جايگاه‌هاي‌جديد‌مجهز‌به‌سامانه کارت‌سوخت‌نيستند

بيژن حاج محمدرضا رئيس اتحاديه جايگاه داران سوخت گفت: در حال حاضر صددرصد دستگاه‌ها قديمي‌بوده و آمادگي پذيرش کارت سوخت را ندارند، جايگاه‌هاي جديد نيز مجهز به سامانه کارت سوخت نيستند.وي تاکيد کرد: اکنون که بنزين آزاد است و نيازي به استفاده از کارت نيست اگر نتوان از يک تلمبه استفاه کرد مي‌توانيم سراغ يک تلمبه ديگر برويم اما وقتي در مجموعه تلمبه‌ها اجبار به استفاده از کارت سوخت باشد، ممکن است مشکل بوجود بيايد.وي گفت: در هر جايگاه حداقل 9 تلمبه وجود دارد که 6 تلمبه مربوط به بنزين و 3 تلمبه سوپر است، اکثريت قريب به اتفاق جايگاه‌ها هم دو طرفه هستند يعني 12 نازل بنزين وجود دارد وقتي بروز نشده و قطعه نداشته باشند، فشار وارد شده و پاسخگويي لازم را نخواهند داشت.


عربستان صادرات نفت خود را کاهش مي‌دهد

صادرات نفت عربستان سعودي طي ماه آينده ميلادي به شدت کاهش خواهد يافت.به گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، نفت صادراتي عربستان سعودي به آمريکا در ماه آينده ميلادي (ژانويه) ممکن است که به کم‌ترين ميزان طي 30 سال گذشته برسد. اين در حالي است اواخر سال 2017 صادرات روزانه نفت عربستان به آمريکا به 582 هزار بشکه رسيده بود.اين گزارش مي‌افزايد، صادرات کلي نفت عربستان سعودي نيز در ماه ژانويه به روزانه هفت ميليون بشکه خواهد رسيد که حاکي کاهش از يک ميليون بشکه‌اي نسبت به ماه نوامبر و دسامبر است.براساس اين گزارش، صادرات نفت عربستان سعودي در ماه گذشته (نوامبر) و ماه جاري (دسامبر) به روزانه هشت ميليون بشکه رسيده بود.


جريمه‌شرکت‌چيني‌بابت نقض‌تحريم‌هاي‌نفتي‌ايران

گروه خدمات ميدان نفتي Yantai Jereh چين موافقت کرد براي حل و فصل اتهامات مربوط به نقض تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، بيش از ۲.۷ ميليون دلار جريمه پرداخت کند.به گزارش ايسنا، وزارت خزانه‌داري آمريکا با اعلام اين خبر، به ۱۱ مورد انتقال آشکار لوازم مربوط به ميدان نفتي مانند قطعات يدکي و دستگاههاي پمپ اشاره کرد و با توجه به اين که گروه Yantai Jereh به نقض تحريم‌هاي آمريکا اقرار نکرده بود، آن را يک مورد آشکار خواند.بر اساس گزارش رويترز، در اطلاعيه‌اي که در وب سايت وزارت خزانه‌داري آمريکا منتشر شده، آمده است: نقض آشکار تحريم‌ها شامل صادرات يا صادرات مجدد، تلاش براي صادرات يا صادرات مجدد کالاهاي ساخت آمريکا براي کاربران نهايي در ايران از طريق چين بوده است.

امروز، آخرين مهلت ثبت نام کارت سوخت

شرکت ملي پالايش وپخش فراورده‌هاي نفتي ايران اعلام کرد: امروز؛ ۲۴ آذر آخرين مهلت ثبت نام کارت سوخت المثني است.به گزارش صدا وسيما ، مالکان خودرو و‌موتورسيکلت که کارت سوخت ندارند و يا کارت خود را گم کرده اند، براي ثبت درخواست امروز شنبه ۲۴ آذر مهلت دارند به سامانه خدمات دولت همراه به نشاني www.mob.gov.ir، اپليکيشن خدمات دولت همراه و کد دستوري #۴* و يا دفاتر پليس + ۱۰ مراجعه کنند .همچنين امکان لغو يا ويرايش اطلاعات درخواست صدور کارت المثني سوخت نيز تا ۲۴ آذر در دسترس خواهد بود.

هدرروي ۲۵درصدي آب در ايران

به دليل فرسودگي شبکه

عليرضا طباطبايي مديرکل دفتر بهره برداري تأسيسات آب گفت: ميزان هدرروي آب در کشور به دليل فرسودگي شبکه به صورت متوسط ۲۵ درصد و در شهرستان گچساران ۳۰ درصد است.وي بيان کرد: رويکرد اين نهاد استفاده از ثروت تحت اختيار( تأسيات آب، انتقال آب، توزيع آب) است؛ تا جايي که بتوانيم با تکنيک‌هايي به اين ثروت ارتقاء بهره وري را در چرخه امور تأسيس افزايش دهيم.طباطبايي تصريح کرد: اعتبارات باز سازي به صورت متمرکز در کشور وجود دارد که تلاش مي‌کنيم تا اين اعتبارات را به حد معقولي افزايش دهيم. با کمک استانها در کشور تأسيساتي را که نياز به باز سازي دارند را اولويت بندي خواهيم کرد.وي ادامه داد: در همين راستا با رويکرد به اينکه با ۲۰ درصد هزينه بتوانيم ۸۰ درصد بهره وري را اجرا کرده و همزمان بحث نگه داري تأسيايت را به صورت گسترده برنامه ريزي مي‌کنيم.وي ابراز کرد: ميزان هدرروي آب در کشور به دليل فرسودگي شبکه به صورت متوسط ۲۵ درصد و در شهرستان گچساران ۳۰ درصد است. شاخص حادثه شبکه توزيع در کشور ۱.۲ و در شهرستان گچساران ۵.۴ است.

کاهش ۱۱ هزار بشکه‌اي توليد نفت اوپک

طبق اطلاعات منابع ثانويه اوپک، توليد اين گروه در نوامبر حدود ۱۱ هزار بشکه در روز کاهش يافت و به ۳۲.۹۶۵ ميليون بشکه در روز رسيد.به گزارش ايسنا، طبق گزارش ماهانه اوپک، عربستان سعودي بيش از ۱۱ ميليون بشکه در روز نفت توليد کرد که ۳۷۷ هزار بشکه در روز رشد ماهانه داشت. در آماري که از سوي اين کشور به اوپک ارايه شده، توليد عربستان حدود ۱۱.۱ ميليون بشکه در روز اعلام شده است.اما قرار است توليد عربستان در دو ماه آينده کاهش پيدا کند. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي اظهار کرده که انتظار دارد توليد کشورش در ژانويه به حدود ۱۰.۲ ميليون بشکه در روز کاهش پيدا کند.افزايش توليد عربستان سعودي در نوامبر، توليد کمتر ايران را که از پنجم نوامبر هدف تحريمهاي آمريکا قرار گرفت، پوشش داد. امارات متحده عربي و کويت نيز توليدشان را در نوامبر افزايش دادند اما توليد بالاتر اين کشورها با کاهش توليد در عراق، گابن، ليبي، نيجريه و ونزوئلا جبران شد. توليد ساير اعضاي اوپک تقريبا ثابت بود.

بيژن زنگنه تشريح کرد،

گروه انرژي: وزير نفت ضمن تشريح دستاورد ايران در اجلاس ۱۷۵ اوپک، جزئياتي در مورد الزام استفاده از کارت سوخت، عرضه نفت خام در بورس و اجراي بسته‌هاي پنج ميليارد دلاري در صنعت نفت ارائه کرد.

بيژن نامدار زنگنه وزير نفت با اشاره به تحريم‌هاي نفتي از سوي آمريکا عليه ايران گفت: من در اين اجلاس اعلام کردم تا زماني که ايران در شرايط تحريم به سر مي‌برد بايد از هر نوع کاهش توليد مستثني باشد.

پيش از اين در نامه‌اي به اوپک ارسال و اعلام کردم که ايران بعد از تحريم‌ها بايد به سطح توليد قبلي خود بازگردد.وي ادامه داد: اوپک در نظر داشت که سطح توليد ايران را بر مبناي ماه اکتبر در نظر بگيرد در حالي که توليد نفت ايران در اين ماه طبق منابع ثانويه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

البته من اين رقم را تاييد نمي‌کنم اما ملاک اوپک اين عدد است. اين ماه در حالي مبنا قرار مي‌گرفت که ايران به ميزان ۶۰۰ هزار بشکه بازار خود را از دست داده بود اما دو کشور ديگر نزديک به يک ميليون بشکه به توليد خود اضافه کرده بودند.وزير نفت با تاکيد بر اينکه بحث اوپک سياسي بود نه اقتصادي، توضيح داد: من مي‌خواهم در اوپک باشم و با همسايه‌ها زندگي کنم. اقدامي‌که عليه ايران صورت گرفت غيردوستانه بود و دو کشور همسايه هم فشار مي‌آوردند.

آنها درخواست خود را به شکل‌هاي مختلف مطرح کردند و من اعلام کردم حاضر به پذيرش نيستم. در قطعنامه اوپک به دبيرکل اين سازمان اجازه داده شده است که کشورهايي که شرايط خاص دارند از کاهش توليد مستثني شوند.

زنگنه تاکيد کرد: متن نامه را که در آن مستثني شدن ايران از کاهش توليد ذکر شده را ابتدا دبيرکل امضا کرد و بعد از آن من امضا کردم. بنابراين پايه اکتبر براي ساير توليدکنندگان است، نه براي ايران و اين موضوع براي من حياتي است.

  • دولت تصميمي‌براي سهميه‌بندي يا تغيير قيمت بنزين ندارد

وزير نفت در ادامه با اشاره به فرايند ثبت‌نام کارت سوخت المثني گفت: وزارت نفت با ساير وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذي‌ربط صحبتي داشت و برآورد شد که ۱۰ ميليون نفر کارت سوخت خود را گم کرده‌اند. اين رقم خيلي مهم بود اما در حال حاضر که تنها سه روز تا اتمام مهلت ثبت‌نام کارت سوخت باقي مانده کمتر از يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر براي ثبت‌نام حضوري و غيرحضوري اقدام کرده‌اند.زنگنه با تاکيد بر اينکه بازگشت کارت سوخت جدي است، افزود: فعلا برنامه دولت روشن شدن وضعيت خودروها و کارت سوخت آنهاست. اين‌که استفاده از کارت سوخت چه زماني الزامي‌شود بعد از هماهنگي با دولت اعلام خواهد شد. دولت تصميمي‌براي سهميه‌بندي و تغيير قيمت ندارد.وي با اشاره به قاچاق بنزين گفت: خدا مي‌داند ميزان قاچاق چقدر است. ارقامي‌که مطرح مي‌شود درست نيست. گفته شده ۴۰ ميليون ليتر قاچاق مي‌شود. ۴۰ ميليون ليتر به معني ۳۰ هزار تن در روز است که بايد ۱۵۰۰ کاميون ۳۰ هزار ليتري اين ميزان بنزين را منتقل کنند که غيرممکن است. فکر نمي‌کنم ميزان قاچاق بنزين و گازوئيل روزانه بيشتر از ۴ يا ۵ ميليون ليتر باشد.وزير نفت ادامه داد: نشانه‌هاي قاچاق اين است که ميزان مصرف در برخي از شهرها امسال ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. يا اينکه تقاضاي برخي شناورها ۵۰ درصد افزايش يافته در حالي که نه ميزان واردات و نه ميزان صادرات اضافه شده است.

  • اگر CNPC به فاز ۱۱ نيايد تخلف کرده است

زنگنه در ادامه با بيان اينکه از فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي فقط توسعه فاز ۱۱ که به ميزان دو فاز متعارف است، باقي مانده، توضيح داد: قرار بود در اين فاز تکنولوژي فشارافزايي گاز را داشته باشيم تا از افت توليد جلوگيري کنيم. بعد از آنکه توتال از اين قرارداد خارج شد قرار بود شرکت ملي نفت چين (CNPC) طبق قرارداد فاز ۱۱ را توسعه بدهد که اگر اين کار را نکند تخلف کرده است. با اين حال ما به اين فکر کرده‌ايم که چه بايد بکنيم.وي با بيان اينکه از ۲۷ فاز پارس جنوبي ۲۱ فاز تا سال گذشته به مدار آمده‌اند، گفت: تا آخر امسال سه فاز ديگر در دريا و چهار فاز در خشکي به مدار خواهد آمد و سه ميليارد فوت مکعب به توليد پارس جنوبي اضافه خواهد شد.

  • برگزاري مناقصه ۱۰ ميدان نفتي

وزير نفت در ادامه با اشاره به طراحي بسته‌هاي پنج ميليارد دلاري براي افزايش توليد ميادين نفتي گفت: تاکنون از ۳۳ ميدان مناقصه ۱۰ ميدان با ارزش نزديک به ۸۵۰ ميليون دلار برگزار و پيمانکار آن مشخص شده است. ۲۰ تا ۲۵ درصد بازپرداخت آن در آينده پرداخت خواهد شد.زنگنه دليل کند شدن اجراي اين طرح را شرايط فعلي کشور اعلام کرد و گفت: قرار است طرح‌ها زماني به مدار بيايند که ايران از شرايط تحريم خارج شود و توليد آن محدود نباشد. اين طرح‌ها بيش از پنج برابر هزينه براي کشور درآمد دارد.

  • پيگيري عرضه مجدد نفت خام در بورس

زنگنه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس اظهار کرد: به ما اجازه داده شد يک ميليون بشکه نفت در روز عرضه کنيم که اين کار صورت گرفت. در حال حاضر قرار است در نخستين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي اين موضوع بررسي شود و اگر قبول کردند مقدار بيشتري نفت براي شش ماه در بورس عرضه خواهيم کرد. اين عرضه به صورت ريالي به فروش خواهد رفت و ارز آن طبق نرخ ارز در سنا (سامانه نظارت ارز) است.

  • پيش‌بيني تقاضا براي ۸۰۰ ميليون متر مکعب گاز در زمستان

وي در ادامه با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي گاز طبيعي در زمستان امسال به ۸۰۰ ميليون مترمکعب برسد، گفت: الحمدالله کسي صرفه‌جويي نمي‌کند! البته ما از ابزارهاي غيرقيمتي استفاده مي‌کنيم اما ميزان مصرف زياد است. از مردم خواهش مي‌کنيم کم مصرف کنند.وزير نفت با بيان اينکه نيروگاه در سال نزديک به ۸۰ ميليارد مترمکعب گاز مصرف مي‌کنند، گفت: اين در حالي است که با نصف اين ميزان مي‌توانند اداره شوند. البته بايد راندمان بالا برود و اين موضوع نياز به سرمايه‌گذار دارد. ما گاز را تقريبا مفت در اختيار نيروگاه‌ها قرار مي‌دهيم.

محمد طحان پور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: قيمت لوازم خانگي از شنبه کاهش مي‌يابد.وي با اعلام اينکه کارخانه اسنوا ۱۰ درصد و شرکت دوو ۱۵ درصد قيمت محصولات خود را کاهش خواهند داد، اظهارداشت: کاهش قيمت شرکت دوو از طريق ارائه کارت هديه به مصرف کنندگان بوده تا خريدار دوباره با اين کارت کالا خريداري کند.وي با تاکيد بر اينکه شرکت‌هاي اسنوا و بوتان در ليست ارائه شده خود ۱۰ درصد کاهش قيمت محصولات را اعمال کرده اند، ادامه داد: بسياري از کارخانه‌هاي ديگر نيز قيمت محصولات خود را کاهش داده اند.وي ضمن اشاره به اينکه کاهش قيمت محصولات کارخانه‌هاي ديگر مربوط به حذف مابه التفاوت قيمت بازار سياه و قيمت درب کارخانه بوده است، گفت: انبارهاي کارخانه‌هاي توليدکنندگان لوازم خانگي به دليل کاهش قدرت خريد مردم مملو از کالا شده است.

مصطفي احمدي رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار تهران گفت:با توجه به کاهش نرخ دلار در روز‌هاي اخير، قيمت اقلام آجيل و خشکبار ۱۰ درصد در بازار کاهش يافته است.وي افزود: همه ساله در ايام پيک مصرف همچون شب يلدا و شب عيد، نظارت بر مغازه داران از سوي اتحاديه، تعزيرات حکومتي و سازمان حمايت تشديد مي‌يابد تا گران فروشي از سوي صنف صورت نگيرد.احمدي با اشاره به اينکه قيمت پسته، بسته به نوع آن متفاوت است، بيان کرد: هم اکنون قيمت هر کيلو پسته از ۹۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در مغازه‌ها به فروش مي‌رسد که فروش با نرخ‌هاي متفاوت از يک مغازه به مغازه ديگر به معناي گران فروشي نيست، بلکه اختلاف قيمت بسته به نوع، جنس و کيفيت محصول متغير است.وي ادامه داد: علي رغم کاهش ۱۰ درصدي نرخ آجيل و خشکبار، انتظار مي‌رود که قيمت اقلام به نرخ واقعي خود برسد تا امکان خريد براي مردم فراهم شود.

کمبود دام در آستانه يلدا

علي اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي با بيان اينکه قيمت هرکيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف کننده به حدود ٧٠ هزارتومان رسيده است، گفت:قاچاق بي رويه و کمبود دام دليل اين امر است.وي افزود: در حال حاضر قيمت هرکيلوگرم شقه بدون دنبه تحويل به مغازه دار بين ٦٢ تا ٦٣ هزارتومان و براي مصرف کنندگان حدود ٦٨ تا ٦٩ هزارتومان است.وي درباره دلايل اين گراني توضيح داد: متاسفانه با کمبود شديد دام در بازار مواجه هستيم و دام از کشور قاچاق مي‌شود.ملکي با اشاره به خروج جمعيت زياد دام از کشور از راه قاچاق، گفت: هم دام سنگين و هم دام سبک به صورت قاچاق از کشور خارج مي‌شود و همين امر سبب شده قيمت دام افزايش زيادي داشته باشد، وقتي هم که دام گران مي‌شود روي نرخ گوشت تاثيرگذار مي‌گذارد.وي با اشاره به نزديک شدن شب يلدا و آخر ماه، افزود: هر سال در اين ايام تقاضا بالا مي‌رود و اگر به مسائلي که اشاره شد توجه نشود و روند فعلي ادامه يابد، احتمال افزايش بيشتر قيمت‌ها وجود دارد.

ايران در جمع کشورهاي صادرکننده ميگوي پرورشي

سيف الله حقيقي ‌قائم مقام سازمان شيلات ايران با تاکيد بر توانمندي‌هاي موجود گفت: با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته و کارهاي در دست اقدام، ايران در جمع کشورهاي صادر کننده اين آبزي قرار دارد.وي با بيان اينکه هم اکنون افزون بر 75 درصد از ميگوهاي پرورشي توليدي ايران به خارج از کشور صادر مي‌شود افزود: هر ساله شاهد افزايش سهم ايران از بازار جهاني اين آبزي هستيم. به گفته قائم مقام سازمان شيلات ايران با توجه به استقبال خوب سرمايه گذاران و وجود زمين‌هاي مستعد ايجاد سايت‌هاي پرورشي ميزان توليد ميگوي پرورشي ايران تا پايان برنامه ششم توسعه به بيش از 42 هزار تن و 1404هجري خورشيدي نيز به بيش از 55 هزار تن افزايش مي‌يابد. وي با اشاره به توانمندي‌هاي هرمزگان از لحاظ آب و هوايي، مزارع زيرکشت و همچنين شناسايي 50 هزار هکتار زمين ساحلي براي توسعه اين صنعت افزود: اين استان با داشتن حدود چهار هزار هکتار مزرعه فعال و توليد سالانه 15هزار تن (با داشتن47 درصد سهم توليد) رتبه اول توليد ميگوي پرورشي کشور را دارد.

نوسان قيمت هر ليتر شير در محدوده ۴ هزار تومان

رضا باکري دبير انجمن صنايع لبني ايران گفت: هر ليتر شير کم‌چرب ۴ هزار و ۱۰۰ تومان، شير نيم‌چرب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و شير پرچرب ۴ هزار و ۴۵۰ تومان قيمت‌گذاري شده است.وي با بيان اينکه درآمد هر خانواده ايراني اساس اقتصاد آن خانواده را تشکيل مي‌دهد، گفت: هزينه‌هاي توليد محصولات لبني در کارخانه‌ها بالا رفته است اما با اين‌ وجود نرخ‌هاي انواع لبنيات در کشور بر اساس منطق، قيمت‌گذاري مي‌شود.باکري تصريح کرد: هر ليتر شير کم‌چرب ۴ هزار و ۱۰۰ تومان، هر ليتر شير نيم‌چرب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، هر ليتر شير پرچرب ۴ هزار و ۴۵۰ و هر ليتر شير کامل ۴ هزار و ۵۰۰ تومان قيمت‌گذاري شده است.وي گفت: ماست دبه‌اي ۲,۵ کيلويي کم‌چرب ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان، ماست دبه‌اي ۲.۵ کيلويي پرچرب ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان، ماست ۹۰۰ گرمي‌کم‌چرب ليواني ۴ هزار و ۳۵۰، ماست ۹۰۰ گرمي‌ليواني پرچرب ۴ هزار و ۷۰۰ و شير نايلوني ۹۰۰ گرمي‌کم‌چرب ۲ هزار و ۶۰۰ تومان قيمت‌گذاري شده است.

رئيس انجمن ارگانيک ايران مطرح کرد:

گروه اصناف: سيد رضا نوراني رئيس انجمن ارگانيک ايران گفت: طبق اعلام فائو ما ۳۵ درصد در محصولات کشاورزي ضايعات داريم که مي‌تواند ۹ ميليون نفر را سير کند

به گزارش ايلنا، سيد رضا نوراني رئيس انجمن ارگانيک ايران در حاشيه يازدهمين نمايشگاه ارگانيک ايران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان تعاون روستايي در گذشته هم علاقه‌مند بوده که از توليدکننده و مصرف‌کننده حمايت کند. سازمان تعاوني روستايي مي‌تواند در مسير توسعه‌ محصولات ارگانيک کمک کند و دراين راستا ما تعاوني ارگانيک‌زيستي ايران را در اين سازمان ثبت کرديم و توليداتي که توان ورود به بازار مصرف ندارند توسط اين تعاوني خريداري مي‌شوند و با قيمت مناسب به فروشگاه‌ها و بازار مي‌رسند.

وي افزود: اين تعاوني يک ميليارد تومان سرمايه اوليه دارد و سرمايه‌گذاري کوثر اعلام آمادگي کرده که در اين تعاوني سرمايه‌گذاري کلان کند و دوشنبه اين هفته قرار است در جلسه‌اي به اين زمينه بپردازيم. نوراني تاکيد کرد: ما شناسه ۱۸ رقمي‌را براي محصولات ارگانيک درست کرديم تا زمان توليد و مصرف را به صورت کامل دربر بگيرد و به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رساني کند که در انتها هم برند انجمن نصب مي‌شود.

رئيس انجمن ارگانيک ايران در خصوص صادرات محصولات ارگانيک گفت: صادرات محصولات ارگانيک بسيار خوب است و وجود بازارهاي هدف باعث رونق کشت ارگانيک و ارزآوري آن شده است. از نظر سطح زير کشت در بين ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۵۰ هستيم که بسيار ضعيف است اما در رنکينگ جهاني رتبه چهل و سوم را داريم.

وي با اشاره به محصولات صادراتي ايران گفت: محصولات ارگانيکي که صادر مي‌شود، پسته، خرما، عسل، انار، کيوي، مرکبات، گياهان دارويي، عرقيجات، زعفران و چاي است که به کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا صادر مي‌شود و تاييديه اتحاديه را دارد. ارزش افزوده اين محصولات بالا است و توجيه اقتصادي دارد.

نوراني تصريح کرد: در وزارت جهاد کشاورزي بودجه‌اي براي محصولات ارگانيک تعيين نشده در حالي که طبق نظر فائو در آسيا محصولات جمهوري اسلامي‌ايران از همه سالم‌تر است.

وي افزود: فائو اعلام کرده ايران با توجه به پتانسيل‌هايي که دارد مي‌تواند به جز تامين نياز خود، نياز کشورهاي حوزه خليج فارس را هم تامين کند. طبق اعلام فائو ما ۳۵ درصد در محصولات کشاورزي ضايعات داريم که مي‌تواند ۹ ميليون نفر را سير کند.

رئيس انجمن ارگانيک ايران در رابطه با سطح زير کشت در کشور اذعان داشت: ۱۹ هزار هکتار سطح زير کشت ايران دز زمينه توليد محصولات ارگانيک ثبت شده در سازمان‌هاي بين‌المللي است اما طبق آمارهاي داخلي ما ۴۳ هزار هکتار سطح زير کشت داريم.

  • تلاش براي تقويت برندسازي ارگانيک

همچنين دکتر حسين شيرزاد مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: در حال حاضر برندهاي ارگانيک سهم قابل توجهي در بازار کشاورزي دارند و ما تلاش مي‌کنيم برندسازي اين محصولات را تقويت کنيم. وي اظهار داشت: ما در راستاي توسعه برندهاي محصولات ارگانيک ايران، مذاکراتي را با شرکاي خارجي اتحاديه‌هاي مرکزي تعاوني روستايي در برخي کشورهاي اروپايي آغاز کرده ايم تا بتوانيم اين برندها را در کشور‌هايي مانند اسپانيا، آلمان و فرانسه داشته باشيم و توليدکنندگان ايراني سهم بيشتري در اين بازارها داشته باشند.شيرزاد افزود: کشت ارگانيک تخصصي است و قطعا نياز به دانش آموختگان فني و تکنيکي دارد و يکي از راه‌ها براي جذب دانش آموختگان به بخش کشاورزي، ورود آنها به حوزه توليدات ارگانيک است.وي ادامه داد: اين اقدام علاوه بر افزايش حاشيه سود و ارزش افزوده در حوزه ارگانيک، به کاهش بيکاري دانش آموختگان کشاورزي کمک مي‌کند.وي با بيان اين که ۳.۵ ميليون هکتار از بهترين اراضي کشاورزي در اختيار تعاوني‌هاي توليد است، گفت: دانش آموختگان کشاورزي را مي‌توان در اين اراضي جذب کرد که گام بلندي هم براي بالا بردن اشتغال تخصصي در بخش کشاورزي و هم توسعه کسب و کارها در حوزه ارگانيک است.وي ادامه داد: اين سازمان با توجه به ضرورت توسعه کشت محصولات ارگانيک، توسعه کسب و کارهاي اين محصولات را در بطن شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي را پي‌گيري مي‌کند.شيرزاد اذعان داشت: ما در حال حاضر ۳ هزار فروشگاه مصرف داريم تا بتوانيم همگام با توسعه کشت محصولات ارگانيک، فروش اين محصولات را داشته باشيم.

عباس پاپي زاده عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد، قرار است اين هفته نرخ خريد تضميني گندم به ۲ هزار تومان افزايش يابد.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از احتمال افزايش مجدد قيمت خريد تضميني گندم خبر داد و گفت: در سال‌هاي اخير، دولت بنابر قانون با موضوع نرخ خريد تضميني گندم به صورت منطقي برخورد نکرده که اين امر واکنش‌هاي متعددي را به همراه داشته است.وي افزود: رويکرد دولت در قانون خريد تضميني گندم طي سال‌هاي اخير بدان معناست که دولت در نظر دارد بار مالي ديگر بخش‌هاي اقتصادي را به دوش کشاورزان بيندازد و به عبارتي چند هزار ميليارد تومان ماليات پنهان از کشاورزان دريافت کند.پاپي زاده تجديدنظر دولت در نرخ خريد تضميني گندم را امري ضروري دانست و گفت: با توجه به آنکه تغيير قيمت از ۱۴۷۰ به ۱۶۰۰ تومان نتوانسته رضايت کشاورزان را جلب کند و جوابگوي هزينه‌هاي توليدشان باشد، از اين رو افزايش نرخ خريد تضميني گندم به ۲ هزار تومان يک ضرورت به شمار مي‌رود.وي ادامه داد: هم اکنون کميسيون کشاورزي مجلس براي پيگيري حقوق کشاورزان از دو ابزار ارجاع موضوع به قوه قضاييه مبني بر قانون شکني دولت در اجراي نرخ خريد تضميني و همچنين استيضاح وزير جهاد کشاورزي را در دستور کار خود قرار داده است.پاپي زاده در پايان تصريح کرد: طي هفته جاري قرار است قيمت خريد تضميني گندم به ۲ هزار تومان افزايش يابد و چنانچه اين موضوع اجرايي نشود، نمايندگان موضوع استيضاح و پيگيري از قوه قضاييه را بنابر آيين نامه داخلي مجلس در دستور کار خود قرار مي‌دهند تا قوه قضاييه با خاطيان امر برخورد کند.

حمد يوسفي رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي گفت: افزايش قيمت گوشت قرمز دليل اصلي ازدياد تقاضا براي خريد مرغ و افزايش نرخ اين کالا در بازار به شمار مي‌رود.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلايل افزايش قيمت مرغ در بازار اظهار کرد: افزايش قيمت گوشت قرمز و کاهش قدرت خريد دهک‌هاي پايين جامعه دليل اصلي ازدياد تقاضا براي خريد مرغ و افزايش نرخ اين کالا در بازار به شمار مي‌رود.وي افزود: با توجه به افزايش تقاضا براي خريد مرغ، به نظر مي‌رسد که معاون بهبود توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي بايد تمهيداتي براي افزايش توليد و کاهش ضايعات به کار گيرد.يوسفي با اشاره به اينکه کمبودي در عرضه مرغ در بازار وجود ندارد، بيان کرد: اين درحالي است که به سبب ازدياد تقاضا، قيمت مرغ با نوساناتي در بازار روبه‌روست.وي از افزايش ۲.۵ برابري هزينه‌هاي توليد خبر داد و گفت: با توجه به افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي، مرغداران جرات جوجه‌ريزي از ترس گرسنگي مرغ‌هايشان را ندارند.وي، نرخ کنوني هر کيلو ذرت تحويل به مرغداران در تهران را يک هزار و ۵۵۰ و کنجاله سويا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قيمت اين نهاده‌هاي دامي‌به سبب افزايش هزينه‌هاي حمل و نقل دستخوش تغيير و تحولاتي در بازار قرار گرفته است.يوسفي با اشاره به تصويب قيمت ۹۸۰۰ توماني براي مرغ از سوي سازمان حمايت گفت: با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد، اين نرخ براي توليدکنندگان صرفه اقتصادي ندارد.وي تصريح کرد: بنده معتقدم که قيمت مرغ تا بهمن ماه افزايش چنداني نخواهد داشت.