خم شدن کمر مستضعفان زير بار گراني‌ها

عضو جامعه روحانيت در مورد اولويت‌هاي کشور در شرايط تحريم گفت: بهبود اقتصاد کشور از اوجب واجبات است. اگر بخواهيم با آمريکا مقابله کنيم لازمه‌اش اين است که معيشت مردم را بهبود بخشيم که از اين گرفتاري و منگنه خارج شوند.حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: اولين اولويت، اقتصاد مملکت است. اگر معيشت مردم تامين نشود، مقاومت‌شان کاسته مي‌شود و نسبت به مسائل بي‌تفاوت خواهند شد. الان مايحتاج مردم نسبت به قبل گرانتر شده است.وي با تاکيد بر اين‌که شرايط فعلي سبب مي‌شود عده‌اي از گراني‌ها استفاده کنند و ثروتمندتر شوند و اقشار مستضعف کمرشان زير بار گراني‌ها خم گردد گفت: مهم‌تر از هر اولويت تامين معيشت مردم است.


عزت هر کشوري وابسته به توان دفاعي

رئيس سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع عزت هر کشوري را وابسته به قدرت و توان دفاعي آن کشور خواند و گفت: صنايع دفاعي به لحاظ برخورداري از متخصص‌ترين نفرات و پيشرفته‌ترين فناوري‌ها به عنوان صنايع راهبردي کشور محسوب مي‌شود.به گزارش ايلنا، امير دريادار رستگاري، با اشاره به اينکه بازدارندگي از عوامل ثبات، امنيت و توسعه کشور است گفت: صنايع راهبردي دفاعي و نظامي‌در حوزه‌هاي «سياسي»، «دفاعي و امنيتي»، «توليد علم و دانش» و «اقتصاد» تاثير دارد گفت: توانمندي کشور در عرصه صنعت دفاعي، توسعه، ديپلماسي فعال و در نهايت انسجام، قدرت و غرور ملي را در پي خواهد داشت.


موضوعات ملي قرباني مسايل جناحي نشود

عضو کميسيون امنيت ملي دوره نهم مجلس گفت: جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي بايد بين منافع ملي، گروهي و جناحي و سلايق فردي تفکيک قائل شوند و به گونه‌اي رفتار نکنند که موضوعات ملي در برابر مسايل جناحي قرباني و ذبح شود.عباسعلي منصوري در گفت وگو با ايرنا افزود: منافع ملي و قدرت ملي را بايد محور همه امور قرار دهيم زيرا کشورها به ويژه کشورهاي توسعه يافته بين منافع ملي و جناحي تفکيک قائل مي‌شوند.وي ادامه داد: در کشورهاي توسعه يافته احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها سعي کرده‌اند در اين حوزه تعريفي داشته باشند تا با منافع ملي مغايرتي نداشته باشد. براي اين منظور خط قرمزي ترسيم کرده‌اند تا درگيري‌هاي جناحي و داخلي منافع ملي را تحت الشعاع قرار ندهد.

رايزني ظريف با نخست‌وزير قطر

محمد جواد ظريف که براي شرکت در نشست بين‌المللي دوحه به قطر سفر کرده، با شيخ عبدا... بن ناصر آل ثاني، نخست وزير اين کشور عربي ديدار و رايزني کرد.به‌ گزارش ‌ايسنا، توسعه و تعميق روابط دو جانبه، امنيت و ثبات منطقه‌اي و نيز ابراز حمايت از پيشرفت مذاکرات صلح در يمن از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوي اين دو مقام ايراني و قطري بود.

دستگيري ليدرهاي فساد و فحشا

‌روابط عمومي‌سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان فارس اعلام کرد که تعدادي از سرکرده‌هاي شبکه سازمان‌يافته ترويج فساد و فحشا با عنوان «دي‌جي بندها» توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) سپاه فارس در شيراز دستگير شدند.‌به گزارش ايلنا، روابط عمومي‌سازمان اطلاعات سپاه فارس اعلام کرد: تعداد يازده نفر از سرکرده‌هاي شبکه سازمان‌يافته ترويج فساد و فحشا با عنوان «دي‌جي بندها» که در زمينه توليد و اجراي موسيقي مبتذل و راه‌اندازي مراسم مختلط و پارتي‌ها فعاليت مي‌کردند، دستگير شدند.براساس اين گزارش اعضاي اين شبکه سازمان‌يافته با هدف ابتذال فرهنگي اقدام به برگزاري پارتي و تهيه کليپ از آن کرده و سپس تصاوير اين مجالس فحشا را در فضاي مجازي به‌ويژه اينستاگرام منتشر مي‌کردند.دستگيري اين تعداد از سرکردگان شبکه متبذل ياد شده با هماهنگي و دستور مقام قضايي انجام شده است.

حمايت روسيه از منافع ايران

نماينده ويژه رييس جمهوري روسيه در امور کشورهاي حاشيه درياي خزر با بيان اينکه ايران يکي از شرکاي تاريخي مسکو در منطقه است، اعلام کرد: روسيه در عرصه بين المللي همواره از منافع ايران به عنوان شريک راهبردي خود دفاع مي‌کند.رمضان عبداللطيف اف در گفت وگو با ايرنا گفت: روابط خوبي با ايراني‌ها داريم و امکان گسترش روزافزون روابط و همکاري‌ها وجود دارد.وي ادامه داد: ما امکان همکاري با ايران در عرصه اقتصادي و نفت و گاز داريم و در حال حاضر شروع به صادرات گوشت گوسفند به ايران کرده ايم.عبداللطيف اف با بيان اينکه امکان گسترش همکاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف وجود دارد، اظهار داشت: اخيرا در تهران ديداري با وزيران علوم و بهداشت ايران داشتم و معتقدم که در چنين زمينه‌هايي نيز مي‌توانيم همکاري‌هاي خوبي داشته باشيم، ايراني‌ها هم مثل ما خواهان گسترش همکاري هستند.نماينده ويژه پوتين در امور کشورهاي حاشيه درياي خزر ادامه داد: ما محدوده آزاد تجاري ايجاد مي‌کنيم، در ايران چنين محدوده‌اي ايجاد شده و در آستراخان هم وجود دارد که لوتوس ناميده مي‌شود.

برجام، دستاورد برجسته ديپلماتيک

روساي گروه‌هاي دوستي ايران و ايرلند در بيانيه مشترکي، برجام را يک دستاورد برجسته ديپلماتيک دانستند و اعلام کردند که همگام با مواضع محکم ايران و اتحاديه اروپا، بر اهميت اجراي کامل آن تاکيد دارند. به گزارش خانه ملت، روساي ايراني و ايرلندي گروه دوستي پارلماني در بيانيه مشترک تصريح کردند: ما به فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي ممتازي که براي توسعه همکاري بين ايران و ايرلند وجود دارد، اذعان داريم. لازم است اين ظرفيت‌ها و فرصت‌ها در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، تجاري، علمي‌و فرهنگي محقق شوند. طرفين افزودند: حجم فعلي مبادلات تجاري سالانه بين ايران و ايرلند، حدود 140 ميليون يورو است که با ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي دو طرف متناسب نيست. حمايت از تجارت بيشتر و همکاري اقتصادي، لازمه تقويت همکاري بين دو کشور است.روساي گروه دوستي پارلماني در بيانيه مشترک خود بيان کردند: ما ديدگاه‌هاي مشترکي درخصوص مسايل مهم بين المللي مانند امحاء سلاح‌هاي کشتار جمعي، ترويج چند جانبه گرايي و مخالفت با يک جانبه گرايي و مقابله با تروريسم داريم. ايران و ايرلند اهميت زيادي براي حل و فصل ديپلماتيک و صلح طلبانه بحران‌هاي منطقه‌اي و بين المللي قائل هستند.

افزايش آمادگي بالگردهاي ارتش

معاون هماهنگ کننده نزاجا گفت: آمادگي بالگردهاي هوانيروز ارتش براي پرواز در سال‌هاي اخير افزايش چشمگيري داشته است.به گزارش ايرنا، امير سرتيپ «علي جهانشاهي» با بيان اين که هوانيروز در 40 سال تاريخ انقلاب اسلامي‌نقش پُر رنگي در مقابله با دشمنان و تهديدات مختلف داشته افزود: اين نيرو پيش از شروع جنگ تحميلي در مرزهاي غرب، شمال غرب و جنوب غرب در زمينه دفاع از مرزها فعال بود و با رژيم‌ بعث عراق که قصد نفوذ داشتند درگير شد. جهانشاني به تحريم‌هاي دشمن عليه ايران اشاره کرد و گفت: در دو سال اخير تغييرات زيادي در جهت ايجاد ساختار و يگان‌هاي جديد در نزاجا انجام شده که اين ‌تغييرات در تمام حوزه‌هاي يگان‌هاي پياده، هجومي‌و تکاوري رخ داده اند.وي يادآور شد: مرکز شهيد «زرهرن» در راستاي توليد قطعات مورد نياز نيروي زميني از جمله موشکي و پهپادي و مرکز‌ «ياعلي» براي تامين قطعات هوانيروز در اين يگان تشکيل شدند.

اهميت استاني شدن انتخابات

نماينده شهريار در مجلس گفت: استاني شدن انتخابات سطح کيفي و کمي‌نمايندگي و تصويب قوانين را ارتقا مي‌دهد و مي‌تواند افرادي را که براي حل مسائل مملکت و پيشرفت و آينده کشور برنامه دارند، وارد پارلمان کند. محمد محمودي در گفت و گو با ايرنا، گفت: استاني شدن انتخابات مجلس مي‌تواند نظارت پارلمان را بر مسائل کشور، از سطح محلي به سطح کلان و ملي و دقيق تر و جامع تر تبديل کرده و ارتقا دهد.نماينده شهريار ، ايجاد توازن آرا نمايندگان منتخب از يک استان را از مزيت‌هاي اجراي طرح استاني شدن انتخابات مجلس دانست و اظهار داشت: با اجراي اين طرح، ديگر شاهد نخواهيم بود که در يک استان، نامزدي با يک ميليون راي و يکي داوطلب ديگر از همان استان با 12 هزار راي وارد پارلمان شود.

هزينه‌هاي نفي FATF بر کشور

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: اقدام درست مجلس و روساي قوا در تصويب FATF و اصرار در ماندن برجام حتي با کنار کشيدن آمريکا گوياي درک درستي است که در اين شرايط حساس تاريخي بايد جناح مدعي اصولگرايي هم بدان پايبند باشد.کيانوش‌راد در گفت‌وگو با ايسنا گفت: با توجه به موضع اخير آقاي روحاني که به صراحت اشاره کردند کساني که با طرحي مخالف يا موافق هستند بايد به مردم اعلام نمايند نتايج چنين تصميماتي چه خواهد بود؛ امروز جريان اصول‌گرا بايد پاسخ دهد که از نفي برجام يا FATF چه هزينه‌هايي بر کشور تحميل خواهد شد.وي ادامه داد: در دولت احمدي‌نژاد اصولگرايان يک پارچه از هر چه که بود حمايت مي‌کردند؛ تنها در دوره دوم که اين دولت با منافع آنان همسو نبود مخالفت‌هايي کردند. آنها همه با هم در موضوع پرونده‌هاي سياست خارجي از جمله ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت هم‌داستان بودند.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: امروز جاي تعجب است از کساني که ادعاي تبعيت بي‌چون و چرا از رهبري دارند، ‌اما در هنگامي‌که رهبري به اتخاذ موضعي بپردازند که با موضع آنان همخوان نيست به جريانات ضد رهبري تبديل مي‌شوند.

پیشنهاد عجیب احمدی نژاد در افزايش يارانه نقدي به 910 هزار تومان؛

گروه سیاسی-کورش شرفشاهي: يارانه‌هاي نقدي بهانه‌اي براي جنجال آفريني شده است. گاهي سخن از حذف دهکها مطرح مي‌شود و در عين حال عده‌اي بر افزايش يارانه‌ها تاکيد مي‌کنند. اما بيشترين کسي در در خصوص يارانه نقدي سخن گفته، محمود احمدي نژاد رييس دولتهاي نهم و دهم است. احمدي نژاد کسي بود که هدفمندي يارانه‌ها را به صورت احساسي مطرح کرد و با هر بهانه‌اي در خصوص آن اظهار نظرهاي سوال بر انگيزي را مطرح مي‌کند. احمدي‌نژاد براي آنکه همواره مورد توجه باشد و رضايت مردم را جلب کند، دست از رفتار پوپوليستي خود بر نمي‌دارد و يکي از اين ابزارها، سردادن شعار يارانه‌اي است. احمدي نژاد که در زمان انتخابات ۱۳۹۶ رياست جمهوري نامزد شد اما شوراي نگهبان وي را رد صلاحيت کرد، بحث يارانه ۲۵۰ هزار توماني را مطرح کرد که با واکنش تند کارشناسان و منتقدان همراه شد و اکنون نيز به تازگي اعلام کرده که "مي‌توان يارانه نقدي را تا ۹۱۰ هزار تومان افزايش داد، گرچه وي توضيح نداده اين مبلغ از کجا تامين مي‌شود اما کافي است يک حساب سر انگشتي انجام دهيم تا مشخص شود اين ۹۱۰ هزار تومان تا چه اندازه هزينه‌هاي سرسام‌آوري به همراه دارد. يارانه ۹۱۰ هزار توماني براي هر نفر که افزايش ۲۰ برابري يارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني را به همراه دارد، در هر ماه هزينه‌اي بيش از ۷۰ هزار ميليارد تومان به دولت تحميل مي‌کند که در طول سال در مجموع به حدود ۸۴۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد. ۸۴۰ هزار تومان ميليارد تومان به اندازه‌اي رقمي‌بالا براي دولت است که بايد گفت کل بودجه سالانه کشور براي سال جاري حدود ۱۲۰۰ هزار ميليارد تومان بوده که از اين رقم نزديک به ۳۸۶ هزار ميليارد تومان متعلق به دولت بوده و کشور را با آن در سال اداره مي‌کند.

دولت در حال حاضر براي رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني در هر ماه به همراه مبلغي که براي کمک به افزايش مستمري خانوارهاي هدف مي‌پردازد حدود ۴۱۰۰ ميليارد تومان پرداخت مي‌کند که براي همين رقم برخي مسولان دولت روحاني روز پرداخت يارانه‌ها را براي تامين منابع مصيبت عظما اعلام کرده بودند.براين اساس ۴۱۰۰ هزار ميليارد تومان ماهانه فعلي با ۷۰ هزار ميليارد تومان مورد نظر احمدي‌نژاد تا ۶۶ هزار ميليارد تومان فاصله دارد. درعين حال که براي کل سال در حال حاضر حدود ۵۰ هزار ميليارد تومان منابع لازم است که با يارانه ۹۱۰ هزار ميليارد توماني اين رقم به ۸۴۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد و در اين حالت تا ۸۰۰ هزار ميليارد کسري ايجاد مي‌کند. البته رئيس جمهور سابق توضيحي در مورد منابع اعلام نکرده ، اما ظاهرا دو راهکار براي تامين اين ۹۱۰ هزار ميليارد تومان پيش رو دارد، يا اينکه بايد قيمت حامل‌هاي انرژي را تا چند درصد افزايش دهد تا بتواند از محل قانون هدفمندي، يارنه نقدي ۹۱۰ هزار توماني را بين ۷۷ ميليون نفر پرداخت کند يا اينکه تعداد يارانه‌بگير را ده‌ها ميليون نفر کاهش دهد که البته جاي سوال است که اگر وي امکان و قصد شناسايي و حذف يارانه بگيرها را داشت چرا در زمان خود نسبت به اين موضوع اقدام نکرد؟ ناگفته نماند که استفاده از يارانه‌ها براي تحريک مردم تنها مختص به رئيس جمهور سابق نيست و برخي از نمايندگان مجلس نيز از يارانه‌هاي ۹۰ هزار و بيش از ۱۰۰ هزار توماني هم سخن گفته‌اند در حالي که هيچ راهکار و منبعي براي آن پيشنهاد نکرده‌اند. از سويي ديگر دولت نيز در سال‌هاي اخير با وجود تکاليف بودجه‌اي که براي حذف افراد پردرآمد داشته، کارنامه موفقي در اين زمينه نداشته و بنا به گفته مديران دولتي نگراني از حذف نادرست و کنار گذاشتن افراد نيازمند براي پرداحنت يارانه موجب شده تا در يان رابطه محتاط باشند.

  • حرفهاي متضاد و متناقض

رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: مردم خوب مي‌دانند کسي که اين همه مشکلات را براي ما ايجاد کرد و اين همه تحريم‌ها را به وجود آورده است.سيد محمود واعظي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره پيشنهاد احمدي‌نژاد درباره چند برابر شدن يارانه‌ها،‌ گفت: اين مسئول سابق کشور حرف‌هاي مختلفي مي‌زند. اگر شما همه حرف‌هاي او را در نظر بگيريد اولا بسيار متضاد است دوم اين که با عملکرد گذشته خود او در تناقض است.رئيس دفتر رئيس‌جمهور تاکيد کرد: اين فرد يک عوام‌فريبي را شروع کرده و فکر مي‌کند در شرايطي که يک جنگ اقتصادي شروع شده و قبول هم داريم قشري از مردم در مضيقه هستند، مي‌تواند با شعار و اين طور مسائل خود را مطرح کند.وي با بيان اينکه عملکرد آن دولت و قول‌هايش را ديديم، بيان کرد: امروز که بعد از گذشت سال‌ها به استان‌هاي مختلف مي‌رويم،‌ مشاهده مي‌کنيم که هنوز در استان‌هاي مختلف پروژه‌هايي که دولت اين فرد با رقم‌هاي بالايي قول داده، هنوز کلنگ‌زني هم نشده است.واعظي گفت: مردم ما آگاه هستند و مي‌دانند کسي که اين گرفتاري را به وجود آورد،‌ تحريم را براي ما ايجاد کرد و روابط ما را با کشورهاي همسايه بهم زد چه کسي است.رئيس دفتر رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز گروه‌هاي سياسي حامي‌ايشان بر ضدش شده‌اند، حداقل هم‌فکران خودش که بايد قبولش داشته باشند همچين حسي را دارند.

  • امکان افزايش يارانه‌ها نيست

همچنين رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره پيشنهاد احمدي‌نژاد درخصوص افزايش يارانه‌ها به 900 هزار تومان گفت: دولت بايد کسري ۵ هزار و هشتصد ميليار توماني که دولت قبل براي پرداخت همين ۴۵هزار و پانصد تومان يارانه برايمان باقي گذاشته بپردازد، پس چه طور مي‌شود اين مبلغ يارانه را با اين بدهي که دولت قبل گذاشته، اضافه کرد.نوبخت در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اظهارنظر برخي از مسئولان سابق کشور درباره افزايش ميزان يارانه‌ها و تاثير آن بر روي افکار عمومي‌گفت: مردم ما فهيم‌تر از اين حرف‌ها هستند، با اين نوع حرف‌هايي که مباني درست محاسباتي ندارد و يا با يک فروضي(افروختني) مطرح شود که اين فروز قابل انجام نيست مردم تحت تاثير اين نوع مسائل قرار بگيرند.رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همين ۴۵هزار و پانصد تومان با همان ارقام قبلي بالغ بر ۵ هزار ۸۰۰ ميليارد تومان بدهي به بانک مرکزي براي دولت باقي گذاشته است.وي تاکيد کرد: مرتبا بانک مرکزي در حال پيگيري اين مطالبات از دولت است و ديوان محاسبات پرونده تشکيل داده است.وي ادامه داد: دولت بايد کسري ۵ هزار و هشتصد ميليار توماني که دولت قبل براي پرداخت همين ۴۵هزار و پانصد تومان برايمان باقي گذاشته بپردازد، پس چه طور مي‌شود اين مبلغ را با اين بدهي که دولت قبل گذاشته، اضافه کرد.نوبخت گفت: مردم ما فهيم‌تر از اين حرف‌ها هستند که چنين صحبت‌هايي بر رويشان تاثيرگذار باشد.

نقشه جديد تندروهاي کنگره براي اقتصاد تهران؛
مجلس سنا و نمايندگان آمريکا به تازگي بر سر تصويب قانوني جديد براي وارد کردن بانک‌هاي ايراني به اتهام بي‌اساس تامين مالي تروريسم و پولشويي، جلسات رأي‌گيري و بررسي تشکيل داده‌اند.

يه گزارش ايسنا از واشنگتن‌فري‌بيکن، سناتورهاي تندرو کنگره آمريکا در مراحل ابتدايي برنامه‌ريزي براي اقدامي‌آشکار در تحريم‌کردن، منزوي کردن و وارد ليست سياه کردن آن‌دسته از بانک‌هاي ايراني هستند که ادعا شده در تامين بودجه تروريسم و پولشويي دست دارند. برخي منابع گفته‌اند که مجلس قانون‌گذاري جديد برگزار شده با رياست سناتور تد کروز و متحدانش در مجلس نمايندگان و سناي آمريکا، در پي قطع ارتباط دسته‌اي از بانک‌هاي ايراني با سيستم مالي جهاني است که ادعا مي‌شود در آن‌چه اقدامات تروريستي جهاني ايران خوانده شده است، نقش دارند. اين قانونگذاري، همچنين بانک‌هاي ايراني را به عنوان يک تهديد در زمينه تروريسم و پول‌شويي تلقي خواهد کرد که دامنه تحريم‌هاي آمريکايي را افزايش داده و فراتر از اقدامات دولت ترامپ در اين زمينه مي‌رود؛ اين نشان مي‌دهد که افراد تندرو در کپيتول‌هيل در رابطه با مسئله ايران، از تلاش دولت براي کند کردن روند تحريم‌ها در راستاي دعوت به آرامش متحدان اروپايي که با تهران تعامل دارند، بيزار شده‌اند. اين تصويب قانون جديد همچنين روش‌هاي جايگزين مالي به کار گرفته شده توسط ايران و متحدان اروپايي براي دور زدن تحريم‌هاي جديد آمريکا را به عنوان به کارگيري ارز نشانه‌گذاري شده در نظر مي‌گيرد. قانون جديد سنا بلافاصله به دنبال اخباري به ميان آمد که نشان مي‌دادند ايران در بازار مبادلات ارز جهاني به منظور نجات دادن ارز در حال سقوط خود، ريال، مداخله مي‌کرده است. به گفته يک منبع آگاه، اين قانون همچنين به دنبال آن است که از طريق وارد کردن بخش مالي ايران به ليست سياه، با اين اقدام يادشده مبارزه کند. دولت ترامپ در اقدامي‌که به ايران اجازه داد تا ارتباط خود را با سيستم بانکي بين‌المللي سوييفت حفظ کند، افراد تندرو در مورد مسئله ايران را به خشم آورد. همچنين دولت برخي از کشورها را از معافيت‌ تحريم‌هاي نفتي ايران برخوردار کرد که منبع مشاجره ديگري با اين افراد بوجود آورد. کروز و متحدانش با در نظر گرفتن اين اقدامات به عنوان تسليمي‌غير قابل قبول در برابر ايران که با لفظ اغراق‌آميز دولت ترامپ، «اعمال فشار حداکثري» بر ايران، مغايرت دارد، در حال کار کردن بر روي تصويب قانوني هستند که « فلج کردن اقتصاد ايران» را به دنبال داشته باشد. يک نسخه همسو با قانون کروز در مجلس نمايندگان توسط مايک گالاگر معرفي شده و حمايت نمايندگان جمهوري‌خواه داگ لمبورن، جيم بنک، اليس استفانيک، جکي والورسکي، استيو کينگ و دان بيکن را به دنبال داشته است. کروز در اين باره گفت که اين قانون از اقدام دولت ترامپ فراتر رفته و پيش‌بيني مي‌کند که اين طرح قانوني در جلسه بعدي کنگره تصويب شود. وي همچنين در اظهارات بي اساس خود مدعي شد: توافق هسته‌اي انجام شده توسط اوباما، صدها ميليارد دلار در اختيار مقامات ايراني گذاشته و ارتباط آن‌ها را با سيستم مالي جهاني دوباره برقرار کرد که از آن براي پول‌شويي بيشتر و تامين مالي تروريسم بيشتر استفاد کردند. کروزهمچنين گفت: جبران آن خسارت مستلزم اعمال بيش‌ترين فشار بر حکومت ايران است؛ رئييس جمهور ترامپ کار بسيار درستي انجام داد که با خروج از توافق هسته‌اي اين پروسه را آغاز کرد.

وزير امور خارجه کشورمان در نشست بين‌المللي دوحه اعلام کرد که ايران تحت فشارهاي آمريکا، سياست خود را تغيير نخواهد داد.

به گزارش ايسنا از صفحه توييتر دوحه فروم، محمدجواد ظريف در نشست بين‌المللي دوحه عنوان کرد: واضح است که ما به خاطر تحريم‌هاي آمريکا تحت فشار قرار داريم؛ اما آيا اين به تغييرسياست‌هاي‌مان منجر مي‌شود؟ من تضمين مي‌کنم که چنين چيزي پيش نمي‌آيد.

وي همچنين عنوان کرد: اگر هنري باشد که ايران بتواند به آن مسلط شود و آن را به ديگران آموزش دهد، آن هنر گريز از تحريم‌ها خواهد بود.

هم‌چنين فرانسه 24 در اين زمينه گزارش داد: ظريف با اشاره به درگيري‌هاي يمن، اظهار کرد که ايران هيچ نقشي در مسلح کردن انصارا... نداشته است.

وي در اين باره گفت: ما هيچوقت براي حوثي‌ها سلاح مهيا نکرده‌ايم. آن‌ها خود به اندازه کافي سلاح در اختيار دارند و به سلاح‌هاي ايراني احتياجي ندارند.

وي همچنين اظهار کرد که ارسال سلاح از ايران به يمن "ادعايي" بيش نيست؛ اگرچه "مدارکي" نشان مي‌دهد که کشورهاي ديگر در حال ارسال سلاح هستند.

وزير امور خارجه کشورمان در اين‌باره گفت: لزومي‌ندارد شواهدي درباره جت‌هايي که بر فراز يمن پرواز کرده تا يمني‌ها را بمباران کنند، ارائه کنم. به گمانم، آن‌ جت‌ها ساخت آمريکا هستند و جنگنده‌هاي سعودي آن‌ها را هدايت مي‌کنند. اگر عليه سلاح‌هاي ايراني تنها ادعاهايي مطرح باشد، در آن صورت مدارکي برعليه سلاح‌هاي آمريکايي و حقايقي درباره بمب‌باران يمني‌ها توسط سعودي‌ها موجود است.

وي در ادامه عنوان کرد که آمريکا و عربستان مسئول کابوس بشري موجود در يمن هستند.

وزير امور خارجه کشورمان در اين سخنراني همچنين رياض را عامل افرايش تنش با ايران دانست و با اشاره به قتل جمال خاشقجي بيان کرد که عربستان باور دارد که توانايي گريز از اين قتل را دارد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با ارائه توضيحاتي درباره اختلاف مجلس و هيات عالي نظارت مجمع بر سر قانون مبارزه با پولشويي، شايعات مربوط به آيت ا...‌هاشمي‌شاهرودي را نيز تکذيب کرد.

به گزارش ايسنا، محسن رضايي در نشست خبري در ارتباط با عدم حضور آيت ا...‌هاشمي‌شاهرودي در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: حدود ۶ الي ۷ ماه است شايعات زيادي درباره ايشان در فضاي مجازي منتشر شده که تمام آن‌ها را تکذيب مي‌کنيم و با توصيه پزشک ايشان بايد در صحبت کردن مراعات کنند. ما به توصيه پزشک ايشان گوش داديم.

دبير مجمع تشخيص در ارتباط با موضوعات مطرح شده در جلسه امروز مجمع تشخيص گفت: بحث‌هاي روز مجمع مربوط به اصلاح قانون پولشويي کشور است بررسي آن از امروز شروع شده و احتمالا يک يا دو جلسه ديگر مجمع را به خود اختصاص مي‌دهد. وي در توضيح چيستي قانون مبارزه با پولشويي تصريح کرد:‌اين قانون حدود 10 سال است که تصويب و اجرايي شده است. تلاش خوبي هم از سوي دولت و مجلس در راستاي اجرايي شدن اين قانون صورت گرفته است و تا امروز جمهوري اسلامي‌ايران از قانون مبارزه با پولشويي برخوردار بوده است.

وي ادامه داد: اين که عده‌اي گفته‌اند در جمهوري اسلامي‌ايران قانون مبارزه با پولشويي وجود ندارد، خلاف است. جمهوري اسلامي‌اين قانون را داشته و بر اساس آن هم دولت و هم قوه قضاييه اين قانون را اجرايي مي‌کردند.گزارش‌هايي در اين رابطه به آنها مي‌رسيده که جلوي برخي از آنها را گرفته‌اند، برخي ترغيب شدند و متوجه شدند که چيزي نبوده است.

وي گفت: امروز اين بحث را آغاز کرديم ماده يک قانون پولشويي بايد اصلاح شود. مجلس شوراي اسلامي‌در ماده يک بايد از نظر خود برگردد. ماده يک درباره منشاء جرم است که در لايحه دولت هم نبوده و مجلس بعدا آن را اضافه کرده بود.وي تشريح کرد که عنوان مصوبه بررسي شده در مجمع تشخيص مصلحت نظام لايحه اصلاح قانون پولشويي در کشور بوده است.رضايي سپس تاکيد کرد که اين قانون داخلي است و به قانون مبارزه با پولشويي که در خارج طرح شده ربطي ندارد.وي گفت: قانون مبارزه با پولشويي که در مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي مي‌شود نه به CFT و نه به پارلمو ربطي ندارد.وي ادامه داد: در حال حاضر نمي‌توانيم درباره CFT اظهار نظر کنيم. مصوبه مجلس دراين زمينه به دست ما نرسيده است؛ اما شما مطمئن باشيد مجمع تشخيص مصلحت نظام از منافع ملي نخواهد گذشت.

انتقاد باهنر از عملکرد نمايندگان؛

رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينکه خاستگاه مجلس اين است که ۲۹۰ نماينده قسم مي‌خورند حافظ منافع ملي باشند در حالي که ۱۰ نفر هم اينگونه نيستند، ‌گفت: منافع ملي در مجلس صاحب ندارد و در تئوري مي‌گوييم منافع ملي در راس امور است.

به گزارش ايلنا، محمدرضا باهنر در ديدار اعضاي شوراي مرکزي حزب بيداري اسلامي‌با بيان اينکه امروز ۶۸ درصد جمعيت کشور بعد از انقلاب به دنيا آمدند، اظهار داشت: بيش از ۶۰ درصد جمعيت کشور امام و جنگ و دفاع مقدس را درک نکردند و آن‌ها امروز حق دارند که سوال کنند، شما براي ما چه کرديد؟، اگر انقلاب نمي‌کرديد چه اتفاقي مي‌افتاد که تاکنون نيافتاده است؟. وي به شاخص‌هاي توسعه گريزي زد و گفت: اکنون در رديف ۲۵ کشور برتر دنيا در بسياري از شاخص‌هاي توسعه هستيم. همچنين طبق تحقيق يک مجله خارجي ايران در رتبه هشتم جهان از حيث اقتدار نظام و قدرت نظامي‌قرار گرفته است که در نوبه خود بي نظير است. رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينکه همه قبول دارند به لحاظ امنيتي و اطلاعاتي در غرب آسيا جزو بهترين‌ها هستيم و کارنامه درخشاني داريم، از روند رشد توليد ناخالص داخلي انتقاد کرد و گفت: به اين رقم قانع نيستيم. رتبه توليد ناخالص داخلي ما در بين ۲۰۰ کشور، زير ۲۰ است اما بايد ارتقا يابيم.باهنر افزود: البته اشکالات زيادي هم وجود دارد. از چالش گرفته تا تهديد، ابربحران و آغاز فروپاشي واژه‌ها و عباراتي هستند که بر حسب بينش و نگرش افراد روي شرايط حال حاضر کشور گذاشته ميشود، قبول داريم که مشکلاتي مانند بيکاري و... وجود دارد. اما اينکه بگوييم کاري انجام نشده و قبلي‌ها کاري نکردند را نمي‌پذيريم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه قبول داريم ناکارآمدي و فساد اقتصادي وجود دارد و بايد به مطالبات مردم پاسخ دهيم، گفت: فساد داريم اما مردم فکر مي‌کنند که همه دزد هستند. ۲۰۰ مدير نجومي‌بگير پيدا شد و مردم فکر ميکنند همه مديران نجومي‌بگيرند. ناکارآمدي هم که همينطور به هرکس مي‌رسيم مي‌گويد ناکارآمدي همه جاي مملکت را گرفته است.

وي با تاکيد بر اينکه با وجود اينکه با دولت روحاني در يک جناح نيستم اما معتقدم نبايد در حق او نامردي کنيم، زيرا او نيز کار کرده و در جاهايي موفق بوده و برخي موارد هم نبوده است، گفت: افراط و تفريط داريم يکي دولتش دولت پيرمردهاست مثل دولت فعلي و يکي هم مي‌آيد مي‌گويد ميخواهد همه را جوان کند.