جدایی پرحاشیه انگلیس از اتحادیه اروپا؛

گروه بين الملل: اولين روزي که "ترزا مي" به عنوان نخست وزير انگليس از خانه شماره 10 داونينگ استريت بيرون آمد انگليسي‌ها او را يک "بانوي آهنين " مي‌ديدند که قرار است انگليس را از بحران طلاق از اتحاديه اروپا به سلامت خارج کند.

"ترزا مي" که بسياري او را مارگارت تاچر دوم مي‌خوانند هر چند يکي از تاثيرگذارترين زنان اين روزهاي دنيا به شمار مي‌آيد اما برخلاف آنگلا مرکل که بعد از 12 سال اين روزها با قدرت و صلابت تمام در حال کنار رفتن از رهبري آلمان است اين روزها با کابوس استيضاح دست و پنجه نرم مي‌کند که پاياني سريع براي عمر سياسي و دوران نخست وزيري اش به شمار مي‌ايد.

اعضاي حزب محافظه‎کار انگليس قرار بود بامداد پنجشنبه با برگزاري جلسه راي اعتماد، درباره آينده نخست‎وزير اين کشور تصميم گيري کنند. تا لحظه تنظيم اين خبر ۱۰۸ نفر از نمايندگان اين حزب اعلام کرده‌اند که در جلسه راي اعتماد از ادامه نخست وزيري مي‌حمايت خواهند کرد. البته ترزا مي‌براي آنکه بتواند همچنان در پست نخست وزيري بماند به حمايت ۱۵۸ نماينده نياز دارد.

فارغ از اينکه نتيجه استيضاح ترزا مي‌در پارلمان چه باشد و ترزا مي‌به قدرت برگردد يا کنار گذاشته شود انگليس اين روزها با بحران برگزيت به بن‌بست کامل رسيده و بانوي نخست وزير بر خلاف الگوي خود "مارگارت تاچر" در قامت يک رهبر شکست‌‌خورده و ناتوان از مديريت بحران ظاهر شده است. به همين خاطر بسياري معتقدند عمر سياسي بانوي نخست وزير خيلي چند وقت است با استعفاي مداوم وزراي کابينه و ائتلاف موافقان و مخالفانشص به پايان رسيده است.

بازي برکناري بانوي نخست وزير را اين بار حزب محافظه کار کليد زد. "گراهام بردي" (Graham Brady) رئيس يکي از کميته‌هاي وابسته به حزب محافظه‌کار پارلمان انگليس اعلام کرد که ۴۸ نفر از اعضاي اين حزب با ارسال نامه‌هايي، خواستار برکناري ترزا مي‌نخست‌وزير اين کشور شده‌اند.

به اين ترتيب با تقاضاي بيش از ۱۵ درصد از اعضاي حزب حاکم، جلسه راي اعتماد، بامداد امروز در پارلمان برگزار شد.

طبق قوانين حزب محافظه‌کار، در راي گيري پارلمان، بايد بيش از نيمي‌از اعضاي حزب حاکم خواهان کناره‌گيري نخست‌وزير شوند. اما چنانچه اين تعداد به حد نصاب نرسد؛ حزب تا يک سال ديگر حق ارائه تقاضا براي برکناري مي‌را نخواهد داشت و اين مساله کمي‌ترزا مي‌را اميدوار کرده است تا بتواند زماني براي جبران اشتباهاتش داشته باشد.

بسياري از اعضاي حزب محافظه‌کار، ناکامي‌مي‌در حصول توافقي مناسب براي اجراي برگزيت را دليلي قانع کننده براي برکناري وي مي‌دانند.

مي‌پيش تر راي گيري پارلمان براي تاييد توافق برگزيت را که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود به تعويق انداخت چراکه از ناکامي‌خود در اين زمينه آگاه بود.

وي ديروز در راستاي نرم کردن دل مقامات اتحاديه اروپا براي کنار آمدن با خواسته‌هاي پارلمان نيز سفري به آلمان، هلند و بلژيک داشت.

برکناري ترزا مي‌در حالي مطرح مي‌شود که نخست‌وزير انگليس چند وقت است در پايتخت‌هاي اروپايي مشغول رايزني بر سر جزئيات توافقنامه خروج از اتحاديه اروپاست. بانوي نخست وزير اما مخالفان سرسختي دارد که نمي‌تواند به اين راحتي از دست آنان بگريزد.

نيکلا استورجن، نخست‌وزير اسکاتلند که طي 2سال‌ونيم گذشته بيش از ديگران با خروج انگليس از اتحاديه اروپا مخالفت کرده، روز گذشته در پستي توييتري خطاب به جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر که رقيب اصلي حزب حاکم به‌شمار مي‌رود، خواستار ارائه طرحي براي برکناري ترزا مي‌از نخست‌وزيري شد. خانم استورجن در توييت خود نوشت: اگر حزب کارگر طرح عدم‌اعتماد به ترزا مي‌را به مجلس ارائه کند، او و حزبش هم با اين طرح همراهي خواهند کرد. اسکاتلندي‌ها بيش از هر کس ديگري در انگليس با خروج از اتحاديه اروپا که به برگزيت معروف شد مخالف بودند اما در مجموع رأي 52درصدي مردم انگليس به خروج از اتحاديه درنهايت سرنوشت اسکاتلند را هم رقم زد و اين کشور که جزئي از بريتانيا به‌شمار مي‌رود نيز مسير خروج را در پيش گرفت.

همزمان نايجل فاراژ، رهبر سابق حزب استقلال در گفت‌وگويي با شبکه تلويزيوني اسکاي‌نيوز از اعضاي حزب کارگر در مجلس خواست براي برکناري ترزا مي‌دست‌به‌کار شوند. فاراژ و حزبش تلاش زيادي براي جلب نظر مردم انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا کردند. فاراژ البته پس از به نتيجه رسيدن همه‌پرسي برگزيت، از سياست کنار کشيد و حزب حاکم يعني حزب محافظه‌کار را با بحران‌هاي بعدي به حال خود گذاشت.

احزاب اقليت مجلس ازجمله حزب ليبرال دمکرات و حزب سبزها نيز درخواستي مشابه داشتند. حزب کارگر در واکنش به اين درخواست‌ها و درخواست‌هاي مطرح‌شده از سوي برخي اعضاي اين حزب در بيانيه‌‌اي اعلام کرد درصورتي که مطمئن شود طرح عدم‌اعتماد به ترزا مي‌در مجلس رأي لازم را مي‌آورد، دست به‌کار خواهد شد. اين اقدام جرمي‌کوربين را بسياري به خنجر از پشت زدن حزب کارگر به ترزا مي‌تعبير مي‌کنند که تنها به خاطر بحران خروج انگليس از اتحاديه اروپا قرباني شده است.

ايرج دانايي‌فرد، بازيکن سال‌هاي دور تيم ملي فوتبال ايران و باشگاه تاج و زننده نخستين گل تاريخ فوتبال ايران در جام جهاني (۱۹۷۸ آرژانتين) صبح ديروز در شيراز درگذشت.

ايرج دانائي‌فرد متولد ۲۰ اسفند ۱۳۲۹ در شهر تهران و يکي از بازيکنان خوب تيم ملي فوتبال ايران بود. او فرزند علي دانايي‌فرد و عضو باشگاه‌هاي تاج و عقاب و پاس بوده و در جام جهاني ۱۹۷۸ عضو تيم ملي فوتبال ايران بود و بازي‌هاي خوبي از خود به نمايش گذاشت. او در بازي با اسکاتلند زننده تنها گل تيم ايران بود و با اين گل، نامش به عنوان زننده اولين گل ايران در تاريخ جام جهاني ثبت شد. صفحه رسمي‌فيفا در توييتر هم به خبر درگذشت پيشکسوت فوتبال ايران واکنش نشان داد. فيفا در واکنش به درگذشت اين پيشکسوت فوتبال فوتبال ايران در صفحه رسمي‌خودش در توييتر نوشت: "خبر بد از ايران؛ ايرج دانايي‌فرد، نخستين گل‌زن تيم‌ملي ايران در ادوار جام جهاني در سن ۶۷ سالگي درگذشت." رئيس بيمارستان نمازي اعلام کرد آقاي دانايي فر کمتر از يکهفته قبل و با شرايطي بسيار وخيم به بيمارستان نمازي شيراز منتقل شده بود و در حالي به بيمارستان نمازي رسيد که دچار ايست قلبي هم شده بود اما در اين بيمارستان با اقدامات احيايي که انجام شد، بار ديگر به زندگي بازگشت تا ديروز که اين اتفاق تلخ به وقوع پيوست.

روزي در يک باشگاه بدنسازي پس از اضافه کردن 5 کيلوگرم به رکورد قبلي يک وزنه بردار از او خواستند که رکورد جديدي براي خود ثبت کند.

او اما موفق به اين کار نشد و نتوانست وزنه را بلند کند. بعد از اين اتفاق از او خواستند وزنه‌اي که 5 کيلوگرم از رکوردش کمتر است را امتحان کند . اين با وزنه بردار به راحتي وزنه را بلند کرد. اين مسئله براي ورزشکار جوان و دوستانش امري کاملا طبيعي به نظر مي‌رسيد اما رازي پنهان در وزنه‌ها وجود داشت که براي طراحان اين آزمايش جالب و هيجان انگيز بود! آنها اطلاعاتي غلط به وزنه بردار داده بودند. او در مرحله اول از عهده بلند کردن وزنه‌اي برنيامده بود که در واقع 5 کيلوگرم از رکوردش کمتر بود و در حرکت دوم ناخودآگاه موفق به بهبود رکوردش به ميزان 5 کيلوگرم شده بود. وزنه بردار در حالي و با اين «باور» وزنه را بلند کرده بود که خود را قادر به انجام آن مي‌دانست. هر فردي خود را ارزيابي مي‌کند و اين برآورد مشخص خواهد ساخت که او چه خواهد شد. شما نمي‌توانيد بيش از آن چيزي بشويد که باور داريد «هستيد». اما بيش از آنچه باور داريد «مي‌توانيد» انجام دهيد.

بررسی‌های اخیر مرکز ماهر در خصوص اپلیکیشن های مخرب در فضای مجازی و مارکت های ایرانی نشان می دهد که بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن موبایلی با موضوعات متنوع، سعی بر آلوده سازی طیف گسترده‌ای از کاربران را داشته‌اند. برنامه‌های مذهبی و ادعیه و برنامه‌هایی با عناوین مستهجن در لیست برنامه‌های منتشر شده وجود دارد که فقط یکی از این برنامه های آلوده که منتشر شده بالای یک میلیون نفر کاربر دارد. از جمله مهم‌ترین اقدامات مخرب که توسط بعضی از توسعه دهنده های سودجو در فضای مجازی کشور در حال انجام است می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- انتشار برنامه‌های مخفی

۲- انتشار برنامه‌های واسط یا دانلودر که در ازای دانلود یک برنامه رایگان، کاربر را عضو سرویس ارزش‌افزوده می‌کند.

۳- ارسال تبلیغات آزار دهنده و پوش نوتیفیکیشن ۴- برنامه‌هایی که به صورت مخفیانه و بدون اطلاع کاربر به دانلود بدافزارهای دیگر و یا برنامه‌هایی که برای استفاده از آن‌ها باید عضو سرویس ارزش‌افزوده شد، می‌پردازند.

۵- نصب تضمینی برنامه‌های اندرویدی

۶- ارسال نوتیفیکیشن براساس اپراتور مخابراتی، موقعیت مکانی، گروه سنی، جنسیت و مدل دستگاه کاربر

۷- افزایش بازدید پست‌های تلگرامی و اینستاگرامی

۸- نمایش پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی

۹- کلیک دزدی برای بالا بردن میزان بازدید وب‌سایت‌های مختلف.


سقوط به کانال 9هزار تومان باعث شد؛

گروه اقتصاد: روز گذشته و بعد از ماه‌ها حضور دلار در کانال‌هاي بالاي 10 هزار تومان افت چشمگير قيمت دلار و سقوط به کانال 9 هزار توماني بازار را غافلگير کرد. دلار بعد از مدتها روند افزايشي در يکي دو هفته گذشته در مسير کاهش قيمت قرار گرفته و هر روز افتي معني دار را تجربه مي‌کند. اين روند کاهش در دو روز گذشته بيش از پيش به چشم مي‌آيد به گونه‌اي که در طي دو روز هزار تومان از قيمت هر دلار کاسته شده است. روز چهارشنبه علي‌رغم اينکه صرافي‌هاي بانکي معاملات صبح خود را با نرخ ۱۰ هزار و ۱۰۰ توماني براي خريد آغاز کردند، اما اندکي پس از شروع معاملات، نرخ اکنون وارد کانال ۹۰۰۰ توماني شد و بازار و به ويژه دارندگان دلارهاي خانگي را به واکنش واداشت. ديروز درحالي دلار در بازار آزاد با قيمت 9900 تومان فروخته مي‌شد که در صرافي‌هاي دولتي قيمت فروش دلار 10100 تومان اعلام شده بود و تا ساعت ۱۴، بانک‌ها نيز هر دلار را به قيمت ۱۰ هزار و ۹ تومان، هر يورو را ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان و هر پوند انگليس را ۱۲ هزار و ۵۲۴ تومان از مردم مي‌خريدند. روز گذشته قيمت فروش هر دلار آمريکا در صرافي ملي و ملت ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قيمت خريد آن ۱۰ هزار و ۵۰ تومان بود. حدودا همين قيمت‌ها در بازار آزاد و در ميان دلالان نيز وجود داشت.

نکته جالبي که روز گذشته و بعد از سقوط دلار به کانال 9 هزار توماني در بازار آزاد به چشم مي‌خورد، تشکيل صف‌هاي طولاني مقابل صرافي‌ها براي فروش ارز بود؛ هرچند که برخي مردم براي خريد به اين صرافي‌ها مراجعه مي‌کردند، اما عمده اين افراد براي فروش و جلوگيري از ضرر بيشتر به بازار آمده بودند. با وجود کاهش چشمگير قيمت دلار اين روزها خبري از خريدهاي هيجاني در بازار ارز نيست و طبق اذعان صراف‌هاي حاضر در خيابان فردوسي، فقط کساني که خريد ضروري دارند الآن نسبت به خريد اقدام مي‌کنند. فعالان بازار مي‌گويند: خريد و فروش الآن در خيابان فردوسي و در بازار آزاد خيلي کم انجام مي‌شود. البته فروشنده‌هاي ارز اين بار به‌جاي مراجعه به دلال‌ها و صرافي‌هاي آزاد، به صرافي‌هاي بانکي مراجعه کرده و با حضور در صف‌هاي طولاني مقابل اين صرافي‌ها قصد فروش ارزهاي خود را دارند. علت مراجعه مردم به صرافي‌هاي دولتي به‌جاي دلال‌ها و صرافي‌هاي آزاد اين است که قيمت خريد دلار در صرافي‌هاي دولتي بالاتر از بازار آزاد است و از همين رو مردم مي‌توانند ارزهاي خود را با ارائه کارت ملي به اين صرافي‌ها با قيمت 10 هزار و 50 تومان بفروشند. همچنين گزارش‌ها از بازار و صحبت با دلالان و صرافان حاضر در فردوسي نشان از اين داشت که هيچ‌کدام از آن‌ها در شرايط فعلي نمي‌توانند بازار را پيش‌بيني کنند. يکي از صرافان در همين رابطه مي‌گويد: اکثر مردم نيز براي فروش مراجعه مي‌کنند، اما خريداراني هم در بازار حضور دارند. وي با ابراز اميدواري نسبت به کاهش قيمت ارز در روزهاي آتي، در عين حال بازار را غير قابل پيش‌بيني دانست و تاکيد کرد که مشخص نيست قيمت ارز در چه محدوده‌اي ثابت خواهد شد. حال به نظر مي‌رسد که با تداوم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال ادامه اين روند، مردم براي جلوگيري از ضرر بيشتر، براي فروش ارزهاي خود به بازار آمده‌اند تا در صورت کاهش بيشتر نرخ ارز، بيش از پيش دچار زيان مالي نشوند. از سوي ديگر، دلالاني که اين روزها به دليل افزايش فشارهاي بانک مرکزي و پليس حال و روز چندان خوشي ندارند، همچنان اميدوارند که نرخ ارز در ماه‌هاي آتي افزايش يابد.در همين راستا صراف‌ها از مهمترين دلايل ريزش قيمت‌ها در بازار ارز را سياست‌هاي اخير بانک مرکزي مي‌دانند و معتقدند محدوديت چک‌هاي تضميني و تراکنش‌هاي بانکي موجب شده تا دلال‌هاي بزرگ براي خريدهاي سنگين، با مشکل مواجه شوند و از همين رو ديگر اين افراد نمي‌توانند به‌راحتي خريد و فروش‌هاي بالا داشته باشند. در اين مدت، عبدالناصر همتي - رئيس‌کل بانک مرکزي - نيز بارها اعلام کرده بود که بازار ارز دچار نوسانات زيادي است و محل خوبي براي سرمايه‌گذاري نيست.

پولشويي و بازآفريني مبادلات بانکي به دغدغه اصلي اين روزهاي رئيس کل بانک مرکزي تبديل شده است. آفتاب يزد نوشت: جديدترين بخشنامه بانک مرکزي براي ايجاد محدوديت در تراکنش به وسيله هر کارت ملي و عابر بانک در کنار سامان دادن به ورود و خروج نقدينگي و ارز بيش از هر چيز مسئله پولشويي را هدف قرار داده است. در شهرهاي مرزي ايران با دو همسايه شرقي و غربي (عراق و افغانستان)، تعداد زيادي دستگاه p.o.s در اختيار دلالان ارزي قرار دارد که تراکنش‌هاي مالي خود را به وسيله آن انجام مي‌دهند، پس از بخشنامه بانک مرکزي تا حد زيادي ثبات مالي به بازارهاي ارزي بازگشت، نرخ دلار آمريکا در روندي نزولي از نرخ ۱۹ هزار تومان در روز گذشته به کانال ۱۰ هزار تومان وارد شد. بخشنامه بانک مرکزي با اعتراض شديد کانال‌هاي وابسته به دلالان در فضاي مجازي روبه‌رو شد، در يک هفته اخير آنان در فراخواني قابل تامل از شهروندان خواسته‌اند تا حساب‌هاي بانکي آنها را در مقابل پرداخت ماهانه ۲۰ ميليون ريال به آنها اجاره دهند!محمدجواد ظريف يک ماه قبل در مصاحبه‌اي گفته بود پولشويي گسترده در ايران يک واقعيت است و در ايران "خيلي‌ها از پولشويي منفعت مي‌برند" و "آنجاهايي که هزاران ميليارد پولشويي انجام مي‌دهند حتما آنقدر توان مالي دارند" که براي "تبليغات و فضاسازي" عليه قوانين ضد پولشويي، "ده‌ها يا صدها ميليارد" هزينه کنند. رئيس بانک مرکزي هر چند چندان در رسانه‌ها در اين باره سخن نگفته، اما ظاهراً تلاش‌هايش را در اين حوزه متمرکز کرده است. بر اساس سياست‌گذاري جديد بانک مرکزي از اين پس هر شماره ملي مي‌تواند در طول يک روز حداکثر تا ۱۰۰ ميليون تومان تراکنش بانکي انجام دهد. در واقع يک شماره ملي با ده‌ها کارت بانکي نيز به همين عدد محدود شده است. هر کارت بانکي نيز در نهايت تا ۵۰ ميليون تومان مي‌تواند تراکنش بانکي طي ۲۴ ساعت داشته باشد.يکي از اهداف بانک مرکزي از اعمال بخشنامه محدوديت تراکنش‌هاي کارتي، محدود کردن فعاليت پوزهاي خارج کشور است که به‌ طور غير مجاز و به‌ خاطر تخلف شرکت‌هاي psp و نظارت ضعيف بانک‌ها در خارج مرزها فعاليت مي‌کنند. طي سال‌هاي گذشته معمولاً بانک‌ها با اين استدلال که مشتريانشان به دلايل خاص تجاري از آنها درخواست کرده‌اند، در برابر خواست بانک مرکزي براي شفافيت مقاومت به خرج مي‌دادند. پس از تشکيل شوراي عالي توسط سران سه قوه، مقرر شد که فضاي بازتري در اختيار بانک مرکزي براي اعمال وظايف حاکميتي‌اش قرار گيرد، اين نهاد مالي نيز به پشتوانه اين فضاي جديد بخشنامه جديدي صادر کرد، در اين بخشنامه تاکيد شد که سقف عمومي‌تراکنش انتقال وجه شتابي و غيرشتابي کارتي براي هر يک از پايانه‌هاي مجاز، به‌جز کارت‌خوان شعبه‌اي، براي هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ ۳۰ ميليون ريال است. اين دستور به اين دليل صادر شده که بانک‌ها عملاً محدوديتي براي در اختيار قرار دادن کارت‌خوان به مشتريان خود اعمال نمي‌کنند، همچنين در بخشنامه مذکور مقرر شده که: سقف عمومي‌تراکنش انتقال وجه شتابي و غيرشتابي کارتي براي پايانه کارت‌خوان شعبه‌اي براي هر فقره کارت در هر شبانه‌روز با شرط احراز هويت عيني و حضوري، مبلغ ۱۵۰ ميليون ريال است. همچنين سقف عمومي‌تراکنش خريد کارت براي هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ ۵۰۰ميليون ريال است. البته در اين بخشنامه تبصره‌اي آمده است؛ اين سقف مشمول تراکنش‌هاي پذيرندگان حساب‌هاي دولتي و پذيرندگان با کدهاي صنفي خاص نمي‌شود.