شرکت‌هاي سرمايه‌گذار اندونزي در آبادان

سفير اندونزي در ايران گفت: ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري بنادر آبادان را به سرمايه‌گذاران اندونزي اعلام خواهيم کرد.اکتاويان عليم الدين در بازديد از بندر آبادان، افزود: هدف بازديد از بندر آبادان، آشنايي با ظرفيت‌ها، مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري و توسعه روابط تجاري بيشتر بين دو کشور است.وي تاکيدکرد: طرح‌ها و پروژه‌هاي بندر آبادان به شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري اندونزي اطلاع‌رساني خواهد شد.سفير اندونزي در ايران گفت: توسعه روابط بندري اندونزي و ايران بسيارحائز اهميت است.رضا سفاري؛ مدير بنادر و دريانوردي آبادان نيز گفت: ظرفيت‌هاي زيادي براي همکاري با اندونزي وجود دارد که اميدوارم در توسعه همکاري بين دو کشور، بتوانيم از اين ظرفيت‌ها به شکل موثري براي رونق بخشيدن به اقتصاد اين شهرستان استفاده کنيم.


معماران بزرگ دنيا در تهران

دبير اجرايي پنجمين همايش بناهاي فاخر و پايدار گفت: آثار معماران برجسته کشور با حضور معماران صاحب سبک دنيا به زودي در تهران به نمايش گذاشته خواهد شد.

به گزارش مهر، مهدي علم بيگي در جمع خبرنگاران از برگزاري نمايشگاه آثار معماران بزرگ ايران در آينده‌اي نزديک در تهران خبر داد و گفت: اين برنامه در تمايز معماري فاخر و تعريف شاخص از جامعه واقعي معماري در سالن اجلاس سران برگزار شد.

علم بيگي همچنين از برنامه نمايشگاه معماري تهران و دعوت از معماران صاحب سبک دنيا رونمايي کرد و دغدغه‌ها، چالش‌ها و کمبودهاي آموزش معماري را برشمرد.


تحقق تنها يک ششم بودجه ايمني راه‌ها

عضو هيات عامل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: ساليانه 3 هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي بهبود ايمني در راه‌هاي کشور درخواست مي‌شود، اما تقريبا با يک ششم آن موافقت مي‌شود.

«مهران قرباني» در گفت و گو با ايرنا، افزود: هرگونه سرمايه گذاري در بهبود ايمني در راه‌هاي کشور يک سرمايه گذاري پربازده در اقتصاد ملي است، زيرا کاهش بسياري از هزينه‌هاي اجتماعي و اقتصادي را به دنبال دارد. عضو هيات عامل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: هر واحد سرمايه گذاري و هزينه کرد براي ارتقاي ايمني در راه‌هاي برون شهري، سود 15 برابري در حوزه ايمني به همراه دارد.

شهرهاي جديد بهترين گزينه تأمين مسکن اقشار متوسط کشور هستند

طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي درباره نقد دولت از کيفيت امور در ساختمان‌سازي و مشکلات موجود در خروجي‌هاي نظام مهندسي ساختمان کشور بيان کرد: استفاده از تکنولوژي‌هاي به‌روز و همگام با محيط‌زيست براي ما از هر اقدامي‌در پيشبرد برنامه توليد واحدهاي مسکوني در شهرهاي جديد مهم‌تر است هرچند که هزينه بيشتري را براي ما به همراه داشته باشد.به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي حبيب‌اله طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در جلسه امضاي تفاهم‌نامه بين شرکت‌هاي عمران شهرهاي جديد مهاجران و اميرکبير و همچنين انديشه با شرکت‌هاي منطقه‌اي سرمايه‌گذاري بانک مسکن با بيان اينکه اين شرکت از ابتداي شکل‌گيري مجموعه شهرهاي جديد از شرکاي استراتژيک ما به شمار مي‌رفته است گفت: قطعا اين همکاري تا کنون منجر به ايجاد واحدهاي مسکوني فاخري در شهرهاي جديد شده و ما همچنان تمايل داريم با امضاي تفاهم‌نامه‌هاي جديد اين زمينه همکاري را مجددا فراهم کنيم.

بررسي اجراي طرح شهرهاي هوشمند

در جلسه تبادل نظر شرکت مادرتخصصي عمران شهرهاي جديد و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد که با حضور اعضاي هيئت مديره شرکت مادرتخصصي عمران شهرهاي جديد، بخش سياست‌گذاري، تحقيق و توسعه دفتر معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران، رئيس دفتر هبيتات تهران و کارشناسان اين دفتر برگزار شد، رئيس واحد برنامه‌ريزي منطقه‌اي و کلانشهري بخش برنامه‌ريزي و طراحي شهري هبيتات و همچنين مشاور هبيتات در طرح سياست‌هاي شهري به طرح مباحث مربوط پرداختند و موضوع پروژه شهرهاي هوشمند در چارچوب اين طرح کلان را مورد بررسي قرار دادند.پس از تبادل نظر طرفين درخصوص امکان‌پذيري اجراي ايده شهرهاي جديد هوشمند در ايران، بازديد از شهر جديد پرند به منظور ارزيابي و انتخاب شهر پايلوت نيز صورت پذيرفت.

دو گزينه ايرلاين‌هاي کوچک: ادغام يا ورشکستگي

يک کارشناس صنعت هوايي معتقد است در صورتي که شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني کوچک نتواند چاره‌اي براي شرايط اقتصادي فعلي خود پيدا کنند، بايد براي ورشکستگي آماده شود.هوشنگ صديق در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در طول سال‌هاي گذشته شرکت‌هاي ايراني با توجه به تحريم‌هاي گسترده بين‌المللي همواره با مشکلات اقتصادي دست و پنجه نرم کرده‌اند و امروز با توجه به تحريم‌هاي جديد آمريکا بار ديگر شرايط دشوار شده است.به گفته وي، در شرايطي که شرکت‌هاي کوچک نه مي‌توانند به ناوگان محدود خود اتکاء کنند و نه شرايط خريد گسترده‌اي هواپيماهاي جديد را دارند، تنها دو گزينه پيش‌روي خود خواهند ديد يا ادغام با ديگر شرکت‌ها، يا ورشکستگي.

وزير راه و شهرسازي مطرح کرد؛

گروه راه مسکن: وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه به زودي جلساتي را با رييس‎جمهوري در مورد مباحث حمل و نقل و همچنين معماري و شهرسازي تشکيل مي‌دهد، گفت: از مديران معماري و شهرسازي انتظار دارم که روي موضوعات مرتبط با شهرسازي و معماري و همچنين حمل و نقل در استان‌هاي خود بررسي و مطالعه همه‌جانبه‌اي انجام دهند تا بتوانيم بر اساس پژوهش‌هاي ميداني و مطالعات واقعي که انجام مي‌شود سخني واحد و يکپارچه را براي ارايه مطالب به رئيس‌جمهوري داشته باشيم.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌در جمع مديران شهرسازي و معماري استان‌هاي سراسر کشور با تاکيد بر اهميت دادن به سه مقوله سکونت، فعاليت و حرکت، و با يادآوري اين مطلب که پيش‌تر به عنوان معاون وزير دفاع در شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران حضور مي‌يافت، گفت: همواره در جلسات شورا از وضعيت شهرسازي کشور رنج مي‌بردم. همواره مباحثي که در استان‌ها وجود دارد وقتي مراحل بررسي را در کميته‌هاي شوراي‌عالي طي مي‌کند و آماده تصويب مي‌شود، دچار عدم‌بالانس و عدم‌توافق است.

وزير راه و شهرسازي در همين رابطه افزود: يک بخش از عدم توافقات شامل محدوديت‌ها و آرزوهايي است که ما به لحاظ شهرسازي و معماري مي‌خواهيم بر آن‌ها تاکيد داشته باشيم و بخشي نيز واقعيت‌هايي هستند که در سرزمين وجود دارد و در استان‌ها و معمولا بيشتر شهرداري‌ها به آن مي‌پردازند و بخشي هم وجود دارد که حکم حقوق مکتسبه است و به همين دليل مورد تعارض قرار مي‌گيرد. به همين دليل ما مي‌مانيم بين اين تضادها که بايد تلاش کنيم اين عدم‌توافقات با منطقي صحيح به حداقل ممکن برسند.

اسلامي‌با اشاره به اين مطلب که هر شهري فرهنگ و مقتضيات بومي‌خود را دارد، يادآور شد: عموما مشاوراني که طرح‌هاي جامع را تهيه مي‌کنند، دقت‌هاي لازم را نسبت به واقعيات موجود ندارند و عموما طرح‌هاي تهيه شده فاقد کيفيت هستند. شاهد بوده‌ايم که در بسياري از طرح‌ها، وضع موجود خوب بررسي نشده و پژوهش‌هاي کافي و وافي نيز در مورد سرنوشت آن جامعه صورت نگرفته است که بايد اين نقايص را برطرف کنيم.

رئيس شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران با تاکيد بر اينکه تنها توجه به زمين و فضا در تهيه طرح‌ها مطرح نيست بلکه سرنوشت شهرها و شهروندان نيز در تهيه طرح‌ها موردتوجه است؛ توضيح داد: بايد در تهيه طرح‌هاي جامع، بررسي، تصويب و ابلاغ آن تلاش کنيم تا طرح جامع تسهيل‌گر سرنوشت جامعه به مسير مطلوب باشد. شايد ما توان تعيين سرنوشت مطلوب براي شهرها را به طور کامل نداشته باشيم اما مي‌توانيم تسهيل کنيم تا ايجاد شرايط مطلوب عملي شود.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بسياري از نابساماني‌هاي فرهنگي و اجتماعي ما و بسياري از نابساماني‌هاي شهرسازي حتما ربط مستقيم به طرح‌هاي جامع (طرح‌هاي توسعه و عمران) دارد. حاشيه‌نشيني‌هايي که شکل مي‌گيرد، محدوديت‌هايي که قائل مي‌شويم و تعرضي که به اراضي کشاورزي و زراعي و همچنين واجد ارزش وارد مي‌شود، اتفاقاتي که در طي ساليان در روستاها رخ داده است، عدم توجه به نيازهاي اساسي روستاييان، اختلال در زندگي روستايي و تعرض به اراضي کشاورزي، زراعي و باغي که زمينه‌اش فراهم مي‌شود، گواه اين مدعاست.

اسلامي‌افزود: گذشته ما همواره پرفراز و نشيب بوده است. امروزه شهرهاي ما به لحاظ شخصيت و به لحاظ تمدن‌هاي شهري از منطق شهرها که ريشه در تاريخ دارند، فاصله زيادي پيدا کرده و ساخت و سازهايي که صورت مي‌گيرد نيز در روند بي‌هويت کردن شهرها تاثير فراواني دارد که بايد براي بهبود وضعيت، گام‌هاي اساسي برداريم.

وزير راه و شهرسازي به جلسه روز يکشنبه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهوري در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در جلسه‌اي که خدمت آقاي رييس جمهوري بوديم نيز به اين موارد اشاره شد که هم سرمايه‌هاي ما به دليل عدم کيفيت ساخت و ساز و همچنين قوانين شهرسازي و هم شهرسازي ما در حال از بين رفتن است که بايد در اقدامي‌موثر در جهت بهبود وضعيت تصميمات جامعي بگيريم.

اسلامي‌خاطرنشان کرد: از همان روزهاي ورودم در مسئوليت جديد به اقاي ايزدي اعلام کردم که بايد مشخص کنيم چه سازماني مسئول کنترل شهر و کنترل قوانين و ضوابط شهرسازي است. ضمانت اجرايي طرح‌هاي جامعي که توسط وزارت راه و شهرسازي و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري تهيه و ابلاغ مي‌شود، چيست؟

وي خطاب به مديران شهرسازي و معماري استان‌هاي سراسر کشور اعلام کرد: انتظار داريم، آسيب‌شناسي که توسط شما کارشناسان و متخصصان انجام مي‌شود با تاکيد بر رفع دغدغه‌هاي موجود باشد و نتيجه‌اي که حاصل مي‌شود توان ايجاد تغيير رويکردهاي بنيادين را داشته باشد.

اسلامي‌با اعلام اينکه جلساتي را با رييس جمهوري در مورد مباحث حمل و نقل و همچنين معماري و شهرسازي تشکيل مي‌دهد، گفت: از شما مديران معماري و شهرسازي انتظار دارم که در زمينه موضوعات مرتبط با شهرسازي و معماري و همچنين حمل و نقل در استان‌هاي خود بررسي و مطالعه همه جانبه‌اي انجام دهيد تا بتوانيم بر اساس پژوهش‌هاي ميداني و مطالعات واقعي که توسط شما متخصصان حوزه شهرسازي و معماري کشور انجام مي‌شود سخني واحد و يکپارچه را براي ارايه مطالب به رئيس‌جمهوري داشته باشيم.

اين مقام مسئول همچنين اعلام کرد: هر منطقه شهري بايد متناسب با زيست بوم و تاريخ و فرهنگ خودش مطالعاتي داشته باشد. ما بايد بتوانيم بگوييم که به لحاظ رويکرد جديد تا ۵۰ سال آينده براي تمدن‌سازي در حوزه معماري و شهرسازي چه کاري مي‌خواهيم انجام دهيم؟ همچنين، گذشته ما امروز ما را به اين نقطه رسانده است و از اينجا به بعد به کجا مي‌خواهيم برسيم؟

اسلامي‌ادامه داد: هم‌‌اکنون طرح مديريت يکپارچه شهري و درآمد پايدارِ شهرداري‌ها در حال تبديل شدن به قانون است، به همين دليل بايد از فرصت ايجاد شده نهايت بهره را ببريم و با آسيب‌شناسي‌هاي دقيقي که توسط شما مديران معماري و شهرسازي انجام مي‌شود، آسيب‌ها و دلايل آنها بررسي شوند و در عين حال با ارايه راهکارها، تعيين کنيم که مسئوليت کنترل شهر و شهرسازي با چه نهاد و سازماني است.

وي افزود: بايد بررسي کنيم که چرا طرح‌هاي جامع ما رعايت نمي‌شود و مداخله‌ها و عدم انطباق‌ها و مغايرت‌هاي اساسي ما در طرح‌هاي جامع به چه دلايلي رخ مي‌دهد و راهکارهاي پايدار شامل چه مواردي است.

پيگيري‌هاي تخصصي وزارت بهداشت

درباره آمپول تبليغي خانم بازيگر

رييس مرکز مديريت پيوند و درمان بيماري‌هاي وزارت بهداشت با اشاره به حواشي مطرح درباره آمپول "نالوکسان" و نظر سازمان جهاني بهداشت در اين باره، گفت: در عين حال متخصصين امر درمان کشور نيز مسئله مربوط به اين دارو را به صورت جدي و تخصصي در ھفته‌ھاي آتي بررسي و پيگيري خواھند کرد.

دکتر مهدي شادنوش در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه ساليانه آمار بالايي از موارد مرگ‌ومير ناشي از مسموميت با مواد مخدر در کشور مشاھده مي‌کنيم، گفت: در اکثر مواقع اين مسموميت‌ھا در خارج از بخش‌ھاي درماني و در اماکن غير قابل دسترس رخ مي‌دھد؛ به‌طوريکه در موارد شديد تنھا چند دقيقه فرصت جھت احياء بيماران وجود دارد.

وي افزود: طبق گزارش سازمان بھداشت جھاني حدود ٢٧ ميليون انسان در سال ٢٠١۶ از اختلال مصرف مواد در دنيا رنج مي‌بردند که آمار بالايي از اين تعداد افراد وابسته به مواد مخدر، مصرف‌کننده غير قانوني ھروئين، ترياک و مورفين بوده‌اند. همچنين تعداد ۴۵۰ هزار انسان به دنبال استفاده از اين نوع مواد مخدر در سال ٢٠١۵ فوت شده‌اند که در اين ميان مرگ‌ومير ناشي از مسموميت مواد مخدر تا نيمي‌از مجموع موارد مرگ را شامل مي‌شود.

امکان پرداخت قسطي بدهي طرح ترافيک فراهم شد

معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در گزارشي اعلام کرد که امکان پرداخت قسطي بدهي عوارض تردد در محدوده طرح ترافيک پايتخت فراهم شده است .

به گزارش روابط عمومي‌معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، مالکان خودروهايي که بابت تردد در محدوده طرح ترافيک بدهکارند از ديروز چهارشنبه پيامک‌هايي به منظور پرداخت اقساط فصلي دريافت مي‌کنند.

برپايه اين گزارش، ارسال اين پيامک‌ها به تفکيک فصل براي ترددکنندگان غيرمجاز در محدوده طرح ترافيک انجام مي‌شود و حاوي ميزان بدهي، شناسه قبض و پرداخت است.

همکاري دولت با کميته امداد مثال زدني است

رئيس کميته امداد امام خميني (ره) با بيان اينکه اکنون وحدت اين نهاد، دولت و مجلس مثال‌زدني است، گفت: دولت و مجلس با شناختي که از ماموريت و رسالت ما دارند در سالهاي اخير همکاري کاملي را با اين نهاد حمايتي داشته اند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، پرويز فتاح چهارشنبه در شوراي اداري شهرستان کازرون با بيان اينکه به گفته مسئولان دولتي فارس تنها 37 درصد بودجه اين استان در سال گذشته تخصيص يافته است، افزود: با وجود مشکلات مالي دولت، بودجه کميته امداد کشور در سال گذشته و امسال به صورت کامل تخصيص يافته و اين نشان از همدلي و همراهي دولت براي تحقق ماموريت اين نهاد حمايتي دارد.

رئيس کميته امداد امام خميني (ره) اظهار داشت: نمايندگان مردم در مجلس نيز همه با ماموريت اين نهاد آشنا هستند و حتي در بودجه امسال هم به کميته امداد توجه ويژه داشته اند.

فتاح با بيان اينکه پارسال دو هزار و 100 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي به مددجويان کميته امداد در سراسر کشور تخصيص يافت، عنوان کرد: تمام درخواست‌هاي وام پاسخ داده شد و حتي اين تخصيص در استان فارس نيز 104 درصد بوده است.

بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگي کشوري تا ۲۵ آذر ۹۷ جاري مهلت دارند تا نسبت به حذف يا اضافه شدن بيمه تکميلي خود اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاري مهر، بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگي کشوري تا ۲۵ آذر ماه جاري مهلت دارند با مراجعه به شعب بيمه آتيه سازان حافظ نسبت به حذف يا اضافه شدن خود و افراد تحت تکفلشان در قرارداد جديد بيمه تکميلي درمان اقدام کنند.

بازنشستگاني که در قرارداد سال گذشته حضور نداشتند، اما تمايل دارند خود و خانواده تحت تکفلشان تحت پوشش بيمه تکميلي قرار گيرند، تا ۲۵ آذر ماه جاري مهلت دارند نسبت به اضافه شدن در قرارداد جديد اقدام کنند.

همچنين افرادي که در قرارداد گذشته بيمه تکميلي آتيه سازان حافظ، تحت پوشش بيمه تکميلي درمان قرار داشتند، در قرارداد جديد نيز تحت پوشش هستند، اما اگر به هر دليل تمايلي براي ادامه دريافت اين خدمت ندارند، مي‌توانند نسبت به حذف نام خود و افراد تحت تکفل در قرارداد جديد اقدام کنند. براساس اين گزارش مهلت ۲۵ آذر قابل تمديد نيست.

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي بر فراهم کردن زمينه استخدام دانش‌آموزان معلول تاکيد کرد.

به گزارش مهر، مجيد قدمي‌گفت: رويکرد ما در سازمان آموزش و پرورش استثنايي، رويکرد آموزش فراگير است که دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه بتوانند در کنار ساير افراد تحصيل کنند.

وي ادامه داد: معلوليت بايد از ابعاد مختلف سنجيده و بررسي شود. مناسب‌سازي شهري براي افراد معلول بايد انجام شود و در عمل در اين زمينه داراي مشکل هستيم. در داخل مدرسه‌ها از اين لحاظ خوب سرمايه‌گذاري کرديم. به عنوان مثال قبلا کتاب‌هاي اين افراد بسيار دير به دست آن‌ها مي‌رسيد، ولي در حال حاضر اول مهر کتاب دست دانش‌آموزان خاص مي‌رسد.

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي افزود: بايد زمينه اشتغال براي دانش‌آموزان و افراد داراي معلوليت بايد فراهم شود، آموزش و پروش کار خود را رد استخدام اين افراد درست انجام داده است ولي نهادها بايد وارد کار شوند.