گزارش تجارت از آخرين قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي

گروه خودرو – حسين خدنگ: بازار خودروهاي وارداتي و داخلي اين روزها پراست از خبرهاي رسمي‌و غيررسمي‌و انواع شايعاتي که هر ساعت در فضاي مجازي منتشر مي‌شود و همه هم يک موضوع مشترک در تيتر خود دارند: قيمت‌هاي جديد در بازار خودرو!

ماجراي قيمت در بازار خودرو در چند ماه گذشته با سه چالش قيمت دلار، ممنوعيت واردات خودروهاي خارجي و تحريم‌ها دست به گريبان بوده است. اين سه چالش سبب شده تا قيمت‌ها در بازار خودرو به صورتي يک شبه و نجومي‌افزايش يافته و خريداران را غافلگير و سرگردان کند.

به گزارش تجارت؛ در اين ميان ترکتازي قيمت دلار و رکوردشکني 18 هزار توماني آن بيشترين تاثير را بر بازار خودروهاي وارداتي گذاشت و قيمت‌ها را در عرض چند ماه سه برابر کرد. همزمان با اين اتفاق ممنوعيت واردات خودرو هم بازار را با چالش به هم خوردن عرضه و تقاضا و کمياب شدن برخي از مدلهاي پرطرفدار خودرو روبه رو کرد و موج تازه‌اي از گراني در بازار خودرو را به وجود آورد. اين موج حتي پرايد را هم 40 ميليون توماني کرد و سبب شد تا حالا بازار خودرو در رکودي سرد و بدون مشتري به هر خبر و شايعه‌اي واکنش نشان دهد و مدام به قيمت‌ها افزوده شود. حالا اما اتفاق تازه‌اي موسوم به آزادسازي قيمت در بازار خودرو در حال رخ دادن است. اتفاقي که محور آن افزايش قيمت کارخانه‌اي خودرو تا 5 درصد زير قيمت روز در بازار آزاد است که از يک سو جلوي سودجويي دلالان را بگيرد ازسو ديگر زيان خودروسازان جبران شود.

در دو هفته گذشته خبرهايي مبني بر توافق خودروسازان و دولت براي افزايش قيمت کارخانه‌اي خودرو تا مرز 5 درصد زير قيمت بازار آزاد در رسانه‌ها منتشر شد. بعد از چند بار تاييد و تکذيب اين خبر که حتي پاي روحاني را به بحث قيمت خودرو باز کرد بالاخره با تاييد رحماني و اعلام قيمت‌هاي جديد در بازار خودرو مشخص شد اين قيمت گذاري جديد شايعه نيست.

رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت، در حاشيه انعقاد تفاهم بين وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با قيمت گذاري خودرو گفت: عرضه خودروهايي که مشمول قيمت گذاري شوراي رقابت نيستند، با نرخ ۵ درصد زير قيمت بازار، شروع شده است. حالا بازار خودروهاي داخلي يک هفته پس از کليد خوردن نصفه و نيمه آزادسازي، همچنان در رکود به سر مي‌برد، با اين حال در مقابل ريزش قيمت شديد مقاومت مي‌کند و در برخي موارد افزايش قيمت هم دارد. به عنوان نمونه در يک هفته گذشته قيمت پژو ۲۰۶تيپ۲ از ۶۱ به ۶۴ ميليون، اچ۳۰ کراس دانگ فنگ از ۹۲ به ۱۰۷ميليون و نوع صندوقدار اين خودرو به ۱۴۰ميليون تومان افزايش يافته است. همچنين قيمت سمند اي اف سون ۳ميليون تومان و پژو۲۰۷ دنده‌اي و اتوماتيک تا ۵ ميليون تومان بالا رفته است. در بازار خودروهاي وارداتي هم اين روزها رکود شديدي حاکم شده و خريد و فروش زيادي انجام نمي‌شود. جالب اينجاست که بازار خودروهاي وارداتي اين روزها برخلاف تمام بازارها حرکت مي‌کند. در حالي که طي هفته‌ گذشته قيمت ارز کاهش يافت و به کانال 10 هزار تومان رسيد و از طرفي سکه هم کاهش يک ميليون توماني را تجربه کرد، اين سؤال پيش مي‌آيد چرا قيمت خودرو که با افزايش قيمت ارز، جهش يافت، نسبت به کاهش‌هاي اتفاق افتاده هيچ واکنشي نشان نمي‌دهد و اين روزها هم برخلاف رويه ساير بازارها به صورت خودجوش افزايش پيدا مي‌کند.

برخي کارشناسان و همچنين فعالان بازار خودروهاي خارجي معتقدند ممنوعيت واردات خودرو باعث شده اين خودروها در بازار کمياب شوند و به همين دليل قيمت آن‌ها پايين نمي‌آيد. گفته مي‌شود در صورت ادامه دار بودن اين وضعيت، بحران جدي تري در بازار خودروهاي خارجي به وجود خواهد آمد. بررسي‌ها از بازار نشان مي‌دهد اکنون تويوتا راو4 مدل الفطيم 660 ميليون، نيسان ايکس تريل جديد 560 ميليون، ميتسوبيشي ASX مدل 2017 حدود 370 ميليون و ميني کوپر S حدود 720 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. هم چنين رنو داستر تک دفرنسيال 220 ميليون، تويوتا پريوس تيپ C حدود 360 ميليون، نيسان جوک اسپرت 370 ميليون و دي اس DS5 حدود 480 ميليون تومان قيمت دارد.

بر اين اساس به نظر مي‌رسد اين روزها هم بازار خودروهاي داخلي و هم خودروهاي وارداتي حسابي به هم ريخته و آشفته است و تنها گذشت زمان مي‌تواند نشان دهد بالاخره اين بازار بعد از آزادسازي قيمت‌ها و رقابتي شدن بازار روي آرامش خواهد ديد يا نه؟

با تلاش سازمان ملل پس از 4 سال جنگ و خونريزي به ثمر نشست؛

گروه بين الملل: توافقي که طرف‌هاي يمني در سوئد به آن دست يافتند و بر توقف فوري درگيري‌ها در استان الحديده و بندر آن تاکيد دارد، از امروز(جمعه) وارد فاز اجرايي شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه اسکاي نيوز، طرف‌هاي يمني روز پنجشنبه در پايان نشست صلح خود در سوئد که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، با توقف فوري درگيري‌ها در شهر ساحلي الحديده و خارج کردن گروه‌هاي مسلح از اين شهر توافق کردند. براساس اين توافق هر دو طرف متعهد مي‌شوند که هيچ گونه تجهيزات نظامي‌به استان الحديده وارد نکنند و فورا تمامي‌درگيري‌ها را در اين شهر و بندر الحديده و بنادر الصليف و رأس عيسي را متوقف کنند. همچنين قرار است رئيس کميته هماهنگي گزارشات هفتگي درباره اجراي اين توافق ارائه کند. براساس اين توافق که از روز گذشته (جمعه) اجرايي مي‌شود افراد مسلح بايد ظرف 14 روز از اين شهر و بندر آن عقب‌نشيني کنند. قرار است کميته‌اي نيز براي استقرار مجدد نيروهاي دو طرف در الحديده با نظارت سازمان ملل تشکيل شود. همچنين قرار است تمامي‌درآمدهاي بنادر الحديده و الصليف و رأس عيسي به بانک مرکزي يمن انتقال يابد تا از طريق شعبه موجود در الحديده حقوق کارمندان پرداخت شود. تمامي‌طرف‌ها بايد رفت و آمد غيرنظاميان و ورود کالاها به شهر الحديده و بنادر الحديده و الصليف و رأس عيسي را تسهيل کنند و مانع ورود کمک‌هاي بشردوستانه نشوند. براساس اين توافق حضور سازمان ملل در شهر الحديده و بنادر مذکور افزايش مي‌يابد. سازمان ملل نقش مهمي‌در حمايت از اداره و تفتيش مؤسسه کل بنادر الحديده، الصليف و رأس عيسي خواهد داشت. همچنين مسئوليت امنيت الحديده و بنادر مذکور به عهده نيروهاي امنيتي محلي خواهد بود. در همين راستا، وزارت خارجه آمريکا از توافق طرف‌هاي يمني درباره الحديده و تعز استقبال کرد. در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: اين توافق گام مهمي‌براي حل بحران يمن است. اقدامات آتي بايد شامل کاهش تنش‌ها و خشونت‌ها باشد تا فرصت واقعي براي موفقيت مذاکرات آتي به دست آيد. وزارت خارجه آمريکا از مارتين گريفيث، فرستاده سازمان ملل به يمن به خاطر رهبري اين مذاکرات و تلاشش براي موفقيت آن قدرداني کرد. اين وزارتخانه از سوئد، عربستان، امارات، عمان و کويت به خاطر "نقششان در تسهيل و حمايت از مذاکرات"قدرداني کرد. وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد:‌ صلح ممکن است و پايان اين مذاکرات احتمالا آغاز فصل جديدي در يمن است. در همين راستا انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات از توافق سوئد استقبال کرد و گفت: ائتلاف عربي به ممانعت از عمليات نظامي‌در شهر الحديده و بندر آن به خاطر غيرنظاميان و زيرساخت انساني پايبند بود و امروز اين بندر مي‌تواند نقش مهمي‌در سطح تجاري و انساني باشد. همچنين کويت از توافق طرف‌هاي يمني در سوئد استقبال کرد. يک منبع در وزارت خارجه کويت گفت: اين توافق اقدام مهم و مثبتي براي حل فراگير بحران يمن است. ما از طرف‌هاي يمني مي‌خواهيم به اين توافق پاينبد باشند. اين منبع از تلاش‌هاي سوئد و سازمان ملل براي رسيدن به اين توافق استقبال کرد. مصر نيز از توافق طرف‌هاي يمني درباره الحديده و تعز استقبال کرد. وزارت خارجه مصر اعلام کرد: اين توافق گام مهمي‌براي رسيدن به حل و فصل فراگير براساس قطعنامه 2216 است. وزارت خارجه بحرين نيز از اين توافق استقبال کرد و "نقش محوري ائتلاف عربي در عرصه سياسي و انساني يمن" را ستود. وزارت خارجه بحرين اعلام کرد:‌ ما خواهان حل سياسي فراگير براي بازگشت امنيت و صلح و ثبات يه يمن براساس نتايج مذاکرات ملي و طرح شوراي همکاري خليج فارس و قطعنامه 2216 شوراي امنيت هستيم.


قشم بزرگترين جزيره خليج فارس است اما متاسفانه همواره زير سايه و نام ديگر جزيره زيباي خليج فارس يعني کيش مانده است و درست مثل مرواريدي گمشده بايد دوباره کشف شود. به جرات مي‌توان گفت که جزيره قشم جزيره شگفتي‌هاست. قشم جز تابستان در بقيه فصول سال هم بهترين گزينه براي مسافرت است . قشم برخلاف چيزي که اغلب افراد گمان مي‌کنند فقط براي خريد مناسب نيست، اين جزيره يک مقصد غني گردشگري به شمار مي‌آيد. جزيره‌اي که متفاوت‌ترين ديدني‌ها را در آن مي‌بينيد تا سفر به قشم يکي از بهترين سفرهايتان باشد. از جمله اين شگفتي‌ها مي‌توان از بزرگترين غارهاي نمکي که در اين جزيره وجود دارند نام برد. غار نمکدان که زمين‌شناسان آن را طولاني‌ترين غار نمک جهان معرفي کرده‌اند، پديده‌اي است طبيعي و بسيار زيبا که در ۹۰ کيلومتري جزيره قشم قرار دارد و يکي از جاهاي ديدني قشم است. اين جاذبه زيبا و ديدني، داخل کوهي گنبدي شکل قرار گرفته است که بر بدنه آن، مي‌توان رگه‌هاي سفيد نمک و بر سطح آن جريان آب نمک را مشاهده کرد. قنديل‌هاي ايجاد شده بر اثر رطوبت زياد جزيره و نفوذ آب در داخل غار بسيار زيبا و ديدني است.

سواحل زيبا و تميز اين جزيه فرصتي براي شنا کردن به گردشگري مي‌دهد.از طرف ديگر در اين جزيره ما جنگل حرا و جنگل‌هاي مانگرو را مي‌بينيم که زيستگاه گونه‌هاي مختلف جانوري و پرندگان نادر است. که براي علاقه مندان به طبيعت گردي و پرنده نگري مي‌تواند فرصت خوبي را فراهم کند. تور‌هاي پرنده نگري مي‌توانند جزيره قشم را به عنوان يک مقصد برتر پرنده نگري به ديگران معرفي کنند.

يکي ديگر از مناطق ديدني قشم، جزاير موجود در اين منطقه از کشور است که به جزاير ناز شهرت يافته و داراي ديواره‌اي صخره‌اي و وسعتي حدود ۳ هکتار است.

مديرعامل گروه دي،ان،اي يونيون:

دکتر ناصر پاشاپور نيکو مديرعامل گروه دي،ان،اي يونيون گفت: در شرايط اقتصادي که با آن روبرو هستيم براي ما مهم بود که اين موقعيت و راه مقابله با آن را همه صنعت و مردم در ميان بگذاريم. به گزارش روزنامه تجارت، نشست خبري با حضور آقاي دکتر ناصر پاشاپور نيکو دارنده نشان عالي رهبران کارآفرين و مديرعامل گروه دي،ان،اي يونيون dnaunion و آقاي دکتر محمد موسوي مدرس دانشگاه و عضو هيات مديره گروه و آقاي دکتر فريد شکريه مديرعامل شرکت فورمايند با موضوع بررسي ادغام دو شرکت برگزار شد. گروه دي،ان،اي يونيون يکي از فعالان بخش خصوصي در حوزه مديريت ارتباطات، خدمات بازاريابي و تحقيقات بازار کشور است که تصميم به بررسي موضوع مهم ادغام شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در زمان بحران به منظور هم افزايي و کاهش هزينه‌ها گرفته است. دکتر ناصر پاشاپور نيکو مديرعامل گروه دي،ان،اي يونيون در اين نشست گفت: در شرايط اقتصادي که با آن روبرو هستيم براي ما مهم بود که اين موقعيت را با همه صنعت و مردم در ميان بگذاريم. وي ادامه داد: متاسفانه در شرايط اقتصادي کنوني اخبار نااميد کننده، بسته شدن شرکت‌ها، تنگ شدن دست صاحبان کسب و کار دائم شنيده مي‌شود ولي واقعيت اين است که غول‌ها از بحران‌ها سر در مي‌آورند. هر موقع ما وارد يک چنين شرايطي مي‌شويم با چهار استراتژيک روبرو هستيم ۱-برخي نااميد مي‌شوند و بعد به بستن و رفتن روي مي‌آورند. ۲- برخي مي‌خواهند يک جوري زنده بمانند و جان سالم به در ببرند. ۳- بعضي‌ها از اين شرايط خوشحال مي‌شوند و از آب گل آلود ماهي مي‌گيرند و به عنوان دلال‌هاي تحريم معروف هستند. ولي ما استراتژي 4 را انتخاب مي‌کنيم يعني برنامه ريزي کردن براي توسعه که در شرايط سخت به کمک کنار هم بودن است، ما دور هم و کنار هم جمع مي‌شويم که بتوانيم يکديگر را تقويت کنيم و از نقاط قوت هم استفاده کنيم. پاشاپور نيکو افزود: امروز اين موضوع را اعلام مي‌کنيم که بعد از چندين ماه مذاکره و بررسي و مطالعه روي تطبيق نيروي انساني و ارزش افزوده که شرکت‌ها مي‌توانند براي هم داشته باشند تيم دي،ان،اي يونيون و فورمايند که يک تيم بسيار قوي و شناخته شده در صنعت مي‌باشد با هم ادغام شده‌اند و آينده مشترک را قرار است با هم بسازند. وي گفت: ما فکر مي‌کنيم آينده صنعت مارکتينگ خيلي بزرگ تر از آن چيزي است که مي‌شناسيم به خصوص در زمينه ديجيتالي کردن مارکتينگ و سرمايه گذاري روي بيگ ديتا يا هوش مصنوعي مثل واقعيت افزوده و غيره است که چهره صنعت مارکتينگ را متحول خواهد کرد. ما در ادغام ديد عبور از بحران را صرفاً نداريم و رشد سريع کردن و برنامه ريزي براي آينده را نيز داريم البته در بحرانها منابع کم مي‌شود و هدف اين است که از منابع بهتر استفاده شود. پاشاپور در ادامه در مورد بهره مندي از استارتاپها گفت: در مورد استارتاپ‌ها بايد به اين موضوع توجه داشت که آينده صنعت مارکتينگ بسيار وابسته به تکنولوژي است مثل آينده همه نوع صنعت. ما به زودي برنامه اضافه شدن يک شرکت تکنولوژي به مجموعه که به احتمال زياد قبل از عيد امسال خواهد بود را داريم. با مفهوم جديد يکي فين تک و يکي ات تک که همان مارکتينگ تکنولوژي مي‌باشد، آن شرکت قرار است تمرکزش روي تکنولوژي باشد و ما سرمايه گذاري در استارتاپ‌ها رو جدي پيگيري خواهيم کرد البته تا الان نيز اين کار را مي‌کرديم ولي امروزه با شتاب بيشتري دنبال اين برنامه خواهيم بود. امروز حدود ۷ استارتاپ با ما در حال مذاکره هستند که در بررسي و نهايي شدن کارها هستيم. بايد توجه داشت که اگر تيم‌هاي استارتاپي امروزه نتوانند در ايران مشغول به فعاليت شوند متأسفانه دو سال ديگر شاهد آن خواهيم بود که از ايران بروند و به کشورهاي ديگر بپيوندند بنابراين هرچه زودتر بايد از وجود آنها در کشور استفاده شود. وي در پايان گفت آخرين جمله‌اي که مي‌توان گفت شعار شرکت است «بهترين راه پيش‌بيني آينده، ساختن آن است» بنابراين بهتر است آينده را بسازيم تا حدس و گمان و پيش‌بيني کنيم.
در ادامه اين نشست دکتر فريد شکريه مديرعامل شرکت فورمايند گفت: امروز اتفاق بسيار زيبايي رغم خورده است ما در مورد هم انرژي افزايي صحبت مي‌کنيم بايد بگويم تيم‌هاي متفاوت هر کدام با توانايي‌هاي مختلف مي‌توانند همديگر را پوشش دهند و نتيجه نهايي بهتري به صورت جمعي داشته باشند که البته خيلي برتر از نتيجه تک تک مي‌باشد. ما بايد بتوانيم يک راهکار برد برد و بلند مدت را طراحي کنيم که در اين پروسه به تجربه بسيار جذابي رسيديم و امروز با اطمينان مي‌دانم که به يک راهکار مستحکم با انرژي زياد خواهيم رسيد.

در ادامه اين نشست دکتر موسوي عضو هيات مديره گروه دي،ان،اي يونيون گفت: در راستاي استراتژي برنده بودن، برنامه ريزي و داشتن تيم‌هاي موفق در کنارمان بسيار موثر است ما اين شانس را پيدا کرديم که با تيم فورمايند آشنا شويم و در مراحل طولاني و طاقت فرسا که مذاکرات مفصلي داشتيم و البته چون همه با نگاه مثبت و آينده نگر بوديم براي هر دو تيم جذاب بوده و اين پروسه رويا پردازانه عملياتي شد و خيلي خوشحالم که در کنار اين تيم قرار داريم اميدوارم اين بر هم افزايي بتواند نتيجه عالي در سالهاي آينده داشته باشد و براي هر دو شرکت مفيد واقع شود.

دکتر موسوي در مورد وضعيت کنوني تحريم ادامه داد: فکر مي‌کنم با کم شدن حضور برندهاي بزرگ بين المللي در ايران اين اتفاق افتاد که فرصت براي شرکت‌هاي ايراني به وجود آيد، شرکت‌هاي ايراني اگر مجال کافي براي توسعه در زمان‌هاي گذشته پيدا نکردند الان مي‌توانند از اين فرصت استفاده کنند و برندهاي جديد خود را مطرح کرده و سهم بازار بيشتري را بگيرند و در نهايت شرکتهاي ايراني مي‌توانند قوي تر شوند و اگر هوشمندانه حرکت کنند فضاي صادرات را مي‌توانند فراهم کرده و توسعه دهند و فراتر از مرزهاي ايران تحرک داشته باشند همچنين علاوه بر تغييرات مقطعي که ايجاد مي‌شود بعد از آرامش تحريم‌ها موقعيت‌هاي کنوني شرکت‌هاي ايراني مي‌تواند حضور دائمي‌را فراهم کند البته به شرط آنکه حرکت علمي‌و دقيق صورت پذيرد و بازارهاي صادراتي را هدف گرفته و صحيح عمل نمايند.