ظريف تشریح کرد؛

وزير امور خارجه تاکيد کرد:‌ آنچه ايران را قدرتمند کرده، بيش از هر چيز مردم ايران است که مبناي قدرت هستند. هرچه از جمله قدرت اقتصادي و نظامي‌و... را که به عنوان مبناي قدرت در نظر بگيريم، در همه اينها همسايگان‌‌مان از ما جلوتر هستند. يکي عضو ناتو است. ديگري بمب هسته‌اي دارد و تعدادي‌شان هزينه تسليحاتي‌شان ده‌ها برابر ماست.

به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف در چهارمين کنگره حزب نداي ايرانيان گفت: حوزه سياست خارجي، حوزه منافع ملي است و حوزه درگيري‌هاي جناحي نيست.

وي با تاکيد بر اينکه ايران ما کشوري قدرتمند و تاثيرگذار است افزود: از لحاظ تاريخي و جغرافيايي و به لحاظ وجود مردم بزرگ ايران اين کشور همواره تاثيرگذار بوده و همواره تاثيرگذار خواهيم ماند.

اين عضو دولت تدبير و اميد به توئيت خود اشاره کرد و گفت: کل هزينه تسليحاتي و بودجه دفاعي ايران در کل منطقه خاورميانه از همه کمتر است. شايد به جز مصر که خود مصر نيز دومين خريدار تسليحات نظامي‌است اما به اين دليل که به عنوان کمک به او مي‌دهند، جزو هزينه‌هايشان به حساب نمي‌آيد. عربستان پارسال ۶۹ ميليارد دلار هزينه خريد سلاح کرده و ايران با همه بودجه خود زير ۱۶ ميليارد دلار هزينه تسليحاتي دارد. ظريف با طرح اين پرسش که چه چيزي ما را به قدرتمندترين کشور منطقه تبديل کرده است، بيان کرد: اين مردم ما هستند که توانستند کشور را قدرتمند کنند. در نتيجه حفظ شان مردم يک الزام اخلاقي نيست بلکه يک ضرورت امنيت ملي است. مردم را به عنوان پشتوانه امنيت خود نياز داريم ما بدون اين مردم هيچ هستيم.

وي با يادآوري اظهارات ترامپ و سناتور ليندسي گراهام يادآور شد: آنها مي‌گويند اگر ما پشت عربستان نبوديم، عربستاني‌ها بايد ظرف يک هفته فارسي صحبت مي‌کردند. ترامپ مي‌گويد اگر دو هفته از عربستان حمايت نکنيم، از بين مي‌روند. من به عنوان يک مسلمان شرم مي‌کنم. من به عنوان کسي که در اين منطقه زندگي مي‌کنم که درباره همسايگان ما اين طور صحبت مي‌کند. اما افتخار مي‌کنم به رغم همه فشارها، همچنان ايستاده‌ايم که اگر خيال مي‌کنيد همسايگان ما از حمايت شما بي‌بهره شوند بايد ظرف يک هفته فارسي کنند، اشتباه مي‌کنيد و اين اهميت مردم است.

ظريف با بيان اينکه ۵۰ سال قبل نمي‌توانستيم با اين استحکام درباره نقش مردم صحبت کنيم، عنوان کرد: امروز دنيا عوض شده است. امروز شما وقتي درباره قدرت صحبت مي‌کنيد، فقط درباره قدرت اقتصادي و نظامي‌و حتي منطقه‌اي بحث به ميان نمي‌آوريد. بلکه در مورد مجموعه‌اي صحبت مي‌کنيد که استقلال و معنا و... در آن جاي دارد و اينها براي شما قدرت مي‌آفريند.

وي اضافه کرد: آنها مي‌کوشند اگر حمايت‌شان را از عربستان قطع کنند، عربستان بايد ظرف يک هفته فارسي صحبت کند چون آنها مي‌دانند ما قدرت‌مان را از خارج از کشور به دست نياورده‌ايم بلکه قدرت ما درون‌زا است و من به شما اطمينان مي‌دهم که آينده شما بهتر از امروز ماست.

اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان با بيان اينکه ما يک مشکل داريم که حل اين مشکل مي‌تواند مبناي وحدت ملي باشد که آن را بي‌پرده هم خواهم گفت، گفت: مشکل ما اين است کساني که طرفدار تعامل با غرب هستند، تا کساني که مخالف هستند و اسامي‌ديگري از جمله دلواپسان و... را بر خود مي‌گذارند، يک باور غلط دارند و آن، اين است که دنيا را در غرب مي‌بينند. آنها غرب را مرکز جهان مي‌بينند و به همين دليل خود را در مقابل غرب مي‌بينند اما تحول عمده‌اي که اتفاق افتاده و ما بايد آن را بشناسيم، اين است که دنياي امروز ما دنياي پساغربي است.

وي ادامه داد: بازيگران و کنشگران داخلي در غرب بودند و لذا ما عادت کرديم هر وقت تحولي اتفاق مي‌افتد، بگوييم غربي‌ها مي‌خواهند که اين اتفاق بيفتد. پس آنهايي که مي‌گويند با غرب تعامل کنيد و آنهايي که مخالف اين تعامل هستند و مي‌گويند با غرب مقابله کنيم، هر دوي آنها در اين محور قرار دارند که غرب مرکز عالم است اما غرب مرکز عالم نيست.

ظريف با تاکيد بر اينکه دوران قدر قدرتي در جهان به پايان رسيده است، خاطرنشان کرد: اين دوران به پايان رسيده است ولي نمي‌خواهيم باور کنيم. ترامپ هزينه تسليحاتي‌اش معادل هزينه تسليحاتي همه کشورهاي دنيا است. ۶۵۰ ميليارد دلار هزينه دفاعي آمريکا است و پس از آن روسيه با ۲۲۰ ميليارد هزينه تسليحاتي در رتبه دوم و پس از آن عربستان با ۶۷ ميليارد دلار در رتبه سوم قرار دارند. چند کشور حدود ۳۰ يا ۴۰ ميليارد هزينه دارند و بقيه کشورها هزينه تسليحاتي‌شان کمتر است.

وي با بيان اينکه ترامپ مجبور است براي اينکه به ايران فشار بياورد، نمايندگاني به کشورها بفرستد و بگويد اگر کشور شما با ايران معامله کند، من ويزاي آمريکا براي شما صادر نمي‌کنم، ابراز داشت: اين نشاندهنده آن است که آن توانمندي به پايان رسيده است. آمريکايي‌ها نمي‌توانند خواسته خودشان را عملي کنند به شرط اينکه ما همه نگاه‌مان را به آمريکا معطوف نکنيم و فکر نکنيم هر چه در کشور ما اتفاق مي‌افتد يک سر آن مربوط به آمريکا مي‌شود.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان جمهوري اسلامي‌و ساير کشورهاي دنيا کنشگر هستند، عنوان کرد: سابجکت يعني کسي که از خودش چيزي ندارد. فرد انساني را زماني موضوع مي‌دانستند که اين کم کم به هم خورد و شرکت‌‌هاي اقتصادي دست‌ها را بستند که اين اتفاق بعدها در فرهنگ و ارتباطات نيز و همچنين در عواطف و اطلاعات به وجود آمد و به هم ريخت.ظريف با بيان اينکه امروزه افراد در خانه نشسته‌اند و به وسيله موبايل‌هايشان مي‌توانند چيزي را توليد کند که در دنيا بپيچد، يادآور شد: اين دنياي امروز ماست. اينها انحصار را از دولت‌ها خارج کرده‌اند. وقتي القاعده و داعش به عنوان يک کنشگر غيردولتي مي‌توانند خشونت را در اختيار خود بگيرند، اين باعث مي‌شود که انحصار از دولت‌ها خارج شود. ما نمي‌توانيم بگوييم که مقدر است در جاهاي ديگر تصميم بگيرند. اگر اين واقعيت را بپذيريم مي‌توانيم وارد کنشگري شويم و مي‌توانيم وارد محاسبات منافع ملي شويم. مقدرات ما در اختيار خودمان است.

وي افزود: ما مي‌توانيم آينده خود را رقم بزنيم اما اشتباه در دوران ما خيلي هزينه دارد. صدام خيلي قدرتمند بود اما فکر کرد که مي‌تواند قدرت خود را هميشگي کند. اشتباه محاسبه مي‌تواند يک کشور را از اوج قدرت به حضيض ذلت برساند. در دوران انتقالي دولت‌ها از بين رفته‌اند. ما بپذيريم که مي‌توانيم کنشگري عمده باشيم. ظريف با انتقاد از برخي از رسانه‌ها بيان کرد: ما مي‌آييم اين صحبت اوباما را تيتر مي‌کنيم که گفته است «اگر مي‌توانستم يک پيچ و مهره از تاسيسات هسته‌اي ايران را باقي نمي‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمي‌توانم». چرا کيهان و صداوسيماي ما به جاي اينکه جمله دوم را تيتر کند و غرور ملي ما را افزايش دهد، جمله اول را تيتر مي‌کنند؟ چون که هنوز در جاهايي ضديت با آمريکا بلندترين صدا را دارد و باورشان نشده که آمريکا را مي‌توان شکست داد. اگر اين مردم اينقدر استوار نايستاده‌ و نشان نداده بودند که با حاکميت قهر نمي‌کنند و درک دارند، مردم براي هيچ نماينده‌اي از مردم تره خرد نمي‌کردند لذا آن کسي که پشت ميز مذاکره بود مردم بودند ما نبوديم.

بيژن زنگنه تشريح کرد،

گروه انرژي: وزير نفت ضمن تشريح دستاورد ايران در اجلاس ۱۷۵ اوپک، جزئياتي در مورد الزام استفاده از کارت سوخت، عرضه نفت خام در بورس و اجراي بسته‌هاي پنج ميليارد دلاري در صنعت نفت ارائه کرد.

بيژن نامدار زنگنه وزير نفت با اشاره به تحريم‌هاي نفتي از سوي آمريکا عليه ايران گفت: من در اين اجلاس اعلام کردم تا زماني که ايران در شرايط تحريم به سر مي‌برد بايد از هر نوع کاهش توليد مستثني باشد.

پيش از اين در نامه‌اي به اوپک ارسال و اعلام کردم که ايران بعد از تحريم‌ها بايد به سطح توليد قبلي خود بازگردد.وي ادامه داد: اوپک در نظر داشت که سطح توليد ايران را بر مبناي ماه اکتبر در نظر بگيرد در حالي که توليد نفت ايران در اين ماه طبق منابع ثانويه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

البته من اين رقم را تاييد نمي‌کنم اما ملاک اوپک اين عدد است. اين ماه در حالي مبنا قرار مي‌گرفت که ايران به ميزان ۶۰۰ هزار بشکه بازار خود را از دست داده بود اما دو کشور ديگر نزديک به يک ميليون بشکه به توليد خود اضافه کرده بودند.وزير نفت با تاکيد بر اينکه بحث اوپک سياسي بود نه اقتصادي، توضيح داد: من مي‌خواهم در اوپک باشم و با همسايه‌ها زندگي کنم. اقدامي‌که عليه ايران صورت گرفت غيردوستانه بود و دو کشور همسايه هم فشار مي‌آوردند.

آنها درخواست خود را به شکل‌هاي مختلف مطرح کردند و من اعلام کردم حاضر به پذيرش نيستم. در قطعنامه اوپک به دبيرکل اين سازمان اجازه داده شده است که کشورهايي که شرايط خاص دارند از کاهش توليد مستثني شوند.

زنگنه تاکيد کرد: متن نامه را که در آن مستثني شدن ايران از کاهش توليد ذکر شده را ابتدا دبيرکل امضا کرد و بعد از آن من امضا کردم. بنابراين پايه اکتبر براي ساير توليدکنندگان است، نه براي ايران و اين موضوع براي من حياتي است.

  • دولت تصميمي‌براي سهميه‌بندي يا تغيير قيمت بنزين ندارد

وزير نفت در ادامه با اشاره به فرايند ثبت‌نام کارت سوخت المثني گفت: وزارت نفت با ساير وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذي‌ربط صحبتي داشت و برآورد شد که ۱۰ ميليون نفر کارت سوخت خود را گم کرده‌اند. اين رقم خيلي مهم بود اما در حال حاضر که تنها سه روز تا اتمام مهلت ثبت‌نام کارت سوخت باقي مانده کمتر از يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر براي ثبت‌نام حضوري و غيرحضوري اقدام کرده‌اند.زنگنه با تاکيد بر اينکه بازگشت کارت سوخت جدي است، افزود: فعلا برنامه دولت روشن شدن وضعيت خودروها و کارت سوخت آنهاست. اين‌که استفاده از کارت سوخت چه زماني الزامي‌شود بعد از هماهنگي با دولت اعلام خواهد شد. دولت تصميمي‌براي سهميه‌بندي و تغيير قيمت ندارد.وي با اشاره به قاچاق بنزين گفت: خدا مي‌داند ميزان قاچاق چقدر است. ارقامي‌که مطرح مي‌شود درست نيست. گفته شده ۴۰ ميليون ليتر قاچاق مي‌شود. ۴۰ ميليون ليتر به معني ۳۰ هزار تن در روز است که بايد ۱۵۰۰ کاميون ۳۰ هزار ليتري اين ميزان بنزين را منتقل کنند که غيرممکن است. فکر نمي‌کنم ميزان قاچاق بنزين و گازوئيل روزانه بيشتر از ۴ يا ۵ ميليون ليتر باشد.وزير نفت ادامه داد: نشانه‌هاي قاچاق اين است که ميزان مصرف در برخي از شهرها امسال ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. يا اينکه تقاضاي برخي شناورها ۵۰ درصد افزايش يافته در حالي که نه ميزان واردات و نه ميزان صادرات اضافه شده است.

  • اگر CNPC به فاز ۱۱ نيايد تخلف کرده است

زنگنه در ادامه با بيان اينکه از فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي فقط توسعه فاز ۱۱ که به ميزان دو فاز متعارف است، باقي مانده، توضيح داد: قرار بود در اين فاز تکنولوژي فشارافزايي گاز را داشته باشيم تا از افت توليد جلوگيري کنيم. بعد از آنکه توتال از اين قرارداد خارج شد قرار بود شرکت ملي نفت چين (CNPC) طبق قرارداد فاز ۱۱ را توسعه بدهد که اگر اين کار را نکند تخلف کرده است. با اين حال ما به اين فکر کرده‌ايم که چه بايد بکنيم.وي با بيان اينکه از ۲۷ فاز پارس جنوبي ۲۱ فاز تا سال گذشته به مدار آمده‌اند، گفت: تا آخر امسال سه فاز ديگر در دريا و چهار فاز در خشکي به مدار خواهد آمد و سه ميليارد فوت مکعب به توليد پارس جنوبي اضافه خواهد شد.

  • برگزاري مناقصه ۱۰ ميدان نفتي

وزير نفت در ادامه با اشاره به طراحي بسته‌هاي پنج ميليارد دلاري براي افزايش توليد ميادين نفتي گفت: تاکنون از ۳۳ ميدان مناقصه ۱۰ ميدان با ارزش نزديک به ۸۵۰ ميليون دلار برگزار و پيمانکار آن مشخص شده است. ۲۰ تا ۲۵ درصد بازپرداخت آن در آينده پرداخت خواهد شد.زنگنه دليل کند شدن اجراي اين طرح را شرايط فعلي کشور اعلام کرد و گفت: قرار است طرح‌ها زماني به مدار بيايند که ايران از شرايط تحريم خارج شود و توليد آن محدود نباشد. اين طرح‌ها بيش از پنج برابر هزينه براي کشور درآمد دارد.

  • پيگيري عرضه مجدد نفت خام در بورس

زنگنه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس اظهار کرد: به ما اجازه داده شد يک ميليون بشکه نفت در روز عرضه کنيم که اين کار صورت گرفت. در حال حاضر قرار است در نخستين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي اين موضوع بررسي شود و اگر قبول کردند مقدار بيشتري نفت براي شش ماه در بورس عرضه خواهيم کرد. اين عرضه به صورت ريالي به فروش خواهد رفت و ارز آن طبق نرخ ارز در سنا (سامانه نظارت ارز) است.

  • پيش‌بيني تقاضا براي ۸۰۰ ميليون متر مکعب گاز در زمستان

وي در ادامه با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي گاز طبيعي در زمستان امسال به ۸۰۰ ميليون مترمکعب برسد، گفت: الحمدالله کسي صرفه‌جويي نمي‌کند! البته ما از ابزارهاي غيرقيمتي استفاده مي‌کنيم اما ميزان مصرف زياد است. از مردم خواهش مي‌کنيم کم مصرف کنند.وزير نفت با بيان اينکه نيروگاه در سال نزديک به ۸۰ ميليارد مترمکعب گاز مصرف مي‌کنند، گفت: اين در حالي است که با نصف اين ميزان مي‌توانند اداره شوند. البته بايد راندمان بالا برود و اين موضوع نياز به سرمايه‌گذار دارد. ما گاز را تقريبا مفت در اختيار نيروگاه‌ها قرار مي‌دهيم.

تجارت ديدگاه کارشناسان اقتصادي در خصوص مهم‌ترين دغدغه نظام پولي را تبيين کرد؛

گروه اقتصاد کلان: همين هفته گذشته بود که رييس کل بانک مرکزي با اشاره به ديدار اخير خود با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌از دستور ايشان به اين بانک براي تقويت هرچه بيشتر ارزش پول ملي و نيز رعايت استقلال بانک مرکزي خبر داد.

وي در جلسه دوره‌اي با مديران عامل بانک‌ها تاکيد کرد: «بانک مرکزي و نظام بانکي تمام توان مديريتي و کارشناسي خود را براي تحقق منويات رهبر انقلاب به کار مي‌بندد».

حالا هم رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌از تصويب و نهايي شدن لايحه قانون جديد بانک مرکزي خبر مي‌دهد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري‌ها، محمدرضا پورابراهيمي‌در اين خصوص توضيح مي‌دهد: « لايحه قانون جديد بانک مرکزي به عنوان يکي از مهمترين دغدغه‌هاي نظام پولي و فعالان اقتصادي پس از ماهها تلاش در اين کميسيون نهايي و تصويب شد».

وي افزوده است: «گزارش کميسيون اقتصادي مجلس درباره تصويب قانون جديد بانک مرکزي شنبه يا يکشنبه هفته آينده به صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌خواهد رفت که شاه بيت اين قانون استقلال بانک مرکزي از دولت است».

پورابراهيمي‌يادآور شده است: «تصويب نهايي اين قانون در مجلس و ابلاغ آن، آثار مثبتي براي اقتصاد ايران به دنبال خواهد داشت».

در باره وضعيت بانک مرکزي و نظام بانکي همين بس که بانکداري امروزه در رديف ابرچالش‌هاي کشور ارزيابي مي‌شود. قانون بانکداري ايران مربوط به سال 1351 است که از آن زمان تا به حال نظام بانکداري در دنيا به شدت متحول شده است و به همين دليل استانداردهاي بانکي کشور با استانداردها و فاکتورهاي جهاني فاصله و شکاف بسيار دارد. از همين رو تجديد نظر در اين باره حياتي و تعيين کننده است. البته مدتي است که هم پژوهشکده پولي و هم مجلس شوراي اسلامي‌به طور جدي مشغول اصلاح و به روزرساني قانون بانکداري بوده‌اند و لايحه قانون جديد بانک مرکزي در همين راستا تعريف مي‌شود. طي ماه‌هاي گذشته دولت و سران قوا هم جديت بيشتري در اين مورد لحاظ داشته‌اند و اختيارات قابل توجهي را براي بانک مرکزي قائل شده‌اند تا قانون جديد بانک مرکزي از عهده حل مشکلات بانکي کشور سر بلند بيرون بيايد و البته شاه بيت اين موضوع استقلال بانک مرکزي از دولت است.

  • بانک مرکزي بايد استقلال داشته باشد

در همين زمينه عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام چندي پيش اظهار داشت:دولت نبايد چيزي را به بانک مرکزي تحميل کند و اين بانک بايد استقلال داشته باشد. به گزارش خبرگزاري صدا وسيما، علي آقامحمدي در ارتباط تصويري با بخش خبري 21 شبکه يک سيما افزود: دولت نبايد به گونه‌اي رفتار کند که بانک مرکزي ناچار شود به او خط اعتباري دهد و بدهي‌هاي او را پوشش دهد. آقامحمدي گفت: بانک‌ها به علت اينکه روابط شان توسط بانک مرکزي کنترل نشده است، اضافه برداشت‌هايي را انجام مي‌دهند که به رشد نقدينگي منجر شده است. وي با بيان اينکه کنترل بانک‌هاي بد يکي از اقدامات کليدي است، افزود: اختياراتي که سران قوا به بانک مرکزي داده‌اند بي سابقه بوده است بنابراين رئيس کل بانک مرکزي بايد از اختيارات تام خود استفاده کند. اين کارشناس مسائل اقتصادي افزود: بانک مرکزي بايد نظامات جديدي را که مستقر کرده است کامل کند و بتواند گردش وجوه را به طور کامل، تجزيه و تحليل و مسائل را کنترل کند.

  • نگراني بانک مرکزي برطرف مي‌شود؟

در آخرين روزهاي خردادماه سال جاري قائم مقام بانک مرکزي که در خصوص نحوه اصلاح قانون بانک مرکزي ابراز نگراني کرده بود در گفتگو با رسانه‌ها گفت: سلطه مالي دولت بايد پايان يابد تا بانک مرکزي مستقل شود. به گزارش مهر، اکبر کميجاني در همايش سياست‌هاي پولي و ارزي اظهار داشت: نگراني بزرگي براي مسئولان بانک مرکزي وجود دارد که لايحه در مجلس چه کُنش و واکنش‌هايي را ايجاد مي‌کند و قانوني که از مجلس بيرون مي‌آيد، نيازها را تامين خواهد کرد يا خير که تجربيات گذشته در اين زمينه ذهنيت بازدارنده‌اي را ايجاد کرده و موجب شده شتابي در اين امر صورت نگيرد؛ اين در حالي است که قانون بانکداري امروز بر مبناي قانون پولي و بانکي سال ۵۱ و قانون بانکداري بدون ربا مصوب سال ۶۲ است که اين موضوع ايده آل نيست. قائم مقام بانک مرکزي افزود: اين امر موجب شده قوانين ما با مصوبات بانک‌هاي مرکزي دنيا تطابق نداشته باشد و از لحاظ استانداردهاي نظارتي شکاف بزرگي با کشورهاي در حال توسعه ايجاد شده؛ البته اين موارد به دليل غفلت نبوده و از سال ۷۹ مطالعه براي انجام اصلاحات قانوني صورت گرفت و توليد پيش نويس براي قانون بانک مرکزي و قانون بانکداري در دستور کار قرار گرفته که بخشي از لايحه قانون بانکداري اکنون در اختيار مجلس و لايحه بانک مرکزي و بخشي از لايحه بانکداري در دست بررسي در هيات دولت است. وي با بيان اينکه در کنار لايحه بانکداري همزمان نمايندگان مجلس نيز تلاش‌هايي را آغاز کردند و طرحي را تدوين کرده‌اند که ۸۰ تا ۹۰ درصد آن بر اساس لايحه شکل گرفته است، گفت: در مورد لايحه بانک مرکزي نيز دو کار همزمان انجام شد که اولي در مرکز پژوهش‌هاي مجلس با همکاري گروهي از کارشناسان بانک مرکزي صورت گرفت و کار مطالعاتي ديگري نيز در پژوهشکده پولي و بانکي انجام شد که بر اساس آن بخش زيادي از کاستي‌هاي قانوني در اين مطالعه ديده شده و اين اصلاحات مي‌تواند ما را به سرعت به مقررات و استانداردهاي بين‌المللي نزديک کند، اين طرح همچنين قسمت عمده‌اي از نقايص سياست گذاري پولي، سياست گذاري ارزي، سياست گذاري اعتباري و مسائل نظارتي را برطرف مي‌کند. قائم مقام بانک مرکزي خاطرنشان کرد: اجراي اين طرح نيازمند فراهم بودن شرايط سياسي، فضاي کسب و کار، اقتصاد کلان و انضباط مالي دولت است چرا که اين قانون دولت را مجبور مي‌کند، رابطه بانک مرکزي و بانک‌ها با دولت شفاف و انضباط در دولت برقرار شود. وي گفت: سه مولفه مهم بازار پول، بازار سرمايه و بيمه در اين هيات مدنظر است. کميجاني افزود: با توجه به اينکه در کشور ما بار اصلي تامين مالي بر عهده نظام بانکي قرار دارد، ثبات مالي مرتبط با بازار پول و پايان دادن به سلطه مالي دولت از اهداف جدي به شمار مي‌رود. در اين ميان، چهار مولفه استقلال بانک مرکزي، پايان دادن به سلطه مالي دولت، برقراري سلامت و ثبات نظام بانکي و تعامل ميان بازارهاي پولي، مالي و سرمايه مولفه‌هايي است که موجب مي‌شود سه متغير کليدي نرخ ارز، تورم و نرخ سودآوري ارز در وضعيت مناسبي قرار گيرد

  • جمع بندي

حالا بايد ديد که در هفته جاري که لايحه قانون جديد بانک مرکزي به صحن علني مجلس خواهد آمد تا چه حد پاسخگوي نيازهاي نظام بانکي کشور خواهد بود و آيا آنطور که رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفته است يکي از مهمترين دغدغه‌هاي نظام پولي و فعالان اقتصادي را بر طرف خواهد ساخت. البته اين قانون بايستي به گونه‌اي تنظيم شده باشد که راه‌هاي گريز و منافذ سوء استفاده برخي افراد که معمولا مي‌خواهند از راه ميانبر و با استفاده از گريزگاه‌ها به اهداف غيرقانوني و سوداگرايانه خود دست پيدا کنند را مسدود نمايد.

جلسه شوراي امنيت برای آمریکا دستاوردی نداشت؛

کورش شرفشاهي: نشست شوراي امنيت با موضوع قطعنامه 2231 اين شورا برگزار شد که در اين نشست برجام و ايران بارها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.پيش از اين نشست، اعضاي فعلي و آتي اروپايي شوراي امنيت در بيانيه اي، بار ديگر حمايت خود را از برجام اعلام کرده بودند. «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل نيز در گزارشي که به اين شورا ارائه داد، برجام را يک دستاورد بزرگ ديپلماسي و ضروري براي صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي دانست.

در اين نشست نماينده دايمي‌روسيه در سازمان ملل گفت:با ارزيابي و گزارش دبيرکل سازمان ملل موافقيم که مي‌گويد تصميم آمريکا براي خروج از برجام و احياي تحريم‌هاي يک جانبه عليه ايران چالش جدي است و به دستيابي به اهداف تعيين شده و مفاد قطعنامه 2231 شوراي امنيت کمک نمي‌کند. واسيلي نبنزيا ادامه داد: روسيه به درخواست گوترش براي حفظ برجام که داراي اهميت بنيادين در امنيت منطقه‌اي و بين المللي است، احترام مي‌گذارد و از آن پيروي مي‌کند.وي افزود: با اين ديدگاه که مسائلي که در اين توافق وجود ندارد نبايد بهانه‌اي براي فروپاشي آن شود، موافقيم.نبنزيا يادآوري کرد که روسيه بارها در مورد تلاش‌ها براي حمله به برجام هشدار داده و اميدوار است که مسائل امنيت و ثبات جهاني ديگر گروگان فرايندهاي سياسي داخلي کشورها نشود.وي ادامه داد: با وضعيت ضد و نقيضي مواجهه هستيم که يکي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل نه فقط آشکارا از اجراي قطعنامه 2231 خودداري مي‌کند بلکه سعي دارد که ساير کشورهاي عضو را بخاطر اجراي تصميمات شوراي امنيت و کميسيون مشترک برجام مجازات کند.نبنزيا تصريح کرد: تنها راه حفظ برجام اجراي داوطلبانه مفاد آن از سوي کشورهاي باقيمانده در اين توافق بين المللي است.وي به موضع روسيه در خصوص برنامه موشکي ايران اشاره کرد و گفت:ما مخالف تحقيقات دبيرخانه سازمان ملل در خصوص برنامه موشک‌هاي بالستيک ايران بدون مجوز شوراي امنيت سازمان ملل هستيم.

در ادامه اين نشست نماينده انگليس با حمايت مجدد از برجام، بر لزوم بهره‌مندي ايران از منافع اقتصادي اين توافق تاکيد کرد.به گزارش ايرنا، «کارن پيرس»با اشاره به گزارش‌هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي‌و دبيرکل سازمان ملل متحد در ارتباط با صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران گفت: انتظار داريم که اين پايبندي ادامه يابد و از ايران مي‌خواهيم که همچنان به تعهدات خود در توافق عمل کند.پيرس افزود: انگليس در حال همکاري و رايزني با آلمان و فرانسه براي حصول اطمينان از تداوم بهره‌مندي ايران از مزاياي اقتصادي لغو تحريم‌ها مطابق با برجام بوده است.نماينده انگليس با اشاره به ساز و کار مالي ويژه اتحاديه اروپا (SPV) براي حفظ روابط تجاري با ايران گفت: اميدواريم که بزودي، شاهد اعلام پيشرفت‌هاي بيشتري در اين زمينه باشيم.

همچنين نماينده فرانسه در نشست شوراي امنيت با تاکيد مجدد بر اهميت برجام و پايبندي به آن هشدار داد: فروپاشي توافق به معناي گامي‌جدي رو به عقب خواهد بود و هزينه آن را همه خواهيم پرداخت.«فرانسوا دلاتره» برجام را برجسته‌ترين دستاورد سال‌‎هاي گذشته در حوزه منع اشاعه تسليحات هسته‌اي خواند و گفت: امروز هيچ جايگزين معتبري براي اين توافق وجود ندارد.نماينده فرانسه با اشاره به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد که پيرو برجام به تصويب رسيد، يادآور شد که اين قطعنامه مورد حمايت همه اعضاي اين شورا قرار گرفته بود.دلاتره با ابراز تاسف از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي و بازگشت تحريم‌ها عليه ايران، در خصوص پيامدهاي اقدامات کاخ سفيد هشدار داد.وي با اشاره به سيزدهمين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در تاييد صلح آميز بودن فعاليت‌‎هاي هسته‌اي ايران، گفت: فرانسه تا زمان پايبندي کامل و دقيق ايران به تعهدات خود، آن را فعالانه مورد حمايت قرار خواهد داد.نماينده فرانسه تاکيد کرد: به تلاش‌ها براي بهره‌مندي ايران از منافع اقتصادي برجام ادامه خواهيم داد.وي به برنامه موشکي ايران نيز اشاره و درخصوص آزمايش‌هاي صورت گرفته ابراز نگراني کرد.

نماينده چين نيز با اشاره به گزارش دبير کل سازمان ملل درخصوص قطعنامه 2231، از وي خواست که رويکرد بي‌طرفانه‌تري در تهيه گزارش‌ها پيش گرفته و از افزودن اطلاعات تاييد نشده اجتناب کند. «ما ژائوشو» با قدرداني از ذکر مواردي همچون لزوم حفظ روابط تجاري با ايران و اجراي برجام گفت: از سوي ديگر معتقديم که گزارش بايد متوازن و بي‌طرفانه و بازتاب دهنده وضعيت اجراي قطعنامه 2231 باشد و نگراني‌هاي ايران را مورد توجه قرار دهد. دبيرکل بايد منحصرا در حوزه اختيارات خود فعاليت و از افزودن اطلاعات تاييد نشده اجتناب کند. «ما» ادامه داد: برجام به عنوان توافقي بين‌المللي و مورد حمايت قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، در حکم قانوني بين‌المللي بوده و دستاوردي بزرگ در عرصه چندجانبه‌گرايي به حساب مي‌آيد.وي، توافق را براي حفظ امنيت و ثبات خاورميانه ضروري خواند و گفت: برجام، تامين کننده منافع مشترک جامعه بين‌المللي است.نماينده چين با انتقاد از خروج آمريکا از برجام ادامه داد: اعضاي باقي مانده با حس مسئوليت‌پذيري، متمرکز بر تداوم اجراي آن و حفظ روابط تجاري با ايران هستند. اين اقدام مورد حمايت جامعه جهاني قرار گرفته است.«ما» با تاکيد بر گزارش‌هاي متعدد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌درخصوص ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران گفت : تجربه نشان داده که برجام توافقي اثربخش بوده و نياز است که به صورت کامل به اجرا در بيايد.وي ادامه داد: اميدوارم ايران بتواند به اجراي تعهداتش ادامه دهد و ديگر طرف‌ها هم به تعهدات خود پايبندي نشان دهند.

رئيس انجمن ارگانيک ايران مطرح کرد:

گروه اصناف: سيد رضا نوراني رئيس انجمن ارگانيک ايران گفت: طبق اعلام فائو ما ۳۵ درصد در محصولات کشاورزي ضايعات داريم که مي‌تواند ۹ ميليون نفر را سير کند

به گزارش ايلنا، سيد رضا نوراني رئيس انجمن ارگانيک ايران در حاشيه يازدهمين نمايشگاه ارگانيک ايران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان تعاون روستايي در گذشته هم علاقه‌مند بوده که از توليدکننده و مصرف‌کننده حمايت کند. سازمان تعاوني روستايي مي‌تواند در مسير توسعه‌ محصولات ارگانيک کمک کند و دراين راستا ما تعاوني ارگانيک‌زيستي ايران را در اين سازمان ثبت کرديم و توليداتي که توان ورود به بازار مصرف ندارند توسط اين تعاوني خريداري مي‌شوند و با قيمت مناسب به فروشگاه‌ها و بازار مي‌رسند.

وي افزود: اين تعاوني يک ميليارد تومان سرمايه اوليه دارد و سرمايه‌گذاري کوثر اعلام آمادگي کرده که در اين تعاوني سرمايه‌گذاري کلان کند و دوشنبه اين هفته قرار است در جلسه‌اي به اين زمينه بپردازيم. نوراني تاکيد کرد: ما شناسه ۱۸ رقمي‌را براي محصولات ارگانيک درست کرديم تا زمان توليد و مصرف را به صورت کامل دربر بگيرد و به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رساني کند که در انتها هم برند انجمن نصب مي‌شود.

رئيس انجمن ارگانيک ايران در خصوص صادرات محصولات ارگانيک گفت: صادرات محصولات ارگانيک بسيار خوب است و وجود بازارهاي هدف باعث رونق کشت ارگانيک و ارزآوري آن شده است. از نظر سطح زير کشت در بين ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۵۰ هستيم که بسيار ضعيف است اما در رنکينگ جهاني رتبه چهل و سوم را داريم.

وي با اشاره به محصولات صادراتي ايران گفت: محصولات ارگانيکي که صادر مي‌شود، پسته، خرما، عسل، انار، کيوي، مرکبات، گياهان دارويي، عرقيجات، زعفران و چاي است که به کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا صادر مي‌شود و تاييديه اتحاديه را دارد. ارزش افزوده اين محصولات بالا است و توجيه اقتصادي دارد.

نوراني تصريح کرد: در وزارت جهاد کشاورزي بودجه‌اي براي محصولات ارگانيک تعيين نشده در حالي که طبق نظر فائو در آسيا محصولات جمهوري اسلامي‌ايران از همه سالم‌تر است.

وي افزود: فائو اعلام کرده ايران با توجه به پتانسيل‌هايي که دارد مي‌تواند به جز تامين نياز خود، نياز کشورهاي حوزه خليج فارس را هم تامين کند. طبق اعلام فائو ما ۳۵ درصد در محصولات کشاورزي ضايعات داريم که مي‌تواند ۹ ميليون نفر را سير کند.

رئيس انجمن ارگانيک ايران در رابطه با سطح زير کشت در کشور اذعان داشت: ۱۹ هزار هکتار سطح زير کشت ايران دز زمينه توليد محصولات ارگانيک ثبت شده در سازمان‌هاي بين‌المللي است اما طبق آمارهاي داخلي ما ۴۳ هزار هکتار سطح زير کشت داريم.

  • تلاش براي تقويت برندسازي ارگانيک

همچنين دکتر حسين شيرزاد مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: در حال حاضر برندهاي ارگانيک سهم قابل توجهي در بازار کشاورزي دارند و ما تلاش مي‌کنيم برندسازي اين محصولات را تقويت کنيم. وي اظهار داشت: ما در راستاي توسعه برندهاي محصولات ارگانيک ايران، مذاکراتي را با شرکاي خارجي اتحاديه‌هاي مرکزي تعاوني روستايي در برخي کشورهاي اروپايي آغاز کرده ايم تا بتوانيم اين برندها را در کشور‌هايي مانند اسپانيا، آلمان و فرانسه داشته باشيم و توليدکنندگان ايراني سهم بيشتري در اين بازارها داشته باشند.شيرزاد افزود: کشت ارگانيک تخصصي است و قطعا نياز به دانش آموختگان فني و تکنيکي دارد و يکي از راه‌ها براي جذب دانش آموختگان به بخش کشاورزي، ورود آنها به حوزه توليدات ارگانيک است.وي ادامه داد: اين اقدام علاوه بر افزايش حاشيه سود و ارزش افزوده در حوزه ارگانيک، به کاهش بيکاري دانش آموختگان کشاورزي کمک مي‌کند.وي با بيان اين که ۳.۵ ميليون هکتار از بهترين اراضي کشاورزي در اختيار تعاوني‌هاي توليد است، گفت: دانش آموختگان کشاورزي را مي‌توان در اين اراضي جذب کرد که گام بلندي هم براي بالا بردن اشتغال تخصصي در بخش کشاورزي و هم توسعه کسب و کارها در حوزه ارگانيک است.وي ادامه داد: اين سازمان با توجه به ضرورت توسعه کشت محصولات ارگانيک، توسعه کسب و کارهاي اين محصولات را در بطن شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي را پي‌گيري مي‌کند.شيرزاد اذعان داشت: ما در حال حاضر ۳ هزار فروشگاه مصرف داريم تا بتوانيم همگام با توسعه کشت محصولات ارگانيک، فروش اين محصولات را داشته باشيم.

در جلسه‌ای با حضور مسئولان وزير راه و شهرسازي صورت گرفت؛

گروه راه و مسکن: ايجاد مسکنِ فاقد کيفيت، معضل جدي و ميراث دردسرساز شهرسازي بي در و پيکر کشور است که هر از گاهي توسط مسئولان در باره آن اظهار نظر مي‌شود و در ادامه بي آن که تدبير و تصميم خاصي در مورد آن اعمال شود در طاق نسيان رها مي‌شود تا نوبتي بعد و در مناسبت بعدي در مورد آن سخن به ميان آورده شود. اظهارات فاضلانه عباس آخوندي در دوره مديريت ايشان در وزارت راه و شهرسازي مشحون از همين سخنراني‌هاي بي فرجام و بدون نتيجه است. وزير جديد راه و شهرسازي شاهد اتخاذ تصميمات کارشناسانه، به خصوص در حوزه شهرسازي باشيم.

  • نقش شهرسازي در برنامه‌ريزي مسکن

دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري گفت: اولويت اول پايتخت و ديگر شهرهاي بزرگ کشور، رفع بدمسکني در پهنه سرزميني است.

به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، محمدسعيد ايزدي در جمع مديران معماري و شهرسازي سراسر کشور، ضمن تاکيد بر تهيه آسيب‌شناسي جامع شهري در هريک از مناطق کشور و جمع بندي آنها در يک جلسه و ارايه به وزير راه و شهرسازي جهت طرح شدن در نشست مشترک وزير راه و شهرسازي با رياست جمهوري، گفت: اخيرا وزير راه و شهرسازي نامه‌اي ابلاغ کردند که مضمون آن تاکيد بر نقش شهرسازي در برنامه‌ريزي مسکن بود و همه به آن واقف هستيد که بايد با اين اولويت، فعاليت‌هاي خود را در استان‌هاي سراسر کشور دنبال کنيد.

ايزدي ادامه داد: در دوره جديد با انتخاب مهندس اسلامي‌به عنوان وزير راه و شهرسازي شاهديم که تاکيدشان همانطور که رياست‌جمهوري نيز تاکيد دارند بر فعال‌سازي بخش مسکن است. به همين دليل بايد بتوانيم با کمک شما و با مطالعات دقيق در نظام شهرسازي و همچنين آسيب‌شناسي که در استان‌هاي کشور با موضوع شهرسازي داريم و در آن حمل و نقل و مسکن هم يکپارچه ديده مي‌شود، به تحقق اين تاکيدها، ياري برسانيم.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در طول ساليان گذشته همواره شکافِ عدم حضور شهرسازي در نظام برنامه‌ريزي مسکن وجود داشت و همين شکاف نيز منجر به ايجاد مشکلات و عدم‌انطباق‌هايي شد که نتيجه آن را در ايجاد مسکن‌هاي فاقد کيفيت در شهرها با اجراي طرح مداخله مستقيم دولت در مسکن سازي، شاهد بوديم. بنابراين فعال‌شدن همه شما در استان‌ها با رويکرد جديد بسيار مهم است تا بتوانيم به آسيب‌شناسي‌هاي جامعي در اين رابطه، دست پيدا کنيم.

ايزدي خاطرنشان کرد: بايد آسيب‌شناسي که توسط شما مديران معماري و شهرسازي در استان‌هاي سراسر کشور تهيه مي‌شود بتواند به چندين سوال پاسخ دهد. اينکه افق جمعيتي شهر با توجه به تمامي‌موارد به چه جمعيتي مي‌رسد؟ اولويت‌هاي شهرها کدامند؟

  • طرح‌هاي جامع سند توسعه شهرها هستند

وي يادآور شد: همه شهرهاي ما طرح جامع دارند و طرح‌هاي جامع شهري براي ما در حکم سند توسعه شهر و قانون هستند. در اين قانون پيش بيني شده است که تا افقي مشخص، شهر تا چه اندازه ظرفيت دارد. همچنين مديران شهرسازي و معماري در تهيه آسيب‌شناسي بايد راهکارهاي رسيدن به تعادل شهري را نيز بر اساس ويژگي‌هاي بومي‌شهرهاي خود ارايه کنند.

اين مقام مسئول همچنين گفت: مطالعاتي که انجام مي‌شود بايد نتيجه‌اش به اين نقطه برسد که بتوانيم به برنامه‌ريزان مسکن در حوزه ستادي اعلام کنيم که مستند به طرح‌هاي جامع مصوب و مطالعات انجام شده مديران شهرسازي و معماري بايد برنامه‌ريزي مسکن را براي شهرهاي مختلف انجام داد.

ايزدي با طرح اين پرسش که چرا در حال حاضر مسکن بدون متقاضي در کشور وجود دارد؟ بار ديگر بر تعيين اولويت‌هاي شهرسازي و شهري براي تامين مسکن تاکيد کرد و گفت: اولويت يک تهران رفع بد مسکني در پهنه سرزميني و نه شهر است. در حال حاضر در منطقه ۲۲ تهران که قرار بود ۳۲۰ هزار نفر ساکن باشند بيش از ۴۰۰ هزار نفر ساکن شده‌اند و همين نکته نيز توزيع نامتعادل جمعيت را نشان مي‌دهد و مبين اين مطلب است که ساخت وسازهاي اضافي و خلاف طرح جامع در آن منطقه از پايتخت رخ داده است. ما با انجام اين مطالعات درصدد هستيم تا مشکلات مربوط به زندگي و مسکن را که شهرسازي ما را دچار چالش کرده است برطرف کنيم.

دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران يادآور شد: در بخش مسکن شاهديم که نگاه، نگاهي کاملا مهندسي است در حاليکه بايد اين بخش بتواند براي مواردي همچون هم پيوندي با طبيعت، پرهيز از تخريب بافت‌هاي ارزشمند، باغات و مواردي از اين دست که عموما کيفيت زندگي شهر و شهروندان وابسته به آن است، پاسخي مناسب داشته باشد.

  • طرح‌هاي جامع بايد توان حل مسائل شهرها را داشته باشند

وي عدم توزيع جمعيتي را يکي از مشکلات شهرهاي مختلف ايران برشمرد و با ارايه نمونه‌هايي که تحت‌عنوان مغايرت اساسي به شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ارايه مي‌شود از مديران معماري و شهرسازي خواست تا به استناد تجريه‌هاي خود از ۳ تا ۴ دهه تهيه طرح‌هاي توسعه شهري از ناکارآمدي طرح‌هايي که تهيه مي‌شوند جلوگيري کنند.

ايزدي تصريح کرد: طرح‌هاي جامع بايد توان حل مسايل شهرها را داشته باشند.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اجراي صحيح بازآفريني شهري يادآور شد: از بازآفريني شهري تصور اشتباهي شده است. در پنج سال گذشته تلاش کرديم تا مسير از ريل خارج شده را به راه اصلي خود بازگردانيم.

  • سامانه کميسيون ماده ۵ نظام‌مند مي‌شود

وي با اعلام اينکه تکميل بحث سامانه کميسيون ماده ۵ نظام مند مي‌شود، بر استفاده از نظرات کارشناسي گروه‌هاي تخصصي و مردمي‌تاکيد کرد و گفت: با انتشار فراخوان فضاي گفتگو را در شهرهاي کشور براي مطالعه يکپارچه فراهم کنيد.

اين مقام مسئول از مديران معماري و شهرسازي خواست تا نتايج حاصل از آسيب‌شناسي شهرسازي را در شهرهاي تحت مسئوليت خود در مدت زماني ۳ ماهه تکميل و به معاونت معماري و شهرسازي ارايه دهند.

وي از ديگر رويکردهاي وزارت راه و شهرسازي را معماري خواند و گفت: کميته اعتلاي معماري راه اندازي شده است. در اين کميته چندين جلسه با حضور معماران برجسته کشور و همچنين معماران جوان تشکيل شده و موضوعاتي همچون تغيير ضوابط ساختماني ۴۰-۶۰ که ضابطه‌اي است که شهرها را در معرض نابودي قرار داده و همچنين مستندسازي معماري معاصر شهرهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است.

ايزدي در پايان از مديران معماري و شهرسازي در سراسر کشور خواست تا به تقويت بنيه کميته اعتلاي معماري کمک و موضوعات کميته را در استان‌ها دنبال کنند.

با تلاش سازمان ملل پس از 4 سال جنگ و خونريزي به ثمر نشست؛

گروه بين الملل: توافقي که طرف‌هاي يمني در سوئد به آن دست يافتند و بر توقف فوري درگيري‌ها در استان الحديده و بندر آن تاکيد دارد، از امروز(جمعه) وارد فاز اجرايي شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه اسکاي نيوز، طرف‌هاي يمني روز پنجشنبه در پايان نشست صلح خود در سوئد که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، با توقف فوري درگيري‌ها در شهر ساحلي الحديده و خارج کردن گروه‌هاي مسلح از اين شهر توافق کردند. براساس اين توافق هر دو طرف متعهد مي‌شوند که هيچ گونه تجهيزات نظامي‌به استان الحديده وارد نکنند و فورا تمامي‌درگيري‌ها را در اين شهر و بندر الحديده و بنادر الصليف و رأس عيسي را متوقف کنند. همچنين قرار است رئيس کميته هماهنگي گزارشات هفتگي درباره اجراي اين توافق ارائه کند. براساس اين توافق که از روز گذشته (جمعه) اجرايي مي‌شود افراد مسلح بايد ظرف 14 روز از اين شهر و بندر آن عقب‌نشيني کنند. قرار است کميته‌اي نيز براي استقرار مجدد نيروهاي دو طرف در الحديده با نظارت سازمان ملل تشکيل شود. همچنين قرار است تمامي‌درآمدهاي بنادر الحديده و الصليف و رأس عيسي به بانک مرکزي يمن انتقال يابد تا از طريق شعبه موجود در الحديده حقوق کارمندان پرداخت شود. تمامي‌طرف‌ها بايد رفت و آمد غيرنظاميان و ورود کالاها به شهر الحديده و بنادر الحديده و الصليف و رأس عيسي را تسهيل کنند و مانع ورود کمک‌هاي بشردوستانه نشوند. براساس اين توافق حضور سازمان ملل در شهر الحديده و بنادر مذکور افزايش مي‌يابد. سازمان ملل نقش مهمي‌در حمايت از اداره و تفتيش مؤسسه کل بنادر الحديده، الصليف و رأس عيسي خواهد داشت. همچنين مسئوليت امنيت الحديده و بنادر مذکور به عهده نيروهاي امنيتي محلي خواهد بود. در همين راستا، وزارت خارجه آمريکا از توافق طرف‌هاي يمني درباره الحديده و تعز استقبال کرد. در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: اين توافق گام مهمي‌براي حل بحران يمن است. اقدامات آتي بايد شامل کاهش تنش‌ها و خشونت‌ها باشد تا فرصت واقعي براي موفقيت مذاکرات آتي به دست آيد. وزارت خارجه آمريکا از مارتين گريفيث، فرستاده سازمان ملل به يمن به خاطر رهبري اين مذاکرات و تلاشش براي موفقيت آن قدرداني کرد. اين وزارتخانه از سوئد، عربستان، امارات، عمان و کويت به خاطر "نقششان در تسهيل و حمايت از مذاکرات"قدرداني کرد. وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد:‌ صلح ممکن است و پايان اين مذاکرات احتمالا آغاز فصل جديدي در يمن است. در همين راستا انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات از توافق سوئد استقبال کرد و گفت: ائتلاف عربي به ممانعت از عمليات نظامي‌در شهر الحديده و بندر آن به خاطر غيرنظاميان و زيرساخت انساني پايبند بود و امروز اين بندر مي‌تواند نقش مهمي‌در سطح تجاري و انساني باشد. همچنين کويت از توافق طرف‌هاي يمني در سوئد استقبال کرد. يک منبع در وزارت خارجه کويت گفت: اين توافق اقدام مهم و مثبتي براي حل فراگير بحران يمن است. ما از طرف‌هاي يمني مي‌خواهيم به اين توافق پاينبد باشند. اين منبع از تلاش‌هاي سوئد و سازمان ملل براي رسيدن به اين توافق استقبال کرد. مصر نيز از توافق طرف‌هاي يمني درباره الحديده و تعز استقبال کرد. وزارت خارجه مصر اعلام کرد: اين توافق گام مهمي‌براي رسيدن به حل و فصل فراگير براساس قطعنامه 2216 است. وزارت خارجه بحرين نيز از اين توافق استقبال کرد و "نقش محوري ائتلاف عربي در عرصه سياسي و انساني يمن" را ستود. وزارت خارجه بحرين اعلام کرد:‌ ما خواهان حل سياسي فراگير براي بازگشت امنيت و صلح و ثبات يه يمن براساس نتايج مذاکرات ملي و طرح شوراي همکاري خليج فارس و قطعنامه 2216 شوراي امنيت هستيم.


شافعي خواهان هم‌گرایی قوا در حل مشکلات کسب و کار شد؛
گروه تجارت: رييس اتاق ايران در ششمين همايش ملي توسعه پايدار با رويکرد بهبود فضاي کسب و کار از فعاليت‌هاي سوداگرايانه و غير مولد و خسارت ناشي از اينگونه فعاليت‌ها در اقتصاد کشور انتقاد کرد و خواهان رسيدگي به اين مشکل ديرينه و مزمن شد.

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: مشکلاتي که فعالان اقتصادي کشور با آن مواجه هستند ارتباط کامل به تحريم‌ها ندارد.

غلامحسين شافعي در نشست پاياني ششمين همايش ملي توسعه پايدار با رويکرد بهبود فضاي کسب و کار در مشهد افزود: اقتصاد ايران داراي مشکلات کهنه و بنيادي و دمل‌هاي متورمي‌است که تحريم‌ها باعث شده آنها زودتر سر باز کنند.

وي اظهار داشت: در مسائل اقتصادي کشور با پديده‌اي روبرو هستيم که نشان مي‌دهد سياست‌هاي تشويقي، پاداش دهي و حماقت‌هاي آشکار و پنهان از فعاليت‌هاي غير مولد ناشي مي‌شود و آنچه از اين بخش نصيبي نمي‌برد، فعاليتهاي مولد است. وي گفت: فعاليت‌هاي غيرمولد، دلالي و واسطه گري است لذا در اين شرايط نتيجه سياست‌هاي تشويقي مانند کاهش نرخ تسهيلات، معافيت مالياتي و مشوق‌هاي ديگر از اين دست فقط صرف کارهاي غيرمولد مي‌شود. شافعي افزود: در ايران منبع خلق ثروت، فعاليت‌هاي مولد و نوآورانه نيست بلکه دلالي و واسطه گري است و تا زماني که اين رويه تغيير نکند، همه تلاش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌و دولت ابتر خواهد بود. وي اظهار داشت: دلال‌ها در مسائل ارزي يا فعاليت‌هاي ديگر اقتصادي، معلوم نيست به چه نحو سهم مالياتي خود را پرداخت مي‌کنند و اين يک اشکال اساسي و بنيادي در اقتصاد کشور است. وي گفت: در شرايطي که يک موسسه مالي، اعتباري که براي کشور زيان ده بوده و دچار مشکل شد و نتوانست سود سپرده‌هاي خود را بدهد، همه حاکميت دست به دست هم دادند تا کسري پول اين موسسه برطرف و حساب‌ها به سپرده گذاران بازگردد اما اگر توليدکننده صادق و کاردان با مشکل مواجه شود، کارخانه وي پلمب و ثروتش مصادره مي‌شود و حتي به زندان هم مي‌رود. شافعي افزود: اگر اين شرايط تغيير نکند، با هزاران فعاليت کارساز و گره گشا، اقتصاد کشور به نقطه مطلوب دست نمي‌يابد لذا بايد قاعده بازي را تغيير داد. وي اظهار داشت: نرخ ماليات و نرخ بهره در کشور ابزاري براي رسيدن به اهداف اقتصادي هستند اما هدف را گم کرده و ابزار را به جاي هدف قرار داده ايم.

وي با اشاره به قانون بهبود فضاي کسب و کار به عنوان يک قانون مترقي و اثرگذار در اقتصاد گفت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌کمتر از 10 درصد اين قانون اجرا شده است اما از نظر من به عنوان فعال بخش خصوصي آنچه براساس اين قانون انجام شده بسيار کمتر از آن چيزي است که گفته مي‌شود.

شافعي افزود: پنج کشوري که اقدام مشابه ايران در زمينه تصويب قانون بهبود فضاي کسب و کار انجام داده بودند، طي سالهاي اخير موفق شدند فضاي کسب و کار خود را بهبود بخشند اما ايران هنوز نتوانسته است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: با وضعيت تورم و قوانين و مقررات در ايران، اگر قرار باشد اصلاح امور به شيوه کنوني پيش برود، تا 20 سال آينده نخواهيم توانست فضاي کسب و کار در ايران را بهبود بخشيم.

وي گفت: منطق حکم مي‌کند، زماني که تحريم‌هاي بيروني فعالان اقتصادي يک کشور را تحت فشار قرار داده است، دولت در داخل کشور تسهيلاتي را براي بخش اقتصادي ايجاد نمايد اما صدور بخشنامه‌هاي مختلف فعالان اقتصادي را شگفت زده مي‌کند.

وي افزود: بارها گفته شده است که دولت نظر بخش خصوصي را در تصميمات مختلف اقتصادي اخذ مي‌کند، اين در شرايطي است که فقط در 2 مورد تاکنون نظر بخش خصوصي براي تصويب قانوني در کشور گرفته شده و در باقي امور پس از اينکه تصميم اجرايي و مشکلات بروز مي‌يابد، از بخش خصوصي براي برون رفت از مشکلات نظرخواهي مي‌شود.

رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: در دو بند از قانون بهبود فضاي کسب و کار، متوليان موظف شده‌اند قبل از تصويب هر قانوني نظر بخش خصوصي را بگيرند و براي ايجاد هر تغييري در قانون، پيش آگاهي لازم به بخش خصوصي داده شود اما اين دو بند اجرا نشده است.

وي با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل ريلي خراسان رضوي گفت: حدود 20 سال است که حمل ريلي کالا از اين استان به آسياي مرکزي به اين بستگي دارد که کشور ازبکستان تصميم بگيرد که چقدر پنبه ترانزيت کند تا بتوان مشکلات اين بخش را کاهش داد.

وي افزود: با اقدامات وصله پينه‌اي نمي‌توان اقتصاد کشور را نجات داد، فعالان اقتصادي نمي‌دانند رفتاردوگانه که از طرفي آنان را افسران جبهه اقتصادي مي‌دانند و از سوي ديگر به آنان اتهام مي‌زنند که ارز را مي‌برند و برنمي‌گردانند، چگونه تحليل کنند.

شافعي اظهار داشت: بخش خصوصي و دولت و مجلس شوراي اسلامي‌هدف مشترک دارند لذا براي رسيدن به اين هدف تشريک مساعي لازم است. وي اظهار اميدواري کرد افرادي پيدا شوند که جسارت گرفتن تصميم‌هاي سخت را داشته باشند و مشکلات بنيادي کشور را حل کنند.

  • بخش خصوصي در ايران محبوب نيست

نايب رئيس اول اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي ايران نيز در اين همايش گفت: امروزه بخش خصوصي در ايران چهره خوبي ندارد و محبوب و مطلوب نيست. هر زمان که اتفاقي مي‌افتد همه انگشتها به سمت بخش خصوصي نشانه مي‌گيرد. پدرام سلطاني در دومين روز از ششمين همايش ملي توسعه پايدار با رويکرد بهبود فضاي کسب و کار در مشهد افزود: همه مشکلات اقتصادي يا مشابه آن را در کشور به بخش خصوصي نسبت مي‌دهند و هر زمان که در بخشي به دليل سياستگذاري غلط مشکلي بوجود مي‌آيد همه ذهنها به اين سمت هدايت مي‌شود که بخش خصوصي در حال سوءاستفاده مي‌باشد يا مشکل را بخش خصوصي بوجود آورده است. عضو اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: امروزه بخش خصوصي اعتبارش را بخاطر سياستگذاري غلط دولت از دست داده است و فعالان بخش خصوصي آينده کشور را تهديدي براي خود مي‌بينند لذا در اين شرايط ترجيح مي‌دهند سرمايه‌هايشان را بردارند و از کشور بروند. وي گفت: در شرايطي که بخش خصوصي حاضر به سرمايه گذاري در داخل کشور خود نباشد، سرمايه گذار خارجي نيز فضا را براي سرمايه گذاري مطمئن نمي‌بيند و خطر سرمايه گذاري را در چنين کشوري نمي‌پذيرد. کشوري که در بحران باشد با بهترين مدلها نمي‌تواند به سمت عدالت پيش برود. اين بحران مي‌تواند هر چيزي باشد لذا اصولا چنين محيطي به سمت عدالت و سياست پذيري پيش نمي‌رود لذا بايد ابتدا از اين محيط خارج شد. نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: جامعه نياز به اميد و نشاط دارد، اگر اميد و نشاط به کشور بازگردد سرمايه اجتماعي بازخواهد گشت. اينکه بخش خصوصي نمي‌داند تحريمها تا چه زماني ادامه خواهد داشت يا اجراي سياستهاي ارزي دولت تا چه زماني برقرار مي‌باشد، در نتيجه همان بحراني است که کشور را فراگرفته است.

وي ادامه داد: اگر در اين شرايط توجه به خرد جمعي و اصول علمي‌در تصميم گيريها مورد توجه قرار نگيرد آثار آن در ميان مدت و بلندمدت مي‌تواند تخريبگر باشد.

سلطاني گفت: پوپوليسم محيط کسب و کار را خراب مي‌کند. عدم اطمينان نسبت به آينده، فضاي کسب و کار را از بين مي‌برد و فعال اقتصادي به سمت سرمايه گذاري پيش نخواهد رفت. اميدواريم مسئولان مسائل گفته شده را جدي بگيرند زيرا بخش خصوصي به جد نگران آينده است.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

هيچ جنگي پايان ندارد اما عواقب آن سالها باقي مي‌ماند. مرداني که مي‌ميرند تا زناني بيوه و کودکاني يتيم شوند، ساختمانهايي که ويران مي‌شوند تا خانواده‌هايي بي سرپناه بمانند، شهرهايي که زير بمباران هواپيماها و موشکها به خرابه تبديل مي‌شوند و تجاوزهايي که به حريم انسانها صورت مي‌گيرد تا مفهوم انسانيت را تغيير دهند. اما سوال اينجاست که چرا جنگ رقم مي‌خورد؟ بي شک آنهايي که جنگ را اغاز مي‌کنند، مسبب اصلي جنايت بشري هستند و نام خود را براي هميشه در ليست منفورترين افراد جهان ثبت مي‌کنند. البته امروزه معنا و دلايل جنگ تغيير کرده است. اگر به کارخانه‌هاي اسلحه سازي سلطه گران جهاني نگاهي بيندازيم و گردش مالي ناشي از ساخت و فروش جنگ افزارها را بررسي کنيم، متوجه مي‌شويم که چه سود کلاني در جنگها نصيب سلطه گران مي‌شود. بنابر اين هر گلوله‌اي که شليک مي‌شود، چرخهاي کارخانه‌هاي اسلحه سازي را به حرکت در مي‌آورد. استکبار جهاني همواره به دنبال ايجاد هراس در بين کشورها هستند و اين هراس آفريني باعث مي‌شود تا هواپيماهاي جنگنده، موشکها، تانکها و در يک کلام سلاحها به فروش برسد. با اين روش، کشورهايي که مي‌توانند درآمدهايشان را صرف توسعه و بهبود زيرساختها کنند، سلاح مي‌خرند. امروز زمزمه صلح در يمن به گوش مي‌رسد اما به راستي بازنده اصلي اين جنگ چه کسي بوده و پيروز کيست؟ عربستان و کشورهايي که سلاحهاي آمريکايي را خريدند و به جان مردم يمن افتادند، چه سودي بردند؟ گروههاي درگير در يمن چه نفعي عاديشان شد؟ اگر هدفشان درست بود،‌ چرا بدون آنکه به هدفشان رسيده باشند، کنار کشيدند و اگر هدفشان غلط بود، چرا نسل کشي را آغاز کردند؟ دبيرکل سازمان ملل بين طرفين درگير قرار گرفت و هنگامي‌که با يکديگر دست مي‌دادند، عکس يادگاري گرفتند اما چرا اين رسم شوم وجود دارد که آغازگران جنگ، محاکمه و مجازات نمي‌شوند؟


یادداشت

دکتر علي فرحبخش

کارشناس اقتصادي

پيرزني را تصور کنيد که با دستي بر کمر و دستي ديگر بر زنبيل به بازار شهر مي‌رود تا مايحتاج خود را خريداري کند. اطلاعات ايشان از رياضيات چيزي در حد چهار عمل اصلي است و نه از ويژگي‌هاي تابع مطلوبيت اطلاعي دارد و نه از شرايط مرتبه اول و دوم لاگرانژ تاکنون چيزي به گوشش خورده است. اما خود بيش از هرکس ديگري مي‌داند که بودجه امروزش در چه حدي است و خريد چه کالاهايي و به چه ميزاني در اولويت قرار داردوي ابتدا به مظنه قيمتي از کالاهاي موردنياز خود مي‌پردازد و در صورت گران بودن برخي از کالاهاي برنامه‌ريزي شده امکان خريد کالاي جانشين را بررسي مي‌کند و در کشورهايي مثل ما که همواره با تورم‌هاي بالا، دست به گريبان بوده‌اند، انتظار افزايش قيمت‌ها را مد نظر قرار مي‌دهد. اگر مساله را از فرد به يک خانواده تسري دهيم، باز هم موضوع همچنان صادق است و حتي مي‌توان از يک تابع مطلوبيت دگرخواهانه براي پدري که معاش خانواده را تامين مي‌کند، به جاي يک تابع مطلوبيت خودخواهانه استفاده کرد. در سطح بالاتر يعني بنگاه نيز همين رويه ادامه مي‌يابد. بنگاهي که نه از شکل تابع توليد خود و نه از ضريب کشش نهاده‌هاي اوليه و محصول نهايي به قيمت‌ها مطلع است، ولي به روش سعي و خطا در مي‌يابد که ميزان توليد و سطح قيمت محصول نهايي را بايد به چه ميزان تعيين کند و از چه ترکيبي از نهاده‌هاي اوليه بايد براي حداکثرسازي خود استفاده کند. در سطح کلان هم همين رويه مي‌تواند حاکم باشد. صنيع‌الدوله که اولين بودجه تاريخ ايران را در عصر ناصري تقديم مجلس کرد، آن را به دو بخش هزينه‌ها و عايدات پيش‌بيني‌شده تقسيم کرده بود، مشخص است که با توجه به منابع محدود خود اولويت‌هايي را مدنظر داشته است (صنيع‌الدوله به هنگام تقديم بودجه به مجلس به ضرب گلوله يک تبعه گرجي مقابل در مجلس ترور شد و به قتل رسيد)؛ زماني که هيچ کس نامي‌از اقتصاد کلان و ماليه عمومي‌به گوشش نخورده بود. ميلتون فريدمن مثال جالبي دارد که به روشني پرده از اين معماي بزرگ برمي‌دارد. وي مي‌گويد: «يک بيلياردباز حرفه‌اي را درنظر بگيريد که گوي را با چوب آن‌چنان مي‌زند که گوي قرمز را در مسير درست هدايت کند. وي آن‌چنان با مهارت به توپ ضربه مي‌زند که گويي اشراف کامل بر قوانين فيزيک دارد؛ ولي در هيچ آموزشگاهي آن را نياموخته است.» براي آحاد اقتصادي نيز ضرورتي ندارد که از شکل تابع مطلوبيت خود مطلع باشند و سپس با توجه به تابع لاگرانژ اقدام به حداکثرسازي آن کنند. قبل از جنگ جهاني دوم نظرات اقتصادي کمتر مورد توجه قرار مي‌گرفت و تعادل عمومي‌والراس و نظريات آدام اسميت جايي براي مسائل و توصيه‌هاي اقتصادي به جا نگذاشت و عملا پيشگويي جايي در اين بخش علوم انساني نداشت. اما پس از جنگ جهاني دوم، اقتصاد به‌عنوان يک علم اثباتي مورد توجه قرار گرفت و با گسترش و تعميق رياضيات در اقتصاد، شاهد پيش‌بيني‌هايي در مورد تحولات اقتصادي بوديم. اکنون از رياضيات به‌عنوان زبان معمولي تشريح مباحث اقتصادي ياد مي‌شود. رياضيات در تمام شاخه‌هاي مختلف علم اقتصاد و ساير علوم اجتماعي نقش مهمي‌را ايفا مي‌کند. امروزه کمتر اقتصادداني وجود دارد که بتواند خود را از کاربرد رياضيات در تشريح مباحث و مسائل اقتصادي و به‌خصوص موضوعات نظري اقتصاد که در حقيقت پايه بررسي‌هاي تجربي اقتصادسنجي در اين رشته را تشکيل مي‌دهند، بي‌نياز بداند؛ بنابراين اقتصاد رياضي را نمي‌توان مانند اقتصاد بخش عمومي‌يا اقتصاد بين‌الملل به‌عنوان شاخه مستقلي از علم اقتصاد تلقي کرد، بلکه بايد آن را به‌عنوان ابزاري براي تحليل مسائل و پديده‌هاي اقتصادي به‌شمار آورد. زبان رياضي ويژگي‌هايي دارد که کاربرد آن را در اقتصاد گريزناپذير مي‌سازد. از جمله اينکه اصطلاحات و عبارات اقتصادي دقيق بوده و کمتر گمراه‌کننده هستند، زبان رياضي درک و بيان مسائل پيچيده را آسان مي‌سازد، انسان عقلايي رفتاري رياضي‌گونه دارد و از طريق رياضيات مي‌توان بسياري از آمارهاي اقتصادي را تحليل کرد. آنچه در اين بين، مساله را شايد با اندکي ترديد روبه‌رو سازد، قرار دادن مفروضات يا پيش‌فرض‌هايي در علم اقتصاد است. در اينجا دو سوال مطرح مي‌شود؛ آيا مفروضات علم اقتصاد صحيح هستند و آيا در صورت تغيير مفروضات مي‌توان همچنان به نتايج پيشين وفادار ماند؟ براي مثال وقتي در علم فيزيک در مورد زمان سقوط آزاد اجسام صحبت مي‌شود، با فرض شرايط خلأ، موضوع مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اگر مفروضات تغيير کند و در هواي آزاد در مورد پرتاب يک توپ فلزي به پايين صحبت کنيم، عملا نتايج با تغيير اندکي روبه‌رو خواهند بود، ولي اگر در مورد پرتاب يک پر سبک به پايين صحبت کنيم، به واقع نتايج با تفاوت‌هاي آشکاري همراه خواهد بود. همان انتقاداتي که ساموئلسون به مقاله معروف ميلتون فريدمن به نام «The methodology of positive economics» وارد مي‌کند. ساموئلسون معتقد است فرضيات اوليه نيز نياز به تست و آزمون دارند و از آنجا که اين مفروضات انتزاعي (يا abstract) هستند، ممکن است با واقعيات موجود تفاوت آشکاري داشته باشند. يعني همان‌گونه که در مثال سقوط آزاد اجسام به آن اشاره کرديم، تغيير شرايط مي‌تواند به تغيير نتايج منجر شود. فريدمن در پاسخ ساموئلسون معتقد است که علوم بسياري بر پايه فرضيات انتزاعي استوارند. فرضياتي که در مواردي به واقعيت نزديک و در مواردي از آن دور هستند. ولي نکته مهم آن است که اگر يک مدل اقتصادي تست شود و جواب بدهد، ديگر ضرورتي براي آزمون فروض اوليه نيست و اين فروض خود به خود تاييد مي‌شوند. به هرحال اگر اقتصاد را به‌عنوان يک علم بپذيريم، چاره‌اي جز اين نيست که قادر باشد پيش‌بيني‌هاي کاملي نسبت به تحولات آتي به دست دهد و در اين راه گريزي از آن نيست که اين رشته به تئوري‌هاي منسجم و دقيق و همچنين به ابزار غربالگري لازم براي آزمون اين نظريات بهره‌مند باشد. آنان که به جدايي و انفکاک اقتصاد از دانش رياضي باور دارند، يا از دانش رياضي مطلع نيستند يا اساسا اقتصاد را يک علم نمي‌دانند.

منبع: فصل اقتصاد

رييس بانک مرکزي بغداد از خبرهاي خوش در روزهاي آتي خبرداد؛
رئيس بانک مرکزي عراق اعلام کرد که در چند روز آينده اخباري در رابطه با معاف شدن اين کشور از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران منتشر خواهد شد. به گزارش ايسنا از بغداد اليوم، علي العلاق در رابطه باتحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و موضع بانک مرکزي عراق نسبت به اين موضوع گفت: با تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا بانک مرکزي با مشکلاتي مواجه شد و تعاملات دلاري با ايران از سال 2012 متوقف شده و عملا چنين نقل و انتقالي نمي‌توانيم انجام دهيم ،زيرا هرگونه پرداخت با اين ارز از سيستم مالي آمريکا عبور مي‌کرد و متوقف مي‌شد، بنابراين کشور عراق مجبور شد تا براي رفع اين مشکل از ارزهاي ديگري استفاده کند.

وي افزود: با گسترش تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران ، پرداخت‌ها حتي با ارزهاي ديگر نيز محدود شد اين درحالي است که عراق با ايران برخي روابط ضروري از جمله در زمينه گاز و برق دارد.

رئيس بانک مرکزي عراق با اشاره به اينکه تلاش‌هايي براي معاف شدن عراق از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران وجود دارد گفت: گفت وگو با آمريکا در اين رابطه به مرحله خوبي رسيده و به زودي و در چند روز آينده اين موضوع منتشر خواهد شد.

اين در حالي است که ريک پري، وزير انرژي آمريکا چند روز پيش به بغداد رفت و اعلام کرد که با برخي مسئولان عراقي در رابطه با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفت‌وگو کرده است. وي با عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق و ثامر غضبان، وزير نفت اين کشور ديدار و گفت و گو کرده بود.

وزير انرژي آمريکا همچنين ديروز(پنجشنبه) در پيامي‌در صفحه توئيتر خود گفت که با مسرور بارزاني، مشاور امنيت اقليم کردستان عراق درباره ايران رايزني کرده است.

وي در پيام خود نوشت: آخرين ديدار من در عراق با مسرور بارزاني بود که ما در آن به گفت‌وگوها درباره اهميت همکاري در حوزه انرژي و نقشي که (اقليم) کردستان در انرژي عراق ايفا مي‌کند و حذف نفوذ ايران ادامه داديم.

براساس اين گزارش، پيش از اين برخي شخصيت‌هاي عراقي به عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير جديد عراق پيشنهاد دادند تا به واشنگتن برود و با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا ديدار و از بروز فاجعه براي عراق بعد از پايان مهلت ۴۵ روزه آمريکا به عراق براي وارد کردن برق از ايران جلوگيري کند.

شبکه‌هاي مجازي غيررسمي‌به دنبال حاشيه سازي هستند ؛

بانک مرکزي با اشاره به برخي جملات جعلي منتسب به رئيس کل اين بانک اعلام کرد: مردم توجهي به اخبار غير رسمي‌بازار پول و ارز نکنند.به گزارش ايلنا، با توجه به روند کاهشي نرخ ارز در بازار و تقويت مداوم ارزش پول ملي، برخي کانال‌‌هاي ناشناخته مجازي با انتشار جملات جعلي در مورد «وضعيت اقتصادي کشور»، «هزينه‌‌‌‌بر بودن پايين نگاه داشتن قيمت ارز براي بانک مرکزي» و انتساب آن به عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي، تلاش مي‌‌‌کنند نسبت به بازار پول و ارز در بين مردم نگراني ايجاد کنند.روابط عمومي‌بانک مرکزي ضمن تکذيب اين گونه مطالب منتسب به همتي، تاکيد مي‌‌‌کند اظهارات رئيس کل بانک مرکزي در سايت بانک مرکزي، رسانه‌‌‌هاي رسمي‌کشور و اينستاگرام ايشان منعکس مي‌‌شود؛ لذا مردم و رسانه‌‌ها توجهي به اين خبرسازي‌‌‌هاي هدفدار نکنند و مطلع باشند هر خبري مرتبط با رئيس کل بانک مرکزي ابتدا در سايت بانک مرکزي و رسانه‌‌‌‌هاي رسمي‌منتشر مي‌‌شود و نه کانال‌‌هاي بي‌‌نام و نشان!


نظرسنجي فاکس نيوز مشخص کرد؛

نظرسنجي فاکس نيوز حاکي از آن است که نيمي‌از راي دهندگان آمريکايي فکر نمي‌کنند که ترامپ بتواند در انتخابات ۲۰۲۰ پيروز شود.

به گزارش ايسنا، نتايج نظرسنجي خبرگزاري فاکس نيوز نشان مي‌دهد که ۵۲ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند فکر نمي‌کنند که ترامپ مجددا انتخاب شود و تنها ۳۹ درصد خلاف اين عقيده را داشتند. در پاسخ به اين سوال که اگر امروز انتخابات برگزار شود به چه کسي راي مي‌دهيد؟ ۳۸ درصد گفته‌اند که از ترامپ حمايت خواهند کرد و ۵۵ درصد گفته‌اند به فرد ديگري راي مي‌دهند. تنها ۳۰ درصد از اين افراد گفته‌اند که "قطعا" به ترامپ براي انتخاب مجدد راي خواهند داد و ۴۷ درصد گفته‌اند که "قطعا" فرد ديگري را انتخاب خواهند کرد. نظرسنجي فاکس نيوز در دسامبر ۲۰۱۰ حاکي از آن بود که ۲۹ درصد راي دهندگان معتقد بودند اوباما مجددا رئيس جمهور نخواهد شد در حاليکه اوباما در ۲۰۱۲ پيروز شد. در اين نظرسنجي اکثر حاميان حزب دموکرات گفته‌اند که به جو بايدن، معاون اوباما و يا برني سندرز راي خواهند داد.