جهانگيري از برخي نفوذي‌ها براي گرفتن اعتبار انتقاد کرد؛

معاون اول رئيس‌جمهوري با بيان اينکه بودجه دولت به گوشت قرباني تبديل شده و هر کس مرکز مطالعاتي، دانشگاهي يا کاري دارد از بودجه دولتي استفاده مي‌کند گفت: برخي با نفوذي که در رياست جمهوري، سازمان برنامه و بودجه يا مجلس در گذشته داشتند، امروز تبديل به عضوي از بودجه کشور شده اند، به طوري که بودجه آنان اگر در ابتدا يک ميليارد بود، بعد به پنج ميليارد و در حال حاضر تا ۲۰ ميليارد افزايش پيدا کرده است و اين در حالي است که قرار نبود آنها از دولت بودجه بگيرند، هرچند اشکالي هم وجود ندارد ولي اقدام آنان اراده دولت و نظام نبوده است. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در مراسم رونمايي از ۱۰ دستاورد فناورانه جهاد دانشگاهي افزود: اين همه دانشگاه در کشور وجود دارد، قرار نبود فردي دانشگاهي راه اندازي کند و بودجه کمکي بگيرد. همچنين بسياري از اين شوراها که در کشور وجود دارد، ابتدا محدود بودند، ولي بعضي از آنها امروز دبيرخانه‌هايي دارند که بودجه‌هاي شان چند ده ميلياردي است. وي گفت: اصلاح ساختار يعني اين که اين موارد حذف شود، به هرحال مسائلي که در شرايط عادي نمي‌توان انجام داد ولي در شرايط سخت امکان پذير است، اما اگر دولت يکي از آنها را حذف کند سر و صداها بلند خواهد شد و به دولت خواهند گفت که کوتاه بيايد. وي افزود: ده‌ها دستگاه موازي در کشور درست شده و همه بودجه بگير دولت شده‌اند اما کشور و بودجه تحمل اين همه دستگاه موازي را ندارند. بودجه کشور کلان است و فروش نفت نيز کاهش يافته. در حال حاضر رقم بودجه بيش از ۴۰۰ هزار ميليارد تومان است که بخش عظيمي‌از اين بودجه به مسيرهايي رفته که بازدهي آن محدود است. معاون اول رئيس‌جمهوري گفت: بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب مقرر شد بودجه سال ۹۸ براساس شرايط تحريمي‌کشور مورد توجه قرار گيرد و بودجه سال آينده در مسير خلق توسعه حرکت کند. جهانگيري با بيان اينکه در دوره‌اي قرار داريم که بخش‌هاي اقتصادي کشور مورد تهاجم دشمن است، گفت: ما نمي‌توانيم به راحتي به مردم بگوييم که وارد جنگ شده ايم. بمباران نشده ولي آمريکايي‌ها اسم همين وضعيت را، جنگ اقتصادي عليه ايران مي‌دانند و مراکز حساس اقتصادي ايران را هدف گيري کرده‌اند تا مردم با تنگنا روبرو شوند. وي افزود: صنعت نفت و گاز که اصلي‌ترين منبع درآمد کشور محسوب مي‌شود، نياز به نگهداري قطعات دارد که اين کار مي‌تواند در حوزه دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي دنبال شود. همچنين از صنعت خودروسازي هم هدف دشمن قرار گرفته و صادرات قطعات ممنوع است؛ به طوري که اگر بخش زيادي از يک خودرو را در کشور توليد کنيم و تنها ۱۰ درصد از ملزومات آن به موقع وارد کشور نشود، نمي‌توانيم به خاطر همين ۱۰ درصد خودرو را در اختيار مشتري قرار دهيم.

وزیر اطلاعات از دخالت کشورهای همسایه علیه امنیت ایران خبر داد؛

وزير اطلاعات با بيان اين که در حال حاضر تروريست‌ها از مراکز آموزشي مجهز و انبارهاي عظيم اسلحه برخوردارند گفت: اگر قبلا در جنوب شرقي، شمال غربي يا جنوب غربي کشور تروريست‌ها با يک پيکان وانت و چند اسلحه کلاشينکف وارد مي‌شدند امروز آنها با موتورهاي قوي، ماشين‌هاي شاسي بلند، اسلحه تيربار، فشنگ فراوان و توپ‌هاي ضد هوايي به مرزها تعرض مي‌کنند. آنها پيش از اين آموزش‌هاي ابتدايي چريکي و نظامي‌مي‌ديدند و الان علاوه بر آن آموزش اطلاعاتي هم مي‌بينند که چطور ارتباطات تماس، رفت و آمد و قرار خود را از ديد منابع اطلاعاتي پنهان کنند.به گزارش ايسنا، سيد محمود علوي در جريان طرح سوال نماينده مياندوآب در خصوص تمهيدات امنيتي وزارت اطلاعات براي رفع اقدامات مخل امنيت گفت: با شرايطي مواجهيم که مستقيما سرويس رژيم صهيونيستي با تمام توان وارد عمل شده، تيم‌هاي تروريستي را ساماندهي مي‌کند و با حمايت آمريکا جريان‌هاي مختلف ضد انقلاب به هم نزديک مي‌شوند. در يکي دو سال اخير بيش از ۶۶ همايش، نشست و هم‌انديشي بين جريانهاي مختلف قومي‌و ضد انقلابي برگزار شده که چطور سطح مبارزه با جمهوري اسلامي‌را يکي کنند.

وي با طرح اين سوال که جمهوري اسلامي‌با مساله امنيت چطور برخورد کرده تصريح کرد: آيا نسبت به اعتبارات دستگاه‌هاي امنيتي و وزارت اطلاعات توجه لازم را داشته‌ايم تا اين وزارت‌خانه تکنولوژي‌هاي جديد را به کار بگيرد و در زمينه رصد و اشراف اطلاعاتي کارش را به نحو احسن انجام دهد. واقعيت اين است که وضعيت بودجه تغيير نکرده اما انتظارات تغيير کرده است و امروز لجستيک و تجهيزات وزارت با بسيج دشمن نامتناسب است. علوي با بيان اينکه وزارت اطلاعات راهبرد پيشگيري را مقدم بر درمان مي‌داند افزود: راهکار برخورد پليسي و سخت افزاري به عنوان آخرين راهکار ما به حساب مي‌آيد . ما در زمينه علل و معلول‌هاي امنيتي بيش از معلول به علت‌ها پرداخته‌ايم و براي پيشگيري از چالش‌ها با پيش بيني چالش‌هاي امنيتي بيش از ۳۰ گزارش راهبردي را طي ۱۰ ماه گذشته در اختيار مقامات عالي قرار داده‌ايم. وزير اطلاعات با اشاره به اقدامات اين وزارت خانه در ميدان مقابله افزود: ما با توسعه تيم‌هاي تروريستي و بسيج دشمن مواجه هستيم اگر قبلا سه ماهي يک بار يک تيم تروريستي را زير ذره بين مي‌برديم الان گاهي در هفته دو تيم تروريستي را شناسايي مي‌کنيم و در هجمه همه جانبه تروريستي از شرق و غرب و جنوب تنها موارد همان‌هايي بوده که آقاي محبي‌نيا برشمردند و به تعداد انگشتان يک دست هم نمي‌رسد. در سال‌هاي پيش از خدمتگزاري من در عرصه امنيتي، نه حمايت سرويس‌هاي امنيتي از تروريست‌ها نه امکانات آموزشي نه لجستيک و تدارکات و نه شرايط مساعد براي تروريست‌ها وجود نداشته اما شاهد حوادثي در مسجد امام علي (ع) زاهدان، مسجد جامع زاهدان و مسجد امام حسين (ع) چابهار بوديم.

بررسی دیدگاه صاحب نظران پیرامون لایحه دخل و خرج کشور نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: برخي کارشناسان اقتصادي معتقد هستند که بودجه سال 98 کشور که قرار است يکشنبه دوم دي ماه به مجلس تقديم شود، براي شرايط تحريم کارآيي لازم را ندارد و چنانچه مورد بازنگري و اصلاحات لازم قرار نگيرد عدم تحقق درآمدها و کسري بودجه امري حتمي‌و مسلم خواهد بود. اين کارشناسان معتقدند ساماندهي معافيت‌هاي گمرکي و مالياتي، پيش بيني ضمانت اجرايي در خصوص دستگاه‌هايي که از ارائه اطلاعات مالياتي خودداري مي‌کنند، تدوين نظام جامع مالياتي، استفاده از دارايي‌هاي دولت به عنوان پشتوانه صکوک، رعايت سقف براي انتشار اوراق مشارکت از راه حل‌هاي مهم براي حل مشکلات بودجه است.

  • يک بودجه کاملا عادي

در اين راستا یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با مهر، با بيان اينکه بودجه‌اي که براي سال ۹۸ نوشته شده يک بودجه کاملا عادي است، اظهار داشت: بودجه تدوين شده براي سال ۹۸ مختص شرايط عادي است؛ درواقع گويا نه ما تحريم هستيم و نه اتفاق خاصي افتاده است و همچون سنوات قبل نوشته شده است. صادق الحسيني با بيان اينکه در اين شرايط بايد به سمتي برويم که اصلاحات اساسي را که در شرايط تحريم کمک مي‌کند انجام دهيم، گفت: يکي از اساسي‌ترين اصلاحات مربوط به «يارانه‌هاي پنهان انرژي» مي‌شود. وي افزود: يارانه‌هاي پنهان انرژي بين ۶۰ تا ۸۰ ميليارد دلار است؛ اين رقم ۲ برابر کل بودجه دولت مي‌شود. اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه يارانه انرژي را اصلاح نمي‌کنيم و از آن طرف مي‌گوييم که کسري داريم، اظهار داشت: هدر دادن منابع کشور در قالب يارانه‌هاي پنهان منجر به بروز مشکلات بزرگ مي‌شود. صادق الحسيني با بيان اينکه اصلاح ديگر مربوط به «مديريت بهينه دارايي‌هاي دولت ايران» مي‌شود، گفت: دولت ايران ۷ هزار هزار ميليارد تومان دارايي دارد از اين رو در زمره ثروتمندترين دولت‌هاي دنياست.اين کارشناس اقتصادي افزود: اگر دارايي‌ها خوب مديريت شوند به شدت کمک مي‌کند که هم بودجه کسري نداشته باشيم و هم تحريم‌ها را تاب بياوريم.وي به نرخ ارز به عنوان اصلاح سوم اشاره کرد و افزود: دولت بايد سياست ارز حمايتي را در بودجه ۹۸ کنار مي‌گذاشت که متاسفانه اين کار را نکرد.اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: اختصاص ۱۴ ميليارد دلار براي تامين کالاها در بودجه ۹۸، بسيار خطرناک است و کمکي به اوضاع نمي‌کند. اين کارشناس اقتصادي افزود: درواقع اين موضوع مثل اين است که يک بادکنک سوراخ را بدميم در حاليکه اين بادکنک هيچ گاه باد نخواهد شد. اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اينکه سياست ارزي دولت درست نيست، افزود: اين موضوع ضد شرايط تحريم است؛ زيرا زماني که کالاي ارزان خارجي وجود داشته باشد توليدکننده داخلي مجبور به خروج از آن بازار مي‌شود. صادق الحسيني تصريح کرد: ما هيچ اصلاح اساسي که منجر به خروج اقتصاد ما از شرايطي کنوني و بهتر شدن وضعيت شود، در بودجه ۹۸ نمي‌بينيم. تنها برخي اصلاحات کوچک و موضوعي وجود دارد که دوا کننده مشکلات اقتصاد کشور نيستند. وي در خصوص اصلاح بودجه در مجلس، اظهار داشت: نماينده‌ها همچون دولت سيستم کارشناسي و ساختار لازم را براي اصلاح ندارند. فرايندها در مجلس فرايند نظام پارلماني است که کار اين نظام کارشناسي نيست بلکه تخصيص دادن بر اساس ملاحظات سياسي منظقه‌اي است. از اين رو اصلاح بودجه در مجلس فکر درستي نيست.

  • افزايش سهم نفت در بودجه ۹۷

از سوي ديگر رئيس ديوان محاسبات، از افزايش سهم درآمدهاي نفتي در بودجه سال ۹۷ انتقاد کرد و گفت: سهم درآمدهاي نفتي در منابع عمومي‌بودجه به ۴۳ درصد افزايش يافت. به گزارش مهر،عادل آذر رئيس ديوان محاسبات در جلسه علني روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي، گزارشي در مورد عملکرد بودجه ۹۷ و اقتضائات و الزامات بودجه ۹۸ ارائه داد. وي اظهار داشت: کميته‌اي در ديوان محاسبات با مشارکت مرکز پژوهش‌ها، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد شکل گرفت و گزارشي در مورد نحوه بودجه ۹۷ تدوين کرد؛ ماحصل اين گزارش در کميته آسيب شناسي بودجه تحت عنوان اقتضائات و الزامات بودجه ۹۸ ارائه شد. رئيس ديوان محاسبات با بيان اينکه بودجه ۹۸ در شرايط تحريم تدوين مي‌شود، گفت: در شرايط جديد شوک ارزي تاثير خود را در کاهش رشد اقتصادي در سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ خواهد گذاشت. عادل آذر، وابستگي شديد به نفت، حجم بالاي معافيت‌هاي مالي و گمرکي، اتکاي بودجه به درآمدهاي غيرواقعي، عدم وجود اطلاعات از سرمايه‌هاي دولتي را از آسيب‌هاي جدي بودجه خواند و گفت: هر چند هميشه شعارهايي در خصوص استقلال بودجه از نفت داده مي‌شود اما عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۹۷ نشان مي‌دهد سهم نفت در منابع عمومي‌دولت به حدود ۴۳ درصد افزايش يافته است. در حالي که در سنوات گذشته اين وابستگي ۲۷ درصد و ۳۲ درصد بوده است. وي تاکيد کرد: قانون برنامه ششم توسعه تاکيد دارد که سهم درآمدهاي نفتي در بودجه بايد به ۲۶ درصد کاهش يابد.

  • انتقاد از معافيت‌هاي مالياتي و گمرکي در بودجه

رئيس ديوان محاسبات اظهارداشت: قوانين و احکامي‌در بودجه و خارج از بودجه وجود دارد که معافيتهاي مالياتي را به شدت افزايش داده است. معافيت‌هاي مالياتي در بودجه حدود ۴۶ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان است.وي از نمايندگان خواست در تدوين بودجه به معافيت‌هاي مالياتي و گمرکي توجه کنند.عادل آذر با انتقاد از افزايش انتشار اوراق مالي و اسلامي‌در بودجه‌هاي سنواتي گفت: شرکت‌ها فروخته شده و خرج اعتبارات هزينه‌اي شده است. وي با انتقاد از درج درآمدهاي غير قابل تحقق در بودجه‌هاي سنواتي، گفت: معمولاً پس از اينکه لايحه بودجه به مجلس ارائه مي‌شود، هزينه‌هايي تراشيده مي‌شود که منابعي براي آن وجود ندارد. عادل آذر با تاکيد بر لزوم بررسي دارايي‌هاي دولت، گفت: منابع قابل اتکايي در ميان دارايي‌هاي دولت وجود دارد که مي‌تواند مبناي حل مشکلات اشتغال و توليد شود. يک ميليون و ۸۸۷ هزار ميليارد تومان دارايي‌هاي ثبت شده دولت است که دوستان معتقدند اين رقم ۲۵ درصد دارايي‌هاي دولت است.رئيس ديوان محاسبات اظهارداشت: اگر اين دارايي‌ها احصاء شود پشتوانه گران سنگي براي بودجه کشور خواهد بود و براي حل مشکلات بودجه‌اي ديگر نيازي به برداشت از صندوق توسعه ملي نيست.وي در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به درآمدهاي اختصاصي دستگاه‌هاي اجرايي، گفت: نظارتي بر اين درآمدها وجود ندارد و دستگاه‌ها بر اساس پروتکل‌هاي خود عمل مي‌کنند. در سال ۹۷، ۵۷ هزار ميليارد تومان رقم اين منابع بوده استعادل آذر از اظهارات خود راه کارهاي عملياتي براي حل مشکلات بودجه‌اي ارائه داد و گفت: ساماندهي معافيت‌هاي گمرکي و مالياتي، پيش بيني ضمانت اجرايي در خصوص دستگاه‌هايي که از ارائه اطلاعات مالياتي خودداري مي‌کنند، تدوين نظام جامع مالياتي، استفاده از دارايي‌هاي دولت به عنوان پشتوانه صکوک، رعايت سقف براي انتشار اوراق مشارکت از راه حل‌هاي مهم براي حل مشکلات بودجه است.رئيس ديوان محاسبات ادامه داد: ديوان محاسبات معتقد است بايد رديف‌هاي درآمدي که طي ۵ سال اخير درآمدي نداشته اند، از بودجه حذف شوند. وي از نمايندگان خواست هزينه‌هايي را براي دولت در بودجه تعيين کنند که درآمدهاي آن قابل تحقق باشد.رئيس ديوان محاسبات با انتقاد از اولويت دادن هزينه‌هاي جاري به هزينه‌هاي عمراني در بودجه گفت: هزينه‌هاي جاري به شدت رو به افزايش است و اعتبارات عمراني ثابت مانده است، اين در حالي است که با توجه به تورم، هزينه پروژه‌هاي عمراني به شدت افزايش يافته است و در سال ۹۶ هزينه اجراي پروژه‌هاي عمراني نزديک به ۶ برابر افزايش يافته است.

  • ۸۷هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان يارانه پنهان حامل‌هاي انرژي

عادل آذر با تاکيد بر اينکه خداوکيلي اوضاع خوب نيست، تصريح کرد: در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها قرار بود قيمت حامل‌هاي انرژي واقعي شود اما در سال ۹۶ مجلس ۱۴ هزار ميليارد تومان از منابع بودجه به پرداخت يارانه‌هاي نقدي اختصاص داد. وي اظهارداشت: امروز دولت ۸۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان يارانه پنهان حامل‌هاي انرژي و ۴۸ هزار ميليارد تومان هم يارانه نقدي مي‌پردازد. رئيس ديوان محاسبات افزود: اعتبارات هزينهاي بودجه سال ۹۸ را مي‌توان به گونه‌اي تنظيم کرد که هزينه‌هاي جاري در سال ۹۸ افزايش نيابد.

  • اعمال نفوذ در تدوين بودجه

انتقاد از شرايط تدوين بودجه 98 تنها به کارشناسان خارج از دولت محدود نمي‌شود. اسحاق جهانگيري معاون رييس جمهور نيز که علي الاصول بايستي مدافع بودجه تنظيمي‌باشد نيز به منتقد جدي آن تبديل شده است. به گزارش تسنيم ، اسحاق جهانگيري در مراسم رونمايي از 10 دستاورد فناورانه جهاد دانشگاهي که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت : برخي با نفوذي که در رياست جمهوري، سازمان برنامه و بودجه يا مجلس درگذشته داشتند، امروز تبديل به عضوي از بودجه کشور شده اند، به طوري که بودجه آنان اگر در ابتدا يک ميليارد بود، بعد به پنج ميليارد و در حال حاضر تا 20 ميليارد افزايش پيدا کرده است و اين در حالي است که قرار نبود آنها از دولت بودجه بگيرند، هرچند اشکالي هم وجود ندارد ولي اقدام آنان اراده دولت و نظام نبوده است. وي افزود: ده‌ها دستگاه موازي در کشور درست شده و همه بودجه بگير دولت شده‌اند اما کشور و بودجه تحمل اين همه دستگاه موازي را ندارند. بودجه کشور کلان است و فروش نفت نيز کاهش يافته است. در حال حاضر رقم بودجه بيش از 400 هزار ميليارد تومان است که بخش عظيمي‌از اين بودجه به مسيرهايي رفته که بازدهي آن محدود است.

  • جمع بندي

بر اساس آنچه که گفته شد به نظر مي‌رسد دقت و تعمق هرچه بيشتر در خصوص اصلاح بودجه امري حتمي‌و حياتي خواهد بود. چه اينکه توجه به توصيه‌هاي کارشناسان دلسوز مي‌تواند به تهيه و تدوين بودجه‌اي کارآمد و واقع گرايانه که قابليت عبور دادن کشور از شرايط تحريمي‌را داشته باشد منجر شود.

وزیر کشاورزی تاکید کرد:
گروه اصناف: محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که میزان دقیق سهم بخش کشاورزی در مصرف منابع آبی کشور چندان مهم نیست و از ۷۰ تا بیش از ۸۰ درصد بین دستگاه‌های مختلف اختلاف نظر وجود دارد اما مهم این است که در این زمینه با وجود اقدامات انجام شده عقب افتادگی داریم و باید بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در کنفرانس دو سالانه اقتصاد آب در اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: در زمینه آب دو مسئله مدیریت و مصرف وجود دارد که در زمینه مدیریت همه باید تلاش کنیم تا از هدر رفت آن جلوگیری کنیم و سفره‌های آب زیرزمینی را بیش از پیش تغذیه و تقویت کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که همواره گریباگیر کشور است برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی بوده و روز به روز تعادل آن بیشتر به هم می‌خورد که در این زمینه تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی از اهداف پیش روست و به نظر می‌رسد که با کمک همه بهره‌برداران می‌توان به آن دست یافت.

وزیر جهاد کشاورزی به دیگر جنبه مسئله آب به نام مصرف اشاره کرد و گفت:‌ در مسئله مصرف که پس از مدیریت از اهمیت بالایی برخوردار است باید به این نکته توجه کنیم که در همه دنیا بخش کشاورزی بیشترین مصرف‌کننده منابع آبی است و به صورت میانگین سهم این بخش حدود ۷۰ درصد است که البته در ایران به گفته همکارانم در وزارت جهاد کشاورزی سهم بخش کشاورزی از مصرف آب در همین حدود قرار دارد اما کارشناسان وزارت نیرو معتقدند که این میزان بالاتر از ۸۰ درصد است.

حجتی با بیان این‌که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در برخی کشورها همچون پاکستان بالاتر از ۹۵ درصد محاسبه شده است، تاکید کرد:‌ مسئله اساسی این است که چگونه آب را با کمترین هدررفت به مزرعه برسانیم و در این زمینه با عقب افتادگی روبرو هستیم و مهمتر از همه این مسائل بهره‌وری آب است که در این زمینه علم و تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که برای افزایش بهره‌وری آب باید به این توجه کنیم که ارزش اقتصادی هر گیاه چقدر بوده و اگر آب را صرف آن کنیم چه ارزشی پیدا می‌کند و چه محصولی برای ما تولید می‌شود. بنابراین باید از منظر اقتصاد آب به این مسئله توجه کنیم که چه محصولاتی را باید در داخل کشور تولید کنیم و کدام محصولات را همچون ذرت باید وارد کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در وزارت جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی در حوزه مدیریت و افزایش بهره‌وری آب در این بخش انجام شده است که می‌توان به انتقال کشت محصولات از بهار به پاییز همچون چغندر قند اشاره کرد که سال گذشته میزان تولید آن به یک میلیون تن در پاییز رسید و این سبب می‌شود که مصرف آب در این بخش تا حدود بسیاری کاهش پیدا کند و همچنین کشت نشایی از دیگر جهت‌گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است که می‌تواند مصرف را ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، راهکار بعدی که در حوزه ارتقاء بهره‌وری آب به آن توجه ویژه‌ای صورت گرفته است توسعه کشت گلخانه‌ای بوده که طی سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد و توسعه است و می‌تواند در حوزه ارتقاء بهره‌وری آب تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد چرا که به عنوان مثال در تولید برخی محصولات جالیزی می‌تواند تا ۱۰ برابر تولید را ارتقاء دهد.

حجتی افزود: در نیمه اول امسال حدود ۱۴۰۰ هکتار گلخانه راه‌اندازی شد و توسعه یافت که این میزان دو برابر کل سطح گلخانه‌هایی بود که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. همین مسئله سبب شده با وجود اینکه هر ساله آب کمتری در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد تولیدات بهتری داشته باشیم و از این منظر مشکلی به وجود نیاید.

وی همچنین به تراز بازرگانی بخش کشاورزی و صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه امسال حدود یک میلیارد دلار تراز بازرگانی بخش کشاورزی و صنایع غذایی مثبت‌تر از پارسال شده و به حدود منفی دو میلیارد دلار رسیده است حال آن‌که سال گذشته این عدد حدود منفی سه میلیارد دلار بود. وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته اتاق بازرگانی میزان بهره‌وری آب در سال‌های گذشته در بخش کشاورزی شش درصد رشد داشته است و میزان تولید ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب به ۱.۳۲ کیلوگرم رسیده است چرا که در این پنج سال بیشترین سرمایه‌گذاری در مزرعه در طول دوره‌های مختلف صورت گرفته است.

مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني خواستار شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني معتقد است که طبق بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه بايد همه درآمد حاصل از بخش معدن که بخشي از آن شامل ۶۵ درصد حقوق دولتي است، صرف ايجاد زيرساخت‌هاي معدني شود، اما کمبود منابع باعث شده در سال‌هاي گذشته قسمتي از اين درآمد در بودجه ساير بخش‌ها استفاده شود.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، هفته گذشته جمعي از نمايندگان مجلس طي نامه‌اي به رئيس سازمان برنامه و بودجه و وزير صنعت و معدن و تجارت خواستار اعمال بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ شدند.

اين نمايندگان مي‌گويند ۸۰ درصد بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه امسال در بودجه اعمال شده، اما آن‌ها انتظار دارند تا اين بند به صورت ۱۰۰ درصد در بودجه سال ۱۳۹۸ اجرا و اعمال شود.

در اين رابطه فريد دهقان - مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني - در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌که برنامه ششم توسعه سياست‌گذار را ملزم کرده که حقوق دولتي را تخصيص يافته به بخش معدن تلقي کند، اظهار کرد: طبق اين قانون بايد صد در صد درآمدهاي معدني با توجه به قانون معادن صرف ايجاد زير ساخت‌هاي معدني شود و هزينه کردن اين درآمدها در بخش‌هاي ديگر به جز معدن، تصرف در اموال عمومي‌محسوب مي‌شود.

وي افزود: طبق قانون معادن بايد ۶۵ درصد درآمدهاي حقوق دولتي مستقيم به بخش معدن اختصاص يابد. همچنين ۱۵ درصد از حقوق دولتي براي ايجاد زيرساخت‌هاي معدني در استان‌هاي معدني و ۱۲ درصد باقيمانده نيز در بخش منابع طبيعي و محيط زيست هزينه شود و باقيمانده نيز به خزانه کشور بازگردد.

به گزارش ايسنا، حقوق دولتي به عنوان يکي از منابع درآمدهاي حاصل از بخش معدن عبارتند از درآمد دولت ناشي از استخراج، بهره‌برداري و برداشت هر واحد از ماده يا مواد معدني.

دهقان با اشاره به نقش معاونت معدني وزارت صمت به عنوان يکي از سياست‌گذاران بخش معدن، گفت: معاونت معدني وزارت صمت بايد درآمدهاي اين بخش را در راستاي ايجاد زيرساخت‌ها، بين سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) و سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور تقسيم کند.

به گفته مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني با توجه به محدوديت منابع بودجه در سال‌هاي گذشته، سازمان برنامه و بودجه مطابق هزينه و درآمد، حقوق دولتي معادن را نيز در بخش‌هاي مختلف کشور تقسيم مي‌کرد.

وي در پايان خاطرنشان کرد که حقوق دولتي در حال حاضر براساس فرمول‌هايي در معاونت معدن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت و بسته به ماده معدني و منطقه معدن مورد نظر، محاسبه مي‌شود که شامل درصدي از ماده معدني مستخرج است.

به گزارش ايسنا، مطابق بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه؛ دولت موظف است درآمدهاي حاصل از بخش معدن شامل حقوق دولتي، ‌حق انتفاع پروانه بهره‌برداري (دولتي)، عوايد حاصل از ماده "۳۵" قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب اول ارديبهشت ۱۳۹۴ و عوايد حاصل از تبصره‌هاي‌ "۲" و "۳" ماده (۶) قانون معادن مصوب بيست و سوم خرداد ۱۳۷۷ و اصلاحات و الحاقات بعدي را؛ به‌حساب ويژه‌اي که بدين‌منظور نزد خزانه‌داري کل کشور تعيين مي‌شود، واريز کند تا در قالب قانون بودجه سنواتي در امور زير صرف شود و اين اعتبار صددرصد (۱۰۰%) تخصيص يافته تلقي مي‌شود و هرگونه هزينه ديگر مشمول تصرف غيرقانوني در اموال عمومي‌است:

۱- تکميل زيربناها و زيرساخت‌هاي مورد نياز براي معادن و زيرساخت‌هاي عمومي‌صنايع معدني

۲- اجراي تبصره "۶" ماده (۱۴) قانون معادن (‌با اولويت مناطق مجاور درگير محدوده معدني) و مواد (۲۵) و (۳۱) قانون معادن و ماده (۳۵) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور

۳- تشويق صادرات محصولات صنايع معدني داراي ارزش افزوده بالا

۴- تکميل نقشه‌هاي پايه زمين‌شناسي شناسايي، پي‌جويي و اکتشاف عمومي‌کليه ظرفيت‌هاي معدني کشور

وزير نيرو از درخواست مقامات مسکو خبر داد:

گروه انرژي:وزير نيرو: روسيه متقاضي انتقال تکنولوژي ساخت توربين گازي ساخت ايران به اين کشور، در يک بازه زماني بلند مدت است.

رضا اردکانيان در مراسم آغاز رسمي‌طرح جهاد روشنايي در گردهمايي بسيجيان صنعت آب و برق، با اشاره به وابستگي کامل ايران در ۴۰ سال گذشته به توان خارجي براي ساخت نيروگاه افزود: ۴۰ سال پيش هر نيروگاهي در کشور به دست يک شرکت خارجي ساخته شده بود به نحوي که اگر نيروگاهي دچار آسيب مي‌شد امکان استفاده از تجهيزات ديگر نيروگاه‌ها در واحد دچار آسيب، وجود نداشت درحالي که امروز ايران در سطحي قرار دارد که علاوه برخودکفايي در تجهيزات آب و برق، صادر کننده اين تجهيزات به ديگر کشور‌ها هست.

وي با بيان اينکه مسير طي شده هموار و کوچک نبوده است گفت: تحريم‌ها فرصتي ايجاد کرده تا ما با تکيه برتوان داخل، در مسير پيش رو و فرصت ايجاد شده، از انرژي‌هاي تجديد پذير و نيروي انساني خود استفاده کنيم و روي پاي خود بايستيم. وزير نيرو با تاکيد برمديريت مصرف و توليد ادامه داد: کشور ما در شرايطي است که اگر فکر عاجلي براي آن نشود با مشکلات عديده‌اي در خصوص تامين آب و برق مواجه خواهيم شد.

اردکانيان با بيان اينکه در تابستان سال گذشته ۵۵ هزار مگاوات برق در زمان پيک توليد شده است گفت: ۲۰ هزار مگاوات از اين رقم در دستگا‌هاي سرمايشي استفاده شد که ۵ مگاوات آن در ادارات دولتي بوده است. وي موضوع آب و برق را بين رشته‌اي دانست و افزود: ما در کشور، تفکر بخشي نگري داريم درحالي که آب و برق موضوعي بين رشته‌اي و نيازمند همکاري و همياري همه بخش‌هاي کشور است. وزير نيرو گفت: نبايد ميليارد‌ها مترمکعب آب شيرين در کشت‌هايي که مجاز نيستند مصرف شود درحالي که مابا مشکل آب شرب مواجه هستيم اگر با سرمايه گذاري سنگين و زمان زياد آب استهصال شود و سپس هدر برود نسل‌هاي آينده ما را نخواهند بخشيد. اردکانيان افزود: اصلاح شيوه مصرف يک ضرورت است، زيرا جامعه ما خوش مصرف نيست.

  • فعاليت ۴۰ طرح آب شيرين کن در کشور

وزير نيرو گفت: هم اکنون ۴۰ طرح آب شيرين کن در کشور در حال فعاليت است ضمن اينکه طرح‌هاي ديگر آب شيرين کن نيز در استان‌هاي جنوبي و شمالي کشور تعريف شده است.

رضا اردکانيان در حاشيه دومين همايش دوسالانه اقتصاد آب در محل اتاق ايران در جمع خبرنگاران، افزود: يکي از سياست‌هاي وزارت نيرو اين است که بتوانيم از منابع آب دريا حداکثر استفاده را براي مصارف آب شرب انجام دهيم.

وي درباره طرح‌هاي آب ژرف نيز گفت: برنامه دولت و وزارت نيرو در اين زمينه همکاري نزديک با معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري است و در يک مورد آن معروف به "چاه سيستان" قرار شده، پس از انجام تحقيقات کامل و مشخص شدن نتايج پروژه در ابعاد فني، کمي، کيفي و اقتصادي، تصميم گيري انجام شود، اما هنوز در مرحله مطالعه است. وزير نيرو درباره کاهش بودجه اين وزارتخانه در بودجه سال آينده اضافه کرد: اگر بودجه وزارت نيرو در سال آينده نسبت به امسال کاهش داشته، بر اساس واقعيت‌هايي است که پيرامون ما وجود دارد و ما نيز سعي کرديم که تاثير اين کاهش را بر روي برنامه‌هاي مان به حداقل برسانيم. اردکانيان با بيان اينکه هرچه بودجه واقعي‌تر باشد، احتمال تحقق آن در طول سال بيشتر مي‌شود افزود: تکيه وزارت نيرو فقط بر بودجه دولتي نيست بلکه اين وزارتخانه از محل فروش آب و برق داراي منابع داخلي است. وي ادامه داد: درخواست ما اين بوده و خواهد بود که منابع داخلي وزارت نيرو، همچون گذشته در اختيار اين وزارتخانه باشد تا برنامه‌هاي خود را اجرايي کند؛ اين خواسته ما شنيده شده و انتظار مي‌رود بتوانيم برنامه‌هاي خود را به ويژه براي تابستان ۱۳۹۸ که مديريت اوج بار برق و تامين آب شرب است، اجرايي کنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن : معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: با انجام اقدامات مختلف و برنامه‌هاي ويژه جلوي رشد تصادفات رانندگي از بهمن ماه امسال گرفته مي‌شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عبدالهاشم حسن نيا در نشست خبري نمايشگاه حمل و نقل و صنايع وابسته در پاسخ به سوال خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي درباره برنامه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي براي جلوگيري از افزايش تلفات ناشي از حوادث رانندگي اظهار کرد: طي نامه‌اي به دولت درخواست شد دبيرخانه کميسيون راه‌ها در استان‌ها از ادارات کل راه و شهرسازي به ادارات کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي منتقل شود زيرا به لحاظ کاري از ارتباط نزديک‌تري به حوزه ايمني برخوردارند.

وي افزود: با صورت گرفتن اين اقدام و ساير اقدامات ويژه جلوي رشد تصادفات رانندگي از بهمن ماه امسال گرفته خواهد شد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر چگونگي پيش‌بيني و اقدام در اجراي برنامه راهداري زمستاني امسال پيش از وقوع بحران، گفت: بايد توجه داشت در صورتيکه اقدامات راهداري زمستاني پيش از شروع بارش‌ها به خوبي انجام نشود غافلگير خواهيم شد به همين دليل به استان‌هاي سردسير تکليف شده است تا اقدامات قبل از بارش را با هماهنگي سازمان هواشناسي انجام دهند.

وي تصريح کرد: به استان‌ها اعلام شده است که خط قرمز نگهداري راه‌ها در راهداري زمستاني قبل از شروع بارش‌ها است.

حسن نيا افزود: با توجه به سهم ۹۰ درصدي حمل و نقل جاده‌اي که سهم بزرگي در اقتصاد کشور ايفا مي‌کند مجبوريم که امروز بتوانيم بخشي از سياست‌هاي سازمان را در اختيار جاده‌ها قرار دهيم.

  • رسيدگي به شکايت

وي با اشاره به توجه ويژه سازمان از تيرماه سال جاري به مطالبات رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده‌اي بيان کرد: سازمان طي اين مدت در راستاي شفاف سازي دو عنصر مهم را تحت الشعاع قرار داده است و خود مسئوليت تنظيم روابط بين سه عنصر را در اختيار گرفته است.

  • رسيدگي به شکايت

معاون وزير راه و شهرسازي از ثبت ۲۲ هزار شکايت در سامانه ۱۴۱ طي اين مدت خبر داد و گفت: از ۴۳۰۰ شرکت حمل و نقل جاده‌اي ۱۱۲۴ شرکت پس از بررسي‌هاي حقوقي پلمپ شدند و سازمان براي آنکه بتواند صداقت خود را نشان دهد اين چنين اقدامات را در دستور کار دارد به طوريکه حدود ۱۱ درصد شکايت‌ها در دست پيگيري قرار دارد و کميسيون ماده ۱۲ در حال تهيه گزارش‌هاي تخلفات شرکت‌ها توسط کارشناسان خود است.

وي با اشاره به هزينه ۱۵۰ ميليارد توماني هزينه بيمه تکميلي رانندگان در طول سال، اظهار کرد: تاکنون ۴۸ ميلياردتومان از بيمه تکميلي رانندگان پرداخت شده است.

وي در ادامه با اشاره به بحث فرمول تن کيلومتر و نکات ضعف و قوت آن گفت: ماتريس تعيين قيمت با ۴ ميليون عدد محاسبه شده است. اما اگر بگوييم که اين فرمول هيچ مشکلي وجود ندارد، اين گفته صحت ندارد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه اين نسخه مهم هزينه نگهداري وسيله نقليه در طول سال و اقتصادي بودن آن است، خاطرنشان کرد: مسافت‌ها، ضرايب تعديل مسافت در اين فرمول درج شده و حدود ۳ ميليون مسير- شناسايي و ابلاغ شده است. وي در ادامه گفت: زين پس قيمت‌ها بر مبناي تن کيلومتر محاسبه مي‌شود و به طور کامل بحث پشت بارنامه، پوشش داده مي‌شود از اين رو ديگر دچار مشکلات مربوط به اين مساله نخواهيم شد.

  • تحقق مطالبات رانندگان

حسن نيا از آغاز توزيع ۱۰۰ هزار حلقه لاستيک از خبر داد و گفت: طي ماه‌هاي اخير نزديک به ۳۵۰ هزار حلقه لاستيک در اختيار ناوگان حمل و نقل جاده‌اي قرار گرفته است.

وي در ادامه با اشاره به تمهيدات بحث راهداري و نگهداري راه‌ها در فصل سرما، اظهار داشت: در خصوص راهداري زمستاني کشور، براي ارايه خدمات مطلوب به سه بخش تقسيم شده است و بر اساس ميزان نياز استان‌هاي پربارش امسال نزديک به ۷۰ دستگاه ماشين آلات راهداري در اختيار استان‌هاي تهران، البرز و مازندران قرار گرفته است که در مجموع با در اختيار داشتن حدود ۹ هزار دستگاه به انواع ماشين آلات به مردم در طول فصل سرما خدمات راهداري ارايه مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به نوسازي ۲۵۰۰ دستگاه ناوگان جاده‌اي در سال گذشته، گفت: به دنبال استمرار نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي هستيم.

وي در ادامه تصريح کرد: يکي از مشکلات حمل و نقل جاده‌اي اين است که برخي از شرکت‌ها در زمان تصويب اساسنامه مالکيت ۴۰ دستگاه خودرو را اعلام کرده‌اند که بنا به پيگيري‌هاي انجام شده در مهرماه ۹۵ شرکت که تعداد ناوگان ملکي آنها با اساسنامه شرکت مطابقت نداشته تعطيل شده است، از اين رو اعلام مي‌کنيم که سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بر سر منافع مردم با کسي تعارف نخواهد داشت و شرکت‌ها تا پايان ماه جاري فرصت دارند خود را با اساسنامه وفق دهند.

  • توسعه شبکه بزرگراهي

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به تقاضا براي سرمايه‌گذاري در ۷۰۰ مجتمع خدماتي- رفاهي در سطح راه‌هاي کشور بيان کرد: خوشبختانه شاهد وجود تقاضا در تمامي‌کريدورها هستيم و اميدواريم با توجه به توسعه شبکه بزرگراهي و آزادراهي سرمايه گذاران در اين بخش جذب شوند.

وي افزود: يکي از نکات مهم در سرمايه گذاري مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي، جانمايي و توجيه اقتصادي محور است که سازمان نيز براي مشارکت و سرمايه گذاري در اين مجتمع‌ها کمک‌هاي لازم را خواهد کرد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به نياز ۱۳۰ هزار حلقه لاستيک در سال اذعان کرد: طي ۸ ماه گذشته به اندازه کف سازمان توزيع لاستيک صورت نگرفته است. اما با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول تهيه و توزيع لاستيک پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سالجاري ۳۰۰ هزار حلقه لاستيک در اختيار رانندگان قرار بگيرد.

رهبر انقلاب: اگر عقل داشته باشيم، نبايد دنبال رياست برويم

رهبر معظّم انقلاب در ابتداي درس خارج فقه به شرح حديثي از پيامبر اعظم صلوات‌ا...‌عليه‌آله درباره « تبعات اخروي رياست» پرداختند. حضرت آيت ا... خامنه‌اي فرمودند: اين حديث درباره بنده و امثال بنده است؛[رسول اکرم صلّي ا... عليه و آله] فرمود که هيچ کس نيست که بر ده نفر يا بيشتر رياست و امارت داشته باشد ــ هر کسي که بر ده نفر، نه حالا بر هشتاد ميليون نفر امارت و رياست داشته باشد؛ ــ «اِلّا جي‌ءَ بِهِ يومَ القيامَةِ مَغلولَةً يدُهُ اِلىٰ عُنُقِه‌»، [مگر اينکه] اين آدمِ رئيس را که اين‌قدر در دنيا محترم است و رئيس است و مدير است، ‌چنين آدمي‌را در روز قيامت وقتي که مي‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ يعني دست‌بسته او را وارد محشر ميکنند، آن هم به اين شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس اين مسئوليت و آمريت و رياست، يک تبعاتي دارد که ايجاب ميکند اين را. ايشان افزودند: در آن حوزه‌ مأموريت که ما آنجا رئيسيم، مديريم، يک کاره‌اي هستيم، بعضي از کارها انجام ميگيرد که ما مي‌توانستيم مانع آن بشويم و نشديم؛ حالا يا غفلت کرديم [وارد] نشديم، يا از روي تنبلي وارد نشديم؛ اين کار خلاف، زير نظر ما و در پُست نگهباني ما انجام گرفت ــ پُست نگهباني ما است ديگر ــ يا بعضي از کارها بايد انجام ميگرفت در حوزه مأموريت ما که انجام نگرفت؛ يا به‌خاطر اينکه ما نفهميديم، دقّت نکرديم، تعقيب نکرديم، مشورت نکرديم، پرس‌و‌جو نکرديم و ندانستيم، يا نه، دانستيم، تنبلي کرديم، امروز و فردا کرديم، [گفتيم] حالا ان‌شاءا... بعداً، فردا، و ضايع شد، فوت شد. اگر ماها عقل داشته باشيم، بايد دنبال رياست ندويم؛ واقعاً اين‌جوري است. بايد دنبال رياست نرويم؛ رياست اين تبعات را دارد. بعضي ميدوند دنبال رياست، نميفهمند که نفْس اين آمريت و رياست، اين خطرات را دارد که روز قيامت وقتي او را بياورند، مغلولاً (۲) مي‌آورند؛ اين چيز خيلي مهمي‌است. مغلولاً مي‌آورند او را در پاي محاسبه الهي. رهبر انقلاب افزودند: فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه . اگر چنانچه او آدم خوبي بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصيري و گناهي متوجّه او نبود، اينجا رها ميکنند او را. بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازيني دارد؛ يک جاهايي ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دليلي؛ قصورش قصورِ عن‌تقصيرٍ نباشد ــ گاهي ما قاصريم، جاهليم امّا جهلمان عن‌تقصيرٍ است، گاهي نه، واقعاً تلاش خودمان را کرده‌ايم، زحمتمان را کشيده‌ايم، آخرش اين [نتيجه] درآمده ــ اين [قصور]، اينجا مورد عفو الهي است. پس اگر «محسن» باشد اين آمر و اين رئيس، فُکَّ عَنه. ايشان گفتند: وَ اِن کانَ مُسيئاً زيدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّه . امّا اگر نه، انسان نيکوکاري نبوده است در دنيا، خودش هم آدم بدکار و بدعملي بوده است ــ هرجور بدعملي‌اي که فرض کنيد ــ اينجا آن گرفتاري و آن غل و زنجيري که به او بسته شده است، افزايش پيدا ميکند. حضرت آيت ا... خامنه‌اي افزودند: اينها را بايد ما بفهميم؛ اينها را بايد بفهميم. دنبال کرسي‌هاي رياست [بودن] ــ چه رياست اجرائي، چه رياست تقنيني؛ مي‌بينيد براي نمايندگي مجلس بعضي خودشان را ميکُشند، اگر چنانچه راه پيدا نکنند به هر دليلي يا مثلاً فرض کنيد صلاحيتش را تأييد نکنند يا رأي نياورد و غيره، خودش را به آب و آتش و در و ديوار ميزند که چرا نشد ــ عقل نيست، تدبير نيست. ملاحظه کرديد؟ اگر چنانچه اين رياست، مايه يک چنين دغدغه‌اي است، خب انسان رها کند؛ مگر اينکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد براي انسان؛ آن [جا] بله [لازم است]. ايشان گفتند: بنده دوره دوّم رياست جمهوري، قطعاً عازم (۳) بودم به اينکه نامزد رياست جمهوري نشوم ــ حالا دوره اوّل که تحميل شد بر ما، هيچ ــ دوره دوّم ديگر يقيناً گفتم من قطعاً نامزد نميشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عيني و تعييني است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عيني است، هم واجب تعييني است؛ خب بنده هم بر خلاف ميل خودم قبول کردم و رفتم. درست اين است که اگر چنانچه تکليفي وجود ندارد، واجب بر انسان نيست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزير شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ (۴) بايستي با قوّت انسان دنبال بکند. (صفحه ۲۶۴)۱) امالي طوسي، مجلس دهم، ص ۲۴۶؛ «پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کس نيست که بر ده نفر يا بيشتر، رياست و امارت داشته باشد مگر اينکه او را روز قيامت در حالي مي‌آورند که دستش به گردنش بسته است؛ پس اگر چنانچه آدم درستکاري بود و تقصيري متوجّه او نبود، او را رها ميکنند و اگر چنانچه بدکار و گناهکار بود، غل و زنجيرش افزايش پيدا ميکند.»۲) دست بسته ۳)کسي که اراده قطعي به انجام کاري کند۴) سوره‌‌ى اعراف، بخشى از آيه‌ى ۱۴۵؛ «... آن را به جد و جهد بگير.

مسعود یوسفی
روزنامه نگار

بررسی رفتار سیاسی معاون اول رییس جمهور در ماه های اخیر به گونه ای است که اگر از پایگاه و موقعیت حقوقی ایشان به عنوان قدرتمندترین فرد بعد از رییس جمهور اطلاع نداشته باشیم از سخنان وی این برداشت می شود که در جایگاه اپوزسیون دولت سخن می گوید. معاون اول رییس جمهور چندی پیش با این اظهار نظر که قدرت جابجایی منشی خود را نیز ندارد، همگان را متعجب کرد. جهانگیری روز گذشته نیز با نقد جدی بودجه، بخش های زیادی از آن را به زیر سوال برد و از جمله به شکل گیری ده ها نهاد موازی بودجه، اعمال نفوذها و ... اشاره کرد. حال سوال این است که اگر مشکلات و چالش هایی نظیر  عزل و نصب مدیران،‌اصلاح روند بودجه نویسی و مقابله جدی با اعمال نفوذها از حیطه اختیارات معاون اول رییس جمهور که از قضا فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی  نیز هستند خارج است،پس بر عهده چه کسی است؟ آیا معاون اول با فرافکنی قصد تقویت پایگاه کاریزماتیک خود را در بین توده مردم دارد یا واقعا گروه های فشار، همچنان که خود به آن اذعان نموده مجال و فرصت اعمال اختیارات را به وی نمی دهند. البته تحلیل محتوای سخنان و پیشینه درخشان ایشان احتمال اول را رد و ذهن ها را بیشتر معطوف به گزینه دوم می کند. اگر اینچنین است بهتر است معاون اول که از نظر ساختاری بیشتر ضعف ها ونقص های امور اجرایی به حساب ایشان نوشته می شود با  شفافیت بیشتری سخن بگوید و عوامل فشار را معرفی کند و سخن گفتن در لفافه  را به موقعیتی دیگر واگذارد، چرا که شرایط امروز کشور شرایط بسیار حساسی  است و این حساسیت و شرایط سخت می طلبد تا بدون تعارف و به دور از کنایه همه چیز را عریان وآنگونه که هست با مردم در میان بگذاریم؛ کما اینکه مقام معظم رهبری چندی پیش فرمودند: « مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند». در کشوری که بخشی از بنگاه های بزرگ اقتصادی به دلیل نبود نقدینگی  در آستانه تعطیلی و برخی نیز تعطیل شده اند و تبعات امنیتی و اجتماعی آن متوجه کشور شده است.  در شرایطی که میلیون ها کارمند و کارگر و بازنشسته به زیر خط فقر سقوط کرده اند و در تامین حداقل های نیاز اساسی با چالش مواجه هستند اغماض و مصلحت اندیشی جایز نیست و مسئولان اعم از معاون اول، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزرا و... باید توصیه های رهبری در سخنرانی درس خارج فقه روز گذشته را نصب العین خود قرار دهند و منافع ملی و انقلاب و اسلام را قربانی مصلحت اندیشی نکنند تا در پیشگاه خداوند و خلق وی در روز واپسین سربلند و روسپید باشیم. انشالله

حسین خدنگ
روزنامه نگار

آذرماه همواره با نام بودجه گره خورده و دولت در سال های اخیر تلاش کرده با توجه به زمان بندی منظم خود هر سال تا نیمه آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارسال کند. امسال اما با توجه به تذکرات مقام معظم رهبری لایحه بودجه از صحن بهارستان به دولت برگشت تا اصلاحات مد نظر ایشان در بودجه انجام بگیرد. این اتفاق نشان دهنده ضرورت تغییر در نظام بودجه ریزی کشور و تغییر دیدگاه های سنتی در این زمینه است تا بودجه 98 بیش از سال های قبل با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و بر اساس واقعیت های موجود تنظیم شود. واقعیت هایی نظیر تحریم، وضعیت درآمدهای نفتی و چالش های پیش روی درامدهای مالیاتی در کشور.
نظام بودجه ریزی در ایران در سال های اخیر تلاش کرده از وابستگی به نفت رها شده و درآمدهایی غیر از دلارهای نفتی و فروش این سرمایه ملی را در کانون توجه قرار دهد. در این میان آنچه به عنوان چالشی بزرگ بر سر این راه قرار دارد مسئله ای به نام فرار مالیاتی و نبود شفافیت در این زمینه است که دولت را از یکی از بزرگترین منابع درآمدی خود محروم می کند. بر اساس آمارها سالانه در اقتصاد ایران حدود 40 درصد فرار مالیاتی اتفاق می افتد و سوداگران و سودجویان تلاش می کنند به هر شیوه ممکن با فعالیت در سایه و گریز از شفافیت مالیاتی از پرداخت مالیات شانه خالی کنند.
بخش عظیمی از این فرار مالیاتی ناشی از اقتصاد زیرزمینی، دلالی و واسطه گری است که با ساماندهی یک نظام مالیاتی مبتنی بر شفافیت می توان با  آن مقابله کرد و از اتکای دولت به درآمدهای نفتی برای دخل و خرج کشور کاست.
چالش دوم بودجه امسال بودجه ریزی در شرایط تحریم و احتمال تحقق نیافتن بخشی از درآمدهای مبتنی بر صادرات است که می تواند کشور را در سال 98 با کسری بودجه مواجه کند. همین احتمال هم سبب شده تا امسال مقام معظم رهبری با دوراندیشی و تاکید بر ضرورت اصلاح لایحه بودجه کشور به مسئولان فرصت دهند تا با استفاده از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی، نگاه درون گرا به اقتصاد و  بودجه ریزی مبتنی بر شرایط  ویژه کشور لایحه دخل و خرج سال 98 را اصلاح کنند تا در نیمه راه با اتفاق های کوچک غافلگیر نشویم و کشور در سال آینده با تهدید و کسری بودجه مواجه نشود.