گروه خودرو – حسين خدنگ: بازار خودروهاي وارداتي و داخلي اين روزها پراست از خبرهاي رسميو غيررسميو انواع شايعاتي که هر ساعت در فضاي مجازي منتشر ميشود و همه هم يک موضوع مشترک در تيتر خود دارند: قيمتهاي جديد در بازار خودرو!
ماجراي قيمت در بازار خودرو در چند ماه گذشته با سه چالش قيمت دلار، ممنوعيت واردات خودروهاي خارجي و تحريمها دست به گريبان بوده است. اين سه چالش سبب شده تا قيمتها در بازار خودرو به صورتي يک شبه و نجوميافزايش يافته و خريداران را غافلگير و سرگردان کند.
به گزارش تجارت؛ در اين ميان ترکتازي قيمت دلار و رکوردشکني 18 هزار توماني آن بيشترين تاثير را بر بازار خودروهاي وارداتي گذاشت و قيمتها را در عرض چند ماه سه برابر کرد. همزمان با اين اتفاق ممنوعيت واردات خودرو هم بازار را با چالش به هم خوردن عرضه و تقاضا و کمياب شدن برخي از مدلهاي پرطرفدار خودرو روبه رو کرد و موج تازهاي از گراني در بازار خودرو را به وجود آورد. اين موج حتي پرايد را هم 40 ميليون توماني کرد و سبب شد تا حالا بازار خودرو در رکودي سرد و بدون مشتري به هر خبر و شايعهاي واکنش نشان دهد و مدام به قيمتها افزوده شود. حالا اما اتفاق تازهاي موسوم به آزادسازي قيمت در بازار خودرو در حال رخ دادن است. اتفاقي که محور آن افزايش قيمت کارخانهاي خودرو تا 5 درصد زير قيمت روز در بازار آزاد است که از يک سو جلوي سودجويي دلالان را بگيرد ازسو ديگر زيان خودروسازان جبران شود.
در دو هفته گذشته خبرهايي مبني بر توافق خودروسازان و دولت براي افزايش قيمت کارخانهاي خودرو تا مرز 5 درصد زير قيمت بازار آزاد در رسانهها منتشر شد. بعد از چند بار تاييد و تکذيب اين خبر که حتي پاي روحاني را به بحث قيمت خودرو باز کرد بالاخره با تاييد رحماني و اعلام قيمتهاي جديد در بازار خودرو مشخص شد اين قيمت گذاري جديد شايعه نيست.
رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت، در حاشيه انعقاد تفاهم بين وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با قيمت گذاري خودرو گفت: عرضه خودروهايي که مشمول قيمت گذاري شوراي رقابت نيستند، با نرخ ۵ درصد زير قيمت بازار، شروع شده است. حالا بازار خودروهاي داخلي يک هفته پس از کليد خوردن نصفه و نيمه آزادسازي، همچنان در رکود به سر ميبرد، با اين حال در مقابل ريزش قيمت شديد مقاومت ميکند و در برخي موارد افزايش قيمت هم دارد. به عنوان نمونه در يک هفته گذشته قيمت پژو ۲۰۶تيپ۲ از ۶۱ به ۶۴ ميليون، اچ۳۰ کراس دانگ فنگ از ۹۲ به ۱۰۷ميليون و نوع صندوقدار اين خودرو به ۱۴۰ميليون تومان افزايش يافته است. همچنين قيمت سمند اي اف سون ۳ميليون تومان و پژو۲۰۷ دندهاي و اتوماتيک تا ۵ ميليون تومان بالا رفته است. در بازار خودروهاي وارداتي هم اين روزها رکود شديدي حاکم شده و خريد و فروش زيادي انجام نميشود. جالب اينجاست که بازار خودروهاي وارداتي اين روزها برخلاف تمام بازارها حرکت ميکند. در حالي که طي هفته گذشته قيمت ارز کاهش يافت و به کانال 10 هزار تومان رسيد و از طرفي سکه هم کاهش يک ميليون توماني را تجربه کرد، اين سؤال پيش ميآيد چرا قيمت خودرو که با افزايش قيمت ارز، جهش يافت، نسبت به کاهشهاي اتفاق افتاده هيچ واکنشي نشان نميدهد و اين روزها هم برخلاف رويه ساير بازارها به صورت خودجوش افزايش پيدا ميکند.
برخي کارشناسان و همچنين فعالان بازار خودروهاي خارجي معتقدند ممنوعيت واردات خودرو باعث شده اين خودروها در بازار کمياب شوند و به همين دليل قيمت آنها پايين نميآيد. گفته ميشود در صورت ادامه دار بودن اين وضعيت، بحران جدي تري در بازار خودروهاي خارجي به وجود خواهد آمد. بررسيها از بازار نشان ميدهد اکنون تويوتا راو4 مدل الفطيم 660 ميليون، نيسان ايکس تريل جديد 560 ميليون، ميتسوبيشي ASX مدل 2017 حدود 370 ميليون و ميني کوپر S حدود 720 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. هم چنين رنو داستر تک دفرنسيال 220 ميليون، تويوتا پريوس تيپ C حدود 360 ميليون، نيسان جوک اسپرت 370 ميليون و دي اس DS5 حدود 480 ميليون تومان قيمت دارد.
بر اين اساس به نظر ميرسد اين روزها هم بازار خودروهاي داخلي و هم خودروهاي وارداتي حسابي به هم ريخته و آشفته است و تنها گذشت زمان ميتواند نشان دهد بالاخره اين بازار بعد از آزادسازي قيمتها و رقابتي شدن بازار روي آرامش خواهد ديد يا نه؟