امکان جذب 70 هزار ميليارد سرمايه در پايتخت

رئيس اتاق بازرگاني تهران با تاکيد بر استفاده از ظرفيت بخش خصوصي در توسعه سرمايه گذاري‌ها گفت: براحتي امکان جذب 60 تا 70 هزار ميليارد تومان سرمايه در پايتخت وجود دارد.

به گزارش ايرنا، مسعود خوانساري شامگاه دوشنبه در نخستين اجلاس فرصت‌هاي سرمايه گذاري در شهر تهران افزود: اگر بخواهيم مسائل شهر تهران و اينکه چرا با چنين مشکلاتي در اين کلانشهر مواجه هستيم را آسيب شناسي کنيم بايد گفت شهرداري نيز مانند دولت به مشکلاتي دچار است.

وي اظهارداشت: دولت به دليل درآمدهاي نفتي و شهرداري به دليل وجود تراکم تاکنون نيازي به بخش خصوصي پيدا نکرده است.


رد اولويت واردات از محل ارزهاي صادراتي

وزير صنعت، معدن و تجارت، تعيين اولويت براي واردات از محل ارز حاصل از صادرات را رد کرد. به گزارش تجارت، «رضا رحماني» در حاشيه نشست شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي، افزود: بخشنامه بانک مرکزي اولويتي را در خصوص واردات از محل ارزهاي صادراتي لحاظ نکرده است و صادرکنندگان هر کالايي که قابل ثبت سفارش باشد را مي‌توانند وارد کنند.

وي با بيان اينکه بخشنامه بانک مرکزي در اين خصوص صراحت دارد، گفت: اولويت نخست براي واردات، کالاهاي اساسي است که بحث جداگانه‌اي دارد؛ اما براي واردات کالاهاي اولويت دوم و سوم، هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد.


يک چهارم ارزش بازار سرمايه در حوزه ايميدرو

رييس جديد هيات عامل ايميدرو گفت: يک چهارم ارزش بازار سرمايه کشوردر حوزه مسئوليت اين سازمان است و براي توسعه اقتصادي بايد به تسهيل شرايط و تعامل و همکاري بايد بيشتر با بخش خصوصي بپردازد. به گزارش ايرنا، 'خداداد غريب پور' افزود: از سود 45 هزار ميليارد توماني بازار سرمايه نزديک به 16 هزار ميليارد تومان آن را فلزات اساسي تشکيل مي‌دهد.

غريب‌پور بر حفظ اشتغال موجود، تسهيل صادرات، تعامل بيشتر با صادرکنندگان و بخش خصوصي و استفاده از مديران متخصص تاکيد کرد و پاسخگويي، کار تيمي، مسئوليت پذيري و انجام صحيح کارها را اولويت‌هاي خود در ايميدرو برشمرد.

چراغ اوراقچي‌هاي خراسان رضوي

در حال خاموشي است

دبير انجمن صنفي کارفرمايي شرکت‌هاي اسقاط، بازيافت و از رده خارج کردن خودرو‌هاي فرسوده خراسان رضوي در تشريح فعاليت اين انجمن نوپا که چند ماه بيشتر از ثبت آن نمي‌گذرد به ايرنا گفت: از ابتداي امسال تا پايان مهر ماه سه هزار و 333 دستگاه خودرو در اين استان اوراق شده در حالي که اين تعداد در مدت مشابه پارسال 10 هزار و 980 دستگاه بود. سيد امير احمدي افزود: به دليل رکود در بازيافت و از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، اسقاط و اوراق کردن اين خودرو‌ها در نيمه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 70 درصد کاهش يافته و اکنون نيمي‌از مراکز اوراق خودرو استان با يک سوم ظرفيت فعاليت داشته و بقيه نيز فعاليت خاصي ندارند. وي با اشاره به لغو طرح جايگزين کردن خودروهاي فرسوده با نو در سال 1389 اظهار کرد: طرح پرداخت تسهيلات دولتي خريد خودرو به ازاي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده نيز در سال 1393 لغو شد و استقبال نکردن مردم از جايگزيني ناوگان حمل و نقل فرسوده با نو، موجب کم رونق تر شدن اين حرفه در استان شد.

بيشترين تخلف بازار، درج نکردن قيمت است

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان مي‌گويد: عدم درج قيمت با 31 درصد بيشترين تخلف بازار استان در هشت ماهه امسال بوده است. فريبرز حسامي‌افزود: در اين مدت با انجام 52 هزار و 310 بازرسي، چهار هزار و 144 پرونده تخلفاتي به ارزش 591 ميليارد ريال تشکيل شده است. وي اظهار کرد: برخي واحدها چندين بار متوالي به دليل درج نکردن قيمت به تعزيرات حکومتي معرفي شده‌اند اما پس از پرداخت جريمه اندک، همچنان ترجيح مي‌دهند گرانفروشي آنان مشخص نباشد و قيمت را درج نمي‌کنند. وي با اشاره به سهم 18 درصدي گرانفروشي از تخلف‌هاي شناسايي شده تصريح کرد: 2 هزار و 362 مورد بازرسي در حوزه قاچاق کالا منجر به تشکيل 155 پرونده به ارزش 3.1 ميليارد ريال شده که لرستان از نظر ارزش پرونده‌هاي کشفيات قاچاق رتبه 11 کشور را دارد.

روايت يک نماينده مجلس از ادامه تخلف

در آلومينيوم المهدي

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: 2 نفر از سازمان خصوصی سازی در مجتمع آلومینیوم المهدی مستقر شده اند اما متاسفانه هنوز شبانه شمش به طور غیرقانونی از کشور خارج می شود که باید مانع آن شد. به گزارش تارنمای مجلس شورای اسلامی، «احمد مرادی» از برنامه ریزی برای برگزاری نشست نمایندگان استان هرمزگان با وزیر اموراقتصادی و دارایی درباره آلومینیوم المهدی خبر داد و افزود: سازمان خصوصی سازی باید 24 ساعته روی مجتمع نظارت داشته باشد و دستور لازم را صادر کند. مرادی یادآوری کرد: در سال 1393 مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال زیر قیمت کارشناسی واگذار شد که این اتفاق نباید دوباره تکرار شود و وزیر امور اقتصادی و دارایی باید دستورات لازم را در این زمینه صادر کند. وی افزود: سازمان خصوصی سازی با فشار دستگاه های نظارتی و نمایندگان مجبور شد بپذیرد خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزال تخلفاتی داشته و حق و حقوق دولت را پرداخت نکرده است و قرارداد را فسخ کرد.

مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني خواستار شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني معتقد است که طبق بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه بايد همه درآمد حاصل از بخش معدن که بخشي از آن شامل ۶۵ درصد حقوق دولتي است، صرف ايجاد زيرساخت‌هاي معدني شود، اما کمبود منابع باعث شده در سال‌هاي گذشته قسمتي از اين درآمد در بودجه ساير بخش‌ها استفاده شود.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، هفته گذشته جمعي از نمايندگان مجلس طي نامه‌اي به رئيس سازمان برنامه و بودجه و وزير صنعت و معدن و تجارت خواستار اعمال بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ شدند.

اين نمايندگان مي‌گويند ۸۰ درصد بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه امسال در بودجه اعمال شده، اما آن‌ها انتظار دارند تا اين بند به صورت ۱۰۰ درصد در بودجه سال ۱۳۹۸ اجرا و اعمال شود.

در اين رابطه فريد دهقان - مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني - در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌که برنامه ششم توسعه سياست‌گذار را ملزم کرده که حقوق دولتي را تخصيص يافته به بخش معدن تلقي کند، اظهار کرد: طبق اين قانون بايد صد در صد درآمدهاي معدني با توجه به قانون معادن صرف ايجاد زير ساخت‌هاي معدني شود و هزينه کردن اين درآمدها در بخش‌هاي ديگر به جز معدن، تصرف در اموال عمومي‌محسوب مي‌شود.

وي افزود: طبق قانون معادن بايد ۶۵ درصد درآمدهاي حقوق دولتي مستقيم به بخش معدن اختصاص يابد. همچنين ۱۵ درصد از حقوق دولتي براي ايجاد زيرساخت‌هاي معدني در استان‌هاي معدني و ۱۲ درصد باقيمانده نيز در بخش منابع طبيعي و محيط زيست هزينه شود و باقيمانده نيز به خزانه کشور بازگردد.

به گزارش ايسنا، حقوق دولتي به عنوان يکي از منابع درآمدهاي حاصل از بخش معدن عبارتند از درآمد دولت ناشي از استخراج، بهره‌برداري و برداشت هر واحد از ماده يا مواد معدني.

دهقان با اشاره به نقش معاونت معدني وزارت صمت به عنوان يکي از سياست‌گذاران بخش معدن، گفت: معاونت معدني وزارت صمت بايد درآمدهاي اين بخش را در راستاي ايجاد زيرساخت‌ها، بين سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) و سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور تقسيم کند.

به گفته مديرعامل صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني با توجه به محدوديت منابع بودجه در سال‌هاي گذشته، سازمان برنامه و بودجه مطابق هزينه و درآمد، حقوق دولتي معادن را نيز در بخش‌هاي مختلف کشور تقسيم مي‌کرد.

وي در پايان خاطرنشان کرد که حقوق دولتي در حال حاضر براساس فرمول‌هايي در معاونت معدن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت و بسته به ماده معدني و منطقه معدن مورد نظر، محاسبه مي‌شود که شامل درصدي از ماده معدني مستخرج است.

به گزارش ايسنا، مطابق بند "پ" ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه؛ دولت موظف است درآمدهاي حاصل از بخش معدن شامل حقوق دولتي، ‌حق انتفاع پروانه بهره‌برداري (دولتي)، عوايد حاصل از ماده "۳۵" قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب اول ارديبهشت ۱۳۹۴ و عوايد حاصل از تبصره‌هاي‌ "۲" و "۳" ماده (۶) قانون معادن مصوب بيست و سوم خرداد ۱۳۷۷ و اصلاحات و الحاقات بعدي را؛ به‌حساب ويژه‌اي که بدين‌منظور نزد خزانه‌داري کل کشور تعيين مي‌شود، واريز کند تا در قالب قانون بودجه سنواتي در امور زير صرف شود و اين اعتبار صددرصد (۱۰۰%) تخصيص يافته تلقي مي‌شود و هرگونه هزينه ديگر مشمول تصرف غيرقانوني در اموال عمومي‌است:

۱- تکميل زيربناها و زيرساخت‌هاي مورد نياز براي معادن و زيرساخت‌هاي عمومي‌صنايع معدني

۲- اجراي تبصره "۶" ماده (۱۴) قانون معادن (‌با اولويت مناطق مجاور درگير محدوده معدني) و مواد (۲۵) و (۳۱) قانون معادن و ماده (۳۵) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور

۳- تشويق صادرات محصولات صنايع معدني داراي ارزش افزوده بالا

۴- تکميل نقشه‌هاي پايه زمين‌شناسي شناسايي، پي‌جويي و اکتشاف عمومي‌کليه ظرفيت‌هاي معدني کشور

رييس اتاق بازرگاني هشدار داد؛

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: بيش از آنکه نگران کمبود آب باشيم بايد نگران چگونگي مديريت و بهره وري آب باشيم.

بيش از کمبود آب، نگران مديريت بهره وري آن باشيم. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما غلامحسين شافعي در دومين کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب افزود: بايد با توجه به ساز و کار‌هاي جديد و نوين آبياري بخش کشاورزي و اقتصاد آب را توسعه دهيم. وي با بيان اينکه کار آموزش در حوزه آب کشاورزي کار بسيار سختي است گفت: در اين باره مقاومت‌ها براي تغيير بسيار زياد است که سعي مي‌کنيم با برگزاري جلسات تخصصي و همايش‌هايي از اين دست و ارائه راه حل‌ها براي آينده آب کشور با مشارکت بيشتر بخش خصوصي در اقتصاد آب، آينده اين حوزه را مديريت کنيم. شافعي گفت: اتاق بر اين عقيده است که درباره مجموعه فعاليت‌هاي مربوط به کشاورزي ايران در طول زمان‌هاي گذشته کار‌هاي کمي‌صورت گرفته که اين عدم فعاليت‌ها بايد به ويژه در بخش خصوصي جبران شود. وي افزود: کشور ما در منطقه‌اي قرار گرفته که متاسفانه در طول تاريخ و به طور فزاينده تا امروز با مسئله کم آبي و خشکسالي روبرو بوده است، اما با وجود محدوديت‌هاي فراوان درباره آب در طول تاريخ ايرانيان نشان دادند که عليرغم همه اين محدوديت‌ها از ابتکار کافي و غلبه بر اين محدوديت‌ها برخوردار بوده‌اند. شافعي گفت: کار‌هايي که در گذشته ايرانيان انجام داده‌اند همواره مورد تحسين مورخان و متخصصان بوده است. شافعي گفت: در سير تحولاتي که در کشور ما درباره آب اتفاق افتاده از جمله مداخلاتي درباره مسئله آب به وجود آمده که علت آن افزايش جمعيت و به وجود آمدن ساز و کار جديد براي مديريت آب بود ضمن اينکه تسلط دولت بر مسئله مديريت آب افزايش پيدا کرد. وي افزود: در مساله احداث سد در کشور مطالعات کافي در اين باره صورت نگرفت و از اين بابت نه‌تن‌ها بهره‌اي نبرديم بلکه در مواقعي مشکلاتي هم براي کشور ايجاد کرد که هنوز هم دست به گريبان مشکلات هستيم استفاده از آب‌هاي زيرزميني توسعه و گسترش فراواني يافت و در يک مقطعي متاسفانه کار خطرناک در کشور داشت انجام مي‌شد ان هم پروانه دار کردن تمام آب چاه‌هاي غيرمجاز بود که همکاران من در اتاق کار‌هاي فراوان انجام دادند که تأثيرگذار بود و خوشبختانه جلوي اين حرکت گرفته شده است. شافعي گفت: در نهايت به وضع امروز رسيديم که وضعيت خوبي نيست موضوع آب امروز مورد قبول همه قرار گرفته اينکه در آينده از نان واجب‌تر خواهد بود و اگر يک فکر اساسي قبل از وقوع فاجعه نشود ممکن است با مخاطرات و مشکلات فراواني روبرو باشيم. وي گفت: اميدواريم در اين زمينه حرکاتي با همکاري وزارت نيرو، وزارت جهاد کشاورزي و بخش خصوصي انجام دهيم تا قبل از اينکه فاجعه‌اي به وجود آيد فکر اساسي کنيم.


وزير راه و شهرسازي در مراسم روز پژوهش در دانشگاه علم صنعت گفت: باعث افتخار است که دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت در حوزه حمل‌ونقل تاکنون بسيار فعال بوده است و ما اميدواريم که تأثيرگذاري اين دانشکده بيش‌ازپيش باعث شکوفايي اين صنعت شود .

محمد اسلامي‌افزود: مراکز مختلف زيرمجموعه وزارت راه و شهرسازي مکلف شده‌اند تا قراردادهاي ساخت داخل را به‌زودي منعقد کنند و بايد متن اين قراردادها به‌گونه‌اي تنظيم شود که از ظرفيت‌ها و پژوهش‌هاي مراکز علمي‌کشور در پيشبرد اين صنعت استفاده شود تا بتوانيم يک زنجيره توليد پايدار در موارد حوزه حمل‌ونقل به وجود آوريم.

عضو کميسيون عمران مجلس بر حمايت از پروژه‌هاي حمل و نقل قرارگاه خاتم تأکيد کرد. مجيد کيان‌پور در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به روند نامناسب چند پروژه بزرگ قرارگاه خاتم در لرستان، اظهار کرد: انتظار داريم دولت اين پروژه‌ها را تأمين اعتبار کند تا به اتمام برسند. وي تأکيد کرد: دولت موانع اجراي اين پروژه‌ها را بردارد و از طرفي پيمانکار هم بايد تلاش کند که تکميل شوند. کيان‌پور يادآور شد: متاسفانه چند پروژه در استان به حال خود رها شده و شرايط خوبي ندارند. نماينده مردم دورود و ازنا گفت: تکميل اين پروژه‌ها روند جدي در توسعه استان ايجاد مي‌کند و داراي اهميت فراواني هستند.

رکود مسکن در انتظار شهرستان‌ها

به دنبال رکود تورمي‌بازار مسکن شهر تهران، پيش‌بيني کارشناسان اين است که تا سه چهار ماه آينده اين وضعيت به شهرستان‌ها نيز سرايت کند. به گزارش ايسنا، آمار اتحاديه املاک مي‌گويد معاملات در تهران طي ۱۸ روز آذرماه ۶۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت کرده اما در کل کشور وضعيت تا حدودي بهتر است و خريد و فروش مسکن ۱۵ درصد کاهش نشان مي‌دهد. با اين وجود کارشناسان معتقدند با توجه به پيشرو بودن شهر تهران در معادلات بازار مسکن، کسادي خريد و فروش ملک در پايتخت تا ماه‌هاي آينده به کل کشور تسري پيدا مي‌کند. در اين خصوص منصور طاقه‌اي رييس انجمن انبوه‌سازان کرمانشاه با اشاره به رکود تورمي‌مسکن در تهران گفته است: به طور معمول اين اوضاع و شرايط با تاخير سه تا چهار ماهه به استان‌ها مي‌رسد. وي به تاثير سه تا چهار برابر شدن رشد قيمت مصالح ساختماني بر هزينه‌هاي توليد اشاره و تصريح کرد: در استان کرمانشاه هم اکنون ۸۰ درصد انبوه سازان به دليل اينکه ساخت و ساز توجيه اقتصادي ندارد، پروژه‌هاي خود را متوقف و کار را خوابانده‌اند.

کاهش ۱۵ درصدي پروازهاي فرودگاه امام

سرپرست شهر فرودگاه امام خميني (ره) اعلام کرد که از ابتداي سال جاري تاکنون حدود ۱۵ درصد از پروازهاي فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) کاهش يافته است. به‌ گزارش ‌ايسنا، علي رستمي‌در نشست خبري، اظهار کرد: در طول ماه‌هاي گذشته با وجود تلاشهايي که تحريم‌ها براي توقف و يا ضربه وارد کردن به پروازهاي فرودگاه امام خميني (ره) داشتند، اما خوشبختانه هنوز تعداد زيادي از ايرلاين‌ها در اين فرودگاه فعال هستند و هر چند که تعداد پروازهاي ما قدري کاهش يافته است، اما نسبت به آينده خوش بين بوده و حداکثر تلاشمان را به کار خواهيم بست.

ورود ايران به باشگاه مدل‌هاي جهاني هواشناسي

رئيس سازمان هواشناسي کشور اعلام کرد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته، ايران ظرف هفته‌هاي آينده رسما به باشگاه مدل‌هاي جهاني هواشناسي خواهد پيوست. به گزارش ايسنا، داود پرهيزکار در نشست خبري با اعلام اين خبر گفت: خوشبختانه با پيگيري طرح‌هاي توسعه‌اي هواشناسي در ايران مدل جهاني هواشناسي که تنها ۱۰ کشور عضو آن هستند در کشور ما نيز طراحي شد و تا پايان سال تست‌هاي خود را پشت سر مي‌گذارد. وي افزود: البته اين انتهاي کار ما نخواهد بود و تلاش مي‌کنيم در آينده با طراحي سيستم‌هاي به روزتر ايران را در جمع کشورهاي پيشرفته در حوزه هواشناسي قرار دهيم.رئيس سازمان هواشناسي کشور با اشاره به طرح راهبردي توسعه هواشناسي کشور اظهار کرد: در قالب اين طرح چند ساله بنا بود با ۱۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار اهداف پيش‌بيني شده دنبال شود که متاسفانه بخشي از اين بودجه محقق نشد. با وجود اين موضوع ما تلاش کرديم با انجام يک کار کارشناسي بزرگ طرح راهبردي توسعه در بخش‌هاي مختلف دنبال شود. پرهيزکار افزود: يکي از برنامه‌هاي ما ظرفيت سازي در اين حوزه بود که با آموزش سنگين يک ميليون نفر – ساعت تلاش شد متخصصان اين عرصه براي تصميم گيري‌هاي آينده آماده شوند.

معاون وزير راه و شهرسازي تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن : معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: با انجام اقدامات مختلف و برنامه‌هاي ويژه جلوي رشد تصادفات رانندگي از بهمن ماه امسال گرفته مي‌شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عبدالهاشم حسن نيا در نشست خبري نمايشگاه حمل و نقل و صنايع وابسته در پاسخ به سوال خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي درباره برنامه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي براي جلوگيري از افزايش تلفات ناشي از حوادث رانندگي اظهار کرد: طي نامه‌اي به دولت درخواست شد دبيرخانه کميسيون راه‌ها در استان‌ها از ادارات کل راه و شهرسازي به ادارات کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي منتقل شود زيرا به لحاظ کاري از ارتباط نزديک‌تري به حوزه ايمني برخوردارند.

وي افزود: با صورت گرفتن اين اقدام و ساير اقدامات ويژه جلوي رشد تصادفات رانندگي از بهمن ماه امسال گرفته خواهد شد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر چگونگي پيش‌بيني و اقدام در اجراي برنامه راهداري زمستاني امسال پيش از وقوع بحران، گفت: بايد توجه داشت در صورتيکه اقدامات راهداري زمستاني پيش از شروع بارش‌ها به خوبي انجام نشود غافلگير خواهيم شد به همين دليل به استان‌هاي سردسير تکليف شده است تا اقدامات قبل از بارش را با هماهنگي سازمان هواشناسي انجام دهند.

وي تصريح کرد: به استان‌ها اعلام شده است که خط قرمز نگهداري راه‌ها در راهداري زمستاني قبل از شروع بارش‌ها است.

حسن نيا افزود: با توجه به سهم ۹۰ درصدي حمل و نقل جاده‌اي که سهم بزرگي در اقتصاد کشور ايفا مي‌کند مجبوريم که امروز بتوانيم بخشي از سياست‌هاي سازمان را در اختيار جاده‌ها قرار دهيم.

  • رسيدگي به شکايت

وي با اشاره به توجه ويژه سازمان از تيرماه سال جاري به مطالبات رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده‌اي بيان کرد: سازمان طي اين مدت در راستاي شفاف سازي دو عنصر مهم را تحت الشعاع قرار داده است و خود مسئوليت تنظيم روابط بين سه عنصر را در اختيار گرفته است.

  • رسيدگي به شکايت

معاون وزير راه و شهرسازي از ثبت ۲۲ هزار شکايت در سامانه ۱۴۱ طي اين مدت خبر داد و گفت: از ۴۳۰۰ شرکت حمل و نقل جاده‌اي ۱۱۲۴ شرکت پس از بررسي‌هاي حقوقي پلمپ شدند و سازمان براي آنکه بتواند صداقت خود را نشان دهد اين چنين اقدامات را در دستور کار دارد به طوريکه حدود ۱۱ درصد شکايت‌ها در دست پيگيري قرار دارد و کميسيون ماده ۱۲ در حال تهيه گزارش‌هاي تخلفات شرکت‌ها توسط کارشناسان خود است.

وي با اشاره به هزينه ۱۵۰ ميليارد توماني هزينه بيمه تکميلي رانندگان در طول سال، اظهار کرد: تاکنون ۴۸ ميلياردتومان از بيمه تکميلي رانندگان پرداخت شده است.

وي در ادامه با اشاره به بحث فرمول تن کيلومتر و نکات ضعف و قوت آن گفت: ماتريس تعيين قيمت با ۴ ميليون عدد محاسبه شده است. اما اگر بگوييم که اين فرمول هيچ مشکلي وجود ندارد، اين گفته صحت ندارد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه اين نسخه مهم هزينه نگهداري وسيله نقليه در طول سال و اقتصادي بودن آن است، خاطرنشان کرد: مسافت‌ها، ضرايب تعديل مسافت در اين فرمول درج شده و حدود ۳ ميليون مسير- شناسايي و ابلاغ شده است. وي در ادامه گفت: زين پس قيمت‌ها بر مبناي تن کيلومتر محاسبه مي‌شود و به طور کامل بحث پشت بارنامه، پوشش داده مي‌شود از اين رو ديگر دچار مشکلات مربوط به اين مساله نخواهيم شد.

  • تحقق مطالبات رانندگان

حسن نيا از آغاز توزيع ۱۰۰ هزار حلقه لاستيک از خبر داد و گفت: طي ماه‌هاي اخير نزديک به ۳۵۰ هزار حلقه لاستيک در اختيار ناوگان حمل و نقل جاده‌اي قرار گرفته است.

وي در ادامه با اشاره به تمهيدات بحث راهداري و نگهداري راه‌ها در فصل سرما، اظهار داشت: در خصوص راهداري زمستاني کشور، براي ارايه خدمات مطلوب به سه بخش تقسيم شده است و بر اساس ميزان نياز استان‌هاي پربارش امسال نزديک به ۷۰ دستگاه ماشين آلات راهداري در اختيار استان‌هاي تهران، البرز و مازندران قرار گرفته است که در مجموع با در اختيار داشتن حدود ۹ هزار دستگاه به انواع ماشين آلات به مردم در طول فصل سرما خدمات راهداري ارايه مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به نوسازي ۲۵۰۰ دستگاه ناوگان جاده‌اي در سال گذشته، گفت: به دنبال استمرار نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي هستيم.

وي در ادامه تصريح کرد: يکي از مشکلات حمل و نقل جاده‌اي اين است که برخي از شرکت‌ها در زمان تصويب اساسنامه مالکيت ۴۰ دستگاه خودرو را اعلام کرده‌اند که بنا به پيگيري‌هاي انجام شده در مهرماه ۹۵ شرکت که تعداد ناوگان ملکي آنها با اساسنامه شرکت مطابقت نداشته تعطيل شده است، از اين رو اعلام مي‌کنيم که سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بر سر منافع مردم با کسي تعارف نخواهد داشت و شرکت‌ها تا پايان ماه جاري فرصت دارند خود را با اساسنامه وفق دهند.

  • توسعه شبکه بزرگراهي

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به تقاضا براي سرمايه‌گذاري در ۷۰۰ مجتمع خدماتي- رفاهي در سطح راه‌هاي کشور بيان کرد: خوشبختانه شاهد وجود تقاضا در تمامي‌کريدورها هستيم و اميدواريم با توجه به توسعه شبکه بزرگراهي و آزادراهي سرمايه گذاران در اين بخش جذب شوند.

وي افزود: يکي از نکات مهم در سرمايه گذاري مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي، جانمايي و توجيه اقتصادي محور است که سازمان نيز براي مشارکت و سرمايه گذاري در اين مجتمع‌ها کمک‌هاي لازم را خواهد کرد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به نياز ۱۳۰ هزار حلقه لاستيک در سال اذعان کرد: طي ۸ ماه گذشته به اندازه کف سازمان توزيع لاستيک صورت نگرفته است. اما با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول تهيه و توزيع لاستيک پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سالجاري ۳۰۰ هزار حلقه لاستيک در اختيار رانندگان قرار بگيرد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اعلام اينکه تحريم‌ها نمي‌تواند ظرفيت بزرگ دريايي ايران را حذف کند، گفت: تجهيز پايانه کانتينري بندر شهيدرجايي و گنتري‌کرين‌هاي آن با ۱۰۴ ميليون يورو و ترانس‌تينرها با ۲۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري انجام و نصب شد.

محمد راستاد در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين‌المللي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران، اظهار کرد:‌ تحريم‌ها نمي‌تواند ظرفيت بزرگ دريايي ايران را حذف کند پيش از اين هم ما تجربه تحريم‌ها را داشتيم و توانستيم. وي ادامه داد:‌ ناوگان نفتکش ما همواره رتبه‌هاي اول تا سوم دنيا را داشته است و کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران هم رتبه سيزدهم دنيا را دارد و اينها همه ظرفيت بزرگي است که حذف آنها از قابليت دريايي جهان فقط توهم برخي کشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ما به واسطه توان داخلي بالا، از تحريم‌هاي اخير هم عبور مي‌کنيم، در اين مرحله تحريم‌ها مراجع بين‌المللي هم با آمريکا همراه نيستند، در همين اجلاس اخير سازمان جهاني دريانوردي، اعمال تحريم‌ها درباره فعاليت‌هاي دريايي کشور در واقع نوعي مخالفت با روح کنوانسيون‌هاي دريايي اعلام شد.