تنش ايران و آمريکا نگران کننده است

مديرکل پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي‌با نگران کننده دانستن تنش کنوني ميان ايران و آمريکا تاکيد کرد که زيربنا قرار دادن توافق هسته‌اي رويکردي منطقي براي رسيدگي به نگراني‌هاست.به گزارش ايسنا، محمد البرادعي در پيامي‌توئيتري نوشت: تنش کنوني ميان ايران و آمريکا به شدت نگران کننده است. موثرترين بازدارندگي براي همگان کماکان اعتمادسازي و گفت‌وگو است.البرادعي تصريح کرد: رسيدگي به ديگر مسائل بر مبناي توافق هسته‌اي يک رويکرد منطقي است. يک جنگ ديگر در منطقه فاجعه بار خواهد بود. اين در حالي است که مقامات آمريکايي تلاش کردند با تکرار ادعاهاي خود اعضاي شوراي امنيت را به اعمال محدوديت‌هاي جديد ايران متقاعد کنند.


تاثير قوم گرايي بر احزاب مدرن

دبيرکل حزب کارگزاران با طرح سوالي گفت:آيا منافع ملي را يک مرجع تقليد يا علماي جمع شده در مجلس خبرگان يا مجمع تشخيص تعيين و يا سازمان‌ها تعيين مي‌کنند؟به گزارش ايسنا، غلامحسين کرباسچي گفت: از سال‌ها قبل که کساني در مملکت براي مبارزه قد علم کردند، فکر مي‌کردند براي منافع مردم کار مي‌کنند.وي ادامه داد: برخي احزاب اسم حزب را دارند و مدرن هم هستند، ولي يک نوع قوم گرايي بر آنها حاکم است.دبيرکل کارگزاران گفت: يک وقتي موتلفه و فداييان اسلام فکر مي‌کردند اگر فردي از عناصر خاص را ترور کنند منافع ملي تامين مي‌شود که ممکن است اين انديشه به زمان معاصر هم برسد و فکر کنند ترور فيزيکي منافع ملي را تامين مي‌کند.


خواب‌هاي پريشان اسراييل تعبير نمي‌شود

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه اصلي‌ترين عامل بي ثباتي منطقه به طرز شرم آور و مضحکي براي ثبات منطقه ابراز نگراني مي‌کند، گفت: خواب‌هاي پريشان سران رژيم صهيونيستي هرگز تعبير نخواهد شد. بهرام قاسمي‌در واکنش به ياوه سرايي نتانياهو که انجام عمليات نظامي‌داخل مرزهاي ايران را منتفي ندانست، افزود: گر چه رژيم فاسد و تجاوزگر صهيونيستي اين مظهر اوهام، کينه و نفرت هرگز و هيچگاه جرات چنين اقدامي‌را نخواهد داشت، اما بيان چنين کلمات گستاخانه و شرم آوري از سر جهل يا هذيان توسط نخست وزير رژيمي‌متجاوز، دانسته يا نادانسته تهديد يک کشور بزرگ و تاريخي به اقدامي‌نظامي‌تلقي مي‌شود که در مجامع بين المللي پيگيري مي‌شود.

ادعاي هک ايميل‌ آمريکايي‌ها

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي مدعي شد که يک گروه هکر به اسم "چارمينگ کيتن" در يک ماه گذشته در تلافي بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تلاش کرده به ايميل‌هاي شخصي چندين مقام دولتي آمريکا، مدافعان، معترضان و مجريان توافق هسته‌اي با ايران و همچنين دانشمندان هسته‌اي عرب، چهره‌هاي جامعه مدني ايران و پرسنل انديشکده‌هاي مستقر در واشنگتن دسترسي پيدا کند. به گزارش ايسنا فردريک کاگان يک کارشناس انديشکده امريکن اينترپرايز به آسوشيتدپرس گفت که احتمالا اين اقدامات براي اين بوده که دريابند چه اتفاقي پيرامون تحريم‌ها در حال روي دادن است.در ميان آمريکايي‌هايي که هدف اين حمله قرار گرفتند، اندرو گراتو يکي از کارکنان شوراي امنيت ملي در دولت‌هاي اوباما و ترامپ و جرت بلانک يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا هستند. بلانک از هماهنگ کنندگان اجراي توافق هسته‌اي با ايران در دوران رياست جمهوري اوباما بوده است.وي گفت: روابطم با همتايان ايراني را پس از توافق هسته‌اي حفظ کردم؛ بنابراين برايم عجيب نبود که هکرها بخواهند به حساب‌هاي ايميل شخصي من دسترسي پيدا کنند.

وقت دعواهاي حيدري و نعمتي نيست

رييس شوراي مرکزي حزب نداي ايرانيان تاکيد کرد: اغلب بحران‌‌هاي پيشروي کشور ربطي به سليقه جناح‌‌هاي سياسي ندارند لذا بايد چاره‌‌اي پيدا کرد چون همه در يک کشتي نشسته‌‌ايم.به گزارش ايلنا، مجيد فراهاني گفت: همه ما از شرايط جامعه آگاهي داريم و مصاديق اين چالش‌‌ها خود را نشان داده است. بايد اثبات کنيم که سطح تحمل جامعه به شرايط بحران رسيده است.وي با بيان اينکه بي‌اعتمادي سمي‌است که به جان ما افتاده، اظهار داشت: اگر مردم ببرند با کدام پشتوانه مي‌‌توان کشور را ساخت؟ امروز خودآزاري جمعي به جايي رسيده که حاضريم برخي آمارهاي بين‌‌المللي را زير سوال ببريم؛ گويي مخاطبان ما براي شنيدن اخبار نااميدي ولع خاصي دارند.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينکه بايد پارادايم نوين براي حرکت به سمت تحول و تغيير را سرلوحه خود قرار دهيم و از تجربه ۴۰ ساله خود کمک بگيريم، تصريح کرد: وقت زنده کردن دعواهاي حيدري و نعمتي نيست بلکه تمسک به منافع ملي رمز عبور از مقطع فعلي است.فراهاني کمبود منابع آبي، بيکاري، فساد و دروغگويي در جامعه را از بحران‌‌هاي ملي و فراجناحي دانست و خاطرنشان کرد: اغلب بحران‌‌هاي پيشروي کشور ربطي به سليقه جناح‌‌هاي سياسي ندارند لذا بايد چاره‌‌اي پيدا کرد چون همه در يک کشتي نشسته‌‌ايم.

ايران پول خودش را گرفت

يک سناتور آمريکايي با انتشار پيامي‌در واکنش به توئيت ترامپ رئيس جمهور آمريکا مبني بر اينکه دموکرات‌ها و رئيس جمهور اوباما ۱۵۰ ميليارد دلار به ايران پرداختند و هيچ چيز دريافت نکردند اما نمي‌توانند پنج ميليون دلار براي امنيت ملي و يک ديوار بپردازند نوشت: رئيس‌جمهور ترامپ متوهم است و مشخص است که هرگز توافق هسته‌اي را نخوانده است. به گزارش ايسنا، تيم کين نوشت: توافق هسته‌اي با ايران يک پني به اين کشور نداد؛ فقط پول‌هاي خود ايران را که در حساب‌هاي بانکي مسدود شده بود، آزاد کرد. (اين توافق) محدوديت‌ها و بازرسي‌هايي را براي چند دهه‌ بر ايران اعمال و اين کشور را براي هميشه از اقدام براي خريداري، تصاحب يا ساخت هر گونه سلاح هسته‌اي منع کرد. از سوي ديگر بن رودز معاون مشاور امنيت ملي آمريکا در دوران اوباما نيز اين ادعاي ترامپ را يک دروغ توصيف کرد ونوشت: اين يک دروغ است. تحريم‌ها رفع شد، اين پول براي ايران بود و ايران برنامه هسته‌اي‌اش را محدود کرد (برخلاف کره شمالي). اجازه بده ببينيم مکزيک چه زماني براي ساخت ديوار همان‌طور که گفتي پول پرداخت مي‌کند، چراکه تو براي عملي کردن وعده‌هاي اصلي انتخابي‌ات بسيار ضعيف هستي.

آمريکا و عربستان مسئول جنايت بشري

دستيار ويژه رييس مجلس در امور بين‌الملل با تبريک گام اول توافق يمني-يمني در سوئد، آمريکا و عربستان را مسئول چهار سال جنايت عليه بشريت در يمن دانست.به گزارش ايسنا، حسين اميرعبداللهيان در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «گام اول توافق يمني-يمني در سوئد را به همه يمني‌ها تبريک مي‌گوييم. توقف جنگ و تجاوز عربستان در سراسر يمن به نفع رياض ، ابوظبي و امنيت منطقه است. اما هرگز تاريخ فرانوش نخواهد کرد که آمريکا و عربستان ، مسئول چهار سال جنايت عليه زنان و کودکان و عليه بشريت در يمن هستند.»

تجربه سال 84 را تکرار نمي‌کنيم

دبير کل حزب نداي ايرانيان گفت: با وجود مشکلات فراواني که در کشور وجود دارد، کنشگران سياسي هوشمندانه تجربه سال 84 را تکرار نخواهند کرد که نتيجه آن جمود و به هدر رفتن استعدادها و ظرفيت‌هاي کشور است.به گزارش ايرنا، «سيدصادق خرازي» افزود: کشور در شرايط خاص و ويژه‌اي قرار دارد، نشاط سياسي و اعتماد به نفس تا حدي آسيب ديده است و نقدهاي جدي به عملکرد دولت و دولتمردان وجود دارد.وي ادامه داد: مشکلات و گرفتاري‌هاي مردم، گراني‌ها، نابساماني و تحريم ظالمانه استعمار و استکبار جهاني و بي تدبيري‌ها در مديريت همه واقعيت‌هاي امروز جامعه ما هستند و عدم امنيت برخي کنشگران سياسي سلسله اندام جريان‌هاي سياسي کشور را لرزانده است.خرازي تصريح کرد: ما انتظارات زيادي از دولت و مسئولين داريم اما هرگز حاضر نيستيم روي ديوار کساني که بدبختي و گرفتاري هشت ساله دوران جمود کشور را ايجاد کردند، امضا کنيم.

ادعاهاي نتانياهو عليه ايران

نخست وزير رژيم صهيونيستي با تکرار ادعاي خود مبني بر خواست ايران براي افزايش حضور نظامي‌اش در سوريه ادعا کرد که اين رژيم براي دفاع از خود اقدام نظامي‌در مرزهاي ايران را غير محتمل نمي‌داند.به گزارش ايسنا از اورشليم پست، بنيامين نتانياهو در کنفرانس خبري در پاسخ به اين که آيا اين رژيم ممکن است در داخل ايران دست به اقدامي‌بزند، گفت: بقاي ما خط قرمز ما است. ما براي محافظت از خود در برابر ايران که آشکارا خواهان نابودي اسرائيل است، هر آنچه لازم باشد انجام مي‌دهيم.وي درباره نوع واکنش به تهديد عليه رژيم صهيونيستي گفت: من هيچ گزينه‌اي را که براي دفاع از خودمان لازم باشد، رد نمي‌کنم.نتانياهو مدعي شد که سياست او همواره مبني بر اين بوده است که چيزهاي بد را بايد زماني که کوچک هستند متوقف کرد، بنابراين از آنجايي که ايران در سوريه حضور دارد، براي دفاع از اين رژيم هر کاري لازم باشد انجام خواهد داد.وي با ابراز نگراني از اينکه ايران جدي‌ترين تهديد عليه اين رژيم است، گفت که نيروي نظامي‌ رژيم صهيونيستي تنها نيرو در دنياست که به طور مستقيم با نيروهاي ايراني مقابله مي‌کند.نخست وزير رژيم صهيونيستي در ادامه ادعاهاي خود افزود: ايران مايل است ارتش خود را ۱۵۰۰ کيلومتر دورتر از مرزهايش مستقر کند و موشک‌هاي خود با برد ۴۰۰ تا ۷۰۰ کيلومتر را که تمام اسرائيل را پوشش مي‌دهند به منطقه بياورد.نتانياهو مدعي شد که ايران ۸۰ هزار نظامي‌شيعي را با هدف نابودي رژيم صهيونيستي به منطقه آورده است.

ظريف تشریح کرد؛

وزير امور خارجه تاکيد کرد:‌ آنچه ايران را قدرتمند کرده، بيش از هر چيز مردم ايران است که مبناي قدرت هستند. هرچه از جمله قدرت اقتصادي و نظامي‌و... را که به عنوان مبناي قدرت در نظر بگيريم، در همه اينها همسايگان‌‌مان از ما جلوتر هستند. يکي عضو ناتو است. ديگري بمب هسته‌اي دارد و تعدادي‌شان هزينه تسليحاتي‌شان ده‌ها برابر ماست.

به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف در چهارمين کنگره حزب نداي ايرانيان گفت: حوزه سياست خارجي، حوزه منافع ملي است و حوزه درگيري‌هاي جناحي نيست.

وي با تاکيد بر اينکه ايران ما کشوري قدرتمند و تاثيرگذار است افزود: از لحاظ تاريخي و جغرافيايي و به لحاظ وجود مردم بزرگ ايران اين کشور همواره تاثيرگذار بوده و همواره تاثيرگذار خواهيم ماند.

اين عضو دولت تدبير و اميد به توئيت خود اشاره کرد و گفت: کل هزينه تسليحاتي و بودجه دفاعي ايران در کل منطقه خاورميانه از همه کمتر است. شايد به جز مصر که خود مصر نيز دومين خريدار تسليحات نظامي‌است اما به اين دليل که به عنوان کمک به او مي‌دهند، جزو هزينه‌هايشان به حساب نمي‌آيد. عربستان پارسال ۶۹ ميليارد دلار هزينه خريد سلاح کرده و ايران با همه بودجه خود زير ۱۶ ميليارد دلار هزينه تسليحاتي دارد. ظريف با طرح اين پرسش که چه چيزي ما را به قدرتمندترين کشور منطقه تبديل کرده است، بيان کرد: اين مردم ما هستند که توانستند کشور را قدرتمند کنند. در نتيجه حفظ شان مردم يک الزام اخلاقي نيست بلکه يک ضرورت امنيت ملي است. مردم را به عنوان پشتوانه امنيت خود نياز داريم ما بدون اين مردم هيچ هستيم.

وي با يادآوري اظهارات ترامپ و سناتور ليندسي گراهام يادآور شد: آنها مي‌گويند اگر ما پشت عربستان نبوديم، عربستاني‌ها بايد ظرف يک هفته فارسي صحبت مي‌کردند. ترامپ مي‌گويد اگر دو هفته از عربستان حمايت نکنيم، از بين مي‌روند. من به عنوان يک مسلمان شرم مي‌کنم. من به عنوان کسي که در اين منطقه زندگي مي‌کنم که درباره همسايگان ما اين طور صحبت مي‌کند. اما افتخار مي‌کنم به رغم همه فشارها، همچنان ايستاده‌ايم که اگر خيال مي‌کنيد همسايگان ما از حمايت شما بي‌بهره شوند بايد ظرف يک هفته فارسي کنند، اشتباه مي‌کنيد و اين اهميت مردم است.

ظريف با بيان اينکه ۵۰ سال قبل نمي‌توانستيم با اين استحکام درباره نقش مردم صحبت کنيم، عنوان کرد: امروز دنيا عوض شده است. امروز شما وقتي درباره قدرت صحبت مي‌کنيد، فقط درباره قدرت اقتصادي و نظامي‌و حتي منطقه‌اي بحث به ميان نمي‌آوريد. بلکه در مورد مجموعه‌اي صحبت مي‌کنيد که استقلال و معنا و... در آن جاي دارد و اينها براي شما قدرت مي‌آفريند.

وي اضافه کرد: آنها مي‌کوشند اگر حمايت‌شان را از عربستان قطع کنند، عربستان بايد ظرف يک هفته فارسي صحبت کند چون آنها مي‌دانند ما قدرت‌مان را از خارج از کشور به دست نياورده‌ايم بلکه قدرت ما درون‌زا است و من به شما اطمينان مي‌دهم که آينده شما بهتر از امروز ماست.

اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان با بيان اينکه ما يک مشکل داريم که حل اين مشکل مي‌تواند مبناي وحدت ملي باشد که آن را بي‌پرده هم خواهم گفت، گفت: مشکل ما اين است کساني که طرفدار تعامل با غرب هستند، تا کساني که مخالف هستند و اسامي‌ديگري از جمله دلواپسان و... را بر خود مي‌گذارند، يک باور غلط دارند و آن، اين است که دنيا را در غرب مي‌بينند. آنها غرب را مرکز جهان مي‌بينند و به همين دليل خود را در مقابل غرب مي‌بينند اما تحول عمده‌اي که اتفاق افتاده و ما بايد آن را بشناسيم، اين است که دنياي امروز ما دنياي پساغربي است.

وي ادامه داد: بازيگران و کنشگران داخلي در غرب بودند و لذا ما عادت کرديم هر وقت تحولي اتفاق مي‌افتد، بگوييم غربي‌ها مي‌خواهند که اين اتفاق بيفتد. پس آنهايي که مي‌گويند با غرب تعامل کنيد و آنهايي که مخالف اين تعامل هستند و مي‌گويند با غرب مقابله کنيم، هر دوي آنها در اين محور قرار دارند که غرب مرکز عالم است اما غرب مرکز عالم نيست.

ظريف با تاکيد بر اينکه دوران قدر قدرتي در جهان به پايان رسيده است، خاطرنشان کرد: اين دوران به پايان رسيده است ولي نمي‌خواهيم باور کنيم. ترامپ هزينه تسليحاتي‌اش معادل هزينه تسليحاتي همه کشورهاي دنيا است. ۶۵۰ ميليارد دلار هزينه دفاعي آمريکا است و پس از آن روسيه با ۲۲۰ ميليارد هزينه تسليحاتي در رتبه دوم و پس از آن عربستان با ۶۷ ميليارد دلار در رتبه سوم قرار دارند. چند کشور حدود ۳۰ يا ۴۰ ميليارد هزينه دارند و بقيه کشورها هزينه تسليحاتي‌شان کمتر است.

وي با بيان اينکه ترامپ مجبور است براي اينکه به ايران فشار بياورد، نمايندگاني به کشورها بفرستد و بگويد اگر کشور شما با ايران معامله کند، من ويزاي آمريکا براي شما صادر نمي‌کنم، ابراز داشت: اين نشاندهنده آن است که آن توانمندي به پايان رسيده است. آمريکايي‌ها نمي‌توانند خواسته خودشان را عملي کنند به شرط اينکه ما همه نگاه‌مان را به آمريکا معطوف نکنيم و فکر نکنيم هر چه در کشور ما اتفاق مي‌افتد يک سر آن مربوط به آمريکا مي‌شود.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان جمهوري اسلامي‌و ساير کشورهاي دنيا کنشگر هستند، عنوان کرد: سابجکت يعني کسي که از خودش چيزي ندارد. فرد انساني را زماني موضوع مي‌دانستند که اين کم کم به هم خورد و شرکت‌‌هاي اقتصادي دست‌ها را بستند که اين اتفاق بعدها در فرهنگ و ارتباطات نيز و همچنين در عواطف و اطلاعات به وجود آمد و به هم ريخت.ظريف با بيان اينکه امروزه افراد در خانه نشسته‌اند و به وسيله موبايل‌هايشان مي‌توانند چيزي را توليد کند که در دنيا بپيچد، يادآور شد: اين دنياي امروز ماست. اينها انحصار را از دولت‌ها خارج کرده‌اند. وقتي القاعده و داعش به عنوان يک کنشگر غيردولتي مي‌توانند خشونت را در اختيار خود بگيرند، اين باعث مي‌شود که انحصار از دولت‌ها خارج شود. ما نمي‌توانيم بگوييم که مقدر است در جاهاي ديگر تصميم بگيرند. اگر اين واقعيت را بپذيريم مي‌توانيم وارد کنشگري شويم و مي‌توانيم وارد محاسبات منافع ملي شويم. مقدرات ما در اختيار خودمان است.

وي افزود: ما مي‌توانيم آينده خود را رقم بزنيم اما اشتباه در دوران ما خيلي هزينه دارد. صدام خيلي قدرتمند بود اما فکر کرد که مي‌تواند قدرت خود را هميشگي کند. اشتباه محاسبه مي‌تواند يک کشور را از اوج قدرت به حضيض ذلت برساند. در دوران انتقالي دولت‌ها از بين رفته‌اند. ما بپذيريم که مي‌توانيم کنشگري عمده باشيم. ظريف با انتقاد از برخي از رسانه‌ها بيان کرد: ما مي‌آييم اين صحبت اوباما را تيتر مي‌کنيم که گفته است «اگر مي‌توانستم يک پيچ و مهره از تاسيسات هسته‌اي ايران را باقي نمي‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمي‌توانم». چرا کيهان و صداوسيماي ما به جاي اينکه جمله دوم را تيتر کند و غرور ملي ما را افزايش دهد، جمله اول را تيتر مي‌کنند؟ چون که هنوز در جاهايي ضديت با آمريکا بلندترين صدا را دارد و باورشان نشده که آمريکا را مي‌توان شکست داد. اگر اين مردم اينقدر استوار نايستاده‌ و نشان نداده بودند که با حاکميت قهر نمي‌کنند و درک دارند، مردم براي هيچ نماينده‌اي از مردم تره خرد نمي‌کردند لذا آن کسي که پشت ميز مذاکره بود مردم بودند ما نبوديم.

جلسه شوراي امنيت برای آمریکا دستاوردی نداشت؛

کورش شرفشاهي: نشست شوراي امنيت با موضوع قطعنامه 2231 اين شورا برگزار شد که در اين نشست برجام و ايران بارها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.پيش از اين نشست، اعضاي فعلي و آتي اروپايي شوراي امنيت در بيانيه اي، بار ديگر حمايت خود را از برجام اعلام کرده بودند. «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل نيز در گزارشي که به اين شورا ارائه داد، برجام را يک دستاورد بزرگ ديپلماسي و ضروري براي صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي دانست.

در اين نشست نماينده دايمي‌روسيه در سازمان ملل گفت:با ارزيابي و گزارش دبيرکل سازمان ملل موافقيم که مي‌گويد تصميم آمريکا براي خروج از برجام و احياي تحريم‌هاي يک جانبه عليه ايران چالش جدي است و به دستيابي به اهداف تعيين شده و مفاد قطعنامه 2231 شوراي امنيت کمک نمي‌کند. واسيلي نبنزيا ادامه داد: روسيه به درخواست گوترش براي حفظ برجام که داراي اهميت بنيادين در امنيت منطقه‌اي و بين المللي است، احترام مي‌گذارد و از آن پيروي مي‌کند.وي افزود: با اين ديدگاه که مسائلي که در اين توافق وجود ندارد نبايد بهانه‌اي براي فروپاشي آن شود، موافقيم.نبنزيا يادآوري کرد که روسيه بارها در مورد تلاش‌ها براي حمله به برجام هشدار داده و اميدوار است که مسائل امنيت و ثبات جهاني ديگر گروگان فرايندهاي سياسي داخلي کشورها نشود.وي ادامه داد: با وضعيت ضد و نقيضي مواجهه هستيم که يکي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل نه فقط آشکارا از اجراي قطعنامه 2231 خودداري مي‌کند بلکه سعي دارد که ساير کشورهاي عضو را بخاطر اجراي تصميمات شوراي امنيت و کميسيون مشترک برجام مجازات کند.نبنزيا تصريح کرد: تنها راه حفظ برجام اجراي داوطلبانه مفاد آن از سوي کشورهاي باقيمانده در اين توافق بين المللي است.وي به موضع روسيه در خصوص برنامه موشکي ايران اشاره کرد و گفت:ما مخالف تحقيقات دبيرخانه سازمان ملل در خصوص برنامه موشک‌هاي بالستيک ايران بدون مجوز شوراي امنيت سازمان ملل هستيم.

در ادامه اين نشست نماينده انگليس با حمايت مجدد از برجام، بر لزوم بهره‌مندي ايران از منافع اقتصادي اين توافق تاکيد کرد.به گزارش ايرنا، «کارن پيرس»با اشاره به گزارش‌هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي‌و دبيرکل سازمان ملل متحد در ارتباط با صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران گفت: انتظار داريم که اين پايبندي ادامه يابد و از ايران مي‌خواهيم که همچنان به تعهدات خود در توافق عمل کند.پيرس افزود: انگليس در حال همکاري و رايزني با آلمان و فرانسه براي حصول اطمينان از تداوم بهره‌مندي ايران از مزاياي اقتصادي لغو تحريم‌ها مطابق با برجام بوده است.نماينده انگليس با اشاره به ساز و کار مالي ويژه اتحاديه اروپا (SPV) براي حفظ روابط تجاري با ايران گفت: اميدواريم که بزودي، شاهد اعلام پيشرفت‌هاي بيشتري در اين زمينه باشيم.

همچنين نماينده فرانسه در نشست شوراي امنيت با تاکيد مجدد بر اهميت برجام و پايبندي به آن هشدار داد: فروپاشي توافق به معناي گامي‌جدي رو به عقب خواهد بود و هزينه آن را همه خواهيم پرداخت.«فرانسوا دلاتره» برجام را برجسته‌ترين دستاورد سال‌‎هاي گذشته در حوزه منع اشاعه تسليحات هسته‌اي خواند و گفت: امروز هيچ جايگزين معتبري براي اين توافق وجود ندارد.نماينده فرانسه با اشاره به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد که پيرو برجام به تصويب رسيد، يادآور شد که اين قطعنامه مورد حمايت همه اعضاي اين شورا قرار گرفته بود.دلاتره با ابراز تاسف از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي و بازگشت تحريم‌ها عليه ايران، در خصوص پيامدهاي اقدامات کاخ سفيد هشدار داد.وي با اشاره به سيزدهمين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در تاييد صلح آميز بودن فعاليت‌‎هاي هسته‌اي ايران، گفت: فرانسه تا زمان پايبندي کامل و دقيق ايران به تعهدات خود، آن را فعالانه مورد حمايت قرار خواهد داد.نماينده فرانسه تاکيد کرد: به تلاش‌ها براي بهره‌مندي ايران از منافع اقتصادي برجام ادامه خواهيم داد.وي به برنامه موشکي ايران نيز اشاره و درخصوص آزمايش‌هاي صورت گرفته ابراز نگراني کرد.

نماينده چين نيز با اشاره به گزارش دبير کل سازمان ملل درخصوص قطعنامه 2231، از وي خواست که رويکرد بي‌طرفانه‌تري در تهيه گزارش‌ها پيش گرفته و از افزودن اطلاعات تاييد نشده اجتناب کند. «ما ژائوشو» با قدرداني از ذکر مواردي همچون لزوم حفظ روابط تجاري با ايران و اجراي برجام گفت: از سوي ديگر معتقديم که گزارش بايد متوازن و بي‌طرفانه و بازتاب دهنده وضعيت اجراي قطعنامه 2231 باشد و نگراني‌هاي ايران را مورد توجه قرار دهد. دبيرکل بايد منحصرا در حوزه اختيارات خود فعاليت و از افزودن اطلاعات تاييد نشده اجتناب کند. «ما» ادامه داد: برجام به عنوان توافقي بين‌المللي و مورد حمايت قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، در حکم قانوني بين‌المللي بوده و دستاوردي بزرگ در عرصه چندجانبه‌گرايي به حساب مي‌آيد.وي، توافق را براي حفظ امنيت و ثبات خاورميانه ضروري خواند و گفت: برجام، تامين کننده منافع مشترک جامعه بين‌المللي است.نماينده چين با انتقاد از خروج آمريکا از برجام ادامه داد: اعضاي باقي مانده با حس مسئوليت‌پذيري، متمرکز بر تداوم اجراي آن و حفظ روابط تجاري با ايران هستند. اين اقدام مورد حمايت جامعه جهاني قرار گرفته است.«ما» با تاکيد بر گزارش‌هاي متعدد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌درخصوص ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران گفت : تجربه نشان داده که برجام توافقي اثربخش بوده و نياز است که به صورت کامل به اجرا در بيايد.وي ادامه داد: اميدوارم ايران بتواند به اجراي تعهداتش ادامه دهد و ديگر طرف‌ها هم به تعهدات خود پايبندي نشان دهند.

يک مدرس حوزه گفت: امروز مسائلي چون پيوستن به FATF و تصويب لوايح چهارگانه مطرح است. عده‌اي به دنبال منزوي ساختن کشور هستند و مي‌خواهند ۸۰ ميليون نفر جمعيت را وارد يک قفس کنند. از نظر من اين کار شدني نيست. به گزارش ايسنا، آيت‌الله محسن غرويان در نشست «اسلام، سکولاريسم و بنيادگرايي» افزود: در اين زمينه تفکرات به دو دسته قابل تقسيم است؛ يک دسته تنها بر مقاومت پافشاري مي‌کنند اما دسته ديگر گزينه تعامل و همفکري را مطرح مي‌سازند. بايستي با دنيا سخن بگوييم و با منطق خودمان با دنيا گفت‌وگو کنيم. بسياري از کشورهاي دنيا مشغول زندگي هستند. يک جامعه عاري از خشونت و بدي و پليدي بسازيم. وي گفت: جرياني ضدفلسفه در حوزه و دانشگاه کار مي‌کند که مي‌خواهد چهره‌هاي فلسفي و متفکر کشور را خانه‌نشين کند تا مقدسين کم‌خرد و کم‌دانش بر سر کار بيايند.

غرويان گفت: ما در ايران جنگ قرائت‌ها را داريم. قرائت‌هاي مختلفي از سياست، اقتصاد، فرهنگ و غيره وجود دارد و در برابر هم مشغول مبارزه هستند. همه از اسلام صحبت مي‌کنند اما اسلام الف با اسلام ب متفاوت است. همه از دين، از مردم، از خدا و دموکراسي صحبت مي‌کنند اما بروز خارجي آن‌ها با يکديگر متفاوت است.

وي ادامه داد: چنين جنگ قرائت‌ها و استنباط‌هاي مسئله اصلي کشور ماست. يک عده با قرائت خاصي بر صندلي‌هاي قدرت تکيه مي‌زنند و به رقيب خود عنوان دشمن، منحرف و بي‌دين مي‌دهند. يک عده نيز در مقابل، طرف مذکور را غاصب مي‌نامند.

غرويان تصريح کرد: نکته مهم ديگر در حقيقت آن است که بايستي تکليف خود را با تغيير و تحول در عالم و آدم روشن کنيم، تغييرات و تحولات از کسي اجازه نمي‌گيرد. دموکريت بيان کرد که در يک رودخانه نمي‌توان دوبار شنا کرد؛ چرا که آب رودخانه همواره در جريان است. امام صادق(ع) فرمودند که عالم به زمان باشيد. زمان به قول فلاسفه قرار ندارد و دائم عوض مي‌شود. او اضافه کرد: ما بايستي در حاکميت تکليف خود را با تحول روشن سازيم. برخي‌ها نمي‌خواهند تحول را بپذيرند. اين مدرس حوزه بيان کرد: تحولات در دنيا ما را وادار مي‌سازد که همسازي و سازگاري با جهان پيدا کنيم. مقاومت مداوم شدني نيست. با تجربه ديديم که مقاومت ناشدني است و بايستي برخي موارد را در ساحت علم و دين بپذيريم.

او افزود: گويي اگر تعدادي آيه و روايت را جمع‌آوري کنيم، اقتصاد و جامعه‌شناسي اسلامي‌ايجاد کرده‌ايم. همچنان کتاب‌هايي که در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود آورده ديگران است و ما حرف تازه‌اي بيان نکرده‌ايم. به هر روي بايستي تغييرات را در جهان پذيرفت.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با بيان اينکه تحريم‌هاي دشمنان هيچگاه برداشته نخواهد شد و بايد آنها را بي خاصيت کنيم، گفت: همانگونه که در حوزه تسليحاتي به ويژه در عرصه موشکي با وجود تحريم‌هاي شديد، توانستيم با تلاش شبانه‌روزي تحريم‌ها را به فرصت مبدل و آنان را بي خاصيت کنيم، در حوزه‌هاي اقتصادي نيز بايد با عمل تکليف‌مدارانه و هدفمند به اين مهم دست يابيم. به گزارش ايسنا، سرتيپ پاسدار اميرعلي حاجي زاده افزود: نسل اول انقلاب ايثارگرانه به تکليف خود عمل کردند و با پشت سر گذاشتن چالش‌هاي مختلف، آزادي و استقلال را براي ملت ايران به ارمغان آوردند. جوانان و نخبگان جامعه نيز بايد ادامه دهنده اين راه و مسير عزت بخش بوده و همه ما بايد تلاش کنيم تا ايران اسلامي‌را از گزند توطئه‌هاي دشمنان واکسينه کرده و به نقطه قابل اتکايي در تمامي‌عرصه‌ها برسانيم. فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با بيان اينکه سرريز دستاوردها و فعاليت‌هاي نظامي‌در بخش‌هاي غير نظامي‌قابل استفاده است، اظهار کرد: به فضل الهي امروز در لبه تکنولوژي در عرصه‌هاي موشکي، پهپاد، رادار و ... قرارداريم ؛ اين توانمندي‌ها با اخلاص و پشتکارجوانان غيور ايران اسلامي‌در سايه ايمان و اتکا به خدا به دست آمده است؛ امروز در حوزه موشکي دشمنان اراده‌اي ندارند و به مدد باور توان و پتانسيل داخلي خودکفا هستيم که مي‌بايست به ساير حوزه‌ها نيز تعميم يابد. وي با تاکيد بر اينکه نيروي هوافضاي سپاه ارتباط موثري را با نخبگان وجامعه علمي‌و دانشگاهي برقرار کرده است، تصريح کرد: ارتباط نيروي هوافضاي سپاه با جامعه دانشگاهي و نخبگان مراکز علمي‌از طريق "قرارگاه نوآوري شهيد طهراني مقدم" برقرار بوده و اين قرارگاه پل ارتباطي ما با مراکز دانشگاهي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان است که با ايجاد يک شبکه پويا با جامعه دانشگاهي ارتباط دارد.

حاجي زاده گفت: امروز دشمن به ضعيف‌ترين خاکريز ما که حوزه اقتصادي است، هجوم آورده و بخشي از مشکلاتي که امروز در اين حوزه شاهديم ، ناشي از برنامه‌ريزي و تشکيل قرارگاه‌هاي عملياتي در آن سوي مرزها براي ضربه زدن به نظام اسلامي‌و سلب آسايش از ملت ايران است که با بهره‌گيري بهينه از ظرفيت عظيم نسل جوان نخبه و پرشور ايران اسلامي‌مي‌توان نواقص و کاستي‌ها را رفع و از مشکلات عبور کرد. فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با تاکيد بر اينکه با اعتماد و باور توانمندي جوانان مشکل حل نشدني در کشور باقي نخواهد ماند، گفت: نيازهاي کشور بسيار زياد و حوزه‌هاي کاري نيز فراوان است. ظرفيت نخبگان بايد براي رفع مشکلات در تمامي‌حوزه‌ها مجدانه و مجاهدانه به عرصه بيايند تا با سربلندي و اقتدار از موانع پيش رو عبور کنيم.