موفقيت‌ايران‌در‌توليد گلوله‌هاي بارورسازي ابرها

رضا اردکانيان وزير نيرو گفت: گلوله‌هايي که بايد براي باروري ابرها پرتاب مي‌شد، تاکنون از خارج از کشور وارد مي‌شد، اما در حال‌ حاضر توانسته‌ايم با ظرفيت داخلي، اين گلوله‌ها را توليد کنيم.وي افزود: طي سال‌هاي اخير با تحقيقات و فناوري‌هاي انجام شده توانستيم در حوزه باروري ابرها به نقطه خوبي برسيم، بگونه‌اي که گلوله‌هايي که بايد براي باروري پرتاب مي‌شد، تاکنون از خارج از کشور وارد مي‌شد، اما در حال‌ حاضر توانسته‌ايم با ظرفيت داخلي، اين گلوله‌ها را توليد کنيم.وي افزود: با توجه به اين که قرار است اين طرح در بخش برق در فصول گرم سال اجرايي شود، لذا چند ماه زمان گذاشته‌ايم تا بعد از تصويب، اطلاع‌رساني کامل صورت گيرد.


اوپکي‌ها‌در‌شرايط‌جنگي‌هم‌به‌نتايج‌مهمي‌مي‌رسند

زنگنه نوشت: اعضاي اوپک حتي وقتي در درگيري نظامي‌با هم هستند (مانند دوران جنگ ايران و عراق)، مي‌توانند با هم براي منافع مشترکشان مذاکره کنند و به نتايج مهمي‌هم برسند.

به گزارش ايلنا، بيژن زنگنه، وزير نفت در صفحه توييتر خود نوشت: اوپک اين ظرفيت را به عنوان يک سازمان جهان سومي‌از خود نشان داده که اعضاي آن در حالتي که شديدترين اختلافات سياسي را با هم دارند و يا حتي در درگيري نظامي‌با هم هستند (مانند دوران جنگ ايران و عراق)، مي‌توانند با هم براي منافع مشترکشان مذاکره کنند و به نتايج مهمي‌هم برسند.


تخصيص ۵ ميليارد تومان به ۷۵‌پروژه‌تحقيقاتي

محسن طرزطلب مديرعامل شرکت برق حرارتي گفت:از ميان ۱۶۰ اولويت سامانه سيب که براي پروژه‌هاي تحقيقاتي تقاضا محور نيروگاهي است به ۷۵ پروژه اولويت اصلي ۵ ميليارد تومان اعتبار داده شده است. مديرعامل شرکت برق حرارتي بومي‌سازي پره‌هاي ثابت و متحرک تمام توربين‌هاي واحدهاي نيروگاهي کشور تا سال ۹۸ را يکي از اهداف اين شرکت اعلام کرد و ادامه داد: اين برنامه تا سال آينده هدف گذاري شده است که ۱۰۰ درصد آن اجرايي شده است. از ميان ۱۶۰ اولويت سامانه سيب که براي پروژه‌هاي تحقيقاتي تقاضا محور نيروگاهي است به ۷۵ پروژه اولويت اصلي داده شده است و به اين منظور ۵ ميليارد تومان نيز تخصيص اعتبار داده ايم.

تمديد مهلت ثبت

درخواست کارت سوخت المثني

روابط عمومي‌شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي ايران اعلام کرد:با توجه به درخواست‌هاي مکرر هموطنان، مهلت ثبت نام کارت سوخت المثني براي آن دسته از مالکان خودرو و موتورسيکلت فاقد کارت که از مرحله اول ثبت نام جا مانده اند، به مدت يک هفته تا شنبه اول دي ماه تمديد شد.مالکان خودرو و موتورسيکلت مي‌توانند با مراجعه به سامانه اينترنتي
( www.mob.gov.ir)، اپليکيشن خدمات دولت همراه و کد دستوري #4* و خودروهاي عمومي‌و دولتي نيز به دفاتر پليس+۱۰ براي ثبت درخواست کارت سوخت خود مراجعه نمايند.

تلاش براي تبديل شرکت ملي نفت ايران به شرکتي فناوري‎محور

ابراهيم طالقاني سرپرست مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران با اشاره به تلاش‌ها براي تبديل اين شرکت از يک شرکت عمليات‎محور به يک شرکت فناوري‎محور، گفت: فناوري‏‎محور بودن، زمينه‎هاي دستيابي و توسعه فناوري‎هاي اکتشاف، ازدياد برداشت، توليد، فرآورش نفت و گاز، ايمني، بهينه‎سازي مصرف انرژي و .. را فراهم مي‎کند.به گزارش شرکت ملي نفت ايران، ابراهيم طالقاني به اقدام‌هاي جاري مديريت پژوهش و فناوري اشاره کرد و افزود: هم‎اکنون پنج مگاپروژه پژوهشي در حوزه اکتشاف و ۹ مگاپروژه پژوهشي در حوزه توسعه فناورانه مخازن با همکاري دانشگاه‎ها و موسسات تحقيقاتي در دست پيگيري است.وي عنوان کرد: افزون بر اين، مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران پروژه‎هاي پژوهشي مختلفي با محوريت ساخت تجهيزات و مواد، مطالعات راهبردي، زيرساختي و بهره‎وري، حفاظت صنعتي و محيط زيست، ارتقا و فناوري در عمليات و سرويس‎هاي حفاري و ازدياد برداشت نفت را در دستور کار قرار داده که هم اکنون با درصد پيشرفت مناسبي در حال اجراست.

صرفه‌جويي ۴۲ ميليون ليتر بنزين

در استان بوشهر

توزيع حدود ۴۲ ميليون مترمکعب سي‌ان‌جي در استان بوشهر سبب صرفه‌جويي همين مقدار بنزين در سطح استان شده است.به گزارش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه بوشهر، هم‌اکنون ۳۵ جايگاه عرضه گاز طبيعي فشرده (سي‌ان‌جي) در سطح استان فعاليت دارد که با وجود زيرساخت‌هاي مناسب، هيچگونه کمبودي در عرضه سوخت پاک سي‌ان‌جي نيست و اين سوخت به ميزان کافي در دسترس شهروندان قرار دارد.روابط عمومي‌منطقه بوشهر ضمن دعوت از همه دارندگان خودروهاي گازسوز به استفاده از اين سوخت پاک، تاکيد دارد که هنگام سوخت‌گيري در جايگاه‌هاي عرضه سي‌ان‌جي، نسبت به رعايت نکات ايمني توجه ويژه داشته باشند.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس خبر داد؛

گروه انرژي: کارت سوخت با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مديريت مصرف سوخت مجددا در حال احيا است. با اين و جود بحث سهميه بندي و دو نرخي شدن آن به گوش ميرسد هرچند وزير نفت گفته بود هنوز براي سهميه بندي و قيمت بنزين در دولت تصميمي‌گرفته نشده است. اين در حالي است که پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌از پيشنهاد براي خودروهاي شخصي که حدود 60 درصد از مصرف روزانه را تشکيل مي‌دهد سهم مشخص براي مصرف آن‌ها در نظر گرفته شود و مصرف بيشتر از آن از محل اخذ عوارض مابه التفاوت به صورت پلکاني به دولت برگشت کند. از سويي ديگر هدايت ا... خادمي‌عضو کميسيون انرژي مجلس تسريح کرد: در حال حاضر چندين ميليون نفر تحت پوشش امداد امام خميني هستند و چندين ميليون در صف براي پيوستن به دستگاه‌هاي حمايتي اند، متاسفانه افراد قانع شدند با يارانه زندگي خود را بگذرانند و شايد ديگر به دنبال توليد و اشتغال نروند، در اين شرايط اينکه سهميه بنزيني براي فروش داشته باشند نيز شرايط را بدتر مي‌کند.

پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در اين رابطه گفت: در زمان تدوين برنامه ششم توسعه به علت شرايط تحريمي‌آن زمان، صادرات نفت کشورمان به کمتر ازيک ميليون بشکه در روز رسيد و خود به خود سهم نفت از بودجه کاهش يافت و به 25 درصد از کل ميزان منابع کشور رسيد اما متاسفانه در سال اول برنامه ششم توسعه اين سهم به 35 درصد افزايش يافت.

پورابراهيمي‌با بيان اينکه کاهش هزينه‌هاي دولت از الزامات بودجه سال آينده است، اضافه کرد: اين کاهش کمک مي‌کند تا منابع درآمدي را بهتر اداره کنيم. بايد از منابع جايگزين نفتي استفاده کنيم.

وي افزود: کليات طرح ماليات بر عايدي سرمايه در کميسيون امور اقتصادي تصويب شده است و وارد جزئيات شديم و موضوع ايجاد پايه جديد مالياتي در اقتصاد کشور در حال پيگيري است.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بر اساس برآوردها از حدود 90 ميليون ليتر مصرف روزانه بنزين کشور حدود 15 ميليون ليتر قاچاق مي‌شود .

پورابراهيمي‌افزود: اشتباه دولت در حذف کارت سوخت، عوارضي را ايجاد کرد و نخستين اقدام مجلس هماهنگي با دولت در احياي کارت سوخت است.

وي اضافه کرد: يکي از پيشنهادهاي ما اين است که قيمت سوخت را به شکلي در سال 98 ثابت نگه داريم اما برخي از خودروهاي شخصي که حدود 60 درصد از مصرف روزانه را تشکيل مي‌دهد سهم مشخص براي مصرف آن‌ها در نظر گرفته شود که مي‌تواند بيشتر از 60 ليتر براي هر خودرو باشد و براي خودروهاي حمل و نقل عمومي‌سهم بيشتري در نظر گرفته شود و مصرف بيشتر از آن از محل اخذ عوارض مابه التفاوت به صورت پلکاني به دولت برگشت کند.

پورابراهيمي‌گفت: پيشنهاد استاني شدن پرداخت يارانه‌ها به صورت شفاهي از طرف رئيس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است که پيشنهاد خوبي است زيرا استان‌ها بر حوزه فعاليت‌هاي خود اشراف دارند و مي‌توانند بهتر عمل کنند.

  • احياي کارت سوخت بهانه افزايش بهاي بنزين نشود

همچنين بهروز نعمتي سخنگوي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به احياي کارت سوخت، اظهار کرده بود: شخصا با احياي کارت سوخت موافق هستم اما اين احيا نبايد به سمت سهميه بندي و افزايش قيمت‌ها برود.به گفته وي: با احياي کارت سوخت تا جايي که براي ساماندهي سوخت باشد موافقت مي‌کنم اما اگر قرار باشد کارت سوخت به معناي افزايش قيمت‌ها باشد، با اين موضوع اعلام مخالفت مي‌کنم.

  • لزوم احياي کارت سوخت

در ادامه سيدحميد حسيني عضو اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفتي با احياي کامل کارت سوخت گام بزرگي در راه مديريت مصرف سوخت و کاهش قاچاق فرآورده‌هاي نفتي برداشته مي‌شود.اين عضو اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفتي بيان داشت: با توجه به اينکه اکنون دست دولت براي افزايش قيمت سوخت و واقعي سازي قيمت‌ها باز نيست، استفاده از کارت سوخت براي مديريت مصرف کارساز و مفيد است.اين عضو اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفتي ادامه داد: کارت سوخت مي‌تواند جلوي شتاب قاچاق بنزين را بگيرد و کاهش دهد.حسيني ادامه داد: براي مديريت مصرف سوخت بايد علاوه بر احياي کارت سوخت موضوع سهميه بندي نيز در دستور کار قرار گيرد تا فرصت‌هاي سوءاستفاده از قاچاقچيان گرفته باشد.

  • ثبت نام بيش از دو ميليون نفر در سامانه کارت سوخت

زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از تمديد مهلت ثبت نام کارت سوخت المثني خبر داد.وي با بيان اينکه تا‌کنون بيش از دو ميليون نفر به‌ صورت حضوري و غيرحضوري موفق به ثبت نام کارت سوخت المثني شده‌اند گفت: تجربه مهلت تعيين شده قبلي نشان داد که حجم زيادي از ثبت نام‌ها در روزهاي آخر منتهي به 24 آذرماه انجام شد لذا از مردم درخواست داريم از تمديد يک هفته‌اي استفاده کرده و مراحل ثبت نام خود را به روزهاي آخر موکول نکنند.

  • 5 تا 15 ميليون ليتر قاجاق سوخت

برآوردهاي رسمي‌از ميزان قاچاق سوخت کشور از 5 ميليون ليتر اعلامي‌وزير نفت تا 15 ميليون ليتر اعلامي‌ديگر مسئولان مربوطه متغير است، اگرچه اين ارقام فقط يک برآورد از نتيجه رصدها و گزارش‌هاي رسيده به اين مسئولان بوده و هيچ آمار دقيقي از ميزان قاچاق گسترده سوخت از مرزهاي کشور وجود ندارد.

اصل وجود پديده مذموم قاچاق سوخت، يک اصل به اثبات رسيده براي تمامي‌مسئولان کشور است و در حال حاضر وزارت نفت با هماهنگي بدنه دولت و مجلس شوراي اسلامي‌در حال احياي کارت سوخت به منظور رصد بهينه‌تر سوخت توزيعي کشور و کاهش حجم قاچاق سوخت به ويژه در بخش بنزين است.

بدون شک يکي از نقاط تهيه بنزين توسط قاچاقچيان همين جايگاههاي عرضه سوخت است. وقتي بنزين با کارت سوخت جايگاهداران بدون هيچ اندازه‌گيري و حد و مرزي قابليت توزيع دارد و قيمت يارانه‌اي پايين آن نيز توجيه پذيري فروش آن به خارج از مرزها را چندين برابر کرده، نمي‌توان با راهکارهاي انتظامي، جلوي تمامي‌اين قاچاق گسترده را گرفت.

آمارهاي مجموعه وزارت نفت نيز از باطل شدن ده‌ها هزار کارت سوخت سياري حکايت دارد که براي قاچاق سوخت در طي ماههاي گذشته در استان‌هاي مرزي کشور استفاده شده، اما بايد توجه داشت اينها فقط مربوط به بخش کوچکي از قاچاق است که مبادي آن شناسايي شده اند.

زمان اعلامي‌براي ثبت نام کارت سوخت المثني روز گذشته پايان يافت تا با جمع بندي اطلاعات مالکان وسايل نقليه‌اي که کارت سوخت ندارند، بررسي‌هاي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي اعلام زمان اجباري شدن استفاده از کارت سوخت شخصي وارد مرحله جديدي شود.

ازاينرو بايد منتظر زمان اعلام اجباري شدن استفاده از کارت سوخت شخصي از سوي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي باشيم تا يک گام جدي براي مقابله با رشد قاچاق سوخت برداشته شود.

گام بعدي که احتمالا بحث سهميه بندي و يا چندنرخي کردن بنزين است، به گفته وزير نفت هنوز در حال بررسي است و تا امروز هيچ تصميمي‌در اين خصوص اتخاذ نشده است

عليرضا ملکي رييس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي قيمت هر کيلو گوشت گوسفندي را بيش از ۶۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براي رفع مشکل بازار گوشت و با توجه به نياز ديگر صنوف همگن، پيشنهاد مي‌شود در اسرع وقت دام زنده به کشور وارد شود.وي با تاکيد بر اين‌که بازار گوشت قرمز با التهاب و تنش همراه است، اظهار کرد: طي هفته‌هاي گذشته قيمت گوشت دو تا سه بار افزايش را تجربه کرده که دليل اصلي اين موضوع کاهش ميزان عرضه گوشت تازه به واسطه قاچاق دام زنده است.وي تصريح کرد: احتمال داده مي‌شود در روزهاي اخير از ميزان قاچاق دام زنده از کشور کاسته شده باشد اما به دليل آن‌که حجم قابل توجهي از نياز بازار به صورت قاچاق دام از کشور خارج شده، در شرايط فعلي بازار با کمبود و افزايش قيمت گوشت مواجه شده است.

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت: صادرات محصولات لبني ايران به اروپا، اوراسيا، روسيه و ساير کشورها، نشان دهنده سلامت و استاندارد بودن محصولات غذايي و مواد لبني کشور مطابق با استانداردهاي اروپا است.وي افزود: البته اين روند در سال‌هاي اخير پيشرفت خوبي داشته، به طوري که تعداد زيادي از محصولات لبني و غذايي کشور مطابق با استانداردهاي اروپا، هم اکنون در حال صادرشدن به اين منطقه، اوراسيا، روسيه و ساير کشورها است که نشان دهنده پيگيري‌هاي دستگاه‌هاي مختلف عضو گروه ملي استاندارد و سلامت اين محصولات است.وي گفت: با اقدامات کارشناسي و همکاري خوب اعضاء سازمان استاندارد و اعضاي کارشناسي گروه ملي استانداردسازي محصولات کشاورزي و مواد خام مورد نياز، دو مصوبه پيشنهاد شده بود که يکي از آن‌ها تصويب و مورد تائيد قرار گرفت.

قيمت مرغ به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسيد

قيمت مرغ در مراکز خرده‌فروشي به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزايش يافت.به گزارش مهر، بنا بر اعلام اتحاديه پرنده و ماهي، قيمت مرغ در ادامه روند افزايشي خود، به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان در مراکز خرده‌فروشي رسيده است.نرخ اين کالا در عمده‌فروشي درب کشتارگاه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، توزيع درب واحدهاي صنفي ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان و خرده‌فروشي مرغ شمال ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان است.قيمت عمده مرغ کشتار شمال در ميدان بهمن نيز ۱۱ هزارتومان، هرکيلوگرم سينه مرغ با کتف ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سينه بدون کتف ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و فيله ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

استفاده از ذرت دامي‌براي توليد پفک

تخلف آشکار است

بهزاد قرهاضي رئيس انجمن زيستي کشور گفت: استفاده از ذرت دامي‌براي توليد پفک تخلف آشکار است و بايد با آن برخورد شود.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص تخلف دو کارخانه توليد پفک با استفاده از ذرت دامي‌تراريخته در ترکيبات محصولات خود اظهار کرد: استفاده از ذرت دامي‌براي توليد پفک تخلف محسوب مي‌شود و ربطي به تراريخته بودن آن ندارد.وي افزود: ذرتي که براي خوراک دام وارد مي‌شود هر دونوع تراريخته و معمولي را در بر مي‌گيرد و هر دو نوع آنها را هم کارخانجات متخلف ممکن است استفاده کنند بنابراين به تراريخته بودن ذرت ارتباطي ندارد.وي با اشاره به اين نکته که تشخيص تخلف کارخانه پفک بر عهده وزارت بهداشت است، اذعان داشت: بسياري از اين محصولات در کشورهاي توليدکننده داراي مجوز مصرف انساني هستند و به هيچ عنوان نگراني از اين بابت وجود ندارد اما اينکه يک کارخانه شفافيت را رعايت نکرده و از ذرت دامي‌استفاده مي‌کند بايد وزارت بهداشت در اين خصوص ورود پيدا کند و راي بر تخلف بدهد.

بيش از ۹۰ هزار تن هندوانه براي شب يلدا

به بازار آمد

حسين اصغري مديرکل دفتر امور محصولات علوفه‌اي و جاليزي معاونت امور زراعي گفت: ۹۰ هزار و ۷۲۳ تن هندوانه که در سطح ۲ هزار و ۹۵۰ هکتار توليد شده، براي شب يلداي امسال در حال عرضه به بازار است.وي اظهار کرد: مجموع ميزان توليد هندوانه در سال زراعي گذشته سه ميليون و 306 هزار و 96 تن در سطح 99 هزار و 332 هکتار بود.وي توليد و سطح زيرکشت فصل پاييز 97 را براي توليد هندوانه 279 هزار و 978 تن در سطح هشت هزار و 976 هکتار دانست و افزود: در فصل پاييز اين محصول در استان‌هاي هرمزگان، خوزستان، ايلام، فارس، بوشهر، سيستان و بلوچستان کشت مي‌شوند که در بين آنها هرمزگان بيشترين ميزان توليد را دارد.وي ادامه داد: بخشي از هندوانه‌هاي سردخانه‌اي نيز به بازار شب يلدا عرضه خواهد شد.به گفته وي، اکنون بهاي هرکيلوگرم هندوانه به طور متوسط در سر مزارع بين 800 تا 1700 تومان است که در ميادين ميوه و تره بار بين 1000 تا 2500 تومان به فروش مي‌رسد.

وقتی آجیل مشکل زا می‌شود؛

گروه اصناف: در شب يلدا اکثر خانواده‌ها در کنار خريد انار قرمز و هندوانه به خريد آجيل مخصوص که مخلوطي از پسته، بادام، گردو، باسلوق، فندق و غيره است، مي‌پردازند و اين رسمي‌است که سال‌هاي سال ادامه دارد و ايراني‌ها به آن تاکيد ويژه دارند، اما شب يلداي امسال تا حدودي براي خانواده‌ها با يلداهاي گذشته متفاوت است. چراکه يک خانواده چهار نفره بايد براي اين شب حداقل ۱۲۴ هزار تومان هزينه کند.

شب يلداي امسال از اين جهت براي خانواده‌هاي ايران با سال‌هاي گذشته متفاوت است که در سال جاري نرخ دلار نوسانات بسياري را به خود ديد و همراه با افزايش نرخ ارز، قيمت بسياري از اقلام افزايش يافت.

حال فارغ از تمام اين مسائل با نزديکي به شب يلدا خانواده‌ها با تمام دغدغه‌ها و کاهش قدرت خريد به دنبال پاسخگويي به دلخوشي‌هاي کوچک فرزندان هستند از اين رو بررسي بازار آجيل شب يلدا نشان از آن دارد که به طور نسبي قيمت آجيل و خشکبار به خصوص پسته ۲۱۶ تا ۴۵۰ درصد رشد داشته است.

با اين شرايط جاي سوال دارد که يک خانواده چهار نفره اگر بخواهد يک کيلو آجيل شب يلدا و انواع ميوه به ويژه انار، هندوانه و نارنگي خريداري کند، چقدر بايد هزينه پرداخت کند.

  • آجيل به ميزان کافي هست

آجيل مخلوط شب يلدا در اکثر واحدهاي عرضه‌کننده وجود دارد، اما هر واحد با توجه به کيفيت آجيل قيمت خاصي را براي خود انتخاب کرده که هر کيلو آجيل مخصوص شب يلدا که اکثرا با پوست است، قيمتي در حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان دارد. در کنار اين نوع آجيل، قيمت آجيل چهار مغز کيلويي ۱۸۰ تا ۲۱۵ هزار تومان و آجيل چهار فصل (آجيل با پوست) ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

اما در اين ميان با وجود رشد قيمت آجيل و خشکبار؛ همواره قيمت پسته، بادام هندي و بادام براي بازار جذاب است که قيمت هر کيلو بادام هندي در محدوده ۱۸۰ هزار تومان، بادام محبي ۹۰ هزار تومان، بادام مغز ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، پسته ۱۳۰ تا ۲۷۰ هزار تومان، مغز پسته ۳۲۰ هزار تومان و خلال پسته ۴۲۰ هزار تومان تعيين شده است. با اين حال به گفته صطفي احمدي رئيس اتحاديه خشکبار و آجيل گفت: آجيل شب يلدا با پوست کيلويي بين ٦٠ تا ٨٠ هزار تومان و آجيل شب يلدا با مغز بين ٨٠ تا ١٠٠ هزار تومان در عمده فروشي‌ها عرضه مي‌شود.احمدي با بيان اينکه ١٠ درصد سود خرده فروشي به اين ارقام افزوده خواهد شد، افزود: قيمت انواع خشکبار در مقايسه با ٢٠ روز پيش، در مجموع ١٠ درصد کاهش يافته است.وي با تکذيب قيمت‌هاي اعلام شده در فضاي مجازي، کاهش توليد را علت اصلي گراني خشکبار دانست و گفت: علاوه بر پسته، توليد بادام درختي، فندق و گردو نيز امسال آسيب ديد. در کنار آجيل و ميوه هر خانواده حداقل يک کيلو شيريني‌ تر يا شيريني دانمارکي خريداري مي‌کنند که به گفته علي بهره‌مند رئيس اتحاديه صنف قنادان تهران، از قيمت‌هاي شيريني براي واحد‌هاي درجه ۱ خبر داد و گفت: شيريني‌تر ۲۶ هزار تومان، دانمارکي ۲۱ هزار تومان، زبان و پاپيون ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، برنجي ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، يزدي ۱۵ هزار تومان است. همچنين با وجود آن‌که ميوه شب يلدا به انار، هندوانه و نارنگي معروف است، اما خانواده‌ها بايد ميوه‌هاي ديگر همچون سيب و پرتقال نيز خريداري کنند.قيمت هر کيلو نارنگي در سطح شهر ۵ تا ۷.۵ هزار تومان، انار ۶ تا ۱۰ هزار تومان، موز ۱۲ هزار تومان، ليمو شيرين ۳.۵ هزار تومان، سيب ۷.۵ تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال ۳.۳ تا ۹.۵ هزار تومان و هندوانه ۳.۵ هزار تومان است.

  • بازار حال و هواي شب يلدا را به خود گرفته است

در رابطه با حال و هواي خريد آجيل براي شب يلدا يک فروشنده آجيل و خشکبار به ايسنا گفت: بازار حال و هواي شب يلدا را به خود گرفته و مردم براي رفع نياز به بازار ورود کرده‌اند، اما حجم خريد نسبت به سال‌هاي گذشته افت قابل ملاحظه‌اي به ثبت رسانده و مي‌توان مدعي شد خريدهاي کم جايگزين خريدهاي کيلويي شده است.

همچنين يک فروشنده آجيل و خشکبار در منطقه غرب تهران، گفت: به واسطه رشد قابل توجه قيمت آجيل و خشکبار به ويژه پسته از تهيه و تامين پسته در واحد صنفي خود جلوگيري کرديم، زيرا مشتري براي اين محصول وجود ندارد و پسته خريداري شده براي ايام عيد همچنان در مغازه موجود است.

حال با اين تفاسير اگر يک خانواده چهار نفره بخواهد يک کيلو آجيل شب يلدا، انار، نارنگي و هندوانه خريداري کند بايد ۹۰ هزار تومان هزينه آجيل، ۱۰ هزار تومان انار، ۷.۵ هزار تومان نارنگي و ۱۷ هزار تومان هندوانه پرداخت کند که در مجموع مي‌توان گفت هزينه يک خانواده چهار نفره براي شب يلدا حداقل ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

اکبر شاهرخي رئيس اتحاديه فروشندگان گل تهران گفت: محصولات گلخانه‌اي در يک سال گذشته بيش از ۴ برابر شده است و با وجود همه اين گراني‌ها سعي کرده‌ايم که قيمت گل را تا جايي که امکان دارد بالا نبريم.وي در گفت وگو با اصناف ايران افزود: تمامي‌محصولات گلخانه‌اي اعم از کود، نايلون، کاغذ ، سم ، دستگاه ماشين چوب، اسنفج، زرورق و …. بيش از ۴ برابر شده است و اين کار را براي توليد کننده بسيار سخت کرده است و تنها براي اينکه بازار را از دست ندهيم قيمت‌ها را پايين نگه داشته‌ايم .وي تصريح کرد: خريد مردم حتي براي يک شاخه گل جهت هديه هم در حد بسياري کاهش يافته و اکنون به دليل شرايط اقتصادي شهروندان فقط به فکر تهيه و تأمين معيشت اوليه زندگي خود هستند.شاهرخي افزود: فرهنگ خريد گل در بين مردم فراموش شده و به دليل مشکلات اقتصادي، بازار فروش گل با رکود مواجه شده و برخي مغازه‌هاي عرضه گل، تعطيل شدند.وي درباره آخرين وضعيت قيمت گل در آستانه شب يلدا گفت: درحال حاضر قيمت رز هلندي در بازار بين ۶ تا ۱۰ هزارتومان، ليليون دسته‌اي ۷۰ هزار، مريم ۴ الي ۷ هزارتومان ، ميخک دسته‌اي ۸ تا ۱۰هزار، تومان مي‌باشد و بسياري از گل‌هاي رز در بازار اهواز به دليل هواي مرطوب و نبود آفتاب از بين رفته است.وي با بيان اينکه محصولات گلخانه‌اي ۴۰ درصد افزايش قيمت داشته است،افزود: از فروشندگان گل خواسته‌ايم براي شب يلدا از افزايش قيمت خود داري کنند.

با هماهنگي ونظارت معاونت بازرسي ونظارت اتاق اصناف ايران طرح ويژه نظارتي شب يلدا در کشور اجرا مي‌شود.به گزارش روابط عمومي‌اتاق اصناف ايران وبراساس اعلام معاونت بازرسي ونظارت اتاق اصناف ايران ،با توجه به فرا رسيدن شب يلدا وافزايش تقاضا جهت خريد اقلامي‌مثل خشکبار ،ميوه وشيريني و….؛ودر راستاي نظارت بربازار وبرخورد با تخلفات احتمالي ،طرح ويژه نظارتي شب يلدا توسط واحدهاي بازرسي ونظارت اتاق‌هاي اصناف سراسر کشور به اجرا در مي‌آيد.براساس اين گزارش،ماموريت اين طرح،کنترل ونظارت برعملکرد واحدهاي صنفي خرده فروشي وعمده فروشي تابع قانون نظام صنفي درجهت اهداف طرح تشديد بازرسي از واحدهاي صنفي ،برخورد با تخلفات صنفي بخصوص گرانفروشي وکم فروشي ،تسريع در رسيدگي به گزارشات مردمي‌،تشديد کنترل قيمتهاي قيمتهاي مصوب اقلام مصرفي به ويژه اقلام وکالاهاي پرمصرف اين مناسبت وجلو گيري از افزايش قيمتهاي غير قانوني کالاها وخدمات مورد نياز است.اين گزارش حاکيست،ميوه ،خشکبار وشيريني از اقلام تحت پوشش اين طرح مي‌باشد،هم چنين در راستاي ايجاد هماهنگي‌هاي لازم با سازمانها ونهادهاي ذيربط ،جلسات متعددي باسازمان صنعت معدن وتجارت،استانداري ،صداوسيما،فرمانداري وتعزيرات حکومتي در سطح استانها در حال انجام است.گزارش معاونت بازرسي ونظارت اتاق اصناف ايران حاکيست ،هماهنگي‌هاي لازم با سازمانهاي تعزيرات حکومتي ،کميسونهاي نظارت در کنار بهره گيري از بيشترين ظرفيت واحدهاي بازرسي ونظارت اتاقهاي اصناف وتشکيل گشتهاي مشترک واطلاع رساني عمومي‌از نحوه انتقال شکايات وگزارش تخلفات مردمي‌از تخلفات احتمالي ؛از مهمترين ابعاد اجراي اين طرح است.