سير صعودي قيمتها و کاهش قدرت مردم

يک عضو کميسيون اصل 90 گفت: علي رغم کاهش قدمت ارز با کمال تاسف همچنان قيمت کالاهاي اساسي و مايحتاج ضروري مردم سير سعودي را طي مي‌کند و قدرت خريد مردم به شدت کاهش يافته است. به گزارش ايسنا، داود محمدي گفت: با نزديک شدن ايام عيد اين مشکلات بيشتر شده و دولت مکلف است با کنترل تورم و گراني و بهبود شرايط اقتصادي آرامش را به خانواده‌ها بازگرداند تا مردم بيش از اين در تنگنا و فشار نباشد.نماينده قزوين با بيان اين که با گفتار درماني مشکلات مردم برطرف نمي‌شود تصريح کرد:‌ دولت بايد اقدام عملي و ملموس براي رفع مشکلات اقتصادي و بازگشت آرامش به خانواده‌ها انجام دهدو بايد افزايش حقوق در بودجه 98 اقدام شود.


اختلاف افکنان برانداز نظام هستند

نمايننده مردم بوکان با طرح اين سوال که کساني که در مسير اقتصاد پيچيده امروز کشور با سختي عبور مي‌کنند، برانداز هستند يا کساني که بدون ملاحظه هر حرفي مي‌زنند، گفت: بايد ديد کساني که با هجمه‌هاي خود همه دلسوزان نظام را مورد حمله قرار مي‌دهند و دوست و دشمن نمي‌شناسند، باعث براندازي هستند يا کساني که از تمام ظرفيت‌ها براي حل مشکلات کشور استفاده مي‌کنند.به گزارش ايلنا، محمدقسيم عثماني در تذکر شفاهي گفت: کساني که ايجاد اميدواري در کشور کرده و با عقلانيت همه را به تفکر و تعقل وامي‌دارند، برانداز هستند يا کساني که به دنبال اختلا‌ف‌افکني بوده و بذر تفرقه را مي‌پاشند. وي افزود: برانداز واقعي از جايگاه ولايت هزينه مي‌کند.


بودجه بلند پروازانه باعث افزايش رکود

دبيرکل حزب سبز گفت: بودجه سال 98 بايد متناسب با آمايش سرزميني و ويژگي‌هاي هر منطقه خصوصا مناطق محروم باشد تا يک بودجه متوازن در سطح ملي داشته باشيم که چانه زني در آن وجهي ندارد.حسين کنعاني مقدم در گفت و گو با ايرنا گفت: اگر بحث چانه زني مجددا بخواهد از سوي نمايندگان در بودجه سال 1398 اعمال شود بودجه‌اي خواهيم داشت که اجزاي آن هيچ تناسبي با هم ندارد و امکان دارد رشد برخي از مناطق و عقب ماندگي مناطق ديگر شدت پيدا کند. وي گفت: ممکن است در سال 98 محدوديت‌هاي درآمدي داشته باشيم، بنابراين بودجه‌هاي بلند پروازانه و وابسته به نفت مشکل ما را نه تنها حل نمي‌کند بلکه رکود و نقدينگي را افزايش خواهد داد.

دستور تعليق حکم داماد روحاني

نماينده سبزوار در مجلس درباره تعليق حکم کامبيز مهدي‌زاده به عنوان معاون وزير صنعت از سوي رئيس‌جمهور گفت: رئيس‌جمهور دستور داده که حکم دامادش به عنوان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت لغو شود. رمضانعلي سبحاني‌فر در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: اينکه فرزندان بستگان مسئولان پست نگيرند يک بحث است و بحث ديگر درباره جوانگرايي است و بحث ديگر درباره شايسته‌سالاري است که اين موضوعات را نبايد باهم خلط کرد.نماينده سبزوار افزود: گاهي ممکن است مسئولي که تجربه دارد و جوان هم است، در پستي مفيد باشد که اشکالي ندارد در جايي حضور داشته باشد و نبايد از برخي حقوق‌ها وي را محروم کنيم.

سوال از رئيس‌جمهور مطرح نيست

معاون پارلماني رياست جمهوري در پاسخ به اين که موضوع سوال از رئيس‌جمهور چه بود گفت: مبحثي که قرار بود از رئيس‌جمهور مورد سوال قرار گيرد افزايش قيمت تضميني خريد گندم از سوي دولت بود که بايد گفت وزرات جهاد کشاورزي هم دنبال اين موضوع است. حسينعلي اميري در گفت‌وگو با ايلنا،‌ تاکيد کرد: با نماينده‌اي که اين موضوع را بيان کرده صحبت کردم و به ايشان قول دادم که حتما اين مهم را پيگيري خواهم کرد.وي خاطرنشان کرد: دولت قبل از اينکه نيازي به اين نوع پيگيري‌ها باشد نسبت به افزايش قيمت گندم اقدام کرده و کارهايي هم در اين زمينه صورت گرفته است.

نامه نمايندگان سه استان به سران قوا

نماينده شهرکرد در مجلس از نامه نمايندگان سه استان خوزستان، کهگيلويه و چهارمحال به سران سه قوه و شوراي عالي امنيت ملي براي حل بحران آب خبر داد.به گزارش ايرنا، اردشير نوريان گفت: اين نامه توسط نمايندگان سه استان نوشته شده ولي هنوز تقديم سران قوا و شوراي عالي امنيت ملي نشده است.وي يادآور شد: ما در اين نامه از سران قوا و شوراي عالي امنيت ملي درخواست کرديم به مشکل آب ورود کرده و شرايط حل بحران را براي همه استان‌ها مهيا کنند و فقط مرتبط به استان اصفهان نباشد.نماينده شهرکرد با انتقاد از استعفاي نمايندگان اصفهان گفت: مسائل مرتبط با آب بايد در جلسات تخصصي مورد بررسي قرار گيرد نه اين که سريعا نمايندگان استعفا کنند.نوريان گفت: در اين نامه تاکيد کرديم که بايد شرايط تمامي‌استان‌هاي کشور در مورد آب در نظر گرفته شود تا مردم در هيچ استاني ضرر نکنند.

تامين کسري بودجه با بنزين

نماينده اسدآباد گفت: دولت نبايد براي جبران کسري بودجه شتاب زده به دنبال افزايش قيمت بنزين باشد بلکه در ابتدا بايد راه‌هاي جلوگيري از سواستفاده از حامل‌هاي انرژي و به ويژه بنزين را دنبال کرده و با تمام برنامه‌ريزي از قاچاق سوخت جلوگيري کند سپس چگونگي عرضه بسته‌هاي حامل‌هاي انرژي را مورد بررسي قرار دهد.به گزارش ايلنا، اکبر رنجبرزاده گفت: آخرين تير در کمان دشمن جنگ اقتصادي است که با شديدترين تحريم‌ها و با ساختار شکني قوانين و قواعد بين‌المللي و با حراج حيثيت و اعتبار نداشته خود در منظر جهان آرزوي تسليم ملت ايران را دنبال مي‌کند.

جهانگيري نسبت به برخورداري مردم از اقتصاد و رفاه تاکيد کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه هيچ وقت آرامشي به خوبي وضع فعلي در دانشگاه‌ها نداشتيم گفت: امروز مشاهده مي‌کنيم که دانشگاه‌ها هم نشاط سياسي دارند و هم در دانشگاه‌ها به مسائل علمي‌خوب پرداخته مي‌شود و روساي دانشگاه‌ها در صحنه حضور دارند.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در نوزدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برگزيده کشور با اشاره به خدمات و اقدامات انجام شده از سوي منصور غلامي‌وزير علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: غلامي‌وزيري دلسوز، کم‌حرف و پرکار است و وضع فعلي دانشگاه‌ها نماد وزارت اوست.

وي با تاکيد بر اين‌که غلامي‌جزو شخصيت‌هاي علمي‌و خوب کشور و مورد اعتماد دولت و رييس جمهوري است، خاطرنشان کرد: از همه دستگاه‌ها در شرايط فعلي انتظار است که وزير علوم را مورد حمايت قرار دهند تا او بتواند کار خود را انجام دهد.

معاون اول رييس جمهوري با اشاره به ضرورت‌هاي امروز کشور از منظر توسعه و شرايطي که کشور با آن مواجه است، ادامه داد: به صورت طبيعي توسعه علمي‌يکي از عرصه‌هاي اساسي توسعه پايدار و همه‌جانبه کشور است و همواره نقطه اميد تاريخي در مردم وجود داشته که از آغاز مواجهه با دنياي جديد بتوانيم به سطحي از توسعه دست يابيم تا مردم از اقتصاد، رفاه و شرايط سياسي و اجتماعي مناسب و متناسب با ظرفيت‌هاي کشور برخوردار باشد.

جهانگيري با بيان اينکه هيچ اقدام توسعه‌اي در دو سده گذشته انجام نشده که در آن نگاه به توسعه علمي‌وجود نداشته باشد، اظهار کرد: در دو سده قبل ايرانيان همواره نگاهي به توسعه علمي‌داشته‌اند و امروز نيز که ما مسئوليت اداره کشور را بر عهده داريم به اين نتيجه رسيده‌ايم که توسعه علمي‌يکي از اصول توسعه کشور است.

وي با اشاره به برخي ديدگاه‌ها درباره توجه به توسعه علمي‌و ضرورت آن، ادامه داد: گاهي گفته مي‌شود توسعه علمي‌بيشتر براي دوران فراغت از مشکلات، تنگناها و شرايط بي‌مساله‌گي کشور است و حال که کشور با مشکلاتي مواجه شده و وضعيت اقتصاد، آب و محيط زيست در شرايط خوبي قرار ندارد، صحبت کردن درباره توسعه علمي‌و پيگيري فناوري‌هاي روز نياز کشور نيست. اين در حالي است که اتفاقا توسعه علمي‌دقيقا براي روزهاي سخت و شرايطي است که کشور با چالش‌هاي بسيار مواجه مي‌شود و زماني که دشواري‌ها بيشتر مي‌شود بيش از ساير ايام بايد به توسعه علمي‌توجه کنيم.

معاون اول رييس جمهوري اضافه کرد: در اقتصاد، مسائل اجتماعي و روابط بين‌المللي زماني که با مسائل جدي و مشکلات مواجه مي‌شويم حتما توسعه علمي‌و توجه به فناوري‌هاي روز و پژوهش‌هاي کاربردي مي‌تواند ما را در غلبه بر مشکلات کمک کند. امروز شرايط کشور ايجاب مي‌کند که به دنبال کشف فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي جديد براي توسعه علم باشيم.

جهانگيري با بيان اين‌که اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي دولت وقت آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌ايران خاطرنشان کرد: امروز در شرايطي هستيم که به دليل تحريم‌هاي ظالمانه دولت آمريکا بخش‌هايي از کشور با مشکلاتي مواجه شده‌اند، البته هدف و برنامه تحريم‌کننده، ناکارآمدکردن بنگاه‌هاي اقتصادي، فروپاشي اقتصاد کشور و مواجهه زندگي مردم با مشکلات جدي به گونه‌اي که به اعتقاد خودشان مردم دست به اعتراض عليه حکومت بزنند، است.

وي با تاکيد بر لزوم مستقل شدن بودجه کشور از درآمدهاي نفتي، گفت: زماني مي‌گوييم درآمدهاي اصلي کشور حداقل در بخش ارز متکي به نفت است يعني با شرايطي مواجه هستيم که همواره هم مي‌توانيم از آن درآمد کسب کنيم و هم اگر قدرت‌هاي جهان اراده کنند و به ما فشار آورند مي‌توانند بر درآمدهاي ارزي کشور تمرکز کنند و مانع صادرات نفت ما شوند؛ گرچه تاکنون توفيق چنداني در اين زمينه نيافتند، اما موضوع را نيز رها نکردند و حتما مقداري از صادرات نفت ما را کاهش داده‌اند.

معاون اول رييس جمهوري با بيان اين‌که اقتصادي که قادر است منابع خود را از در معرض تهديد قرار دادن حفظ کند و خود را نگه دارد اقتصاد مقاومتي است، اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتي پنج محور اصلي، درون‌زايي، برون‌نگري، عدالت‌محوري، دانش‌ بنيان‌محوري و مردمي‌بودن مورد توجه است و ما بر اساس آن هدف‌گذاري کرده‌ايم تا در برابر تکانه‌هاي خارجي از خود مقاومت نشان دهيم. از ميان اين پنج رويکرد دانش‌بنيان بودن اقتصاد جهت‌گيري‌ اصلي است که بايد به آن توجه داشته باشيم. از نظر من اگر گفته مي‌شود کشور بايد به دنبال اقتصادي حرکت کند که اتکايش را بر درآمدهاي نفتي کم کند و در داخل منابع درآمدي ايجاد نمايد، اقتصاد دانش‌بنيان است.

جهانگيري ادامه داد: امروز که قرار است اقدام ضروري دانش‌بنيان کردن اقتصاد در کشور شکل بگيرد، بايد زنجيره دانش، فناوري و پژوهش به طور کامل تشکيل شود و اين سه‌گانه نيز از تعامل صنعت، دانش و جامعه شکل مي‌گيرد.

وي با تاکيد بر اين‌که برنامه اقتصاد دانش‌بنيان بايد به عنوان مهم‌ترين اولويت توسعه‌اي کشور در شرايط فعلي باشد، خاطرنشان کرد: اين برنامه بايد در دولت نيز مورد حمايت قرار بگيرد اين حمايت بايد در اشکال مختلف اعم از بودجه‌اي و صندوق‌هاي حمايتي و ساير شيوه‌هاي حمايتي انجام شود. همچنين ارتقاي پژوهشگران و ظرفيت‌ دانشگاه‌ها بايد در اولويت کار قرار بگيرد.

معاون اول رييس جمهوري با اشاره به ارائه‌ پيشنهادات مختلف از سوي برخي دانشگاه‌ها و مراکز علمي‌براي برون‌رفت کشور از وضع موجود، تاکيد کرد: امروز اقتصاد دانش‌بنيان و حرکت به سمت آن بايد سرلوحه کارها قرار بگيرد و چنانچه در اين زمينه نياز است بايد اصلاحات مورد توجه انجام شود؛ اگر امروز قصد حمايت از کارآفرينان را داريم بايد کارآفريناني در اولويت قرار گيرند که فعاليت‌شان در راستاي اقتصاد دانش‌بنيان است. همچنين در توسعه دانشگاه‌ها نيز بايد به اين موضوع توجه کنيم؛ حتما بايد به ظرفيت دانشگاه‌هاي نسل چهارم يا همان دانشگاه‌هاي کارآفرين توجه شود و اين موضوع بايد در همه شرايط در دستور کار وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و همچنين معاونت علمي‌رياست جمهوري قرار بگيرد.

جهانگيري با تاکيد بر لزوم توجه مراکز علمي‌و شرکت‌هاي دانش‌بنيان به بازارهاي خارجي، گفت: امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمي‌از شرکت‌هاي دانش‌بنياني که در بازارها و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي محصولات خود را بازاريابي و معرفي مي‌کنند حمايت مي‌شود. گرچه هنوز در اين زمينه در ابتداي مسير هستيم و گفته مي‌شود که صادرات شرکت‌هاي دانش‌بنيان حدود 400 ميليون دلار است، اما بايد اين روند با شتاب بيشتري انجام شود تا اين شرکت‌ها بتوانند جايگزين صادرات نفت شوند.

وي با بيان اين‌که جايگزيني صادرات محصولات دانش‌بنيان به جاي نفت اقدامي‌دور از دسترس نيست، خاطرنشان کرد: کشورهايي مشابه ما وجود دارند که اين اقدام را در سال‌هاي گذشته آغاز کرده‌اند و در دوره‌اي حداکثر 25 ساله توانستند رشد علمي‌بالايي کسب کنند و به اهداف خود دست يابند.

معاون اول رييس جمهوري با تاکيد بر اين‌که حمايت از پارک‌هاي فناوري يکي ديگر از اولويت‌هاي دولت دوازدهم است، افزود: در اقتصاد مقاومتي حتما حمايت از مالکيت فيزيکي ديگر اصل نيست، بلکه حمايت از مالکيت فکري و ساماندهي و ثبت اختراعات از موضوعات مورد توجه است.

جهانگيري در پايان اظهار کرد: زماني که کشور در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنيان است، همه دستگاه‌هاي مسئول بايد ساز و کارهاي مناسب از جمله زيرساختي و قوانين و مقررات مورد نياز را تهيه، تدوين و تصويب نمايند تا بتوانيم اقتصاد را از شرايط پيشرو به شرايط مطمئن‌تر حرکت دهيم.

توضيحات مجمع تشخيص درباره لايحه مبارزه با پولشويي؛

در جلسه روز شنبه 24 آذرماه مجمع تشخيص مصلحت نظام، ماده يک لايحه اصلاح قانون مبارزه با پولشويي اختلافي بين مجلس شوراي اسلامي‌و شوراي نگهبان در صحن مجمع مطرح و اعضاي حاضر در جلسه به اصلاح اين ماده راي دادند. اما اين اصلاح با حاشيه‌هايي رو به رو شد به نوعي که نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌ارجاع لايحه مبارزه با پولشويي از سوي مجمع به مجلس براي اصلاح را فراتر از اختيارات مجمع دانست و گفت: مجلس بايد براي اين بدعت آشکار که کيان مجلس را تهديد مي‌کند، تدبير کند. در يادداشت علي مطهري آمده است:مجمع تشخيص مصلحت نظام لايحه مبارزه با پولشويي را که براي داوري ميان نظر مجلس و نظر شوراي نگهبان به اين مجمع ارسال شده بود به جاي آنکه داوري کند و به نفع يکي از دو طرف رأي بدهد، براي اصلاح به مجلس فرستاد.اين اقدام فراتر از اختيارات مجمع در اصل ۱۱۲ قانون اساسي و تاسيس يک اختيار جديد براي اين مجمع و به رسميت شناختن آن به عنوان شوراي نگهبان دوم است.اين رويه بدون تغيير قانون اساسي امکان اجرا شدن ندارد. هيئت نظارت بر سياست‌هاي کلي نظام مستقر در مجمع بايد در حين بررسي اين لايحه در مجلس نظرات خود را به کميسيون مربوط اعلام مي‌کرد و پس از تصويب در مجلس حق بررسي مصوبه مجلس را نداشته است. مجلس شوراي اسلامي‌بايد براي اين بدعت آشکار که کيان مجلس را تهديد مي‌کند تدبير نمايد.» در ادامه روابط عمومي‌مجمع در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: منظور از کلمه «اصلاح» در صحبت‌هاي نقل شده از دبيرمجمع «اصلاح متني و تنظيم نهايي در ابلاغ به دولت» بوده نه طرح مجدد در مجلس.در انتشار خبر در رسانه‌ها، کلمه «متن» قبل از واژه «اصلاح» جا افتاده است. بديهي است که اصلاحات مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام، عينا به متن مصوبه مجلس شوراي اسلامي‌اضافه و يا جايگزين عبارات متن مصوبه اختلافي شده و سپس توسط رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي‌به دولت ابلاغ مي‌شود. بنابراين مجلس نمي‌تواند اصلاحات مجمع تشخيص مصلحت نظام را تغيير دهد. همچنين يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: لايحه اصلاح قانون مبارزه با پولشويي يک موضوع داخلي است که در سال 1386 در مجلس به تصويب رسيد. اين لايحه از اين جهت به FATF مربوط مي‌شود که اين گروه ويژه مالي 40 توصيه به کشورهاي جهان کرده تا برخي قوانين داخلي‌ خود را در راستاي مبارزه با پولشويي اصلاح‌ کنند.مجيد انصاري در گفت‌و گو با ايسنا افزود: با اينکه اين موضوع قانون مهمي‌است و اگر به درستي اجرا شود جلوي گردش مالي ناشي قاچاق و مفسدان را متوقف مي‌کند، اما به دليل اينکه يکسري ايرادات و نواقصي داشت، موجب شد تا در مرحله عمل جدي گرفته نشود.انصاري با اعلام اينکه کشورهاي بسياري اين موضوع را در قوانين خود دارند گفت: FATF هم يکسري توصيه‌هايي براي اصلاح اين قانون داشته است. اين قانون به FATF از اين جهت مرتبط مي‌شود که چهل توصيه به کشورهاي جهان شده تا برخي قوانين داخلي‌ خود را در راستاي مبارزه با پولشويي اصلاح‌ کنند. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: دولت لايحه اصلاح اين قانون را به مجلس داد، مجلس هم آن را بررسي کرد و مواردي را به آن اضافه يا اصلاح کرد. فقط در سه مورد از ايرادات باقي مانده شوراي نگهبان که مجلس به آن اصرار کرده بود،‌ مجمع ورود کرد.وي افزود: روز گذشته (شنبه) يکي از آن سه مورد در مجمع به تصويب رسيد، دو مورد باقي مانده در جلسات آتي تصويب مي‌شود.انصاري خاطرنشان کرد: در حقيقت قانون مبارزه با پولشويي قانون جامع تري مي‌شود و بسيار در مبارزه با فساد مالي تاثيرگذار خواهد بود.وي گفت: پالرمو و CFT هم در مواردي که مجلس به مجمع ارسال کرده در دستور کار کميسيون‌هاي کار دبيرخانه مجمع هستند. بعد از کار کارشناسي که در کميسيون‌ها صورت مي‌گيرد، به جلسه رسمي‌مجمع خواهد آمد و مجمع نسبت به آن‌ها اتخاذ تصميم خواهد کرد.

در نطق ميان دستور نمايندگان در صحن علني صورت گرفت؛
مدتي است که انتصابات فاميلي و اصرار بر به کارگيري بازنشستگان در دستگاههاي دولتي، حاشيه‌هاي بسياري ايجاد کرده و حاشيه‌هايي را سبب شده تا آنکه کار به صحن علني مجلس کشيد به نوعي که يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: جواناني با تحصيلات عاليه در ورطه بيکاري افتاده‌اند اما داماد رئيس‌جمهور معاون وزير صنعت شده است. سيدقاسم جاسمي‌در نطق ميان دستور گفت: ما نمايندگان در جلسات علني و غيرعلني مجلس باالتفاق در جريان مسائل و مشکلات کشور هستيم اما متأسفانه در دولت جمهوري اسلامي‌اراده‌اي براي حل مشکلات نمي‌بينم.نماينده کرمانشاه افزود: اقتصاد ايران هجدهمين اقتصاد جهان است، ۹درصد از منابع طبيعي دنيا در اختيار ايران قرار دارد، معادن، فلزات، نفت و گاز و آب‌هاي سرشاري که در مرزهاي وجود دارند زبان‌زد خاص و عام شده‌اند اما بيکاري و نارضايتي مردمي‌اختلاس مسئولان کشور، فشار تحريم‌ها، بيکاري جوانان و مشکل ازدواج جوانان در کشور فراوان است، همچنين براساس نظر کارشناسان علوم اجتماعي در رسانه ملي، بيش از ۱۴ميليون جوان از سن ازدواج‌شان گذشته‌اند.وي افزود: متأسفانه مي‌بينيم که برخي از وزرا مانند آقاي زنگنه به جاي اينکه نگراني براي رفع مشکلات جوانان کشور استان خودش که بيش از صد و 70هزار نفر است، افرادي که از اين مجلس نتوانستند رأي اعتماد بگيرند همانند آقاي کرباسيان را بدون هيچ تجربه و تخصصي در پست مديرعاملي شرکت ملي نفت ايران قرار داده که جاي تأسف است، نمايندگان مجلس بررسي کنند که اين ايشان چه تخصصي دارند؟، اگر کار آقاي کرباسيان خوب بود که مي‌توانست در وزارت اقتصاد منشأ اثر باشد.جاسمي‌با بيان اينکه قومي‌و قبيله‌گرايي‌هايي در دستگاه‌هاي دولتي از ديد و منظر مردم فراموش نمي‌شود، افزود: جوانان بسياري را داريم که لياقت و شايستگي‌ لازم را دارند اما متاسفانه ۲۰۰ نفر از مسئولان کشور به صورت بخش خصوصي و مانند اختاپوس بر روي جمهوري اسلامي‌افتاده‌اند و هر زماني هم يک مقدار فشار به آن‎ها وارد شود مي‌توانند کشور را رها کنند و با خانواده‌هاي‌شان آن طرف مرزها زندگي و تحصيل مي‌کنند. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه شهري مانند کرمانشاه ۱۳۰۰ بار مورد حمله موشکي دشمن قرار گرفت، چرا نبايد منطقه جنگي محسوب شود، تصريح کرد: ازسوي ديگر برويد وضعيت نامناسب زلزله‌زدگان در کرمانشاه را بنگريد، به خدا وضعيت اردوگاه‌هاي فلسطيني از وضعيت اسکان مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بهتر است چراکه اين مردم وضعيت به شدت نابسامان و فلاکت‌باري دارند.نماينده کرمانشاه گفت: دولت نمي‌تواند بحث "همسان‌سازي مصوب در قانون برنامه ششم" را اجرا کند لذا هر زمان که به حوزه انتخابيه مي‌رويم به دليل بي‌کفايتي مسئولان کشور و مديران دولتي بايد سرمان را پايين بياندازيم. حدود ۳ سال از عمر دولت باقي مانده نمايندگان از نظر شرعي و قانوني موظف هستند که عدم کفايت رياست‌جمهوري را کليد بزنند و شرايط بهتري را براي کشور ايجاد کنند.
  • آقايان رفتند تا آقازاده‌ها بيايند

از سوي ديگر نماينده ميانه در مجلس با اشاره به برخي حواشي پيش آمده در مورد قانون منع به کار‌گيري بازنشستگان، اظهار کرد: در روزهاي اخير شاهد انتصابات فاميلي برخي از مسئولان ارشد دولتي هستيم که به نوعي دهن کجي و سوءاستفاده از قانون منع به کارگيري بازنشستگان در مناصب دولتي است. اين موضوع تداعي‌گر اين مساله است که آقايان رفتند و آقازادگان آمدند تا چه زماني بايد شاهد استفاده از رانت در انتصابات دولتي باشيم؟يعقوب شيوياري در نطق ميان دستور تجربه را لازمه مديريت ارشد در يک وزارتخانه دانست و ادعا کرد «در حال‌ حاضر شاهد هستيم که افراد فاقد تجربه تا سمت معاونت وزير هم پست گرفته‌اند» و از سازمان بازرسي کل کشور و ديوان محاسبات خواست که با بازرسي‌هاي فوري در اجراي اين قانون به اين موضوع رسيدگي کنند.وي مدعي شد: در برخي از وزارتخانه‌ها نيز افراد بازنشسته به عنوان مشاور منصوب، ولي در حقيقت همان شغل قبلي را انجام مي‌دهند که به نوعي دور زدن قانون است.عضو کميسيون بهداشت گفت‌: در اين برهه حساس و تاريخي که با تحريم‌هاي اقتصادي آمريکاي جنايتکار مردم کشور با مشکلات شديد دست و پنجه نرم مي‌کنند، وظيفه دولت است که با اجراي درست و دقيق قوانين ابلاغي مشکلات مردم را به حداقل برساند.شيوياري تنها راه برون رفت از مشکلات را اقتصاد مقاومتي و تقويت حمايت از کالا و خدمات ايراني دانست و گفت‌: کاهش ارزش پول ملي و نوسانات ارزي سم مهلکي بر بدنه اقتصاد کشور وارد کرد که نشان از بي‌برنامگي و ضعف مديريت در سيستم پولي و بانکي تيم اقتصادي دولت بود. جا دارد که با مسببان اين موضوع به جديت برخورد و بر اساس قانون اقدام کرد.وي ضمن تقدير و تشکر از "عملکرد بانک مرکزي در دو هفته‌ اخير به سبب تقويت ارز و ارزش پول ملي" گفت‌: اميدواريم که همچنان شاهد عملکرد مثبت دولت و بانک مرکزي در اين زمينه باشيم.نماينده ميانه با اشاره به اعتراضات اخير فرانسه، گفت‌: اين روزها شاهد هستيم که اقدامي‌را که کشورهاي غربي براي ايران پيش‌بيني کرده بودند، خود در آن گرفتار شدند. اعتراضات مردم فرانسه در مهد دموکراسي در شديدترين حالت ممکن سرکوب مي‌شود و اين‌ در حالي است که سازمان ملل سخن از نقض حقوق بشر در ايران مي‌گويد. حقا که به فرموده مقام معظم رهبري "ما تابستان بسيار خوبي داشتيم، ولي پاييز آنها خشن و خون آلود بود و اين نويد بهار غربي را مي‌دهد.