خودداري وزير راه از حضور در مجلس

رييس کميسيون عمران گفت: علي رغم اينکه از وزير جديد دو بار براي شرکت در بررسي مشکلات حوزه مسکن در مجلس دعوت کرده‌ايم، در اين جلسات شرکت نکرد.

محمدرضا رضايي در گفت‌وگو با ايلنا با تاکيد بر اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي اظهار داشت: دولت هنوز نتوانسته است قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي را به اجرا برساند و اين تخطي از قانون محسوب مي‌شود.

وي همچنين گفت: پيش از اين وزارت راه و شهرسازي اعلام کرده که بود که توان شناسايي خانه‌هاي خالي براي اجراي قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي از سکنه را ندارد و بايد شهرداري‌ها متولي اين امر باشند.


مبناي قيمت بليت‌ هواپيماتعيين شد

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه بانک مرکزي با نرخ‌گذاري خدمات دريافتي و فروشي شرکت‌هاي هواپيمايي طبق ارز نيما موافقت کرد، گفت: نرخ بليت پروازهاي داخلي طبق ارز سامانه نيما بسته شد. علي عابدزاده در گفت‌وگو با فارس،‌ درباره اختصاص ارز نيما به شرکت‌هاي هواپيمايي و سرنوشت نرخ بليت بر اساس قيمت ارز سامانه نيما بيان کرد: پس از نوسانات اخير ارزي در کشور و بالا رفتن قيمت ارز، شرايط سختي براي شرکت‌هاي هواپيمايي در کشور ايجاد شد‌. وي ادامه داد: 50 درصد هزينه‌هاي شرکت هواپيمايي ارزي است و بنابراين افزايش قيمت ارز تاثير مستقيمي‌در کاهش قدرت خريد شرکت‌ هواپيمايي‌ داشت، به هر حال کمي‌زمان لازم بود تا اين مشکل مديريت شود.


رونمايي از طرح جامع منظر راه‌هاي کشور

مديرکل حوزه مديرعامل و روابط عمومي‌شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور از رونمايي طرح جامع منظر راه‌هاي کشور در سومين نمايشگاه بين المللي حمل‌ونقل و صنايع وابسته خبر داد. وحيد تشکري در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به برگزاري سومين نمايشگاه بين المللي حمل‌ونقل و صنايع وابسته، همچنين برنامه‌ها و اقدامات اين شرکت در حين نمايشگاه اظهار داشت: در اين راستا شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور نيز امسال همچون دوره‌هاي قبلي با سرلوحه قراردادن شعار عملكردها، توانمندي‌ها و ظرفيت‌سازي‌ها، برنامه‌ريزي‌هاي لازم جهت حضور پرقوت كليه بخش‌هاي اين مجموعه و بخش خصوصي مرتبط با شركت را انجام داد.

ساخت و ساز؛ راه حل رونق مسکن

رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران: راه حل اصلي براي رونق بازار مسکن افزايش ساخت و ساز در کشور است. مصطفي قلي خسروي در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري صداو سيما گفت: در 9 ماه امسال ،1 درصد تعداد معاملات و 18 درصد مبايعه نامه‌ها افزايش داشته است و در بخش اجاره شاهد کاهش 16 درصدي معاملات بوديم . وي با اشاره به اينکه دولت بايد با عرضه بيشتر بدنبال ثبات قيمت‌ها باشد افزود:در تهران برخلاف ساير استان‌ها تعداد معاملات 22 درصد کاهش داشته است اين درحاليست که 85درصد مصالح ساختماني در داخل توليد مي‌شود و نبايد افزايش زيادي داشته باشد و بايد کنترل کنيم. رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با توجه به رکود خريد و فروش گفت:به مردم پيشنهاد مي‌کنم که هر کس نياز به خانه دارد اقدام به خريد کند . خسروي تصريح کرد: ماليات بر خانه‌هاي خالي براي تعادل برقرار کردن بازار مسکن، به نوعي دور زدن قانون است و راهکار مناسبي براي اين بازار نيست و بايد ساخت و ساز را در کشور افزايش دهيم تا جلوي تورم و افسار گسيخته در اين بخش را بگيريم .

کاهش ۵۳ درصدي معاملات مسکن

بر اساس آمار رسمي‌وزارت راه و شهرسازي تعداد معاملات انجام شده در آبان امسال در تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۳.۱ درصد کاهش يافته است. به گزارش تسنيم ، در آبان‌ماه امسال تعداد معاملات واحدهاي مسکوني آپارتماني شهر تهران به 7017 واحد رسيد که نسبت به ماه قبل (مهر97) 26.6 و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (آبان‌ماه 96) بالغ بر 53.1 درصد کاهش يافته است. در ماه گذشته منطقه 5 با 972 فقره (16.4 درصد) بيشترين تعداد معاملات و منطقه 19 با 43 فقره کمترين تعداد معاملات راه به خود اختصاص داده‌اند. بيشترين کاهش تعداد معاملات در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته مربوط به منطقه 22 به ميزان 65.4 درصد رشد منفي و کمترين کاهش تعداد معاملات در اين مدت مربوط به منطقه 12 با 27.9 درصد رشد منفي بوده است. متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني آپارتماني در آبان ماه سال جاري 91.9 ميليون ريال بوده است که نسبت به ماه قبل 6.4 و نسبت به ماه مشابه سال قبل 91 درصد رشد داشته است.

بهره‌برداري کامل از بزرگراه «اهر- تبريز»

تا اواخر سال آينده

استاندار آذربايجان‌شرقي از تکميل بزرگراه «اهر- تبريز» تا پايان سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۲۲ کيلومتر از بزرگراه «اهر - تبريز» هم‌زمان با دهه فجر به بهره‌برداري مي‌رسد.به گزارش ايسنا، «محمدرضا پورمحمدي» در حاشيه بازديد از روند احداث بزرگراه «اهر- تبريز» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جاده «تبريز- اهر» يکي از پر ترافيک‌ترين جاده‌هاي استان آذربايجان‌شرقي است و ارتقاء آن به بزرگراه در راستاي تسهيل در کاهش ترافيک و حوادث رانندگي است. وي با اشاره به اين‌که ۵۰ درصد بزرگراه «اهر- تبريز» تاکنون آماده و به زيربار ترافيک رفته است، افزود: امسال قول داده‌ايم تا پايان سال‌جاري ۳۱ کيلومتر از بزرگراه اهر-تبريز را به زيربار ترافيکي ببريم. استاندار آذربايجان‌شرقي يادآور شد: ۲۲ کيلومتر از بزرگراه «اهر- تبريز» هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامي‌به زيربار ترافيک مي‌رود.

سخنگوي کميسيون عمران مجلس؛

گروه راه و مسکن: سخنگوي کميسيون عمران مجلس گفت: در شرايط کنوني ۶ هزار و ۲۵۰ طرح ملي و ۸۱ هزار طرح استاني در کشور وجود دارد که تمام اطلاعات اين پروژه‌ها در سامانه‌هاي شناسايي سازمان برنامه و بودجه درج شده است.

صديف بدري در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به سلسله نشست‌هاي کميته بررسي واگذاري طرح‌هاي عمراني، گفت: اين کميته در ماه‌هاي اخير نشست‌هاي بسياري را براي بررسي روند واگذاري طرح‌هاي عمراني به ويژه پروژه‌هاي مرتبط با وزارت راه و شهرسازي با حضور مسئولان مربوطه از جلسه سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و مرکز پژوهش‌هاي مجلس برگزار کرد و در نهايت گزارشي از عملکرد دستگاه‌ها در واگذاري پروژه‌هاي مذکور تهيه کرده که اخير در نشست کميسيون قرائت شد.

  • ساخت و ساز پروژه عمراني
  • ايجاد سيستم ادراک براي روند واگذاري طرح‌هاي عمراني

نماينده مردم اردبيل، نير و نمين در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: براي بررسي روند واگذاري طرح‌هاي عمراني، دو نرم افزار ويژه در سازمان برنامه و بودجه ايجاد شده، يکي از اين نرم افزار، سيستم ادراک نام دارد که در اين سيستم 6 هزار و 250 طرح ملي وجود دارد که تمام اطلاعات در آن درج شده است.

  • ثبت 81 هزار طرح عمراني استاني در سامانه ادراک/ 100 هزار پروژه نيمه تمام در کشور وجود دارد

در سيستم ادراک همچنين 81 هزار طرح عمراني استاني درج اطلاعات شده است، از طرف ديگر در کل با احتساب زير پروژه‌ها، حدود 100 هزار پروژه ملي و استاني در کشور وجود دارد که هنوز نيمه تمام باقي مانده است

وي گفت: در سيستم ادراک همچنين 81 هزار طرح عمراني استاني درج اطلاعات شده است، از طرف ديگر در کل با احتساب زير پروژه‌ها، حدود 100 هزار پروژه ملي و استاني در کشور وجود دارد که هنوز نيمه تمام باقي مانده است.

  • درج تمامي‌اطلاعات در سامانه ادراک

بدري ادامه داد: در سيستم ادراک، تمام اطلاعات فيزيکي، فني و اعتباري پروژه‌هاي نيمه تمام وجود دارد، البته اجراي اين سيستم هنوز در ابتداي کار قرار دارد، از اين رو شايد نواقصي در آن وجود داشته باشد.

ثبت 6 هزار و 200 پروژه در سامانه

وي گفت: يکي ديگر از نرم افزارهاي مربوطه، سيستم مربوط به پروژه‌هاي واگذار شده به بخش خصوصي است، اين پروژه‌ها مربوط به تبصره 19 بودجه سال 97 بوده، از اين رو حدود 6 هزار و 200 پروژه در اين سامانه ثبت شده است.

  • عملکرد صفر درصدي دولت در واگذاري‌ها

بر اساس گزارش کميته مربوطه، عملکرد دولت در واگذاري پروژه‌هاي مرتبط با تبصره 19 بودجه 97، صفر درصد بوده، يعني هيچ پروژه‌اي به بخش خصوصي واگذار نشده است

اين نماينده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه بر اساس گزارش کميته مربوطه، عملکرد دولت در واگذاري پروژه‌هاي مرتبط با تبصره 19 بودجه 97، صفر درصد بوده، يعني هيچ پروژه‌اي به بخش خصوصي واگذار نشده است.

  • مجوز مجلس به دولت در بودجه 97

وي ادامه داد: بر اساس تبصره 19 بودجه 97، به دولت اجازه داده مي‌شود به منظور جلب مشارکت هرچه بيشتر بخش خصوصي و تعاوني در اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي منتخب جديد و نيمه تمام (با اولويت طرح‌هاي نيمه تمام) و بهره‌برداري طرح‌ها و پروژه‌هاي تکميل شده يا در حال بهره‌برداري، در قالب سازوکار مشارکت عمومي-خصوصي، نسبت به انعقاد انواع قرارداد (از جمله واگذاري، مشارکت، ساخت و بهره برداري يا برون‌سپاري) با بخش خصوصي و تعاوني اقدام و تمام يا بخشي از وظايف و مسئوليت‌هاي خود در تأمين کالاها و خدمات در حوزه‌هايي از قبيل پديدآوري، طراحي، ساخت، تجهيز، نوسازي، بهره‌برداري و تعمير و نگهداري را به بخش خصوصي و تعاوني واگذار کند.

  • مقاومت در واگذاري پروژه‌هاي عمراني

بدري افزود: بر اساس گزارش‌ها، در شرايط کنوني يک مقاومت قابل لمسي توسط مديران دستگاه‌هاي اجرايي اعم از کشوري و استاني در واگذاري پروژه‌هاي عمراني به بخش خصوصي وجود دارد.

  • مجازات مديران مانع تراش

سخنگوي کميسيون عمران مجلس تصريح کرد: با توجه به اهميت مسئله واگذاري پروژه‌هاي نيمه تمام به بخش خصوصي، اين موضوع در کميسيون تلفيق مجلس در زمان بررسي لايحه بودجه 98 مطرح شده و در آن جلسات راه کارهاي جديد تنبيهي و تشويقي براي مديران جهت بهبود اين حوزه در نظر گرفته خواهد شد.

سازمان هواپيمايي کشوري جزييات پروازهاي انجام شده در فرودگاه مهرآباد در مهر سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد و براين اساس شرکت هواپيمايي پويااير با ۱۰۰ درصد پرواز به موقع خوش‌قول‌ترين ايرلاين ايراني شد. به گزارش ايسنا، براساس گزارش منتشر شده از سوي سازمان هواپيمايي کشوري در مهرماه سال جاري شرکت هواپيمايي آسمان با انجام ۷۸۲ پرواز پرکارترين ايرلاين ايراني بوده است و پس از آن شرکت‌هاي ماهان با ۶۶۶، ايران‌اير با ۵۷۴ و زاگرس با ۴۹۵ پرواز قرار دارد.همچنين در اين مدت شرکت تازه تاسيس وارش که از ساري کار خود را دنبال مي‌کند با انجام سه پرواز در فرودگاه مهرآباد کم‌ترافيک‌ترين شرکت هواپيمايي به حساب آمده و پس از آن شرکت‌هاي پويااير، ساها و معراج قرار دارند.در طول اين مدت از نظر تعداد پروازهاي به موقع شرکت هواپيمايي ماهان بهترين عملکرد را به خود اختصاص داده و با انجام ۵۳۲ پرواز بدون تاخير ۸۰ درصد برنامه‌هاي خود را به موقع انجام داده است. پس از آن شرکت آسمان با ۴۷۹، ايران‌اير با ۴۰۶ و زاگرس با ۳۹۹ پرواز قرار دارند.در حوزه‌ پروازهاي پرتعداد با تاخير نيز شرکت آسمان با ۳۰۳ پرواز بالاترين جايگاه را به خود اختصاص داده و پس از آن شرکت ايران‌اير، ماهان، کاسپين و آتا قرار دارد.از نظر درصد پروازهاي به موقع شرکت پويااير توانسته تمام ۳۲ پرواز انجام شده خود را به موقع انجام دهد و به اين ترتيب به ۱۰۰ درصد موفقيت برسد. شرکت هواپيمايي معراج با ۹۵، ساها با ۹۳، سپهران با ۸۴ و قشم‌اير با ۸۳ درصد بالاترين عملکرد را به خود اختصاص دادند.