجات اقتصاد براي ادامه فعاليت پروژه‌هاي انرژي در ميان تحريم‌هاي ايالات متحده به حساب مي‌آيد.

بغداد به دنبال ادامه معافیت از تحریم‌های آمریکا؛

گروه انرژي: از زمان تحريم‌هاي امريکا بسياري از کشورها به دنبال اين بودن که تحريم را کم رنگ کنند و دنبال همکاري ژاپن ، هند ، کره جنوبي ، ترکيه توانسته‌اند با معافيت را بگيرند والان عراق به دنبال معافيت است. وزير انرژي آمريکا دولت جديد عراق را براي افزايش توليد و صادرات نفت شمال اين کشور به ترکيه در آستانه بررسي تمديد معافيت بغداد از تحريم‌ها براي ادامه واردات گاز ايران، تحت فشار قرار داد. وي با اشاره به اسنادي که از سوي وزارت انرژي آمريکا منتشر شد، نوشت: ريک پري، وزير انرژي آمريکا، در ديداري که با مقامات عراقي در بغداد داشت، اين مساله را مطرح کرده که تمديد معافيت عراق از تحريم‌هاي ايران، به توانايي اين کشور براي افزايش قابل توجه صادرات نفت از منطقه شمال اين کشور بستگي دارد. پري به سران عراقي گفت: آمريکا درباره تمايل خود براي کمک به استقلال انرژي عراق جدي است با اين حال گام‌هاي بيشتري براي بهبود فضاي کسب‌وکار و کاهش نفوذ ايران ضروري است. آمريکا، عراق را براي افزايش قابل توجه صادرات نفت خود و افزايش توليد داخلي برق و کاهش سوختن گاز طبيعي، تحت فشار قرار داده است. طبق اعلام وزارت انرژي آمريکا، پري در اين ديدار مجددا تاکيد کرد اولويت دولت آمريکا اين است که چنين اتفاقي روي دهد و ما آماده هستيم تا به عراق براي دست‌يابي به استقلال انرژي خود کمک کنيم.

آمريکا ماه گذشته به بغداد معافيت داد تا اين کشور همچنان به واردات گاز طبيعي و برق از ايران ادامه دهد. اين معافيت در ۱۸ دسامبر منقضي مي‌شود. تحريم‌هاي آمريکا عليه صادرات نفت ايران در پنجم نوامبر اجرايي شد و همزمان با معافيت عراق براي واردات برق از ايران، هشت کشور ديگر از جمله چين و هند اجازه يافتند به واردات نفت ايران به ميزان کمتري ادامه دهند. در حالي که آمريکا ماه گذشته به وضع تحريم‌ها و معافيت‌ها مشغول بود، وزارت خارجه اين کشور از عراق به عنوان يکي از چهار کشوري که به همراه آمريکا، عربستان سعودي و روسيه نفت‌ بالايي توليد مي‌کنند، تمجيد کرد. پري با برهام صالح، رييس جمهور، عادل عبدالمهدي، نخست وزير، ثامر غضبان، وزير نفت عراق و الخطيب وزير برق عراق ديدار کرد.

  • عراق به دنبال معافيت از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است

عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق، اعلام کرد عراق هياتي را به آمريکا اعزام خواهد کرد تا از تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران معافيت گرفته و به واردات گاز ايران ادامه دهد. واشنگتن به عراق براي واردات گاز از ايران معافيت ۴۵ روزه داده است. اين معافيت در زمان آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در پنجم نوامبر اعلام شد اما مقامات عراقي اعلام کردند به حدود دو سال زمان نياز دارند تا منبع جايگزيني پيدا کنند. نخست‌وزير عراق در يک کنفرانس مطبوعاتي اظهار کرد: طرف آمريکايي با عراق براي يافتن راه‌کاري که فشار را از روي عراق برمي‌دارد همکاري مي‌کند زيرا گاز ايران به مسئله بسيار حساسي مربوط مي‌شود که برق است. عبدالمهدي که پس از شش ماه ابهام سياسي در اکتبر روي کار آمد، روز سه شنبه با ريک پري، وزير انرژي آمريکا در بغداد ديدار کرد. پري پس از ديدار با وزيران نفت و برق عراق به خبرنگاران در بغداد گفت: تحريم‌ها واقعيت دارند و برقرار شده‌اند.

دفتر عبدالمهدي اعلام کرد وزير انرژي آمريکا با هيئتي شامل بيش از ۵۰ مدير تجاري در بغداد است. پري در کنفرانسي که از سوي اتاق بازرگاني آمريکا سازماندهي شده بود و در آن ثامر غضبان، وزير نفت عراق نيز حضور داشت، درباره وجود فرصت‌هاي بسيار مثبت در اين کشور صحبت کرد.

بر اساس گزارش رويترز، عراق با شرکت جنرال الکتريک آمريکا و رقيب آلماني‌اش زيمنس براي احداث نيروگاه‌هاي گازسوز در برخي از ميادين نفتي کوچک به توافق رسيده است. روزنامه فايننشيال تايمز در اکتبر گزارش کرده بود که دولت آمريکا به نفع جنرال الکتريک اعمال نفوذ کرده تا اين شرکت قرارداد تجهيزات توليد نيرو به ظرفيت ۱۱ گيگاوات که ارزش آن به حدود ۱۵ ميليارد دلار بالغ مي‌شود را به دست آورد.

به گزارش روزنامه تجارت دولت آمريکا، اما با وجود تهديد‌هاي چند ماهه پس از خروج از برجام مبني بر اين که صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رساند، در ۱۴ آبان و همزمان با برگشت تحريم‌هاي هسته‌اي عليه تهران که ذيل برجام تعليق شده بودند، در عقب‌نشيني آشکار به ۸ کشور چين، هند، ايتاليا، يونان، ژاپن، کره جنوبي، تايوان و ترکيه به طور موقت (6 ماه) معافيت از تحريم‌هاي نفتي اعطا کرد.

همچنين سفارت آمريکا در بغداد چند روز پس از اعمال تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران با انتشار يک پيام ويدئويي اعلام کرد عراق همچنان مي‌تواند به واردات ذخاير گاز و انرژي از ايران تا 45 روز ادامه دهد.

«ريچارد نفيو»، کارشناس ارشد مسائل تحريمي‌در دولت سابق آمريکا در سالهاي 2013 تا 2014 مي‌گويد: «به نظرم آمريکا در حال تلاش است تا راه‌حلي را براي (معافيت تحريمي) عراق پيدا کند. دولت آمريکا آگاه است که در رقابت بين ايران و آمريکا، عراق کشوري کليدي است».

يک مقام وزارت خارجه آمريکا نيز در گفتگو با «سي‌ان‌بي‌سي» گفته بود: «دستورالعملي براي ادامه معافيت عراق (از تحريمها عليه ايران) صادر خواهد شد، اما هنوز تصميمي‌در اين‌‎باره اتخاذ نشده است.»

بر اساس گزارش اوپک کاهش صادرات نفتي ايران به دليل تحريم‌هاي ايالات متحده ادامه مي‌يابد و پيش‌بيني مي‌شود که ايران در سال ۲۰۱۹ با کاهش تقاضا براي نفت خود مواجه شود.به گزارش رويترز، بر اساس گزارش اوپک کاهش صادرات نفتي ايران به دليل تحريم‌هاي ايالات متحده ادامه مي‌يابد و پيش‌بيني مي‌شود که ايران در سال ۲۰۱۹ با کاهش تقاضا براي نفت خود مواجه شود.اوپک در ادامه افزود که جايگزين‌هايي براي پر کردن فقدان نفت ايران در بازار وجود دارد.در گزارش ماهانه، اوپک اعلام کرد توليد نفت با وجود تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تنها چيزي در حدود ۱۱ هزار بشکه در روز کاهش يافته است و به مقدار ۳۲.۹۷ ميليون بشکه در روز رسيده است، چراکه در اين مدت عربستان سعودي توليد نفت را با قدرت ادامه داده تا به عنوان جايگزيني براي نفت ايران ايفاي نقش کند.سازمان کشورهاي صادرکننده نفت همچنين اعلام کرد که تقاضا براي نفت خام در سال ۲۰۱۹ به ۳۱.۴۴ ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت، که به مقدار صد هزار بشکه کمتر از مقداري است که ماه گذشته پيش‌بيني شده بود، اين شرايط در حالي اتفاق مي‌افتد که توليد نفت در جريان است اما رکود اقتصادي باعث محدود شدن تقاضا مي‌شود.اوپک و متحدانش هفته گذشته براي کاهش عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ توافق کردند.

ابوالقاسم شيرازي رئيس اتحاديه پوشاک واردات بي رويه را مشکل اصلي توليدکنندگان دانست و افزود: فراهم شدن بستر مواد اوليه و نقدينگي براي توليد گام اول در مقابله با برندهاي تقلبي است.به گزارش تسنيم ، ابوالقاسم شيرازي رئيس اتحاديه پوشاک درباره طرح جمع آوري گسترده پوشاک قاچاق از اول ديماه گفت: اتحاديه پوشاک مشتمل بر فروشنده و توليد کننده است که هميشه اتحاديه‌ها همگام با سياست‌هاي ستاد مبارزه با قاچاق کالا بوده‌اند ولي اين کار به تنهايي کافي نيست. در اين برهه از زمان توليد کننده با ظرفيت 30 درصد کار مي‌کند و 70 درصد ظرفيت خالي دارد بايد توليد کننده را از لحاظ مواد اوليه و نقدينگي حمايت کنيم.شيرازي با بيان اينکه اين طرح شايد تاثير گذار باشد اما زياد فراگير نيست، گفت: چون گام اول در مقابله با کالاهاي تقلبي است در درجه اول بايد بستر مواد اوليه و نقدينگي فراهم شود.

مرتضي رضايي معاون وزير جهاد کشاورزي در امور دام گفت: معمولا در سه ماهه سوم هر سال قيمت گوشت مرغ با توجه به الگوي مصرف موجود در بازار، در پايين‌ترين حد خود قرار مي‌گيرد اما برخلاف مهر و آبان ماه امسال که بازار گوشت مرغ روند نسبتا متعادلي داشت، قيمت اين محصول پروتئيني در آذر ماه با نوسانات غير منطقي روبه شده است.وي افزود: هم‌اکنون هيچ مشکلي در توليد و تامين گوشت مرغ وجود ندارد و به نظر مي‌رسد که برخي اظهارنظرهاي غيرکارشناسي و مصاحبه‌ها باعث به هم خوردن جو رواني بازار و گراني‌هاي اخير شده است.رضايي ادامه داد: توليد گوشت مرغ نه تنها در آذر ماه کمتر نشده است بلکه نسبت به گذشته افزايش توليد هم داشته‌ايم و اگر جوسازي رواني را عامل گراني اين محصول پروتئيني مي‌دانيم به اين دليل است که افزايش قيمت چند صد توماني گوشت مرغ در يک روز و حتي کمتر، امکان‌پذير نيست وتنها با اين فضاسازي‌ها اتفاق مي‌افتد .

نرخ جديد محصولات لبني طي يک هفته آينده اعمال مي‌شود

رضا باکري دبير انجمن صنايع لبني با بيان اينکه قيمت‌هاي جديد محصولات لبني طي حدود يک هفته آينده اعمال مي‌شود، گفت:محصولات جديد با نرخ‌هاي جديد از يک هفته ديگر به بازار مي‌آيند.وي در گفتگو با مهر درباره تغيير نرخ لبنيات و عدم اعمال نرخ‌هاي جديد تاکنون، اظهارداشت: همه کارخانجات مصوبه جديد سازمان حمايت را اجرا مي‌کنند و طي حدود يک هفته آينده قيمت گذاري‌هاي جديد روي محصولات جديدي که وارد بازار مي‌شود، اعمال و درج خواهد شد.وي ادامه داد: محصولاتي که هم اکنون در بازار وجود دارد با قيمت‌هاي موجود خريداري مي‌شود و سپس محصولات جديد با نرخ‌هاي جديد وارد بازار و جايگزين آنها خواهد شد.باکري درباره جلسه با معاونت اموردام وزارت جهاد و تشکل‌هاي دامپروري و همچنين تشکيل کارگروهي در همين زمينه طي روزهاي آينده، گفت: اين جلسه به منظور انعقاد قرارداد خريد شيرخام ميان دامداران و کارخانجات است که براساس آن تمام دامداران مکلف مي‌شوند شيرخام را با نرخ کيلويي ٢٠٠٠ تومان تحويل کارخانجات دهند و کارخانجات نيز محصولات خود را با قيمت‌هاي جديد به بازار عرضه کنند.

نيازي به واردات شکر نداريم

عليرضا يزداني مجري طرح چغندرقند و نيشکر وزارت جهاد گفت: با توجه به ذخاير شکر در انبارها، حداقل تا پايان سال نيازي به واردات نداريم.مجري طرح چغندر قند و نيشکر وزارت جهادکشاورزي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين وضعيت کشت چغندر قند پاييزه در سال زراعي جديد اظهار کرد: براي سال زراعي جديد برنامه کشت ۲۳ هزار هکتار چغندر قند پاييزه به استان‌ها ابلاغ شده که تاکنون حدود ۱۳ هزار هکتار عمليات کشت صورت گرفته است.به گفته وي، تاکنون ۴ ميليون تن چغندر قند به کارخانه‌ها تحويل داده شده که يک ميليون تن آن مربوط به چغندر قند پاييزه است.يزداني با بيان اينکه برداشت چغندرقند بهاره کماکان ادامه دارد، تصريح کرد: براين اساس نمي‌توان آمار دقيقي از ميزان توليد شکر اعلام کرد.مجري طرح چغندر قند با انتقاد از نرخ خريد تضميني چغندر قند بهاره و پاييزه براي سال زراعي ۹۷-۹۸ افزود: با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد و تورم انتظار مي‌رود که تجديد نظري در نرخ خريد تضميني صورت گيرد، چرا که قيمت خريد مطابقتي با هزينه‌هاي روز توليد ندارد.

مساله کم آبي در ايران قابل حل است

سيد محمد حسين شريعتمدار مشاور عالي وزير جهاد کشاورزي با بيان اين که مساله آب در ايران قابل حل است، گفت: در مرکز ملي مطالعات راهبردي کشاورزي و آب در خصوص بحران آب مايوس نيستيم.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي،وي با اشاره به اين که هم اکنون سرانه آب در کشور يکهزار و ۱۰۰ متر مکعب است، گفت: هنوز به وضعيت بحراني غير قابل جبران نرسيده ايم.رئيس مرکز ملي مطالعات راهبردي کشاورزي و آب اتاق ايران ادامه داد: نسل ما وارث بحران آب است و براي جلوگيري از اين بحران بايد نقشه راه وجود داشته باشد.وي با بيان اينکه برنامه‌ريزي براي برگزاري دومين کنفرانس اقتصاد آب در حال انجام است، اظهار داشت: کنفرانس‌ها و همايش‌ها بايد برنامه راهبردي و عملياتي براي چالش‌هاي کشور داشته باشند.

وزير جهاد کشاورزي مطرح کرد؛

حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت:‌ قيمت هر کيلو مرغ حدود ۱۰ هزار تومان است و بيشتر از اين، احجاف در حق مصرف‌کننده است. ارزيابي‌هاي ما و سازمان حمايت نيز همين است. در حال پيگيري هستيم تا قيمت‌ها بر همين اساس باشد.

قيمت مرغ حدود 10 هزار تومان استبه گزارش گروه اقتصاد خبرگزاري ميزان، محمود حجتي ظهر امروز در پايان نشست هيات دولت، در جمع خبرنگاران درباره کاهش قيمت محصولات لبني گفت: قيمت خريد شير از دامدار ۲ هزار تومان است، درخصوص قيمت لبنيات و فرآورده‌هاي لبني نيز سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و ساير دستگاه‌هاي بايد پيگيري کنند.وي در پاسخ به اين سئوال که آيا قيمت مشخصي در خصوص محصولات لبني اعلام نشده است؟ اظهار کرد: اين قيمت وجود دارد، قيمت هر ليتر شير از دامداري ۲ هزار تومان است و بر اساس آن، قيمت محصولات لبني پرمصرف بايد در بيايد که قطعا قيمت کنوني بيشتر از قيمتي است که بايد باشد، سازمان حمايت بايد اين قيمت را مشخص کند و بر آن نظارت کند. اين عضو دولت دوازدهم در خصوص قيمت مرغ نيز تصريح کرد: قيمت هر کيلوگرم مرغ حدود ۱۰ هزار تومان است و بيشتر از اين، احجاف در حق مصرف‌کننده است، ارزيابي‌هاي ما و سازمان حمايت نيز همين است، در حال پيگيري هستيم تا قيمت‌ها بر همين اساس باشد. حجتي در پاسخ به اين سئوال که عرضه کالا‌ها با قيمت دولتي براي متعادل‌سازي بازار انجام مي‌شود؟ خاطرنشان کرد: به خاطر بالا رفتن قيمت‌ها، هم‌اينک از ذخاير موجود، مرغ منجمد در حال عرضه به بازار است. وي در پاسخ به اين سوال که آيا صحت دارد که افراد با در دست داشتن کارت ملي، گوشت منجمد مي‌توانند بگيرند؟ گفت: اين مسئله به خاطر آن است که عده‌اي گوشت يارانه‌اي را مي‌گرفتند و سپس اين گوشت‌ها را در بازار آزاد تزريق مي‌کردند، براي آنکه اين گوشت يارانه‌اي گروه‌هاي بيشتري از مردم را شامل شود، اين محدوديت ايجاد شده است.

  • توزيع‌کنندگان عمده گوشت سهميه دولتي مي‌گرفتند؛ آزاد مي‌فروختند

همچنين مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام گفت: در برخي فروشگاه‌ها مانند ميادين پر رفت و آمد، طبق گزارش‌هايي که به ما رسيده، رستوران‌هاي اطراف اين اماکن 10 نفر را با پرداخت پول در صف خريد مي‌آوردند و به اندازه 10 سهميه دريافت مي‌کردند که براي جلوگيري از اين سوءاستفاده در اين ميادين هم توزيع گوشت با کارت ملي صورت مي‌گيرد.

حميد ورناصري معاون وزير جهاد کشاورزي و مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، در خصوص توزيع گوشت منجمد اظهار کرد: توزيع گوشت منجمد با کارت ملي در همه جاي شهر انجام نمي‌شود. تنها در اماکني که مورد سوءاستفاده برخي افراد قرار گرفته‌ اين اقدام صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: برخي توزيع‌کنندگان عمده فروش افرادي را اجير مي‌کردند تا به عنوان مصرف‌کننده سهميه دولتي بگيرند و بعد به صورت آزاد مي‌فروختند که مقرر شد افراد با ارائه کارت ملي گوشت منجمد دريافت کنند.

معاون وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: در اماکني که سوءاستفاده وجود ندارد و يا ميزان سوءاستفاده در حداقل قرار دارد بدون کارت ملي هم کار توزيع در حال انجام است.

ورناصري با اشاره به تخلف رستوران‌داران براي دريافت سهميه بيشتر گوشت منجمد اذعان داشت: در برخي فروشگاه‌ها مانند ميادين پر رفت و آمد، طبق گزارش‌هايي که به ما رسيده، رستوران‌هاي اطراف اين اماکن 10 نفر را با پرداخت پول در صف خريد مي‌آوردند و به اندازه 10 سهميه دريافت مي‌کردند که براي جلوگيري از اين سوءاستفاده در اين ميادين هم توزيع گوشت با کارت ملي صورت مي‌گيرد.

مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام در زمينه قاچاق دام زنده از کشور تصريح کرد: قاچاق دام به وزارت جهاد کشاورزي مرتبط است و سيستم‌هاي مرزي بايد در اين زمينه پاسخگو باشند اما ميزان قاچاق با پيگيري‌هاي انجام شده بسيار کاهش يافته است.

  • دلايل عرضه گوشت منجمد با کارت ملي اعلام شد

از سويي ديگر محمد رضا کلامي‌مديرکل تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت دلايل عرضه گوشت منجمد هرکيلوگرم ۲۹۰۰۰ توماني با کارت ملي را اعلام کرد.

وي درباره دلايل توزيع گوشت برزيلي با کارت ملي، اظهار کرد: باتوجه به اينکه براي واردات گوشت منجمد برزيلي ارز 4200 توماني براي واردات اين محصول داده ميشود و توليد داخلي نيز پاسخگويي توليد داخلي نيست، تقاضا براي اين محصول در بازار زياد شده است. وي افزود: محصولاتي نيز که با ارز 4200 توماني به کشور وارد شده است بايد بر روي نحوه توزيع آن پايش صورت گيرد و قيمت گذاري شود. مديرکل تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مواردي نيز مشاهده شده است که برخي از افراد در طول روز چند مرتبه همراه با خانواده خود براي خريد اين محصول در صف مي‌ايستادند، بعد از بررسيهايي که به عمل آمده مشخص شد که اين افراد اين محصولات را از بازار جمع آوري ميکردند و با قيمتي بيشتر به متقاضياني مانند رستورانها به فروش ميرساندند. بنابراين گزارش قيمت هر کيلوگرم گوشت منجمد برزيلي 29 هزار تومان است و تنها براي مصارف خانوار در نظر گرفته شده است. وي تصريح کرد: بنابراين تصميم سره از ناصره براي ما سخت شده بود بنابراين مطرح شد که يک بار در ماه به هر فرد از طريق ارائه کارت ملي توزيع شود تا از سودجويي‌هايي برخي جلوگيري به عمل آيد و اطلاعات افراد در سامانه جامع تجارت داخلي ثبت شود. کلامي‌گفت: دليل کاهش گوشت قرمز در بازار نيز خروج غيرقانوني دام از کشور است به طوري که آن را از مناطق مختلف کشور جمع آوري و با عبور از مناطق صعب العبور مرزي از کشور خارج مي‌کنند با توجه به اين خروج غير قانوني دام، عرضه گوشت در داخل کاهش مي‌يابد.

وي همچنين درباره دلايل عرضه بدون ارائه کارت ملي در فروشگاههاي زنجيره‌اي گفت: با توجه به اينکه اين فروشگاهها دستگاه کارتخوان دارند و مردم براي خريد کارت مي‌کشند و مشخصات آنها مشخص مي‌شود افراد سود جو از بازار گوشت کمتر به اين فروشگاه‌ها مراجعه مي‌کنند.

صادق فيض‌آبادي رييس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران تجهيزات الکترونيکي و حفاظتي از پايش اخلاقي و فني نصاب‌هاي دوربين و سيستم‌هاي حفاظتي از سوي اين اتحاديه خبر داد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با بازار تجهيزات الکترونيکي و حفاظتي گفت: اتحاديه مذکور داراي ۱۴ رسته مرتبط با الکترونيک، دوربين‌هاي حفاظتي و سيستم‌هاي امنيتي است که در اين ميان بيش از هزار واحد داراي فعاليت توليدمحور هستند.وي تأثير نوسانات نرخ دلار در تشديد رکود بازار را قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: يکي از اصلي‌ترين مشکلات صنف تجهيزات الکترونيکي و سيستم‌هاي امنيتي، ممنوعيت واردات قطعات مصرفي با وجود نياز ۸۰ درصدي بازار به واردات است.

محمدعلي طهماسبي معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي گفت: گسترش گلخانه‌هاي کشور طي يک برنامه 10 ساله به 48 هزار هکتار از اولويت‌هاي دولت تا پايان برنامه هفتم توسعه است.وي در گفت و گو با ايرنا، توسعه گلخانه‌ها را از مهمترين طرح‌هاي دولت در چشم انداز 10 ساله دانست و افزود: سطح کشت گلخانه‌اي کشور هم اکنون 14 هزار هکتار بوده و دولت با تسهيلاتي که براي توسعه اين کار در نظر گرفته افزايش 2 هزار و 700 هکتاري را تا پايان امسال هدف گذاري کرده است.وي با اشاره به نقش مهم شيوه توليد در گلخانه‌ها، تاکيد کرد: محصولات کشاورزي آب بر در قالب شيوه توليد گلخانه‌اي با بهره وري بيشتري همراه است که اگر با سازه‌هاي مناسب همراه باشد تا 90 درصد باعث صرفه جويي در مصرف آب مي‌شود.